Base description which applies to whole site

2.2 Niet-beleidsartikelen

Beleidsartikel 11. Centraal apparaat Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

309 905

84 623

394 528

21 703

20 954

10 757

10 784

                 

Uitgaven:

305 445

84 623

390 068

21 703

20 954

10 757

10 784

11.1

Apparaat (exclusief AIVD)

305 445

84 623

390 068

21 703

20 954

10 757

10 784

 

Waarvan:

             
 

a. ABP premiestijging

 

1 168

 

1 147

     
 

b. Overheveling 24 fte

 

– 2 050

 

– 2 050

– 2 050

– 2 050

– 2 050

 

c. Personeel en bedrijfsvoering

 

14 409

         
 

d. Dienstverleningafspraken

 

30 000

         
 

e. Dienstverlening SSC-ICT

 

9 910

         
 

f. Doelmatigheidskorting Rijksdienst

 

2 602

 

2 612

2 620

2 606

2 606

 

g. Zero-base apparaat

 

13 736

 

14 683

13 800

2 601

2 411

 

h. Overlopende verplichtingen

 

2 440

         
                 

Ontvangsten

32 232

46 098

78 330

2 400

2 400

2 400

2 400

 

Waarvan:

             
 

i. Dienstverleningsafspraken

 

30 000

         
 

j. Dienstverlening SSC-ICT

 

9 910

         
 

k Detacheringen

 

2 300

 

2 400

2 400

2 400

2 400

Toelichting:

a. ABP premiestijging

De premies voor het ABP zijn in 2012 en 2013 gemiddeld met 2% verhoogd. Dit leidt tot hogere uitgaven voor het apparaat.

b. Overheveling 24 fte

Het betreft een overheveling van de apparaatskosten van 24 fte naar het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit houdt verband met de departementale herindeling van 2011.

c. Personeel en bedrijfsvoering

Dit is de budgettaire overheveling van het personeel- en bedrijfsvoeringbudget voor de overkomst van de voormalige Shared Service Organisatie ICT (thans SSC-ICT) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

d. en i. Dienstverleningsafspraken

Deze mutatie betreft de dienstverleningafspraken voor de standaarddienstverlening met betrekking tot de baten-lastendiensten.

e. en j. Dienstverlening SSC-ICT

Dit betreft de bijdragen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de dienstverlening 2012 van het Shared Service Center ICT (SSC-ICT) Den Haag.

f. Doelmatigheidskorting Rijksdienst

Dit betreft de juiste artikelbelasting van het aandeel van de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij in de taakstelling Doelmatigheidskorting Rijksdienst.

g. Zero-base apparaat

Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.

h. Overlopende verplichtingen

Dit zijn overlopende verplichtingen van facturen uit 2011 die in 2012 tot betaling komen. Deze hebben onder andere betrekking op de onderdelen Inspectieraad, Vreemdelingenzaken en Wonen, Bouwen en Integratie.

k. Detacheringen

Als gevolg van Verantwoord begroten worden de ontvangsten voortvloeiende uit detacheringen voortaan geraamd op het centraal apparaat.

Beleidsartikel 12. Algemeen Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

2 272

– 176

2 096

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

14 084

– 176

13 908

0

0

0

0

12.1

Algemeen

1 480

– 176

1 304

0

0

0

0

                 

12.2

Verzameluitkeringen

12 604

0

12 604

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Beleidsartikel 13. Nominaal en onvoorzien Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement)

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

35 427

– 18 926

16 501

4 129

5 774

– 3 311

– 2 736

                 

Uitgaven:

32 027

– 15 526

16 501

– 4 471

– 2 826

– 3 311

– 2 736

13.1

Loonbijstelling

4 461

778

5 239

1 900

4 901

4 618

4 610

 

Waarvan:

             
 

a. ABP premiestijging

 

– 1 936

 

– 1 915

     
 

b. Incidentele loonontwikkeling

 

– 1 200

 

– 1 200

     
 

c. Sociaal Flankerend beleid

 

– 1 300

         
 

d. Loonbijstelling

 

5 214

 

5 015

4 901

4 618

4 610

                 

13.2

prijsbijstelling

10 721

– 815

9 906

– 1 842

– 3 490

– 4 506

– 4 723

 

Waarvan:

             
 

e. Taakstelling baten-lastendiensten

 

– 815

 

– 1 842

– 3 490

– 4 506

– 4 723

                 

13.3

Onvoorzien*

16 845

– 15 489

1 356

– 4 529

– 4 237

– 3 423

– 2 623

 

Waarvan:

             
 

f. Reservering Jeugd-NIK

 

4 589

         
 

g. Masterplan Kantoorhuisvesting Den Haag

 

– 13 659

         
 

h. Doelmatigheidskorting Rijksdienst

 

– 2 602

 

– 2 612

– 2 620

– 2 606

– 2 606

 

i. Huurtoeslag dekking

 

– 1 900

         
                 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

                 
 

*) Amendement Koopmans C.S.

– 250

           

Toelichting:

a. ABP premiestijging

De premies voor het ABP zijn in 2012 en 2013 gemiddeld met 2% verhoogd. Dit leidt tot hogere uitgaven voor het apparaat.

b. Incidentele loonontwikkeling

Ter voorkoming van een direct knelpunt in de bekostiging van het apparaat ontvangt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in de jaren 2012 en 2013 een compensatie van € 1,2 mln. voor de incidentele loonontwikkeling.

c. Sociaal Flankerend beleid

Met ingang van 1 januari 2012 zullen extra kosten gemoeid zijn met betrekking tot herplaatsingkandidaten (23,6 fte) en de uitvloeiselen van het Sociaal Flankerend Beleid 2011. De verwachte kosten die hiermee gemoeid zijn, bedragen incidenteel € 1,3 mln.

d. Loonbijstelling

Dit betreft de compensatie ten behoeve van de ontwikkeling loonbijstelling 2012.

e. Taakstelling baten-lastendiensten

Dit betreft de juiste artikelbelasting van het BZK-aandeel van de taakstelling op de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij.

f. Reservering Jeugd-NIK

Op nominaal en onvoorzien wordt een reservering aangehouden voor de verwachte extra uitgaven voor de Nederlandse Identiteitskaart voor jeugdigen (jeugd-NIK) in verband met de afschaffing van het mogen bijschrijven van een kind in een reisdocument.

g. Masterplan Kantoorhuisvesting Den Haag

De technische financiële uitwerking van het masterplan kantoorhuisvesting Den Haag behelst een aantal inter-temporele mutaties van bijdragen van verschillende departementen. Deze reeks betreft de bijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

h. Doelmatigheidskorting Rijksdienst

Dit betreft de juiste artikelbelasting van het aandeel van de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij in de taakstelling Doelmatigheidskorting Rijksdienst.

i. Huurtoeslag dekking

Een deel van de problematiek binnen het instrument huurtoeslag wordt gedekt uit nominaal en onvoorzien.

Beleidsartikel 14. VUT-fonds Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
   

Stand ontwerp begroting 2012

Mutaties suppletoire begroting VJN 2012

Stand suppletoire begroting VJN 2012

Mutaties

2013

Mutaties

2014

Mutaties

2015

Mutaties

2016

   

1

2

(3)=(1+2)

       

Verplichtingen

100 000

70 000

170 000

– 210 000

0

0

0

                 

Uitgaven:

100 000

70 000

170 000

– 210 000

0

0

0

14.1

VUT-fonds

100 000

70 000

170 000

– 210 000

0

0

0

 

Waarvan:

             
 

a. Liquiditeits behoefte VUT-fonds

 

70 000

 

– 210 000

     
                 

Ontvangsten

14 600

1 300

15 900

3 900

4 100

– 1 000

– 1 300

Toelichting:

a. Liquiditeitsbehoefte VUT-fonds

Op grond van nadere analyses blijkt dat steeds meer mensen besluiten later gebruik te maken van het Flexibel Pensioen en Uittreding regeling (FPU). Als gevolg hiervan wijzigt de leenbehoefte van het VUT-fonds. Dit leidt aan zowel de uitgaven- als ontvangstenkant tot een ramingbijstelling. Als gevolg hiervan wijzigt ook de kaderrelevante raming van de renteontvangsten VUT-fonds.

Licence