Een vergunningstelsel voor online kansspelen zorgt ervoor dat een belangrijk deel van de online spelers – we streven naar tenminste 80% – binnen deze kabinetsperiode veilig en verantwoord bij een aanbieder met een vergunning kan spelen. Aanbieders die in aanmerking willen komen voor een vergunning zullen aan strikte eisen moeten voldoen, onder andere op het gebied van verslavingspreventie. De bevoegdheden van de kansspelautoriteit zullen worden uitgebreid om een effectieve handhaving van illegaal aanbod mogelijk te maken. Het aanbieden van gokspelen is geen kerntaak van de overheid. Daarom zal Holland Casino in 2017 worden gesplitst en geprivatiseerd.
Ook worden er vanaf dat moment nieuwe aanbieders op de markt toegelaten. Daarnaast komt er een herziening van het vergunningstelsel voor de loterijen. De vergunningen worden nu onderhands gegund, hetgeen strijdig is met het Europees Recht. Het loterijstelsel is van grote maatschappelijke waarde. Het kabinet wil dan ook vanaf 2017 ruimte bieden aan nieuwe loterij initiatieven die het maatschappelijk belang centraal stellen, waarbij strikte voorwaarden worden gesteld om dat belang te waarborgen. De eind 2014 aflopende vergunningen worden tot die tijd voorlopig verlengd. Om de loterijen meer ruimte te geven voor innovatie wordt het verplichte afdrachtspercentage van de goede doelen loterijen verlaagd van 50% naar 40%. De afdrachten aan goede doelen blijven daarbij volgens de Goede Doelen Loterijen de komende jaren minimaal gelijk. De Staatsloterij en de Lotto onderzoeken of zij in de toekomst kunnen samenwerken.
Ook het Speelautomatenbesluit zal worden gemoderniseerd. Het besluit is verouderd en biedt weinig ruimte voor innovatie. Het is voor de kanalisatie van belang dat het legale aanbod voldoende attractief blijft. Minstens zo belangrijk is dat de sector kan (blijven) investeren in verslavingspreventie. Momenteel wordt er een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor de modernisering van het besluit. Op basis hiervan zullen beleidskeuzes worden gemaakt.
Om kansspelen op afstand wettelijk te reguleren is een wetsvoorstel opgesteld. De parlementaire behandeling wordt naar verwachting in 2015 afgerond. De AMvB wijziging voor de verlaging van het afdrachtspercentage voor goede doelen loterijen zal, afhankelijk van de voortgang van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel kansspelen op afstand, naar verwachting medio juli 2015 inwerking treden. Om de markt te openen voor nieuwe loterijinitiatieven en hiervoor strikte voorwaarden op te stellen, wordt ook een AMvB wijziging voorbereid. Deze wijziging zal op 1 januari 2017 inwerking treden. Een wetsvoorstel voor de herinrichting van de casinomarkt gaat in 2015 naar de Tweede Kamer. Het aangepaste Speelautomatenbesluit zal naar verwachting ook in 2015 aan beide Kamers worden voorgelegd.
Tot slot
De Beleidsagenda 2015 is een leidraad voor de komende regeerperiode. Daarin zal extra aandacht worden gegeven aan de beschreven zeven thema’s. De nationale veiligheid vraagt om intensieve aanpak van terrorisme en andere grensoverschrijdende criminaliteit. De nationale politie wordt verder uitgebouwd naar een nog effectiever opererend korps. De rechtsstaat wordt waar dat kan, versterkt. Asiel en migratie zullen blijvend aandacht vragen. De wet- en regelgeving rond kansspelen wordt aangepast aan deze tijd. Het slachtoffer komt meer centraal te staan. De vreselijke tragedie met vlucht MH17, waarbij 298 mensen zijn omgekomen, laat zien dat de zorg voor slachtoffers en nabestaanden een hoofdtaak is. De agenda geeft weer dat bovenal er een beleid gevoerd zal worden, waardoor Nederland beter functioneert, de leefbaarheid wordt verhoogd en merkbaar veiliger wordt. Wij zijn er van overtuigd dat de Beleidsagenda 2015 voor de komende periode een welkome houvast zal bieden.
Prestatie-indicatoren Veiligheidsagenda
In de Veiligheidsagenda hebben de Minister van Veiligheid & Justitie, het college van procureurs-generaal en de regioburgemeesters doelstellingen geformuleerd voor de periode 2015–2018. Deze Veiligheidsagenda is complementair aan de lokale Veiligheidsagenda’s. In onderstaande tabel worden de prestatie-indicatoren omtrent de belangrijkste thema’s gepresenteerd. De doelstellingen uit de Veiligheidsagenda volgen op de doelstellingen uit de landelijke prioriteiten 2011–2014, die in de begroting van voorgaande jaren zijn opgenomen. Voor een aantal doelstellingen geldt, dat de gehanteerde indicatoren zijn gewijzigd (High Impact Crimes, Ondermijnende en financieel-economische criminaliteit, cybercrime en kinderporno). Daarom is voor deze indicatoren geen realisatie van 2013 en doelstelling voor 2014 opgenomen. Deze informatie is echter wel te vinden de VenJ begroting 2014 en het jaarverslag 2013. Een uitgebreide toelichting en definities zijn te vinden in de Veiligheidsagenda.
Nulwaarde | Realisatie | Doel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
High Impact Crimes1 | |||||||
Aantal overvallen | 1.633 | 1.648 | 1.596 | 1.563 | 1.540 | ||
Aantal straatroven | 7.002 | 6.723 | 6.534 | 6.204 | 5.931 | ||
Aantal woninginbraken | 87.345 | 84.855 | 80.765 | 65.000 | 61.000 | ||
Ondermijnende en financieel-economische criminaliteit2 | |||||||
Aantal aangepakte criminele samenwerkingsverbanden (csv’s) | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 | ||
Afnemen crimineel vermogen3 | |||||||
Crimineel vermogen dat langs strafrechtelijke weg wordt afgepakt (in mln. €) | 70 | 59,5 | 70 | 90,6 | 100,6 | 110,6 | 115,6 |
Aanpak cybercrime4 | |||||||
Aantal complexe onderzoeken naar cybercrime | 20 | 25 | 30 | 40 | 50 | ||
Aantal reguliere onderzoeken naar cybercrime | 180 | 175 | 190 | 230 | 310 | ||
Aanpak kinderporno5 | |||||||
Totaal aantal interventies | 600 | 563 | 600 | 620 | 650 | 700 | |
Aantal complexe en grootschalige onderzoeken | 20 | 20 | 20 | 25 | 25 | ||
Aantal reguliere grootschalige onderzoeken | 215 | 215 | 230 | 235 | 240 | ||
Aanpak horizontale fraude6 | |||||||
Aantal aan OM aan te leveren zaken | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.600 | 1.900 | 2.300 |
Bron: Veiligheidsagenda 2015–2018. De nulwaarden betreffen waarden uit 2013. In de Veiligheidsagenda zijn naast de streefwaarden voor de aantallen ook ophelderingspercentages m.b.t. High Imact Crimes te vinden.
Bron: jaarbericht OM en politie. Genoemde aantallen betreffen een minimum streefwaarde, van het aantal criminele samenwerkingsverbanden dat middels strafrechtelijk onderzoek wordt aangepakt (zij het projectmatig onderzoek of TGO-onderzoek). Handhaving van het aantal onderzoeken gaat gepaard met kwalitatieve versterking van de strafrechtelijke aanpak, waarbij deze meer gericht wordt op kopstukken en sleutelfiguren. Sturing op het aantal onderzoeken betreft een wijziging ten opzichte van de voor 2013 en 2014 gehanteerde indicator «percentage bekende csv’s dat wordt aangepakt».
Bron: Jaarbericht KLPD. In de Veiligheidsagenda 2015–2018 is overeengekomen dat het aantal complexe onderzoeken stijgt tot 50, en het totaal aantal onderzoeken tot 360. Het aantal complexe onderzoeken is inclusief tenminste 20 grote internationale zaken dat wordt opgepakt door het Team High Tech Crime. De geformuleerde doelstelling betreft een wijziging ten opzichte van de jaren 2013 en 2014, waarin enkel de complexe onderzoeken door het Team High Tech Crime werden geregistreerd.
Bron: Jaarbericht OM. In de gemeenschappelijke Veiligheidsagenda 2015–2018 is overeengekomen dat de aanpak van kinderporno wordt versterkt. Concreet is afgesproken dat het aantal interventies zal stijgen tot 700, waarvan tenminste 265 complexe en grootschalige onderzoeken in 2018. Dit betekent een wijziging van de doelstelling ten opzichte van 2013 en 2014, waarin werd gekeken naar het aantal ingestroomde verdachten. Door middel van de nieuwe prestatie-indicator kan effectiever op de aanpak worden gestuurd.
Belangrijkste beleidsmatige mutaties
De onderstaande tabellen bevatten de belangrijkste beleidsmatige budgettaire mutaties sinds de begroting 2014 voor respectievelijk de uitgaven en ontvangen sinds de begroting 2014. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln. Indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.
Artikel(en) | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Reorganisatie nationale politie | 31 | 30.805 | 30.792 | 41.032 | 0 | 0 | 0 |
2. Politieonderwijs | 31 | 0 | 10.262 | 10.263 | 10.267 | 10.266 | 10.267 |
3. Intensivering Veiligheid | 31 | 0 | 10.200 | 90.000 | 97.800 | 0 | 0 |
4. Volumeontwikkeling rechtspraak | 32 | – 22.500 | – 51.200 | – 63.800 | – 102.300 | – 103.200 | – 85.200 |
5. Ontslagrecht en WW | 32 | 260 | 9.570 | 11.400 | 11.400 | 11.400 | |
6. Zo Snel, Slim, Selectief, Simpel, Samen en Samenlevingsgericht Mogelijk (ZSM) | 32,34, 91 | 12.400 | 13.800 | 14.900 | 15.000 | 14.900 | 14.800 |
7. Intensivering Openbaar Ministerie (OM) | 33 | 0 | 5.000 | 10.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
8. PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking | 33 | 0 | – 13.454 | – 14.265 | – 14.182 | – 14.150 | – 14.150 |
9. Moties van der Staaij en wegwerken werkvoorraad OM | 33, 34, 92 | 13.000 | 9.000 | 10.000 | 10.000 | 7.000 | 7.000 |
10. Frictiekosten huisvesting Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) | 34 | 159.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11. Tbs-kliniek Veldzicht | 34 | 0 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
12. Kasschuif DJI | 34 | 1.400 | 23.700 | – 2.000 | – 12.900 | – 10.200 | 0 |
13. Versterking financiële positie Dienst Justitiële Inrichtingen | 34, 35 | 29.332 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14. Administratiekosten vergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) | 34 | 70.244 | 70.732 | 71.647 | 73.856 | 73.856 | 73.856 |
15. Overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA) | 34, 35, 37 | 14.357 | 14.030 | 14.368 | 13.712 | 13.690 | 13.690 |
16. Raad voor de kinderbescherming | 35 | 10.000 | 9.900 | 9.900 | 9.900 | 9.800 | 9.800 |
17. Decentralisatie jeugdzorg | 35 | 0 | – 358.201 | – 358.200 | – 320.621 | – 320.607 | – 320.607 |
18. ODA toerekening eerstejaars asielopvang | 37 | 88.389 | 78.875 | 78.648 | 78.571 | 78.466 | 78.466 |
19. Kasschuif asielreserve | 37 | – 50.000 | 25.000 | 25.000 | 0 | 0 | 0 |
20. Inzet asielreserve | 37 | 10.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21. Verhoging instroom asiel eerstejaarsopvang | 37 | 375.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22. Centrale bekostiging P-direct | 91 | 0 | – 23.862 | – 23.328 | – 22.810 | – 22.184 | – 21.634 |
23. Eindejaarsmarge | 92 | 70.496 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
24. Egalisatievordering RGD kantoren | 92 | – 39.685 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25. Inzet loon- en prijsbijstelling | 92 | – 30.100 | – 46.500 | – 10.800 | – 10.000 | – 7000 | – 7000 |
26. Doelmatiger strafrechtketen | 92 | 0 | 27.000 | 27.000 | 27.000 | 27.000 | 27.000 |
27. Intensiveringsmiddelen veiligheid | 92 | 0 | 0 | 20.000 | 20.000 | 0 | 0 |
28. Loonbijstelling | 92 | 20.588 | 20.336 | 19.872 | 19.365 | 19.204 | 19.135 |
29. Uitkomst augustus besluitvorming | 92 | 0 | 0 | – 19.000 | – 19.000 | 0 | 0 |
30. Intertemporele compensatie | 92 | 29.300 | – 5.200 | 14.000 | 24.450 | – 13.650 | 0 |
1. Reorganisatie nationale politie
De vorming van de nationale politie gaat gepaard met een personele reorganisatie, waarbij alle medewerkers van de voormalige 25 regionale korpsen, het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) en de voorziening tot samenwerking Politie Nederland (VtSPN) betrokken zijn. Met het Regeerakkoord van het kabinet Rutte I is voor de kosten van deze reorganisatie voor de jaren 2013 tot en met 2016 in totaal € 130 mln. gereserveerd op de Aanvullende Post van het Rijk. Bij 1e suppletoire begroting 2013 is € 30 mln. overgeheveld naar de begroting van Veiligheid en Justitie. Het restant is bij 1e suppletoire begroting 2014 overgeheveld.
2. Politieonderwijs
Met het Regeerakkoord Rutte-I is een pakket aan maatregelen voor het politieonderwijs afgesproken. Naast taakstellingen op het politieonderwijs zijn er ook middelen gereserveerd op de Aanvullende Post van het Rijk: € 10,2 mln. (structureel) voor het introduceren van een beurs voor aspiranten. Deze middelen zijn bij 1e suppletoire begroting 2014 aan de VenJ-begroting toegevoegd.
3. Intensivering veiligheid
Om uitvoering te kunnen geven aan de gemeenschappelijke veiligheidsagenda worden de middelen uit de RA-intensiveringsenveloppe Veiligheid overgeheveld van de aanvullende post naar de begroting van VenJ voor de jaren 2015 t/m 2017.
4. Volumeontwikkeling rechtspraak
Op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognose Model Justitiële ketens (PMJ), worden zowel de geraamde uitgaven aan de rechtspraak als de griffieontvangsten bijgesteld. Met name bij civiele rechtspraak en de vreemdelingenkamers is de geraamde instroom lager dan eerder werd ingeschat.
5. Ontslagrecht en WW
In het Regeerakkoord 2013 is overeengekomen het ontslagrecht en de WW te hervormen. Hierin werd uitgegaan van een besparing bij de Rechtspraak van € 5 mln. per jaar in verband met afschaffen kantonrechterroute bij ontslag. Bij de herziening van concept wetsvoorstel «hervorming flexrecht, ontslagrecht en WW» is gebleken dat de kantonrechterroute niet wordt afgeschaft. In verband met extra rechtszaken worden extra kosten bij de rechtspraak verwacht.
6. Zo Snel, Slim, Selectief, Simpel, Samen en Samenlevingsgericht Mogelijk (ZSM)
ZSM is een snelrechtprocedure, ter afdoening van veelvoorkomende criminaliteitszaken door het OM in samenwerking met de ketenpartners. Dit programma leidt tot een efficiëntere strafrechtsketen. Voor ZSM zijn binnen de VenJ-begroting structureel middelen vrijgemaakt.
7. Intensivering Openbaar Ministerie (OM)
In het kader van de begrotingsonderhandelingen 2015 tussen het Kabinet en de fracties van SGP, D66 en CU is besloten tot een intensivering van € 20 mln. voor het OM. De middelen kunnen ingezet worden om de aanpak van criminaliteit met een internationale dimensie te versterken, zoals jihadisme, kinderporno, en internationaal afpakken. Deze middelen worden ingezet om te zorgen dat het OM meer, en kwalitatief betere zaken voor de rechter brengt.
8. PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking
De tijdelijke stimuleringsregeling aan gemeenten voor het uitschrijven van processen-verbaal (de PV-vergoeding) wordt met ingang van 31 december 2014 beëindigd.
9. Moties van der Staaij en wegwerken hoeveelheid OM
Bij de begrotingsbehandeling 2014 van VenJ zijn door het lid Van der Staaij vier moties ingediend met betrekking tot re-integratie ex-gedetineerden, vrijwilligerswerk gedetineerden, inkoop forensische zorg en een uitstapregeling prostituees (zie TK 33 750 VI, nrs. 80 t/m 83). Tevens is aan de Tweede Kamer toegezegd om voor 2014 extra budget (€ 5 mln.) ter beschikking te stellen voor het aannemen van circa 100 tijdelijke juristen bij het OM. Deze juristen zullen worden ingezet bij het wegwerken van de nog te beoordelen zaken.
10. Frictiekosten huisvesting Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
De uitvoering van het Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. De in 2014 benodigde middelen zijn bij 1e suppletoire begroting 2014 aan de begroting van VenJ beschikbaar gesteld.
11. Tbs-kliniek Veldzicht
In de begrotingsafspraken van 2013 is overeengekomen dat de tbs-kliniek Veldzicht blijft behouden.
12. Kasschuif DJI
Binnen de VenJ-begroting worden diverse maatregelen genomen om de meerjarige budgettaire problematiek bij DJI op te lossen. Hierover is de Tweede Kamer per brief geïnformeerd (zie TK 24 587, nr. 588). Om deze problematiek het hoofd te kunnen bieden is in nauw overleg met de vestigingsdirecteuren een pakket maatregelen ontwikkeld («de zogenaamde Breukelen maatregelen»).
Door het nemen van deze maatregelen sluit de begroting van VenJ per saldo over de jaren heen.
13. Versterking financiële positie Dienst Justitiële Inrichtingen
De niet benutte financiering en/of exploitatieresultaat 2013 bij de organisaties CJIB, Justis, DJI en Jeugdbescherming en -reclassering wordt ter beschikking gesteld aan DJI om de financiële positie van DJI te versterken. Dit is reeds gemeld in de eerste suppletoire begroting. Deze middelen zullen worden ingezet om een negatief resultaat in 2014 te voorkomen.
14. Administratiekosten vergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
De afspraken tussen VenJ en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) rondom de uitgaven en ontvangsten voor de administratiekostenvergoeding zijn nu meerjarig verwerkt in de begroting van VenJ. De ontvangsten uit de administratiekostenvergoeding worden beschikbaar gesteld aan het CJIB ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonnissen en OM-afdoeningen.
15. Overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA)
Een deel van het zorgpersoneel binnen VenJ valt onder het OVA-convenant. Het kabinet heeft in 1999 met de werkgevers in de zorgsector het zogenaamde OVA (Overheidsbijdrage in arbeidskosten ontwikkeling)-convenant afgesloten. Op basis van dit OVA-convenant wordt jaarlijks vastgesteld wat de jaarlijkse aanpassing van overheidsbijdrage voor de loonontwikkeling is in de zorgsectoren (o.a. psychiatrisch personeel DJI en COA). De hoogte van deze aanpassing wordt jaarlijks vastgesteld in het voorjaar op basis van de ramingen van Centraal Economisch Plan van het Centraal Planbureau (CPB).
16. Raad voor de Kinderbescherming
Op basis van de realisatiecijfers 2013 bleek dat de Raad voor de Kinderbescherming een structureel tekort heeft van circa. € 10 mln. Dit is bij 1e suppletoire begroting 2014 gecorrigeerd.
17. Decentralisatie jeugdzorg
Op 18 februari 2014 is door de Eerste Kamer de Jeugdwet aangenomen (TK 33 684, nr. 2). Deze wet bepaalt dat per 2015 de uitvoering van de jeugdzorg, inclusief de justitiële jeugdzorg, bij de gemeente ligt waar deze voorheen bij de rijksoverheid geplaatst was. In het kader van de decentralisatie van de justitiële jeugdzorg worden de daarvoor beschikbare middelen overgeheveld van de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie naar de gemeentefondsbegroting en worden als integratieuitkering verstrekt.
18. ODA toerekening eerstejaars asielopvang
De raming voor de asielinstroom is voor de komende jaren naar boven bijgesteld. Dit leidt tot hogere asielopvangkosten bij het COA. De extra kosten voor eerstejaars asielopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ontwikkelingssamenwerking (ODA) voor 2014 ad € 88,4 mln. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA de komende jaren ook toe.
19. Kasschuif asielreserve
VenJ verschuift eenmalig budget – via de begrotingsreserve asiel – om zodoende het budget voor ontwikkelingssamenwerking (ODA) 2014 te ontlasten.
20. Inzet asielreserve
De stijging van de asielinstroom leidt ook tot hogere kosten bij de IND. Voor deze extra kosten wordt vanuit de asielreserve € 10,8 mln. ingezet om hier in 2014 te voorzien.
21. Verhoging instroom asiel eerstejaarsopvang
De instroom van asielzoekers uit ontwikkelingslanden loopt in 2014 naar verwachting op. Om aan de kosten die gepaard gaan met de hoge toestroom tegemoet te komen, stelt het kabinet in 2014 375 miljoen euro extra beschikbaar voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers in 2014 en 2015. Dit bedrag zal bij miljoenennota 2014 aan de begroting van VenJ toegevoegd worden.
22. Centrale bekostiging P-Direkt
In de Hervormingsagenda Rijksdienst (TK 31 490, nr. 119) is aangekondigd dat onder coördinatie van de secretaris-generaal van het Ministerie van OCW de contouren voor een nieuw governance-model voor Shared Service Organisaties (SSO’s) wordt uitgewerkt. Daarbij wordt onderzocht of voor de financiering van de generieke dienstverlening kan worden gewerkt met centrale bekostiging. In dit kader is besloten om per 1 januari 2015 centrale bekostiging van P-direct als pilot te laten fungeren. Hiertoe zijn de geraamde middelen voor P-direct overgeheveld naar het Ministerie van Binnenlandse zaken.
23. Eindejaarsmarge
In 2013 is het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig tot besteding gekomen. Bij voorjaarsnota 2014 is de eindejaarsmarge van 2013 aan de begroting van VenJ toegevoegd.
24. Egalisatievordering RGD kantoren
Het kabinet heeft besloten tot een nieuwe vormgeving van het Rijkshuisvestingsstelsel per 1-1-2016 (TK 31 490, nr. 75). Een van de gevolgen hiervan is dat de huidige huurcontracten voortijdig worden opengebroken. Gedurende de looptijd van het huurcontract heeft de Rijksgebouwendienst (RGD) een vordering op de balans (zogenaamde egalisatievordering), dit werd in de loop der tijd afgelost door het departement als gebruiker van een pand. Doordat de huurcontracten voortijdig moeten worden opengebroken vanwege de overgang naar het nieuwe huisvestingsstelsel, dienen departementen deze egalisatievordering voortijdig af te lossen. Afgesproken is dat dit vanaf voorjaarsnota 2014 tot en met najaarsnota 2015 mag. VenJ heeft bij 1e suppletoire begroting 2014 de egalisatievordering volledig afgelost.
25. Inzet nog gereserveerde loon- en prijsbijstelling
In eerdere jaren is loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan de VenJ-begroting. Ter dekking van incidentele tegenvallers stond deze uitgedeelde loon- en prijsbijstelling gedeeltelijk gereserveerd op het artikel 92 Nominaal en Onvoorzien. Deze middelen zijn bij 1e suppletoire begroting ingezet ter dekking van budgettaire problematiek.
26. Doelmatiger strafrechtketen
In het Regeerakkoord is besloten tot bezuinigingen in de strafrechtketen. Door een betere aansluiting van de te onderscheiden schakels (politie, OM en ZM) moeten in de strafrechtketen efficiëntiewinsten worden gerealiseerd. Deze taakstelling bedraagt € 60 mln. structureel. Hiervan is vorig jaar reeds een eerste tranche van € 30 mln. structureel ingevuld op de begroting van VenJ. Het restant van deze taakstelling is bij de 1e suppletoire begroting 2014 ingevuld.
27. Intensiveringsmiddelen veiligheid
Bij Miljoenennota 2014 is besloten om het kasritme voor de intensiveringsmiddelen voor veiligheid uit het Regeerakkoord aan te passen en de middelen gereserveerd te houden op de Aanvullende Post. Om het fundament van de politie reeds in 2014 te kunnen versterken, zijn binnen de VenJ-begroting 2014 middelen (ad € 40 mln.) vrijgemaakt om de reeds geplande investeringen voor te financieren, zodat vertraging voorkomen werd. Bij 1e suppletoire begroting zijn de gereserveerde middelen overgeboekt van de Aanvullende Post. Aangezien deze middelen zijn voorgefinancierd binnen de VenJ-begroting, worden deze reeds vrijgemaakte middelen nu ingezet ter dekking van VenJ-brede problematiek.
28. Loonbijstelling
De loonbijstelling voor de sociale lastenontwikkeling tranche 2014 is aan de begroting van VenJ toegevoegd.
29. Uitkomst augustus besluitvorming
Bij voorjaarsnota is de VenJ-begroting gecompenseerd voor de sociale lastenontwikkeling op basis van het OVA-convenant. De daadwerkelijke sociale lastenontwikkeling viel lager uit dan oorspronkelijk geraamd, deze middelen worden ingezet ter ontlasting van het budgettaire beeld.
30. Intertemporele compensatie
Binnen de VenJ-begroting worden diverse maatregelen genomen om de meerjarige budgettaire problematiek op te lossen. Door het nemen van deze maatregelen sluit de begroting van VenJ per saldo over de jaren heen. Tussen een aantal jaren is daartoe een intertemporele compensatie verwerkt
Artikel(en) | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Griffierechten | 32 | – 41.400 | – 54.900 | – 68.400 | – 82.400 | – 84.700 | – 74.100 |
2. Besparingsverlies RA-maatregel bijdrageregelingen | 32, 34 | 0 | – 28.000 | – 5.000 | – 1.000 | 0 | 0 |
3. Vertraging verhoging griffierechten | 32 | – 38.000 | 19.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Wetsvoorstel aanpassing griffierechten | – 13.000 | – 13.000 | – 13.000 | – 13.000 | – 13.000 | ||
5. Boeten en transacties | 33 | 72.300 | 37.600 | 30.700 | 31.900 | 34.300 | 34.300 |
6. Administratiekosten vergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) | 34 | 70.244 | 70.732 | 71.647 | 73.856 | 73.856 | 73.856 |
7. Outputfinanciering Dienst Justitiële Inrichtingen | 34, 35 | 16.150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8. Terugdraaien licentie-fee loterijen | 34 | 0 | – 10.000 | – 10.000 | – 10.000 | – 10.000 | – 10.000 |
9. Inzet asielreserve | 37 | 10.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Griffierechten
Bij de griffierechten wordt op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognose Model Justitiële ketens (PMJ) een tegenvaller verwacht. De tegenvaller bij griffierechten is – evenals de tegenvaller in 2013 – grotendeels het gevolg van een lagere instroom van civiele zaken. Met name de eenvoudige kantonzaken (verstekzaken bij incassozaken) zijn afgenomen. Dit betekent ook dat aan de uitgavenkant sprake is van een daling van de kosten. Hiermee kan deze tegenvaller worden opgevangen.
2. Besparingsverlies RA-maatregel bijdrageregelingen
Uit de impactanalyse van de eigen bijdrageregelingen blijkt dat in de eerste jaren een aanloopverlies optreedt. Deze besparingsverliezen hangen samen met het gegeven dat tussen het moment van eerste vaststelling van een te betalen bijdrage en het moment waarop deze feitelijk betaald wordt, vertraging optreedt. Deze aanloopverliezen worden binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.
3. Vertraging verhoging griffierechten
Als gevolg van een vertraging invoering wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt een tegenvaller van € 19 mln. in 2014 verwacht. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.
4. Wetsvoorstel aanpassing griffierechten
De verhoging van de tarieven in het wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt gematigd. Het besparingsverlies wordt in de begroting van VenJ van dekking voorzien.
5. Boeten en transacties
De raming voor de ontvangsten uit boetes en transacties is herijkt. Daarnaast is de raming opgehoogd vanwege de Cross Border Enforcement-richtlijn. Deze richtlijn maakt het mogelijk om buitenlandse kentekenhouders te beboeten voor geflitste verkeersovertredingen.
6. Administratiekosten vergoeding Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
De afspraken tussen VenJ en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) rondom de uitgaven en ontvangsten voor de administratiekostenvergoeding zijn nu meerjarig verwerkt in de begroting van VenJ. De ontvangsten uit de administratiekostenvergoeding worden beschikbaar gesteld aan het CJIB ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonnissen en OM-afdoeningen.
7. Outputfinanciering Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
In 2013 was sprake van een lagere bezetting bij die Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar VenJ. Deze middelen worden weer ter beschikking gesteld aan DJI om de financiële positie van DJI te versterken.
8. Terugdraaien licentie-fee loterijen
In het Regeerakkoord is afgesproken dat vergunningen voor loterijen met ingang van 2015 niet meer ondershands worden gegund, maar via een transparante procedure waarbij aan nieuwe vergunninghouders een markconforme licentie-fee wordt gevraagd. Hiervoor is vanaf 2015 jaarlijks een opbrengst geraamd van € 10 mln. op de begroting van VenJ. In de uitwerking van de maatregelen voor loterijen blijkt het niet mogelijk om binnen het marktordeningsmodel een licentie-fee in rekening te brengen wat ertoe leidt dat de € 10 mln. ontvangsten niet gerealiseerd worden.
9. Inzet asielreserve
De stijging van de asielinstroom leidt ook tot hogere kosten bij de IND. Voor deze extra kosten wordt vanuit de asielreserve € 10,8 mln. ingezet om hier in 2014 te voorzien. Zie ook post 17 in de toelichting bij de tabel belangrijkste uitgaven.
Planning beleidsdoorlichtingen VenJ
Onderstaand overzicht geeft aan wanneer de operationele doelstellingen van de VenJ-begroting zullen worden doorgelicht.
Omschrijving (Artikel) | Realisatie | Planning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Nationale politie | ||||||||
Nationale politie (31)1 | X | |||||||
Veiligheid regio’s en politie2 | X | |||||||
Bekostiging nationale politie (31.2) | X | |||||||
Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en ICT politie (31.3) | X | |||||||
Rechtspleging en rechtsbijstand | ||||||||
Adequate toegang tot het rechtsbestel (32.2) | X | |||||||
Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging (32.3) | X | |||||||
Rechtshandhaving en vervolging | ||||||||
Bestuur, informatie en technologie (33.2) | X | |||||||
Opsporing en vervolging (33.3) | X | |||||||
Sanctietoepassing | ||||||||
Preventieve maatregelen (34.2) | X | |||||||
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en Vreemdelingenbewaring (34.3) | X | |||||||
Slachtofferzorg (34.4) | X | |||||||
Jeugd | ||||||||
Uitvoering jeugdbescherming en Voogdij AMV’s (35.2) | X | |||||||
Tenuitvoerlegging justitiële sancties Jeugd (35.3) | X | |||||||
Contraterrorisme en nationale veiligheidsbeleid | ||||||||
Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding (36.2) | X | |||||||
Veiligheid (radicalisering) (36.2) | X | |||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid (36.3) | X | |||||||
Vreemdelingen | ||||||||
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen (37.2) | X | |||||||
Terugkeer (37.3) | X |
Overzicht garanties en achterborgstellingen
Art. | Omschrijving | Uitstaande garanties | Geraamd te verlenen garanties | Geraamd te vervallen garanties | Uitstaande garanties | Garantieplafond | Geraamd te verlenen garanties | Geraamd te vervallen garanties | Uitstaande garanties | Garantieplafond | Totaal plafond |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | |||
31 | Inkoop Max en FLO | 1.002.617 | 0 | 0 | 1.002.617 | n.v.t. | 0 | 0 | 1.002.617 | n.v.t. | n.v.t. |
34 | Garantiestelling Faillissementscuratoren (dienst Justis) | 16.299 | 3.869 | 3.048 | 17.120 | n.v.t. | 4.000 | 3.200 | 17.920 | n.v.t. | n.v.t. |
35 | Garantstelling Hypothecaire leningen aan JJI's | 29.888 | 0 | 990 | 28.898 | n.v.t. | 0 | 1.028 | 27.870 | n.v.t. | n.v.t. |
Art. | Omschrijving | Uitgaven | Ontvangsten | Saldo | Uitgaven | Ontvangsten | Saldo | Uitgaven | Ontvangsten | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2013 | 2013 | 2014 | 2014 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | ||
34 | Garantiestelling Faillissementscuratoren (dienst Justis) | 1.068 | 0 | 1.068 | 1.044 | 0 | 1.044 | 1.300 | 0 | 1.300 |
Art. | Omschrijving | Uitstaande garanties | Geraamd te verlenen garanties | Geraamd te vervallen garanties | Uitstaand garanties | Garantieplafond | Geraamd te verlenen garanties | Geraamd te vervallen garanties | Uitstaand garanties | Garantieplafond | Totaal plafond |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | |||
31 | RC-limiet Politie | 268.500 | 0 | 0 | 268.500 | n.v.t. | 0 | 0 | 268.500 | n.v.t. | n.v.t. |
31 | Leenfaciliteit Politie | 1.254.900 | 0 | 0 | 1.254.900 | n.v.t. | 0 | 0 | 1.254.900 | n.v.t. | n.v.t. |
32 | Leenfaciliteit Gemeenschappelijk Hof | 0 | 492 | 0 | 492 | n.v.t. | 232 | 0 | 724 | n.v.t. | n.v.t. |
34 | RC-limiet kansspelautoriteit | 3.000 | 0 | 0 | 3.000 | n.v.t. | 0 | 0 | 3.000 | n.v.t. | n.v.t. |
34 | Leenfaciliteit kansspelautoriteit | 0 | 3.700 | 0 | 3.700 | n.v.t. | 0 | 0 | 3.700 | n.v.t. | n.v.t. |
35 | Leenfaciliteit particuliere JJI's | 76.905 | 0 | 3.185 | 73.720 | n.v.t. | 0 | 3.305 | 70.415 | n.v.t. | n.v.t. |
37 | Leenfaciliteit COA | 0 | 73.000 | 0 | 73.000 | n.v.t. | 0 | 0 | 73.000 | n.v.t. | n.v.t. |
37 | RC-limiet COA | 70.000 | 0 | 0 | 70.000 | n.v.t. | 0 | 0 | 70.000 | n.v.t. | n.v.t. |
Toelichting op overzicht verstrekte garanties
Inkoop Max en FLO
In de stand is de meerjarige verplichting die VenJ naar de politie en de politieacademie heeft, in het kader van de VUT, prepensioen en levensloopregeling (Inkoop Max regeling) en functioneel leeftijdsontslag (FLO regeling), afzonderlijk opgenomen. De verplichtingen die hieruit voortvloeien zijn gerelateerd aan de bedragen welke als vordering in de jaarrekeningen van de politie en de Politieacademie zijn opgenomen (TK 29 628, nr. 407).
Faillissementscuratoren
De garantstellingsregeling faillissementscuratoren (GSR) is voor faillissementen waarin sprake lijkt te zijn van kennelijk onbehoorlijk bestuur, maar in de boedel onvoldoende middelen aanwezig zijn om onderzoek te doen of een procedure te starten en zo onrechtmatig aan de boedel onttrokken gelden en goederen terug te halen. De GSR wordt herzien en zal hiermee aan het garantiekader voldoen. Dit betekent onder andere dat er een premiegefinancierde begrotingsreserve komt met het doel om de budgettaire risico’s voor de begroting te dekken. Daarnaast zal de GSR cyclisch worden geëvalueerd (horizonbepaling) en worden de uitvoeringskosten van de regeling geoptimaliseerd.
Hypothecaire leningen aan JJI's
Het feitelijk risico van de verleende garanties aan particuliere jeugdinrichtingen betreft borgstellingen voor het restantbedrag van leningen die particuliere inrichtingen zijn aangegaan ter financiering van de gebouwen. Zonder garantieverlening was het niet mogelijk tegen gunstige condities dergelijke leningen bij externe financiers af te sluiten. Omdat DJI de kapitaalslasten van de betreffende leningen bovennormatief vergoedt aan de inrichtingen was het uit efficiencyoverwegingen van belang dat de leningen tegen een zo gunstig mogelijk rentepercentage konden worden afgesloten.
Toelichting overzicht rekening-courant limieten en gebruik leenfaciliteit
RC Limiet politie, COA en Kansspelautoriteit
De betreffende organisaties hebben bij de bank een Rekening Courant Faciliteit, waarbij VenJ garant staat voor de aanzuivering van een mogelijk debetsaldo wanneer de betrokken organisaties in gebreke blijven.
Leenfaciliteit
De nationale politie, Politieacademie (PA), de Noordelijke Meldkamer, het Gemeenschappelijke Hof, de Kansspelautoriteit, de particuliere JJI's en het COA hebben toegang gekregen tot het geïntegreerd middelenbeheer van het Ministerie van Financiën (MvF). Voor de financiering van investeringen kunnen ze een beroep doen op de leenfaciliteit van MvF. In deze garantstelling is bepaald dat wanneer er niet aan de verplichtingen wordt voldaan die uit de overeenkomst van geldlening voortvloeien, MvF deze verplichting ten laste zal brengen van het Ministerie van VenJ.