Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
Artikel 12 Hoofdwegennet
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 2.917.637 | 0 | 2.917.637 | 1.011.039 | 3.928.676 | 135.401 | 132.427 | 63.375 | 61.909 |
Uitgaven | 2.011.120 | 0 | 2.011.120 | -180.222 | 1.830.898 | -16.590 | -307 | 3.735 | 9.207 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
12.01 Verkeersmanagement | 9.691 | 0 | 9.691 | 591 | 10.282 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 678.756 | 0 | 678.756 | – 70.599 | 608.157 | – 2.456 | – 2.500 | – 1.005 | – 2.500 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 498.217 | 0 | 498.217 | – 2.500 | 495.717 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 |
12.02.04 Vervanging | 180.539 | 0 | 180.539 | – 68.099 | 112.440 | 44 | 0 | 1.495 | 0 |
12.03 Aanleg | 443.676 | 0 | 443.676 | – 125.951 | 317.725 | – 14.155 | 2.153 | 4.700 | 11.667 |
12.03.01 Realisatie | 332.849 | 18.500 | 351.349 | – 59.709 | 291.640 | 59.351 | – 160.556 | – 81.134 | – 52.564 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 110.827 | – 18.500 | 92.327 | – 66.242 | 26.085 | – 73.506 | 162.709 | 85.834 | 64.231 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 371.932 | 0 | 371.932 | 13.354 | 385.286 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 567.712 | 0 | 567.712 | – 118 | 567.594 | 21 | 40 | 40 | 40 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 446.542 | 0 | 446.542 | 365 | 446.907 | 21 | 40 | 40 | 40 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 121.170 | 0 | 121.170 | – 483 | 120.687 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.07 Investeringsruimte | – 60.647 | 0 | – 60.647 | 2.501 | – 58.146 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.09 Ontvangsten | 55.525 | 0 | 55.525 | 73.528 | 129.053 | 6.768 | 3.152 | 6.195 | 11.667 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 70,6 miljoen. Verlagingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (– € 70,3 miljoen) en een overboeking naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor het toezicht op overbelading (– € 2,5 miljoen) met daartegenover een verhoging als gevolg van bijdragen van derden (€ 2,2 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 70,3 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 70,3 miljoen meer aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2016 nodig.
Toezicht overbelading
De ILT houdt toezicht op overbelading van wegverkeer. Hiervoor werd de ILT jaarlijks middels facturering door Rijkswaterstaat (RWS) gecompenseerd. De samenwerking is nu structureel in de begroting verwerkt door desbetreffende middelen (€ 2,5 miljoen per jaar) over te hevelen naar de begroting Hoofdstuk XII artikel 24 Handhaving en Toezicht.
Bijdragen derden
De provincie Noord-Brabant levert een bijdrage aan de kosten voor de werkzaamheden aan het Kunstwerk Drongelenskanaal binnen het programma Vervanging en Renovatie (€ 3,7 miljoen, waarvan € 2,2 miljoen in 2016).
12.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen zes mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 126,0 miljoen. Verlagingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (– € 109,0 miljoen), overboekingen in het kader van het programma Beter Benutten (– € 9,9 miljoen), een wijziging in de regionale bijdrage voor het programma aansluitingen (– € 7,6 miljoen) en de verwerking van de taakstelling Veiligheid en Justitie en migratie (– € 2,2 miljoen). Hier tegenover staan verhogingen als gevolg van bijdragen van derden (€ 1,6 miljoen) en overige mutaties (€ 1,1 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 109,0 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 109,0 miljoen meer aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2016 nodig.
Programma Beter Benutten
In het kader van het programma Beter Benutten wordt dit artikelonderdeel in 2016 met € 9,9 miljoen verlaagd, te weten:
-
– Een overboeking naar de BDU (€ 3,2 miljoen) en diverse overboekingen naar het Provinciefonds, het Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds (€ 3,8 miljoen).
-
– Een overboeking naar de begroting Hoofdstuk XII artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid ten behoeve van Intelligente Transport Systemen (€ 4,3 miljoen waarvan € 2,3 miljoen in 2016).
-
– Een overboeking naar artikelonderdeel 12.01 Verkeersmanagement ten behoeve van Connecting Mobility en de National Data Warehouse (NDW) (€ 0,6 miljoen).
Programma aansluitingen
De provincie Zuid-Holland en de gemeente Dordrecht leveren een bijdrage ter verbetering van de aansluiting A16/N3 op het bedrijventerrein Dortsekil. Vanwege een scopewijziging is de bijdrage in 2016 verlaagd (– € 7,6 miljoen) en de bijdrage in de periode 2017–2020 verhoogd (€ 21,6 miljoen).
Taakstelling Veiligheid en Justitie en Migratie
Dit betreft het aandeel van het Hoofdwegennet in het extra budget dat beschikbaar wordt gesteld aan de begroting van Veiligheid en Justitie en voor de budgettaire gevolgen van de migratieproblematiek. Het aandeel bedraagt € 2,2 miljoen per jaar in 2016 en 2017 en € 0,7 miljoen in 2018.
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit geringe wijzigingen in de bijdragen van derden aan diverse aanlegprojecten.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 13,4 miljoen. Een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 14,4 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van overige mutaties (– € 1,0 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 14,4 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 14,4 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2016 nodig.
12.09 Ontvangsten
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 73,5 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 77,3 miljoen) en bijdragen van derden (€ 3,8 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van een wijziging in de regionale bijdrage voor het programma aansluitingen (– € 7,6 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 77,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 77,3 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot.
Programma aansluitingen
De provincie Zuid-Holland en de gemeente Dordrecht leveren een bijdrage ter verbetering van de aansluiting A16/N3 op het bedrijventerrein Dortsekil. Vanwege een scopewijziging is de bijdrage in 2016 verlaagd (– € 7,6 miljoen) en de bijdrage in de periode 2017–2020 verhoogd (€ 21,6 miljoen).
Bijdragen derden
De provincie Noord-Brabant levert een bijdrage aan de kosten voor de werkzaamheden aan het Kunstwerk Drongelenskanaal binnen het programma Vervanging en Renovatie (€ 3,7 miljoen, waarvan € 2,2 miljoen in 2016). Daarnaast is sprake van geringe wijzigingen in de bijdragen van derden aan diverse aanlegprojecten (€ 1,6 miljoen).
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van € 1.296,5 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties en de overloop uit 2015. Daarnaast wordt voor een bedrag van € 285,5 miljoen de verplichtingenramingen van diverse projecten naar beneden bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 13 Spoorwegen
13 Spoorwegen | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 2.244.286 | 0 | 2.244.286 | 685.364 | 2.929.650 | 27.198 | -124.361 | -28.048 | 3.632 |
Uitgaven | 2.447.262 | 0 | 2.447.262 | 317.840 | 2.765.102 | 8.795 | -1.790 | 995 | 1.027 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 94% | |||||||
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.291.436 | 0 | 1.291.436 | 7.644 | 1.299.080 | 2.552 | 1.084 | 1.116 | 1.148 |
13.03 Aanleg | 963.385 | 0 | 963.385 | 188.995 | 1.152.380 | 2.976 | – 2.003 | 0 | 0 |
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer | 671.883 | 0 | 671.883 | 90.344 | 762.227 | 14.609 | 4.000 | 6.000 | 2.803 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 52.643 | 0 | 52.643 | 3.265 | 55.908 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer | 115.134 | 0 | 115.134 | 91.199 | 206.333 | – 11.633 | – 6.003 | – 6.000 | – 2.803 |
13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer | 123.725 | 0 | 123.725 | 4.187 | 127.912 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 157.384 | 0 | 157.384 | 35.717 | 193.101 | – 121 | – 121 | – 121 | – 121 |
13.07 Rente en aflossing | 17.020 | 0 | 17.020 | 31.766 | 48.786 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.08 Investeringsruimte | 18.037 | 0 | 18.037 | 53.718 | 71.755 | 3.388 | – 750 | 0 | 0 |
13.09 Ontvangsten | 299.796 | 0 | 299.796 | 15.558 | 315.354 | 931 | 963 | 995 | 1.027 |
13.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen zes mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 189,0 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 172,1 miljoen), een overboeking vanuit artikel 14 Regionaal/lokale infrastructuur voor het project Groningen-Leeuwarden (€ 26,0 miljoen), de ophoging van het projectbudget van NSP Breda (€ 8,3 miljoen) en overige mutaties (€ 0,9 miljoen). Hier tegenover staan verlagingen als gevolg van overboekingen in het kader van het programma Beter Benutten (– € 16,7 miljoen) en het vervoersknooppunt Bleizo (– € 1,6 miljoen)
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 172,1 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 172,1 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2016 nodig.
Groningen-Leeuwarden
Voor de aanvullende planstudie- en realisatiebeschikking voor het project Groningen-Leeuwarden (ESGL) is bij Najaarsnota 2015 € 37,4 miljoen, waarvan € 26,0 miljoen in 2016, overgeboekt vanuit artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur.
NSP Breda
Het projectbudget van de OV-terminal Breda is bij Najaarsnota 2015 met € 13,4 miljoen, waarvan € 8,3 miljoen in 2016, opgehoogd in verband met het afhandelen van een claim van de aannemerscombinatie voor meerwerk en vertragingskosten, extra bouwkosten en het aanvullen van de post onvoorzien voor risico's tot het einde van het project. Dekking heeft plaatsgevonden vanuit de investeringsruimte Spoorwegen.
Programma Beter Benutten
In het kader van het programma Beter Benutten wordt dit artikelonderdeel in 2016 met € 16,7 miljoen verlaagd, te weten:
-
– Diverse overboekingen naar het Provinciefonds en het BTW-compensatiefonds (€ 15,2 miljoen).
-
– De overboeking van de compensatieregeling Informatiesysteem Gevaarlijke Stoffen (IGS) naar artikelonderdeel 12.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging (€ 3,0 miljoen, waarvan € 1,5 miljoen in 2016).
BleiZo
Dit betreft een overboeking naar de BDU voor de uitvoering van het vervoersknooppunt BleiZo (€ 5,1 miljoen, waarvan € 1,6 miljoen in 2016).
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 35,7 miljoen. Een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 35,8 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van overige mutaties (– € 0,1 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 35,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 35,8 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2016 nodig.
13.07 Rente en aflossing
De begrotingstand in 2016 wordt met € 31,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 31,8 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2016 nodig.
13.08 Investeringsruimte
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen vijf mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 53,7 miljoen. Een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 54,8 miljoen), bijdragen van derden (€ 14,4 miljoen) en overige mutaties (€ 1,0 miljoen). Hier tegenover staan verlagingen als gevolg van de ophoging van het projectbudget van NSP Breda (– € 8,3 miljoen), het beschikbaar stellen van middelen voor het Actieplan Groei op het Spoor: P+R (– € 4,8 miljoen) en een kasschuif van 2016 naar 2017 (– € 3,4 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 54,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 54,8 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot.
Bijdragen derden
Aan dit artikelonderdeel wordt € 14,4 miljoen toegevoegd als gevolg van:
-
– Een compensatie die de NS aan IenM moet betalen in verband met het niet halen van alle geluidseisen (€ 10,0 miljoen);
-
– Een lagere gebruikersvergoeding van de High Speed Alliance vanwege extra onderhoudswerkzaamheden en de daarmee gepaarde lagere beschikbaarheid van het spoor rondom Schiphol in de jaren 2013 en 2014 (– € 4,0 miljoen);
-
– Van de vergoeding van het Havenbedrijf Rotterdam voor de kosten van het onderhoud van de sporen op de Tweede Maasvlakte (€ 17,5 miljoen, waarvan € 4,4 miljoen in 2016) wordt een deel (€ 3,5 miljoen) in 2016 aan de investeringsruimte toegevoegd.
-
– De afrekening van ProRail voor het vierde kwartaal van 2015 (€ 2,4 miljoen);
-
– Een ontvangst van de NS met betrekking tot het exploitatieverlies op de treindiensten van en naar Antwerpen (€ 2,5 miljoen).
NSP Breda
Het projectbudget van de OV-terminal Breda is bij Najaarsnota 2015 met € 13,4 miljoen, waarvan € 8,3 miljoen in 2016, opgehoogd in verband met het afhandelen van een claim van de aannemerscombinatie voor meerwerk en vertragingskosten, extra bouwkosten en het aanvullen van de post onvoorzien voor risico's tot het einde van het project. Dekking heeft plaatsgevonden vanuit de investeringsruimte Spoorwegen.
Actieplan Groei op het Spoor: P+R
Bij de beëindiging van het programma Actieplan Groei op het Spoor is het volledige resterende budget toegevoegd aan de investeringsruimte, inclusief een reservering voor het Actieprogramma P+R. Het Actieprogramma P+R is echter nog in uitvoering. Derhalve wordt de toevoeging aan de investeringsruimte voor € 4,8 miljoen teruggedraaid.
Kasschuif
Op de investeringsruimte wordt € 3,4 miljoen van 2016 naar 2017 geschoven.
13.09 Ontvangsten
Bijdragen derden
Aan dit artikelonderdeel wordt € 15,6 miljoen toegevoegd als gevolg van:
-
– Een compensatie die de NS aan IenM moet betalen in verband met het niet halen van alle geluidseisen (€ 10,0 miljoen);
-
– Een lagere gebruikersvergoeding van de High Speed Alliance vanwege extra onderhoudswerkzaamheden en de daarmee gepaarde lagere beschikbaarheid van het spoor rondom Schiphol in de jaren 2013 en 2014 (– € 4,0 miljoen);
-
– Een vergoeding van het Havenbedrijf Rotterdam voor de kosten van het onderhoud van de sporen op de Tweede Maasvlakte (€ 17,5 miljoen, waarvan € 4,4 miljoen in 2016);
-
– De afrekening van ProRail voor het vierde kwartaal van 2015 (2,6 miljoen);
-
– Een niet noodzakelijk gebleken compensatie voor de NS voor exploitatieverlies op de treindiensten van en naar Antwerpen (€ 2,5 miljoen).
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van € 457,4 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties en de overloop uit 2015. Daarnaast wordt voor een bedrag van € 228,0 miljoen de verplichtingenramingen van diverse projecten naar boven bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur
14 Regionaal, lokale infrastructuur | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 182.873 | 0 | 182.873 | 295.895 | 478.768 | 163 | 267 | 149 | 122 |
Uitgaven | 278.714 | 0 | 278.714 | -88.917 | 189.797 | -10.876 | -27 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 46% | |||||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 133.159 | 0 | 133.159 | – 4.633 | 128.526 | – 85 | – 27 | 0 | 0 |
14.01.02 Planuitw.progr. Reg/lok | 22.868 | 0 | 22.868 | – 1.732 | 21.136 | – 85 | – 27 | 0 | 0 |
14.01.03 Realisatieprogr. Reg/lok | 113.210 | 0 | 113.210 | – 3.837 | 109.373 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01.04 Investeringsruimte | – 2.919 | 0 | – 2.919 | 936 | – 1.983 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 145.555 | 0 | 145.555 | – 84.284 | 61.271 | – 10.791 | 0 | 0 | 0 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 93.298 | 0 | 93.298 | – 68.077 | 25.221 | – 10.791 | 0 | 0 | 0 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 36.050 | 0 | 36.050 | 0 | 36.050 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 16.207 | 0 | 16.207 | – 16.207 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 84,3 miljoen. Verlagingen als gevolg van overboekingen in het kader van het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP) (– € 64,2 miljoen) en een overboeking naar artikel 13 Spoorwegen voor het project Groningen-Leeuwarden (– € 26,0 miljoen). Hier tegenover staat een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 5,9 miljoen).
Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP)
Dit betreft de verwerking van een tweetal overboekingen naar het Provinciefonds en het Gemeentefonds van in totaal € 64,2 miljoen:
-
1. Voor een aantal Concrete projecten binnen RSP stort IenM delen van het taakstellende budget in het Provinciefonds (€ 57,8 miljoen);
-
2. Voor het project FlorijnAs, Concreet project binnen het RSP, vervult de gemeente Assen de rol van contracterende partij. Om deze rol te kunnen vervullen stort lenM delen van het taakstellende budget in het Gemeentefonds (€ 6,4 miljoen).
Groningen-Leeuwarden
Voor de aanvullende planstudie- en realisatiebeschikking voor het project Groningen-Leeuwarden (ESGL) is bij Najaarsnota 2015 € 37,4 miljoen, waarvan € 26,0 miljoen in 2016, overgeboekt naar artikel 13 Spoorwegen.
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 5,9 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 5,9 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2016 nodig.
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van € 23,6 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties en de overloop uit 2015. Daarnaast wordt voor een bedrag van € 272,3 miljoen de verplichtingenramingen van diverse projecten naar boven bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 1.131.208 | 0 | 1.131.208 | 207.028 | 1.338.236 | 97.791 | 158.132 | 31.531 | 44.168 |
Uitgaven | 854.411 | 0 | 854.411 | 61.340 | 915.751 | 46 | -95 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 98% | 100% | |||||||
15.01 Verkeersmanagement | 8.412 | 0 | 8.412 | 0 | 8.412 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 411.347 | 0 | 411.347 | 15.250 | 426.597 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 288.426 | 0 | 288.426 | 2.045 | 290.471 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.02.04 Vervanging | 122.921 | 0 | 122.921 | 13.205 | 136.126 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.03 Aanleg | 141.226 | 0 | 141.226 | 43.120 | 184.346 | – 374 | – 95 | 0 | 0 |
15.03.01 Realisatie | 122.646 | 0 | 122.646 | 49.006 | 171.652 | 12.599 | 36.817 | 15.435 | 6.800 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 18.580 | 0 | 18.580 | – 5.886 | 12.694 | – 12.973 | – 36.912 | – 15.435 | – 6.800 |
15.04 Geïntegreerde Contractvormen/PPS | 6.184 | 0 | 6.184 | 3.554 | 9.738 | 420 | |||
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 301.578 | 0 | 301.578 | – 584 | 300.994 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 271.463 | 0 | 271.463 | 363 | 271.826 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 30.115 | 0 | 30.115 | – 947 | 29.168 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.07 Investeringsruimte | – 14.336 | 0 | – 14.336 | 0 | – 14.336 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.09 Ontvangsten | 32.620 | 0 | 32.620 | – 8.517 | 24.103 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 15,3 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 10,6 miljoen) en bijdragen van derden (€ 4,7 miljoen)
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 10,6 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 10,6 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2016 nodig.
Bijdragen derden
Voor de berging van de Baltic Ace is in 2015 een extra bijdrage ontvangen (€ 4,7 miljoen).
15.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 43,1 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 37,8 miljoen) en bijdragen van derden (€ 5,6 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van overige mutaties (– € 0,3 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 37,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 37,8 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2016 nodig.
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn:
-
– Een Europese subsidie (TEN-T) voor het project Zeetoegang IJmond (€ 3,6 miljoen);
-
– Een bijdrage van Vlaanderen en het VBS-tarief voor het verbeteren van de radarketen Westerschelde (€ 1,7 miljoen, waarvan € 1,2 miljoen in 2016);
-
– Terugvorderingen vanwege de definitieve eindafrekeningen van een aantal projecten binnen het programma Quick Wins Binnenhavens (€ 1,7 miljoen).
-
– Lagere ontvangsten bij het project Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (– € 0,9 miljoen).
15.09 Ontvangsten
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 8,5 miljoen. Een verlaging als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (– € 18,9 miljoen) met daartegenover een verhoging als gevolg van bijdragen van derden (€ 10,4 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 18,9 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 18,9 miljoen meer is ontvangen dan oorspronkelijk begroot.
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn:
-
– Voor de berging van de Baltic Ace wordt in 2016 een extra bijdrage ontvangen (€ 4,7 miljoen).
-
– Een Europese subsidie (TEN-T) voor het project Zeetoegang IJmond (€ 3,6 miljoen);
-
– Een bijdrage van Vlaanderen en het VBS-tarief voor het verbeteren van de Radarketen Westerschelde (€ 1,7 miljoen, waarvan € 1,2 miljoen in 2016);
-
– Terugvorderingen vanwege de definitieve eindafrekeningen van een aantal projecten binnen het programma Quick Wins Binnenhavens (€ 1,7 miljoen).
-
– Lagere ontvangsten bij het project Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (– € 0,9 miljoen).
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van € 229,9 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties en de overloop uit 2015. Daarnaast wordt voor een bedrag van € 22,9 miljoen de verplichtingenramingen van diverse projecten naar beneden bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 185.987 | 0 | 185.987 | 55.654 | 241.641 | -10.551 | -27 | -14 | -5 |
Uitgaven | 98.963 | 0 | 98.963 | 66.082 | 165.045 | -5.541 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 49% | |||||||
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.02 Betuweroute | 4.555 | 0 | 4.555 | 2.861 | 7.416 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid | 20.183 | 0 | 20.183 | 18.253 | 38.436 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 4.604 | 0 | 4.604 | 1.098 | 5.702 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.07 ERTMS | 41.338 | 0 | 41.338 | 14.108 | 55.446 | – 5.541 | 0 | 0 | 0 |
17.08 Zuidasdok | 28.283 | 0 | 28.283 | 29.762 | 58.045 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.09 Ontvangsten | 40.441 | 0 | 40.441 | 1.397 | 41.838 |
|
|
|
|
17.02 Betuweroute
De begrotingstand in 2016 wordt met € 2,9 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 2,9 miljoen minder aan de Betuweroute is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van het projectbudget meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2016 nodig.
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 18,3 miljoen. Een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 20,1 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg het onderzoek naar betonkwaliteit (€ 1,8 miljoen.
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 20,1 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 20,1 miljoen minder aan de HSL-Zuid is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van het projectbudget meerjarig ongewijzigd te laten, is deze verhoging in 2016 nodig.
Onderzoek betonkwaliteit
Het onderzoek naar de betonkwaliteit op de HSL-Zuid wordt door ProRail uitgevoerd. Hiervoor wordt er € 1,8 miljoen overgeboekt naar het artikelonderdeel 13.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging.
17.07 ERTMS
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 14,1 miljoen. Een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 17,6 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van het overboeken van de apparaatskosten (€ 3,5 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 17,6 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 17,6 miljoen minder aan ERTMS is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van het projectbudget meerjarig ongewijzigd te laten, is deze verhoging in 2016 nodig.
Apparaatskosten
De externe inhuur ten behoeve van het programma ERTMS wordt verantwoord op de begroting Hoofdstuk XII. Hiervoor wordt in totaal € 8,9 miljoen, waarvan € 3,5 miljoen in 2016, overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII artikel 98 Apparaatsuitgaven kerndepartement.
17.08 ZuidasDok
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 29,8 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2015 (€ 29,7 miljoen) en overige mutaties (€ 0,1 miljoen).
Saldo 2015
De begrotingstand in 2016 wordt met € 29,7 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 € 29,7 miljoen minder aan de ZuidasDok is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van het projectbudget meerjarig ongewijzigd te laten, is deze verhoging in 2016 nodig.
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor een bedrag van € 32,2 miljoen betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties. Daarnaast wordt voor een bedrag van € 23,4 miljoen de verplichtingenramingen van diverse projecten bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.
Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Verplichtingen | 132.798 | 0 | 132.798 | -60.762 | 72.036 | 2.911 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 93.481 | 0 | 93.481 | -57.937 | 35.544 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 47% | |||||||
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.02 Beter Benutten | 128.431 | 0 | 128.431 | – 66.586 | 61.845 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.03 Intermodaal vervoer | 3.045 | 0 | 3.045 | 2.582 | 5.627 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 0 | 0 | 0 | 1.908 | 1.908 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.06 Externe veiligheid | 2.005 | 0 | 2.005 | 4.159 | 6.164 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.07.01 Nationale basisinform.voorz. en ov.uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11.01 Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12.01 Beheer en onderhoud | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12.02 Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.14 Minregel: rentevrijval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.15 Ramingsbijstelling en kasschuif | – 40.000 | 0 | – 40.000 | 0 | – 40.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.15.01 Ramingsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.15.02 Kasschuif | – 40.000 | 0 | – 40.000 | 0 | – 40.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 207.607 | 207.607 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.02 Beter Benutten
De begrotingstand in 2016 wordt met € 66,6 miljoen verlaagd als gevolg van een overboeking naar de BDU (€ 20,8 miljoen) en diverse overboekingen naar het Provinciefonds, het Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds voor het vervolgprogramma Beter Benutten (€ 45,8 miljoen).
18.03 Intermodaal vervoer
18.04 Gebiedsgerichte aanpak
18.06 Externe veiligheid
De mutaties op bovenstaande artikelonderdelen betreffen de verwerking van het saldo 2015. Dit betekent dat in 2015 op de betreffende onderdelen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de projectbudgetten meerjarig ongewijzigd te laten, zijn deze verhogingen in 2016 nodig.
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen
Zoals in het algemene deel van deze memorie van toelichting reeds is aangegeven, bedraagt het voordelig saldo van het fonds over het jaar 2015 ruim € 207,6 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en wordt in 2016 geheel ten gunste gebracht van het artikelonderdeel 18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen.
Bij alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn in dit wetsvoorstel mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie heeft voor het grootste deel betrekking op de bovenstaande toegelichte kasmutaties.
Artikel 19 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | (4) | (5)=(3)+(4) | (6) | (7) | (8) | (9) | |
Ontvangsten | 5.355.569 | 0 | 5.355.569 | -171.387 | 5.184.182 | -32.765 | -6.634 | -2.460 | -2.460 |
19.09 Ten laste van begroting IenM | 5.355.569 | 0 | 5.355.569 | – 171.387 | 5.184.182 | – 32.765 | – 6.634 | – 2.460 | – 2.460 |
19.09 Ontvangsten
De neerwaartse bijstelling van de ontvangsten is het gevolg van de overboekingen met de begroting Hoofdstuk XII. De belangrijkste overboekingen worden toegelicht in paragraaf 2.1. Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties.