Artikel 1 Belastingen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 3.297.439 | 3.208.780 | 3.131.846 | 3.033.965 | 2.997.469 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 74.200 | 28.391 | 28.946 | 26.096 | 25.916 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Loonbijstelling | 3.901 | 3.816 | 3.757 | 3.724 | ||
Overboeking P-Direkt | – 18.120 | – 17.805 | – 17.499 | – 17.106 | ||
Overig | 2.639 | – 821 | – 1.033 | – 1.026 | – 1.240 | |
Extrapolatie | 3.010.021 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 3.374.278 | 3.222.131 | 3.145.770 | 3.045.293 | 3.008.763 | 3.010.021 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 115.246.411 | 121.794.539 | 128.361.154 | 135.584.598 | 140.684.097 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 6.895.121 | 31.000 | 129.000 | 174.000 | 208.000 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Belastingontvangsten | 7.915.202 | – 6.278.409 | – 13.077.826 | – 14.265.969 | – 16.043.787 | |
Extrapolatie | 128.111.934 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 116.266.492 | 115.547.130 | 115.412.328 | 121.492.629 | 124.848.310 | 128.111.934 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Loonbijstelling
Dit betreft de toegekende loonbijstelling tranche 2015.
Overboeking P-Direkt
Per 1 januari 2015 wordt voor het shared service center P-Direkt gewerkt met centrale bekostiging, waardoor het totale budget identificeerbaar op de begroting van het Ministerie van BZK komt te staan. De structurele budgettaire reeks van het Ministerie van Financiën wordt daartoe overgeheveld naar BZK.
Ontvangsten
Belastingontvangsten
Zie de Miljoenennota voor een toelichting op de belastingontvangsten.
Artikel 2 Financiële markten
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 57.004 | 18.199 | 18.832 | 16.609 | 16.609 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 7.994 | 3.613 | 2.696 | 2.178 | 2.178 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig | – 6 | – 312 | – 923 | 71 | 68 | |
Extrapolatie | 18.858 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 64.992 | 21.500 | 20.605 | 18.858 | 18.855 | 18.858 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 162.931 | 7.597 | 7.377 | 7.288 | 7.108 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 48.384 | 3.918 | 3.001 | 2.483 | 2.483 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Verkoop vordering Landsbanki/IceSave | 623.000 | |||||
Overig | 497 | 1.000 | 300 | 300 | 300 | |
Extrapolatie | 8.691 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 738.044 | 12.515 | 10.678 | 10.071 | 9.891 | 8.691 |
Verkoop vordering Landsbanki/IceSave
In 2008/2009 heeft De Nederlandsche Bank na het faillissement van Landsbanki een bedrag uitgekeerd van € 1,6 mld. aan de depositohouders. Hiervan namen de Nederlandse banken € 208 mln. voor hun rekening en de Nederlandse Staat € 1,4 mln. Door boedeluitkeringen is tot op heden € 811 mln. geïncasseerd. Aan hoofdsom staat derhalve, voor zover het de Nederlandse staat betreft, nog € 617 mln. open. De resterende vordering is verkocht en voorziet in een opbrengst voor de Nederlandse Staat van circa € 623 mln.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.652.866 | 1.589.366 | 1.356.367 | 1.167.367 | 943.367 | |
Mutatie NvW 2014 | 3.748.000 | – 1.575.000 | – 1.342.000 | – 1.153.000 | – 929.000 | |
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 2.592.707 | 4.948 | 4.948 | 4.948 | 4.948 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig | – 50 | |||||
Extrapolatie | 19.315 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.808.109 | 19.314 | 19.315 | 19.315 | 19.315 | 19.315 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 4.864.748 | 4.050.438 | 2.496.397 | 2.192.397 | 1.884.397 | |
Mutatie NvW 2014 | 3.747.000 | – 1.576.000 | – 1.342.000 | – 1.152.000 | – 928.000 | |
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 942.650 | – 29.949 | 124.651 | 149.651 | 174.651 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Superdividend Urenco | 20.000 | 95.000 | 65.000 | 55.000 | ||
Dividend Staatsdeelnemingen | 110.000 | |||||
Afdrachten Holland Casino | – 10.000 | – 10.000 | ||||
Afdrachten Staatsloterij | – 6.000 | |||||
Dividend Financiële Instellingen | 400.000 | |||||
Winstafdracht DNB | 75.000 | – 134.000 | – 145.000 | – 153.000 | ||
Overig | 73 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Extrapolatie | 949.050 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 7.753.171 | 2.929.491 | 1.230.050 | 1.110.050 | 1.033.050 | 949.050 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Ontvangsten
Superdividend Urenco
De verwachte dividendontvangsten zijn aangepast aan het businessplan van Urenco. Het is de verwachting dat Urenco tijdelijk meer dan 100% van de winst als dividend zal uitkeren. Het deel dat boven de 100% komt, wordt aangemerkt als superdividend. Superdividend telt niet mee in het EMU-saldo en is daarom niet relevant voor het uitgavenkader.
Dividend Staatsdeelnemingen
Op portefeuilleniveau wordt rekening gehouden met de risico’s bij de verschillende staatsdeelnemingen. De dividendontvangsten hebben zich in 2014 ontwikkeld zoals verwacht, hierdoor kan de raming worden bijgesteld.
Afdrachten Holland Casino
Holland Casino voert een herstructurering door om zo een financieel solide basis te creëren om zelfstandig in een gemoderniseerde kansspelmarkt te opereren. Waarschijnlijk wordt er tot en met 2017 geen winst afgedragen.
Afdrachten Staatsloterij
De afdrachten van SENS blijven onder druk staan als gevolg van de dalende vraag naar de producten die de Staatsloterij aanbiedt. De financiële gevolgen van een mogelijke fusie met de Lotto zijn niet verwerkt.
Dividend Financiële Instellingen
De stelpost op artikel 10 in verband met de moeilijk te ramen dividenden van financiële instellingen is voor 2015 overgeboekt naar artikel 3.
Winstafdracht DNB
Dit betreft een bijstelling van de raming van de winstafdracht DNB door de lagere rente en de versnelde afname van de ECB-crisismaatregelen.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.119.514 | 447.187 | 399.010 | 270.229 | 254.438 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 1.089 | 549 | 1.500 | 59.253 | ||
Nieuwe mutaties | ||||||
IDA Betaalschema | – 26.340 | – 63.659 | 45.000 | 46.778 | ||
Extrapolatie | 304.692 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.094.263 | 384.077 | 445.510 | 317.007 | 313.691 | 304.692 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 29.970 | 56.336 | 72.133 | 87.848 | 87.848 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 4.896 | |||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Rentebijstelling Griekenland | – 7.961 | – 31.757 | ||||
Extrapolatie | 87.848 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 17.113 | 24.579 | 72.133 | 87.848 | 87.848 | 87.848 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
IDA Betaalschema
Het IDA betaalschema is aangepast ten behoeve van het HGIS tekort. Door zo te schuiven met IDA betalingen kan er in de kalenderjaren 2014 en 2015 € 90 mln. worden vrijgespeeld. Dit bedrag zal in de twee daarop volgende jaren als extra betaling worden verricht. Dit betekent wel dat Nederland in 2017 nog een extra betaling van € 1,8 mln. moet doen om de zogeheten netto contante waarde van de overeengekomen bijdrage aan IDA-16 in stand te houden, alsmede verwatering van het Nederlandse aandeel te voorkomen. Dit bedrag zal ten laste komen aan de HGIS-begroting.
Ontvangsten
Rente bijstelling Griekenland
Dit betreft een bijstelling van de raming van de rente op de lening aan Griekenland naar aanleiding van een nieuwe rekenrente van het CPB.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen,-garanties en investeringsverzekeringen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 110.006 | 118.006 | 118.006 | 118.006 | 118.006 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Schade-uitgaven EKV | – 11.900 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | |
Overig | 60 | 52 | 50 | 52 | 49 | |
Extrapolatie | 88.057 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 98.166 | 88.058 | 88.056 | 88.058 | 88.055 | 88.057 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 99.500 | 83.750 | 82.250 | 82.250 | 69.750 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 41.441 | |||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Premieontvangsten EKV | 25.858 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Schaderestituties EKV | 22.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Overig | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Extrapolaties | 77.717 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 188.799 | 103.250 | 101.750 | 101.750 | 89.250 | 77.717 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Schade-uitgaven EKV
De schaderaming is aangepast aan de nieuwe systematiek van de vanaf 2015 op te richten begrotingsreserve. De schade-uitgaven laten een volatiel verloop zien, daarom is een begrotingsreserve geschikt bij deze garantieregeling. Daarnaast hebben zich in 2014 tot op heden minder schades voorgedaan dan geraamd, waardoor de raming naar beneden is bijgesteld.
Ontvangsten
Premieontvangsten EKV
Door een aantal grote transacties zijn er dit jaar meer premieontvangsten dan geraamd. Er zijn in 2014 tot op heden drie relatief grote verzekeringspolissen uitgereikt, waarbij de maximale schadevergoeding € 200 mln. of hoger bedroeg, op debiteuren in Indonesië, Nederland en Brazilië. Het gaat om exporttransacties in de scheepsbouwsector. Meer specifieke informatie over de afgegeven polissen in 2014, kan worden teruggevonden op de website van Atradius DSB 33.
Schaderestituties EKV
De schaderestituties zijn boven verwachting, daarnaast zijn er meer schaderestituties ontvangen op regelingen buiten de Club van Parijs en is er sprake van een koersrisicopolis met een positief resultaat. De eerste terugbetaling van Argentinië naar aanleiding van het schuldenakkoord met de Club van Parijs is hierin nog niet verwerkt, deze zal worden verwerkt in de tweede suppletoire begroting en de Najaarsnota van 2014.
Artikel 6 BTW-Compensatiefonds
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 2.816.420 | 2.816.664 | 2.816.486 | 2.816.367 | 2.816.367 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 971 | |||||
Nieuwe mutaties | ||||||
RSP Zuiderzeelijn | 2.846 | |||||
Bijstelling Btw-Compensatiefonds | 80.885 | 84.458 | 84.636 | 84.755 | 84.755 | |
Overig | ||||||
Extrapolatie | 2.901.122 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.901.122 | 2.901.122 | 2.901.122 | 2.901.122 | 2.901.122 | 2.901.122 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 2.816.420 | 2.816.664 | 2.816.486 | 2.816.367 | 2.816.367 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 971 | |||||
Nieuwe mutaties | ||||||
RSP Zuiderzeelijn | 2.846 | |||||
Bijstelling Btw-Compensatiefonds | 80.885 | 84.458 | 84.636 | 84.755 | 84.755 | |
Overig | ||||||
Extrapolatie | 2.901.122 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.901.122 | 2.901.122 | 2.901.122 | 2.901.122 | 2.901.122 | 2.901.122 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven en ontvangsten
Bijstelling btw-compensatiefonds
De raming van het fonds is aangepast op basis van de jaarbeschikking over 2013, (geraamde) voorschotten en voorgenomen beleidsmutaties.
RSP Zuiderzeelijn (decentralisatie-uitkering)
In 2014 wordt aan het gemeentefonds € 56,9 mln. toegevoegd ten gunste van de gemeente Assen voor het project FlorijnAs in verband met RegioSpecifiekPakket (RSP) Zuiderzeelijn. Het aandeel compensabele btw in dit bedrag wordt – ter voorkoming van dubbele compensatie – overgeheveld naar het btw-compensatiefonds (BCF).
Artikel 7 Beheer materiële activa
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 306 | 306 | 306 | 306 | 306 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig | – 168 | |||||
Extrapolatie | 306 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 138 | 306 | 306 | 306 | 306 | 306 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig | 500 | |||||
Extrapolatie | 1.800 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.300 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
Artikel 8 Centraal Apparaat
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 204.688 | 201.012 | 197.004 | 191.858 | 190.181 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 4.118 | 6.915 | 6.847 | 6.850 | 6.850 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
DRZ Kasverplichtingenstelsel | 28.462 | 24.454 | 26.553 | 24.553 | ||
Desaldering externe inhuur ADR | 4.000 | |||||
Overig | 2.108 | – 227 | – 202 | – 197 | – 215 | |
Extrapolatie | 221.380 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 214.914 | 236.162 | 228.103 | 225.064 | 221.369 | 221.380 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 30.385 | 31.511 | 31.161 | 31.165 | 31.015 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 395 | – 4.070 | – 4.070 | – 4.070 | – 4.070 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
DRZ Kasverplichtingenstelsel | 28.462 | 24.454 | 26.553 | 24.553 | ||
Desaldering externe inhuur ADR | 4.000 | |||||
Overig | 3.656 | |||||
Extrapolatie | 51.498 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 38.436 | 55.903 | 51.545 | 53.648 | 51.498 | 51.498 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven en ontvangsten
DRZ Kasverplichtingenstelsel
Domeinen Roerende Zaken (DRZ) verliest per 1 januari 2015 zijn status als agentschap en gaat over van het baten-lastenstelsel naar het kas-verplichtingenstelsel van het moederdepartement. De mutaties, aan zowel uitgaven- als ontvangstenkant, vormen de omzetting van baten/lasten naar kas/verplichtingen. De mutaties zijn budgettair neutraal verwerkt.
Desaldering externe inhuur ADR
Bij de ADR zijn de verwachte uitgaven € 4 mln. hoger dan begroot. Hier staan ook € 4 mln. extra ontvangsten tegenover. Dit heeft te maken met controle van Europese middelen. Er wordt extra capaciteit ingehuurd bij externe bureaus waarvan de extra uitgaven een op een doorbelast worden aan de verantwoordelijke ministeries.
Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 3.425 | 2.948 | 3.368 | 1.972 | 1.792 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 2.617 | 2.134 | 2.658 | 2.724 | 2.633 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Reservering ICT problematiek BD | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | ||
Verdelen loonbijstelling | – 4.337 | – 4.157 | – 4.067 | – 3.995 | – 3.959 | |
Overig | 2.234 | – 882 | – 537 | – 421 | – 186 | |
Extrapolatie | 51.977 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 3.939 | 50.043 | 51.422 | 50.280 | 50.280 | 51.977 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | ||
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Overboeking dividend financiële instellingen | – 400.000 | |||||
Extrapolatie | 400.000 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 400.000 | 400.000 | 400.000 | 400.000 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Stelpost begroting IX
Er is een stelpost opgenomen voor problematiek binnen de Financiën begroting. Deze middelen zijn o.a. voor de ICT-capaciteit bij de belastingdienst.
Ontvangsten
Overboeking dividend financiële instellingen
De stelpost op artikel 10 in verband met de moeilijk te ramen dividenden van financiële instellingen is voor 2015 overgeboekt naar artikel 3.
Loonbijstelling
De jaarlijkse loonbijstelling is verdeeld binnen de begroting.
Artikel 11 Financiering staatsschuld
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 41.563 | 59.093 | 35.631 | 46.185 | 44.423 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting | 5.017 | – 4.042 | – 907 | 4.978 | – 706 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rente Vaste Schuld | – 117 | – 508 | – 786 | – 794 | – 752 | |
Rente Vlottende Schuld | – 53 | – 77 | 69 | 75 | 80 | |
Uitgaven voortijdige beeindiging | 47 | |||||
Aflossing vaste schuld | 2.688 | – 3.993 | 6.408 | 6.626 | ||
Mutatie vlottende schuld | – 1.147 | |||||
Extrapolatie | 42.508 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 47.997 | 50.474 | 40.415 | 57.070 | 43.046 | 42.508 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 48.529 | 64.525 | 41.213 | 50.472 | 46.607 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting | 1.835 | – 2.845 | 165 | 6.059 | 296 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rentebaten vaste schuld | 50 | 152 | 184 | 224 | 231 | |
Rentebaten vlottende schuld | 1 | 0 | 1 | 1 | 2 | |
Uitgifte vaste schuld | – 6.469 | 4.162 | 5.024 | – 3.439 | ||
Mutatie vlottende schuld | 2.950 | |||||
Extrapolatie | 45.103 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 53.364 | 55.364 | 45.725 | 61.780 | 43.696 | 45.103 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Uitgaven en ontvangsten
Door een nieuw kastekort en realisaties zijn de ramingen voor rente en uitgifte schuld bijgesteld.
Artikel 12 Kasbeheer
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 7.179 | 6.572 | 9.974 | 12.817 | 14.024 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting | – 1.573 | – 4.122 | – 4.842 | – 5.285 | – 5.367 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rentelasten | 13 | – 15 | 14 | 19 | 18 | |
Verstrekte leningen | – 123 | – 250 | – 250 | – 250 | – 250 | |
Mutatie in rekening-courant en deposito | 2.423 | 2.174 | – 25 | – 1.364 | – 4.156 | |
Extrapolatie | 5.958 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 7.918 | 4.359 | 4.870 | 5.937 | 4.269 | 5.958 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 3.120 | 1.833 | 2.245 | 2.527 | 2.866 | |
Mutatie NvW 2014 | ||||||
Mutatie amendement 2014 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting | 129 | – 164 | 245 | – 338 | – 322 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rentebaten | – 7 | – 21 | – 15 | – 73 | – 199 | |
Aflossingen op leningen | – 10 | – 16 | 1 | – 35 | – 241 | |
Mutatie in rekening-courant en deposito | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
Extrapolatie | 3.261 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 4.332 | 2.732 | 3.576 | 3.181 | 3.204 | 3.261 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Verstrekte leningen
Met name door RWT's worden minder leenaanvragen gedaan dan in het verleden. De raming voor de verstrekte leningen is daarom naar beneden bijgesteld.
Mutatie in rekening-courant en deposito
De mutatie van de verwachte afname van rekening-courantsaldi wordt veroorzaakt door ontwikkelingen bij sociale fondsen.
Ontvangsten
Rentebaten
De raming van de te ontvangen rente is naar beneden bijgesteld omdat er naar verwachting minder leningen worden verstrekt en omdat het geraamde rentepercentage op de te verstrekken leningen is gedaald.
Mutatie in rekening-courant en deposito
De mutatie van de verwachte toename van rekening-courantsaldi wordt veroorzaakt door de deelname van decentrale overheden aan schatkistbankieren. Het geleidelijk afbouwen van bestaande beleggingen zorgt de komende jaren voor een instroom van middelen in de schatkist.