Base description which applies to whole site

05 Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (JUSTIS)

Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Justitie. Integriteit is een maatstaf om betrouwbaarheid en kwaliteit van het functioneren van personen en organisaties te beoordelen. Justis toetst of personen relevante antecedenten hebben die het uitoefenen van een bepaald beroep of werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico’s en draagt zo bij aan een meer integere en veiligere samenleving. Ook voert Justis de regelgeving op het gebied van naamswijziging en gratie uit.

Justis levert een bijdrage aan de beleidsartikelen 13.1, 13.3 en 13.4.

Meerjarige begroting van baten en lasten

Meerjarige begroting van baten en lasten x € 1 000
 

Realisatie 2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Baten

       

Opbrengst moederdepartement

7 386

7 754

10 759

11 440

11 331

11 222

11 223

Opbrengst derden

19 456

20 579

21 397

20 391

21 155

21 835

21 719

Rentebaten

10

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

26 852

28 333

32 156

31 831

32 486

33 057

32 942

        

Lasten

       

Apparaatskosten

       

Personele kosten

14 044

16 040

15 806

16 124

16 376

16 561

16 561

Materiële kosten

10 713

10 805

14 860

13 272

13 272

13 272

13 272

Rentelasten

16

151

244

370

373

359

244

Afschrijvingskosten

       

Materieel

160

1 337

1 246

2 065

2 465

2 865

2 865

Overige kosten

       

Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

24 933

28 333

32 156

31 831

32 486

33 057

32 942

        

Saldo van baten en lasten

1 919 1

0

0

0

0

0

0

1

Het onverdeelde resultaat zal in 2010 als volgt worden verdeeld: € 209 000 zal worden toegevoegd aan het exploitatieresultaat, € 1 710 000 zal eenmalig worden uitgekeerd aan het moederdepartement.

Toelichting op meerjarige begroting van baten en lasten

Justis kent een aantal financieringsbronnen:

  • bijdrage door het moederdepartement voor producten waarvoor geen of geen kostendekkende leges (kan) worden geheven;

  • leges die worden geheven voor (een aantal van haar) producten; in de post «opbrengst derden» is rekening gehouden met de invoering van Herziening Toezicht Rechtspersonen (HTR) met ingang van 2011. In samenhang met de invoering van HTR zal het werkproces Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB) vervallen en daarmee ook de (leges)opbrengsten. In de begroting is hier door middel van een stelpost rekening mee gehouden. Randvoorwaarde is dat het totaal van de leges opbrengsten bij de dienst Justis niet hoger is dan het totaal van de kosten.

Baten

Opbrengst moederdepartement

De opbrengst moederdepartement betreft de geraamde bekostiging van de producten waarvoor geen of geen kostendekkende leges worden geheven.

Product x € 1 000

Gratie

1 020

GSR (Garantstellingregeling)

739

HTR

3 500

BIBOB

4 000

WPBR, BOA en WWM

1 500

Totaal

10 759

Opbrengst derden

Deze geraamde opbrengsten betreffen de bij derden in rekening te brengen leges voor onderstaande producten.

Product
 

P x Q

 
 

aantal

leges

x € 1 000

Klantgroep

Verklaring van Geen Bezwaar (VvGB)

0

90,76

0

notarissen namens bedrijfsleven

Naamswijziging (NM)

2 250

487,50

1 097

particulieren

BIBOB

350

500,00

175

decentrale overheden

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)

520 000

22,55

11 726

particulieren, bedrijfsleven

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP)

7 000

147,50

1 032

particulieren, bedrijfsleven

Verklaring omtrent het Gedrag Integriteitverklaring Beroepsgoederen Vervoer (IVB)

6 000

147,50

885

particulieren, bedrijfsleven

Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (WPBR; vergunningen)

700

479,00

335

bedrijfsleven

Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus (WPBR; leidinggevenden)

1 100

58,00

64

bedrijfsleven

Wet Wapens en Munitie (WWM)

240

50,00

12

bedrijfsleven

Extra leges van diverse producten in verband met invoering Herziening Toezicht Rechtspersonen (HTR)

nnb

nnb

6 071

nnb

     

Totaal

  

21 397

 

De legesprijs voor Verklaring omtrent het Gedrag voor de Integriteitverklaring Beroepsgoederen Vervoer (IVB) is (nog) niet (wettelijk) vastgesteld. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting is voorlopig rekening gehouden met een legesprijs die gelijk aan de Verklaring Omtrent het Gedrag Rechtspersonen. Het is mogelijk dat bij het in werking treden van IVB een andere legesprijs wordt vastgesteld.

Lasten

Personele kosten

Personele kosten x € 1 000
 

Realisatie 2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Ambtelijk personeel

       

gemiddelde loonsom

54

59,8

61,4

61,4

61,4

61,4

61,4

aantal fte’s

219

247,9

240

245

249

252

252

Loonsom ambtelijk personeel

11 836

14 822

14 744

15 061

15 313

15 498

15 498

        

Overig personeelskosten

2 208

1 519

1 062

1 063

1 063

1 063

1 063

        

Totaal

14 044

16 040

15 806

16 124

16 376

16 561

16 561

De in 2010 verwachte stijging van het aantal fte heeft zich niet voorgedaan omdat de groei van het aantal VOG-aanvragen is achtergebleven bij de verwachting.

In 2011 zijn een aantal organisatorische aanpassingen voorzien die Justis beter toerusten om de screeningsexpertise uit te bouwen.

Vanaf 2012 stijgen de aantallen BIBOB-adviezen als gevolg van de wijziging van de Wet BIBOB.

Materiële kosten

Materiële kosten x € 1 000
 

Realisatie 2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Facilitair (incl. huisvesting)

4 111

4 757

5 794

5 044

5 044

5 044

5 044

Automatisering

2 167

3 387

4 551

4 651

4 651

4 651

4 651

Overig materieel

4 435

2 661

4 515

3 577

3 577

3 577

3 577

        

Totaal

10 713

10 805

14 860

13 272

13 272

13 272

13 272

Facilitair

De facilitaire kosten zijn, ten opzichte van eerdere ramingen, gestegen. Structureel is deze stijging veroorzaakt door hogere kosten die de externe facilitaire dienstverlener in rekening brengt. Incidenteel zal in 2011 de toegangsbeveiliging van de huisvesting van Justis worden verbeterd.

Automatisering

De automatiseringskosten stijgen door de toenemende automatiseringsgraad van Justis. Het nieuwe stelsel van toezicht op rechtspersonen houdt onder andere een geautomatiseerde analyse van grote hoeveelheden data in. Dit brengt hoge beheerkosten met zich mee. Voor de andere werkprocessen zal het nu nog versnipperde IT-landschap worden vervangen door een samenhangend IT-geheel. Dit brengt projectkosten en rente en aflossing op investeringen met zich mee.

Overig materieel

Het werkproces HTR zal gefaseerd starten. Dit betekent dat de ontwikkeling in 2011 nog doorgaat. Dit brengt in 2011 nog projectkosten met zich mee (€ 0,7 mln.).

Rentelasten

Dit is de rente die betaald wordt voor het beroep op de leenfaciliteit, er is uitgegaan van een geraamd rentepercentage van gemiddeld 4,2%.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn bepaald volgens een consistente gedragslijn met dezelfde afschrijvingstermijnen als voorgaande jaren.

Voor HTR en de IT-architectuur is gekozen voor een afschrijvingstermijn van vijf jaar.

Doelmatigheid

Belangrijke indicator voor de doelmatigheid zijn de kostprijs per product en de doorlooptijd.

Doelmatigheidstabel
 

Realisatie 2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Beleidsartikel 13.1

VvGB

Volume

77 564

40 000

nvt

nvt

nvt

nvt

nvt

Kostprijs (€)

54,53

41,92

     

Bedrag (x € 1 000)

4 229

1 677

     

VIV

Volume

30 360

10 215

nvt

nvt

nvt

nvt

nvt

Kostprijs (€)

31,4

37,73

     

Bedrag (x € 1 000)

953

385

     

HTR

Volume

nvt

nvt

2 400

2 400

2 400

2 400

2 400

Kostprijs (€)

  

2 633,69

2 633,69

2 633,69

2 633,69

2 633,69

Bedrag (x € 1 000)

  

6 321

6 321

6 321

6 321

6 321

GSR

Volume

418

390

750

750

750

750

750

Kostprijs (€)

1 063,72

568,75

1 124,64

    

Bedrag (x € 1 000)

445

222

843

    

BIBOB

Volume

232

400

350

400

450

480

480

Kostprijs (€)

11 208,99

11 557,13

15 250,53

    

Bedrag (x € 1 000)

2 600

4 622

5 338

    

VOG NP

Volume

454 027

550 000

520 000

520 000

520 000

520 000

520 000

Kostprijs (€)

17,37

14,75

20,32

    

Bedrag (x € 1 000)

7 886

8 112

10 568

    

VOG RP

Volume

6 046

3 350

7 000

7 000

7 000

7 000

7 000

Kostprijs (€)

86,84

216,2

106,42

    

Bedrag (x € 1 000)

525

724

745

    

IVB

Volume

1 750

6 000

6 000

6 000

6 000

6 000

Kostprijs (€)

270,88

81,49

    

Bedrag (x € 1 000)

474

489

    

Naamswijziging

Volume

2 143

3 300

2 250

2 250

2 250

2 250

2 250

Kostprijs (€)

759,32

483,07

739,62

    

Bedrag (x € 1 000)

1 627

1 594

1 664

    

Beleidsartikel 13.3

WWM beroepen

Volume

102

120

100

100

100

100

100

Kostprijs (€)

4 503,21

2 965,16

4 433,29

    

Bedrag (x € 1 000)

459

356

443

    

WWM ontheffingen

Volume

249

240

245

245

245

245

245

Kostprijs (€)

650,75

791,2

386,89

    

Bedrag (x € 1 000)

162

190

95

    

BOA

Volume

6 412

8 500

8 500

8 500

8 500

8 500

8 500

Kostprijs (€)

116,45

205,79

198,49

    

Bedrag (x € 1 000)

747

1 749

1 687

    

WPBR ondernemingen

Volume

648

1 090

840

840

840

840

840

Kostprijs (€)

271,79

665,32

578,92

    

Bedrag (x € 1 000)

176

725

486

    

WPBR leidinggevenden

Volume

1 321

395

1 135 1

1 135

1 135

1 135

1 135

Kostprijs (€)

181,19

669,01

276,52

    

Bedrag (x € 1 000)

239

264

314

    

WBP

Volume

100

150

130

130

130

130

130

Kostprijs (€)

1 056,36

255,82

271,86

    

Bedrag (x € 1 000)

106

38

35

    

EG-verklaringen

Volume

7

30

30

30

30

30

30

Kostprijs (€)

1 360,76

2 829,13

812,17

    

Bedrag (x € 1 000)

10

85

24

    

Beleidsartikel 13.4

Gratie

Volume

2 147

2 250

2 100

2 100

2 100

2 100

2 100

Kostprijs (€)

617,43

542,8

747,11

    

Bedrag (x € 1 000)

1 326

1 221

1 569

    
1

De sterke stijging van het aantal vergunningen in de particuliere beveiliging is te verklaren door wijziging van de definitie van het begrip aanvraag. In voorgaande jaren kon één dossier meerdere aanvragen voor toestemming voor een leidinggevende bevatten. Deze werden echter als één aanvraag geregistreerd. Vanaf 2009 echter wordt elk verzoek om toestemming als afzonderlijke aanvraag gezien.

Bovengenoemde kostprijzen zijn berekend met behulp van het in 2010 vastgestelde nieuwe kostprijsmodel.

De kostprijzen 2011 wijken af van de kostprijzen 2010, met name als gevolg van de relatieve verschillen in de bezetting van de teams en de veranderingen in het aantal producten en de daarvoor in te zetten capaciteit per werkproces.

De norm voor de doorlooptijden is conform de wettelijke termijnen.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht x € 1 000
 

Realisatie 2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Rekening Courant RHB 1 januari

9 880

2 752

1 336

1 336

1 336

1 336

1 336

        

2.

Totaal operationele kasstroom

– 900

147

1 246

2 065

2 465

2 865

2 865

        

3a.

totaal investeringen

– 44

– 4 853

– 3 395

– 2 000

– 2 000

0

0

3b.

totaal boekwaarden desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 44

– 4 853

– 3 395

– 2 000

– 2 000

0

0

        

4a.

eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 6 018

– 1 710

0

0

0

0

0

4b.

eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

4c.

aflossingen op leningen

– 166

– 147

– 1 246

– 2 065

– 2 465

– 2 865

– 2 865

4d.

beroep op leenfaciliteit

 

4 583

3 395

2 000

2 000

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

– 6 184

3 290

2 149

– 65

– 465

– 2 865

– 2 865

        

5.

Rekening Courant RHB 31 december

2 752

1 336

1 336

1 336

1 336

1 336

1 336

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd met afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

Voor 2011 zijn investeringen gepland voor HTR (€ 1 395 000). Voor de implementatie van de informatiearchitectuur is een investering gepland van drie maal € 2 000 000,– in de jaren 2011 tot en met 2013.

Licence