Base description which applies to whole site

2.4 De agentschappen

Conform de Rijksbegrotingvoorschriften worden hieronder de exploitatie en kasstroomoverzichten opgenomen van agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan 5 procent van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.

Rijkswaterstaat

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Rijkswaterstaat. Eerste suppletoire begroting 2016 (Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

1

2

3 = (1) +(2)

Totaal

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting

stand 1e suppletoire begroting

Baten

     

Omzet IenM

2.250.830

– 8.784

2.242.046

Omzet nutv werkzaamheden

 

252.495

252.495

Omzet overige departementen

24.925

 

24.925

Omzet derden

147.313

 

147.313

Rentebaten

800

 

800

Bijzondere baten

3.000

 

3.000

Totaal baten

2.426.868

243.711

2.670.579

       

Lasten

     

Apparaatskosten

973.786

1.308

975.094

– Personele kosten

714.543

1.308

715.851

* waarvan eigen personeel

663.760

1.308

665.068

* waarvan externe inhuur

49.283

 

49.283

* waarvan overige P-kosten

1.500

 

1.500

– Materiële kosten

259.243

 

259.243

* waarvan apparaat ICT

45.000

 

45.000

* waarvan bijdrage aan SSO’s

56.000

 

56.000

* waarvan overige M-kosten

158.243

 

158.243

Onderhoud

1.395.359

242.403

1.637.762

Rentelasten

8.748

 

8.748

Afschrijvingskosten

39.975

0

39.975

– materieel

38.500

 

38.500

*waarvan apparaat ICT

6.000

 

6.000

– immaterieel

1.475

 

1.475

Overige lasten

0

 

0

– dotatie voorziening

0

 

0

– bijzondere lasten

0

 

0

Totaal lasten

2.417.868

243.711

2.661.579

Saldo van baten en lasten

9.000

0

9.000

Dotatie aan reserve Rijksrederij

– 9.000

 

– 9.000

Te verdelen resultaat

0

0

0

Toelichting

Baten

Omzet IenM

De lagere omzet wordt voornamelijk veroorzaakt door een herschikking van programmamiddelen op de «bijdrage agentschappen» aan RWS naar de programmabudgetten van de directoraten-generaal. Daarnaast neemt de omzet IenM af vanwege bijdragen van RWS aan de agentschappen KNMI en ILT, voor dienstverlening samenhangende met het onderhoudsprogramma, zoals het inwinnen van weergegevens en het handhaven van regels omtrent overbelading.

Omzet nutv werkzaamheden

Deze mutaties aan de batenkant hangen samen met de mutaties die worden toegelicht onder de toelichtingen bij de personele kosten en het onderhoud.

Lasten

Personele en materiële kosten

De extra personele uitgaven betreffen de verwerking van het op 2 oktober 2015 afgesloten CAO loonakkoord 2015 – 2016 voor Rijksambtenaren voor het uitvoeringsjaar 2016.

Onderhoud

Dit bedrag heeft hoofdzakelijk betrekking op de post Nog uit te voeren werkzaamheden 2015 ad € 252,5 miljoen. Deze werkzaamheden waren gepland in 2015 maar niet in uitvoering genomen. Deze werkzaamheden worden in 2016 uitgevoerd.

Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
   

1

2

3 = (1) +(2)

 

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting

stand 1e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2016

195.365

286.430

481.795

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

     
 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

 

– 252.495

 

2.

Totaal operationele kasstroom

48.975

– 252.495

– 203.520

3a.

Totaal investeringen (-/-)

– 33.600

4.600

– 29.000

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

     

3.

Totaal investeringskasstroom

– 33.600

4.600

– 29.000

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

     

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

7.300

8.500

15.800

4c.

Aflossingen op leningen (-/-)

– 31.000

 

– 31.000

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

32.000

– 4.000

28.000

4.

Totaal financieringskasstroom

8.300

4.500

12.800

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4)

219.040

43.035

262.075

Toelichting

Operationele kasstroom

De hogere operationele kasstroom is het gevolg van de huidige verwachting dat onderhoudswerkzaamheden die gepland waren in 2015, waarschijnlijk in 2016 worden afgerond.

Investeringskasstroom

De omvang van de investeringen zijn neerwaarts bijgesteld op basis van actualisatie van de investeringsportefeuille.

Financieringskasstroom

De hogere financieringskasstroom is het gevolg van de actualisatie van de raming van de eenmalige storting door het moederdepartement. Het beroep op de leenfaciliteit is lager als gevolg van de lagere geprognosticeerde investeringen.

Licence