In deze bijlage wordt, in aanvulling op de eerdere bijlagen, een beeld gegeven van de budgettaire ontwikkelingen bij beheer, onderhoud, vervanging en renovatie. Ingegaan wordt op de wijzigingen ten opzichte van het in de begroting 2013 gepresenteerde beeld over de efficiency en versobering van beheer en onderhoud (BenO). Bij de budgettaire aspecten per netwerk wordt aandacht besteed aan de wijze waarop met de groei van het netwerk (areaalgroei) rekening wordt gehouden. Tot slot is een overzicht opgenomen van de middelen en werkwijze voor vervanging en renovatie.
1. Voortgang implementatie versoberingen en efficiency
In bijlage 4.2 van de Infrastructuurbegroting 2012 heb ik u geïnformeerd over de niet gedekte onderhoudsproblematiek tot en met 2020 en over de mix van maatregelen om deze problematiek te beheersen.
Programma Versobering en Efficiency
Een van de maatregelen betreft een pakket aan efficiencymaatregelen en versoberingen van het onderhoudsniveau. De afspraken over deze te realiseren maatregelen zijn opgenomen in het Programma Versobering en Efficiency. De versoberingen en efficiencymaatregelen worden stapsgewijs geïmplementeerd, omdat dit de mogelijkheid biedt om binnen het afgesproken budgettaire kader door een verstandige mix van maatregelen passend bij de lokale situatie optimalisaties aan te brengen. Hierdoor kunnen eventuele negatieve gevolgen voor doorstroming en veiligheid worden beperkt.
In bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2013 is de verdeling van het totale pakket efficiency- en versoberingmaatregelen van € 1,64 miljard naar netwerk gepresenteerd. Hiervan is tot en met 2013 € 385 miljoen reeds gerealiseerd. Tevens is een inschatting opgenomen van de effecten op de veiligheid en doorstroming.
In aanvulling hierop wordt onderstaand ingegaan op de verdeling van het totale pakket efficiency- en versoberingsmaatregelen a € 1,64 miljard naar netwerk. Hierbij worden zowel de initiële verwachting als de verwachte bandbreedte op basis van de verdere uitwerking en implementatie van de maatregelen in beeld gebracht. Daarnaast wordt ingegaan op de opgetreden effecten met betrekking tot veiligheid en doorstroming en de gewijzigde invulling van de post bijzondere baten. Wanneer het totaalpakket aan maatregelen bij de onderkant van de bandbreedte dreigt uit te komen, zal worden bijgestuurd door nieuwe maatregelen te treffen. Op basis van het huidige beeld is de inschatting dat het realiseren van het totale pakket van € 1,64 miljard aan versobering- en efficiencymaatregelen mogelijk is.
Netwerk | Maatregel | Initiële bedrag in mln. tot en met 2020 | Bandbreedte bedragen in mln. tot en met 2020 |
---|---|---|---|
HWN | Verminderen communicatie bij onderhoud | 30 | 30 |
HWN | Versoberen bermbeheer | 40 | 30–40 |
HWN | Onderhoud kunstwerken uiterste jaar | 50 | 45–50 |
HWN | Versoberen verlichting | 35 | 35–40 |
HWN | Verruimen werkvensters en op delen van het netwerk overdag werken met minder flankerende maatregelen | 75 | 75–80 |
HWN | Versoberen Dynamisch VerkeersManagement (DVM) | 165 | 145–150 |
HVWN | Minder maaien taluds | 10 | 10–15 |
HVWN | Minder baggeren hoeken zeetoegangen | 35 | 40 |
HVWN | Verminderen (wal)voorzieningen schippers | 10 | 10 |
HVWN | Minder baggeren vaarwegen | 45 | 55 |
Subtotaal versoberingen | 495 | 475–510 | |
Alle | Efficiencymaatregelen | 800 | 720 – 840 |
Subtotaal efficiencymaatregelen | 800 | 720–840 | |
Alle | Besparing Landelijke Taken | 200 | 200 |
Alle | Bijzondere baten ten behoeve van beheer en onderhoud 1 | 100 | 100 |
HWN | Verhoging BenO budget | 45 | 45 |
Subtotaal overige maatregelen | 345 | 345 | |
Totaal | 1.640 | 1.540 – 1.695 |
Effecten
De maatregel waarover vooraf ten aanzien van verkeersveiligheid de meeste zorgen bestonden, het doven van de verlichting, heeft tot eind 2013 geen aantoonbare effecten gehad op het aantal incidenten. Ook effecten van de versoberingen op de doorstroming zijn beperkt. De totale jaarlijkse hinder van werkzaamheden wijkt niet af van het patroon sinds 2009 van rond de vijf á zes procent van de totale filezwaarte. Hierbij past de nuancering dat de verruimende werkvensters nog niet optimaal worden benut. De Tweede Kamer is in de publieksrapportage rijkswegennet van juni 2014 geïnformeerd over deze effecten (Kamerstukken II, 33 750 A, nr. 72).
Bijzondere Baten ten behoeve van het Beheer en Onderhoud
Een deel van de oplossing van de BenO problematiek was gevonden in het inzetten van bijzondere baten. De verwachting was een bijdrage van € 10 miljoen per jaar, in totaal € 100 miljoen tot en met 2020. Deze bijzondere baten (zoals terugontvangen BTW) zijn in hun aard niet goed voorspelbaar. De daadwerkelijke realisatie loopt achter bij de verwachting. Daarom wordt de dekking uit deze bron in het kader van de mix aan maatregelen ter oplossing van de tekorten beheer en onderhoud, langs onderstaande lijnen ingevuld, waarmee de totale beoogde opbrengsten hetzelfde blijven.
-
1. De opbrengsten voor Beheer en Onderhoud HVWN liggen structureel € 3 miljoen per jaar hoger dan geraamd.
-
2. In het IBO rapport naar BenO is vermeld dat het heffen van leges voor de vergunningen die worden verleend op grond van de Waterwet gemiddeld € 4 miljoen per jaar kan opleveren.
-
3. Hiermee resteert een dekking uit bijzondere baten van € 3 miljoen per jaar.
In deze begroting is deze wijziging in financiële termen nog niet verwerkt omdat de regelgeving waarin de leges worden uitgewerkt nog niet gereed is.
2. Budgettaire aspecten verkeersmanagement, watermanagement en beheer en onderhoud 2014-2028
Onderstaand is per netwerk het budget tot en met 2028 gepresenteerd, uitgesplitst naar de budgetten voor het reguliere verkeers- en watermanagement, het reguliere beheer en onderhoud, de direct toewijsbare landelijke taken en de areaalgroei.
De weergegeven budgetten voor areaalgroei betreffen uitsluitend projecten waarvoor in de ontwerpbegroting 2011 nog geen BenO middelen waren voorzien. Voor nieuwe projecten, waarvan de planuitwerking is gestart na de ontwerpbegroting 2011, worden bij het voorkeursbesluit naast de middelen voor aanleg ook middelen voor BenO gereserveerd op het artikelonderdeel voor planuitwerking en verkenningen. Op het moment dat wordt besloten daadwerkelijk met de realisatie te starten worden deze middelen vanuit het artikelonderdeel voor Planuitwerking en verkenningen aan het BenO budget toegevoegd.
Artikel 12 Hoofdwegen
Hoofdwegen | Artikel onderdeel | 2014 1 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12.01 | Verkeersmanagement | 2.592 | 4.038 | 3.617 | 3.617 | 3.617 | 3.618 | 3.617 | 3.613 |
12.06.02 | Verkeersmanagement Landelijke Taken | 16.829 | 16.886 | 16.886 | 16.885 | 16.885 | 16.886 | 16.885 | 16.933 |
Totaal verkeersmanagement inclusief Landelijke taken | 19.421 | 20.924 | 20.503 | 20.502 | 20.502 | 20.504 | 20.502 | 20.547 | |
12.02.01 | Beheer en Onderhoud | 517.948 | 427.979 | 486.602 | 478.751 | 472.217 | 478.659 | 478.547 | 454.157 |
12.06.02 | Beheer en Onderhoud Landelijke Taken | 13.038 | 16.888 | 16.830 | 16.780 | 16.773 | 16.780 | 16.778 | 16.887 |
Totaal Beheer en Onderhoud inclusief Landelijke Taken | 530.986 | 444.867 | 503.432 | 495.531 | 488.989 | 495.439 | 495.325 | 471.043 | |
| Totaal verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud | 550.407 | 465.791 | 523.935 | 516.033 | 509.491 | 515.943 | 515.827 | 491.590 |
Hoofdwegen | Artikel onderdeel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2014–2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12.01 | Verkeersmanagement | 3.611 | 3.610 | 3.609 | 3.607 | 3.607 | 3.607 | 3.614 | 53.597 |
12.06.02 | Verkeersmanagement Landelijke Taken | 16.909 | 16.896 | 16.883 | 16.858 | 16.859 | 16.856 | 16.934 | 253.269 |
Totaal verkeersmanagement inclusief Landelijke taken | 20.520 | 20.506 | 20.492 | 20.465 | 20.466 | 20.463 | 20.549 | 306.865 | |
12.02.01 | Beheer en Onderhoud | 454.073 | 454.030 | 453.984 | 453.898 | 427.423 | 682.115 | 429.660 | 7.150.042 |
12.06.02 | Beheer en Onderhoud Landelijke Taken | 16.883 | 16.880 | 16.877 | 16.872 | 16.872 | 16.872 | 16.887 | 248.894 |
Totaal Beheer en Onderhoud inclusief Landelijke Taken | 470.956 | 470.910 | 470.861 | 470.769 | 444.294 | 698.986 | 446.547 | 7.398.936 | |
| Totaal verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud | 491.477 | 491.416 | 491.353 | 491.234 | 464.760 | 719.449 | 467.096 | 7.705.801 |
Toelichting
Tot en met 2028 is circa € 7,7 miljard beschikbaar voor beheer, onderhoud en verkeersmanagement inclusief de gerelateerde landelijk georganiseerde taken voor het Hoofdwegennet op artikel 12 van het Infrastructuurfonds (IF). Gegeven de beschikbare budgetten voor regulier onderhoud in de periode 2014–2020 heeft een prioritering plaatsgevonden waarbij ook is bepaald welke werkzaamheden nog konden worden uitgesteld tot latere jaren.
Voor de consequenties van areaaluitbreiding door aanleg op de budgetbehoefte voor het beheer en onderhoud van het hoofdwegennet is in de begroting 2014 binnen het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen (IF 12.03.02) een reservering getroffen, zie hiertoe bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014. De middelen ter dekking van het beheer en onderhoud van als gevolg van aanleg (areaalgroei) voor projecten met openstelling voor 2016 inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 799,5 miljoen zijn in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (IF 12.02.01), zie tevens mutatie 29 in de verdiepingsbijlage bij artikel 12 IF. De middelen tot en met 2016 (huidige SLA-periode) zijn met een kasschuif in de juiste jaren geplaatst. Voor de doorwerking van het beheer en onderhoud in de jaren daarna, zullen in de volgende begrotingen kasschuiven worden doorgevoerd om ook deze middelen in de juiste jaren beschikbaar te krijgen.
Artikel 15 Hoofdvaarwegen
Hoofdvaarwegen | Artikel onderdeel | 2014 1 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15.01 | Verkeersmanagement | 9.070 | 7.517 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 |
15.06.02 | Verkeersmanagement Landelijke Taken | 4.916 | 4.895 | 4.901 | 4.901 | 4.901 | 4.901 | 4.901 | 4.912 |
Totaal verkeersmanagement inclusief Landelijke taken | 13.986 | 12.411 | 13.281 | 13.281 | 13.281 | 13.281 | 13.281 | 13.292 | |
15.02.01 | Beheer en Onderhoud | 193.041 | 170.683 | 259.987 | 199.882 | 200.585 | 193.811 | 201.348 | 227.038 |
15.06.02 | Beheer en Onderhoud Landelijke Taken | 4.671 | 5.238 | 5.224 | 5.215 | 5.206 | 5.217 | 5.209 | 5.429 |
Totaal Beheer en Onderhoud inclusief Landelijke Taken | 197.712 | 175.921 | 265.211 | 205.098 | 205.791 | 199.028 | 206.557 | 232.467 | |
| Totaal verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud | 211.699 | 188.332 | 278.492 | 218.378 | 219.072 | 212.309 | 219.838 | 245.759 |
Hoofdvaarwegen | Artikel onderdeel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2014–2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15.01 | Verkeersmanagement | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 8.380 | 125.530 |
15.06.02 | Verkeersmanagement Landelijke Taken | 4.912 | 4.912 | 4.912 | 4.912 | 4.912 | 4.912 | 4.912 | 73.608 |
Totaal verkeersmanagement inclusief Landelijke taken | 13.292 | 13.292 | 13.292 | 13.292 | 13.292 | 13.292 | 13.292 | 199.137 | |
15.02.01 | Beheer en Onderhoud | 226.679 | 201.537 | 220.455 | 220.401 | 220.404 | 217.637 | 230.711 | 3.184.199 |
15.06.02 | Beheer en Onderhoud Landelijke Taken | 5.424 | 5.393 | 5.414 | 5.410 | 5.410 | 5.406 | 5.411 | 79.277 |
Totaal Beheer en Onderhoud inclusief Landelijke Taken | 232.102 | 206.930 | 225.869 | 225.811 | 225.813 | 223.043 | 236.122 | 3.263.476 | |
| Totaal verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud | 245.394 | 220.222 | 239.161 | 239.103 | 239.105 | 236.334 | 249.414 | 3.462.613 |
Toelichting
Tot en met 2028 is circa € 3,5 miljard beschikbaar voor de externe kosten van beheer, onderhoud en verkeersmanagement inclusief de direct toewijsbare landelijk georganiseerde taken en de geoormerkte gelden ten behoeve van Overdracht Brokx-Nat en de Fries-Groningse kanalen op artikel 15 van het Infrastructuurfonds. Met de budgetten worden de afgesproken prestaties gerealiseerd. Gegeven de beschikbare budgetten voor regulier onderhoud in de periode 2014–2020 heeft een prioritering plaatsgevonden waarbij ook is bepaald welke werkzaamheden nog konden worden uitgesteld tot latere jaren.
In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdvaarwegennet van in totaal circa € 170 miljoen tot en met 2028. Deze reservering op het artikelonderdeel Verkenningen en Planuitwerkingen (IF 15.03.02) is afkomstig uit de eerder getroffen reservering op artikelonderdeel 18.12 van het Infrastructuurfonds, zie tevens mutatie 26 in de verdiepingsbijlage bij artikel 15 IF en artikel 18 IF. Op het moment dat de areaalgroei door openstelling van projecten is uitgehard, worden de middelen hiervoor overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerking en naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (IF 15.02.01).
Artikel 3 Deltafonds watersystemen
Watersystemen | Artikel onderdeel | 2014 1 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.01 | Watermanagement | 7.245 | 7.734 | 6.964 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 |
5.02.01 | Watermanagement Landelijke Taken | 4.032 | 3.882 | 3.878 | 3.880 | 3.880 | 3.880 | 3.880 | 3.891 |
Totaal Watermanagement inclusief Landelijke taken | 11.277 | 11.616 | 10.842 | 10.842 | 10.842 | 10.842 | 10.842 | 10.853 | |
Beheer en Onderhoud Waterveiligheid | 127.101 | 119.654 | 122.786 | 101.742 | 101.711 | 93.758 | 62.786 | 98.824 | |
Beheer en Onderhoud Zoetwatervoorziening | 22.816 | 17.379 | 17.349 | 17.348 | 17.343 | 17.350 | 17.343 | 17.343 | |
3.02.01 | Beheer en Onderhoud | 149.917 | 137.033 | 140.134 | 119.090 | 119.054 | 111.108 | 80.129 | 116.167 |
5.02.01 | Beheer en Onderhoud Landelijke Taken Waterveiligheid | 6.795 | 6.795 | 6.794 | 6.794 | 6.794 | 6.794 | 6.794 | 6.806 |
Beheer en Onderhoud Landelijke Taken Zoetwatervoorziening | 1.878 | 1.967 | 2.128 | 2.301 | 2.301 | 2.301 | 2.301 | 2.308 | |
Totaal Beheer en Onderhoud inclusief Landelijke Taken | 158.590 | 145.795 | 149.056 | 128.185 | 128.149 | 120.203 | 89.224 | 125.281 | |
Totaal Watermanagement en Beheer en Onderhoud | 169.867 | 157.411 | 159.898 | 139.027 | 138.991 | 131.045 | 100.066 | 136.134 |
Watersysteem | Artikel onderdeel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2014–2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.01 | Watermanagement | 6.962 | 6.962 | 6.987 | 6.987 | 6.987 | 7.183 | 6.790 | 105.609 |
5.02.01 | Watermanagement Landelijke Taken | 3.891 | 3.891 | 3.866 | 3.866 | 3.866 | 3.974 | 3.758 | 58.317 |
Totaal Watermanagement inclusief Landelijke taken | 10.853 | 10.853 | 10.853 | 10.853 | 10.853 | 11.157 | 10.548 | 163.926 | |
Beheer en Onderhoud Waterveiligheid | 98.379 | 138.098 | 114.177 | 151.072 | 108.019 | 100.684 | 102.012 | 1.640.802 | |
Beheer en Onderhoud Zoetwatervoorziening | 17.233 | 17.454 | 17.343 | 17.343 | 17.343 | 17.831 | 16.856 | 265.678 | |
3.02.01 | Beheer en Onderhoud | 115.612 | 155.552 | 131.520 | 168.415 | 125.362 | 118.515 | 118.868 | 1.906.479 |
5.02.01 | Beheer en Onderhoud Landelijke Taken Waterveiligheid | 6.806 | 6.806 | 6.806 | 6.806 | 6.806 | 7.000 | 6.615 | 102.014 |
Beheer en Onderhoud Landelijke Taken Zoetwatervoorziening | 2.308 | 2.308 | 2.308 | 2.308 | 2.308 | 2.373 | 2.242 | 33.636 | |
Totaal Beheer en Onderhoud inclusief Landelijke Taken | 124.726 | 164.666 | 140.634 | 177.529 | 134.476 | 127.888 | 127.725 | 2.042.129 | |
Totaal Watermanagement en Beheer en Onderhoud | 135.579 | 175.519 | 151.487 | 188.382 | 145.329 | 139.045 | 138.273 | 2.206.055 |
Toelichting
Tot en met 2028 is circa € 2,2 miljard beschikbaar voor de externe kosten van beheer, onderhoud en watermanagement inclusief de direct toewijsbare landelijk georganiseerde taken voor het Hoofdwatersysteem op artikel 3 van het Deltafonds (DF). Met de budgetten worden de afgesproken prestaties gerealiseerd.
In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdwatersysteem van in totaal circa € 107 miljoen tot en met 2028, zie mutatie 5 van de verdiepingsbijlage bij artikel 1 van het Deltafonds. Inmiddels is de omvang van de areaalgroei van projecten met openstelling voor 2016 bekend. De middelen voor het beheer en onderhoud van deze areaalgroei inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 84,5 miljoen zijn in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen (DF 01.02.01) naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (DF 03.02.01), zie tevens mutatie 5 in de verdiepingsbijlage bij artikel 3 DF. De middelen tot en met 2016 (huidige SLA-periode) zijn met een kasschuif in de juiste jaren geplaatst. Voor de jaren daarna, zullen in de volgende begrotingen kasschuiven worden doorgevoerd om ook deze middelen in de juiste jaren beschikbaar te krijgen.
3. Vervangingen en renovaties
De veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet, het hoofdvaarwegennet en het hoofdwatersysteem moeten in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken en andere infrastructurele objecten. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door de intensieve aanleg in de eerste helft en voornamelijk ook vanaf de jaren »60 van de vorige eeuw valt te verwachten dat de omvang van de te vervangen of renoveren objecten toeneemt.
In de onderstaande tabel staan de in de begroting beschikbare middelen voor het hoofdwegennet, de hoofdvaarwegen en het hoofdwatersysteem ten behoeve van Vervanging en Renovatie voor de projecten waartoe reeds is besloten en de gereserveerde budgetten voor vervangingen en renovaties. Deze projecten zijn ondergebracht in het programma vervangingen en renovaties.
Vervanging | Artikel | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wegen | 12 | 138.820 | 230.216 | 118.849 | 64.684 | 55.899 | 23.000 | 5.000 | 0 |
Vaarwegen | 15 | 168.159 | 219.311 | 82.186 | 49.806 | 28.229 | 1.185 | 7.305 | 337 |
reservering wegen/vaarwegen | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 266.061 |
Watersysteem | 3 | 16.807 | 45.254 | 61.731 | 20.690 | 10.538 | 2.076 | 129 | 3.661 |
Totaal | 323.787 | 494.780 | 262.766 | 135.180 | 94.666 | 26.261 | 12.434 | 270.059 |
Vervanging | Artikel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2014–2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wegen | 12 | 0 | 0 | 169 | 553 | 553 | 553 | 606 | 638.902 |
Vaarwegen | 15 | 337 | 9.594 | 29.855 | 503 | 486 | 335 | – 2.326 1 | 595.302 |
reservering wegen/vaarwegen | 18 | 406.553 | 406.553 | 406.439 | 406.439 | 406.439 | 381.426 | 406.439 | 3.086.352 |
Watersysteem | 3 | 70.699 | 70.818 | 160.832 | 141.296 | 106.936 | 108.694 | 105.892 | 926.053 |
Totaal | 477.589 | 486.965 | 597.295 | 548.792 | 514.414 | 491.009 | 510.612 | 5.246.610 |
Toelichting
Hoofdwegennet
Op artikel 12 staan de budgetten die reeds zijn toegewezen in het Programma voor Vervanging en Renovaties aan concrete objecten die in het MIRT Projectenboek inzichtelijk worden gemaakt. Op artikel 18 staat een reservering voor vaarwegen en wegen vooruitlopend op een nadere onderbouwing. Deze reservering wordt aangesproken als de opgave bekend is. Dit gebeurt in tranches. In deze begroting is aan het Programma voor Vervangingen en Renovaties een tweede tranche projecten voor het Hoofdwegennet toegevoegd. Deze projecten worden voor 2020 uitgevoerd.
Het betreft: Renovatie fundering A27, Renovatie Suurhoffbrug, Vervanging tunneltechnische installaties Noord en Zuid Holland, Vervanging fundering N3 en A6 Ketelbrug-Lelystad Noord en de Vervanging van de Rijnlandse Boezemwaterbruggen in de N200. Met deze nieuwe tranche is een bedrag gemoeid van € 230 miljoen tot en met 2019. Het totale Programma Vervanging en Renovatie HWN 2014–2019 (inclusief programma Stalen Bruggen) bedraagt daarmee circa € 631 miljoen De projecten zijn opgenomen in het MIRT Projectenboek 2015.
Hoofdvaarwegen
Op artikel 15 staan de budgetten die reeds zijn toegewezen aan het Programma voor Vervanging en Renovaties aan concrete objecten die in het MIRT Projectenboek inzichtelijk worden gemaakt. Op artikel 18 staat een reservering voor vaarwegen en wegen vooruitlopend op een nadere onderbouwing. Deze reservering wordt aangesproken als de opgave bekend is. Dit gebeurt in tranches. In deze begroting is geen extra tranche aan het programma voor Vervanging en renovaties HVWN toegevoegd. Het totale Programma Vervanging en Renovatie HVWN 2014–2019 (inclusief NoMo AOV) bedraagt circa € 549 miljoen De projecten zijn opgenomen in het MIRT Projectenboek 2015.
Hoofdwatersysteem
Op artikel 3 van het Deltafonds staan de budgetten die reeds zijn toegewezen aan het Programma voor Vervanging en Renovaties aan concrete objecten. Op dit artikel staat ook een reservering opgenomen in afwachting van onderbouwing. Deze reservering wordt aangesproken als de opgave bekend is. De opdrachtverlening hiervoor gebeurt in tranches.
In deze begroting is € 30 miljoen toegevoegd aan het budget voor de renovatie van de Sluis en Stuwcomplexen in de Neder-Rijn en de Lek. Hiermee is het budget in overeenstemming gebracht met de scope. Het totale Programma Vervanging en Renovatie voor het hoofdwatersysteem in de periode 2014–2019 bedraagt circa € 157 miljoen De projecten zijn opgenomen in het MIRT Projectenboek 2015.
Reservering wegen, vaarwegen en water
Het in beeld brengen van de benodigde investeringen in vervanging of renovatie van kunstwerken op de Rijksinfrastructuur, is een continu proces. De behoefte aan vervanging en renovatie van kunstwerken en andere objecten van het hoofdwegennet, hoofdvaarwegennet en het hoofdwatersysteem wordt langs twee lijnen in beeld gebracht.
In de eerste plaats wordt op basis van ouderdom en ontwerplevensduur van kunstwerken globaal ingeschat in welk decennium vervanging of renovatie naar verwachting aan de orde zal zijn. Deze meer theoretische benadering wordt naast de resultaten van de uitgevoerde inspecties en nader onderzoek naar de toestand van de kunstwerken en andere objecten gelegd. Op basis van deze gegevens wordt het theoretische beeld verder verfijnd doordat een duidelijker beeld wordt verkregen waar op een termijn van ca. 5 tot 15 jaar vervanging of renovatie aan de orde zal zijn.
Vanuit het steeds scherper wordende beeld wordt dan vervolgens een concrete planning opgesteld van de objecten die naar verwachting binnen een termijn van 5 tot 8 jaar aan vervanging of renovatie toe zijn. Voor de vervanging of renovatie van deze objecten wordt dan de voorbereiding concreet ter hand genomen. Deze planning wordt elke 2 tot 3 jaar herijkt op basis van inspecties en onderzoeksresultaten.
Zoals toegezegd (Kamerstukken II, 2013/14, 33 930 A, nr. 5) zal in de ontwerpbegroting 2016 een nadere onderbouwing opgenomen worden van de vervangingsopgave langs de hierboven geschetste lijn.