Base description which applies to whole site

4.5 Verdiepingshoofdstuk

Beleidsartikel 11 Goed functionerende economie en markten
A. Opbouw uitgaven artikel 11 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

219.931

198.561

193.034

191.112

190.628

 

Mutatie NvW 2013

137

137

137

137

137

 

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

– 2.457

– 836

– 778

– 5.902

– 12.465

 

Nieuwe mutaties:

           

Diversen/Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

714

– 68

– 346

– 659

– 507

 
             

Stand ontwerpbegroting 2014

218.325

197.794

192.047

184.688

177.793

171.340

Toelichting

Diversen/Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

Deze reeks betreft met name bijdragen van andere departementen in diverse projecten en loon -en prijsbijstellingen agentschappen, ZBO’s/RWT’s en diverse organisaties. Daarnaast vindt een besparing plaats op onderzoeksopdrachten op het terrein van marktwerking en mededinging en wordt het programmabudget voor PIANOo verlaagd met circa € 0,1 mln per jaar.

B. Opbouw ontvangsten artikel 11 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

52.265

52.265

52.265

43.434

20.200

 

Mutatie NvW 2013

           

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

3.804.146

75.000

100.000

100.000

125.000

 

Nieuwe mutaties:

           

Boetetaakstelling High Trust-beleid

 

– 75.000

– 100.000

– 100.000

– 115.000

 
             

Stand ontwerpbegroting 2014

3.856.411

52.265

52.265

43.434

30.200

30.200

Toelichting

Boetetaakstelling High Trust-beleid

Onderzoek wijst uit dat het niet haalbaar is de ontvangstentaakstelling op boetes marktwerking uit het regeerakkoord te realiseren. Deze wordt daarom grotendeels afgeboekt, overeenkomstig hetgeen bepaald is in het regeerakkoord vindt compensatie plaats ten laste van «subsidies bedrijven», te weten het fiscale innovatie instrumentarium.

Beleidsartikel 12 Een sterk innovatievermogen
A. Opbouw uitgaven artikel 12 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

795.764

709.140

587.413

485.648

444.548

 

Mutatie NvW 2013

           

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

22.337

105.696

126.357

128.787

102.696

 

Nieuwe mutaties:

           
             

Verdeling TKI-toeslag

– 11.000

– 54.934

– 53.636

– 73.190

– 66.403

 

Internationaal Innoveren

 

4.000

14.000

24.000

34.000

 

Phase2

 

300

3.360

6.360

5.940

 

Eurostars

 

634

4.276

10.830

11.463

 

Topsectoren overig NWO

 

25.000

15.000

10.000

   

Topsectoren overig TTI’s

6.000

25.000

12.000

7.000

   

Subsidies MIT

5.000

 

5.000

15.000

15.000

 
             

Invulling subsidietaakstelling

 

32.000

33.600

31.400

29.400

 

Innovatie Prestatie Contracten

   

– 5.014

– 11.624

– 5.517

 

Innovatiefonds

 

– 8.100

– 6.686

– 3.797

– 9.645

 

Bijdrage TNO

   

– 6.804

– 9.131

– 6.734

 

TKI-toeslag

 

– 23.900

– 13.021

– 2.733

– 2.824

 

Grote Technologische Instituten

   

– 2.075

– 2.546

– 2.908

 

Topsectoren overig

     

– 1.569

– 1.772

 
             

Innovatiefonds: vroege fase / informal investors

75.000

         

Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

 

1.250

– 3.680

– 3.200

– 2.400

 

Overig

– 1.617

– 1.296

5.181

– 2.569

8.971

 

Stand ontwerpbegroting 2014

891.484

814.790

715.271

608.666

553.815

536.428

Toelichting

Internationaal Innoveren

Dit betreft de middelen voor de nieuwe tranche voor Joint Technology Initiatives en Eurekaclusters. De Eureka-clusters hebben als doel de mondiale concurrentiekracht van de Europese ICT-industrie te versterken. Dit doen zij onder andere door het steunen van innovatieve R&D-projecten op het terrein van de nano-elektronica in Europese samenwerkingsverbanden van bedrijven, eventueel aangevuld met kennisinstellingen en universiteiten. De JTI’s zijn samenwerkingsvormen van publieke en private partijen over de landsgrenzen heen ten behoeve van het uitvoeren van onderzoeksprogramma’s, onder andere gericht op het verkleinen en integreren van elektronica (onderzoek en ontwikkeling van nano-elektronica).

Phase 2

Dit betreft de middelen voor Joint Technology Initiatives en Eurekaclusters waarvoor verplichtingen reeds zijn aangegaan.

Eurostars

Eurostars is een Europees innovatieprogramma en een initiatief van EUREKA en de Europese Commissie. Eurostars helpt (kleine) bedrijven om marktgerichte technologische ontwikkeling uit te voeren. Het doel is de time-to-market van deze nieuwe technologieën te verkorten en de technische risico’s te verkleinen. De verwachting is dat hierdoor kleine bedrijven zich sneller zullen kunnen ontwikkelen en groeien in omzet en aantal medewerkers.

Topsectoren NWO

Conform de brief aan de Kamer (TK, 27 406, nr. 198) van februari 2013 wordt € 50 mln beschikbaar gesteld voor NWO vanuit de TKI-toeslag die conform het regeerakkoord (huidig kabinet) beschikbaar zijn gesteld.

Teneinde de administratieve lastenduur tot een minimum te beperken zullen deze middelen van de EZ-begroting wroden overgeboekt naar de OCW-begroting en via de rijksbijdrage aan NWO ter beschikking worden gesteld.

Topsectoren TTI’s

Dit betreft de middelen die worden gebruikt voor het aansluiten van het aanbod op de vraag naar Publiek-Private Samenwerking-constructies en het inbedden van Technologische Topinstituten in de kennisinfrastructuur.

Subsidies MIT

Om de middelen beter te richten op de topsectoren worden er middelen overgeboekt naar de nieuwe MIT-regeling, die zich richt op MKB in topsectoren. Dit voornemen is met de Kamer gecommuniceerd in een brief van 11 februari 2013 (TK, 27 406, nr. 198).

Invulling subsidietaakstelling

Dit betreft de invulling van de taakstelling Topsectoren en Bedrijfslevenbeleid uit het regeerakkoord van het huidige kabinet. Deze taakstelling is ingevuld op de Grote Technologische Instituten Marin, Deltares en NLR, TNO, de Innovatieprestatiecontracten, de TKI-toeslag, Stichting Technische Wetenschappen en het Innovatiefonds.

Innovatiefonds: vroege fase / informal investors

Als onderdeel van het stimuleringspakket heeft het kabinet tenslotte besloten om het innovatiefonds te versterken met een aantal concrete maatregelen. Er wordt in totaal € 75 mln bestemd voor vroege fase financiering en investeringen van informal investors in jonge en kleine bedrijven. Vroege fase financiering is bedoeld voor innovatieve startende bedrijven en het bestaande innovatieve MKB met ambitieuze groeiplannen.

Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

De uitgaven voor het MIT (MKB-Innovatiestimulering Topsectoren) kunnen met € 1 mln per jaar verlaagd worden omdat een deel van de aan te gane verplichtingen naar verwachting niet tot uitgaven zal leiden. Daarnaast vindt een korting van circa € 0,2 mln per jaar plaats op onderzoeksbudgetten voor innovatie. De opbrengsten van deze besparingen worden met een kasschuif op dit artikel beter over de jaren verdeeld.

B. Opbouw ontvangsten artikel 12 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

45.782

48.668

54.038

54.315

56.733

 

Mutatie NvW 2013

           

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

1.871

         

Nieuwe mutaties:

           

Luchtvaart kredieten

1.300

1.300

1.400

2.100

2.100

 

Diverse ontvangsten

8.000

         

Overig

816

         

Stand ontwerpbegroting 2014

57.769

49.968

55.438

56.415

58.833

60.841

Toelichting

Luchtvaart kredieten

Dit betreft de terugontvangsten van in het verleden verleende luchtvaartkredieten onder de naam Korte Termijn Projecten (KTP) en Civiele VliegtuigOntwikkeling (CVO1).

Diverse ontvangsten

Als gevolg van het afrekenen van de opdracht 2012 aan Agentschap NL worden voorschotten terugontvangen.

Beleidsartikel 13 Een excellent ondernemingsklimaat
Opbouw uitgaven artikel 13 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

366.134

290.144

259.717

241.623

242.843

 

Mutatie NvW 2013

12.967

10.958

10.443

9.802

9.646

 

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

– 32.510

– 4.651

– 11.845

– 1.526

– 2.305

 

Nieuwe mutaties:

           

BMKB

34.459

13.176

5.176

3.770

3.770

 

Bevorderen Ondernemerschap

21.041

1.806

2.191

– 2.203

– 5.025

 

Innovatieregeling Scheepsnieuwbouw

4.000

         

Onderzoek en opdrachten

2.600

650

       

ICT beleid

7.853

2.386

1.731

730

229

 

Kamers van Koophandel

– 8.750

         

Bijdrage instituten

 

3.240

3.720

3.710

3.770

 

Bijdrage Agentschap NL

2.128

511

164

2.106

2.897

 

Microkrediet

30.000

         

Departementale bijdrage aan het € 6 mlnd pakket

 

– 250

– 320

– 300

– 1.100

 

Overig

1.477

1.196

995

1.483

908

 

Stand ontwerpbegroting 2014

441.399

319.466

271.972

259.195

255.633

251.614

Toelichting

BMKB

De raming van de schade uitbetalingen wordt aangepast. De dekking hiervoor komt uit een verhoging van de premie, het onttrekken van middelen aan de interne begrotingsreserve en terugontvangsten van de opdracht 2012 aan Agentschap NL die in 2013 wordt afgerekend.

Daarnaast wordt ter stimulering van de kredietverlening aan het MKB de voorwaarden voor de BMKB tot en met 31-12-2014 verruimd. Ter afdekking van de extra risico’s zal in 2013 een extra storting van € 5 mln in de interne begrotingsreserve worden gedaan.

Bevorderen Ondernemerschap

Om de kasmiddelen beter aan te laten sluiten bij het beschikbare verplichtingbudget is deze kasschuif uitgevoerd. Tevens zal, als onderdeel van het stimuleringspakket voor de kredietverlening, € 5 mln worden gereserveerd voor flankerend beleid (met name voorlichting en informatie voor MKB-bedrijven) en ondersteuning van alternatieve financieringsvormen zoals crowdfunding en kredietunies. Samen met marktpartijen wordt een Nederlandse Investeringsinstelling opgericht. Een intermediair die in eerste instantie een makelaarsfunctie tussen vraag en aanbod van (lange termijn) financiering voor institutionele beleggers gaat vervullen. Voor de ondersteuning bij de oprichting wordt € 10 mln gereserveerd.

Innovatieregeling Scheepsnieuwbouw

Dit betreft de uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen.

Onderzoek en opdrachten

In het najaar van 2012 is aan Nedcar € 3,25 mln toegezegd als bijdrage aan ombouw van de productielijn en scholing. Deze mutatie betreft de uitfinanciering hiervan.

ICT-beleid

Deze mutatie betreft met name de uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen voor PRIMA en beleidsbudget voor de realisatie van de ICT doorbraakprojecten.

Kamers van Koophandel

De raming voor 2013 kan bijgesteld worden tot € 138,5 mln.

Bijdrage instituten

Om het binnenhalen van buitenlandse investeerders en investeringen op peil te houden ten behoeve van de Nederlandse economie, zijn juist in crisistijd voldoende middelen nodig voor de acquisitieketen van buitenkantoren, hoofdkantoor en regio’s.

Bijdrage Agentschap NL

Een deel van de taakstelling van het Begrotingsakkoord 2012 was tijdelijk op Bijdrage Agentschap NL geboekt, de definitieve invulling vindt plaats ten laste van het budget voor de Innovatie Prestatie Contracten.

Microkrediet

Het kabinet heeft € 30 mln uitgetrokken voor de vervolgfinanciering van Qredits. Deze maatregel is onderdeel van het stimuleringspakket.

Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

De geraamde uitgaven voor het ICT-programma kunnen in lijn gebracht worden met de uitfinancieringsbehoefte, wat een besparing oplevert. Daarnaast vindt een korting plaats op de onderzoeksbudgetten voor ondernemingsklimaat met circa € 0,3 mln per jaar en wordt de oploop in het budget voor Bevorderen Ondernemerschap vanaf 2017 beperkt.

B. Opbouw ontvangsten artikel 13 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

92.599

59.911

56.865

46.182

47.162

 

Mutatie NvW 2013

           

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

– 31.752

– 1.000

2.000

13.000

13.000

 

Nieuwe mutaties:

           

BMKB

2.770

3.770

3.770

3.770

3.770

 

BMKB interne begrotingsreserve

16.689

9.406

1.406

     

Diverse ontvangsten

2.000

         

Stand ontwerpbegroting 2014

82.306

72.087

64.041

62.952

63.932

65.669

Toelichting

BMKB

De ontvangsten worden structureel verhoogd met € 3,8 mln als gevolg van de premieverhoging met 20% met ingang van 1 april 2013.

BMKB interne begrotingsreserve

Als gevolg van het aanpassen van de schaderaming worden middelen aan de interne begrotingsreserve onttrokken.

Diverse ontvangsten

Als gevolg van het afrekenen van de opdracht 2012 aan Agentschap NL worden voorschotten terugontvangen.

Beleidsartikel 14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening
A. Opbouw uitgaven artikel 14 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

1.312.815

1.438.516

1.505.188

1.610.080

1.607.317

 

Mutatie NvW 2013

18.000

18.000

18.000

18.000

18.000

 

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

– 23.542

– 22.244

7.038

68.974

412.595

 

Nieuwe mutaties:

           

Energieakkoord

 

25.000

35.000

45.000

– 150.000

 

Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)

 

78.000

78.000

78.000

78.000

 

Kasschuif SDE

23.000

2.000

– 24.968

23

– 5.386

 

Energiekosten Caribisch Nederland

 

5.000

4.500

4.000

3.500

 

Green Deal

– 2.825

         

Uitvoeringskosten AgNL

3.900

         

Kasschuif Pallas

– 14.500

– 1.000

3.000

9.500

3.000

 

Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

 

– 5.851

– 2.553

– 915

– 1.533

 

Overig

– 805

1.212

105

78

75

 

Stand ontwerpbegroting 2014

1.316.043

1.538.633

1.623.310

1.832.740

1.965.568

2.228.905

Toelichting

Energieakkoord

De budgettaire gevolgen van het energieakkoord voor de EZ-begroting zijn verwerkt. Het later realiseren van de doelstelling duurzame energie heeft tot gevolg dat vanaf 2017 de SDE+ uitgaven en ontvangsten uit heffing aan burgers en bedrijven, worden verlaagd (oplopend tot € 600 mln structureel). Voorts komt er budget beschikbaar op de EZ-begroting, oplopend naar structureel € 50 mln, voor een innovatieprogramma voor demonstratieprojecten gericht op versnelling van commercialisering vanuit de topsector energie ten behoeve van de export.

Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)

Via een regeling voor ETS compensatie wordt structureel € 78 mln beschikbaar gesteld voor energie-intensieve bedrijven.

Kasschuif SDE

Met een -per saldo neutrale- kasschuif zijn de ramingen voor de jaren 2015 en 2017 verlaagd ten gunste van de jaren 2013, 2014, 2016 en 2018.

Energiekosten Caribisch Nederland

Caribisch Nederland (CN) wordt geconfronteerd met forse kostenstijgingen voor de nutsvoorzieningen van elektriciteit, drinkwater en afvalwater. De noodzakelijke tariefsverhogingen kunnen de eilandbewoners niet op korte termijn dragen. Deze oplossing biedt een overgangsregeling teneinde de kosten van € 5 mln in tien jaar tijd af te bouwen naar € 0 mln.

Green Deal

In het kader van de regeling Green Deal worden middelen overgeheveld naar Provincie- en Gemeentefonds.

Uitvoeringskosten AgNL

Uit hoofde van de afrekening 2012 uitvoeringskosten betaalt AgNL in 2013 € 3,9 mln terug voor opdrachten op het gebied van energie (zie ontvangsten).

Bij Voorjaarsnota 2013 is een tegenvaller geconstateerd in de uitvoeringskosten AgNL voor regelingen uit hoofde van energie-innovatie. Deze tegenvaller is bij Voorjaarsnota gecompenseerd ten laste van het onderdeel energie-innovatie. De meevaller uit hoofde van de afrekening 2012 wordt nu ingezet ter compensatie van deze tegenvaller op het onderdeel energie-innovatie. (€ 3,0 mln).

Een bedrag van € 0,9 mln wordt ingezet voor uitvoering van de regeling MEP/SDE/SDE+.

Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

Inzake de Green Deals kan de kasraming verlaagd worden omdat een deel van de aangegane verplichting naar verwachting niet tot uitgaven zal leiden. Daarnaast vindt een korting plaats op de onderzoeksbudgetten voor energie. De opbrengsten van alle ombuigingen worden middels een kasschuif op dit artikel beter over de jaren verdeeld.

B. Opbouw ontvangsten artikel 14 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

12.194.911

12.047.411

12.247.411

12.161.411

11.730.411

 

Mutatie NvW 2013

18.000

18.000

18.000

18.000

18.000

 

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

600.000

 

– 780.000

– 970.000

– 655.000

 

Nieuwe mutaties:

           

Actualisering raming aardgasbaten

650.000

100.000

– 300.000

– 250.000

– 650.000

 

Energieakkoord

       

– 200.000

 

Afrekening 2012 uitvoeringskosten

3.900

         

Stand ontwerpbegroting 2014

13.466.811

12.165.411

11.185.411

10.959.411

10.243.411

10.036.761

Toelichting

Actualisering raming aardgasbaten

Het verwachte productievolume in 2013 is opwaarts bijgesteld. De hierop gebaseerde baten komen in 2013 en deels in 2014 in kas binnen. De verwachte gasprijs in de jaren 2014–2017 is neerwaarts bijgesteld met een grotere daling naar mate het jaar later in deze periode ligt. Dit leidt tot een verlaging van de geraamde baten.

Energieakkoord

Zie toelichting bij de uitgaven.

Afrekening 2012 uitvoeringskosten

Voor een nadere toelichting op deze post wordt verwezen naar het daarover gestelde bij de uitgaven onder het kopje «Uitvoeringskosten AgNL».

Beleidsartikel 16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens
A. Opbouw uitgaven artikel 16 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

517.397

443.878

426.539

416.219

413.622

 

Mutatie NvW 2013

12.213

10.517

11.997

11.997

11.997

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

55.343

36.097

30.055

18.414

9.690

 

Nieuwe mutaties:

           

Agrarische Vertegenwoordiging Buitenland

14.016

14.932

14.084

12.427

10.856

 

Borgstellingsfaciliteit en landbouwsubsidies

23.461

14.200

       

Cofinanciering GLB/GVB

14.000

29.760

35.060

37.330

34.230

 

Uitvoeringkosten marktordening

9.500

11.000

10.700

10.200

9.600

 

Afghanistan-project

6.232

         

Compensatie taakstelling topsectoren

 

3.100

       
             

Invulling subsidietaakstelling

 

5.600

7.600

10.000

11.300

 

Topsectoren

 

– 3.100

– 3.800

– 5.000

– 5.700

 

Marktintroductie Energie Innovaties

 

– 2.100

– 3.800

– 5.000

– 5.600

 

Intensieve veehouderij

 

– 300

       
             

Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

 

– 200

– 1.200

– 2.978

– 2.776

 

Overige

1.147

2.442

2.361

2.500

2.496

 

Stand ontwerpbegroting 2014

653.309

565.726

529.596

506.109

489.715

486.217

Toelichting

Agrarische Vertegenwoordiging Buitenland

Voor de uitvoeringskosten van de Agrarische Vertegenwoordiging Buitenland wordt de bijdrage aan Agentschap NL (AgNL) verhoogd. De bijdrage 2013 is gebaseerd op de goedgekeurde offerte van AgNL. Op deze offerte is in mindering gebracht het deel dat tot en met het eerste kwartaal 2013 op artikel 40 is uitbetaald. Vanaf het tweede kwartaal worden deze uitgaven op artikel 16 geboekt. De bedragen voor 2014 en volgende jaren zijn gebaseerd op de meerjarige reeks waarop de taakstelling regeerakkoord (Kabinet Rutte/Verhagen) in mindering is gebracht.

Borgstellingsfaciliteit en landbouwsubsidies

Om de verliesdeclaraties vanaf 2013 van banken op basis van de borgstellingsfaciliteit te dekken wordt in 2013 € 11,2 mln en in 2014 € 13,0 mln aan de interne begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit onttrokken.

Aan de begrotingsreserve Landbouw wordt in 2013 € 10,8 mln en in 2014 € 1,2 mln onttrokken ten behoeve van onder meer de regelingen «Marktintroductie Energie Innovaties», «Duurzame stallen» en de «Investeringsregeling Jonge Agrariërs».

Aan de begrotingsreserve Visserij wordt in 2013 € 1,5 mln onttrokken voor de uitvoering van projecten in het kader van het Europees Visserijfonds.

Cofinanciering GLB/GVB

Het artikel wordt verhoogd ten behoeve van de nationale cofinanciering van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GLB/GVB 2014–2020) inclusief uitvoering- en transitiekosten bij Dienst Regelingen.

Uitvoeringkosten marktordening

Productschappen voeren taken op gebied van marktordening in medebewind uit. Het hiervoor beschikbare uitvoeringsbudget werd vanaf 2013 sterk afgebouwd als gevolg van de tussentijdse evaluatie van het GLB in 2009 (Health Check) om het systeem van marktordening vanaf 2013 af te bouwen. In latere besluiten van de Europese Commissie is de eerder geplande afbouw deels teruggedraaid waardoor de uitvoeringskosten hoger uitvallen dan eerder geraamd op basis van de Health Check.

Afghanistan-project

Vanuit de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken worden middelen beschikbaar gesteld voor een onderzoeksproject in Afghanistan met als doel landbouwontwikkeling in Afghanistan te bevorderen. De officiële naam van het project luidt «Agricultural Technical Vocational Education & Training Project Improving Agricultural Education in Afghanistan».

Compensatie taakstelling topsectoren

Vanuit het budget voor Topconsortia voor Kennis en Innovatie op artikel 12 wordt voor 2014 het aandeel van Dienst Landbouwkundig Onderzoek gecompenseerd van de taakstelling Topsectoren die in de eerste suppletoire begroting is verwerkt.

Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

Naar verwachting zullen vanaf 2016 de uitgaven voor een aantal regelingen lager uitvallen dan geraamd. Het gaat om de regelingen Grote netwerken, Duurzaamheidsinvesteringen en Fijnstofmaatregelen. Daarnaast vindt een korting plaats op het onderzoeksbudget voor agrarisch ondernemerschap.

B. Opbouw ontvangsten artikel 16 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

291.579

276.779

276.779

276.779

276.779

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

4.950

         

Nieuwe mutaties:

           

Borgstellingsfaciliteit en landbouwsubsidies

23.461

14.200

0

0

0

 

Afghanistan-project

6.232

         

Overige

3.500

1.800

1.800

1.800

1.800

 
             

Stand ontwerpbegroting 2014

329.722

292.779

278.579

278.579

278.579

278.579

Toelichting

Borgstellingsfaciliteit en landbouwsubsidies

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Afghanistan-project

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Beleidsartikel 17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit
A. Opbouw uitgaven artikel 17 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

776.575

777.336

778.696

775.816

773.843

 

Mutatie NvW 2013

           

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

21.047

17.442

7.560

– 59.590

– 68.607

 

Nieuwe mutaties:

           

Loonbijstelling

1.181

1.173

1.161

1.056

1.036

 

Onderwijs

2.185

– 250

       

Natuur- en milieueducatie

 

– 1.500

       

Bijdragen aan agentschappen

1.536

1.500

       

Overig

228

   

– 21

– 21

 

Stand ontwerpbegroting 2014

802.752

795.701

787.417

717.261

706.251

701.459

Toelichting

Loonbijstelling

Deze bijstelling betreft de loonbijstellingtranche 2013.

Onderwijs

De mutaties op dit onderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende posten:

  • Subsidie aan Skills Netherlands

    Deze subsidie wordt jaarlijks verstrekt en is gericht op het verbeteren van de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt.

  • Overboeken van middelen van de Regeling stagebox naar bekostiging MBO

    Dit betreft een overboeking van het Ministerie van OCW in 2014 in het kader van de Regeling stagebox beroepsonderwijs. Met behulp van deze regeling worden passende stageplaatsen gecreëerd voor deelnemers, in het bijzonder moeilijk plaatsbare deelnemers.

Natuur- en milieueducatie/bijdragen aan agentschappen

Vanuit het onderdeel Natuur- en milieueducatie wordt ten behoeve van het educatie-programma voor Duurzame Ontwikkeling een budget van € 1,5 mln overgeheveld naar de bijdrage aan AgNL. Dit budget is bestemd voor uitgaven voor programma- en procesmanagement, inhoudelijke deskundigheid, netwerkbeheer (totaal € 1,1 mln) en overige uitvoeringskosten (€ 0,4 mln).

B. Opbouw ontvangsten artikel 17 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

75

75

75

75

75

 

Mutatie NvW 2013

           

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

           

Nieuwe mutaties:

           

Overig

236

         

Stand ontwerpbegroting 2014

311

75

75

75

75

75

Beleidsartikel 18 Natuur en regio
A. Opbouw uitgaven artikel 18 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

689.737

447.953

350.142

313.180

304.902

 

Mutatie NvW 2013

888

888

888

888

888

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

– 205.545

– 38.803

863

– 3.159

– 8.409

 

Nieuwe mutaties:

           

Overboeking natuurmiddelen naar Provinciefonds

 

– 105.000

– 105.000

– 105.000

– 105.000

 

Overboeking I&M ILG-bijdrage

26.665

         

Desaldering ILG

– 26.665

         

Kasverschuiving regio en ruimtelijke economie

– 10.395

10.074

8.719

9.735

– 10.602

 

Kasverschuiving Caribisch Nederland

– 7.500

1.500

2.500

2.000

1.500

 

Kasverschuiving Westerschelde

– 7.028

– 6.117

 

7.028

6.117

 

Cofinanciering en uitvoeringskosten EFRO

 

11.000

18.000

18.000

32.000

 

Transitiekosten SNL

 

12.000

10.000

6.000

   

Continuering financiering ROM's

3.000

1.000

1.000

   

Decentralisatie West Dordtse oever

– 15.000

         

Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)

5.000

     

Decentralisatie Topperproject De Pijp

– 2.100

– 100

– 100

     

Intensivering natuur

 

100.000

100.000

300.000

300.000

 

Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

 

– 3.960

– 1.040

– 1.131

– 867

 

Overige

358

– 86

– 25

– 32

100

 

Stand ontwerpbegroting 2014

443.415

432.349

390.947

548.509

520.629

403.304

Toelichting

Overboeking natuurmiddelen naar Provinciefonds

Het budget voor beheer van natuur op grond van het Bestuursakkoord natuur tussen rijk en provincies wordt overgeheveld naar de begroting van het Provinciefonds.

Overboeking I&M ILG-bijdrage

Het Ministerie van I&M levert een bijdrage voor 2012 en 2013 voor Duurzaam Ondernemen, Duurzaam Watergebruik, Bufferzones EHS en Milieukwaliteit in het kader van de afwikkeling van het ILG via een budgetoverheveling naar de begroting van EZ.

Desaldering ILG

Het Ministerie van I&M levert haar ILG-bijdrage van € 26,7 mln via budgetoverheveling. De aanvankelijk op de begroting van EZ geraamde desaldering komt daarmee te vervallen.

Kasverschuiving regio en ruimtelijke economie

Deze kasverschuiving heeft betrekking op de volgende onderdelen.

  • Het structureel op orde brengen van het begrotingsonderdeel «Versterken mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren».

  • Meerjarige correcties/aanvullingen van de prijscompensatie op het meerjarige project Ontwikkeling Mainport Rotterdam (PMR).

  • Nota Nadere Uitwerking Rivierengebied (NURG). Uit het budget voor NURG/Maaswerken worden maatregelen gefinancierd ter verbetering van de hoogwaterveiligheid en voor de ontwikkeling van natuur. Met betrekking tot de uitvoering van de maatregelen rond Maaswerken, waar eerst grindwinning plaatsvindt en de gebieden daarna een natuurdoelstelling krijgen, is vertraging ontstaan. Met deze kasschuif worden de middelen in overeenstemming gebracht met het verwachte moment waarop de uitgaven zullen plaatsvinden.

  • Regiekosten regionale functie. Vanaf 2014 is voor een periode van 5 jaar budget benodigd voor onder andere de follow up, coördinatie, bestuurlijke afstemming en evaluatie van de Programma's Rijke Waddenzee en Deltaprogramma die in 2014 aflopen.

  • Continuering van de subsidierelatie met de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) tot en met 2016.

Kasverschuiving Caribisch Nederland

In het begrotingsakkoord voor 2013 is € 200 mln extra beschikbaar gesteld voor Natuur. Hiervan is € 7,5 mln bestemd voor Natuurtaken op Bonaire, Saba en St. Eustatius, voor een periode van vier jaar. De middelen worden echter in 2013 in één keer ter beschikking gesteld, maar zullen dit jaar niet meer tot substantiële uitgaven leiden. Deze kasschuif is derhalve benodigd om de beschikbaarheid van toegezegde intensiveringsmiddelen in lijn te brengen met het ritme van verwachtte uitgaven.

Kasverschuiving Westerschelde

In het Regeerakkoord (huidig kabinet) is besloten alsnog over te gaan tot volledige ontpoldering van de Hedwigepolder. Bestuurlijke afspraken met Provincie Zeeland over de uitvoering zijn hernieuwd, inclusief afspraken over een meerjarige kostenraming.

Ten opzichte van de oorspronkelijke planning, conform Scheldeverdrag van 2005, is de uitvoering van de ontpoldering van de Hedwigepolder met enkele jaren vertraagd. Deze kasschuif is noodzakelijk om de beschikbaarheid van middelen in lijn te brengen met de vertraagde uitvoering en uitgaven.

Cofinanciering en uitvoeringskosten EFRO

Met de rijkscofinanciering voor het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) wordt inhoudelijk gestuurd op specifieke rijksdoelen (innovatie, koolstofarme energie). Met deze middelen wordt beoogd om het MKB aan te laten sluiten bij de topsectoren via valorisatieactiviteiten en samenwerkingsprojecten. Deze is een aanvulling op het bestaande nationale instrumentarium voor topsectoren dat meer generiek van aard is (fiscale instrumenten) en/of zich richt op Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI).

Transitiekosten SNL

Het artikel wordt verhoogd met het oog op de transitiekosten die gemoeid zijn met de inwerkingtreding van de nieuwe Subsidieregeling Natuur en Landschap (SNL). De transitiekosten voor rekening van het Rijk hebben betrekking op de investeringen, in de periode 2014–2016, die nodig zijn om deze omslag naar een nieuw, effectiever en efficiënter stelsel voor agrarisch natuurbeheer mogelijk te maken.

Continuering financiering ROM's

Vanuit het onderdeel «Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag) op artikel 12 worden middelen overgeheveld ten behoeve van de continuering van de financiering van de Regionale Ontwikkelings Maatschappijen (ROM’s) op het onderhavige artikel.

Decentralisatie West Dordtse oever

Op grond van de decentralisatie van het Nota Ruimte project Westelijke Dordtse Oever worden de resterende middelen ad € 15 mln overgeheveld naar de begroting van het Gemeentefonds.

Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)

In 2012 is € 5 mln onbesteed gebleven als gevolg van vertraging in de uitvoering. Gezien bestuurlijke toezeggingen en het bestedingenplan is dit bedrag in 2015 alsnog benodigd.

Decentralisatie Topperproject De Pijp

Op grond van de decentralisatie van het Topper project «Verbetering interne ontsluiting De Pijp» in het kader van het convenant Bedrijventerreinen 2010–2020 wordt voor de periode 2013 tot en met 2015 in totaal € 2,3 mln overgeheveld naar de begroting van het Provinciefonds.

Intensivering Natuur

Als uitwerking van de afspraak uit het regeerakkoord om te komen tot een robuust natuurnetwerk worden extra middelen beschikbaar gesteld. EZ heeft deze afspraak samen met de provincies en maatschappelijke partners uitgewerkt in de hoofdlijnennotitie Ontwikkeling en beheer van natuur in Nederland. De middelen worden ingezet ter vergroting van het natuurnetwerk (inclusief natuurlijke verbindingen), verbetering van de kwaliteit van de natuur door extra inspanningen in (herstel)beheer en water- en milieucondities, een impuls aan de natuur buiten de EHS, soortenbescherming en een effectiever agrarisch natuurbeheer.

Departementale bijdrage aan het € 6 mld pakket

Op het terrein van natuur kan de raming voor de uitgaven van diverse kleine subsidieregelingen verlaagd worden gezien de bestaande betalingsverplichtingen. Daarnaast worden vanaf 2018 de uitgaven verlaagd als gevolg van het aflopen van de betalingsverplichtingen voor het bedrijventerreinenbeleid en sterke regio’s. De opbrengsten van alle ombuigingen worden middels een kasschuif op dit artikel beter over de jaren verdeeld.

B. Opbouw ontvangsten artikel 18 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

113.714

86.370

91.369

76.282

66.282

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

8.481

– 88

– 87

     

Nieuwe mutaties:

           

Bijdrage I&M voor ILG

– 14.665

     

 

Landinrichtingsrente

       

– 2.000

 

Verkoop gronden

     

20.000

   

Stand ontwerpbegroting 2014

107.530

86.282

91.282

96.282

64.282

51.380

Toelichting

Bijdrage I&M voor ILG

De bijdrage 2013 van I&M van € 14,7 mln wordt samen met de bijdrage uit 2012 ad € 12,0 mln ontvangen via een budgetoverheveling. Hierdoor komen de geraamde ontvangsten voor 2013 ad. € 14,7 mln te vervallen.

Landinrichtingsrente

De ontvangstenraming voor landinrichtingsrente wordt verlaagd, omdat sinds de vorming van het ILG door het Rijk geen nieuwe landinrichtingsprojecten zijn gestart en dus geen voorschotten meer worden verstrekt. De taakstellende ontvangsten (rente inkomsten) zullen vanaf 2017 geleidelijk dalen tot vrijwel € 0 in 2040.

Verkoop gronden

In 2012 is de taakstelling verkoop gronden van € 20 mln niet gerealiseerd. Deze zal naar verwachting in 2016 worden gerealiseerd en komt dan bovenop de jaarlijkse verkooptaakstelling.

Artikel 40 Apparaat
A. Opbouw uitgaven artikel 40 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

408.944

381.565

353.381

346.185

336.033

 

Mutatie NvW 2013

– 10.074

– 9.498

– 9.398

– 9.355

– 9.312

 

Mutatie amendement 2013

 

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

19.587

3.100

2.867

– 9.908

– 25.469

 

Nieuwe mutaties:

           

Agrarische vertegenwoordiging buitenland

– 14.016

– 14.932

– 14.084

– 12.427

– 10.856

Diversen apparaat

4.000

6.779

– 3.438

– 5.045

– 5.791

Loonbijstellingstranche 2013 sociale lasten

932

703

795

899

989

 

     

Overig

1.323

– 136

– 291

311

1.616

Stand ontwerpbegroting 2014

410.696

367.581

329.832

310.660

287.210

279.237

Toelichting

Agrarische Vertegenwoordiging Buitenland

Voor de uitvoeringskosten van de Agrarische vertegenwoordiging buitenland wordt het apparaatsartikel verlaagd en de bijdrage aan Agentschap NL (AgNL) verhoogd. De bijdrage 2013 is gebaseerd op de goedgekeurde offerte van AgNL, op deze offerte is in mindering gebracht het deel dat tot en met het eerste kwartaal 2013 op artikel 40 is uitbetaald. Vanaf het tweede kwartaal worden deze uitgaven geboekt op artikel 16. De bedragen voor 2014 en volgende jaren zijn gebaseerd op de meerjarige reeks waarop de taakstelling regeerakkoord (Kabinet Rutte-Verhagen) in mindering is gebracht.

Diversen apparaat

In 2013 is een totaalbudget van € 4 mln benodigd voor diverse apparaatskosten, waaronder de laatste werkzaamheden voor de renovatie van het hoofdgebouw en materiële en ICT-kosten van het kerndepartement en de inzet van Wajong’ers. Voor 2014 is totaal € 6,8 mln budget bestemd voor apparaatsproblematiek. De hiervoor benodigde dekking komt uit de resterende prijsbijstelling vanuit artikel 41. Vanaf 2015 heeft een herschikking van middelen plaatsgevonden voor het oplossen van de problematiek inzake de publiekrechterlijke bedrijfsorganisaties (PBO’s) en de medebewindskosten.

Loonbijstellingstranche 2013 sociale lasten

De bijstelling van de bij Voorjaarsnota 2013 toegekende loonbijstellingstranche 2013 sociale lasten is met deze mutatie verwerkt op het apparaatsartikel.

B. Opbouw ontvangsten artikel 40 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

15.627

14.943

14.874

14.818

14.818

 

Mutatie NvW 2013

           

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

           

Nieuwe mutaties:

           

Overig

300

         
             

Stand ontwerpbegroting 2014

15.927

14.943

14.874

14.818

14.818

14.818

Artikel 41 Nominaal en Onvoorzien
A. Opbouw uitgaven artikel 41 (x € 1.000)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2013

29.773

25.050

21.464

19.867

19.240

 

Mutatie NvW 2013

           

Mutatie amendement 2013

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

– 15.357

35.560

43.955

78.751

121.832

 

Nieuwe mutaties:

           

Inzet loon- en prijsbijstelling

– 9.170

– 10.970

– 10.309

– 9.453

– 8.938

 

Verdeling loonbijstellingstranche 2013 sociale lasten

– 4.992

– 4.390

– 4.160

– 3.930

– 3.843

 

Invulling taakstelling Topsectoren

 

– 45.000

– 50.700

– 50.800

– 50.900

 

Invulling taakstelling Rijksdienst

     

– 34.185

– 77.141

 
             

Stand ontwerpbegroting 2014

254

250

250

250

250

250

Toelichting

Loon- en prijsbijstelling

De in voorgaande jaren niet uitgedeelde loon- en prijsbijstelling wordt met name ingezet als dekking voor apparaatsproblematiek (zie toelichting artikel 40).

Verdeling loonbijstellingstranche 2013 sociale lasten

De bij Voorjaarsnota 2013 toegekende loonbijstellingstranche 2013 is met deze mutatie verdeeld over de relevante loongevoelige onderdelen.

Invulling taakstelling Topsectoren

De taakstelling Topsectoren is bij de Ontwerpbegroting 2014 toegedeeld naar de relevante beleidsartikelen (12, 14 en 16).

Invulling taakstelling Rijksdienst

De taakstelling Rijksdienst is van het artikel nominaal en onvoorzien toegedeeld aan de betrokken onderdelen. De pro-forma toedeling van deze taakstelling wordt nader toegelicht bij artikel 40 (in hoofdstuk 2.3).

Licence