artikel | 1 | 2 | 3,0 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8,0 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Inzet | CZSK | CLAS | CLSK | CKMar | Investeringen krijgsmacht | DMO | CDC | Algemeen | Centraal apparaat | Geheim | Nominaal en onvoorzien | Totaal |
Begroting 2016 | 367,9 | 689,6 | 1.138,0 | 633,8 | 319,5 | 1.446,2 | 743,9 | 1.040,6 | 100,1 | 1.595,6 | 5,4 | 153,5 | 8233,9 |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2016 | – 78,3 | 35,4 | 76,2 | 39,1 | 33,0 | – 109,4 | 38,0 | 126,1 | 7,3 | – 6,7 | 0,0 | – 102,8 | 57,8 |
B. Beleidsmatige wijzigingen: | |||||||||||||
1. Inboeken eindejaarsmarge | 49,2 | 79,4 | 50,1 | 178,7 | |||||||||
2. Doorwerking EJM | – 28,4 | 11,9 | 9,4 | 1,4 | 36,7 | – 58,8 | – 27,8 | ||||||
3. Spiegelen budgetten 2015 | – 12,9 | – 17,0 | – 16,3 | 0,4 | – 21,0 | 0,2 | 14,8 | 1,6 | 50,2 | 0,0 | |||
4. Allocatie | 0,2 | 9,4 | 3,7 | 5,7 | 2,3 | 10,1 | 12,8 | 1,4 | – 16,3 | – 29,3 | 0,0 | ||
5. Intensivering basisgereedheid | 11,5 | 22,7 | 9,2 | 2,5 | 4,0 | 24,4 | 12,5 | 0,0 | 2,7 | – 89,6 | 0,0 | ||
6. Financiering vanuit BIV | – 72,3 | 4,5 | 10,5 | 22,0 | 15,7 | 7,5 | 0,8 | 10,7 | 0,7 | 0,0 | |||
7. BIV naar BHOS minus inzet BSB | – 39,2 | – 39,2 | |||||||||||
8. Bijstellen formatiebudgetten nav gewijzigde arbeidsvoorwaarden | 29,0 | 55,4 | 21,7 | 17,2 | 14,4 | 24,6 | 5,4 | – 37,9 | 129,6 | ||||
9. Herschikken budgetten werkkostenregeling | – 7,1 | – 15,4 | – 6,5 | – 5,5 | – 0,8 | 46,6 | – 10,2 | – 1,1 | 0,0 | ||||
10. Herschikken korting personele exploitatie | – 0,5 | – 0,3 | 1,3 | – 0,6 | – 0,2 | 0,4 | – 0,2 | 0,0 | |||||
11. Uitdelen Cyber 2015 OB maatregelen | 9,0 | 1,1 | – 13,7 | 1,9 | 0,1 | 1,5 | 0,0 | ||||||
12. Ontvlechting DGO | 1,3 | 3,1 | 1,0 | – 5,4 | 0,0 | ||||||||
13. Herschikking tussen defensieonderdelen | – 0,6 | 3,5 | – 0,6 | – 0,4 | – 10,9 | 12,1 | 7,9 | – 0,7 | – 0,4 | – 10,0 | 0,0 | ||
14. Vrijgave transitiebudget CDC | – 1,7 | 1,7 | 0,0 | ||||||||||
15. Interdepartementale budgetoverhevelingen | 2,2 | 0,2 | 0,1 | 0,2 | 3,1 | – 6,9 | 0,5 | – 0,2 | 0,4 | – 4,3 | – 4,7 | ||
16. Doorwerking ontvangsten | – 10,0 | – 0,6 | – 1,0 | – 0,2 | – 0,2 | 0,3 | 0,0 | 3,3 | 0,0 | – 8,3 | |||
17. Vrijgave ontvangsten MINUSMA | 20,0 | 20,0 | |||||||||||
18. Kasschuif herijking DIP | – 200,0 | – 200,0 | |||||||||||
19. Claim NCIA | 0,0 | 6,0 | 6,0 | ||||||||||
20. Prijsbijstelling tranche 2016 | 16,1 | 16,1 | |||||||||||
20. Uitdelen van de prijsbijstelling tranche 2016 | 0,0 | 1,3 | 1,8 | 1,8 | 0,2 | 2,9 | 3,2 | 3,8 | 0,7 | 0,2 | 0,0 | – 16,0 | 0,0 |
22. Loon en prijsbijstelling tranche 2016 attaches | 0,5 | 0,5 | |||||||||||
23. Bijdrage migratieproblematiek, waaronder grensbewaking | 25,0 | 25,0 | |||||||||||
24. Kasschuif pensioenen en SBK | – 38,0 | – 38,0 | |||||||||||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 289,6 | 724,9 | 1.214,2 | 672,9 | 352,5 | 1.336,8 | 781,9 | 1.166,6 | 107,4 | 1.588,9 | 5,4 | 50,6 | 8.291,8 |
Toelichting overzicht uitgavenmutaties
Beleidsmatige wijzigingen
De inspanningen van Defensie in het kader van migratie vergen veel van de organisatie. Om de extra inspanningen van onder meer de KMar en CLSK te financieren, stelt het kabinet in 2016 € 25 miljoen beschikbaar. Dit budget wordt met de 1e suppletoire wet aan de defensiebegroting toegevoegd.
In de begroting 2016 en in mijn aanvullende brief van 9 november 2015 (Kamerstuk 34 300 X, nr. 41) heb ik aangekondigd dat Defensie de komende jaren de materiële en personele gereedheid stapsgewijs zal verbeteren. De extra middelen die het kabinet hiervoor vanaf 2016 beschikbaar heeft gesteld worden aan dat doel besteed. De effecten zullen de komende jaren zichtbaar worden.
Te laag begrote ontwikkelingen in de uitgaven en lagere de ontvangsten zullen bij ongewijzigd beleid tot overrealisatie leiden. Zo heeft de stijging van de gemiddelde leeftijd van het defensiepersoneel hogere personeelsuitgaven tot gevolg en vergen hogere onderhoudskosten bij de NH90 meer uitgaven voor de materiële instandhouding. Ook de hoge dollarkoers zorgt voor extra uitgaven, terwijl de ontvangsten juist tegenvallen. Om een beheerste begrotingsuitvoering 2016 te garanderen zijn maatregelen voor 2016 onvermijdelijk. Die maatregelen zorgen ervoor dat dit jaar ongeveer twee procent minder aan gereedstellingsactiviteiten kan worden uitgegeven dan eerder voorzien. Het gaat om tijdelijke maatregelen die niettemin merkbaar zullen zijn.
Als gevolg van de maatregelen neemt bij CZSK het aantal vaardagen af en kan er minder worden geoefend in het Caribisch gebied. Het CLAS kan minder manoefendagen produceren en het CLSK minder vlieguren. Deze maatregelen raken vooral de mogelijkheden om operaties voort te zetten en gelijktijdig uit te voeren. De capaciteiten voor de Nederlandse bijdragen aan internationale missies en operaties blijven voor 2016 beschikbaar. Ook de aangekondigde versterking van de geoefendheid en de beoogde bijdrage aan de Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) van de Navo gaan door. Bij de operationele commando’s wordt dit jaar een groter aantal vacatures geaccepteerd door het vullingspercentage met maximaal één procent te verlagen. Schaarstecategorieën worden echter ontzien. Het tempo waarin het CZSK, het CLAS en het CLSK hun voorraden reservedelen aanvullen zal iets zakken, maar de uitgaven blijven in 2016 hoger dan in het jaar ervoor.
De maatregelen 2016 zijn nodig om de uitgaven binnen het gegeven budgettaire kader te houden. Het budgettaire kader wijzigt door deze maatregelen niet, waardoor deze maatregelen in de 1e suppletoire begroting niet als budgetmutaties zichtbaar zijn.
1. Inboeken eindejaarsmarge
Het defensiebudget wordt verhoogd met een bedrag van € 178,7 miljoen. Dit is de overloop van uitgaven naar 2016 die in 2015 niet tot betaling zijn gekomen. Een bedrag van € 49,2 miljoen heeft betrekking op HGIS/BIV en een bedrag van € 129,5 miljoen heeft betrekking op de overige onderdelen van de Defensiebegroting.
2. Doorwerking eindejaarsmarge en 3. spiegelen budgetten 2015
Conform de Rijksbrede begrotingsregels wordt een overschrijding van het budget in enig jaar gekort op het budget van het jaar daarop. Daartegenover staat dat onderrealisatie in enig jaar wordt toegevoegd aan de begroting van het jaar daarop, zolang deze binnen de door Defensie met Financiën afgesproken regels valt. Als gevolg hiervan worden afwijkingen in de realisatie 2015 in positieve of negatieve zin gespiegeld naar het jaar 2016. Met de 2e suppletoire begroting 2015 is van een aantal wettelijke betalingen aangegeven dat deze zijn vertraagd naar 2016. Ook bij de investeringen is sprake van vertraagde betalingen. Deze budgetten worden met de eindejaarsmarge toegekend aan de begroting 2016 van Defensie.
4. Allocatie
Het betreft onder andere budget voor het niet-operationeel dienstvervoer, implementatie van het SAP-systeem, munitie en het innovatiecentrum FRONT.
5. Intensivering basisgereedheid
Het extra budget stelt Defensie in staat de basisgereedheid van de krijgsmacht in de komende jaren stapsgewijs te verbeteren door de personele en materiële gereedheid alsmede, in beperkte mate, de geoefendheid te verhogen. Ook wordt geïnvesteerd in de ondersteuning en de bedrijfsvoering, onder meer in verwerving en IT. Een deel van het extra budget wordt gebruikt voor bijdragen aan de Very High Readiness Joint Taskforce (VJTF) en de verdere verdieping van internationale samenwerking. Door de verhoging van het Budget Internationale Veiligheid (BIV) worden de mogelijkheden voor de financiering van de inzet van de krijgsmacht in internationale missies verruimd. De mutaties die voorkomen uit de verdeling van de middelen over de Defensiebegroting zijn in het overzicht opgenomen (€ 90 miljoen). Het extra investeringsbudget (€ 130 miljoen) is al in de Ontwerpbegroting 2016 aan artikel 6 toegevoegd. In totaal is er € 220 miljoen toegevoegd aan de begroting 2016 van Defensie.
6. Financiering vanuit Budget Internationale veiligheid en 7. BIV naar BHOS
Na interdepartementale besluitvorming wordt er vanaf dit jaar vanuit artikel 1 € 51,5 miljoen toegedeeld aan de overige artikelen van de Defensiebegroting. Dit is onderdeel van de € 59,5 miljoen die beschikbaar is voor activiteiten ter ondersteuning van de inzet bij Defensie. Voor vessel protection detachments (VPD’s) blijft € 8 miljoen beschikbaar op artikel 1; deze wordt daarom niet toegedeeld aan andere artikelen. Voor de overige € 51,5 miljoen gaat het om activiteiten ter ondersteuning van de inzet van de VPD’s, activiteiten ten behoeve van training en capaciteitsopbouw, civiel-militaire capaciteiten, luchttransport ten behoeve van missies en operaties, een uitzendbare KMar-pool en nazorg. Daarnaast wordt er € 60 miljoen uit het BIV overgeheveld naar Buitenlandse Zaken (BZ) en BH&OS. Vanuit dit bedrag worden activiteiten op het terrein van veiligheidssectorhervorming, rechtstaatontwikkeling, capaciteitsopbouw en bescherming van diplomaten en ambassades waar dat noodzakelijk is gefinancierd.
Ten behoeve van de laatstgenoemde activiteit, die door de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) wordt uitgevoerd, wordt € 20,8 miljoen ingezet ten behoeve van de KMar, gefinancierd door BH&OS. Hierdoor wordt er per saldo € 72,3 miljoen uit het BIV overgeheveld naar diverse artikelen van de Defensie begroting.
8. Bijstellen formatiebudgetten n.a.v. gewijzigde arbeidsvoorwaarden
Vanuit het Ministerie van Financiën is een bijdrage verstrekt voor de dekking van het bovensectoraal loonakkoord. Daarnaast wordt een deel gefinancierd uit verlaging van pensioenpremies.
9. Herschikking budgetten werkkostenregeling
Met ingang van 2015 wordt de afdracht van de werkkostenregeling centraal afgedragen aan de Belastingdienst. Hiertoe worden de budgetten binnen Defensie gecentraliseerd.
10. Herschikking budgetten personele exploitatie
Teneinde overschrijding van het personele exploitatiebudget te vermijden, hebben de Defensieonderdelen voor een bedrag van € 18 miljoen maatregelen genomen. Deze zijn verwerkt in de 1e suppletoire begroting 2015. Na onderzoek bleek een herverdeling van deze maatregelen over de Defensieonderdelen noodzakelijk. Deze wordt nu verwerkt.
11. Herschikken intensivering Cyber
De voorliggende mutaties betreffen de herschikking van het extra cyberbudget dat bij de intensivering bij de begroting 2015 is toegekend. Het budget voor de personele en materiële exploitatie voor Cyber wordt hierbij over de defensieonderdelen herschikt vanuit de voorlopige reservering die hiervoor op artikelonderdeel 6.3, voorzien in IV/ICT, was opgenomen.
12. Ontvlechting uitgestelde DGO
Per 01 april 2016 is Defensie Gezondheidszorg Organisatie (DGO) bij het Commando Diensten Centra (CDC) opgericht. Het budget is al eerder overgeheveld vanuit de operationele commando’s (OPCO’s) naar het CDC. De budgetten voor de salariskosten en de kosten woon- werkverkeer van het personeel dat tot 1 april 2016 werkzaam was bij de OPCO’s worden door het CDC naar de OPCO’s overgeheveld.
13. Herschikkingen tussen defensieonderdelen
Dit betreft het overhevelen van enkele activiteiten van het ene naar het andere Defensieonderdeel. De toelichting is te vinden bij de specifieke beleidsartikelen.
14. Vrijgave transitiebudget CDC
De Minister van Defensie heeft op 23 september 2015 besloten om de Uitbesteding Cateringdiensten Defensie niet in de huidige vorm voort te zetten (Kamerstuk 34 300 X nr. 5). Dit betekent dat niet zal worden overgegaan tot aanbesteding van de cateringdienstverlening in één keer, maar dat Paresto als regie-organisatie een meer geleidelijk traject met een intensievere samenwerking met de markt zal zoeken. Het hiervoor gereserveerde transitiebudget van CDC ad € 1,7 miljoen valt hiermee vrij.
15. Interdepartementale budgetoverhevelingen
De belangrijkste overboekingen betreffen de bijdrage van Buitenlandse Zaken voor de inzet Zr.Ms. Van Amstel voor de migratieproblematiek (€ 2,2 miljoen incidenteel) en de compensatie voor BTW (€ 3,4 miljoen structureel) betaald aan TNO door Economische Zaken. Defensie draagt daarnaast bij aan de dekking van extra uitgaven als gevolg van migratie (€ 3,8 miljoen voor 2016 en 2017) en aan de begroting van Veiligheid en Justitie (€ 1,8 miljoen per jaar voor de periode 2016 tot en met 2018). Het surplus eigen vermogen van het voormalige Rijksgebouwendienst (€ 1,3 miljoen) wordt teruggegeven aan de departementen. Verder betreft dit de bijdrage aan de exploitatiekosten van C2000 (landelijk communicatiesysteem voor hulpdiensten) van VenJ (– € 6,3 miljoen).
16. Doorwerking ontvangsten en 17. Vrijgave ontvangsten MINUSMA
De eerder in 2015 ontvangen bijdrage van de Verenigde Naties (VN) zorgen ervoor dat de geraamde ontvangsten voor 2016 en 2017 (– € 20 miljoen) kunnen worden verlaagd. Dit bedrag wordt vervolgens weer vrijgegeven aan het brede Budget Internationale Veiligheid (BIV). Daarnaast wordt een extra bijdrage van de VN in 2016 van € 10 miljoen verwacht vanwege de verlenging van de missie MINUSMA. Bij het CDC worden geneeskundige ontvangsten bij het CDC bijgesteld (€ 3,4 miljoen).Ten slotte werken bij de onderdelen de bijgestelde ontvangsten vanwege de compensatie van de eigen huishouding door op het uitgavenkader. In een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (november 2014) is gesteld dat de in artikel 20 Verplaatsingskostenbesluit militairen (VKBM) neergelegde eis van het voeren van een eigen huishouding, buiten beschouwing moet worden gelaten. Deze uitspraak heeft zowel invloed op de ontvangsten- als op de uitgavenbegroting van de defensieonderdelen. De defensieonderdelen worden hiervoor gecompenseerd vanuit het artikel 12 Nominaal en onvoorzien.
18. Kasschuif herijking DIP
Er vindt een kasschuif plaats ten behoeve van de herijking van de investeringsplannen. De middelen komen in de jaren 2019–2021 weer beschikbaar.
19. Claim NCIA
Vanuit de resterende HGIS-eindejaarsmarge 2015 wordt € 6 miljoen beschikbaar gesteld voor de meerkosten van het NATO Communications and Information Agency (NCIA). Het restant van de kosten wordt gedekt uit het investeringsplan. Van de gemeente Den Haag wordt een bijdrage van € 750.000 verwacht.
20. Prijsbijstelling tranche 2016 en 21. Uitdelen prijsbijstelling tranche 2016
Dit betreft de uitkering van de prijsbijstelling 2016, die vanuit artikel 12 Nominaal en onvoorzien wordt verdeeld over de artikelen van de defensieonderdelen.
22. Loon- en prijsbijstelling tranche 2016 Attachés
Vanuit HGIS/BIV wordt de loon- en prijsbijstelling uitgekeerd voor Attachés.
23. Bijdrage migratieproblematiek, waaronder grensbewaking
De inspanningen door Defensie in het kader van migratie vragen veel van de organisatie. Om de extra inspanningen van onder meer de Koninklijke marechaussee en de Koninklijke marine te financieren, stelt het kabinet incidenteel € 25 miljoen euro beschikbaar.
24. Kasschuif pensioenen en SBK
Met een kasschuif worden de ramingen van pensioenen en SBK aangesloten op het aangepaste verloop van de uitgaven.