Artikel 1 Belastingen
Algemene beleidsdoelstelling: Het genereren van inkomsten voor de financiering van overheidsbeleid. Solide, eenvoudige en fraudebestendige fiscale wet- en regelgeving is hiervoor de basis. Doeltreffende en doelmatige uitvoering van die wet- en regelgeving zorgen er voor dat burgers en bedrijven bereid zijn hun wettelijke verplichtingen ten aanzien van de Belastingdienst na te komen (compliance). | Stand vastgestelde begroting (na nota van wijziging, amendementen en ISB) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2 + 3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.297.439 | 3.371.639 | – 146.339 | 3.225.300 |
Uitgaven (1) + (2) | 3.297.439 | 3.371.639 | – 146.339 | 3.225.300 |
(1) Programma-uitgaven | 406.614 | 402.614 | – 161.000 | 241.614 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Rente | 400.700 | 396.700 | – 161.000 | 235.700 |
Belasting- en invorderingsrente | 395.700 | 395.700 | – 160.000 | 235.700 |
Rentevergoeding depotstelsel | 5.000 | 1.000 | – 1.000 | 0 |
Bekostiging | 5.914 | 5.914 | 0 | 5.914 |
Proceskosten | 3.536 | 3.536 | 0 | 3.536 |
Overige programma-uitgaven | 2.378 | 2.378 | 0 | 2.378 |
(2) Apparaatsuitgaven | 2.890.825 | 2.969.025 | 14.661 | 2.983.686 |
Personele uitgaven | 2.136.729 | 2.202.662 | – 20.172 | 2.182.490 |
waarvan: Eigen personeel | 1.971.326 | 1.988.007 | – 34.603 | 1.953.404 |
waarvan: Inhuur externen | 165.403 | 214.655 | 14.431 | 229.086 |
Materiële uitgaven | 754.096 | 766.363 | 34.833 | 801.196 |
waarvan: ICT | 213.456 | 217.406 | – 9.186 | 208.220 |
waarvan: Bijdrage SSO's | 230.186 | 230.236 | – 7.769 | 222.467 |
Ontvangsten (3) + (4) | 115.246.411 | 116.482.942 | 60.366 | 116.543.308 |
(3) Programma-ontvangsten | 115.226.789 | 116.457.320 | 61.341 | 116.518.661 |
Waarvan: | ||||
Belastingontvangsten | 114.368.836 | 115.582.602 | 221.341 | 115.803.943 |
Rente | ||||
Belasting- en invorderingsrente | 468.000 | 468.000 | – 160.000 | 308.000 |
Boetes en schikkingen | ||||
Ontvangsten boetes en schikkingen | 192.677 | 199.442 | 0 | 199.442 |
Bekostiging | ||||
Kosten vervolging | 197.276 | 207.276 | 0 | 207.276 |
(4) Apparaatsontvangsten | 19.622 | 25.622 | – 975 | 24.647 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven (– € 146,3 mln.)
Apparaatsuitgaven (+ € 14,7 mln.)
Het budget voor apparaat binnen de Belastingdienst wordt verhoogd met € 14,7 mln. Dit betreft een saldopost van extra uitvoeringskosten als gevolg van nieuwe fiscale wet- en regelgeving, toegenomen werkzaamheden in het primaire proces en een aantal interdepartementale overboekingen (in totaal 0,5 mln.).
Belasting- en invorderingsrente (– € 160,0 mln.)
De belasting- en invorderingsrente wordt zowel bij de uitgaven als de (niet-belasting)ontvangsten bijgesteld. Deze saldoneutrale correctieboeking herstelt een omissie in de ramingen. De rente-taakstelling uit het Regeerakkoord Rutte I is indertijd per abuis als één gesaldeerde mutatie verwerkt in de begroting, terwijl de maatregel feitelijk tot mutaties bij zowel de rente-ontvangsten als de rente-uitgaven heeft geleid. In 2015 zal een meerjarige herijking van de ramingen plaatsvinden.
Ontvangsten
Belastingontvangsten (+ € 221,3 mln.)
In de Najaarsnota 2014 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit;
Aansluittabel art. 1 | Stand vastgestelde begroting (NvW) 2014 (1) | Mutaties 1ste suppletoire begroting (2) | Stand 1ste suppletoire begroting (3)=(1+2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (4) | Stand 2e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 136.771.184 | 1.393.458 | 138.164.642 | 630.927 | 138.795.569 |
-/- Afdracht Gemeentefonds | 18.381.232 | 104.157 | 18.485.389 | 277.801 | 18.763.190 |
-/- Afdracht Provinciefonds | 1.171.987 | 75.367 | 1.247.354 | 42.178 | 1.289.532 |
-/- Afdracht BTW-Compensatiefonds | 2.816.420 | 971 | 2.817.391 | 84.660 | 2.902.051 |
-/- Afdracht BES-fonds | 32.709 | – 803 | 31.906 | 4.947 | 36.853 |
0 | |||||
Belastingontvangsten IX | 114.368.836 | 1.213.766 | 115.582.602 | 221.341 | 115.803.943 |
Belasting- en invorderingsrente (– € 160,0 mln.)
Zie toelichting onder de uitgaven.
Artikel 2 Financiële Markten
Algemene beleidsdoelstelling: Beleid maken voor een stabiele werking van financiële markten, met betrouwbare dienstverlening van financiële instellingen aan burgers en bedrijven. | Stand vastgestelde begroting (na nota van wijziging, amendementen en ISB) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2 + 3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 57.004 | 64.998 | – 8.383.154 | – 8.318.156 |
Waarvan garantieregeling bancaire leningen | 0 | 0 | – 8.381.164 | – 8.381.164 |
Uitgaven | 57.004 | 64.998 | – 1.990 | 63.008 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Subsidies | 964 | 7.735 | – 1.735 | 6.000 |
Geldmuseum | 530 | 0 | 0 | 0 |
CDFD | 434 | 7.735 | – 1.735 | 6.000 |
Bekostiging | 13.775 | 13.597 | – 90 | 13.507 |
Rechtspraak Financiële Markten | 1.250 | 1.072 | 0 | 1.072 |
Muntcirculatie | 12.385 | 12.385 | 0 | 12.385 |
Overig | 140 | 140 | – 90 | 50 |
Opdrachten | 270 | 1.760 | 0 | 1.760 |
Wijzer in geldzaken | 270 | 1.760 | 0 | 1.760 |
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 41.595 | 41.506 | – 185 | 41.321 |
Bijdrage toezicht AFM | 20.737 | 20.737 | – 85 | 20.652 |
Bijdrage toezicht DNB | 20.858 | 20.769 | – 100 | 20.669 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 400 | 400 | 20 | 420 |
Caribean Financial Action Taskforce | 20 | 20 | 20 | 40 |
IASB | 380 | 380 | 0 | 380 |
Ontvangsten | 162.931 | 114.547 | 619.318 | 733.865 |
Garanties | ||||
feeopbrengsten gar. banc. leningen | 155.554 | 99.636 | 0 | 99.636 |
Leningen | ||||
ontvangsten IJsland | 0 | 0 | 623.000 | 623.000 |
Bekostiging | ||||
ontvangsten muntwezen | 5.184 | 5.184 | 0 | 5.184 |
Overig | 2.193 | 9.727 | – 3.682 | 6.045 |
Toelichting
Verplichtingen (– € 8,4 mld.)
De afname van de verplichtingen wordt veroorzaakt doordat meerdere interbancaire garantieleningen zijn afgelopen. Het betreft afgelopen leningen van onder andere SNS, NIBC, ING, Leaseplan en Fortis bank.
Uitgaven (– € 2,0 mln.)
CDFD (– € 1,7 mln.)
De tegenvaller bij de ontvangsten (– € 3,7 mln.) en de lagere uitgaven (– € 1,7 mln.) bij de centrale examinering worden volledig verklaard doordat het aantal afgenomen Wft examens (inclusief herexamens) in 2014 naar verwachting op ca. 51.000 zal uitkomen, terwijl er 142.000 examens waren geraamd. In het najaar staan veel opleidingen voor financieel adviseurs bij banken, verzekeraars en intermediaire organisaties ingepland, hetgeen naar verwachting in de eerste helft van 2015 tot een piek in de examen afnamen zal leiden. Aangezien er een examenplicht is geïntroduceerd waaraan iedere financieel adviseur moet voldoen voor 1-1-2016, zullen in 2015 de verwachte examens van 2014 alsnog worden afgenomen.
Overig (– € 90 dzd.)
Op basis van een eerdere raming was € 140.000 voorzien voor de verschillende commissies. Dit jaar is er voor de Commissie verzekeraars € 50.000 nodig. Het overige gedeelte van het budget valt vrij.
Bijdrage toezicht AFM (– € 85 dzd.)
De meevaller wordt veroorzaakt door lager gerealiseerde dan geraamde uitgaven over het jaar 2013 voor het toezicht van de AFM op de BES-eilanden.
Bijdrage toezicht DNB (– € 0,1 mln.)
De mutatie wordt veroorzaakt door een meevaller over de eindafrekening van 2013 voor DNB.
Caribbean Financial Action Task Force (+ € 20 dzd.)
Dit jaar wordt zowel de bijdrage aan de Caribbean Financial Action Task Force (CFATF) voor 2014 als voor 2013 betaald. Derhalve is de realisatie € 20.000 hoger dan begroot.
Ontvangsten (+ € 619,3 mln.)
Ontvangsten IJsland (+ € 623,0 mln.)
In 2008/2009 heeft De Nederlandsche Bank na het faillissement van Landsbanki een bedrag uitgekeerd van € 1,6 mld. aan de depositohouders. Hiervan namen de Nederlandse banken € 208 mln. voor hun rekening en de Nederlandse Staat € 1,4 mld. Door boedeluitkeringen is tot op heden € 811 mln. geïncasseerd. Aan hoofdsom staat derhalve, voor zover het de Nederlandse staat betreft, nog € 617 mln. open. De resterende vordering is verkocht en voorziet in een opbrengst voor de Nederlandse Staat van circa € 623 mln.
Overige (CDFD) (– € 3,7 mln.)
Zie de toelichting onder uitgaven.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek- private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financierings-activiteiten publiek private sector Bedragen x € 1.000
Algemene beleidsdoelstelling: optimaal financieel resultaat bij de realisatie van publieke doelen. In het bijzonder bij investeren in en verwerven, afstoten en beheren van de financiële en materiële activa van de Staat. | Stand vastgestelde begroting (na nota van wijziging, amendementen en ISB) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2 + 3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 303.866 | 86.148 | – 947.125 | – 860.977 |
Waarvan Counter indemnity ABN AMRO | 0 | 0 | – 950.000 | – 950.000 |
Uitgaven | 5.400.866 | 2.808.159 | 2.875 | 2.811.034 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Bijdrage aan RWT | 5.052 | 17.100 | 0 | 17.100 |
NLFI (voorheen STAK) | 5.052 | 17.100 | 0 | 17.100 |
Lening | 5.386.000 | 2.778.475 | 0 | 2.778.475 |
Management fee IABF | 24.000 | 274 | 0 | 274 |
Funding fee IABF | 5.362.000 | 2.778.201 | 0 | 2.778.201 |
Garantie | 4.900 | 4.900 | – 50 | 4.850 |
Regeling BF | 100 | 100 | – 50 | 50 |
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 4.800 | 4.800 | 0 | 4.800 |
Opdrachten | 4.914 | 7.684 | 2.925 | 10.609 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.914 | 7.684 | 2.925 | 10.609 |
Ontvangsten | 8.611.748 | 7.669.098 | 1.125.728 | 8.794.826 |
Vermogensonttrekking | 2.059.497 | 2.149.638 | 104.811 | 2.254.449 |
Opbrengst onttrekking vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividend staatsdeelnemingen | 397.497 | 535.000 | 110.000 | 645.000 |
Winstafdracht DNB | 1.166.000 | 1.118.638 | 0 | 1.118.638 |
waarvan SMP-Griekenland | 138.000 | 134.897 | 0 | 134.897 |
waarvan investeringsportefeuille DNB | 45.000 | 34.623 | 0 | 34.623 |
Afdrachten Staatsloterij | 96.000 | 96.000 | – 6.000 | 90.000 |
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 0 | 0 | 811 | 811 |
Dividend financiële instellingen | 400.000 | 400.000 | 0 | 400.000 |
Bijdrage aan RWT | ||||
NLFI (voorheen STAK) | 4.300 | 15.409 | 8 | 15.417 |
Leningen | 6.517.596 | 5.464.521 | 1.032.826 | 6.497.347 |
Verwachte portefeuille ontvangsten IABF | 5.337.000 | 4.230.917 | 0 | 4.230.917 |
Additionele fee IABF | 34.000 | 1.229 | 0 | 1.229 |
Additionele garantie fee IABF | 0 | 164 | 0 | 164 |
Verhandelbaarheidsfee IABF | 15.000 | 615 | 0 | 615 |
Aflossing kapitaalversterkingen ING, Aegon en SNS Reaal | 750.000 | 816.667 | 683.333 | 1.500.000 |
Couponbetaling en/of boetebetaling kapitaal- | ||||
versterking ING, Aegon en SNS Reaal | 375.000 | 408.333 | 341.667 | 750.000 |
Renteontvangsten SNS krediet | 6.596 | 6.596 | 7.826 | 14.422 |
Garantie | 30.355 | 30.355 | – 11.684 | 18.671 |
Premie-ontvangsten garantie Tennet | 4.800 | 4.800 | 0 | 4.800 |
Premie-inkomsten counter indemnity | 25.555 | 25.555 | – 12.600 | 12.955 |
Overig | 0 | 0 | 916 | 916 |
Opdrachten | ||||
Terug te vorderen uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 0 | 9.175 | – 233 | 8.942 |
Toelichting
Verplichtingen (– € 947,1 mln.)
Counter indemnity (– € 950,0 mln.)
Bij de afsplitsing van HBU van ABN AMRO is afgesproken dat ABN AMRO en HBU elkaar vrijwaren voor de ontstane wederzijdse aansprakelijkheden. Inmiddels is Deutsche Bank eigenaar van HBU en dus contractpartij van ABN AMRO. ABN AMRO heeft met Deutsche Bank een akkoord bereikt om de wederzijdse aansprakelijkheden tussen beide partijen te beëindigen, zodat ook de garantie van de Staat (zogeheten counter indemnity) kan worden beëindigd.
Uitgaven (+ € 2,9 mln.)
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (+ € 2,9 mln.)
In verband met de verkoop van REAAL en een mogelijk bod van ASR op REAAL worden er meer kosten gemaakt voor de inhuur van adviseurs.
Ontvangsten (+ € 1,1 mld.)
Dividend staatsdeelnemingen (+ € 110,0 mln.)
Op portefeuilleniveau wordt rekening gehouden met risico’s bij de verschillende staatsdeelnemingen. Deze risico’s hebben zich niet voorgedaan waardoor de dividendontvangsten hoger zijn dan geraamd. Derhalve wordt de raming bijgesteld.
Afdrachten Staatsloterij (– € 6,0 mln.)
De afdrachten van de Staatsloterij in 2014 zijn lager dan verwacht, de raming wordt daarom aangepast.
Opbrengst verkoopvermogenstitels (+ € 0,8 mln.)
In 2004 heeft de Staat haar belang Maastricht Aachen Airport verkocht. Bij verkoop van de luchthaven is een ontbindende voorwaarde opgenomen, waardoor de verkoopopbrengst nog niet kon worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Die ontbindende voorwaarde is inmiddels komen te vervallen. In 2014 is daardoor ongeveer € 0,8 mln. ontvangen als verkoopopbrengst.
Aflossingen kapitaalverstrekking en couponbetalingen / boeterentes (+ € 1,025 mld.)
De Staat heeft de laatste aflossing van € 1,025 mld. van ING vervroegd ontvangen. Daarmee heeft ING de volledige kapitaalinjectie van tien miljard euro uit 2008 terugbetaald aan de Nederlandse Staat. In de begroting was rekening gehouden met terugbetaling in 2015.
Renteontvangsten SNS krediet (+ € 7,8 mln.)
De premieontvangsten voor de garantie op de financiering van Propertize waren voor dit jaar nog niet geraamd. De ontvangsten zijn bijgesteld met € 7,8 mln.
Premieinkomsten Counter Indemnity (– € 12,6 mln.)
Het beëindigen van de garantie van de Staat aan ABN AMRO inzake HBU (counter indemnity) betekent een verlaging van de te ontvangen premies (€ 12,6 mln.) voor de Staat.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Algemene beleidsdoelstelling: Een bijdrage leveren aan een gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand vastgestelde begroting (na nota van wijziging, amendementen en ISB) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2 + 3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.081.076 | 1.082.576 | – 24.806 | 1.057.770 |
Waarvan garantieverplichtingen: | ||||
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen | 842.590 | 842.590 | 88.880 | 931.470 |
Garantie DNB inzake BIS | 113.445 | 113.445 | – 113.445 | 0 |
Uitgaven | 1.119.514 | 1.120.603 | – 26.581 | 1.094.022 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Deelname aan internationale instellingen | 994.473 | 994.062 | – 26.340 | 967.722 |
Multilarerale ontwikkelingsbanken en fondsen | 79.753 | 79.342 | – 26.340 | 53.002 |
ESM | 914.720 | 914.720 | 0 | 914.720 |
Bijdrage uit inkomen Griekse obligaties | 125.041 | 125.041 | – 41 | 125.000 |
Uitkering aan Griekenland | 125.041 | 125.041 | – 41 | 125.000 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 0 | 1.500 | – 200 | 1.300 |
Ontvangsten | 29.970 | 25.074 | – 4.809 | 20.265 |
Deelname aan internationale instellingen | ||||
Ontvangsten IFI's | 4.418 | 4.418 | 1.829 | 6.247 |
Lening | ||||
Rente ontvangsten lening Griekenland | 25.552 | 20.656 | – 6.638 | 14.018 |
Toelichting
Verplichtingen (– € 24,8 mln.)
Beëindiging garantie BIS (– € 113,4 mln.)
Deze garantieovereenkomsten tussen de Staat en DNB betreffen het Nederlandse aandeel in de via de Bank voor Internationale Betalingen (BIS) te verstrekken kredietfaciliteiten. Als verplichtingenraming (stelpost) wordt jaarlijks een garantieplafond van € 113 mln. in de ontwerpbegroting opgenomen. De laatste jaren is geen gebruik gemaakt van deze regeling en wordt deze niet meer noodzakelijk geacht. Daarom wordt de garantieverplichting niet meer opgenomen (zoals gemeld in de begroting IX 2015).
Garantie Cotonou (+ € 87,1 mln.)
De Europese Investeringsbank (EIB) verricht activiteiten in landen in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (ACS-landen), alsmede de Europese landen en gebieden overzee (LGO). Dit in het kader van de ACS-EU-partnerschapsovereenkomst (Verdrag van Cotonou), en de toewijzing van financiële bijstand ten behoeve van de landen en gebieden overzee. Het Intern Akkoord betreft een periodieke financiële uitwerking van de genoemde overeenkomsten gedurende het MFK 2014–2020 en is aan de Kamer voorgelegd (Kamerstukken II 2013/14, 33 838, nr. 3.). Het Intern Akkoord bevat een garantie voor 75% van de politieke en soevereine risico’s die de EIB bij haar activiteiten in de ACS en LGO loopt. Zie het garantiekader (brief met kenmerk FEZ 2014–1781 N) voor meer informatie.
Uitgaven (– € 26,6 mln.)
Betalingsritme International Development Assistance (– € 26,3 mln.)
Het IDA betaalschema is aangepast ten behoeve van het HGIS tekort. Door te schuiven met IDA betalingen kan er in de kalenderjaren 2014 en 2015 € 90 mln. worden vrijgespeeld. Dit bedrag zal in de twee daarop volgende jaren als extra betaling worden verricht. Dit betekent wel dat Nederland in 2017 nog een extra betaling van € 1,8 mln. moet doen om de zogeheten netto contante waarde van de overeengekomen bijdrage aan IDA-16 in stand te houden, alsmede verwatering van het Nederlandse aandeel te voorkomen. Dit bedrag zal ten laste komen van de HGIS-begroting.
Ontvangsten (– € 4,8 mln.)
Ontvangsten IFI’s (+ € 1,8 mln.)
De inkomsten uit programma’s bij de Europese Investeringsbank en de Wereldbank zijn hoger dan geraamd.
Lening Ontvangsten Griekenland (– € 6,6 mln.)
De rente is lager omdat begin 2014 retroactief gecorrigeerd is voor de renteverlaging van 150 naar 50 basispunten (conform de afspraak van de Eurogroep van december 2012) en door de lage euriborrente.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Algemene beleidsdoelstelling: Het bieden van mogelijkheden voor verzekering van betalingsrisico’s die zijn verbonden aan export en investeringen in het buitenland, in aanvulling op de markt, en het creëren en handhaven van een internationaal gelijkwaardig speelveld voor bedrijven op het terrein van de exportkredietverzekeringsfaciliteit. | Stand vastgestelde begroting (na nota van wijziging, amendementen en ISB) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2 + 3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.616.386 | 10.616.386 | 60 | 10.616.446 |
waarvan garantieverplichtingen: | ||||
Reguliere EKV | 10.000.000 | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 |
Investeringsverzekeringen | 453.780 | 453.780 | 0 | 453.780 |
MIGA | 150.000 | 150.000 | 0 | 150.000 |
Uitgaven | 110.006 | 110.006 | – 26.840 | 83.166 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Exportkredietverzekering | 97.400 | 97.400 | – 26.900 | 70.500 |
Schade-uitkering EKV | 96.900 | 96.900 | – 26.900 | 70.000 |
Schade-uitkering investeringsverzekeringen | 500 | 500 | 0 | 500 |
Opdrachten | ||||
Kostenvergoeding Atradius DSB | 12.606 | 12.606 | 60 | 12.666 |
Ontvangsten | 99.500 | 140.941 | 106.858 | 247.799 |
Premies EKV | 40.000 | 45.142 | 44.858 | 90.000 |
Premies investeringsverzekeringen | 1.250 | 1.250 | 0 | 1.250 |
Schaderestituties EKV | 28.000 | 28.000 | 62.000 | 90.000 |
Ontvangsten Seno-Gom | 29.750 | 66.049 | 0 | 66.049 |
Overige ontvangsten | 500 | 500 | 0 | 500 |
Toelichting
Verplichtingen (+ € 60 dzd.) en uitgaven (– € 26,8 mln.)
Schade-uitkering EKV (– € 26,9 mln.)
Tot op heden zijn er in 2014 minder schade-uitkeringen geweest dan geraamd. De schaderaming kan daardoor naar beneden worden bijgesteld.
Ontvangsten (+ € 106,9 mln.)
Premies EKV (+ € 44,9 mln.)
Dit jaar zijn er meer premies ontvangen dan in voorgaande jaren, voornamelijk vanwege een aantal grote transacties in de scheepsbouwsector. De premie-ontvangsten worden daarom naar boven bijgesteld.
Schaderestituties EKV (+ € 62,0 mln.)
Dit jaar zijn er meer schaderestituties ontvangen dan verwacht. Dit komt voornamelijk doordat er in 2014 een terugbetalingsafspraak1 is gemaakt met Argentinië over de uitstaande schuld. In 2014 is de eerste betaling binnen deze regeling ontvangen
Artikel 6 BTW- Compensatiefonds
Gemeenten, provincies en Wgr-plusregio's hebben de mogelijkheid een evenwichtige keuze te maken tussen in- en uitbesteding. De btw speelt hierin geen rol. | Stand vastgestelde begroting (na nota van wijziging, amendementen en ISB) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2 + 3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.816.420 | 2.817.391 | 84.660 | 2.902.051 |
Uitgaven | 2.816.420 | 2.817.391 | 84.660 | 2.902.051 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Instrument: Btw-compensatieregeling | 2.816.420 | 2.817.391 | 84.660 | 2.902.051 |
w.v. bijdragen aan gemeenten en kaderwetgebieden | 2.490.095 | 2.490.145 | 75.938 | 2.566.083 |
w.v. bijdragen aan provincies | 326.325 | 327.246 | 8.722 | 335.968 |
Ontvangsten | 2.816.420 | 2.817.391 | 84.660 | 2.902.051 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten (+ € 84,7 mln.)
Het BCF is bijgesteld als gevolg van enkele overhevelingen naar het Gemeente- en Provinciefonds.
Artikel 7 Beheer materiële activa
Een optimaal financieel resultaat bij het beheren en afstoten van materiële activa van/voor het Rijk ten behoeve van de realisatie van rijksdoelstellingen. | Stand vastgestelde begroting (na nota van wijziging, amendementen en ISB) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2 + 3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 306 | 306 | 0 | 306 |
Uitgaven | 306 | 306 | 0 | 306 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Opdrachten | ||||
Beheerskosten DRZ | 306 | 306 | 0 | 306 |
Ontvangsten | 1.800 | 1.800 | 11.925 | 13.725 |
Programma-ontvangsten Baten-lastendiensten | ||||
Vervreemding DRZ | 1.800 | 1.800 | 11.925 | 13.725 |
Toelichting
Verplichtingen en Uitgaven (€ 0 mln.)
Er hebben zich geen mutaties voorgedaan sinds de voorjaarsnota.
Ontvangsten (+ € 11,9 mln.)
Vervreemding DRZ (+ € 11,9 mln.)
In 2006 en 2007 heeft DRZ in beslag genomen mobiele telefoons en central processing units, in verband met een vermeende BTW carrousel, verkocht om waardedaling te voorkomen. Justitie heeft in 2010 aangegeven dat de waarde van deze goederen uitgekeerd moet worden aan de rechtmatige eigenaren, omdat de BTW carrousel niet kan worden aangetoond. Zolang de rechthebbenden niet gevonden zijn, is het verschuldigde bedrag (€ 11,6 mln.) op de saldibalans van Financiën opgenomen. Justitie heeft nu aangegeven dat de rechthebbenden niet kunnen worden achterhaald en dat er sprake is van verbeurdverklaring. Dientengevolge zal de € 11,6 mln. als ontvangst worden verwerkt. Voorts zijn de verkoopopbrengsten van roerende zaken in 2014 hoger dan geraamd. Derhalve is de raming aangepast met € 0,3 mln. In totaal nemen de geraamde ontvangsten toe met € 11,9 mln.
Artikel 8 Centraal Apparaat Kerndepartement
Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van Financiën met uitzondering van de Belastingdienst (zie artikel 1) en de baten-lastendiensten DRZ en RVOB. | Stand vastgestelde begroting (na nota van wijziging, amendementen en ISB) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2 + 3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 204.688 | 208.806 | – 687 | 208.119 |
Uitgaven | 204.688 | 208.806 | – 687 | 208.119 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||
Personeel Kerndepartement | 131.714 | 137.010 | 2.118 | 139.128 |
Eigen personeel | 127.895 | 132.048 | – 2.470 | 129.578 |
Inhuur externen | 3.293 | 3.691 | 5.556 | 9.247 |
Overig personeel | 526 | 1.271 | – 968 | 303 |
Materieel Kerndepartement | 72.974 | 71.796 | – 2.805 | 68.991 |
waarvan ICT | 12.041 | 9.805 | – 424 | 9.381 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 26.822 | 38.176 | – 887 | 37.289 |
waarvan overig materieel | 34.111 | 23.815 | – 1.494 | 22.321 |
Ontvangsten | 30.385 | 30.780 | 6.182 | 36.962 |
Toelichting
Uitgaven en Verplichtingen (– € 0,7 mln.)
Personeel kerndepartement (+ € 2,1 mln.)
De uitgaven Personeel kerndepartement zijn per saldo toegenomen (+ € 2,1 mln.). Bij de Auditdienst Rijk zijn meer externen ingehuurd voor EU-gerelateerde auditopdrachten. Door extra werkzaamheden voor onder andere de projecten Wijzer in Geldzaken en de verkoop van Reaal zijn meer externe medewerkers ingehuurd dan eerder geraamd. Bij de toegenomen inhuur van externe deskundigen worden ook extra ontvangsten gerealiseerd omdat de kosten grotendeels doorbelast kunnen worden. Daarnaast is er een afname bij eigen personeel en overig personeel door het vooruitlopen op afname van budgetten als gevolg van de taakstelling Rutte II. Per saldo resulteert een toename aan uitgaven Personeel kerndepartement.
Materieel kerndepartement (– € 2,8 mln.)
Bij de materiële uitgaven zoals ICT en bijdrage aan SSO’s is er sprake van lagere uitgaven dan verwacht. De belangrijkste oorzaken zijn; vertraging van ICT-projecten waardoor de uitgaven in 2015 vallen en de vertraagde afhandeling van wijzigingsverzoeken met betrekking tot huisvesting. Daarnaast wordt vooruitgelopen op de afname van budgetten als gevolg van de taakstelling Rutte II, door minder uitgaven te doen aan onder andere communicatie en minder onderzoeksopdrachten te laten uitvoeren.
Ontvangsten (+ € 6,2 mln.)
Ontvangsten (+ € 6,2 mln.)
De ontvangsten zijn toegenomen met € 6,2 mln. Deze extra ontvangsten worden gerealiseerd door de extra inhuur bij Wijzer in Geldzaken en de Auditdienst Rijk waar ontvangsten tegenover staan, en enkele andere kleinere ontvangsten zoals de verhuur van werkplekken aan derden.
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Vanuit dit artikel vinden overboekingen van loon- en prijsbijstelling naar de loon- en prijsgevoelige artikelen binnen IXB plaats. Dit artikel is ook bedoeld om eventuele onzekere ontwikkelingen op de begroting op te vangen. | Stand vastgestelde begroting (na nota van wijziging, amendementen en ISB) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2 + 3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.425 | 6.042 | – 6.042 | 0 |
Uitgaven | 3.425 | 6.042 | – 6.042 | 0 |
Onvoorzien | 3.425 | 0 | 0 | 0 |
Loonbijstelling | 0 | 4.353 | – 4.353 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 1.689 | – 1.689 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Uitgaven en verplichtingen (– € 6,0 mln.)
Loon- en prijsbijstelling (– € 6,0 mln.)
De loon- en prijsbijstelling is verdeeld over de beleidsartikelen.