Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, netwerkgebonden kosten en de investeringsruimte.
De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de Begroting van Hoofdstuk XII over 2014 en vinden hun oorsprong in de SVIR en de Nota Mobiliteit (NOMO) (Kamerstukken II, 2004/05, 29 644, nr. 6).
Het artikel Hoofdvaarwegennet op het Infrastructuurfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens op de begroting van Hoofdstuk XII.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 679.932 | 1.068.372 | 657.706 | 522.073 | 799.376 | 527.405 | 537.322 |
Uitgaven | 823.026 | 896.520 | 895.163 | 776.952 | 738.518 | 666.205 | 640.547 |
Waarvan juridisch verplicht: | 98% | ||||||
15.01 Verkeersmanagement | 19.525 | 13.722 | 13.819 | 12.263 | 13.122 | 13.122 | 13.122 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 308.851 | 307.937 | 402.465 | 413.012 | 324.217 | 256.929 | 218.659 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 136.650 | 159.813 | 187.111 | 206.687 | 275.771 | 216.864 | 217.565 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 110.847 | ||||||
15.02.04 Vervanging | 61.354 | 148.124 | 215.354 | 206.325 | 48.446 | 40.065 | 1.094 |
15.03 Aanleg | 237.890 | 331.351 | 251.537 | 134.210 | 184.817 | 178.691 | 192.048 |
15.03.01 Realisatie | 226.954 | 327.091 | 234.117 | 121.087 | 127.598 | 112.214 | 65.419 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 10.936 | 4.260 | 17.420 | 13.123 | 57.219 | 66.477 | 126.628 |
15.04 Geintegreerde contractvormen | |||||||
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 256.760 | 255.357 | 238.793 | 227.191 | 225.146 | 223.351 | 221.780 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 244.421 | 242.391 | 224.559 | 213.672 | 211.561 | 209.649 | 208.078 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 12.339 | 12.966 | 14.234 | 13.519 | 13.585 | 13.702 | 13.702 |
15.07 Investeringsruimte | – 11.848 | – 11.451 | – 9.724 | – 8.784 | – 5.888 | – 5.062 | |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 468.724 | 507.951 | 521.180 | 513.309 | 526.569 | 457.109 | 436.403 |
– Restant | 354.302 | 388.569 | 373.983 | 263.643 | 211.949 | 209.096 | 204.143 |
15.09 Ontvangsten | 51.704 | 39.210 | 32.113 | 6.676 | 7.530 | 14.510 |
|
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van de nog niet in uitvoering genomen aanlegprojecten worden de budgetten in 2014 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2014. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15 | Vaarwegen | 895.163 | 776.952 | 738.518 | 666.205 | 640.547 | 630.388 | 511.001 |
15.01 | Verkeersmanagement | 13.819 | 12.263 | 13.122 | 13.122 | 13.122 | 13.122 | 13.122 |
15.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 402.465 | 413.012 | 324.217 | 256.929 | 218.659 | 216.384 | 224.685 |
15.03 | Aanleg | 251.537 | 134.210 | 184.817 | 178.691 | 192.048 | 184.556 | 56.469 |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 238.793 | 227.191 | 225.146 | 223.351 | 221.780 | 221.623 | 221.578 |
15.07 | Investeringsruimte | – 11.451 | – 9.724 | – 8.784 | – 5.888 | – 5.062 | – 5.297 | – 4.853 |
15.09 | Ontvangsten | 32.113 | 6.676 | 7.530 | 14.510 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15 | Vaarwegen | 756.949 | 676.297 | 686.616 | 656.883 | 806.010 | 847.536 | 862.488 | 646.753 |
15.01 | Verkeersmanagement | 13.133 | 13.133 | 13.133 | 13.133 | 13.133 | 13.133 | 13.133 | 13.133 |
15.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 242.618 | 247.356 | 247.155 | 267.144 | 238.085 | 238.070 | 235.964 | 230.329 |
15.03 | Aanleg | 285.973 | 196.473 | 206.852 | 90.785 | 298.518 | 360.314 | 320.335 | 45.851 |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 223.836 | 224.078 | 224.211 | 224.716 | 224.974 | 224.967 | 224.991 | 224.183 |
15.07 | Investeringsruimte | –8.611 | –4.743 | –4.735 | 61.105 | 31.300 | 11.052 | 68.065 | 133.257 |
15.09 | Ontvangsten |
15.01 Verkeersmanagement
Motivering
De activiteiten binnen verkeersmanagement worden uitgevoerd om een vlot, betrouwbaar en veilig scheepvaartverkeer op het hoofdvaarwegennet te realiseren.
15.01.01 Verkeersmanagement
Producten
Bij verkeersmanagement gaat het voornamelijk om de volgende activiteiten:
-
– Verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering;
-
– Monitoring en informatieverstrekking;
-
– Vergunningverlening en handhaving;
-
– Crisisbeheersing en preventie.
In het goederenvervoer over water is een groei voorzien, die deels met verkeersmanagement wordt gefaciliteerd. Daarnaast moet de betrouwbaarheid en reistijd op orde worden gebracht. Operationele beleidsdoelstellingen op het gebied van verkeersmanagement zijn:
-
– Het zoveel mogelijk beperken van de gemiddelde structurele wachttijd bij sluizen in de hoofdvaarwegen;
-
– Het afstemmen van de bediening van bruggen en sluizen op de vraag vanuit de markt.
Voor de bediening van sluizen en beweegbare bruggen wordt gewerkt aan de invulling van de rijkstaakstelling van 17,5 procent zoals deze voor alle uitvoerende taken van RWS wordt ingevuld. Streven is in de bestuurlijke overleggen MIRT in het najaar van 2013 met de verschillende regio’s en sector tot afspraken te komen over de nadere uitwerking van de bedientijden. Doelstelling is voor alle vaarwegen om tot een optimale invulling van de taakstelling te komen. De belangrijkste verbindingen op het internationaal kernnet goederenvervoer en de hoofdvaarwegen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR), waarover de grootste volumes worden vervoerd, hebben hierbij prioriteit.
Waar mogelijk en zinvol wordt samen met de andere overheden naar centrale bediening op vaarroutes overgeschakeld. Vanzelfsprekend wordt getracht om de bediening zodanig in te richten, dat wachttijden en stremmingen zo veel mogelijk worden beperkt. Een goede informatievoorziening hierover aan gebruikers is daarbij van groot belang,waarbij rekening gehouden wordt met de sterk toegenomen beschikbaarheid van AIS. Met het toezicht op het water dat door RWS (onder andere samen met het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD)) wordt uitgevoerd, wordt beoogd de veiligheid voor de gebruikers te borgen. Dit toezicht heeft ook een preventieve werking. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Binnenvaartwet is meer nadruk komen te liggen op bestuursrechtelijke handhaving door IenM (in plaats van strafrechtelijke handhaving door het KLPD). In geval van calamiteiten, zoals schade en verontreinigingen, wordt hierover bericht en adequaat opgetreden. Hiervoor is een calamiteitenorganisatie operationeel.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | 2012 | 2013 | 2014 |
---|---|---|---|---|
Begeleide vaarweg in km | km | 594 | 594 | 594 |
Bediende objecten in aantallen | aantal | 212 | 212 | 250 |
Toelichting
Alleen de vaarwegen die vanuit vaste verkeersposten worden begeleid, zijn in het hierboven opgenomen areaal meegeteld. De vaarwegen in beheer bij RWS die met patrouillevaartuigen worden bestreken zijn niet meegerekend. Het aantal bediende objecten zal eind 2014 zijn toegenomen doordat de vaarweg Lemmer–Delfzijl dan is overgedragen aan het Rijk (overdracht uiterlijk 1 januari 2014). Daarnaast zal de 2e schutsluis Heumen in het Maas Waalkanaal in gebruik zijn en zijn 2 schutsluizen in de omgelegde Zuid Willemsvaart naar verwachting eind 2014 gereed.
De indicator passeertijden sluizen is opgenomen in beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens in de begroting van Hoofdstuk XII.
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Beheer en onderhoud wordt uitgevoerd om het hoofdvaarwegennet in een staat te houden, die noodzakelijk is voor het faciliteren van vlot, betrouwbaar, veilig en duurzaam vervoer van goederen.
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijksvaarwegen omvat maatregelen aan bodems, oevers, kunstwerken zoals sluizen en bruggen, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement zoals verkeerscentrales.
Vervanging en renovatie betreffen het tijdig programmeren en nemen van maatregelen aan kunstwerken en vaarwegen waarbij regulier beheer en onderhoud niet meer voldoende zijn. Voornamelijk in de eerste helft en vanaf de jaren «60 van de vorige eeuw zijn kunstwerken gerealiseerd die, mede door het intensieve gebruik, nu of in de komende decennia het moment van einde levensduur naderen. Op basis van onderzoek wordt concreet gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.
Voor de volledigheid wordt ook verwezen naar artikelonderdeel 18.12 «Nader toe te wijzen BenO en Vervanging», waaronder middelen voor beheer en onderhoud en vervanging zijn bestemd, die nog niet aan netwerken kunnen worden toebedeeld.
In bijlage 5 is een nadere toelichting opgenomen op de wijze van aansturing van Beheer en Onderhoud, IBO, de voortgang implementatie versoberingen en efficiency, de budgettaire aspecten tot en met 2028, DBFM, areaalgroei, Vervanging en Renovaties en overige ontwikkelingen.
15.02.01 Beheer en Onderhoud
Een voorwaarde voor het optimaal gebruiken van het vaarwegennet is de bedrijfszekerheid van de infrastructuur van de vaarwegen. Deze kan alleen worden gegarandeerd, als de infrastructuur preventief wordt beheerd en onderhouden. Daarnaast vindt correctief onderhoud plaats, waarbij de beheerder geconfronteerd kan worden met onverwacht functieverlies en aan de gebruiker ongewild minder service kan worden geboden (stremmingen, beperkingen). Zowel het preventief als het correctief onderhoud valt onder Beheer en Onderhoud.
De activiteiten zijn erop gericht, om de scheepvaart (beroeps- en recreatievaart) zo goed mogelijk te faciliteren. Het betreft maatregelen om de breedte en diepte van de vaarweg te handhaven. Daarnaast betreft het maatregelen om de kunstwerken (sluizen en bruggen) en verkeersvoorzieningen te laten functioneren. Om verkeersoverlast tot een minimum te beperken, worden de werkzaamheden goed afgestemd; zowel onderling als met werkzaamheden die voortkomen uit het aanlegprogramma en/of het hoofdwatersysteem.
Kustwacht
De Kustwacht Nederland is een organisatie met eigen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De directeur Kustwacht maakt jaarlijks een Activiteitenplan en Begroting (APB) en legt dit voor aan de raad voor de kustwacht. De ministerraad stelt het APB vervolgens vast.
De directeur Kustwacht heeft onvoorwaardelijke zeggenschap over vier schepen, die (vrijwel) full time kustwachttaken uitvoeren. Daarnaast heeft de directeur trekkingsrechten voor een aantal dagen per jaar op schepen van de Rijksrederij en schepen, vliegtuigen en helikopters van het ministerie van Defensie.
De minister van IenM is als coördinerend minister voor Noordzee-aangelegenheden verantwoordelijk voor het proces van totstandkoming van geïntegreerd beleid en het activiteitenplan en de begroting voor de Noordzee. De overzichtsconstructie Kustwacht nieuwe stijl is als bijlage 3 aan deze begroting toegevoegd.
Overdracht Brokx-Nat
De nog over te dragen vaarwegen in het kader van Brokx-nat zijn in beeld gebracht in een eindbalans, op basis waarvan de Tweede Kamer in 2002 is geïnformeerd (Kamerstukken II, 2002/03, 28 600 XII, nr. 17). Nog slechts enkele kleinschalige verplichtingen resteren, die op dit artikel worden geboekt.
Fries-Groningse kanalen
De hieraan gerelateerde uitgaven hebben betrekking op de Rijksbijdrage aan de provincies Groningen en Friesland voor het onderhoud van de Fries-Groningse kanalen. De Rijksbijdrage voor het onderhoud van de Fries-Groningse kanalen is vastgelegd in een convenant, dat gesloten is met de provincies Friesland en Groningen. Eind 2011 is een nieuw convenant gesloten, waarmee de verantwoordelijkheid voor de zogeheten zijtakken volledig bij de provincie is komen te liggen. Het beheer en eigendom van de hoofdvaarweg gaat uiterlijk 1 januari 2014 over naar het Rijk. Tot dit moment zijn de kanalen eigendom van deze provincies en zij zijn tot dat moment primair verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor kunstwerken oevers, bodems en verkeersvoorzieningen. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde.
Beheer en onderhoud kent het volgende areaal:
Areaal | Eenheid | Omvang 2014 | Budget x € 1.000 2014 |
---|---|---|---|
Vaarwegen | km | 7.005 | 187.111 |
Toelichting
Het areaal bestaat enerzijds uit de hoofdtransportassen (HTA), hoofdvaarwegen (HVW) en overige vaarwegen (OVW), die voor de binnenvaart in beheer zijn bij RWS en die in totaal 3.809 kilometer meten en anderzijds het aantal kilometer zeevaartweg van in totaal 3.196 kilometer. Hierin is meegenomen dat dit areaal wijzigt door het in gebruik nemen van het nieuwe verkeersscheidingsstelsel op de Noordzee en voor de binnenvaart overdracht van vaarweg Lemmer naar Delfzijl. Daarnaast zijn de verwachte overdrachten uit het Bestuursakkoord water (BAW) van enkele kleine vaarwegen in de prognose meegenomen waarvan aangenomen wordt dat deze eind 2014 gerealiseerd zijn.
Indicatoren Beheer en Onderhoud:
Indicator | streefwaarde 2014 | uren gestremd |
---|---|---|
Technische Beschikbaarheid (gehele areaal) Hoofdtransportas Hoofdvaarweg Overige vaarweg | 99,0% 99,6% 98,5% 99,4% | nvt nvt nvt nvt |
Geplande stremmingen (gehele areaal) Hoofdtransportas Hoofdvaarweg Overige vaarweg | 0,8% 0,3% 1,4% 0,3% | 3.365 236 2.709 420 |
Ongeplande stremmingen (gehele areaal) Hoofdtransportas Hoofdvaarweg Overige vaarweg | 0,2% 0,10% 0,10% 0,40% | 711 80 146 485 |
Toelichting
De technische beschikbaarheid geeft aan in welke mate het vaarwegennet beschikbaar is voor veilig gebruik.
De geplande en ongeplande stremmingen geven een beeld van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de sluizen en bruggen op deze vaarwegen. De percentages zijn berekend door de stremmingen af te zetten tegen de totale bedientijd van deze objecten.
Op basis van proefmetingen zijn de nieuwe streefwaarden 2014 vastgesteld. Gedurende de komende jaren zullen de daadwerkelijke prestaties worden gemonitord en worden vastgesteld of een bijstelling van de prestatieafspraken nodig is.
15.02.04 Vervanging
De veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdvaarwegennet moeten in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door de intensieve aanleg in de eerste helft en voornamelijk ook vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw valt te verwachten dat deze problematiek geleidelijk toeneemt.
Vervangingen en renovaties van kunstwerken worden ondergebracht binnen het programma Vervanging en Renovatie. De scope van het programma omvat alle kunstwerken waar zich binnen de duur van het programma een levensduurproblematiek voordoet met mogelijke ernstige gevolgen voor de veiligheid en beschikbaarheid van het hoofdwegennet. De projecten in het Programma verlengen de levensduur van de kunstwerken zodat de veiligheid en de beschikbaarheid van de bestaande infrastructuur in stand wordt gehouden.
Het resterende deel van het Plan van Aanpak Beheer en Onderhoud (Impuls) en het programma NOMO achterstallig onderhoud vaarwegen (NOMO AOV) is in het programma vervangingen en renovaties opgenomen en onderdeel van onderstaande tabel met een overzicht van objecten die worden aangepakt.
Vaarweg | Objecten/maatregel | gereed |
---|---|---|
Rotterdam–België/ Zeeland | IMPULS: Rotterdam–België/ Zeeland: renovatie o.a. Volkeraksluizen en baggeren (impuls) | 2013 |
Utrecht | IMPULS/NOMO AOV: Renovatie stalen boogbruggen Amsterdam-Rijnkanaal | 2016 |
Zeeland | NOMO AOV: Onderhoud damwanden en vaarwegen Zeeland | 2017 1 |
Amsterdam-Rijnkanaal | NOMO AOV: Oevers Amsterdam-Rijnkanaal (damwanden en meerplaatsen) | 2016 |
Noordzeekanaal | NOMO AOV: Renovatie Havenhoofden IJmuiden | 2015 |
Diverse | NOMO AOV: Achterstallig basisonderhoud diverse regio’s | 2016 |
Brabantse kanalen | NOMO AOV: Onderhoud oevers en bodems Brabantse kanalen | 2015 |
Zuid-Holland | NOMO AOV: Onderhoud Oevers en bodems vaarwegen Zuid Holland | 2016 |
Limburg en IJsselmeergebied | NOMO AOV: Renovatie kunstwerken Limburg en IJsselmeergebied | 2014 |
Maasroute | NOMO AOV: Onderhoud Oevers en bodems Maasroute | 2016 |
Noord-Holland | NOMO AOV: Aanpassing bodembescherming, sluizen en bruggen en overige kunstwerken i.v.m. hogere belasting Noord-Holland | 2016 |
Oost-Nederland | NOMO AOV: Onderhoud vaargeulen NederRijn, IJssel, Twentekanalen/Meppelerdiep en Zwarte Water | 2016 |
IJsselmeergebied | V&R: Nijkerkerbrug | 2015 2 |
Noord-Brabant | V&R: Wilhelminakanaal/Dr. Deelenbrug | 20152 |
Utrecht | V&R: RINK-maatregelen Utrecht | 20162 |
Limburg | V&R: RINK-maatregelen Limburg | 20162 |
Noordzee | V&R: Berging Baltic Ace | 20152 |
Zeeland | V&R: RINK-maatregelen Zeeland | 20162 |
15.03 Aanleg
Motivering
Onder dit programma vallen alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor de aanleg- en planuitwerking activiteiten bij het hoofdvaarwegen netwerk.
15.03.01 Realisatie
Mijlpalen Realisatieprojecten
Producten
In 2014 wil IenM de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Oplevering | – Dynamisch Verkeersmanagement |
– Walradar Noordzeekanaal | |
– diverse projecten in het kader van Quick-wins regeling Binnenhavens | |
– diverse projecten in het kader van de ZIP-regeling (Zeehaven Innovatie Project voor duurzaamheid). | |
Start realisatie | – Lichteren buitenhavens IJmuiden |
- Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde (aanbesteding start in 2014, schop-in-de-grond in 2016) |
De belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– In 2013 is in het kader van de derde tranche Quick-wins binnenhavens € 5 mln subsidie beschikbaar gesteld voor een nieuwe insteekhaven in Waalwijk.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Quick Wins Binnenhavens | 81 | 87 | 54 | 1 | 5 | 12 | 10 | 2009–2015 | eind 2012 | |||
Dynamisch verkeersmanagement | 89 | 88 | 28 | 41 | 15 | 4 | 2014 | 2014 | ||||
Subsidieprogramma Zeehaveninnovatieproject voor Duurzaamheid (ZIP) | 5 | 5 | 3 | 2 | 1 | 2014 | ||||||
Walradarsystemen | 24 | 24 | 14 | 2 | 3 | 2 | 3 | divers | divers | |||
Beter Benutten | 12 | 11 | 2 | 7 | 2 | |||||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||||||
Amsterdam-Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg | 14 | 14 | 1 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2015 | 2015 | |||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 13 | 13 | 10 | 3 | 2015 | 2015 | ||||||
Walradar Noordzeekanaal | 26 | 26 | 20 | 4 | 1 | 0 | 2014 | 2012 | ||||
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen | 17 | 17 | 8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2016 | na 2013 | |||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||||||
Verbreding Maasgeul | 2 | 2 | 2 | 0 | – | 2012 | ||||||
Projecten Brabant | ||||||||||||
Wilhelminakanaal Tilburg | 79 | 78 | 2 | 6 | 21 | 24 | 9 | 16 | 2016 | 2016 | ||
Zuid-Willemsvaart; Maas-Veghel | 452 | 447 | 164 | 131 | 95 | 20 | 42 | 2015 | 2015 | |||
Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6 | 54 | 54 | 54 | – | 2011 | |||||||
Projecten Limburg | ||||||||||||
Bouw 4e sluiskolk Ternaaien | 10 | 9 | 9 | 0 | 2015 | 2015 | ||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 648 | 643 | 330 | 74 | 67 | 57 | 52 | 41 | 10 | 18 | 2018 | 2018 |
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 53 | 52 | 5 | 11 | 10 | 7 | 12 | 1 | 8 | 2016 | 2015 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 282 | 281 | 158 | 23 | 38 | 33 | 13 | 10 | 8 | 2017 | 2015 | |
Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes) | 4 | 4 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2013 | |
Overige projecten | ||||||||||||
Amendement ligplaatsen | 6 | 6 | 1 | 5 | divers | divers | ||||||
Kleine projecten | 92 | 92 | 92 | nvt | nvt | |||||||
Afronding | ||||||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 1.963 | 956 | 310 | 272 | 163 | 128 | 77 | 30 | 28 | |||
Realisatieuitgaven op Infrastructuurfonds 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | 3 | 5 | 0 | |||||||||
Programma Realisatie (Infrastructuurfonds 15.03.01) | 313 | 276 | 164 | 128 | 77 | 30 | 28 | |||||
Budget Realisatie (Infrastructuurfonds 15.03.01) | 327 | 234 | 121 | 128 | 112 | 65 | 28 | |||||
Overprogrammering (–) | 14 | – 43 | – 43 |
| 35 | 35 |
|
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
-
– Voor het project Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis wordt het tracébesluit in 2014 verwacht;
-
– Voor het project Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal was door complexiteit nader onderzoek naar verkeersmaatregelen nodig. Het uitvoeringsbesluit wordt eind 2013 verwacht;
-
– Het project Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes) is eind 2012 van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase gegaan;
-
– Voor het project Capaciteit Volkeraksluizen is in april 2013 besloten enkele kleine technische maatregelen te nemen in 2015 om de schuttijd te verkorten. Structurele maatregelen zijn voorzien na 2020;
-
– Door procedurele oorzaken en bezuinigingen is vertraging in oplevering ontstaan voor het project Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel;
-
– Het project Toekomstvisie Waal (overnachtingshaven Lobith) is getemporiseerd door bezuinigingen. De aanpak van de havenmond voor overnachtingshaven Haaften wordt in 2014 voorzien;
-
– De projecten Verruiming Twentekanalen fase 2 en Uitbreiding sluis Eefde zijn vertraagd vanwege nader onderzoek en onderhandelingen met de regio over het budgettekort bij de Twentekanalen.
-
– Het project capaciteitsuitbreiding overnachtingsplaatsen Merwede is vertraagd door de herijking van het aantal benodigde ligplaatsen en door de langere bestemmingsplanprocedure dan verwacht.
-
– De projectbeslissing capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek is vertraagd doordat meer tijd nodig is voor de bestemmingsplanprocedure.
-
– Om onzekerheid over mijlpalen uit te drukken is conform vermelde brief bij openstelling een bandbreedte opgenomen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Leeswijzer.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Openstelling |
Verplicht | ||||
Realisatieuitgaven op Infrastructuurfonds 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 21 | – 4 | nvt | nvt |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
Zeetoegang IJmond | 594 | 585 | 2015 | 2019 |
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis | 216 | 216 | 2014 | 2020 |
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||
Grote zeesluis in het kanaal Gent-Terneuzen | 174 | 171 | 2015 | nnb |
Max. bijdr. aan Vlaanderen kanaalaanp. tbv zeesluis | 155 | 153 | nvt | nvt |
Projecten Limburg | ||||
Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal | 32 | 32 | 2018 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||
Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 2 | 102 | 102 | 2014 | 2023 |
Verruiming vaarweg Eemshaven–Noordzee | 42 | 42 | 2014 | 2017 |
Gebonden | ||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam–Lemmer | 6 | 6 | 2025–2027 | |
Lichteren buitenhaven IJmuiden | 65 | 65 | 2014 | 2017 |
Vaarweg IJsselmeer–Meppel | 36 | 36 | 2023 | |
Projecten Zuidvleugel | ||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 3 | 3 | 2015 | 2016 |
Capaciteitsuitbreiding overnachtingplaatsen Merwedes | 29 | 29 | 2016 | 2017 |
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2025–2027 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 157 | 2024–2026 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 36 | 36 | 2026–2028 | |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 28 | 28 | 2016 | 2018–2020 |
Toekomstvisie Waal | 131 | 131 | 2015 | 2019–2021 |
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 27 | 26 | 2015 | 2018–2020 |
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 72 | 71 | 2014 | 2018–2020 |
Projecten Nationaal | ||||
Bijdrage aan agentschap tbv planuitwerkingen | 67 | 66 | nvt | nvt |
Bestemd | 343 | 476 |
|
|
Projecten in voorbereiding | ||||
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||
Kreekraksluizen | 2026–2028 | |||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Rijn-Scheldeverbinding | 2014 | 2015 | ||
Projecten Noord-Nederland | ||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Lemmer–Delfzijl | 2025–2027 | |||
Projecten Oost-Nederland | ||||
Verkenning IJssel fase 2 | 2028 | |||
Overige projecten | ||||
Beheer, Onderhoud en Vervanging nieuwe aanleg (LCC) | ||||
Gesignaleerde risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 2.303 | |||
Begroting 15.03.02 | 2.303 |
Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2013–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.
Verk./Planuitw. Vaarwegen (Periode 2013–2028)
15.04 Geïntegreerde contractvormen
Motivering
Bij infrastructuurprojecten waar sprake is van PPS hanteert RWS de contractvorm DBFM (Design, Build, Finance en Maintain), waarbij de overheid pas na oplevering betaalt voor een dienst (beschikbaarheid) in plaats van mijlpalen voor een product tijdens de bouwfase. DBFM garandeert een efficiënte en effectieve beschikbaarheid van de noodzakelijke capaciteit om, rekening houdend met de aspecten van veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar netwerk te realiseren. In bijlage 3 van de nota Prioritering Investeringen Mobiliteit en Water is een lijst van in totaal 32 potentiële DBFM-projecten opgenomen. In de Voortgangsrapportage DBFM(O) wordt hierover periodiek gerapporteerd.
Producten
Op dit moment zijn nog geen DBFM projecten op het hoofdvaarwegennet. In 2013 is het DBFM Sluizenprogramma in werking gesteld waar de volgende projecten in ondergebracht zijn:
Sluis Limmel, 3e Kolk Beatrixsluis, Sluis bij Eefde, Zeetoegang IJmond en Kanaalzone Gent–Terneuzen.
De aanbesteding van Sluis Limmel als het eerste project uit het DBFM Sluizenprogramma, zal in 2013 gaan starten en daaropvolgend de komende één à twee jaar de projecten: Sluis bij Eefde, Zeetoegang IJmond, 3e Kolk Beatrixsluis en Kanaalzone Gent–Terneuzen.
Voor 2014 wordt voorzien, dat het DBFM-contract voor Sluis Limmel wordt afgesloten en mogelijk ook de Sluis bij Eefde. De betalingen voor de beschikbaarheid zullen niet eerder opspelen tot na de beschikbaarheidskoming vermoedelijk in 2016 omdat vooralsnog geen tussentijdse eenmalige betaling is vastgesteld voor Sluis Limmel, noch voor Sluis bij Eefde.
Vanuit de lijst met 32 potentiele DBFM projecten is een aantal projecten geïdentificeerd waar PPC meerwaardetoetsen voor zijn gepland of reeds lopende te weten: Toekomstvisie Waal en Capaciteitsuitbreiding Volkeraksluizen.
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (incl. afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd.
Rijksrederij
De Rijksbrede Civiele Rijksrederij is een organisatie die nautische diensten levert aan andere overheden zoals EZ, Financiën (Douane), IenM en de Kustwacht. De Rijksrederij valt onder de verantwoordelijkheid van RWS. De kerntaken van de Rijksrederij zijn:
-
– Het ter beschikking stellen van vaartuigen voor een bepaalde tijdsduur (al dan niet met nautische bemanning) met een door de opdrachtgever gespecificeerd dienstverleningsniveau;
-
– Het leveren van kennisintensief advies aan overheidsinstellingen bij beheer, ontwerp en aanbesteding van vaartuigen;
-
– Het leveren van kennisintensief advies op het gebied van eisen aan bemanningen, veiligheidsmanagement en scheepsuitrustingen.
15.07 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord.
In mijn brief van 13 februari 2013 over de invulling van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A, nr. 48) is per sector de ruimte afgeleid voor nieuwe investeringen en risico’s. Bij Voorjaarsnota 2013 zijn hiertoe vervolgens per modaliteit aparte artikelonderdelen «Investeringsruimte» geïntroduceerd.
De belangrijkste (budgettaire) aanpassingen betreffen de volgende zaken:
-
– Een risicoreservering voor de BTW Zeetoegang IJmond (€ 24 mln)
-
– IenM dekt in de ontwerpbegroting over 2014 het budgettaire probleem dat is ontstaan door het niet uitkeren van de prijsbijstelling uit de resterende Investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasritmeprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk eerder bij een eerstvolgende herijking van het Investeringsprogramma.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | |||||||||
Kaseffect verwerking index2013 | – 11.848 | – 11.451 | – 9.724 | – 8.784 | – 5.888 | – 5.062 | – 5.297 | – 4.853 | – 8.611 |
Totaal | – 11.848 | – 11.451 | – 9.724 | – 8.784 | – 5.888 | – 5.062 | – 5.297 | – 4.853 | – 8.611 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsruimte | 65.839 | 39.018 | 18.755 | 76.082 | 24.090 | 223.784 | ||
Kaseffect verwerking index2013 | – 4.743 | – 4.735 | – 4.734 | – 7.718 | – 7.703 | – 8.017 | 109.168 | 0 |
Totaal | – 4.743 | – 4.735 | 61.105 | 31.300 | 11.052 | 68.065 | 133.258 | 223.784 |