Beleidsmatige ontwikkelingen
Een kwalitatief goede en efficiënte rechtspraak is een belangrijk fundament voor het functioneren van rechtsstaat en samenleving. Voor het tijdig en op kwalitatief goede wijze verwerken van de verwachte instroom van zaken zonder dat de doorlooptijd oploopt is de beschikbaarheid van voldoende middelen voor de rechtspraak een belangrijke voorwaarde. Bij de verwachte toename van het aantal rechtszaken en daarbij achterblijvende financiële middelen zal de druk op de gerechten toenemen. Dit mag echter niet ten koste gaan van de kwaliteit. Zoveel mogelijk zullen de inspanningen van de afgelopen jaren om de kwaliteit van rechtspraak ook op de lange termijn te verzekeren en waar nodig te verbeteren worden voortgezet. Daarnaast zal er ruimte dienen te zijn voor innovatie en organisatieverandering. Hieronder zullen de geplande activiteiten op de genoemde gebieden nader worden toegelicht.
Voor goede rechtspraak is evenzeer vereist dat de Rechtspraak in staat is te blijven beantwoorden aan de veranderende wensen uit de samenleving. Op de belangrijkste gebieden zal sprake zijn van het verdergaan op eerder ingeslagen wegen. Binnen de beperkte financiële middelen zal ruimte worden geboden voor kwaliteitsbepalende elementen, zoals de meervoudige behandeling van zaken, instructie en feitenonderzoek en het meelezen van vonnissen.
Aan de realisatie van de vier centrale doelstellingen van de Rechtspraak: deskundige rechtspraak, betrouwbare rechtspraak, effectieve rechtspraak en rechtspraak in de samenleving, zal op onderdelen ook in 2011 nog verder worden gewerkt.
Onderwerpen die in dit verband moeten worden genoemd zijn de verbetering van de digitale toegankelijkheid van de Rechtspraak. Hiervoor is in 2008 een meerjarig traject in gang is gezet. In 2011 zullen burgers een beroep bij de bestuursrechter elektronisch kunnen indienen en de voortgang in die procedures en ook in zaken bij de kantonrechter elektronisch kunnen volgen. Een project om het mogelijk te maken om procedures tot verhaal van een geldvordering digitaal aan te brengen zal in dat jaar worden afgerond indien ook de daarvoor benodigde wetgeving tijdig tot stand komt.
Voorts zullen op alle gebieden landelijk uniforme procesreglementen zijn vastgesteld, waarmee de rechtseenheid op dit punt voor de justitiabelen en rechtshulpverleners aanmerkelijk zal zijn verbeterd. Tevens is voorzien in een periodieke actualisering van die reglementen.
Waar het gaat om deskundigheidsbevordering zal het al ingevoerde stelsel voor permanente educatie waar nodig worden verbeterd en aangescherpt en zullen voor belangrijke specialistische kennisgebieden kenniscentra zijn ingericht bij de gerechtshoven. In samenspraak met het op 1 januari 2010 gestarte Nederlands Register Gerechtelijk Deskundigen zal worden gewerkt aan verdere kwaliteitsverbetering van inbreng van externe deskundigen in gerechtelijke procedures.
De jaren 2011 en volgende zullen in belangrijke mate in het teken staan van de wijzigingen in de gerechtelijke kaart en daarmee bepalend zijn voor hoe de rechterlijke organisatie er in de toekomst uit zal gaan zien. Afhankelijk van de voortgang van het wetgevingsproces zal de (voorbereiding van de) invoering van de beoogde wijzigingen een groot deel van de aandacht en middelen opeisen. De wijzigingen zullen moeten leiden tot versterking van de bestuurskracht van de organisatie en tot vergroting van de mogelijkheden om de kwaliteit van de rechtspraak ook op de langere termijn te waarborgen.
Naar verwachting zal op 1 januari 2011 tevens een andere belangrijke organisatieverandering zijn beslag krijgen. Afhankelijk van het wetgevingsproces zal naar het zich laat aanzien op die datum de competentiegrens van de kantonrechter worden verhoogd van € 5 000,– naar € 25 000,–. Hiermee zal de drempel tot de rechter voor de burger worden verlaagd en de rechtspraak beter in staat worden gesteld maatwerk te bieden door het realiseren van differentiatie van zaaksbehandeling.
Ondanks de verhoogde druk op de productie bij gerechten ten gevolge van het verwachte verschil tussen instroom en financiële middelen zal de kwaliteit van gerechtelijke procedures en uitspraken centraal dienen te staan. Blijvend aandachtspunt vormt voorts de kwaliteit bij de uitoefening van de toezichthoudende taken van de rechter. Binnen de mogelijkheden die het wetsvoorstel versterking positie rechter-commissaris daarvoor laat, zal de rol van de raadsheer commissaris worden versterkt. Waar het gaat om het toezicht op insolventies zal worden geïnvesteerd in verbetering van de processen bij die afdelingen, onder meer door de ondersteuning van werkprocessen en de uitwisseling met ketenpartners door middel van IT en in kennisversterking. Tot slot zal ook het toezicht op beschermingsbewind, curatele en mentorschap worden versterkt op basis van een inventarisatie van knelpunten. Door middel van wetgeving zal de kwaliteit van bewindvoerders beter dan thans het geval is worden verzekerd.
Om de forse toename van de instroom van zaken te verwerken zou een substantiële verhoging van de bijdrage van het Ministerie van Justitie nodig zijn. De uitkomst van de afweging van het kabinet op dit moment is echter dat voor de rechtspraak in geringe mate extra geld beschikbaar is. Uit deze middelen moet voor de Rechtspraak ook de loon- en prijsontwikkeling worden gedekt. Als de huidige instroomverwachtingen worden bewaarheid en er, ook in latere jaren, geen aanvullende financiering beschikbaar komt zal dit onvermijdelijk leiden tot oplopende voorraden en doorlooptijden.
De Rechtspraak wil al wat mogelijk is doen om te hoog oplopende voorraden tegen te gaan. In 2010 en 2011 zal de Rechtspraak een deel van de capaciteitsuitbreidingen financieren met de beschikbare middelen op de balans.
Meerjarige begroting van baten en lasten
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Bijdrage Ministerie van Justitie | 904 766 | 919 729 | 922 611 | 916 012 | 910 125 | 896 463 | 896 551 |
Vooruitontvangen bijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage derden | 25 394 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 |
Rentebaten | 124 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Bijdrage meer/ minder werk | – 4 279 | 22 210 | 20 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 926 005 | 967 239 | 967 911 | 941 312 | 935 425 | 921 763 | 921 851 |
Lasten | |||||||
Personele kosten | 668 615 | 702 747 | 701 363 | 673 769 | 669 398 | 659 256 | 659 321 |
Materiele kosten | 232 036 | 243 881 | 243 401 | 233 824 | 232 308 | 228 788 | 228 811 |
Afschrijvingskosten | 21 430 | 22 000 | 23 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 |
Rentekosten | 2 826 | 3 600 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 |
Gerechtskosten | 1 257 | 4 529 | 4 719 | 4 719 | 4 719 | 4 719 | 4 719 |
Totale lasten | 926 164 | 976 757 | 976 482 | 941 312 | 935 425 | 921 763 | 921 851 |
Resultaat | – 159 | – 9 518 | – 8 571 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Bijdrage Ministerie van Justitie
De bijdrage van het Ministerie van Justitie bestaat uit een productiegerelateerde bijdrage, een bijdrage voor gerechtskosten en een bijdrage voor overige taken. Daarnaast bevat de bijdrage middelen voor taken die niet voortvloeien uit de Wet op de rechterlijke organisatie zoals tuchtrecht en de commissies van toezicht voor het gevangeniswezen.
Bijdrage derden
De bijdrage derden bestaat met name uit de bijdragen aan de Rechtspraak van andere departementen.
Rentebaten
Voor het jaar 2011 wordt rekening gehouden met een renteopbrengst van € 300 000,–.
Bijdrage meer- en minderwerk
De bijdrage meer- en minderwerk (egalisatierekening van de Rechtspraak) betreft het saldo van meer- en minderwerk ten opzichte van de productie zoals afgesproken met en gefinancierd door de Minister van Justitie. Het meer- en minderwerk wordt afgerekend tegen 70% van de afgesproken productgroepprijzen. Het is de verwachting dat als gevolg van de economische teruggang de instroom in met name civiele en bestuursrechtelijke zaken de komende jaren zal toenemen. Het kabinet heeft hiervoor na verrekening van taakstellingen per saldo geen aanvullende middelen aan de rechtspraak beschikbaar gesteld. Om de verwachte instroom toch zo goed mogelijk te kunnen verwerken is de Raad voornemens om de komende jaren de capaciteit uit te breiden. De Rechtspraak houdt er rekening mee dat zodoende in de jaren 2010 en 2011 een hogere productie zal worden geleverd dan nu vooraf door de Minister van Justitie is gefinancierd. De hogere kosten zullen worden gedekt door het eigen vermogen en de afrekening achteraf uit de egalisatierekening.
Lasten
Personele kosten
Ten opzichte van 2009 zullen de personele kosten toenemen omdat de Rechtspraak een fors hogere instroom zal verwerken. Financiering vindt voor het grootste deel plaats uit egalisatierekening en eigen vermogen. Met de huidige inzichten zullen met ingang van 2012 zowel de egalisatierekening als het eigen vermogen geen ruimte meer bieden om de hogere kosten te dekken en zal het personeelsbestand moeten worden afgebouwd. Indien de huidige instroomprognoses ook in de komende jaren de werkelijkheid benaderen of wellicht zelfs overtreffen zullen aanvullende middelen gevonden moeten worden om oplopende achterstanden en sterk stijgende doorlooptijden te voorkomen.
Materiële kosten
De materiele kosten nemen gelijk met de personele kosten in de jaren 2010–2012 toe maar zullen daarna ook weer worden teruggebracht.
Materiele vaste activa | Afschrijvingstermijn |
---|---|
Hard- en software | 3 jaar |
Vervoersmiddelen, inventaris, meubilair kort en kantoormachines | 5 jaar |
Audio- en visuele middelen en stoffering | 8 jaar |
Verbouwingen, installaties, bekabeling en meubilair lang | 10 jaar |
De afschrijvingskosten voor de Rechtspraak zijn berekend door de totale afschrijvingskosten op de activa in een jaar te verminderen met de verwachte vrijval in dat jaar van de balanspost «Vooruitontvangen bedragen OM». De post «vooruitontvangen bedragen OM» betreft de eerder door het OM verstrekte bijdrage in de aanschaf van activa die gemeenschappelijk worden gebruikt door OM én ZM. Met deze bijdrage in de aanschaf heeft het OM destijds zijn deel van de afschrijvingskosten voldaan. In 2009 bedroeg de bijdrage van het OM € 2 511 000,–, in 2010 is dit naar verwachting € 1 684 000,–, in 2011 naar verwachting € 1 161 000,– en in 2012–2016 zal deze gemiddeld € 435 000,– per jaar bedragen.
Rentekosten
Voor de financiering van materiële vaste activa sluit de Rechtspraak leningen af bij het Ministerie van Financiën. Voor de berekening van deze kosten wordt rekening gehouden met de door Financiën afgegeven rentepercentages. Gemiddeld betreft dit een rentepercentage van 2,7 %.
Gerechtskosten
Het gaat hier om de kosten die het gerecht in civiele en bestuurlijke zaken maakt gedurende of als gevolg van de behandeling van een aan de rechter voorgelegde zaak zoals advertentiekosten bij faillissementen, tolken en vertalers en deskundigen.
Bijdrage Ministerie van Justitie
In de tabel opbouw bijdrage Ministerie van Justitie is de bijdrage van het Ministerie van Justitie gespecificeerd.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Productiegerelateerde bijdrage | 877 629 | 882 620 | 876 000 | 870 063 | 856 399 | 856 487 |
Bijdrage voor gerechtskosten | 4 539 | 4 730 | 4 730 | 4 730 | 4 730 | 4 730 |
Bijdrage voor overige uitgaven | ||||||
Bijzondere kamers rechtspraak | 9 844 | 7 951 | 7 951 | 7 968 | 7 969 | 7 969 |
College van Beroep v/h bedrijfsleven | 5 903 | 5 899 | 5 881 | 5 868 | 5 868 | 5 868 |
Megazaken | 13 440 | 13 114 | 13 143 | 13 171 | 13 172 | 13 172 |
Bijdrage Niet-BFR 2005 taken | ||||||
Tuchtrecht | 2 892 | 2 892 | 2 888 | 2 895 | 2 895 | 2 895 |
Commissies van toezicht voor het gevangeniswezen | 5 410 | 5 406 | 5 419 | 5 431 | 5 431 | 5 431 |
Overige taken | 73 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 919 729 | 922 611 | 916 012 | 910 125 | 896 463 | 896 551 |
De productiegerelateerde bijdrage is het meest omvangrijke onderdeel van de bijdrage van het Ministerie van Justitie.
Deze bijdrage komt tot stand door de productieafspraken tussen Raad en minister te vermenigvuldigen met de afgesproken prijzen. De productieafspraken zijn als volgt:
2009 | 2010 1 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 1 934 220 | 1 927 198 | 1 880 382 | 1 866 543 | 1 853 660 | 1 824 408 | 1 824 597 |
Gerechtshoven | |||||||
Civiel | 16 130 | 15 448 | 16 107 | 15 989 | 15 878 | 15 628 | 15 629 |
Straf | 37 610 | 38 944 | 39 773 | 39 480 | 39 207 | 38 589 | 38 593 |
Belasting | 3 370 | 3 327 | 2 760 | 2 740 | 2 721 | 2 678 | 2 678 |
Rechtbanken | |||||||
Civiel | 280 110 | 285 395 | 283 581 | 281 494 | 279 551 | 275 140 | 275 168 |
Straf | 217 460 | 197 917 | 194 785 | 193 351 | 192 017 | 188 986 | 189 006 |
Bestuur (excl. Vreemdelingenkamers) | 44 410 | 48 664 | 47 432 | 47 083 | 46 758 | 46 020 | 46 025 |
Bestuur (Vreemdelingenkamers) | 45 860 | 56 170 | 53 336 | 52 944 | 52 578 | 51 748 | 51 754 |
Kanton | 1 258 440 | 1 251 356 | 1 214 326 | 1 205 389 | 1 197 070 | 1 178 179 | 1 178 301 |
Belasting | 23 290 | 22 233 | 20 402 | 20 251 | 20 112 | 19 794 | 19 796 |
Bijzondere colleges | |||||||
Centrale Raad van Beroep | 7 540 | 7 745 | 7 881 | 7 823 | 7 769 | 7 646 | 7 647 |
Zoals reeds is aangegeven blijft de financiering de komende jaren achter bij de instroomverwachtingen van de Rechtspraak. Hiermee ontstaat het risico dat de voorraden en daarmee de doorlooptijden de komende jaren kunnen gaan oplopen. Gegeven de huidige instroomraming heeft de Raad in onderstaande tabel aangegeven welke omvang de voorraden zou kunnen aannemen. Indien instroombeperkende maatregelen kunnen worden genomen zal de voorraadproblematiek beperkter van omvang zijn. De ontwikkelingen zullen in de reguliere begrotingscyclus op de voet worden gevolgd en indien nodig en mogelijk zullen later aanvullende maatregelen getroffen worden.
Deze indicatieve voorraadontwikkeling is hierna weergegeven. In dit overzicht zijn de startvoorraden niet meegenomen.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 113 184 | 221 876 | 391 919 | 647 094 | 1 023 800 | 1 501 031 |
Gerechtshoven | ||||||
Civiel | 1 995 | 4 993 | 8 690 | 13 326 | 19 312 | 26 503 |
Straf | 124 | 1 712 | 5 060 | 9 725 | 16 233 | 24 032 |
Belasting | 16 | 24 | 308 | 713 | 1 366 | 2 223 |
Rechtbanken | ||||||
Civiel | 15 915 | 17 354 | 29 429 | 50 674 | 86 212 | 131 629 |
Straf | 26 931 | 54 885 | 74 400 | 90 088 | 107 709 | 126 186 |
Bestuur (excl. Vreemdelingenkamers) | 2 111 | 10 211 | 20 210 | 32 934 | 49 455 | 69 563 |
Bestuur (Vreemdelingenkamers) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kanton | 65 358 | 126 909 | 240 217 | 425 870 | 706 853 | 1 068 495 |
Belasting | 723 | 4 653 | 9 721 | 16 592 | 25 464 | 36 338 |
Bijzondere colleges | ||||||
Centrale Raad van Beroep | 10 | 1 134 | 3 885 | 7 171 | 11 195 | 16 063 |
Met het inzetten van de egalisatierekening en het eigen vermogen door de rechtspraak kunnen de negatieve effecten op de voorraden op de korte termijn worden beperkt. Daarmee kan het oplopen van de voorraad beperkt worden tot 6% in 2011 en 18% in 2012. Wanneer de huidige instroomramingen echter realiteit blijken te zijn en er geen aanvullende middelen en/of maatregelen getroffen worden zal de voorraad toenemen met uiteindelijk 76% van de jaarlijkse instroom in 2015.
Productgroepprijzen 2011–2013
In de tabel hierna zijn de prijzen opgenomen die de Raad voor de rechtspraak en het Ministerie van Justitie in januari 2010 overeengekomen zijn voor de periode 2010–2013. Voor de prijsperiode 2011–2013 zullen nieuwe productgroepprijzen gaan gelden. In de prijzen voor 2011 tot en met 2013 is rekening gehouden met nieuwe wetgeving en prijsverlagende factoren ten gevolge van een verwachte lichtere samenstelling van zaken.
Productgroep | 2010 | 2011 |
---|---|---|
Rechtbanken | ||
Civiel | 854,13 | 864,48 |
Bestuur | 1 729,14 | 1 947,88 |
Straf | 827,09 | 845,18 |
Kanton | 128,25 | 135,07 |
Vreemdelingen | 787,65 | 826,56 |
Belasting | 1 135,43 | 1 069,08 |
Gerechtshoven | ||
Civiel | 3 734,44 | 3 494,42 |
Straf | 1 347,65 | 1 272,27 |
Belasting | 3 520,38 | 2 955,48 |
Centrale Raad v. Beroep | 3 102,69 | 3 210,43 |
De prijzen zijn gebaseerd op loon- en prijspeil 2009
Ontwikkeling eigen vermogen
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen per 1-1 | 39 461 | 40 368 | 30 850 | 22 278 | 22 278 | 22 278 | 22 278 |
Wettelijke reserve | 1 066 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | – 159 | – 9 518 | – 8 571 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eigen vermogen per 31-12 | 40 368 | 30 850 | 22 278 | 22 278 | 22 278 | 22 278 | 22 278 |
In de jaren 2010 tot en met 2012 is de Rechtspraak voornemens om eigen vermogen in te zetten voor een capaciteitsuitbreiding in aanvulling op de bijdrage van het moederdepartement. Naar de huidige inzichten zal de egalisatierekening en het eigen vermogen met ingang van 2012 geen ruimte meer kunnen bieden om de hogere kosten te dekken en zal het personeelsbestand moeten worden afgebouwd.
Doorlooptijden
In de volgende tabel wordt de realisatie weergegeven ten opzichte van de norm voor 2011. Wanneer de meerjarige financiering achterblijft bij de instroom zullen de voorraden oplopen en komt het halen van de aangegeven doelstelling in gevaar.
Realisatie | 2007 | 2008 | 2009 | Norm 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
Rechtbank, sector kanton | % | % | % | % | binnen |
Handelszaken met verweer | 89 | 95 | 96 | 90 | 1 jaar |
73 | 81 | 81 | 75 | 6 maanden | |
Beschikkingen arbeidsontbinding op tegenspraak | 96 | 96 | 95 | 90 | 3 maanden |
Handelszaken zonder verweer (verstek) | 95 | 92 | 91 | 90 | 15 dagen |
Beschikkingen geregelde arbeidsontbinding | 79 | 79 | 77 | 90 | 15 dagen |
Kort geding | 98 | 96 | 95 | 90 | 3 maanden |
Overtreding | 88 | 89 | 88 | 80 | 1 maand |
Mulderzaken | 76 | 74 | 80 | 80 | 3 maanden |
Rechtbank, sector civiel | % | % | % | % | binnen |
Handelszaken met verweer | 81 | 85 | 86 | 80 | 2 jaar |
61 | 62 | 62 | 70 | 1 jaar | |
Handelszaken zonder verweer (verstek) | 71 | 69 | 73 | 90 | 1 maand |
Verzoekschriftprocedure handel (voor insolventie) | 76 | 84 | 86 | 90 | 3 maanden |
Beëindigen faillissementen | 77 | 73 | 72 | 90 | 3 jaar |
Scheidingszaken | 91 | 91 | 94 | 95 | 1 jaar |
60 | 60 | 58 | 50 | 2 maanden | |
Alimentatie en bijstandsverhaal | 91 | 94 | 94 | 90 | 1 jaar |
Omgangs- en gezagszaken | 82 | 83 | 82 | 80 | 1 jaar |
Beschikking verzoekschriftprocedure kinderrechter | 92 | 90 | 90 | 90 | 3 maanden |
Kort geding | 91 | 91 | 91 | 90 | 3 maanden |
Rechtbank, sector straf | % | % | % | % | binnen |
Strafzaken MK (=meervoudig behandeld) | x | 86 | 85 | 90 | 6 maanden |
Politiezaken (incl. economische) | x | 85 | 86 | 90 | 5 weken |
Strafzaken bij de kinderrechter (enkelvoudig) | x | 84 | 83 | 85 | 5 weken |
Raadkamerzaken m.b.t. voorlopige hechtenis | x | 99 | 100 | 95 | 2 weken |
Raadkamerzaken niet voorlopige hechtenis | x | 82 | 81 | 85 | 4 maanden |
Rechtbanken, sector bestuur | % | % | % | % | binnen |
Bodemzaken bestuur regulier | 67 | 73 | 71 | 90 | 1 jaar |
50 | 47 | 47 | 70 | 9 maanden | |
Voorlopige voorziening bestuur regulier | 94 | 95 | 95 | 90 | 3 maanden |
Bodemzaak belasting lokaal | 27 | 44 | 42 | 90 | 9 maanden |
Bodemzaak rijksbelastingen | x | 51 | 51 | 90 | 1 jaar |
Bodemzaak vreemdelingen | 70 | 68 | 67 | 90 | 9 maanden |
Gerechtshoven | % | % | % | % | binnen |
Handelszaak dagvaarding | 65 | 67 | 71 | 80 | 2 jaar |
Handelsrekest | 61 | 57 | 70 | 90 | 3 maanden |
Familierekest | 92 | 88 | 87 | 90 | 1 jaar |
Belastingzaak | x | 33 | 30 | 85 | 1 jaar |
Strafzaak MK (=meervoudig behandeld) | x | 74 | 67 | 85 | 9 maanden |
Strafzaak EK | x | 59 | 44 | 90 | 6 maanden |
Strafzaak EK kantonzaak | 64 | 55 | 90 | 6 maanden | |
Raadkamerzaken m.b.t. voorlopige hechtenis | x | 50 | 45 | 95 | 2 weken |
Raadkamerzaken niet voorlopige hechtenis | x | 32 | 61 | 85 | 4 maanden |
Vetgedrukt zijn de realisatiepercentages die al conform de normering 2011 zijn of dicht (– 4%) daarbij komen
Kasstroomoverzicht
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari | 134 761 | 150 937 | 120 655 | 81 137 | 56 618 | 39 600 | 30 081 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 36 643 | – 22 328 | – 18 453 | – 1 188 | 7 685 | 15 185 | 15 185 |
3a- | Totaal investeringen (-/-) | 22 159 | 29 000 | 28 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 |
3b+ | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | |||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 22 159 | – 29 000 | – 28 000 | – 26 000 | – 26 000 | – 26 000 | – 26 000 |
4a- | Eenmalige uitkering aan bestuursdepartement (-/-) | |||||||
4b+ | Eenmalige storting door bestuursdepartement (+) | 16 700 | ||||||
4c- | Aflossingen op leningen (-/-) | 20 467 | 24 653 | 21 066 | 23 331 | 24 703 | 24 703 | 24 703 |
4d+ | Beroep op leenfaciliteit (+) | 22 159 | 29 000 | 28 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 1 692 | 21 047 | 6 934 | 2 669 | 1 297 | 1 297 | 1 297 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 1 | 150 937 | 120 655 | 81 137 | 56 618 | 39 600 | 30 081 | 20 563 |
62 065 | 45 581 | 15 581 | 8 081 | 581 | 581 | 581 |
Toelichting
De operationele kasstroom bestaat uit het saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties in eventuele voorzieningen en in mutaties in het netto werkkapitaal. De Raad heeft een vordering op het Ministerie van Justitie van € 16,7 mln. voor een dotatie aan de egalisatierekening. In het kasstroomoverzicht wordt er door de Raad van uitgegaan dat dit bedrag in 2010 wordt gestort.
Investeringen
Investeringen | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Hard- en software | 10 440 | 10 080 | 9 360 | 9 360 | 9 360 | 9 360 |
Vervoersmiddelen, inventaris, meubilair kort en kantoormachines | 2 030 | 1 960 | 1 820 | 1 820 | 1 820 | 1 820 |
Audio- en visuele middelen en stoffering | 3 480 | 3 360 | 3 120 | 3 120 | 3 120 | 3 120 |
Verbouwingen, installaties en meubilair lang | 13 050 | 12 600 | 11 700 | 11 700 | 11 700 | 11 700 |
Totaal | 29 000 | 28 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 | 26 000 |
Investeringen verdeeld naar vervanging en uitbreiding | ||||||
Vervanging | 24 157 | 22 980 | 19 411 | 22 869 | 25 205 | 25 205 |
Uitbreiding | 4 843 | 5 020 | 6 589 | 3 131 | 795 | 795 |
Om de kapitaalgoederenvoorraad op peil te kunnen houden is in 2011 een vervangingsinvestering van € 28 miljoen nodig. Daarnaast is rekening gehouden met de noodzakelijke uitbreidingsinvesteringen ten gevolge van de groei van de Rechtspraak.