Base description which applies to whole site

5.1 Verdiepingshoofdstuk

Artikel 1. Waarborgfunctie
Opbouw uitgaven (x € 1.000)

1 Waarborgfunctie

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

63.607

61.821

61.823

64.922

61.822

 

1.1

Rechterlijke macht/samenwerkingsmiddelen kustwacht

63.607

61.821

61.823

64.922

61.822

 
               

Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

0

0

0

0

0

 

1.1

Rechterlijke macht/samenwerkingsmiddelen kustwacht

0

0

0

0

0

 
               

Nieuwe mutaties

0

0

0

1.000

4.156

 

1.1

Rechterlijke macht/samenwerkingsmiddelen kustwacht

0

0

0

1.000

4.156

 
 

Waarvan:

           
 

a. NPMNA/Investering Kustwacht

5.156

         
 

b. Kasschuif Kustwacht

– 5.156

   

1.000

4.156

 

Stand ontwerpbegroting 2014

63.607

61.821

61.823

65.922

65.978

61.822

1.1

Rechterlijke macht/samenwerkingsmiddelen kustwacht

63.607

61.821

61.823

65.922

65.978

61.822

Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

4.857

4.857

4.857

4.857

4.857

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

0

0

0

0

0

 
               

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

 

Stand ontwerpbegroting 2014

4.857

4.857

4.857

4.857

4.857

4.857

Toelichting

a. Nederlandse Participatie Maatschappij Nederlandse Antillen (NPMNA)/Investering Kustwacht

De NPMNA-portefeuille van deelnemingen wordt afgebouwd conform de geldende exit-strategie. NPMNA heeft een beargumenteerde inschatting gemaakt van de reserve die noodzakelijk is ter afdekking van mogelijke risico’s in de portefeuille. Met de teruglopende omvang neemt ook de reserve af met € 5,1 mln. De ontvangst samenhangend met de afname van de risicoreserve wordt grotendeels aangewend voor de ongeraamde vervangingsinvesteringen in de Kustwacht. Vanaf 2016 doet de noodzaak de interceptorcapaciteit te vervangen, zich voor. Het precieze kasritme en beslag van de investeringen is nog onderwerp van besluitvorming.

b. Kasschuif Kustwacht

De ontvangst samenhangend met de afname van de risicoreserve wordt grotendeels aangewend voor de ongeraamde vervangingsinvesteringen in de Kustwacht. Vanaf 2016 doet de noodzaak de interceptorcapaciteit te vervangen, zich voor. Het precieze kasritme en beslag van de investeringen is nog onderwerp van besluitvorming.

Artikel 2. Bevorderen autonomie koninkrijkspartners
Opbouw uitgaven (x € 1.000)

2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

213.131

194.146

193.567

173.931

209.983

 

2.1

Apparaat

9.151

9.084

9.083

9.235

9.235

 

2.2

Bevordering autonomie

9.998

12.583

14.367

13.767

13.767

 

2.4

Schuldsanering

193.982

172.479

170.117

150.929

186.981

 
               

Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

7.756

0

0

0

0

 

2.1

Apparaat

0

0

0

0

0

 

2.2

Bevordering autonomie

7.800

0

0

0

0

 

2.4

Schuldsanering

– 44

0

0

0

0

 
               

Nieuwe mutaties

5.995

– 437

– 472

– 623

– 748

 

2.1

Apparaat

300

– 437

– 472

– 623

– 748

 
 

Waarvan:

           
 

a. Departementale bijdrage aan aanvullend pakket

 

– 437

– 472

– 484

– 471

 
 

b. Taakstelling Rutte II

     

– 139

– 277

 

2.2

Bevordering autonomie

5.695

0

0

0

0

 
 

Waarvan:

           
 

c. Overlopende verplichtingen

2.600

         
 

d. SONA

1.300

         
 

e. Solidariteitsfonds

1.600

         

Stand ontwerpbegroting 2014

226.882

193.709

193.095

173.308

209.235

195.546

2.1

Apparaat

9.451

8.647

8.611

8.612

8.487

8.348

2.2

Bevordering autonomie

23.493

12.583

14.367

13.767

13.767

13.767

2.4

Schuldsanering

193.938

172.479

170.117

150.929

186.981

173.431

Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

28.013

27.358

26.901

26.901

26.901

 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

0

0

0

0

0

 
               

Nieuwe mutaties

5.156

0

0

0

0

 
 

f. NPMNA/Investering Kustwacht

5.156

         

Stand ontwerpbegroting 2014

33.169

27.358

26.901

26.901

26.901

26.901

Toelichting

a. Departementale bijdrage aan aanvullend pakket

Invulling van de Departementale bijdrage aan aanvullend pakket.

b. Taakstelling Rutte II

De mutatie betreft de invulling van de maatregel A1 Rijksoverheid (inclusief ZBO’s) uit het regeerakkoord.

c. Overlopende verplichtingen

Een aantal overlopende verplichtingen uit 2012 betreffende de samenwerkingsmiddelen, komen in 2013 tot betaling. Het betreft de laatste betaling aan Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) voor de Zeekabel (€ 1,3 mln.), de afhandeling van de deelnemingen in verband met de verkoop van de AIB-bank (€ 0,4 mln.), de rentekosten leningen Aruba (€ 0,6 mln.) en overige facturen (€ 0,3 mln.). Dit wordt gefinancierd uit de beschikbare eindejaarsmarge.

d. Stichting Ontwikkeling Nederlandse Antillen (SONA)

In 2012 is de laatste tranche voor de beheerskosten en de managementvergoeding voor SONA niet uitgekeerd in verband met de nog openstaande vorderingen van BZK op SONA. De samenwerkingsmiddelen liepen in 2012 af. Met het SONA-bestuur is in november 2012 afgesproken de openstaande vorderingen alsnog te voldoen. SONA heeft de vorderingen niet volledig voldaan. Met SONA is nu de afspraak gemaakt de openstaande vorderingen te verrekenen met de laatste tranche voor de beheerskosten en de managementvergoeding. Dit resulteert in een nettobedrag van € 1,3 mln. Dit wordt gedekt uit de beschikbare eindejaarsmarge.

e. Solidariteitsfonds

De laatste betaling aan het Solidariteitsfonds in 2010 is door onzekerheid over de toekomst van het Solidariteitsfonds niet uitgekeerd. Deze laatste bijdrage is meegenomen in de vaststelling van de boedelscheiding door de vereffeningscommissie. Doordat het eindrapport van de vereffeningscommissie eind 2013 wordt verwacht, zal ook de betaling aan het Solidariteitsfonds in 2013 plaatsvinden. Deze overlopende verplichting is sinds 2010 (buiten de eindejaarsmarge om) meegenomen, in afwachting van de vaststelling van de boedelscheiding.

f. Nederlandse Participatie Maatschappij Nederlandse Antillen (NPMNA)/Investering Kustwacht

De NPMNA-portefeuille van deelnemingen wordt afgebouwd conform de geldende exit-strategie. NPMNA heeft een beargumenteerde inschatting gemaakt van de reserve die noodzakelijk is ter afdekking van mogelijke risico’s in de portefeuille. Met de teruglopende omvang neemt ook de reserve af met € 5,1 mln. De ontvangst samenhangend met de afname van de risicoreserve wordt grotendeels aangewend voor de ongeraamde vervangingsinvesteringen in de Kustwacht. Vanaf 2016 doet de noodzaak de interceptorcapaciteit te vervangen, zich voor. Het precieze kasritme en beslag van de investeringen is nog onderwerp van besluitvorming.

Artikel 3. Nominaal en onvoorzien
Opbouw uitgaven (x € 1.000)

3 Nominaal en onvoorzien

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

805

1.120

1.136

1.136

1.136

 

3.1

Loonbijstelling

0

0

0

0

0

 

3.2

Prijsbijstelling

626

726

726

726

726

 

3.3

Onvoorzien

179

394

410

410

410

 
               

Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

6.300

103

106

109

– 895

 

3.1

Loonbijstelling

100

103

106

109

105

 

3.2

Prijsbijstelling

0

0

0

0

0

 

3.3

Onvoorzien

6.200

0

0

0

– 1.000

 
               

Nieuwe mutaties

– 6.495

0

0

– 346

203

 

3.1

Loonbijstelling

0

0

0

– 59

– 105

 
 

Waarvan:

           
 

a.Taakstelling Rutte II

     

– 59

– 105

 

3.2

Prijsbijstelling

– 195

0

0

– 287

– 692

 
 

Waarvan:

           
 

b. Taakstelling Rutte II

     

– 287

– 692

 

3.3

Onvoorzien

– 6.300

0

0

0

1.000

 
 

Waarvan:

           
 

c. Implementatiegelden

– 500

         
 

d. Eindejaarsmarge 2013

– 5.800

         
 

e. Taakstelling Rutte II

       

1.000

 

Stand ontwerpbegroting 2014

610

1.223

1.242

899

444

429

3.1

Loonbijstelling

100

103

106

50

0

0

3.2

Prijsbijstelling

431

726

726

439

34

19

3.3

Onvoorzien

79

394

410

410

410

410

Toelichting

a., b. en e. Taakstelling Rutte II

De mutatie betreft de invulling van de maatregel A1 Rijksoverheid (inclusief ZBO’s) uit het regeerakkoord.

c. Implementatiegelden

Dit betreft de ondersteuning voor de eenmalige verlenging van de implementatiegelden Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (WolBES) en Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES).

d. Eindejaarsmarge 2013

Dit betreft de verdeling van de eindejaarsmarge 2013.

Licence