Inleiding
De Immigratie- en Naturalisatiedienst is dé toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het Immigratie- en Asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
Exploitatie
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdep. | 314 974 | 293 410 | 282 254 | 265 108 | 262 058 | 243 051 | 242 422 |
Opbrengst overige dep. | |||||||
Opbrengst derden | 50 170 | 57 560 | 70 534 | 76 853 | 76 099 | 85 460 | 85 460 |
Rentebaten | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Bijzondere baten | |||||||
Totaal baten | 365 144 | 351 170 | 352 988 | 342 161 | 338 357 | 328 711 | 328 082 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 211 375 | 201 667 | 193 284 | 180 578 | 176 589 | 173 187 | 173 187 |
– waarvan eigen personeel | 179 284 | 167 578 | 164 589 | 163 187 | 163 187 | ||
– waarvan externe inhuur | 14 000 | 13 000 | 12 000 | 10 000 | 10 000 | ||
Materiële kosten | 138 381 | 131 210 | 133 157 | 132 212 | 132 521 | 126 409 | 135 888 |
– waarvan ICT kosten | 37 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 35 000 | ||
Rentelasten | 1 869 | 2 000 | 1 705 | 1 451 | 1 317 | 1 185 | 1 077 |
Afschrijvingskosten | |||||||
Materieel | 9 580 | 11 636 | 13 183 | 13 263 | 13 273 | 13 273 | 13 273 |
Immaterieel | 1 214 | 4 657 | 4 657 | 4 657 | 4 657 | 4 657 | 4 657 |
Dotaties voorzieningen | |||||||
Bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 362 419 | 351 170 | 345 988 | 332 161 | 328 357 | 318 711 | 328 082 |
Saldo van baten en lasten | 2 725 | 0 | 7 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 0 |
Toelichting
De totale omzet is gebaseerd op de vastgestelde kostprijzen (p) en de instroomaantallen (q). De bekostiging vindt plaats door de bijdrage van het moederdepartement en opbrengsten derden. De opbrengsten derden bestaan uit leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor verblijfsvergunning regulier of verzoeken tot naturalisatie. In het regeerakkoord is afgesproken dat de opbrengsten uit de leges gefaseerd worden verhoogd tot een bedrag oplopend tot € 85 mln. structureel, door een verhoging van de legestarieven. Daarnaast zijn in de jaren 2012–2015 de legesopbrengsten hoger door een stijging van de aanvragen naturalisatieverzoeken als gevolg van de Regeling Afwikkeling Nalatenschap Oude Vreemdelingenwet (RANOV).
In het regeerakkoord zijn eveneens taakstellingen op het apparaat afgesproken, die consequenties hebben voor de IND. De taakstellingen leiden tot lagere personele en materiële lasten en komen tot uitdrukking in een lagere bijdrage van het moederdepartement.
De personele lasten worden bepaald door de benodigde capaciteit die is gerelateerd aan de te leveren prestaties en de gemiddelde loonsom. De benodigde capaciteit is daarbij opgebouwd uit ambtelijke medewerkers en inhuur externen. De inhuur externen is mede benodigd om flexibel te kunnen inspelen op wisselingen (zowel dalingen als stijgingen) in de instroom.
De materiële kosten bestaan uit processpecifieke kosten en apparaatskosten. De processpecifieke kosten hebben een directe relatie met de uitvoering van te leveren prestaties (o.a. tolken, proceskosten en kosten voor documenten). De apparaatskosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen o.a. huisvesting en automatisering.
De stijging van de afschrijvingskosten de komende jaren naar een structureel bedrag van € 18 mln. hangt o.a. samen met de invoering van het nieuwe informatiesysteem INDIGO.
De rentelasten hangen samen met het beroep op de leenfaciliteit. Over de aangegane leningen voor de financiering van de investeringen in de (im)materiële vaste activa wordt rente betaald.
Conform afspraak zal de IND over de jaren 2012/2015 een positief resultaat realiseren om hiermee het negatieve eigen vermogen terug te brengen naar de minimale omvang van € 0.
Kasstroomoverzicht
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. RC RHB 1 januari | 13 370 | 14 096 | 11 161 | 10 910 | 16 693 | 27 745 | 42 736 |
2. Operationele kasstroom | 19 149 | 16 293 | 24 840 | 27 919 | 27 930 | 27 930 | 17 930 |
3a Investeringen | – 20 873 | – 22 801 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 |
3b Boekwaarde desinvest. | 81 | ||||||
3. Investeringskasstroom | – 20 792 | – 22 801 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 | – 10 200 |
4a eenmalige uitkering Moeder | |||||||
4b eenmalige storting Moeder | |||||||
4c aflossing op leningen | – 16 156 | – 19 228 | – 25 090 | – 22 136 | – 16 879 | – 12 939 | – 10 200 |
4d beroep op leenfaciliteit | 18 525 | 22 801 | 10 200 | 10 200 | 10 200 | 10 200 | 10 200 |
4 Financieringskasstroom | 2 369 | 3 573 | – 14 890 | – 11 936 | – 6 679 | – 2 739 | 0 |
5 RC RHB 31 december | 14 096 | 11 161 | 10 910 | 16 693 | 27 745 | 42 736 | 50 466 |
Toelichting
Door het saldo van baten en lasten van € 37 mln. over de jaren 2012–2015 stijgt de rekening courant naar een structureel bedrag van € 50 mln. Door het positieve saldo van baten en lasten is in desbetreffende periode de operationele kasstroom hoger.
De investeringen hebben betrekking op gebouwen, verbouwingen, inventarissen en installaties, hard- en software en het nieuwe informatiesysteem INDIGO. De daarbij gehanteerde afschrijvingstermijn sluiten aan bij de voorgeschreven termijnen. Voor de immateriële vast activa is vanuit een economische levensduur gekozen om het nieuwe informatiesysteem in 10 jaar af te schrijven.
Doelmatigheid
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||||
Kostprijs per productgroep | |||||||
Asiel | n.b. | 5 470 | 5 267 | 4 821 | 4 833 | 5 149 | 5 138 |
Regulier | n.b. | 621 | 687 | 852 | 851 | 844 | 842 |
Naturalisatie | n.b. | 358 | 351 | 330 | 336 | 358 | 357 |
Omzet per productgroep | |||||||
Asiel | n.b. | 159 310 | 152 684 | 149 621 | 146 323 | 139 405 | 139 086 |
Regulier | n.b. | 170 822 | 180 238 | 172 507 | 172 325 | 170 823 | 170 546 |
Naturalisatie | n.b. | 18 513 | 20 066 | 20 034 | 19 709 | 18 484 | 18 451 |
Legesontvangsten | |||||||
Asiel | n.b. | n.b. | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Regulier | n.b. | n.b. | 56 408 | 61 408 | 61 408 | 73 408 | 73 408 |
Naturalisatie | n.b. | n.b. | 13 126 | 14 445 | 13 691 | 11 052 | 11 052 |
gemiddeld FTE (excl. externen) | 3 110 | 2 813 | 2 745 | 2 623 | 2 618 | 2 589 | 2 589 |
Saldo van baten en lasten | 0.7% | 0% | 2% | 3% | 3% | 3% | 0% |
Specifiek | |||||||
Doorlooptijden (wettelijke termijn) | |||||||
Asiel | 82% | 80% | 85% | 86% | 88% | 89% | 90% |
Regulier | 95% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Naturalisatie | 96% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Standhouding beslissing | |||||||
Asiel | 77% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
Regulier | 82% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Klachten | |||||||
Asiel | 0.7% | < 2% | < 2% | < 2% | < 2% | < 2% | < 2% |
Regulier | 0.5% | < 2% | < 2% | < 2% | < 2% | < 2% | < 2% |
Naturalisatie | 0.1% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% | < 0,5% |
Toelichting
Kostprijs per productgroep
De integrale kostprijzen zijn gebaseerd op de in 2010 vastgestelde kostprijzen. Vanaf 2011 is de IND gestart met het uitvoeren van een groot aantal intensiveringen zoals zijn opgenomen in het regeerakkoord. De activiteiten die hiermee samenhangen hebben o.a. betrekking op het versnellen van de asielprocedure, dubbele check op inwilligingen verblijfsaanvragen, het verkorten van procedures in geval van fraude en bedrog, intensieve controle op criminaliteit en het afschaffen van de «Europa-route». Structureel stijgen de kosten van de IND met € 22 mln. Dit heeft tot gevolg dat de IND kostprijzen structureel toenemen.
Daarnaast is sprake van een daling van de kostprijzen als gevolg van de generieke en de additionele taakstellingen. Voor de IND lopen deze taakstellingen op tot een bedrag van ca. € 17 mln. structureel. Voor 2012 bedraagt de taakstelling € 4 mln; de maatregelen zijn vooral gericht op het bereiken van efficiency binnen de IND.
De stijging van de gemiddelde kostprijs regulier in 2013 wordt verklaard door een groot aantal (5-jaarlijkse) VVR omwisselingen in 2012 in het kader van de Vreemdelingenwet. Deze omwisselingen hebben een lage kostprijs waardoor het gemiddelde in 2012 lager is dan de jaren waarin de omwisselingen niet plaatsvinden.
De daling van de gemiddelde kostprijs asiel in de jaren 2013 en 2014 hangt samen met de wijzigingen in de opbouw van de verschillende onderliggende producten. In genoemde jaren neemt het aantal verzoeken voor en VVA (on)bepaalde tijd toe. Dit product heeft een relatief lage kostprijs waardoor de gemiddelde kostprijs asiel daalt.
Omzet per productgroep
Vanaf 2011 wordt de IND afgerekend op basis van output. De omzet per productgroep wordt gebaseerd op de integrale kostprijs en de verwachte instroom aantallen per productgroep. Voor asiel wordt daarbij uitgegaan van een instroom van 15 000. De instroom van reguliere aanvragen bedraagt 238 800 (exclusief bezwaarzaken). Bij naturalisatie wordt uitgegaan van een structurele instroom van 26 500 verzoeken. Daarnaast is voor de jaren 2012–2015 rekening gehouden met de effecten van de RANOV regeling. Totaal gaat het daarbij om 21 500 naturalisatieverzoeken (2012 = 5 500 verzoeken). Dit verklaart de daling van de omzet naturalisatie vanaf 2015.
Gemiddelde fte (exclusief inhuur externen)
Voor de komende jaren is sprake van een daling van de ambtelijke capaciteit. De besparingen uit het programma IND bij de Tijd zijn structureel verwerkt vanaf 2012. De verdere daling houdt verband met de effecten van de generieke en additionele taakstellingen uit het regeerakkoord. Daarnaast is sprake van een stijging van de capaciteit als gevolg van het uitvoeren van de intensivering uit het regeerakkoord.
Doorlooptijd
De doorlooptijd voor het afhandelen van de aanvragen regulier en naturalisatie binnen de wettelijke termijn is op 100% gesteld. De wettelijke opschortingen zijn daarbij binnen de wettelijke termijn opgenomen. Gezien de realisatie in voorgaande jaren is voor asiel een percentage van 90% realistisch.
Standhouding beslissing
Deze indicator geeft aan in hoeveel procent van de gevallen de beslissingen van de IND standhouden voor de rechter. Dit is een (gedeeltelijke) indicatie van de kwaliteit van beslissingen die de IND neemt in vreemdelingenzaken (asiel en regulier). In de tijd tussen een beslissing en een beroep kunnen zich echter ook nieuwe feiten voordoen die van invloed zijn op de beslissing.