De onderstaande tabel geeft de belangrijkste wijzingen in de uitgaven en inkomsten aan ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2010.
Art. | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2010 | 8 629 563 | 8 519 570 | 8 238 030 | 7 590 216 | 8 261 018 | 7 518 384 | ||
Amendementen | – 40 | |||||||
Mutaties 1e suppletore wet 2010 | 393 399 | – 47 143 | – 6 033 | 28 014 | – 205 | – 1 331 | ||
Stand Voorjaarsnota 2010 | 9 022 922 | 8 472 427 | 8 231 997 | 7 618 230 | 8 260 813 | 7 517 053 | ||
I Belangrijkste mutaties Infrastructuurfonds | 99 356 | – 119 957 | 19 129 | 409 710 | 253 904 | 58 038 | ||
1a. | Loonbijstelling 2010 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1b. | Prijsbijstelling 2010 | Div. | 0 | 53 349 | 53 456 | 52 432 | 54 205 | 52 081 |
2. | Van provinciefonds t.b.v. HWBP/KRW | 11 | 42 202 | 42 202 | 42 202 | 42 202 | ||
3. | Doelmatig waterbeheer | 11 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | 81 000 | |
4. | Van FES IJsselsprong Zutphen (smalle geul) | 11 | 16 049 | 4 012 | ||||
Van FES Deltares | 11 | 9 550 | 8 499 | 0 | 7 295 | |||
5. | Compensatie sanering Vecht | 11 | – 2 416 | – 24 000 | – 24 000 | – 19 584 | ||
6. | Desalderingen: bijdragen derden | 12 | 4 367 | – 21 950 | – 13 500 | 20 000 | 5 000 | |
7. | FES-verrekeningen: A1/6/9 SAA/Almere Weerwaterzone | 12 | 63 778 | – 37 112 | ||||
8. | Van FES: Duurzaam Veilig | 12 | 5 000 | 20 000 | 28 460 | |||
9. | Van FES: NoMo-enveloppe 2 mlrd | 12 | 5 000 | 90 000 | 100 000 | 75 000 | ||
10. | Diverse overboeking met HXII | 12 | – 9 969 | – 4 394 | – 4 394 | – 1 500 | ||
11. | Naar BDU: Benutting/OWN | 12 | – 46 099 | |||||
12. | Mandje Spoor: techn. omzetting vanuit ontvangsten | 13 | – 225 000 | – 130 000 | – 140 000 | – 140 000 | – 150 000 | – 150 000 |
Mandje Spoor: kasprobleem 2010 door omzetting | 166 350 | |||||||
13. | kasschuif met XII/34: subsidie tv concessiefee NS | 13 | – 1 000 | – 7 000 | – 5 000 | – 3 000 | 10 000 | |
14. | Van FES: PHS | 13 | 12 ’ | 22 190 | 96 657 | 160 875 | 185 007 | 29 222 |
15. | Naar art 34: Mob Man nav Cie de Waal | 14 | – 25 009 | – 11 991 | ||||
16. | Van FES: DH Intern.stad | 14 | 4 372 | 4 372 | 13 117 | |||
17. | Van FES: DVM vaarwegen | 15 | 3 000 | 35 000 | 45 000 | 21 765 | ||
18. | Van FES: Eemshaven | 15 | 6 018 | 3 009 | 1 404 | |||
19. | TEN-subsidie Maasroute | 15 | 10 201 | 16 850 | 20 123 | 17 201 | 7 841 | |
20. | Naar BDU: mobiliteitsprojecten ABvM | 17 | – 16 697 | – 19 640 | – 15 000 | |||
21. | ABvM: FES-uitkomst 2009 | 17 | 36 733 | |||||
22. | Leningen ProRail | 18 | 589 063 | – 512 470 | – 117 598 | |||
23. | Saldo 2010–2011 | Div. | – 372 259 | 372 259 | ||||
24. | Efficiencyverbetering beheer en onderhoud | Div. | – 65 000 | – 65 000 | – 65 000 | – 65 000 | – 65 000 | |
II Diversen (met name desalderingen) | – 53 488 | – 30 615 | – 47 643 | – 32 407 | 26 835 | 23 372 | ||
Totale mutaties | 45 868 | –150 572 | – 28 514 | 377 303 | 280 739 | 81 410 | ||
Stand ontwerpbegroting 2011 | 9 068 790 | 8 321 855 | 8 203 483 | 7 995 533 | 8 541 552 | 7 598 463 |
Een volledig overzicht van de mutaties is terug te vinden in het Verdiepingshoofdstuk.
Ad 1a. Het kabinet heeft in het aanvullend beleidsakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft de opbrengst in 2011 en verder van het inhouden van de tranche 2010 van de loonbijstelling.
Ad 1b. Dit betreft de toevoeging van de prijsbijstelling 2010.
Ad 2. In 1994 zijn structurele middelen vanuit de begroting van VenW overgeheveld naar het Provinciefonds voor de vergoeding van de kosten die provincies en waterschappen hebben gemaakt bij de uitvoering van rivierdijkversterkingen en onderhoud aan hoofdwaterkeringen. Vanaf 2012 worden deze middelen weer teruggeboekt naar de VenW begroting. De middelen worden ingezet voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma/Kaderrichtlijnwater.
Ad 3. In het kader van het aanvullend beleidsakkoord van het Kabinet Balkenende IV is een bedrag van € 100 mln. per jaar ingeboekt op de Rijksbegroting onder de noemer doelmatig waterbeheer. De waterschappen hebben naar aanleiding daarvan een aanbod gedaan van totaal € 100 mln. per jaar. In het bestuurlijk overleg Financiën is besloten om € 19 mln. per jaar structureel uit het Provinciefonds te nemen voor de muskusrattenbestrijding. Verkeer en Waterstaat draagt zorg voor de verdere invulling van de taakstelling door de waterschappen een deel van de kosten van het hoogwaterbeschermingsprogramma op zich te laten nemen. In de IF-begroting wordt dit verwerkt door een ontvangstenraming op te nemen van € 81 mln. per jaar.
Ad 4. Vanaf 2012 worden op dit artikel de uitgaven verantwoord voor de IJsselsprong Zutphen (smalle geul). Tegenover deze uitgaven staat een bijdrage uit het FES.
Daarnaast is er een FES bijdrage voor het project «Deltares deltafaciliteit». Dit heeft tot doel om de nieuwe kennisvragen te kunnen beantwoorden op het gebied van veiligheid tegen overstromingen, waterbeheer en meer in het algemeen het blijvend duurzaam kunnen bewonen van onze Nederlandse Delta.
Ad 5. Voor de uitvoering van de sanering Vecht worden middelen overgeboekt naar het project Ruimte voor de Rivier op artikel 16.
Ad 6. Dit betreft de verwerking van bijdragen van derden in de uitvoering van door VenW uitgevoerde wegprojecten. Het gaat dan met name om bijstellingen voor de N57 Veersedam–Middelburg (Fietsbrug Muiderbrug), programma aansluitingen, A4 Dinteloord–Bergen op Zoom (aquaduct Steenbergen).
Ad 7. Dit betreft enerzijds de verwerking van de (hogere) uitkomst 2009 van het project A1/6/9 Schiphol–Amsterdam–Almere. Deze middelen worden in 2014 met het FES verrekend.
Anderzijds zijn vanuit het FES middelen toegevoegd voor het project Almere Weerwaterzone.
Ad 8. De FES bijdrage beoogt een verbetering van de bereikbaarheid van de regio Utrecht–Hilversum–Amersfoort en de economische kerngebieden in de Randstad door capaciteitsuitbreiding van de rijkswegen A27, A1 en A28.
Ad 9. Er wordt vanuit het FES € 53,5 mln uitgetrokken om de veiligheid op snelwegen en rijks-N-wegen te verbeteren.
Ad 10 Dit betreft een overboeking naar artikel XII/34 voor de implementatie van de uitkomsten van de Commissie Elverding, middelen voor het Bureau wegen en voor de commissie Tunnelveiligheid.
Ad 11. Dit betreft een overboeking naar de BDU ten behoeve van Benutting/OWN in het kader van de Mobiliteitsaanpak. De middelen worden aan de decentrale overheden uitgekeerd via de BDU.
Ad 12. Eind 2009 is definitief overeenstemming bereikt tussen de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Staat over de uitkering van een superdividend van € 1,4 mlrd. aan de Staat. Met dit akkoord is de financiering van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) rond. De Kamer is hierover schriftelijk geïnformeerd (Kamerstukken II, 2009–2010, 28 165, nr. 105). Het gaat om een omvangrijk pakket van € 2 mlrd, dat uit diverse onderdelen bestaat en waarbij onder andere schuldaflossing van ProRail aan de orde is.
In deze begroting vindt nu de juiste verwerking plaats van de € 2 mlrd aan de uitgaven- en ontvangstenkant. Eerder was deze € 2 mlrd in de begroting 2009 onder de noemer «Mandje spoor» kasmatig ingeschat en technisch geheel verwerkt onder de ontvangstenraming. Dit in afwachting van de uitkomst van de gesprekken tussen de aandeelhouder en de NS hierover.
Alleen het element van de concessievergoeding NS blijft nu onder de ontvangsten spoor geraamd. De overige onderdelen van het pakket (schuldreductie/rentevrijval, leenfaciliteit) zijn verwerkt aan de uitgavenkant; de ontvangstenkant wordt hiervoor nu gecorrigeerd.
Het kasritmeprobleem dat met deze technische omzetting ontstaat is voor 2010 gecorrigeerd.
Ad 13. Dit betreft de doorwerking van een kasschuif uit 2009 met artikel XII/34 voor de subsidie contractsectorlijnen als onderdeel van de vermogensconversie (uitkering superdividend) vanuit NS naar ProRail (mandje spoor).
Ad 14. Op 4 juni 2010 is een voorkeursbeslissing genomen over de invulling van PHS (zie brief met kenmerk VENW/DGMo-2010/5651). Het betreft een besluit over de 4 planstudies PHS, exclusief het genoemde deel voor Noord Nederland (€ 160 mln) en OV SAAL (€ 1,4 mld). In dit kader worden nu de FES-middelen uit de enveloppe Openbaar Vervoer aan de begroting van VenW toegevoegd.
Ad 15. Het betreft de uitvoering van mobiliteitsmanagementsprojecten naar aanleiding van de adviezen van de commissie de Waal. De bedragen worden op artikel 34 van Hoofdstuk XII verantwoord.
Ad 16. Het betreft uit Den Haag internationale Stad. Tegenover deze uitgaven staat een bijdrage FES.
Ad 17. Vanuit het FES is circa € 105 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode 2010–2013 voor het nemen van maatregelen op het gebied van vaarwegen. Deze middelen worden benut om, conform de doelen uit de nota Mobiliteit, de benutting van vaarwegen te verbeteren en de betrouwbaarheid van reistijden te verhogen.
Ad 18. Dit betreffen FES middelen voor de verruiming van de vaargeul Eemshaven.
Ad 19. Dit betreft de verwerking van de door de EU toegekende TEN-subsidie voor de aanleg van de Maasroute, fase II.
Ad 20. Dit betreft overboekingen naar artikel HXII/34 voor de uitvoering van mobiliteitsmanagementsprojecten naar aanleiding van de adviezen van de commissie de Waal.
Ad 21. Dit betreft de verwerking van de uitkomst 2009 van het project ABvM. Deze middelen worden in 2014 weer met het FES verrekend.
Ad 22. In 2010 wordt vervroegd afgelost vanuit het beschikbaar gekomen superdividend van NS in 2009/2010.
Ad 23. In het Infrastructuurfonds is sprake van (forse) kasspanning in de planperiode t/m 2020: de eerste jaren een kastekort, in latere jaren een overschot. Ook aan VenW is de nullijn opgelegd voor de kasbudgetten op het Infrastructuurfonds de komende jaren. Wel is de problematiek verlicht door het voordelig saldo 2009 door te schuiven naar 2011.
Ad 24. Het kabinet heeft in het aanvullend beleidakkoord een besparing van € 3,2 miljard verondersteld uit hoofde van loonmatiging. Omdat loonmatiging niet in de veronderstelde mate is opgetreden, neemt het kabinet zijn verantwoordelijkheid en kiest het voor een alternatieve invulling. Deze invulling wordt verder toegelicht in de Miljoenennota. Eén van de maatregelen betreft het inzetten op efficiencyverbetering beheer en onderhoud infrastructuur.
In de heroverweging Mobiliteit en water zijn besparingsmogelijkheden opgenomen voor efficiencyverbetering bij beheer en onderhoud van hoofdwatersystemen, (vaar)wegen en spoor. Vanwege juridische verplichtingen en een zekere aanlooptijd bij de invoering van de maatregelen is het vanaf 2011 mogelijk om € 45 miljoen te besparen door middel van deze maatregelen. Additioneel worden maatregelen genomen die leiden tot functievermindering, zoals beperken van verlichting, verminderen signaalgevers, versoberen vast onderhoud etc. Dit levert vanaf 2011 € 20 miljoen op.