In het verdiepingshoofdstuk worden de belangrijkste mutaties ten opzichte van de begroting 2014 kort toegelicht.
De algemene mutaties
De meest voorkomende mutaties die op alle overige artikelen van toepassing zijn, worden hieronder toegelicht. Daarna worden de specifieke mutaties per artikel nader toegelicht.
Reguliere formatiewijzigingen
De reguliere formatiewijzigingen bestaan voornamelijk uit het verwerken van de intensiveringen als gevolg van de Beleidsbrief uit 2011 en een aantal overhevelingen tussen de defensieonderdelen. Er is slechts sprake van een zeer beperkt aantal andere mutaties.
Prijsbijstelling 2013 en 2014
Dit betreft het exploitatiedeel van de prijsbijstelling 2013 en 2014.
Loonbijstelling 2013
Vanuit Nominaal en Onvoorzien wordt de loonbijstelling tranche 2013, inclusief de aanvulling voor het tekort Compensatie Loon en Sociale lasten (CLS) en de post veteranen pensioenen toegevoegd.
Herschikking tussen defensieonderdelen
De herschikkingen betreffen diverse mutaties waarbij de taken met de bijbehorende budgetten overgeheveld worden tussen de defensieonderdelen. Veel van deze mutaties zijn de meerjarige doorwerking van de in de eerste suppletoire begroting 2013 opgenomen mutaties. Zoals het budget instandhouding voor onderhoud wapensystemen Land van de DMO naar het CLAS (€ 19,4 miljoen) en voor onderhoud van de helikopter (NH-90) van het CLSK naar de DMO (€ 6 miljoen), en de budgetten voor personeelszorg (€ 17 miljoen) van het centraal apparaat naar het CDC. Tevens is het langer aanhouden van de Gulfstream verwerkt.
Budgetontvlechting ontslagbescherming (UKW)
De budgetten voor ontslagbescherming uit het sociaal beleidskader zijn overgeheveld van het centraal apparaat naar de defensieonderdelen (€ 28 miljoen).
Ontvlechting wervingsbudgetten
De budgetten voor werving zijn van de defensieonderdelen overgeheveld naar het CDC.
Veteranen pensioenen en schadeloosstelling
Om de gevolgen van de Veteranenwet en de schadeloosstelling te bekostigen was een reservering opgenomen van € 7,2 miljoen. Deze reservering wordt nu aangewend voor de financiering van de uitvoering van deze regelingen. Hiervoor worden de budgetten structureel toegevoegd aan de (niet-)beleidsartikelen 8, 9 en 10.
Bijdrage vanuit het BIV
Vanuit het artikel Internationale Veiligheid van BH&OS is voor 2015 € 293,4 miljoen toegevoegd aan de defensiebegroting, waarvan € 173,9 miljoen voor het uitvoeren van crisisbeheersingsoperaties (artikel 1 Inzet). Aan BZ en BH&OS staat € 60 miljoen ter beschikking voor activiteiten op het terrein van hervorming van de veiligheidssector, bescherming van civiel personeel in fragiele staten, rechtsstaatontwikkeling en capaciteitsopbouw. Dit wordt jaarlijks overgeheveld naar BH&OS en BZ. Het overige budget van € 59,5 miljoen is bestemd voor de operationele commando’s en het CDC, voor de inzet van VPD’s en het uitvoeren van trainingen en capaciteitsopbouw in Afrika en ontwikkelingslanden, het leveren van civiele militaire capaciteit en luchttransport, inzet vanuit de Kmar-pool en de nazorg voor de uitgezonden militairen.
Correctie op de defensiebegroting vanwege de bijdrage BIV
Met deze post wordt de defensiebegroting met € 59,5 miljoen gecorrigeerd voor de activiteiten in het kader van de internationale vrede en veiligheid. Het betreft € 8 miljoen voor de inzet van VPD’s (artikel 1), € 8,9 miljoen voor training en capaciteitsopbouw (artikel 2 en 3), € 6 miljoen voor civiel-militaire capaciteiten (artikel 3), € 22 miljoen voor luchttransport (artikel 4), € 4,6 miljoen voor de KMar pool (artikel 5) en € 10 miljoen voor nazorg (artikel 8).
Begrotingsoverleg augustus 2014
Het kabinet heeft besloten om extra geld vrij te maken voor Defensie. Het gaat om € 50 miljoen in 2015, € 150 miljoen in 2016 en vanaf 2017 € 100 miljoen per jaar. Het extra geld stelt Defensie in staat maatregelen te nemen om de inzetbaarheid en het voortzettingsvermogen van de krijgsmacht te verbeteren en om te investeren in de verdere versterking en vernieuwing van capaciteiten:
-
• Helikopters: Vanwege het achterblijven van de NH90-capaciteit neemt Defensie voor de transporttaken extra Cougar-helikopters opnieuw in gebruik. Dit in aanvulling op de huidige acht Cougar-toestellen. Ook breidt Defensie de Chinook-capaciteit uit. Tevens investeert Defensie in een multidisciplinaire helikoptersimulator waarmee, voor alle Nederlandse helikoptertypen, complexe missies kunnen worden geoefend;
-
• Bushmasters: Defensie schaft twintig extra Bushmaster-pantservoertuigen aan voor de verbetering van het voortzettingsvermogen van het Commando Landstrijdkrachten, het Korps Commando Troepen en het Korps Mariniers;
-
• Tactische UAV korte afstand: De informatie die wordt vergaard met onbemande systemen is van grote waarde voor de commandant te velde. Daarom investeert Defensie in de nieuwste generatie tactische onbemande luchtsystemen. Hiermee beschikken grondtroepen over betere en real time informatie;
-
• Nieuwe generatie CBRN bescherming: Defensie investeert in een nieuwe generatie CBRN-uitrusting voor de individuele militair. Deze uitrusting beschermt tegen de modernste stoffen, waardoor slagvaardig optreden mogelijk blijft;
-
• Cyber: Defensie investeert verder in de kennis en deskundigheid van haar personeel, in relevante opleidingen, cyberwapens, detectiesystemen, een cyberlaboratorium en in capaciteit ten behoeve van datavergaring en analyse;
-
• Inzetvoorraden: De munitievoorraden voor belangrijke zee-, land- en luchtwapensystemen, zoals onderzeeboten, LC-fregatten en de Apache-helikopter worden verder aangevuld;
-
• Reservedelen: Om het voortzettingsvermogen van eenheden te verbeteren wordt de reservedelenvoorraad verder aangevuld. Voor 2016 zijn bovendien incidenteel extra middelen gereserveerd voor munitie en reservedelen.
-
• Versterken kennisbasis: Defensie investeert in specialistische functies op relevante plekken (smart buyers/specifiers). Dit vergroot de effectiviteit van Defensie, zowel operationeel als bestuurlijk;
-
• Joint ISR: Moderne wapensystemen, zoals LC-fregatten, F-35 jachtvliegtuigen en onbemande luchtsystemen, verzamelen en verwerken steeds grotere hoeveelheden informatie. Ook in de toekomst moet Defensie in staat blijven de informatie van uiteenlopende systemen bijeen te brengen, te verwerken en te analyseren. Defensie investeert daarom in de benodigde personele deskundigheid en in systemen die dergelijke data-analyse mogelijk maken;
-
• Versterken Command & Control: Operationele samenwerking, nationaal en internationaal, is essentieel. Defensie investeert in meer en betere middelen die de mogelijkheden van «genetwerkt militair optreden» vergroten;
-
• Inlichtingen en veiligheid (I&V): Om tegemoet te kunnen komen aan de toenemende vraag naar Inlichtingen & Veiligheids informatie over risicogebieden en (potentiële) inzetgebieden is het essentieel dat Defensie zelf inlichtingen kan vergaren en verwerken. Hiervoor wordt de MIVD versterkt met daarvoor relevante personele capaciteit en wordt daarnaast onder andere geïnvesteerd in specialistische IV/ICT.
-
• Een beperkt deel van het extra budget wordt vrijgemaakt om enkele knelpunten weg te nemen die het personeel ervaart in de bedrijfsvoering. Dit betreft verbeteringen op het gebied van infrastructuur, zoals legering, en IV/ICT-ondersteuning zoals selfservice faciliteiten.
Maatregelen (bedragen in M€) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Helikopters | 10,8 | 19,8 | 11,6 | 23,5 | 27,5 | 22,7 | 16,8 | 61,5 | 55,1 | 57,1 | 6,1 |
Bushmasters | 10,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Tactische UAV korte afstand | 0,0 | 1,9 | 10,3 | 6,6 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Nieuwe generatie CBRN-bescherming | 6,4 | 15,0 | 2,0 | ||||||||
Cyber | 5,0 | 7,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Inzetvoorraden | 8,2 | 7,2 | 46,9 | 50,3 | 48,7 | 55,5 | 39,5 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Versterken kennisbasis | 1,5 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | |
Joint ISR | 5,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | |
Versterken Command & Control | 4,0 | 4,6 | 7,0 | 3,9 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Inlichtingen en veiligheid (I&V) | 6,5 | 12,9 | 8,0 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,1 |
Beschikbaar voor aanvullende investeringen | 40,0 | 20,0 | 15,0 | 20,0 | 20,0 | 70,0 | |||||
Inzetvoorraad optimaliseren | 10,0 | ||||||||||
Aanvullende kapitale munitie | 20,0 | ||||||||||
Versterken IV/ICT-ondersteuning | 2,0 | ||||||||||
Verbeteren infrastructuur | 3,2 | ||||||||||
Totaal | 50,9 | 151,4 | 101,1 | 102,7 | 99,5 | 101,5 | 99,6 | 100,5 | 99,1 | 101,1 | 100,1 |
Specifieke toelichting per artikel
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 177.246 | 6.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | 242.124 | ||||||
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 177.246 | 248.374 | 2.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Cyberconferentie | 3.000 | ||||||
Prijsbijstelling tranche 2013 + 2014 | 126 | 82 | 82 | 82 | 81 | ||
Financiering vanuit het BIV | 293.350 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | ||
Doorwerking ontvangsten inzet VPD's | 5.300 | 5.300 | 5.300 | 5.300 | 5.300 | ||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 177.246 | 248.374 | 304.026 | 257.632 | 257.632 | 257.632 | 257.631 |
Cyberconferentie
In 2015 wordt een internationale Cyber conferentie door Nederland georganiseerd. Een deel van het benodigde bedrag is gefinancierd vanuit van HGIS budget (€ 3 miljoen).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 711.618 | 694.784 | 681.606 | 674.206 | 670.248 | 664.509 | 664.083 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | 26.550 | 3.907 | |||||
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 711.618 | 721.334 | 685.513 | 674.206 | 670.248 | 664.509 | 664.083 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Reguliere formatiewijzigingen | 4.100 | – 100 | 2.100 | 400 | 900 | ||
Prijsbijstelling tranche 2013 + 2014 | 7.197 | 6.871 | 6.707 | 6.565 | 6.442 | ||
Loonbijstelling tranche 2013 | 1.508 | 1.485 | 1.477 | 1.476 | 1.476 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 508 | – 1.179 | – 1.160 | – 990 | – 1.068 | ||
Budgetontvlechting ontslagbescherming (UKW-4) | 7.500 | ||||||
Ontvlechting wervingsbudgetten | – 4.700 | – 4.700 | – 4.700 | – 4.700 | – 4.700 | ||
Correctie Gereedstelling i.v.m. nog te ontvangen bijdrage vanuit het BIV t.b.v. oefeningen | – 4.450 | – 4.450 | – 4.450 | – 4.450 | – 4.450 | ||
Begrotingsoverleg: Versterken kennisbasis | 280 | 560 | 560 | 560 | |||
Begrotingsoverleg: Inzetvoorraad optimaliseren | 3.000 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 711.618 | 721.334 | 696.160 | 675.413 | 670.782 | 663.370 | 663.243 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 1.155.056 | 1.105.853 | 1.079.988 | 1.056.237 | 1.045.202 | 1.050.115 | 1.051.273 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | 57.875 | ||||||
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 1.155.056 | 1.163.728 | 1.079.988 | 1.056.237 | 1.045.202 | 1.050.115 | 1.051.273 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Reguliere formatiewijzigingen | 3.500 | – 3.900 | – 2.600 | – 4.500 | – 3.600 | ||
Prijsbijstelling tranche 2013 + 2014 | 5.493 | 5.480 | 5.512 | 5.603 | 5.529 | ||
Loonbijstelling tranche 2013 | 4.800 | 4.500 | 4.400 | 4.550 | 4.500 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 20.971 | 26.803 | 29.015 | 26.909 | 27.649 | ||
Bijstellen Materiële exploitatie | 14.200 | 19.300 | 27.100 | 27.700 | 26.800 | ||
Budgetontvlechting ontslagbescherming (UKW-4) | 9.300 | ||||||
Ontvlechting wervingsbudgetten | – 6.800 | – 6.800 | – 6.800 | – 6.800 | – 6.800 | ||
Correctie Gereedstelling i.v.m. nog te ontvangen bijdrage BIV | – 10.450 | – 10.450 | – 10.450 | – 10.450 | – 10.450 | ||
Begrotingsoverleg: Versterken kennisbasis | 327 | 653 | 653 | 653 | |||
Begrotingsoverleg: Joint ISR | 1.560 | 1.560 | 1.560 | 1.560 | |||
Begrotingsoverleg: Inzetvoorraad optimaliseren | 3.000 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.155.056 | 1.163.728 | 1.121.002 | 1.096.057 | 1.093.592 | 1.095.340 | 1.097.114 |
Bijstellen materiële exploitatie
De exploitatiereeksen van de projecten Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS), Counter -Improvised Explosive Devices (C-IED) en het pantservoertuig Boxer zijn meerjarig bijgesteld.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 651.319 | 638.348 | 636.271 | 633.177 | 630.576 | 616.544 | 616.641 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | 11.179 | ||||||
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 651.319 | 649.527 | 636.271 | 633.177 | 630.576 | 616.544 | 616.641 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Reguliere formatiewijzigingen | – 1.600 | – 5.400 | – 7.700 | – 1.100 | – 500 | ||
Prijsbijstelling tranche 2013 + 2014 | 10.082 | 9.812 | 9.549 | 9.505 | 9.158 | ||
Loonbijstelling tranche 2013 | 1.007 | 969 | 964 | 964 | 963 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 5.222 | – 6.489 | – 6.522 | – 6.320 | – 6.728 | ||
Bijstellen Materiële exploitatie | 23.280 | 22.520 | 21.313 | 23.936 | 20.263 | ||
Budgetontvlechting ontslagbescherming (UKW-4) | 5.100 | ||||||
Ontvlechting wervingsbudgetten | – 4.700 | – 4.700 | – 4.700 | – 4.700 | – 4.700 | ||
Correctie Gereedstelling i.v.m. nog te ontvangen bijdrage vanuit het BIV t.b.v. luchttransport | – 22.000 | – 22.000 | – 22.000 | – 22.000 | – 22.000 | ||
Begrotingsoverleg: Helikopters | 2.090 | 4.275 | 4.275 | 14.327 | 14.327 | ||
Begrotingsoverleg: Versterken kennisbasis | 233 | 467 | 467 | 467 | |||
Begrotingsoverleg: Joint ISR | 120 | 120 | 120 | 120 | |||
Begrotingsoverleg: Inzetvoorraad optimaliseren | 4.000 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 651.319 | 649.527 | 644.308 | 636.517 | 626.342 | 631.743 | 628.011 |
Bijstellen materiële exploitatie
Dit betreft de herschikking van de instandhoudingsbudgetten van de KDC-10 en de C-130 van de DMO naar het CLSK.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 328.658 | 311.529 | 307.514 | 302.224 | 300.728 | 300.286 | 299.955 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 |
| 16.989 | 952 |
|
|
|
|
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 328.658 | 328.518 | 308.466 | 302.224 | 300.728 | 300.286 | 299.955 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Reguliere formatiewijzigingen | 3.400 | 2.400 | 2.800 | 800 | 1.500 | ||
Prijsbijstelling tranche 2013 + 2014 | 1.286 | 1.207 | 1.192 | 1.192 | 1.180 | ||
Loonbijstelling tranche 2013 | 745 | 733 | 731 | 730 | 730 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 25 | – 18 | – 20 | – 20 | |||
Budgetontvlechting ontslagbescherming (UKW-4) | 2.700 | ||||||
Ontvlechting wervingsbudgetten | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Correctie exploitatie i.v.m. nog te ontvangen bijdrage BIV | – 4.600 | – 4.600 | – 4.600 | – 4.600 | – 4.600 | ||
Begrotingsoverleg: Versterken kennisbasis | 233 | 467 | 467 | 467 | |||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 328.658 | 328.518 | 311.472 | 301.679 | 300.798 | 298.355 | 298.732 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 1.019.656 | 1.193.654 | 1.346.677 | 1.388.729 | 1.438.241 | 1.420.349 | 1.538.298 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | – 70.848 | 5.124 | 7.473 | 2.198 | – 1.481 | – 1.424 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 1.019.656 | 1.122.806 | 1.351.801 | 1.396.202 | 1.440.439 | 1.418.868 | 1.536.874 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Opdracht Voorzien in nieuw materieel | 9.479 | 106.429 | 131.557 | 155.911 | 125.983 | ||
Benutten risicovoorziening | 8.600 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 2.000 | ||
Doorwerking verkoopopbrengsten | 5.999 | 32.900 | 44.400 | 74.800 | 24.600 | ||
AWBZ kosten MODS | – 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Participatiewet | – 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Veteranenwet en schadeloosstelling | – 3.400 | – 4.600 | – 6.100 | – 4.500 | – 2.100 | ||
Bureau Reservisten | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Bijstellen Materiële exploitatie | – 14.700 | – 19.800 | – 27.600 | – 28.200 | – 27.300 | ||
Bijstellen formatie | – 4.000 | – 2.400 | – 1.300 | – 500 | – 500 | ||
Oplossing restantproblematiek | 6.700 | 7.800 | |||||
Transitiekosten sourcing | – 11.900 | – 3.200 | – 3.200 | – 3.200 | – 2.000 | ||
Prijsbijstelling tranche 2013 + 2014 | 19.400 | 54.050 | 55.700 | 56.000 | 57.900 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 4.045 | – 3.476 | – 3.393 | – 3.639 | 233 | ||
Interne herschikking | – 3.600 | ||||||
Risicovoorziening ICT projecten | – 11.000 | – 10.400 | – 3.000 | ||||
Begrotingsoverleg: Helikopters | 8.600 | 15.400 | 7.100 | 6.800 | 10.800 | ||
Begrotingsoverleg: Bushmasters | 10.000 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
Begrotingsoverleg: Tactische UAV korte afstand | 1.900 | 10.300 | 6.600 | 4.500 | |||
Begrotingsoverleg: Inzet voorraden | 8.200 | 7.200 | 46.900 | 50.300 | 48.700 | ||
Begrotingsoverleg: Joint ISR | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |||
Begrotingsoverleg: Delta maatregelen | – 875 | – 1.345 | – 1.150 | – 2.750 | 350 | ||
Begrotingsoverleg: Nieuwe generatie individuele CBRN | 6.400 | 15.000 | 2.000 | ||||
Begrotingsoverleg: Nader te verdelen | 1.000 | ||||||
Begrotingsoverleg: Aanvullende kapitale munitie | 20.000 | ||||||
Opdracht Voorzien in infrastructuur | 23.100 | 59.880 | 8.280 | – 8.700 | – 7.800 | ||
Interne herschikking | 3.600 | ||||||
Doorwerking verkoopopbrengsten | 22.300 | 2.400 | 1.700 | – 14.700 | – 13.700 | ||
Leenconstructie Schiphol | 6.300 | 6.200 | 6.100 | 6.000 | 5.900 | ||
Herschikking vastgoed | – 10.000 | ||||||
Doorwerking overige ontvangsten (NCIA) | 900 | 1.080 | 480 | ||||
Begrotingsoverleg: Joint ISR | 3.000 | ||||||
Begrotingsoverleg: Versterken I&V capaciteit (basis op orde) | 5.000 | ||||||
Begrotingsoverleg: Nader te verdelen | 39.000 | ||||||
Begrotingsoverleg: Verbeteren infrastructuur | 3.200 | ||||||
Opdracht Voorzien in ICT | 24.058 | 26.458 | 23.358 | 12.158 | 8.758 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 | ||
Prijsbijstelling tranche 2014 | 600 | 800 | 600 | 400 | 400 | ||
Risicovoorziening ICT projecten | 11.000 | 10.400 | 3.000 | ||||
Begrotingsoverleg: Cyber wapens | 5.000 | 7.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | ||
Begrotingsoverleg: Versterken I&V capaciteit (basis op orde) | 5.000 | 5.200 | 5.300 | 400 | 400 | ||
Begrotingsoverleg: Versterken Command & Control | 4.000 | 4.600 | 7.000 | 3.900 | 500 | ||
Begrotingsoverleg: Versterken IV/ICT-onderdelen | 2.000 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.019.656 | 1.122.806 | 1.408.438 | 1.590.769 | 1.603.634 | 1.578.237 | 1.663.815 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 1.502.118 | 1.499.218 | 1.529.518 | 1.542.318 | 1.555.418 | 1.569.318 | 1.570.118 | 1.589.318 | 1.590.718 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | – 1.424 | – 1.424 | – 1.424 | – 1.424 | – 1.424 | – 1.424 | – 1.424 | – 1.424 | – 1.424 |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 1.500.694 | 1.497.794 | 1.528.094 | 1.540.894 | 1.553.994 | 1.567.894 | 1.568.694 | 1.587.894 | 1.589.294 |
Nieuwe mutaties | |||||||||
Opdracht Voorzien in nieuw materieel | 93.083 | 93.283 | 101.683 | 110.133 | 110.333 | 110.483 | 110.583 | 110.833 | 110.833 |
Benutten risicovoorziening | |||||||||
Doorwerking verkoopopbrengsten | |||||||||
AWBZ kosten MODS | |||||||||
Participatiewet | |||||||||
Veteranenwet en schadeloosstelling | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 | – 2.100 |
Bureau Reservisten | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 |
Bijstellen Materiële exploitatie | – 27.100 | – 26.900 | – 26.900 | – 26.900 | – 26.900 | – 26.900 | – 26.900 | – 26.900 | – 26.900 |
Bijstellen formatie | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 |
Oplossing restantproblematiek | |||||||||
Transitiekosten sourcing | |||||||||
Prijsbijstelling tranche 2013 + 2014 | 57.200 | 57.200 | 57.300 | 57.350 | 57.550 | 57.700 | 57.800 | 58.050 | 58.050 |
Herschikking tussen defensieonderdelen | 233 | 233 | 233 | 233 | 233 | 233 | 233 | 233 | 233 |
Interne herschikking | |||||||||
Risicovoorziening ICT projecten | |||||||||
Begrotingsoverleg: Helikopters | 6.000 | 100 | 53.100 | 55.100 | 57.100 | 6.100 | 6.100 | 6.100 | 6.100 |
Begrotingsoverleg: Bushmasters | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Begrotingsoverleg: Tactische UAV korte afstand | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 |
Begrotingsoverleg: Inzet voorraden | 55.500 | 39.500 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Begrotingsoverleg: Joint ISR | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Begrotingsoverleg: Delta maatregelen | – 1.650 | 20.250 | 14.250 | 20.650 | 18.650 | 69.650 | 69.650 | 69.650 | 69.650 |
Begrotingsoverleg: Nieuwe generatie individuele CBRN | |||||||||
Opdracht Voorzien in infrastructuur | 5.800 | 5.700 | 5.600 | 5.500 | 5.400 | 5.300 | 5.200 | 5.100 | 5.000 |
Interne herschikking | |||||||||
Doorwerking verkoopopbrengsten | |||||||||
Leenconstructie Schiphol | 5.800 | 5.700 | 5.600 | 5.500 | 5.400 | 5.300 | 5.200 | 5.100 | 5.000 |
Herschikking vastgoed | |||||||||
Doorwerking overige ontvangsten (NCIA) | |||||||||
Begrotingsoverleg: Joint ISR | |||||||||
Begrotingsoverleg: Versterken I&V capaciteit (basis op orde) | |||||||||
Opdracht Voorzien in ICT | 8.758 | 8.758 | 8.758 | 8.758 | 8.758 | 8.758 | 8.758 | 8.758 | 8.758 |
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 | – 1.542 |
Prijsbijstelling tranche 2014 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Risicovoorziening ICT projecten | |||||||||
Begrotingsoverleg: Cyber wapens | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Begrotingsoverleg: Versterken I&V capaciteit (basis op orde) | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Begrotingsoverleg: Versterken Command & Control | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.608.335 | 1.605.535 | 1.644.135 | 1.665.285 | 1.678.485 | 1.692.435 | 1.693.235 | 1.712.585 | 1.713.885 |
Risicovoorziening ICT projecten
Voor de mogelijke risico’s in de lopende ICT projecten is een risicovoorziening opgenomen.
Doorwerking verkoopopbrengsten
De verkoopopbrengsten laten door een aantal recente ontwikkelingen een positief resultaat zien ten opzichte van de conservatief geraamde opbrengsten. Deze ontvangsten verhogen het kader van investeringen. In deze ramingen zijn onder meer de Zr. Ms. Amsterdam en CV-90 als zekere (100%) opbrengst geraamd gezien de status van de contractonderhandelingen.
Leenconstructie Schiphol
Het budget voor de leenconstructie Schiphol wordt vanuit exploitatie overgeheveld naar investeringen infrastructuur, om hiermee uniformiteit te krijgen met de andere leenconstructies binnen de infrastructuur.
Herschikking vastgoed
Vanuit investeringen infrastructuur is budget overgeheveld naar de exploitatie van de infrastructuur om de problematiek van het budgettekort voor de instandhouding van het vastgoed op te lossen.
Doorwerking ontvangsten NCIA
De doorwerking van ontvangsten op de uitgaven heeft betrekking op de bijgestelde ontvangsten door de bijdrage van de gemeente Den Haag voor de uitbreiding van het NATO Communications and Information Agency (NCIA).
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 853.972 | 815.316 | 758.354 | 765.851 | 758.542 | 755.258 | 741.046 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | – 20.438 | – 588 | – 588 | – 588 | – 588 | – 588 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 853.972 | 794.878 | 757.766 | 765.263 | 757.954 | 754.670 | 740.458 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Reguliere formatiewijzigingen | – 700 | 2.700 | 2.900 | 2.800 | 2.900 | ||
Prijsbijstelling tranche 2013 en 2014 | 22.247 | 21.961 | 21.489 | 21.650 | 20.494 | ||
Loonbijstelling tranche 2013 | 830 | 802 | 799 | 782 | 782 | ||
Budgetontvlechting ontslagbescherming (UKW-4) | 1.600 | ||||||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 16.231 | – 21.267 | – 23.408 | – 21.368 | – 25.156 | ||
Bijstellen Materiële exploitatie | – 23.280 | – 22.520 | – 21.313 | – 23.936 | – 20.263 | ||
Begrotingsoverleg: Helikopters | 110 | 225 | 225 | 1.839 | 1.839 | ||
Begrotingsoverleg: Versterken kennisbasis | 43 | 85 | 85 | 85 | |||
Begrotingsoverleg: Joint ISR | 85 | 85 | 85 | 85 | |||
Begrotingsoverleg: Versterken I&V capaciteit (basis op orde) | 58 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 853.972 | 794.878 | 742.400 | 747.392 | 738.916 | 736.707 | 721.324 |
Bijstellen materiële exploitatie
Dit betreft de herschikking van de instandhoudingsbudgetten van de KDC-10 en de C-130 van de DMO naar het CLSK.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 1.040.029 | 972.277 | 959.668 | 943.595 | 938.580 | 924.526 | 916.345 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | 97.614 | 95 | 925 | 1.695 | 1.695 | 1.695 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 1.040.029 | 1.069.891 | 959.763 | 944.520 | 940.275 | 926.221 | 918.040 |
Reguliere formatiewijzigingen | – 4.300 | 4.600 | 1.800 | 400 | – 3.200 | ||
Prijsbijstelling tranche 2013 + 2014 | 20.220 | 19.039 | 18.781 | 18.489 | 18.348 | ||
Loonbijstelling tranche 2013 | 1.837 | 1.800 | 1.788 | 1.788 | 1.788 | ||
Budgetontvlechting ontslagbescherming (UKW-4) | 1.800 | ||||||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 29.930 | 20.901 | 16.375 | 13.098 | 12.424 | ||
Leenconstructie Schiphol | – 6.300 | – 6.200 | – 6.100 | – 6.000 | – 5.900 | ||
Transitiekosten sourcing | 11.900 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 2.000 | ||
Herschikking vastgoed | 10.000 | ||||||
Ontvlechting wervingsbudgetten | 16.700 | 16.700 | 16.700 | 16.700 | 16.700 | ||
Veteranenwet en schadeloosstelling | 6.100 | 7.300 | 8.800 | 7.200 | 4.800 | ||
Correctie defensiebegroting i.v.m. nog te ontvangen bijdrage BIV | – 10.000 | – 10.000 | – 10.000 | – 10.000 | – 10.000 | ||
Begrotingsoverleg: Helikopters | 534 | 534 | |||||
Begrotingsoverleg: Versterken kennisbasis | 63 | 125 | 125 | 125 | |||
Begrotingsoverleg: Joint ISR | 75 | 75 | 75 | 75 | |||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.040.029 | 1.069.891 | 1.037.650 | 1.001.998 | 991.819 | 971.830 | 955.734 |
Leenconstructie Schiphol
Het budget voor de leenconstructie Schiphol wordt vanuit exploitatie overgeheveld naar investeringen infrastructuur, om hiermee uniformiteit te krijgen met de andere leenconstructies binnen de infrastructuur.
Transitiekosten sourcing
Dit betreft de verwachte transitiekosten voor de uitbesteding van de cateringdiensten (UCD) en kosten van de projectorganisatie, die de omschakeling zal begeleiden voor het Defensie-brede bewakings en beveiligingssysteem (DBBS).
Herschikking vastgoed
Vanuit investeringen infrastructuur is budget overgeheveld naar de exploitatie van de infrastructuur om de problematiek van het budgettekort voor de instandhouding van het vastgoed op te lossen.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 100.566 | 113.716 | 102.147 | 98.434 | 93.561 | 94.188 | 94.176 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | 876 | ||||||
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 100.566 | 114.592 | 102.147 | 98.434 | 93.561 | 94.188 | 94.176 |
Prijsbijstelling tranche 2013 + 2014 | 4.117 | 3.817 | 3.649 | 3.715 | 3.634 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 7.504 | – 6.404 | – 1.804 | – 1.649 | – 1.843 | ||
Bijstellen Materiële exploitatie | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
Veteranenwet en schadeloosstelling | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
EU voorzitterschap | 2.200 | 2.500 | |||||
Bureau reservisten | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 100.566 | 114.592 | 102.460 | 99.847 | 96.906 | 97.754 | 97.467 |
Bureau reservisten
In de Defensiestaf is een bureau reservisten opgenomen. Dit bureau bestaat voornamelijk uit reservisten en heeft totaal een sterkte van ongeveer vijf vte’n.
EU Voorzitterschap
Van 1 januari tot en met 30 juni 2016 zal Nederland voor de twaalfde keer het voorzitterschap bekleden van de Raad van de Europese Unie. Tijdens het voorzitterschap worden diverse activiteiten georganiseerd, uiteenlopend van ministeriële vergaderingen tot ambtelijke overleggen en seminars. De kosten voor projectvoering en activiteiten ten behoeve van het EU Voorzitterschap worden gefinancierd vanuit het artikel 12 Nominaal en onvoorzien.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 1.658.703 | 1.698.315 | 1.603.521 | 1.546.784 | 1.536.465 | 1.545.999 | 1.460.319 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | – 95.721 | 23.514 | – 11.443 | – 11.459 | – 11.457 | – 11.462 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 1.658.703 | 1.602.594 | 1.627.035 | 1.535.341 | 1.525.006 | 1.534.542 | 1.448.857 |
Nieuwe mutaties | |||||||
Reguliere formatiewijzigingen | – 400 | 2.100 | 2.000 | 1.700 | 2.500 | ||
Prijsbijstelling tranche 2013 | 468 | 398 | 359 | 365 | 357 | ||
Loonbijstelling tranche 2013 | 6.825 | 6.439 | 6.221 | 6.039 | 5.585 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 15.274 | – 7.331 | – 5.539 | – 2.479 | – 1.919 | ||
Ontvlechting ontslagbescherming | – 28.000 | ||||||
Veteranenwet en schadeloosstelling | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | ||
Participatiewet | 1.200 | ||||||
AWBZ kosten | 2.500 | ||||||
Begrotingsoverleg: Versterken kennisbasis | 327 | 653 | 653 | 653 | |||
Begrotingsoverleg: Versterken I&V capaciteit (basis op orde) | 1.417 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | 2.600 | ||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.658.703 | 1.602.594 | 1.599.771 | 1.543.874 | 1.535.300 | 1.547.420 | 1.462.633 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 incl NvW | 0 | 46.727 | – 7.175 | 32.383 | 38.391 | 29.918 | 38.157 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2014 | 18.860 | 110.655 | 109.787 | 109.857 | 108.932 | 109.383 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 | 0 | 65.587 | 103.480 | 142.170 | 148.248 | 138.850 | 147.540 |
Nieuwe mutaties | |||||||
EU voorzitterschap | – 2.200 | – 2.500 | |||||
Prijsbijstelling tranche 2013 | – 47.001 | – 79.000 | – 78.999 | – 79.001 | – 79.000 | ||
Prijsbijstelling tranche 2014 | – 47.000 | – 47.000 | – 47.000 | – 47.000 | – 47.000 | ||
Loonbijstelling tranche 2013 | – 15.092 | – 14.518 | – 14.260 | – 14.055 | – 13.600 | ||
Benutten risicovoorziening | – 8.600 | – 3.200 | – 3.200 | – 3.200 | – 2.000 | ||
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 550 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | |||
Oplossing restantproblematiek | – 6.700 | – 7.800 | |||||
Veteranenwet en schadeloosstelling | – 7.200 | – 7.200 | – 7.200 | – 7.200 | – 7.200 | ||
Inzet VPD's | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 | ||
Correctie begroting door toevoeging BIV | 59.500 | 59.500 | 59.500 | 59.500 | 59.500 | ||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 0 | 65.587 | 27.337 | 40.252 | 40.389 | 37.894 | 40.440 |
Benutten risicovoorziening reorganisatie gerelateerde tegenvallers
Ten behoeve de transitiekosten voor de projecten Uitbesteding Cateringdiensten Defensie en het Defensie Bewaking- en Beveiligingssysteem (DBBS) wordt de risicoreservering aangewend. In 2015 is deze echter niet volledig dekkend. Het restant van de behoefte wordt opgenomen in de restproblematiek formatie.