(1) | (2) | (3) | (4) = (1)+(2)+(3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties (=+ of –) (+ = tekortschietend geraamd bedrag |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 19.674 | – | – | 19.674 | 19.430 | – 244 |
Opbrengst overige departementen | 21.177 | – | – | 21.177 | 12.293 | – 8.884 |
Opbrengst derden | – | – | – | 0 | 193 | 193 |
Rentebaten | 200 | – | – | 200 | 181 | – 19 |
Vrijval uit voorzieningen | – | – | – | 0 | 946 | 946 |
Buitengewone baten | – | – | – | 0 | 15 | 15 |
Totaal baten | 41.051 | – | – | 41.051 | 33.058 | – 7.993 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
– Personele kosten | 14.800 | – | – | 14.800 | 11.498 | – 3.302 |
– waarvan eigen personeel | 13.842 | – | – | 13.842 | 9.920 | – 3.922 |
– waarvan externe inhuur | 958 | – | – | 958 | 1.578 | 620 |
– Materiële kosten | 26.051 | – | – | 26.051 | 19.903 | – 6.148 |
– waarvan ICT | 1.026 | – | – | 1.026 | 946 | – 80 |
Overige lasten | ||||||
– Rentelasten | 200 | – | – | 200 | 0 | – 200 |
– Afschrijvingskosten | – | – | – | 0 | 0 | 0 |
– Dotaties voorzieningen | – | – | – | 0 | 89 | 89 |
– Bijzondere lasten | – | – | – | 0 | 56 | 56 |
Totaal lasten | 41.051 | – | – | 41.051 | 31.546 | – 9.505 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – | – | 0 | 1.512 | 1.512 |
Toelichting exploitatieoverzicht
De lagere dan geraamde baten en lasten zijn vooral veroorzaakt doordat de in shared service uitgevoerde communicatiediensten voor opdrachtgevers in 2012 wederom aanzienlijk lager zijn uitgevallen dan oorspronkelijk werd geraamd. Het betrof met name multimediale campagnes. De één op één aan opdrachtgevers door te belasten externe kosten en de daadwerkelijke verrekening daarvan worden als lasten en baten verantwoord. Daarnaast zijn de lasten lager uitgevallen als gevolg van het voorspoedig verloop van de reorganisatie en daardoor een vrijval binnen de voorziening voor wachtgeld in het kader van het invullen van de taakstelling rijksdienst.
Per saldo heeft DPC een positief resultaat behaald van € 1.512.000. Een groot deel daarvan betreft een buitengewoon resultaat (€ 0,85 miljoen) door de vrijval van de voorziening. Het saldo van baten en lasten zal ten gunste worden gebracht van de exploitatiereserve. Het eigen vermogen overschrijdt daarmee de grens die op basis van de Regeling baten-lastendiensten 2011 door het ministerie van Financiën is vastgesteld doordat de omzet in de afgelopen jaren is gedaald. Nadat in 2012 het eigen vermogen is afgebouwd, zal dit ook in 2013 verder plaatsvinden.
Kasstroomoverzicht 2012
(1) | (2) | (3) | (4) = (1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(1)+(2)+(3)+(5) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutatie (+of –) Slotwet | Stand slotwet (= realisatie) | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2012 | 10.542 | – | – | 10.542 | 20.190 | 9.648 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 0 | – | – | 0 | 4.881 | 4.881 |
Totaal investeringen (–/–) | – | – | – | 0 | 0 | 0 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | – | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | – | – | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – | – | – | 0 | – 2.000 | – 2.000 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | – | – | – | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – | – | – | 0 | 0 | 0 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | – | – | – | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | – | – | 0 | – 2.000 | – 2.000 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2011(=1+2+3+4) | 10.542 | – | – | 10.542 | 23.071 | 12.529 |
Toelichting kasstroomoverzicht
De stand van de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding per 31 december is hoger dan de stand per 1 januari. Het hoge saldo zowel aan het begin van het jaar als ook aan het einde van het jaar, is voornamelijk veroorzaakt door het feit dat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten als liquide middelen bij DPC terechtkomt terwijl dat in het verleden bij het door DPC ingeschakelde mediabureau neersloeg.