Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 309 905 | 84 623 | 394 528 | 21 703 | 20 954 | 10 757 | 10 784 | |
Uitgaven: | 305 445 | 84 623 | 390 068 | 21 703 | 20 954 | 10 757 | 10 784 | |
11.1 | Apparaat (exclusief AIVD) | 305 445 | 84 623 | 390 068 | 21 703 | 20 954 | 10 757 | 10 784 |
Waarvan: | ||||||||
a. ABP premiestijging | 1 168 | 1 147 | ||||||
b. Overheveling 24 fte | – 2 050 | – 2 050 | – 2 050 | – 2 050 | – 2 050 | |||
c. Personeel en bedrijfsvoering | 14 409 | |||||||
d. Dienstverleningafspraken | 30 000 | |||||||
e. Dienstverlening SSC-ICT | 9 910 | |||||||
f. Doelmatigheidskorting Rijksdienst | 2 602 | 2 612 | 2 620 | 2 606 | 2 606 | |||
g. Zero-base apparaat | 13 736 | 14 683 | 13 800 | 2 601 | 2 411 | |||
h. Overlopende verplichtingen | 2 440 | |||||||
Ontvangsten | 32 232 | 46 098 | 78 330 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | |
Waarvan: | ||||||||
i. Dienstverleningsafspraken | 30 000 | |||||||
j. Dienstverlening SSC-ICT | 9 910 | |||||||
k Detacheringen | 2 300 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 |
Toelichting:
a. ABP premiestijging
De premies voor het ABP zijn in 2012 en 2013 gemiddeld met 2% verhoogd. Dit leidt tot hogere uitgaven voor het apparaat.
b. Overheveling 24 fte
Het betreft een overheveling van de apparaatskosten van 24 fte naar het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit houdt verband met de departementale herindeling van 2011.
c. Personeel en bedrijfsvoering
Dit is de budgettaire overheveling van het personeel- en bedrijfsvoeringbudget voor de overkomst van de voormalige Shared Service Organisatie ICT (thans SSC-ICT) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
d. en i. Dienstverleningsafspraken
Deze mutatie betreft de dienstverleningafspraken voor de standaarddienstverlening met betrekking tot de baten-lastendiensten.
e. en j. Dienstverlening SSC-ICT
Dit betreft de bijdragen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de dienstverlening 2012 van het Shared Service Center ICT (SSC-ICT) Den Haag.
f. Doelmatigheidskorting Rijksdienst
Dit betreft de juiste artikelbelasting van het aandeel van de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij in de taakstelling Doelmatigheidskorting Rijksdienst.
g. Zero-base apparaat
Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
h. Overlopende verplichtingen
Dit zijn overlopende verplichtingen van facturen uit 2011 die in 2012 tot betaling komen. Deze hebben onder andere betrekking op de onderdelen Inspectieraad, Vreemdelingenzaken en Wonen, Bouwen en Integratie.
k. Detacheringen
Als gevolg van Verantwoord begroten worden de ontvangsten voortvloeiende uit detacheringen voortaan geraamd op het centraal apparaat.
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 2 272 | – 176 | 2 096 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 14 084 | – 176 | 13 908 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.1 | Algemeen | 1 480 | – 176 | 1 304 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.2 | Verzameluitkeringen | 12 604 | 0 | 12 604 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement) | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 35 427 | – 18 926 | 16 501 | 4 129 | 5 774 | – 3 311 | – 2 736 | |
Uitgaven: | 32 027 | – 15 526 | 16 501 | – 4 471 | – 2 826 | – 3 311 | – 2 736 | |
13.1 | Loonbijstelling | 4 461 | 778 | 5 239 | 1 900 | 4 901 | 4 618 | 4 610 |
Waarvan: | ||||||||
a. ABP premiestijging | – 1 936 | – 1 915 | ||||||
b. Incidentele loonontwikkeling | – 1 200 | – 1 200 | ||||||
c. Sociaal Flankerend beleid | – 1 300 | |||||||
d. Loonbijstelling | 5 214 | 5 015 | 4 901 | 4 618 | 4 610 | |||
13.2 | prijsbijstelling | 10 721 | – 815 | 9 906 | – 1 842 | – 3 490 | – 4 506 | – 4 723 |
Waarvan: | ||||||||
e. Taakstelling baten-lastendiensten | – 815 | – 1 842 | – 3 490 | – 4 506 | – 4 723 | |||
13.3 | Onvoorzien* | 16 845 | – 15 489 | 1 356 | – 4 529 | – 4 237 | – 3 423 | – 2 623 |
Waarvan: | ||||||||
f. Reservering Jeugd-NIK | 4 589 | |||||||
g. Masterplan Kantoorhuisvesting Den Haag | – 13 659 | |||||||
h. Doelmatigheidskorting Rijksdienst | – 2 602 | – 2 612 | – 2 620 | – 2 606 | – 2 606 | |||
i. Huurtoeslag dekking | – 1 900 | |||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
*) Amendement Koopmans C.S. | – 250 |
Toelichting:
a. ABP premiestijging
De premies voor het ABP zijn in 2012 en 2013 gemiddeld met 2% verhoogd. Dit leidt tot hogere uitgaven voor het apparaat.
b. Incidentele loonontwikkeling
Ter voorkoming van een direct knelpunt in de bekostiging van het apparaat ontvangt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in de jaren 2012 en 2013 een compensatie van € 1,2 mln. voor de incidentele loonontwikkeling.
c. Sociaal Flankerend beleid
Met ingang van 1 januari 2012 zullen extra kosten gemoeid zijn met betrekking tot herplaatsingkandidaten (23,6 fte) en de uitvloeiselen van het Sociaal Flankerend Beleid 2011. De verwachte kosten die hiermee gemoeid zijn, bedragen incidenteel € 1,3 mln.
d. Loonbijstelling
Dit betreft de compensatie ten behoeve van de ontwikkeling loonbijstelling 2012.
e. Taakstelling baten-lastendiensten
Dit betreft de juiste artikelbelasting van het BZK-aandeel van de taakstelling op de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij.
f. Reservering Jeugd-NIK
Op nominaal en onvoorzien wordt een reservering aangehouden voor de verwachte extra uitgaven voor de Nederlandse Identiteitskaart voor jeugdigen (jeugd-NIK) in verband met de afschaffing van het mogen bijschrijven van een kind in een reisdocument.
g. Masterplan Kantoorhuisvesting Den Haag
De technische financiële uitwerking van het masterplan kantoorhuisvesting Den Haag behelst een aantal inter-temporele mutaties van bijdragen van verschillende departementen. Deze reeks betreft de bijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
h. Doelmatigheidskorting Rijksdienst
Dit betreft de juiste artikelbelasting van het aandeel van de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij in de taakstelling Doelmatigheidskorting Rijksdienst.
i. Huurtoeslag dekking
Een deel van de problematiek binnen het instrument huurtoeslag wordt gedekt uit nominaal en onvoorzien.
Stand ontwerp begroting 2012 | Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 | Stand suppletoire begroting VJN 2012 | Mutaties 2013 | Mutaties 2014 | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 100 000 | 70 000 | 170 000 | – 210 000 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 100 000 | 70 000 | 170 000 | – 210 000 | 0 | 0 | 0 | |
14.1 | VUT-fonds | 100 000 | 70 000 | 170 000 | – 210 000 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||||
a. Liquiditeits behoefte VUT-fonds | 70 000 | – 210 000 | ||||||
Ontvangsten | 14 600 | 1 300 | 15 900 | 3 900 | 4 100 | – 1 000 | – 1 300 |
Toelichting:
a. Liquiditeitsbehoefte VUT-fonds
Op grond van nadere analyses blijkt dat steeds meer mensen besluiten later gebruik te maken van het Flexibel Pensioen en Uittreding regeling (FPU). Als gevolg hiervan wijzigt de leenbehoefte van het VUT-fonds. Dit leidt aan zowel de uitgaven- als ontvangstenkant tot een ramingbijstelling. Als gevolg hiervan wijzigt ook de kaderrelevante raming van de renteontvangsten VUT-fonds.