Base description which applies to whole site

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 27. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

27. Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

198 326

200 576

– 3 840

196 736

           

Uitgaven:

198 326

200 576

– 3 840

196 736

27.1

Apparaat

190 058

190 808

– 3 840

186 968

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Intensivering Veiligheid

   

– 3 000

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 1 000

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

160

 
           

27.2

Geheime uitgaven

8 268

9 768

0

9 768

           

Ontvangsten

591

1 191

0

1 191

Artikel 31. Bestuur en Democratie

31. bestuur en Democratie

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

113 239

124 485

62 406

186 891

           

Uitgaven:

82 446

93 692

62 406

156 098

31.25

Apparaat

11 145

11 675

6 246

17 921

 

Reeds verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Budgetoverheveling Apparaat KOV

   

482

 
 

Onderzoekbudget

   

1 777

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Apparaat, beleid GBA en Programma Krachtig Bestuur

   

3 380

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

607

 
           

Programma-uitgaven

71 301

82 017

56 160

138 177

           

31.1

Inrichting en werking Openbaar Bestuur

5 853

6 493

– 476

6 017

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevantie beleidsmutaties

   

– 728

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

252

 
           

31.2

Democratie en burgerschapsvorming

23 854

22 954

– 1 513

21 441

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Kasschuif verkiezingen

   

– 2 022

 
 

Overige niet relevantie beleidsmutaties

   

415

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

94

 
           

31.3

Reisdocumenten en GBA-stelsel

39 552

50 470

58 449

108 919

           
 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Kasschuif mGBA

   

– 1 712

 
 

Kasschuif ORRA

   

– 10 500

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

475

 
 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Apparaat, beleid GBA en Programma Krachtig Bestuur

   

– 3 480

 

c.

Reisdocumentenprogramma 2011

   

2 800

 

d

Nederlandse Identiteitskaart en jeugd-NIK

   

69 561

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 305

 
           

31.4

Constitutionele Zaken (CZW)

0

0

0

0

           

31.5

Kiesraad

2 042

2 100

– 300

1 800

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 300

 
           

Ontvangsten

194 715

197 915

4 656

202 571

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

EUKN lidstaten

   

212

 
 

nieuwe mutaties:

       

e.

Reisdocumentenprogramma 2011 

   

2 800

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 644

 

Toelichting

a. en b. Apparaat budget

Het apparaatbudget heeft een tekort, dit heeft onder andere te maken met fte's die dit jaar nog afgebouwd moeten worden in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst.

c. Reisdocumentenprogramma 2011

Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) heeft een positief resultaat voor het reisdocumentenprogramma.

d. Nederlandse Identiteitskaart en jeugd-NIK

Na uitspraak van de Hoge Raad konden tijdelijk geen leges geheven worden op de Nederlandse Identiteitskaart. Gemeenten worden voor de gemaakte kosten in deze periode gecompenseerd. Ook worden zij gecompenseerd voor de bezwaarschriften die zijn ingediend tegen het heffen van leges op de NIK in de periode voor de uitspraak van de Hoge Raad, welke door de uitspraak van de Hoge Raad gehonoreerd moeten worden. Daarnaast wordt een groter aantal aanvragen voor de jeugd-NIK verwacht dan is geraamd. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de prijsstijging per 1 januari 2012.

Ontvangsten

e. Reisdocumentenprogramma 2011

Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) heeft een positief resultaat voor het reisdocumentenprogramma.

Artikel 33. Dienstverlenende en innovatieve overheid

33. diensverlenende en innovatieve overheid

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

77 823

90 032

– 6 436

83 596

           

Uitgaven:

77 823

90 032

– 6 436

83 596

33.25

Apparaat

3 961

3 988

255

4 243

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Detachering

   

140

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

115

 
           

Programma-uitgaven

73 862

86 044

– 6 691

79 353

           

33.1

Administratieve lasten

1 514

5 264

– 2 329

2 935

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Actal

   

– 2 211

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

410

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 528

 
           

33.2

Innovatieve dienstverlening en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

18 824

23 172

1 586

24 758

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Generieke ondersteuning KING

   

684

 
 

Implementatie NUP

   

1 500

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

-521

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 77

 
           

33.3

Beheer e-overheidsvoorzieningen

53 524

57 608

– 5 948

51 660

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overdracht Govcert naar V&J

   

– 6 550

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

25

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

577

 
           

Ontvangsten

0

8 987

331

9 318

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

EU-bijdrage EU ID-beleid

   

33

 
 

nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

298

 

Artikel 35. Arbeidszaken overheid

35. Arbeidszaken overheid

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

56 462

58 413

2 324

60 737

           

Uitgaven:

56 462

58 413

2 324

60 737

35.25

Apparaat

4 564

4 473

1 327

5 800

 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Apparaat

   

1 100

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

227

 
           

Programma-uitgaven

51 898

53 940

997

54 937

           

35.1

Overheid als werkgever

13 750

18 792

52

18 844

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Veiliger Openbaar Vervoer

   

1 862

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

618

 
 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Politieke ambtsdragers

   

– 2 000

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 428

 
           

35.2

Politieke ambtsdragers

10 092

10 092

2 045

12 137

 

Nieuwe mutaties:

       

c.

Politieke ambtsdragers

   

1 800

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

245

 
           

35.3

Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen

28 056

25 056

– 1 100

23 956

 

Nieuwe mutaties:

       

d.

Apparaat

   

– 1 100

 
           

Ontvangsten

820

820

0

820

Toelichting

a. en d. Apparaat budget

Het apparaatbudget heeft een tekort, dit heeft onder andere te maken met fte's die dit jaar nog afgebouwd moeten worden in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst.

b. en c. Politieke ambtsdragers

Sinds 10-10-10 is BZK verantwoordelijk voor de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) in Caribisch Nederland.

Artikel 37. Kwaliteit Rijksdienst

37. Kwaliteit Rijksdienst

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

99 309

119 442

546

119 988

           

Uitgaven:

99 309

119 442

546

119 988

37.25

Apparaat

17 420

23 452

1 223

24 675

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

overige niet relevantie beleidsmutaties

   

– 165

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 388

 
           

Programma-uitgaven

81 889

95 990

– 677

95 313

           

37.1

Management Rijksdienst (ABD)

20 409

22 001

– 1 849

20 152

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

overige niet relevantie beleidsmutaties

   

– 805

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 1 044

 
           

37.2

Functionerende bedrijfsvoering

24 524

29 719

– 133

29 586

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 133

 
           

37.3

Informatisering Rijksdienst

29 293

33 376

1 640

35 016

 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Diginotar

   

953

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

687

 
           

37.4

Facilitaire zaken Rijksdienst

7 663

10 894

– 335

10 559

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

overige niet relevantie beleidsmutaties

   

– 21

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 314

 
           

37.5

Uitvoering garantieregeling

0

 

0

0

           

Ontvangsten

2 350

4 647

3 344

7 991

 

nieuwe mutaties:

       

b.

A&O Fonds Ontvangsten

   

1 637

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 707

 

Toelichting

a. Diginotar

De kosten voor BZK ter vervanging van de beveiligingscertificaten (met name extra personele capaciteit) voortvloeiend uit de problemen bij Diginotar komen uit op ongeveer € 1 mln.

Ontvangsten

b. A&O fonds

Het betreft ontvangsten vanuit het A&O Fonds (Arbeidsmarkt- en Opleiding) en de opleidingen die de Bedrijfsvoeringsacademie geeft aan de departementen.

Artikel 44. Bouwen, steden en wijken

44. Bouwen, steden en wijken

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

4 289

9 167

– 1 294

7 873

           

Uitgaven:

4 539

9 417

– 1 280

8 137

44.1

Stimuleren krachtige steden

1 951

1 965

– 737

1 228

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 133

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 604

 
           

44.2

Vitale wijken tot stand brengen

1 740

5 604

– 296

5 308

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 200

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 96

 
           

44.3

Voldoende woningproductie

848

1 848

– 247

1 601

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

179

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 426

 
           

Ontvangsten

   

40 000

40 000

 

nieuwe mutaties:

       

a.

Stimulering Woningbouw

   

40 000

 

Toelichting

Ontvangsten

a. Stimuleringsbudget woningbouw

De in 2009 en 2010 ontvangen middelen stimulering woningbouw worden grotendeels afgerekend in 2011. Als door overheden niet aan de voorwaarden is voldaan, vindt er een terugvordering plaats. De middelen die sinds begin dit jaar door overheden zijn teruggestort en de middelen die nog volgen uit de eindafrekening tellen naar verwachting op tot een ontvangst van € 40 mln.

Artikel 45. Duurzame kwaliteit

45. Duurzame kwaliteit

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

57 988

61 854

– 21 099

40 755

           

Uitgaven:

84 850

88 716

– 19 556

69 160

45.1

Realisatie reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving

83 332

87 198

– 21 489

65 709

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

297

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Green Deal Rotterdam en Overijssel

   

– 4000

 

b.

Energiebesparingskrediet (Ebk)

   

– 17000

 

c.

Agentschap NL Declaratie 2011

   

2 667

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 3 453

 
           

45.2

Borgen en bevorderen bouw- en gebruikstechnische kwaliteit

1 298

1 298

1 979

3 277

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

1 000

 
 

Energie en Bouwkwaliteit

   

589

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

390

 
           

45.3

Overige programmabudgetten

220

220

– 46

174

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 46

 
           

Ontvangsten

91

91

0

91

Toelichting

a. Green Deal Overijssel en Rotterdam

Dit betreft een overboeking naar het Gemeente- en Provinciefonds voor ondersteuning in de project- en ontwikkelkosten van projecten bij de provincie Overijssel (woningenplan) en de gemeente Rotterdam.

b. Energiebesparingskrediet (Ebk)

De voor 2011 beschikbare EBK-budgetten komen niet volledig tot betaling gezien het geringe gebruik van de regeling en daardoor een beperkt beroep op deze garantie.

c. Agentschap NL

Dit betreft een overheveling van het budget voor de uitvoering van werkzaamheden in 2011 voor het Agentschap NL.

Artikel 46. Keuzemogelijkheden en betaalbaarheid woningmarkt

46. Keuzemogelijkheden en betaalbaarheid woningmarkt

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

2 612 253

2 695 539

88 155

2 783 694

           

Uitgaven:

2 629 450

2 762 736

88 155

2 850 891

46.1

Woningvoorraad

250

– 650

800

150

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

900

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 100

 
           

46.2

Betaalbaarheid huurwoningen

242

242

0

242

           

46.3

Betaalbaarheid wonen lage inkomensgroepen

2 608 132

2 692 332

87 843

2 780 175

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Huurtoeslag kasschuif

   

80 000

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Bevorderen Eigen Woningbezit

   

10 234

 

b.

Agentschap NL Declaratie 2011

   

– 2 667

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

276

 
           

46.4

Laagdrempelige huurgeschillenbeslechting

20 136

20 136

0

20 136

           

46.5

Verruiming aanbod woningen aandachtsgroepen

690

676

– 488

188

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 312

 
 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 176

 
           

46.6

Nationale hypotheek garantie

0

50 000

0

50 000

           

Ontvangsten

377 569

550 369

0

550 369

Toelichting

a. Bevorderen Eigen Woningbezit (BEW)

De middelen BEW zijn bij Voorjaarsnota (VJN) 2011 abusievelijk op artikel 39 opgenomen in plaats van op artikel 46. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd.

b. Agentschap NL

Zie toelichting artikel 45c.

Artikel 47. Integratie niet-westerse migranten

47. Integratie niet-westerse migranten

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

345 962

364 916

– 12 694

352 222

           

Uitgaven:

351 962

370 916

– 12 694

358 222

47.1

Inburgerings examen halen

288 559

306 413

– 10 013

296 400

 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Afrekening Win 2006

   

– 10 000

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 13

 
           

47.2

Maatschappelijke emancipatie en sociale integratie

63 403

64 503

– 2 681

61 822

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

784

 
 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Remigratie

   

– 3 000

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 465

 
           

Ontvangsten

58 937

131 937

– 10 550

121 387

 

Nieuwe mutaties

       

c.

Inburgering

   

– 13 900

 

d.

Integratie

   

3 350

 

Toelichting

a. Afrekening Wet inburgering nieuwkomers (WIN) 2006

Vanwege de wettelijke bezwaar- en beroepstermijnen is de afrekening van de WIN 2005–2006 nog niet afgerond. Afwikkeling zal plaatsvinden in 2012. Een deel van het hiervoor bestemde budget wordt daarom niet uitgekeerd in 2011. De uitgaven worden doorgeschoven naar 2012.

b. Remigratie

In de raming voor 2011 was een stijging voorzien in het beroep op de Remigratiewet als gevolg van de aangekondigde wijzigingen in de Remigratiewet. Naar nu blijkt komt deze stijging niet op gang in het jaar 2011.

Ontvangsten

c. Inburgering

Bezwaar- en beroepprocedures bij gemeenten hebben een opschortende werking op de invorderingen in het kader van de Brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid (BDU/SIV). Een deel van de ontvangsten wordt hierdoor niet meer gerealiseerd in 2011, maar in 2012.

d. Integratie

Als gevolg van de afrekening van oude verplichtingen op regelingen op het gebied van integratie is incidenteel € 3.4 mln. ontvangen.

Artikel 48. Kennis en ordening wonen, wijken en integratie

48. Kennis en ordening wonen, wijken en integratie

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

15 911

16 703

138

16 841

           

Uitgaven:

12 212

13 004

138

13 142

48.1

Tijdig inspelen op maatschappelijke veranderingen

3 253

3 289

0

3 289

           

48.2

Ontsluiten van kennis en onderzoekscoördinatie

7 293

7 649

138

7 787

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

138

 
           

48.3

Bevorderen maatschappelijke prestaties wooncorporaties

255

655

16

671

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

16

 
           

48.4

Positie van de woonconsument

1 411

1 411

– 16

1 395

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 16

 
           

Ontvangsten

0

0

0

0

Artikel 49. Rijkshuisvesting

49. Rijkshuisvesting

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

47 675

55 687

765

56 452

           

Uitgaven:

47 675

55 687

765

56 452

49.1

Adviseren en implementeren beleid rijkshuisvestingsstelsel

6 964

6 588

– 368

6 220

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 368

 
           

49.2

Architectonische kwaliteit stimuleren en monumenten beheer

10 088

10 088

1 746

11 834

 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Onderhoud/Beheer Paleis Soestdijk

   

2 200

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 454

 
           

49.3

Huisvesten Koninklijk Huis en Hoge Colleges van Staat

28 213

36 601

– 1 485

35 116

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

715

 
 

Nieuwe mutaties:

       

b.

Onderhoud/Beheer Paleis Soestdijk

   

– 2 200

 
           

49.4

Stimuleren van de architectonische kwaliteit

2 410

2 410

872

3 282

 

Nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

872

 
           

Ontvangsten

357

714

0

714

Toelichting

a. en b. Onderhoud en beheer Paleis Soestdijk

Door herschikking binnen dit artikel (Huisvesting Hoge Colleges van Staat, AZ, Paleizen en Beheer monumenten) kunnen de exploitatiekosten van Paleis Soestdijk worden gedekt.

Artikel 50. Vreemdelingen

50. Vreemdelingen

(*€ 1000)

Stand t/m incidentele suppletoire begroting 2011

Stand suppletoire begroting VJN

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

765 573

915 994

– 5 402

910 592

           

Uitgaven:

765 573

915 994

– 5 402

910 592

50.1

Opvang gedurende beoordeling verblijf

672 090

818 037

– 4 611

813 426

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

verheveling Loon en prijsbijstelling AP

   

– 615

 
 

Bijdrage 2010 Vernieuwing grensmanagement

   

1 946

 
 

Correctieboeking Leges Verhoging

   

– 9 100

 
 

Bijdrage gezinslocatie Dienst terugkeer en Vertrek

   

– 1 000

 
 

Taskforce thuisgeven

   

312

 
 

Huisvesting Statushouders

   

5 500

 
 

Overheveling budgetten bedrijfsmaatschappelijke werk

   

123

 
 

Intensivering Immigratie En Asiel

   

– 10 000

 
 

Nieuwe mutaties:

       

a.

Fac Besluit COA En Prespect.

   

– 3 671

 

b.

Aanvullende Beschikking 2011 (COA)

   

15 000

 

c.

Bijdrage Apparaat

   

– 1 905

 

d.

ODA toerekening 2011

   

– 16 800

 

e.

ODA toerekening 2011

   

16 800

 
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

– 1 201

 
           

50.2

Terugkeer vreemdelingen

93 483

97 957

– 791

97 166

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Bijdrage gezinslocatie Dienst terugkeer en Vertrek

   

1 000

 
 

Overheveling budgetten bedrijfsmaatschappelijke werk

   

9

 
 

Nieuwe mutaties:

       

f.

Bijdrage Apparaat

   

– 1 800

 
           

Ontvangsten

467

9 567

– 7 041

2 526

 

Verwerkt bij ontwerpbegroting 2012

       
 

Correctieboeking legesverhoging

   

– 9 100

 
 

Bijdrage 2010 VGM

   

1 946

 
 

nieuwe mutaties:

       
 

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

113

 

Toelichting

a. COA

Het COA is door de minister voor Immigratie en Asiel belast met het beheer van het Faciliteitenbesluit. Via de verzameluitkering van BZK worden daarom middelen uit het COA budget overgeheveld naar verschillende gemeenten die in aanmerking komen voor een uitkering. De € 3,6 mln. heeft betrekking op het faciliteitenbesluit Opvangcentra Asielzoekers en de € 0,1 mln. betreft een restant overboeking voor het project Perspectief in 2011.

b. Aanvullende Beschikking 2011

Voor het COA wordt een aanvullende beschikking voorzien voor 2011 van ca € 15 mln. Dit is onder meer het gevolg van een hogere bezetting in de kleinschalige opvang, de tegemoetkoming voor gemeenten waar asielzoekerscentrum (AZC) zijn gevestigd voor de huisvestingskosten van scholen (faciliteitenbesluit) en krimpkosten als gevolg van het afstoten van locatie door het COA als gevolg van een lagere instroom.

c. en f. Apparaat

Gezien de ambities uit het Regeerakkoord en de benodigde ondersteuning van de minister voor Immigratie en Asiel is extra capaciteit benodigd voor DG Vreemdelingenzaken. Hiertoe is de organisatie van DGVZ heringericht. De dekking voor deze extra capaciteit is gevonden door herprioritering van budgetten en fte's binnen de vreemdelingenketen.

d. en e. ODA toerekening 2011

Betreft actualisatie van de ODA-toerekening als gevolg van een lagere asielinstroom.

Licence