Base description which applies to whole site

2.3 De niet-beleidsartikelen

Artikel 17. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 17 (bedragen x € 1 000)
   

Stand begroting 2011 t/m ISB1

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties suppletoire begroting NJN 2011

Stand suppletoire begroting NJN 2011

Verplichtingen

11 449

165 822

– 165 822

0

Waarvan garantieverplichtingen

       

Uitgaven

11 449

165 822

– 165 822

0

Loonbijstelling

0

131 013

– 131 013

0

Prijsbijstelling

13 944

26 542

– 26 542

0

Nader te verdelen

– 2 495

8 267

– 8 267

0

Ontvangsten

957

0

0

0

1

ISB = incidentele suppletoire begroting departementale herindeling.

In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Uitgaven

Loonbijstelling

Dit betreft de doorverdeling van de loonbijstelling tranche 2011. In het regeerakkoord is besloten om een nullijn te hanteren voor de lonen in 2011. Dit betekent dat de loonbijstelling tranche 2011 die aan de departementen wordt uitgekeerd geen vergoeding bevat voor contractloonstijging, maar alleen voor de ontwikkeling in de sociale werkgeverslasten. De verdeling van de loonbijstelling over de beleidsartikelen voor 2011 wordt in onderstaande tabel weergegeven.

Tabel 1 Verdeling loonbijstelling (x € 1 000)
 

2011

Primair onderwijs

48 306

Voortgezet onderwijs

32 638

Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie

12 676

Hoger beroepsonderwijs

10 456

Wetenschappelijk onderwijs

16 727

Internationaal beleid

39

Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid

1 654

Studiefinanciering

221

Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

45

Lesgelden

17

Cultuur

3 804

Media

232

Onderzoek en wetenschapsbeleid

3 394

Emancipatie

61

Apparaat kerndepartement

496

Inspecties

226

Raden

21

Totaal

131 013

Prijsbijstelling

Dit betreft de doorverdeling van de prijsbijstelling tranche 2011 voor Cultuur en Media. Daarnaast is een deel van de prijsbijstelling ingezet ter dekking van de taakstellingen voor de zorg en het gemeentefonds/provinciefonds.

Nader te verdelen

Dit betreft de dekking van een aantal extra kostenposten voor Caribisch Nederland. Het beschikbaar gestelde budget bleek niet toereikend om ook de werkgeverslasten voor Caribisch Nederland volledig te dekken. Daarnaast zijn er tussen oktober en december 2010 onvermijdelijke kosten gemaakt voor deze eilanden.

Artikel 18. Ministerie algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 18 (bedragen x € 1 000)
   

Stand begroting 2011 t/m ISB1

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties suppletoire begroting NJN 2011

Stand suppletoire begroting NJN 2011

Verplichtingen

113 437

124 564

3 054

127 618

Waarvan garantieverplichtingen

       

Uitgaven

113 437

124 564

3 054

127 618

Bestuursdepartement (niet toe te rekenen uitgaven)

103 274

114 291

2 011

116 302

Uitvoeringsorganisaties onverdeeld

10 163

10 273

1 043

11 316

Ontvangsten

567

567

0

567

1

ISB = incidentele suppletoire begroting departementale herindeling.

In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Uitgaven

  • Voor infrastructuurprojecten die nodig zijn om een aantal gemeenschappelijke ict-voorzieningen te ontwikkelen is € 4,6 miljoen geïnvesteerd. Deze voorzieningen zijn nodig om de informatievoorziening ten behoeve van onderwijsdeelnemers en instellingen effectief en efficiënt in te richten.

  • Er is € 2,2 miljoen beschikbaar gesteld ten behoeve van aansluiting van de processen bij DUO (bijvoorbeeld ten behoeve van studiefinanciering) op de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en Burger Service Nummer (BSN).

  • Er zijn extra kosten gemaakt vanwege het succes van het werk-naar-werk-beleid van OCW. Dankzij dit beleid ligt OCW op schema met de te halen fte-taakstelling.

Artikel 19. Inspecties

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 19 (bedragen x € 1 000)
   

Stand begroting 2011 t/m ISB1

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties suppletoire begroting NJN 2011

Stand suppletoire begroting NJN 2011

Verplichtingen

57 982

58 728

5 833

64 561

Waarvan garantieverplichtingen

       

Uitgaven

57 982

58 728

5 833

64 561

Erfgoedinspectie

2 688

2 725

74

2 799

Inspectie van het onderwijs

55 294

56 003

5 759

61 762

Ontvangsten

0

0

 0

0

1

ISB = incidentele suppletoire begroting departementale herindeling.

In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven.

Artikel 20. Adviesraden

Budgettaire gevolgen van beleid

Budgettaire gevolgen van beleid artikel 20 (bedragen x € 1 000)
   

Stand begroting 2011 t/m ISB1

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutaties suppletoire begroting NJN 2011

Stand suppletoire begroting NJN 2011

Verplichtingen

5 793

6 287

412

6 699

Waarvan garantieverplichtingen

       

Uitgaven

5 793

6 287

412

6 699

Onderwijsraad

2 384

2 384

50

2 434

Raad voor Cultuur

2 691

3 185

– 381

2 804

Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid

718

718

743

1 461

Ontvangsten

0

0

 0

0

1

ISB = incidentele suppletoire begroting departementale herindeling.

In de kolom «Mutaties suppletoire begroting NJN 2011» worden de mutaties ten opzichte van de «Stand suppletoire begroting VJN 2011» weergegeven.

Licence