Onder de tabellen budgettaire gevolgen van uitvoering worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
Artikel 12 Hoofdwegennet
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 2.211.002 | 0 | 2.211.002 | 953.508 | 3.164.510 | – 513.723 | 240.328 | 107.644 | 123.991 |
Uitgaven | 2.293.979 | 0 | 2.293.979 | – 129.479 | 2.164.500 | 65.900 | – 74 | – 8.230 | 4.923 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
12.01 Verkeersmanagement | 4.038 | 0 | 4.038 | 5.100 | 9.138 | 2.550 | |||
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 658.195 | 0 | 658.195 | 7.263 | 665.458 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 427.979 | 0 | 427.979 | 0 | 427.979 | ||||
12.02.02 Servicepakket B&O | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
12.02.04 Vervanging | 230.216 | 0 | 230.216 | 7.263 | 237.479 | ||||
12.03 Aanleg | 723.322 | 0 | 723.322 | – 152.840 | 570.482 | 47.921 | – 8.074 | – 13.230 | 3.923 |
12.03.01 Realisatie | 612.938 | 0 | 612.938 | – 67.677 | 545.261 | 96.410 | 208.457 | 246.494 | 168.599 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 110.384 | 0 | 110.384 | – 85.163 | 25.221 | – 48.489 | – 216.531 | – 259.724 | – 164.676 |
12.04 GIV/PPS | 545.431 | 0 | 545.431 | 7.252 | 552.683 | ||||
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 424.674 | 0 | 424.674 | 3.645 | 428.319 | 15.429 | 8.000 | 5.000 | 1.000 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 338.633 | 0 | 338.633 | 3.372 | 342.005 | 15.429 | 8.000 | 5.000 | 1.000 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 86.041 | 0 | 86.041 | 273 | 86.314 | ||||
12.07 Investeringsruimte | – 61.681 | 0 | – 61.681 | 101 | – 61.580 | ||||
12.09 Ontvangsten | 533.670 | 0 | 533.670 | 130.229 | 663.899 | 10.314 | 6.200 | 7.704 | 6.200 |
12.01 Verkeersmanagement
Voor een opdracht aan RWS in het kader van het programma Verkeersmanagement en Verkeersinformatie (VMI) is € 7,7 miljoen (waarvan € 5,1 miljoen in 2015) overgeheveld vanuit artikelonderdeel 12.03 Aanleg.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De begrotingstand in 2015 wordt met € 7,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 7,3 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2015 nodig.
12.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden in grote lijnen vier mutaties plaats die leiden tot een verlaging van de begrotingsstand met € 153,0 miljoen. Een verlaging als gevolg van de verwerking van het saldo 2014 (- € 77,5 miljoen), het corrigeren van de minregel prijsbijstelling (- € 68,4 miljoen) en het programma Beter Benutten (- € 25,3 miljoen) met daartegenover een verhoging als gevolg van bijdragen van derden (€ 32,5 miljoen). Daarnaast vinden enkele fasewisselingen van projecten plaats.
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 77,5 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 77,5 miljoen meer aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2015 nodig.
Minregels prijsbijstelling 2013 en 2014
In 2014 is gebruik gemaakt van € 68,4 miljoen van de ruimte binnen de minregel als gevolg van de ingehouden prijsbijstelling 2013 en 2014. De afspraak is dat het kader hiervoor in het volgende jaar technisch gecorrigeerd wordt. Hierdoor wordt het uitgavenkader van dit artikelonderdeel in 2015 met € 68,4 miljoen verlaagd.
Programma Beter Benutten
In het kader van het programma Beter Benutten wordt dit artikelonderdeel in 2015 met € 25,3 miljoen verlaagd, te weten:
-
– Voor de projecten Blauwe Golf, Zuid-Willemsvaart en Multimodaal vervoer wordt € 7,9 miljoen overgeheveld van het programma Beter Benutten op artikel 12 Hoofdwegennet naar het programma Beter Benutten op artikel 15 Hoofdvaarwegennet.
-
– Een overboeking naar de BDU (€ 13,5 miljoen) en een overboeking naar het Provinciefonds (€ 1,4 miljoen).
-
– Een overboeking naar Hoofdstuk XII ten behoeve van Intelligente Transport Systemen (€ 2,3 miljoen).
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten en het deels doorschuiven daarvan naar 2015. Per saldo een verhoging van het begrotingsbedrag 2015 met € 32,5 miljoen. De belangrijkste bijdragen zijn:
-
– Regionale bijdrage aan de N35 Nijverdal-Wierden (€ 71,5 miljoen); de projectuitgaven zijn pas in latere jaren voorzien. Middels een kasschuif via het generale beeld, worden deze financiële middelen verschoven van 2015 naar 2016.
-
– Regionale bijdrage aan de N50 Ens-Emmeloord (€ 15,7 miljoen, waarvan € 12,5 miljoen in 2015),
-
– Bijdrage van de provincie Overijssel aan de N35 Wijthmen-Nijverdal (€ 10,0 miljoen)
-
– RSP Zuiderzeelijn bijdrage aan de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (€ 55,5 miljoen, waarvan € 6,2 miljoen in 2015).
Fasewisseling projecten
De projecten A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein, N18 Varsseveld – Enschede en A7 Zuidelijke Ringweg Groningen zijn overgegaan van de planuitwerkingsfase (12.03.02) naar de realisatiefase (12.03.01).
12.04 GIV/PPS
De begrotingstand in 2015 wordt met € 7,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 7,3 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2015 nodig
12.06 Netwerkgebonden kosten
De begrotingstand in 2015 wordt met € 3,6 miljoen verhoogd. Deze verhoging wordt met name veroorzaakt door een overheveling van begrotingsgelden in het kader van het programma Verkeersmanagement en Verkeersinformatie (€ 2,6 miljoen) en overprogrammering RWS (€ 0,8 miljoen).
Programma verkeersmanagement en Verkeersinformatie
Voor een opdracht aan RWS in het kader van het programma Verkeersmanagement en Verkeersinformatie (VMI) wordt € 4,0 miljoen (waarvan € 2,6 miljoen in 2015) overgeheveld vanuit artikelonderdeel 12.03 Aanleg.
Overprogrammering RWS
In de ontwerpbegroting 2014 heeft het kabinet besloten om op de fondsen te werken met een overprogrammering. Dit instrument heeft als doel om zorg te dragen dat vertragingen bij projecten niet onmiddellijk tot onderbesteding leidt op de fondsen. In de praktijk betekent dit dat Rijkswaterstaat eerder capaciteit voor projecten inzet dan er oorspronkelijk begroot was. Doordat de voorbereidende werkzaamheden voor deze projecten niet in een later stadium opnieuw hoeven te worden uitgevoerd is een kasschuif verwerkt van de apparaatsbudgetten vanuit de periode na 2020 naar voren, waarbij het begrotingsbedrag 2015 met € 0,8 miljoen wordt verhoogd.
12.09 Ontvangsten
Op dit onderdeel vinden 2 mutaties plaats die leiden tot een verhoging van de begrotingsstand met € 130,2 miljoen. Bijdragen derden (€ 104,0 miljoen) en verwerking saldo 2014 (€ 26,2 miljoen).
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn:
-
– Regionale bijdrage aan de N35 Nijverdal-Wierden (€ 71,5 miljoen)
-
– Regionale bijdrage aan de N50 Ens-Emmeloord (€ 15,7 miljoen, waarvan € 12,5 miljoen in 2015),
-
– Bijdrage van de provincie Overijssel aan de N35 Wijthmen-Nijverdal (€ 10,0 miljoen)
-
– RSP Zuiderzeelijn bijdrage aan de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (€ 55,5 miljoen, waarvan € 6,2 miljoen in 2015).
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 26,2 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 26,2 miljoen minder ontvangen is dan oorspronkelijk begroot.
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van € 902,1 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties en de overloop uit 2014. Daarnaast wordt voor een bedrag van € 51,3 miljoen de verplichtingenramingen van diverse projecten bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 13 Spoorwegen
13 Spoorwegen | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 1.733.921 | 0 | 1.733.921 | 424.300 | 2.158.221 | 99.369 | 105.308 | 49.803 | – 188.255 |
Uitgaven | 2.387.881 | 0 | 2.387.881 | 153.966 | 2.541.847 | – 13.797 | – 1.812 | – 1.150 | 49.924 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 96% | |||||||
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.240.257 | 0 | 1.240.257 | 23.543 | 1.263.800 | – 8.776 | 300 | 300 | 300 |
13.03 Aanleg | 952.335 | 0 | 952.335 | 57.549 | 1.009.884 | – 7.925 | – 5.016 | – 4.354 | 46.720 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 662.580 | 0 | 662.580 | 78.046 | 740.626 | 8.118 | 4.815 | 2.118 | |
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 65.436 | 0 | 65.436 | 28.440 | 93.876 | ||||
13.03.04 Verk. en planuitw.personenvervoer | 210.246 | 0 | 210.246 | – 54.113 | 156.133 | – 16.043 | – 9.831 | – 6.472 | 46.720 |
13.03.05 Verk. en planuitw.goederenvervoer | 14.073 | 0 | 14.073 | 5.176 | 19.249 | ||||
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 147.026 | 0 | 147.026 | 37.097 | 184.123 | 2.904 | 2.904 | 2.904 | 2.904 |
13.07 Rente en aflossing | 48.397 | 0 | 48.397 | 1 | 48.398 | ||||
13.08 Investeringsruimte | – 134 | 0 | – 134 | 35.776 | 35.642 | ||||
13.09 Ontvangsten | 232.720 | 0 | 232.720 | 36.170 | 268.890 | – 3.250 | – 3.250 | – 3.250 | 47.550 |
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Op dit artikelonderdeel vinden 2 mutaties plaats die leiden tot een verhoging van de begrotingsstand met € 23,5 miljoen. Als gevolg van toezeggingen aan stadregio's en provincies voor een bijdrage aan de aanleg van P+R voorzieningen wordt € 6,6 miljoen overgeheveld naar Hoofdstuk XII Brede doeluitkering. Daarnaast wordt aan dit artikelonderdeel Є 30,2 miljoen toegevoegd als gevolg van de verwerking van het voordelig saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 30,2 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2015 nodig.
13.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden in grote lijnen vijf mutaties plaats die leiden tot een verhoging van de begrotingsstand met € 57,6 miljoen, namelijk de verwerking van het saldo 2014 (€ 104,6 miljoen), het corrigeren van de minregel prijsbijstelling (-22,9 miljoen), Brede Doeluitkering (- € 19,0 miljoen), ERTMS (- € 10,6 miljoen) en bijdragen van derden (€ 5,5 miljoen).
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 104,6 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 104,6 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2015 nodig.
Minregels prijsbijstelling 2013 en 2014
In 2014 is gebruik gemaakt van € 22,9 miljoen van de ruimte binnen de minregel als gevolg van de ingehouden prijsbijstelling 2013 en 2014. De afspraak is dat het kader hiervoor in het volgende jaar technisch gecorrigeerd wordt. Hierdoor wordt het uitgavenkader van dit artikelonderdeel in 2015 met € 22,9 miljoen verlaagd.
Brede doeluitkering
€ 19,0 miljoen wordt overgeheveld naar Hoofdstuk XII voor tranche 2015 voor projecten gefinancierd via het programma Beter Benutten Spoor, het toekennen aan de provincie Limburg van tranche 2015 ten behoeve van Heerlen-Aken, het toekennen aan de provincie Gelderland van de tranche 2015 voor de in het Lenteakkoord van 2012 afgesproken bijdrage aan 3 spoorlijnen in Oost-Nederland en een tweetal toezeggingen aan de gemeente Utrecht.
ERTMS
De uitgaven voor de pilot European Rail Traffic Management Systeem (ERTMS) Amsterdam-Utrecht zijn op artikelonderdeel 13.03 Aanleg in het Infrastructuurfonds geraamd, maar met uitzondering van de door ProRail gemaakte kosten, dienen deze op de begroting van Hoofdstuk XII te worden verantwoord. Derhalve wordt € 10,6 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII.
Bijdragen derden
Aan dit artikelonderdeel wordt € 5,5 miljoen toegevoegd als gevolg van:
-
– Bijdragen van de Provincie Noord Brabant en de gemeente Vught aan het project Verdiepte ligging Vught en de ongelijkvloerse kruising Wolfskamerweg.
-
– Naar aanleiding van de afgesloten bestuursovereenkomsten, de compensatieregeling aan NS voor de trajecten Breda-Antwerpen en Roosendaal-Antwerpen (indien deze uitgaven zich voordoen, worden ze verrekend met de van NS te ontvangen Concessieprijs).
-
– De afrekening 4e kwartaal 2014 van ProRail.
13.04 Geïntegreerde contractvormen/ PPS
Op dit onderdeel vinden 2 mutaties plaats die leiden tot een verhoging van de begrotingsstand met € 37,1 miljoen. Infraspeed (€ 22,5 miljoen) en de verwerking van het saldo 2014 (€ 14,6 miljoen).
Infraspeed
Infraspeed is de railinfrastructuurbeheerder van de Hogesnelheidslijn Zuid. In het contract tussen de Staat en Infraspeed is een clausule opgenomen met betrekking tot de aftrekbaarheid van de rente op de aandeelhoudersleningen. Mocht blijken dat de rente voor een lager percentage dan 12 procent aftrekbaar is, dan wordt het verschil gecompenseerd door de Staat. De belastinginspecteur heeft het aftrekbare percentage vastgesteld op 6 procent, wat betekent dat de Staat volgens het contract er gehouden is aan compensatie. Voor de Staat als geheel is het compenseren van Infraspeed budgettair neutraal, immers staan tegenover de hogere uitgaven er hogere opbrengsten bij de Belastingdienst. Tot en met 2028 wordt er in totaal een bedrag van € 60,3 miljoen overgeboekt, waarvan € 22,5 miljoen in 2015.
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 14,6 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 14,6 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2015 nodig.
13.08 Investeringsruimte
Op dit onderdeel vinden drie mutaties plaats die leiden tot een verhoging van de begrotingsstand met € 35,8 miljoen. Betalingen NS en ProRail (€ 28,0 miljoen), het oplossen van de minregel prijsbijstelling (€ 20,5 miljoen) en de verwerking van het saldo 2014 (- € 12,8 miljoen).
Betalingen NS en Prorail
Aan de investeringsruimte worden de ontvangen gelden van ProRail met betrekking tot de opgelegde boete 2014 en een terugbetaling ad. € 22,4 miljoen met betrekking tot de subsidie 2013 toegevoegd. Daarnaast wordt de aan NS opgelegde boete over 2013 en 2014 ad. € 5,5 miljoen aan de investeringsruimte toegevoegd.
Minregels prijsbijstelling 2013 en 2014
In 2014 is gebruik gemaakt van € 22,9 miljoen van de ruimte binnen de minregel als gevolg van de ingehouden prijsbijstelling 2013 en 2014. De afspraak is dat het kader hiervoor in het volgende jaar technisch gecorrigeerd wordt. Hierdoor wordt het uitgavenkader in 2015 van dit artikelonderdeel met € 20,5 miljoen en artikelonderdeel 14.01 grote regionaal/lokale projecten met € 2,4 miljoen verhoogd.
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 12,8 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014.
13.09 Ontvangsten
Bijdragen derden
Aan dit artikelonderdeel wordt € 33,6 miljoen toegevoegd met name in verband met;
-
– Bijdragen (€ 6,4 miljoen) van de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught aan het project Verdiepte ligging Vught en de ongelijkvloerse kruising Wolfskamerweg.
-
– Naar aanleiding van de afgesloten bestuursovereenkomsten, de compensatieregeling aan NS voor de trajecten Breda-Antwerpen en Roosendaal-Antwerpen (indien deze uitgaven zich voordoen, worden ze verrekend met de van NS te ontvangen Concessieprijs) (- € 5,8 miljoen),
-
– Van ProRail € 26,7 miljoen in verband met de afrekening 4e kwartaal 2014, opgelegde boete 2014 en een terugbetaling subsidie 2013,
-
– Een aan NS opgelegde boete over 2013 en 2014 ad. € 5,5 miljoen.
Daarnaast wordt dit artikelonderdeel verhoogd met € 2,6 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2014.
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van € 696,7 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties. Daarnaast wordt voor een bedrag van – € 272,4 miljoen de verplichtingenramingen van diverse projecten, met name het naar latere jaren verschuiven van het verplichtingenbudget van het project Spooraansluiting 2e fase Maasvlakte achterlandverbinding en de investeringsruimte bijgesteld, om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 14 Regionale en lokale infrastructuur
14 Regionaal/lokale infra. | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 67.024 | 0 | 67.024 | 372.027 | 439.051 | – 85.235 | 6.031 | 10.163 | 9.363 |
Uitgaven | 181.447 | 0 | 181.447 | 867 | 182.314 | – 1.116 | – 422 | – 264 | – 198 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 80% | |||||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 118.082 | 0 | 118.082 | – 14.001 | 104.081 | – 1.116 | – 422 | – 264 | – 198 |
14.01.02 Planuitw.progr.reg./lok | 0 | 0 | 0 | 173 | 173 | – 1.279 | – 585 | – 427 | – 361 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 115.079 | 0 | 115.079 | – 14.175 | 100.904 | 163 | 163 | 163 | 163 |
14.01.04 Investeringsruimte | 3.003 | 0 | 3.003 | 1 | 3.004 | ||||
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 63.365 | 0 | 63.365 | 14.868 | 78.233 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 47.158 | 0 | 47.158 | 14.502 | 61.660 | ||||
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 16.207 | 0 | 16.207 | 366 | 16.573 | ||||
14.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | – 610 | – 610 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten
In 2015 wordt vanuit de investeringruimte € 6,4 miljoen overgeheveld naar Hoofdstuk XII Brede doeluitkering ten behoeve van de decentralisatie bijdrage Zwolle-Enschede. Daarnaast wordt voor het corrigeren van de minregel prijsbestelling € 2,4 miljoen toegevoegd. Als gevolg van de verwerking van het saldo 2014 wordt dit artikelonderdeel met € 10,1 miljoen verlaagd. Dit betekent dat in 2014 € 10,1 miljoen meer aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2015 nodig.
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid
De begrotingstand in 2015 wordt met € 14,9 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 14,9 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2015 nodig.
14.09 Ontvangsten
De begrotingstand in 2015 wordt met € 0,6 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 0,6 miljoen meer is ontvangen dan begroot.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 825.542 | 0 | 825.542 | 681.298 | 1.506.840 | 51.149 | 35.680 | 79.983 | 15.114 |
Uitgaven | 883.428 | 0 | 883.428 | 13.214 | 896.642 | 28.163 | 771 | 75.909 | 75.966 |
Waarvan juridisch verplicht | 98% | 97% | |||||||
15.01 Verkeersmanagement | 7.516 | 0 | 7.516 | 0 | 7.516 | ||||
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 394.852 | 0 | 394.852 | 20.539 | 415.391 | 1.140 | 1.140 | 1.140 | 1.140 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 175.541 | 0 | 175.541 | 13.577 | 189.118 | 1.140 | 1.140 | 1.140 | 1.140 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
15.02.04 Vervanging | 219.311 | 0 | 219.311 | 6.962 | 226.273 | ||||
15.03 Aanleg | 251.126 | 0 | 251.126 | – 7.725 | 243.401 | 21.023 | – 3.869 | 72.769 | 74.326 |
15.03.01 Realisatie | 201.604 | 0 | 201.604 | 16.094 | 217.698 | ||||
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 49.522 | 0 | 49.522 | – 23.819 | 25.703 | 21.023 | – 3.869 | 72.769 | 74.326 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 246.589 | 0 | 246.589 | 400 | 246.989 | 6.000 | 3.500 | 2.000 | 500 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 222.769 | 0 | 222.769 | 400 | 223.169 | 6.000 | 3.500 | 2.000 | 500 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 23.820 | 0 | 23.820 | 0 | 23.820 | ||||
15.07 Investeringsruimte | – 16.655 | 0 | – 16.655 | 0 | – 16.655 | ||||
15.09 Ontvangsten | 26.980 | 0 | 26.980 | 187.056 | 214.036 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 20,5 miljoen betreft een bijdrage van het Ministerie van Defensie van in totaal € 17,4 miljoen, waarvan € 12,3 miljoen in 2015, aan het Search and Rescue (SAR)-contract. Daarnaast wordt het artikelonderdeel verhoogd met € 8,2 miljoen als gevolg van de verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 8,2 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2015 nodig.
15.03 Aanleg
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 7,7 miljoen betreft met name een drietal posten: het corrigeren van de minregels prijsbijstelling (- € 19,5 miljoen), het programma Beter Benutten (€ 7,9 miljoen) en bijdragen van derden (€ 2,9 miljoen).
Minregels prijsbijstelling 2013 en 2014
In 2014 is gebruik gemaakt van € 19,5 miljoen van de ruimte binnen de minregel als gevolg van de ingehouden prijsbijstelling 2013 en 2014. De afspraak is dat het kader hiervoor in het volgende jaar technisch gecorrigeerd wordt. Hierdoor wordt het uitgavenkader van dit artikelonderdeel in 2015 met € 19,5 miljoen verlaagd
Programma Beter Benutten
Voor de projecten Blauwe Golf, Zuid-Willemsvaart en Multimodaal vervoer is € 7,9 miljoen overgeheveld van het programma Beter Benutten op artikel 12 Hoofdwegennet naar het programma Beter Benutten op artikel 15 Hoofdvaarwegennet.
Bijdragen derden
De belangrijkste bijdragen zijn een bijdrage van Vlaanderen aan het project Kanaal Gent-Terneuzen (€ 120,0 miljoen) en een bijdrage van de provincie Noord-Holland aan het project Zeetoegang IJmond (€ 56,7 miljoen). De projectuitgaven zijn pas in latere jaren voorzien. Middels een kasschuif via het generale beeld, worden deze financiële middelen verschoven van 2015 naar 2016.
15.06 Netwerkgebonden kosten
In de ontwerpbegroting 2014 heeft het kabinet besloten om op de fondsen te werken met een overprogrammering. Dit instrument heeft als doel om zorg te dragen dat vertragingen bij projecten niet onmiddellijk tot onderbesteding leidt op de fondsen. In de praktijk betekent dit dat Rijkswaterstaat eerder capaciteit voor projecten inzet dan er oorspronkelijk begroot was. Doordat de voorbereidende werkzaamheden voor deze projecten niet in een later stadium opnieuw hoeven te worden uitgevoerd is een kasschuif verwerkt van de apparaatsbudgetten vanuit de periode na 2020 naar voren, waarbij het begrotingsbedrag 2015 met € 0,4 miljoen wordt verhoogd.
15.09 Ontvangsten
Dit artikelonderdeel betreft de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn een bijdrage van Vlaanderen aan het project Kanaal Gent-Terneuzen (€ 120,0 miljoen) en een bijdrage van de provincie Noord-Holland aan het project Zeetoegang IJmond (€ 56,7 miljoen). Daarnaast wordt het begrotingsbedrag met € 6,2 miljoen verhoogd als gevolg van de verwerking van het saldo 2014.
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van € 840,9 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties en de overloop uit 2014. Daarnaast wordt voor een bedrag van – € 159,6 miljoen de verplichtingenramingen van diverse projecten bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 96.890 | 0 | 96.890 | 83.044 | 179.934 | – 1.976 | 68.736 | – 2.412 | – 2.412 |
Uitgaven | 143.740 | 0 | 143.740 | 42.919 | 186.659 | 29.246 | – 2.964 | – 2.412 | – 2.412 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 36% | |||||||
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
17.02 Betuweroute | 5.055 | 0 | 5.055 | 3.910 | 8.965 | ||||
17.03 Hoge snelheidslijn | 614 | 0 | 614 | 9.819 | 10.433 | 25 | 0 | 0 | 0 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 614 | 0 | 614 | 9.819 | 10.433 | 25 | |||
17.06 Project Mainportontwikkeling R'dam | 3.482 | 0 | 3.482 | 1.145 | 4.627 | ||||
17.07 ERTMS Landelijke invoer | 40.000 | 0 | 40.000 | 20.628 | 60.628 | – 2.412 | – 2.412 | – 2.412 | – 2.412 |
17.07.02 Verk. en planuitw.progr. ERTMS Landelijke invoer | 40.000 | 0 | 40.000 | 20.628 | 60.628 | – 2.412 | – 2.412 | – 2.412 | – 2.412 |
17.08 Zuidasdok | 94.589 | 0 | 94.589 | 7.417 | 102.006 | 31.633 | – 552 | ||
17.09 Ontvangsten | 40.347 | 0 | 40.347 | 5.932 | 46.279 | 31.658 | – 552 |
17.02 Betuweroute/17.03 Hogesnelheidslijn
De begrotingstand van deze twee artikelonderdelen wordt in 2015 met respectievelijk € 3,9 en € 9,0 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 minder aan deze projecten is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten zijn deze verhogingen in 2015 nodig. Daarnaast wordt aan artikelonderdeel 17.03 HSL € 0,8 miljoen toegevoegd voortvloeiende uit de opbrengst van grondverkopen en het ontvangen van afkoopsommen van aannemers.
17.07 ERTMS landelijke invoer
Bij het programma ERTMS was tot op heden nog niet bekend welk bedrag (inhuur en locatie) als separaat apparaatbudget op hoofdstuk XII moest worden gereserveerd. Met deze mutatie wordt alsnog het benodigde budget (€ 14,6 miljoen waarvan € 1,5 miljoen in 2015) overgeboekt naar hoofdstuk XII artikel 98 Apparaat van het kerndepartement.
Naast de verlaging met € 1,5 miljoen wordt het begrotingsbedrag 2015 met € 22,2 miljoen verhoogd als gevolg van de verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 22,2 miljoen minder aan ERTMS is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van het projectbudget meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2015 nodig.
17.08 ZuidasDok
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 7,4 miljoen betreft een tweetal posten: bijdragen van derden (€ 6,6 miljoen) en de verwerking van het saldo 2014 en de conversie naar artikel 17 (€ 0,8 miljoen),
Bijdragen derden
Naar aanleiding van de bestuurlijke overeenkomst van het najaar 2014 zijn de ontvangsten en uitgaven van het project verhoogd. Het betreft de bijdragen van de gemeente Amsterdam, de stadsregio Amsterdam en de NS. Daarnaast worden vanwege de conversie naar artikel 17 de ontvangsten van alle partijen in de begroting opgenomen. Dit betekent ook dat de Rijksmiddelen die in 2013 en 2014 via de BDU aan de gemeente Amsterdam zijn verstrekt weer als ontvangst en uitgaven van het Rijk worden opgenomen. In totaal zijn de ontvangsten en uitgaven van het project met € 106,9 miljoen, waarvan € 6,6 miljoen in 2015, verhoogd.
Saldo 2014 en conversie naar artikel 17
In de ontwerpbegroting 2015 zijn de budgetten van het integrale project ZuidasDok overgeheveld naar artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer. De begrotingstand in 2015 wordt met € 0,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014 en de conversie naar artikel 17. Dit betekent dat in 2014 € 0,8 miljoen minder aan ZuidasDok is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van het projectbudget meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2015 nodig.
17.09 Ontvangsten
Dit betreft met name de ontvangsten in 2015 gerelateerd aan het project HSL-Zuid (€ 0,8 miljoen) en het project ZuidasDok (€ 6,6 miljoen).
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van € 123,5 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties. Daarnaast wordt voor een bedrag van – € 40,5 miljoen de verplichtingenramingen van diverse projecten bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 18 Overige uitgaven
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 271.880 | 0 | – 42.933 | 228.947 | – 13.897 | – 14.584 | – 6.023 | – 8.769 | |
Uitgaven | 272.602 | 0 | – 29.072 | 243.530 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 91% | |||||||
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
18.02 Beter Benutten | 49.872 | 0 | – 42.450 | 7.422 | |||||
18.03 Intermodaal vervoer | 852 | 0 | 6.047 | 6.899 | |||||
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 0 | 0 | 1.909 | 1.909 | |||||
18.05 Railinfrabeheer | 0 | 0 | 1 | 1 | |||||
18.06 Externe veiligheid | 1.995 | 0 | 3.249 | 5.244 | |||||
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 42 | 0 | 306 | 348 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 42 | 0 | 168 | 210 | |||||
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 138 | 138 | |||||
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 219.841 | 0 | 1.866 | 221.707 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 200.208 | 0 | 1.866 | 202.074 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 19.633 | 0 | 0 | 19.633 | |||||
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.11.01 Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
18.11.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.12.01 Beheer en onderhoud | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
18.12.02 Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
18.14 Minregel: rentevrijval | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
18.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 24.165 | 24.165 |
18.02 Beter Benutten
Dit betreft een overboeking naar de BDU (€ 40,5 miljoen) en een overboeking naar het Provinciefonds (provincie Groningen) voor de uitvoering van de plannen van aanpak van de programmadirectie Beter Benutten voor de regio Groningen-Assen (€ 1,9 miljoen).
18.03 Intermodaal vervoer
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)
18.06 Externe veiligheid
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise
De begrotingsmutaties op bovenstaande artikelonderdelen betreffen de verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 op het betreffende onderdeel minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van het projectbudget meerjarig ongewijzigd te laten zijn deze verhogingen in 2015 nodig.
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
Dit betreft met name een overboeking van het Ministerie van Economische Zaken voor het project Wind op Zee (€ 1,2 miljoen).
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen
Zoals in het algemene deel van deze memorie van toelichting reeds is aangegeven, bedraagt het voordelig saldo van het fonds over het jaar 2014 bijna € 24,2 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en inkomsten en wordt in 2014 geheel ten laste gebracht van de het artikelonderdeel 18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen. Bij alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn in dit wetsvoorstel mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van – € 35,9 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties. Daarnaast wordt voor een bedrag van – € 7,2 miljoen de verplichtingenramingen neerwaarts bijgesteld in verband met de afboeking van de vordering van RWS op IenM.
Artikel 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Ontvangsten | 5.329.360 | 0 | – 330.527 | 4.998.833 | 69.774 | – 6.799 | 59.499 | 74.553 | |
19.09 Ten laste van begroting IenM | 5.329.360 | 0 | – 330.527 | 4.998.833 | 69.774 | – 6.799 | 59.499 | 74.553 |
19.09 Ten laste begroting IenM
De neerwaartse bijstelling van de ontvangsten is het gevolg van de overboekingen met de begroting Hoofdstuk XII. De belangrijkste overboekingen worden toegelicht in paragraaf 2.1. Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties.