Het CJIB levert een bijdrage aan de operationele doelstelling 13.4
«Het bestrijden van criminaliteit met een effectieve en doelmatige tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties en maatregelen». In dit kader is het CJIB verantwoordelijk voor het afhandelen, innen en coördineren van opgelegde financiële straffen, sancties, transacties, strafbeschikkingen en maatregelen. Naast zijn reguliere taken binnen het Justitie domein, worden ook voor andere organisaties binnen de Rijksoverheid innings- en incassoactiviteiten uitgevoerd. Daarnaast is het CJIB aangewezen als centrale autoriteit bij de executie van buitenlandse geldelijke sancties in Nederland.
Meerjarige begroting van baten en lasten (x € 1000)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 88 655 | 32 456 | 28 340 | 7 285 | 5 960 | 5 420 | 5 420 |
Opbrengst overige departementen | 6 344 | 12 633 | 13 700 | 11 909 | 11 909 | 11 909 | 11 909 |
Opbrengst derden | 15 143 | 63 624 | 70 601 | 111 324 | 114 778 | 115 667 | 116 513 |
Rentebaten | 188 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 110 330 | 108 762 | 112 692 | 130 568 | 132 697 | 133 046 | 133 892 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 52 378 | 53 286 | 52 705 | 60 620 | 62 310 | 62 709 | 63 081 |
Materiële kosten | 40 828 | 35 622 | 38 959 | 45 789 | 45 816 | 45 637 | 45 987 |
Gerechtskosten | 6 537 | 13 114 | 14 077 | 16 145 | 16 354 | 16 438 | 16 518 |
Rentelasten | 1 418 | 1 102 | 985 | 1 163 | 1 197 | 1 205 | 1 213 |
Afschrijvingskosten | |||||||
Materieel | 4 326 | 1 206 | 1 292 | 1 512 | 1 551 | 1 561 | 1 569 |
Immaterieel | 6 089 | 3 427 | 3 671 | 4 336 | 4 464 | 4 494 | 4 523 |
Dovergelden | 1 195 | 1 005 | 1 003 | 1 003 | 1 003 | 1 003 | 1 003 |
Overige kosten | |||||||
Dotaties voorzieningen | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 112 773 | 108 762 | 112 692 | 130 568 | 132 697 | 133 047 | 133 893 |
Saldo van baten en lasten | – 2 443 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Opbrengst moederdepartement
De onder deze post vermelde baten sluiten aan bij de in het budgettaire kader beschikbare middelen, eventueel verhoogd met aanvullend beschikbaar gestelde middelen vanuit de Justitiebegroting.
boete vonnissen | transacties | OM-afdoening | vrijheidsstraffen | taakstraffen | schadevergoedingsmaatregelen | ontnemingsmaatregelen | diversen | totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P (x € 1,–) | € 48,94 | € 13,67 | € 42,14 | € 58,70 | € 31,33 | € 348,91 | € 2 245,64 | ||
Q (stuks) | 130 523 | 155 472 | 277 983 | 18 335 | 30 260 | 9 563 | 778 | ||
P x Q (x € 1000) | 6 388 | 2 126 | 11 714 | 1 076 | 948 | 3 337 | 1 748 | 1 003 | 28 340 |
Opbrengst overige departementen
Dit betreffen de opbrengsten van andere overheidsorganisaties voor de inning van bestuurlijke boetes. Voorts int het CJIB voor het Ministerie van VROM ten onrechte uitgekeerde huursubsidies en voor het Ministerie van VWS de inning en incasso van de zorgpremie bij wanbetalers.
Opbrengst derden
Vanaf 2010 is de financiering van de WAHV-sancties volledig afkomstig van aan de burger in rekening gebrachte administratiekosten. Het tarief voor de administratiekosten bedraagt € 6,– per WAHV-sanctie. Deze opbrengsten worden hier verantwoord. Vanaf 2012 zal voor de producten boetevonnissen, transacties en strafbeschikkingen de financiering eveneens afkomstig zijn van aan de burger in rekening gebrachte administratiekosten. Het tarief moet nog worden vastgesteld; er wordt uitgegaan van een kostendekkend tarief.
Rentebaten
Voor het jaar 2011 wordt rekening gehouden met een renteopbrengst van € 50 000,– over de stand van de rekening-courant.
Lasten
Personele kosten
Onderstaand een opgave van het aantal fte’s en de kosten van het actief personeel. Het CJIB heeft als beleid om een deel van zijn personeel flexibel (inhuurconstructie via een uitzendbureau) aan te trekken.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel | |||||||
kosten | 42 556 | 48 916 | 49 905 | 51 331 | 51 541 | 51 967 | 52 387 |
aantal fte | 804 | 924 | 943 | 970 | 974 | 982 | 990 |
Overige personele kosten | |||||||
kosten | 18 163 | 8 088 | 5 645 | 10 829 | 12 109 | 11 677 | 11 218 |
Postactief personeel | |||||||
Dotatie voorziening post actief personeel | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale kosten | 52 378 | 53 286 | 52 705 | 60 620 | 62 310 | 62 709 | 63 081 |
In de opgave van het postactief personeel zijn de medewerkers die gebruik maken van de Remkes-regeling niet meegenomen. Voor de kosten hiervan is een voorziening getroffen.
Materiële kosten
Onder deze post zijn alle reguliere exploitatiekosten van het CJIB opgenomen. Het betreffen de volgende kostensoorten:
print- en mailservice | 8 400 |
GBA/KvK-kosten | 400 |
gebruikersvergoedingen huisvesting | 5 800 |
exploitatiekosten huisvesting | 3 400 |
werkplekgebonden kosten | 2 300 |
kosten betalingsverkeer | 1 750 |
ICT-onderhoud en -service | 3 750 |
systeemvernieuwing | 10 500 |
diverse materiële kosten | 2 659 |
Totaal | 38 959 |
Gerechtskosten
Dit betreffen onder meer de kosten voor de inschakeling van gerechtsdeurwaarders in het incassotraject met betrekking tot de OM-producten. Sinds 2009 int het CJIB voor het Ministerie van VWS de zorgpremie bij wanbetalers. Ook bij de incasso hiervan worden gerechtsdeurwaarders ingezet.
Rentelasten
Dit betreft de te betalen rente in 2011 als gevolg van het beroep op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën ten behoeve van investeringen in (im)materiële vaste activa. De gemiddelde rente over de stand van de leningen bedraagt 4%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsbedragen zijn bepaald volgens een consistente gedragslijn (zelfde termijnen als voorgaande jaren). Afschrijvingen geschieden lineair en tijdsevenredig over het jaar. De afschrijvingstermijnen sluiten aan op de richtlijnen die zijn vastgelegd in het Handboek Financiële Informatie en Administratie Rijksoverheid.
Afschrijvingstermijn | Bedrag | |
---|---|---|
Immateriële vaste activa | 5 jaar | 3 671 |
Materiële vaste activa | ||
Hardware | 3 resp. 5 jaar | 699 |
Software | 3 resp. 5 jaar | 149 |
Inventarissen | 7,5 resp. 10 jaar | 228 |
Apparatuur | 3 resp. 5 jaar | 5 |
Verbouwingen | 10 jaar | 211 |
(subtotaal) | 1 292 | |
4 963 |
Dotaties aan voorzieningen
Dotaties aan voorzieningen worden niet voorzien. Wel zal jaarlijks worden beoordeeld of het saldo van de voorziening voor de FPU-regeling voldoende is voor de verplichtingen voor de komende jaren. Op basis hiervan zal een dotatie ten gunste dan wel vrijval ten laste van de voorziening worden geboekt.
Doelmatigheid
Een belangrijke indicator voor de doelmatigheid is de kostprijs per product in combinatie met kwaliteitsindicatoren. Belangrijke kwaliteitsindicatoren voor het CJIB zijn de innings- en afdoeningspercentages.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
WAHV-sancties | ||||||
Tarief | € 6,00 | € 6,00 | € 6,00 | € 6,00 | € 6,00 | € 6,00 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Boetevonnissen | ||||||
Kostprijs | 48,94 | 48,94 | 48,94 | 48,94 | 48,94 | 48,94 |
% afgedane OH-zaken binnen 1 jaar | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Transacties | ||||||
Kostprijs | € 13,67 | € 13,67 | € 13,67 | € 13,67 | € 13,67 | € 13,67 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 65% | 65% | 65% | 65% | 65% | 65% |
OM-afdoeningen | ||||||
Kostprijs | € 42,14 | € 42,14 | € 42,14 | € 42,14 | € 42,14 | € 42,14 |
Vrijheidsstraffen 1 | ||||||
Kostprijs | € 58,70 | € 58,70 | € 58,70 | € 58,70 | € 58,70 | € 58,70 |
Taakstraffen1 | ||||||
Kostprijs | € 31,33 | € 31,33 | € 31,33 | € 31,33 | € 31,33 | € 31,33 |
schadevergoedingsmaatregelen | ||||||
Kostprijs | € 348,91 | € 348,91 | € 348,91 | € 348,91 | € 348,91 | € 348,91 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 84% | 84% | 84% | 84% | 84% | 84% |
Ontnemingsmaatregelen | ||||||
Kostprijs | € 2 245,64 | € 2 245,64 | € 2 245,64 | € 2 245,64 | € 2 245,64 | € 2 245,64 |
% afgedane A-zaken binnen 3 jaar | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% |
% afgedane B-zaken binnen 10 jaar | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Kasstroomoverzicht
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari (plus stand depositorekeningen) | 30 821 | – 227 | 9 455 | 5 338 | 1 852 | 2 806 | 2 456 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 15 615 | 17 825 | 4 963 | 5 849 | 11 316 | 6 055 | 6 091 |
3a. | Totaal investeringen | – 7 020 | – 13 693 | – 5 625 | – 10 797 | – 5 125 | – 5 075 | – 4 500 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen | 97 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 6 923 | – 13 693 | – 5 625 | – 10 797 | – 5 125 | – 5 075 | -4 500 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen | – 8 510 | – 8 144 | – 9 079 | – 9 335 | – 10 362 | – 6 404 | -6 539 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit | 0 | 13 693 | 5 625 | 10 797 | 5 125 | 5 075 | 4 500 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 8 510 | 5 549 | – 3 454 | 1 462 | – 5 237 | – 1 329 | -2 039 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (plus stand depositorekeningen) | – 227 | 9 455 | 5 338 | 1 852 | 2 806 | 2 456 | 2 008 |
Toelichting op kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
De investeringen betreffen de voorgenomen vervangings- en uitbreidingsinvesteringen in 2011.
Voor 2011 zijn de volgende investeringen gepland:
inventaris/installaties | vervanging | 25 |
---|---|---|
hardware | uitbreiding | 3 100 |
software | uitbreiding | 2 500 |
5 625 |
Financieringskasstroom
Dit betreffen de kasstromen die voortvloeien uit het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën ten behoeve van de investeringen en de hierop betrekking hebbende aflossingen.
Rekening-courant
De daling van de rekening-courant wordt veroorzaakt door een afroming van de liquide middelen in 2009 door het moederdepartement in het kader van een efficiënter kasbeheer en vorderingen van het CJIB op het moederdepartement.