31 Nationale politie
Ontwerpbegroting 2016 | Mutaties via NvW, ISB en amendementen | Vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 5.189.705 | 0 | 5.189.705 | 247.471 | 5.437.176 | 45.800 | 26.100 | 26.820 | 27.000 | |
Programma-uitgaven | 5.199.190 | 0 | 5.199.190 | 248.371 | 5.447.561 | 46.700 | 27.000 | 27.000 | 27.000 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,01% | 99,87% | ||||||||
31.2 Bekostiging nationale politie | ||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Nationale Politie | 4.939.208 | 0 | 4.939.208 | 235.390 | 5.174.598 | 46.700 | 27.000 | 27.000 | 27.000 | |
Politieacademie | 105.953 | 0 | 105.953 | 846 | 106.799 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
BES brandweer- en politiekorps | 17.992 | 0 | 17.992 | 157 | 18.149 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Gerechtskosten | 11.843 | 0 | 11.843 | 0 | 11.843 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie | ||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Internationale samenwerkingsoperaties | 10.991 | 0 | 10.991 | 22 | 11.013 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
C2000 / GMS | 93.896 | 0 | 93.896 | 12.030 | 105.926 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 794 | 0 | 794 | 7 | 801 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 1.278 | 0 | 1.278 | 12 | 1.290 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Opsporing | 700 | 0 | 700 | 0 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Providers | 9.958 | 0 | 9.958 | 0 | 9.958 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 1.552 | 0 | 1.552 | – 127 | 1.425 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen Sociale fondsen | ||||||||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 4.525 | 0 | 4.525 | 34 | 4.559 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridisch verplichte deel is gereserveerd voor uitgaven op het gebied van internationale politiesamenwerking (onder andere ten behoeve van uitzendingen).
Het juridisch verplichte deel betreft verplichtingen op grond van de politiewet en meerjarige opdrachten aan de telecomaanbieders in verband met tapkosten
Toelichting
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging Nationale Politie
31.2.20 Nationale Politie € 235 mln. Dit bedrag bestaat voornamelijk uit de volgende mutaties.
-
– Asiel Nationale Politie: voor Politie is € 48,5 mln. in 2016 beschikbaar gesteld om de extra kosten als gevolg van de hoge asielinstroom te kunnen dekken. Het betreffen kosten voor de identificatie van asielzoekers in het proces en eenmalig meerkosten als gevolg van de maatschappelijke onrust die door de migratie ontstaat.
-
– Cao Nationale Politie: voor de uitvoering van de gemaakte afspraken met betrekking tot de nieuwe cao Politie zijn er extra kosten gemaakt. In 2016 € 43 mln. en vanaf 2017 structureel € 27 mln.
-
– Er wordt circa € 49 mln. aan loonbijstelling voor de nieuwe CAO voor de politie geëffectueerd.
-
– Countourennota Nationale Politie: op 23 november 2015 is de Contourennota Opsporing (Kamerstuk 29 628, nr. 593) naar de Tweede Kamer gezonden. De contourennota bevat een beknopte probleemanalyse, een aantal voorgestelde maatregelen zijn in kaart gebracht ter versterking van de opsporing. De korte termijn maatregelen worden met deze mutatie gedekt (2016 voor € 10 mln. en 2017 € 19,7 ml.).
-
– Intensivering Nationale Politie: om de nieuwe politieorganisatie tot stand te brengen zijn er voldoende middelen nodig om de afgesproken sterkte, de reorganisatie en beoogde kwaliteitsverbetering en modernisering te financieren. Door het kabinet is voorlopig in 2016 € 86 mln. beschikbaar gesteld.
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
31.3.23 C2000/ GMS € 12 mln.
-
– C2000 exploitatiekosten: het betreft voornamelijk de jaarlijkse bijdrage (€ 11,5 mln.) van VWS, Financiën en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000 systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Ontwerpbegroting 2016 | Mutaties via NvW, ISB en amendementen | Vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 1.443.296 | 24.269 | 1.467.565 | 23.186 | 1.490.751 | 99.180 | 98.224 | 82.424 | 72.092 | |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad | ||||||||||
Personeel | 22.383 | 0 | 22.383 | 22 | 22.405 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan eigen personeel | 20.871 | 0 | 20.871 | 780 | 21.651 | 762 | 762 | 762 | 762 | |
waarvan externe inhuur | 750 | 0 | 750 | 3 | 753 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig personeel | 762 | 0 | 762 | – 761 | 1 | – 762 | – 762 | – 762 | – 762 | |
Materieel | 2.636 | 0 | 2.636 | 0 | 2.636 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan ICT | 499 | 0 | 499 | 501 | 1.000 | 502 | 602 | 892 | 892 | |
waarvan SSO's | 50 | 0 | 50 | 1 | 51 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
waarvan overig materieel | 2.087 | 0 | 2.087 | – 502 | 1.585 | – 512 | – 612 | – 902 | – 902 | |
Programma-uitgaven | 1.418.277 | 24.269 | 1.442.546 | 23.164 | 1.465.710 | 99.180 | 98.224 | 82.424 | 72.092 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,81% | 99,85% | ||||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | ||||||||||
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 43.508 | 0 | 43.508 | 4.759 | 48.267 | 3.000 | 2.000 | 1.000 | 400 | |
Bureau Financieel Toezicht | 3.830 | 0 | 3.830 | 40 | 3.870 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 975 | 353 | 1.328 | 0 | 1.328 | 96 | 147 | 0 | 0 | |
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel | 179 | 0 | 179 | – 15 | 164 | 135 | 24 | 303 | 303 | |
Opdrachten | ||||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 14.483 | 0 | 14.483 | 0 | 14.483 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 401.557 | 0 | 401.557 | 3.024 | 404.581 | 63.000 | 63.000 | 48.000 | 38.600 | |
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel | 1.440 | 0 | 1.440 | – 420 | 1.020 | 195 | 105 | 105 | – 395 | |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | ||||||||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak | 932.625 | 23.916 | 956.541 | 14.824 | 971.365 | 32.363 | 32.557 | 32.625 | 32.793 | |
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 7.895 | 0 | 7.895 | 16 | 7.911 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
College voor de Rechten van de Mens | 5.818 | 0 | 5.818 | 1.180 | 6.998 | 638 | 638 | 638 | 638 | |
Centraal Administratie Kantoor | 2.707 | 0 | 2.707 | 2 | 2.709 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 689 | 0 | 689 | 1 | 690 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Bijdragen Rechtspleging | 86 | 0 | 86 | 0 | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Subsidies Rechtspleging | 891 | 0 | 891 | – 367 | 524 | – 367 | – 367 | – 367 | – 367 | |
Subsidies Wetgeving | 1.436 | 0 | 1.436 | 0 | 1.436 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 158 | 0 | 158 | 0 | 158 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 0 | 0 | 0 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | |
Ontvangsten | 282.984 | – 51.084 | 231.900 | 0 | 231.900 | – 34.543 | – 36.348 | – 37.280 | – 37.207 | |
waarvan griffierechten | 248.726 | – 24.084 | 224.642 | 0 | 224.642 | – 24.543 | – 25.348 | – 26.280 | – 26.207 |
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is bijna 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissie en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen en voor bijdrage aan internationale organisaties. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor toezicht en onderzoek bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering, rechtsbijstand en rechtspleging.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Adequate toegang tot het rechtsbestel
32.2.20 Raad voor Rechtsbijstand € 4,7 mln. en 32.2.52 Toevoegingen rechtsbijstand € 3 mln.
-
– Asiel rechtsbijstand en toevoeging: bestaat uit diverse mutaties die optellen tot circa € 7 mln. Er is € 14,2 mln. beschikbaar gesteld om de hogere kosten voor rechtsbijstand bij het toelatingsproces, als gevolg van de hogere asielinstroom op te vangen
Daarnaast was in de begroting 2016 voor een heel jaar rekening gehouden met de kosten van raadsman bij politieverhoor. De toepassing van het recht op verhoorbijstand is echter per 1 maart ingevoerd. Daarnaast vindt de financiering van het departement aan de Raad voor rechtsbijstand plaats over de periode 1 september tot en met 31 augustus. Dit leidt tot een meevaller van circa € 5 mln. Voorts zijn er diverse kleinere mutaties verwerkt.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
32.3.80 Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak € 14,8 mln.
Asiel Raad voor de Rechtspraak: voor 2016 is € 13,9 mln. beschikbaar gesteld voor de hogere kosten als gevolg van de hoge asielinstroom.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Ontwerpbegroting 2016 | Mutaties via NvW, ISB en amendementen | Vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 645.578 | 20.000 | 665.578 | 4.333 | 669.911 | 15.916 | 15.701 | 15.769 | 16.301 | |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | ||||||||||
Personeel | 338.875 | 0 | 338.875 | 5.408 | 344.283 | 2.196 | 2.596 | 2.596 | 2.596 | |
waarvan eigen personeel | 310.123 | 0 | 310.123 | 5.408 | 315.531 | 2.196 | 2.596 | 2.596 | 2.596 | |
waarvan externe inhuur | 26.344 | 0 | 26.344 | 0 | 26.344 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig personeel | 2.408 | 0 | 2.408 | 0 | 2.408 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materieel | 96.034 | 15.000 | 111.034 | 2.184 | 113.218 | 14.986 | 14.985 | 14.985 | 15.017 | |
waarvan ICT | 12.630 | 15.000 | 27.630 | 2.100 | 29.730 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | |
waarvan SSO's | 24.804 | 0 | 24.804 | 5 | 24.809 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig materieel | 58.600 | 0 | 58.600 | 79 | 58.679 | – 14 | – 15 | – 15 | 17 | |
Programma-uitgaven | 210.669 | 5.000 | 215.669 | – 3.259 | 212.410 | – 1.266 | – 1.880 | – 1.812 | – 1.312 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,08% | 98,47% | ||||||||
33.2 Bestuur, informatie en technoligie | ||||||||||
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra | 6.696 | 0 | 6.696 | 665 | 7.361 | 649 | 649 | 649 | 649 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 1.697 | 0 | 1.697 | 0 | 1.697 | 79 | 91 | 0 | 0 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 1.634 | 0 | 1.634 | 91 | 1.725 | 189 | 189 | 189 | 189 | |
Subsidies | ||||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 6.197 | 0 | 6.197 | 56 | 6.253 | 68 | 68 | 68 | 68 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.123 | 0 | 1.123 | 202 | 1.325 | 265 | 351 | 187 | 0 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 1.305 | 0 | 1.305 | – 94 | 1.211 | – 175 | 600 | 0 | 0 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 1.243 | 0 | 1.243 | 50 | 1.293 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Overig bestuur, informatie en technologie | 1.890 | 0 | 1.890 | – 649 | 1.241 | – 247 | – 247 | – 76 | – 76 | |
33.3 Opsporing en vervolging | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
Nederlands Forensisch Instituut | 59.368 | 5.000 | 64.368 | 580 | 64.948 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||||||
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen | 1.621 | 0 | 1.621 | 3 | 1.624 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties en medeoverheden | ||||||||||
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen | 3.836 | 0 | 3.836 | 78 | 3.914 | 72 | 73 | 73 | 73 | |
Overig opsporing en vervolging | 4.787 | 0 | 4.787 | – 957 | 3.830 | – 2.785 | – 3.651 | – 3.342 | – 3.343 | |
Subsidies | ||||||||||
Overig opsporing en vervolging | 2.377 | 0 | 2.377 | 1.526 | 3.903 | 1.346 | 701 | 701 | 701 | |
Opdrachten | ||||||||||
Schadeloosstellingen | 20.047 | 0 | 20.047 | 0 | 20.047 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Keten Informatie Management | 651 | 0 | 651 | – 651 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onrechtmatige Detentie | 11.211 | 0 | 11.211 | 0 | 11.211 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerechtskosten | 25.787 | 0 | 25.787 | 0 | 25.787 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeershandhaving OM | 32.424 | 0 | 32.424 | 0 | 32.424 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Afpakken | 10.218 | 0 | 10.218 | – 726 | 9.492 | – 779 | – 766 | – 766 | – 766 | |
Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen | 11.791 | 0 | 11.791 | 16 | 11.807 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig opsporing en vervolging | 4.766 | 0 | 4.766 | – 3.449 | 1.317 | – 4.948 | – 4.938 | – 4.495 | – 3.807 | |
Ontvangsten | 1.127.298 | 108.000 | 1.235.298 | 244.616 | 1.479.914 | 126.000 | 135.000 | 178.000 | 180.000 | |
waarvan Boeten en Transacties | 964.838 | 0 | 964.838 | – 13.384 | 951.454 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan Afpakken | 152.460 | 108.000 | 260.460 | 258.000 | 518.460 | 126.000 | 135.000 | 178.000 | 180.000 |
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder bijdrage medeoverheden, de bijdragen aan de agentschappen NFI en DRZ en aan het ZBO Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen (voorheen College gerechtelijk deskundigen). Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, alsook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en een deel van de gerechtskosten. De niet juridisch verplichte budgetten (opdrachten) Verkeershandhaving OM en Afpakken worden ingezet om invulling te geven aan de doelstellingen met betrekking tot de verkeershandhaving en het afpakken van crimineel verkregen vermogen. De niet verplichte budgetten onder bijdrage medeoverheden en Subsidies betreft de regeling uitstapprogramma's prostituees. De aanvragen hiervoor worden gedurende het jaar gehonoreerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaat Openbaar Ministerie € 7,6 mln.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door kosten die gemaakt zijn naar aanleiding van het onderzoek «aanpak verwarde mensen» uitgevoerd door commissie Hoekstra in opdracht VenJ /OM. De totale uitgaven bij de eerst suppletoire begroting is € 5,9 mln. waarvan circa € 4 mln. op apparaatsuitgaven OM. De rest betreft kleine mutatiebedragen.
Mutaties ontvangsten
Mutaties € 244,6 mln. Dit bedrag bestaat uit de volgende posten:
-
– Het Openbaar Ministerie heeft een schikking getroffen met telecombedrijf Vimpelcom vanwege omkopingschandalen in Oezbekistan ad € 358 mln. In de nota van wijziging 2016 is voor 2016 € 100 mln. geraamd voor grote schikkingen. Bij de eerste suppletoire begroting 2016 wordt de opbrengst grote schikkingen verhoogd met € 258 mln. Dit bedrag komt ten gunste van het generale beeld.
-
– Tegenvaller Boeten en Transacties: op het dossier Boeten en Transacties doet zich een tegenvaller voor bij de verkeersboetes. Een deel van deze tegenvaller wordt veroorzaakt door de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/u op een aantal snelwegen. Deze verhoging van de maximumsnelheid heeft directe gevolgen voor de ontvangsten op Boeten en Transacties op de begroting van VenJ.
-
– Maatregelen boeten en transacties: de tegenvaller op het dossier boeten en transacties wordt voor 2016 en verder gedekt door het nemen van maatregelen op het terrein van verkeershandhaving en door de indexering van verkeersboetes op te nemen in de meerjarenraming.
34 Straffen en Beschermen
Ontwerpbegroting 2016 | Mutaties via NvW, ISB en amendementen | Vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 2.644.228 | 3.643 | 2.647.871 | 59.566 | 2.707.437 | 3.044 | 2.715 | 3.081 | 3.113 | |
33.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | ||||||||||
Personeel | 136.912 | 0 | 136.912 | – 3.252 | 133.660 | – 3.566 | – 3.418 | – 3.332 | – 3.300 | |
waarvan eigen personeel | 130.190 | 0 | 130.190 | – 3.255 | 126.935 | – 3.566 | – 3.418 | – 3.332 | – 3.300 | |
waarvan externe inhuur | 5.477 | 0 | 5.477 | 0 | 5.477 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig personeel | 1.245 | 0 | 1.245 | 3 | 1.248 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materieel | 31.029 | 0 | 31.029 | 3.525 | 34.554 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | |
waarvan ICT | 6.158 | 0 | 6.158 | 3.500 | 9.658 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | |
waarvan SSO's | 15.052 | 0 | 15.052 | 25 | 15.077 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig materieel | 9.819 | 0 | 9.819 | 0 | 9.819 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 2.476.287 | 3.643 | 2.479.930 | 59.293 | 2.539.223 | 3.110 | 2.633 | 2.913 | 2.913 | |
Waarvan juridisch verplicht | 98,81% | 99,14% | ||||||||
34.2 Preventieve maatregelen | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
Dienst Justis | 8.851 | 0 | 8.851 | 22 | 8.873 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Overig preventieve maatregelen | 2.607 | 0 | 2.607 | 0 | 2.607 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Integriteit | 1.161 | 0 | 1.161 | 0 | 1.161 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig preventieve maatregelen | 7.070 | 0 | 7.070 | – 7 | 7.063 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Kansspelbeleid | 452 | 0 | 452 | 1.550 | 2.002 | 1.550 | 1.550 | 1.550 | 1.550 | |
Overig preventieve maatregelen | 893 | 0 | 893 | – 1.550 | – 657 | – 1.550 | – 1.550 | – 1.550 | – 1.550 | |
Garanties | ||||||||||
Faillissementscuratoren | 704 | 0 | 704 | 0 | 704 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
DJI-gevangeniswezen-regulier | 991.314 | 0 | 991.314 | 64.360 | 1.055.674 | 600 | 600 | 600 | 600 | |
DJI-Forensische zorg | 778.957 | 0 | 778.957 | 853 | 779.810 | 919 | 919 | 919 | 919 | |
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | 85.553 | 0 | 85.553 | 131 | 85.684 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
CJIB | 98.835 | 0 | 98.835 | 8.120 | 106.955 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||||
Reclassering Nederland | 131.185 | 5.000 | 136.185 | 638 | 136.823 | 3.614 | 3.614 | 3.614 | 3.614 | |
Leger des Heils | 20.969 | 0 | 20.969 | 553 | 21.522 | 543 | 543 | 543 | 543 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland | 64.795 | 0 | 64.795 | 1.614 | 66.409 | 1.571 | 1.571 | 1.571 | 1.571 | |
Centraal Administratie Kantoor | 2.704 | – 1.357 | 1.347 | 0 | 1.347 | – 2.103 | – 2.580 | – 2.700 | – 2.700 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Forensische zorg | 5.514 | 0 | 5.514 | – 226 | 5.288 | – 261 | – 261 | – 261 | – 261 | |
Vrijwilligerswerk gedetineerden | 3.209 | 0 | 3.209 | 0 | 3.209 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging | 21.529 | 0 | 21.529 | – 9.859 | 11.670 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | 6.145 | 0 | 6.145 | – 4.136 | 2.009 | 213 | 213 | 213 | 213 | |
34.4 Slachtofferzorg | ||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 5.600 | 0 | 5.600 | 676 | 6.276 | 0 | 0 | 400 | 400 | |
Slachtofferhulp Nederland | 36.320 | 0 | 36.320 | 0 | 36.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Stichting Slachtoffer in Beeld | 601 | 0 | 601 | 700 | 1.301 | 700 | 700 | 700 | 700 | |
Opdrachten | ||||||||||
Slachtofferzorg | 8.227 | 0 | 8.227 | – 1.181 | 7.046 | 300 | 0 | 0 | 0 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 12.467 | 0 | 12.467 | 1.619 | 14.086 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
DJI-Jeugd | 139.403 | 0 | 139.403 | 106 | 139.509 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||||
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage | 2.414 | 0 | 2.414 | 0 | 2.414 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Halt | 10.536 | 0 | 10.536 | 0 | 10.536 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
BES Voogdijraad | 1.120 | 0 | 1.120 | 0 | 1.120 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Jeugdbescherming | 3.743 | 0 | 3.743 | – 513 | 3.230 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Stelsel Jeugdzorg | 418 | 0 | 418 | 0 | 418 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik | 1.271 | 0 | 1.271 | – 1.000 | 271 | – 300 | 0 | 0 | 0 | |
Risicojeugd en jeugdgroepen | 4.031 | 0 | 4.031 | – 167 | 3.864 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Projecten jeugd straf | 10.268 | 0 | 10.268 | – 3.010 | 7.258 | – 2.686 | – 2.686 | – 2.686 | – 2.686 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.921 | 0 | 3.921 | 0 | 3.921 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Jeugdbescherming en jeugdsancies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 104.426 | – 6.357 | 98.069 | 0 | 98.069 | – 9.103 | – 9.580 | – 9.700 | – 9.700 |
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan ZBO's en RWT's (Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, etc.). Het niet-juridisch verplichte deel is gereserveerd voor projecten, opdrachten en subsidies binnen kansspelbeleid, slachtofferbeleid, jeugdbescherming en jeugdsancties.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.3 Ten uitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
34.3.10 DJI-gevangeniswezen regulier € 64,4 mln.
-
– Deze mutatie bestaat voor € 58 mln. uit frictiekosten DJI. De uitvoering van het Masterplan DJI(TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat justitiële inrichtingen worden gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën stond nog de bijdrage voor 2016 gereserveerd. De in 2016 benodigde middelen (€ 58 mln.) worden nu via de Aanvullende Post bij Financiën aan de begroting van VenJ beschikbaar gesteld. Het restant van het bedrag bestaat uit kleinere mutaties.
34.3.13 CJIB € 8,1 mln.
-
– Binnen het CJIB wordt gewerkt met een kernteam USB voor de uitvoering van het programma USB om als keten een snelle, zekere en persoonsgerichte ketendesign USB te realiseren. Hiervoor ontvangt CJIB bij voorjaarsnota € circa € 6,5 mln. vanuit artikel uitvoeringskosten ketenregie. Voorts vinden er een aantal kleine mutaties plaats op dit onderdeel.
34.3.52 Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging – € 9,9 mln.
Deze mutatie omvat de tegenboeking op artikel 34.3.13 van – € 6,5 mln. ten behoeve van het CJIB en kleinere mutaties.
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Ontwerpbegroting 2016 | Mutaties via NvW, ISB en amendementen | Vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 257.151 | 0 | 257.151 | – 5.292 | 251.859 | – 306 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 257.151 | 0 | 257.151 | – 5.292 | 251.859 | – 256 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 92,81% | 96,29% | ||||||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 321 | 0 | 321 | 0 | 321 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||||||
Instituut Fysieke Veiligheid | 30.108 | 0 | 30.108 | 31 | 30.139 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding | 175.862 | 0 | 175.862 | 0 | 175.862 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 15.080 | 0 | 15.080 | – 5.757 | 9.323 | – 700 | – 700 | – 700 | – 700 | |
Subsidies | ||||||||||
Nederlands Rode Kruis | 1.601 | 0 | 1.601 | 0 | 1.601 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Veiligheidsinstituut | 1.274 | 0 | 1.274 | 0 | 1.274 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 2.132 | 0 | 2.132 | 650 | 2.782 | 650 | 650 | 650 | 650 | |
Opdrachten | ||||||||||
Project NL-Alert | 5.948 | 0 | 5.948 | 0 | 5.948 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten NCSC | 3.512 | 0 | 3.512 | 50 | 3.562 | 50 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid | 9.775 | 0 | 9.775 | – 278 | 9.497 | – 256 | 50 | 50 | 50 | |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid | ||||||||||
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 11.538 | 0 | 11.538 | 12 | 11.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet verplichte deel is gereserveerd voor onder andere een effectieve nationale crisisorganisatie en zijn middelen er gereserveerd voor terrorismebestrijding en het identificeren en beoordelen van dreigingen op de nationale veiligheid.
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio's (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
36.2.39 Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding – € 5,8 mln.
Het budget op dit artikelonderdeel bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 5 mln. waaronder de grootste een Interdepartementale bijdrage aan het Gemeentefonds ad € 4,8 mln. voor «versterking Veiligheidsketen». Met het oog op het dreigingsbeeld, heeft het kabinet besloten de veiligheidsketen op een aantal punten te versterken.
37 Vreemdelingen
Ontwerpbegroting 2016 | Mutaties via NvW, ISB en amendementen | Vastgestelde begroting 2016 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 824.898 | 53.500 | 878.398 | 861.797 | 1.740.195 | 473.223 | 32.408 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 824.898 | 53.500 | 878.398 | 861.797 | 1.740.195 | 473.223 | 32.408 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,14% | 99,74% | ||||||||
37.2 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst | 311.229 | 43.000 | 354.229 | 40.767 | 394.996 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers | 430.805 | 0 | 430.805 | 693.981 | 1.124.786 | 312.223 | 32.408 | 0 | 0 | |
Nidos-opvang | 27.462 | 10.500 | 37.962 | 123.000 | 160.962 | 161.000 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Vluchtelingenwerk Nederland | 9.726 | 0 | 9.726 | 1.000 | 10.726 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig toegang, toelating en opvang vreeemdelingen | 1.657 | 0 | 1.657 | 0 | 1.657 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Keteninformatisering | 14.803 | 0 | 14.803 | – 114 | 14.689 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Versterking vreemdelingenketen | 2.297 | 0 | 2.297 | – 582 | 1.715 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
37.3 | Terugkeer | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning) | 8.424 | 0 | 8.424 | 0 | 8.424 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
REAN-regeling | 6.334 | 0 | 6.334 | 2.945 | 9.279 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | |
Opdrachten | ||||||||||
Vreemdelingen vertrek | 12.161 | 0 | 12.161 | 800 | 12.961 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | |
Ontvangsten | 0 | 53.500 | 53.500 | 212.400 | 265.900 | 161.000 | 0 | 0 | 0 |
De bijdragen aan de IND en de opdracht aan het COA zijn bestuurlijk verplicht. Daarnaast wordt budget besteed aan subsidieverlening VWN (10,7 mln), Nidos (161 mln.) en aan overige subsidies (bijv. Comensha en The Hague Process). Naast de subsidies worden middelen aan beheer en ontwikkelkosten ICT verplicht. DT&V: 37.3.10: De prognose is dat dit artikelonderdeel volledig wordt gerealiseerd. De middelen zijn juridisch verplicht. De realisatie op dit artikel hangt af van het aantal vervoersbewegingen van vreemdelingen.
37.3.40: Subsidies worden voor meerdere jaren vastgelegd. Is juridisch verplicht. 37.3.50: De middelen zijn deels bestuurlijk verplicht, deels juridisch. De realisatie op dit artikel hangt af van het aantal vreemdelingen dat daadwerkelijk zal vertrekken.
Toelichting
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
De hogere kosten van VenJ op het asielbudget zijn het gevolg van de verwachte hogere asielinstroom. Voor 2016 wordt uitgegaan van 58.000 asielzoekers. Dit leidt tot extra kosten voor de betrokken organisaties.
37.2.10 Immigratie- en Naturalisatiedienst € 40,8 mln.
-
– Asiel IND: de hogere asielinstroom leidt tot extra kosten bij de IND voor het behandelen van asielaanvragen. Voor 2016 zijn extra middelen beschikbaar gekomen, € 40,5 mln. Het restant bedrag betreft kleine mutatiebedragen.
37.2.20 Centrale opvang asielzoekers € 693,9mln.
-
– Op het budget Centrale opvang asielzoekers (COA) wordt in de eerste suppletoire begroting 2016 voor begrotingsjaar 2016 € 694 mln. en in 2017 € 312,2 mln. toegevoegd waarvan:
-
– Asiel ODA-toerekening (Official Development assistance) € 366, 3 mln. in 2016, € 235 mln. in 2017. De ODA-toerekening wordt aangepast aan de verhoogde asielraming.
-
– Asiel COA: in 2016 is € 293,4 mln. ter beschikking gekomen voor de opvang van de hogere asielinstroom, hiervan wordt € 212 mln. uit de asielreserve gehaald.
-
– Gemeentelijk versnellingsarrangement € 39,8 mln. in 2016, € 77,2 mln in 2017 € 32,4 mln. in 2018. Het gemeentelijk versnellingsarrangement is opgezet om voor vluchtelingen met een verblijfsvergunning snel tijdelijke huisvesting te realiseren als onvoldoende reguliere woningen beschikbaar zijn. De GVA is per 1 januari 2016 ingegaan en kan door gemeenten worden ingezet als een individuele huisvestingsoplossing.
-
– Faciliteitenbesluit opvangcentra – € 5,5 mln. in 2016.
Op basis van het faciliteitenbesluit krijgen gemeenten, voor asielzoekers die nog niet zijn opgenomen in de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie) een vergoeding. BZK betaalt deze vergoeding namens VenJ aan de gemeenten. Deze interdepartementale budgetoverheveling aan BZK maakt dat mogelijk.
37.2.21 Nidos-opvang € 123 mln.
-
– Asiel Nidos: De verhoogde asielinstroom brengt voor het Nidos ook extra kosten met zich mee voor de voogdij en opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen. De toename van de kosten van Nidos heeft te maken met de hoge instroom van AMV’ers (Alleenstaande minderjarige vreemdelingen) en het nieuwe AMV opvangmodel waarbij het Nidos de AMV’s, met vergunning, kleinschalig opvangt. Voor 2016 werden deze AMV’s opgevangen door het COA. In 2016 is € 123 mln. en in 2017 € 161 mln. ter beschikking gekomen voor Nidos, waarbij in 2017 € 161 mln. uit de asielreserve wordt gehaald.
Mutaties ontvangsten
De stijging van de asielinstroom leidt tot hogere kosten bij de COA. Voor deze extra kosten wordt vanuit de asielreserve € 212,4 mln. ingezet bij de eerste suppletoire begroting.