Omschrijving | 1 | 2 | 3 | (4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Totaal | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of–) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of–) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd |
Baten | ||||
Omzet IenM | 2.250.830 | – 8.784 | 88.619 | 2.330.665 |
Omzet nutv werkzaamheden | 0 | 252.495 | 0 | 252.495 |
Omzet overige departementen | 24.925 | 3.435 | 28.360 | |
Omzet derden | 147.313 | 25.582 | 172.895 | |
Rentebaten | 800 | 0 | 800 | |
Vrijval voorziening | ||||
Bijzondere baten | 3.000 | 0 | 3.000 | |
Totaal baten | 2.426.868 | 243.711 | 117.636 | 2.788.215 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 973.786 | 1.308 | 52.805 | 1.027.899 |
– Personele kosten | 714.543 | 1.308 | 46.318 | 762.169 |
* waarvan eigen personeel | 663.760 | 1.308 | 42.618 | 707.686 |
* waarvan externe inhuur | 49.283 | 3.700 | 52.983 | |
* waarvan overige personele kosten | 1.500 | 0 | 1.500 | |
.- Materiële kosten | 259.243 | 0 | 6.487 | 265.730 |
* waarvan apparaat ICT | 45.000 | – 15.000 | 30.000 | |
* waarvan bijdrage aan SSO's | 56.000 | 0 | 56.000 | |
* waarvan overige materiële kosten | ||||
* waarvan overige M-kosten | 158.243 | 21.487 | 179.730 | |
Onderhoud | 1.395.359 | 242.403 | 64.831 | 1.702.593 |
Rentelasten | 8.748 | 0 | 8.748 | |
Afschrijvingskosten | 39.975 | 0 | 39.975 | |
– Materieel | 38.500 | 0 | 38.500 | |
* waarvan apparaat ICT | 6.000 | 0 | 6.000 | |
– Immaterieel | 1.475 | 0 | 1.475 | |
Dotatie voorziening | ||||
Bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 2.417.868 | 243.711 | 117.636 | 2.779.215 |
Saldo van baten en lasten | 9.000 | 9.000 | ||
Dotatie aan reserve Rijksrederij | 9.000 | 9.000 | ||
Te verdelen resultaat | 0 | 0 |
Rijkswaterstaat
Toelichting
Baten
Omzet IenM
Deze mutatie is veroorzaakt door een loon- en prijsbijstelling van € 22 miljoen en een vergoeding voor het niet volledig kunnen verhalen van schade bij schadevaren en -rijden van € 46 miljoen.
Daarnaast is er vanuit DGMI financiering gekomen voor de implementatiekosten Omgevingswet die RWS maakt, hierdoor stijg de post «Personele kosten» met € 13,5 miljoen.
Verder zijn er meer projecten in de voorbereidende fase en is er daarom op verzoek van beleid meer personele inzet voor Beleidsondersteuning en Advies van € 6,5 miljoen. Tot slot is er een aantal kleine mutaties uitkomend op € 5 miljoen. Dit bedrag bevat onder meer extra middelen voor de bekostiging van de Participatiewet, extra middelen voor benodigde inzet bij het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing, een bijdrage vanuit het Ministerie van EZ voor het project «Wind op Zee» en een overboekingen van RWS naar het Ministerie van Defensie voor Kustwacht en het Maritime Operations Center.
Omzet Derden
Deze bijstelling op Omzet Derden bestaat uit verwachte meeropbrengsten van € 6 miljoen vanuit de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBD) en een bijdrage voor de Rijksrederij van € 3,4 miljoen. Verder zijn er diverse meeropbrengsten voor werken voor derden van € 15 miljoen. De omzet derden wordt geraamd op basis van ervaringscijfers uit het verleden. In praktijk komen er gedurende het uitvoeringsjaar opdrachten bij. Voor 2016 wordt er bijvoorbeeld door de Belgische overheid € 4 miljoen extra beschikbaar gesteld voor vast onderhoud aan de Schelderadarketen. Ook wordt er € 2,5 miljoen meer omzet derden gerealiseerd door de inzet van Search en Rescue helikopters.
Lasten
Apparaatskosten
Dit betreffen de personele uitgaven samenhangend met de eerder genoemde loon- en prijsbijstelling (€ 22 miljoen), extra inzet voor de Omgevingswet (€ 13,5 miljoen.), extra inzet voor Beleidsondersteuning en Advies (€ 6,5 miljoen.). Tevens zijn de lasten met circa € 4 miljoen toegenomen op basis van de nieuwe prognoses inhuurkosten 2016.
Onderhoud
Deze mutatie bestaat uit de uitgaven voor het niet volledig kunnen verhalen van schade bij schadevaren en -rijden van € 46 miljoen, extra planstudie-opdrachten van € 4 miljoen, extra opdrachten voor derden van € 15 miljoen en overige kleine mutaties. Extra opdrachten van derden hangen samen met de hierboven gegeven toelichting bij «Omzet Derden».
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of–) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of–) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2016 | 195.365 | 286.430 | – 18.850 | 462.945 |
2a. | Totale ontvangsten operationele kasstroom (+) | 2.426.868 | 108.852 | 2.535.720 | |
2b. | Totale uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 2.377.893 | 252.495 | 108.852 | 2.739.240 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 48.975 | – 252.495 | – 203.520 | |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 33.600 | 4.600 | 15.000 | – 14.000 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 1.500 | 1.500 | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 33.600 | 4.600 | 16.500 | – 12.500 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ||||
4b. | Storting moederdepartement (+) | 7.300 | 8.500 | 15.800 | |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 31.000 | 7.600 | – 23.400 | |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 32.000 | – 4.000 | – 17.000 | 11.000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 8.300 | 4.500 | – 9.400 | 3.400 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2016 | 219.040 | 43.035 | – 11.750 | 250.325 |
Toelichting
Rekening-courant RHB 1 januari 2016
De stand is aangepast conform de jaarrekening 2015.
Operationele kasstroom
De uitgaven en ontvangsten binnen de operationele kasstroom liggen hoger dan oorspronkelijk begroot. Dit heeft te maken met een daling van de omzet IenM is vanwege herschikking van programmamiddelen op de «bijdrage agentschappen» aan RWS naar de programmabudgetten van de directoraten-generaal. Daarnaast neemt de omzet IenM af vanwege bijdragen van RWS aan de agentschappen KNMI en ILT, voor dienstverlening samenhangende met het onderhoudsprogramma, zoals het inwinnen van weergegevens en het handhaven van regels omtrent overbelading. Daarnaast zijn de doorgeschoven middelen vanuit de post Nog Uit te voeren Werkzaamheden van invloed op de operationele kas.
Investeringskasstroom
Er wordt minder geïnvesteerd in RWS gebouwen omdat de ruimte slimmer benut wordt door onder andere flexwerken. Tevens wordt er niet meer geïnvesteerd in de aanschaf van auto’s omdat het wagenpark onder gebracht is in een leaseplan.
Financieringskasstroom
Er wordt minder geïnvesteerd in RWS gebouwen omdat de ruimte slimmer benut wordt door onder andere flexwerken. Tevens wordt er niet meer geïnvesteerd in de aanschaf van auto’s omdat het wagenpark onder gebracht is in een leaseplan.
Inspectie Leefomgeving en Transport
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Totaal | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of–) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of–) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd |
Baten | ||||
Omzet IenM | 122.641 | 3.320 | 5.219 | 131.180 |
Omzet overige departementen | ||||
Omzet derden | 23.523 | 23.523 | ||
Rentebaten | 50 | 50 | ||
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 146.214 | 3.320 | 5.219 | 154.753 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 144.014 | 3.320 | 5.219 | 152.553 |
– Personele kosten | 109.840 | 2.326 | 2.437 | 114.603 |
* waarvan eigen personeel | 100.796 | 2.326 | 2.237 | 105.359 |
* waarvan externe inhuur | 9.044 | 200 | 9.244 | |
* waarvan overige personele kosten | ||||
– Materiële kosten | 34.175 | 994 | 2.782 | 37.951 |
* waarvan apparaat ICT | 7.158 | 7.158 | ||
* waarvan bijdrage aan SSO’s | 12.370 | 694 | 2.200 | 15.264 |
* waarvan overige materiële kosten | 14.647 | 300 | 585 | 15.529 |
Rentelasten | 100 | 100 | ||
Afschrijvingskosten | 2.100 | 2.100 | ||
– Materieel | 2.100 | 2.100 | ||
* waarvan apparaat ICT | ||||
– Immaterieel | ||||
Overige lasten | ||||
– Dotatie voorziening | ||||
– Bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 146.214 | 3.320 | 5.219 | 154.753 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet van IenM is toegenomen doordat de ILT is gecompenseerd voor verhuiskosten en nieuwe werkzaamheden op het gebied van het verbod op gratis plastic tassen, de Zwavelrichtlijn en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Daarnaast is de omzet IenM toegenomen vanwege de verwerking van de loon- en prijsbijstelling, het loonruimteakkoord en de premieverhoging van het ABP. Tot slot houdt ILT toezicht op overbelading van wegverkeer. Hiervoor werd de ILT jaarlijks middels facturering door Rijkswaterstaat gecompenseerd. Deze samenwerking is in de Eerste suppletoire begroting van 2016 structureel verwerkt door desbetreffende middelen over te boeken van het Infrastructuurfonds naar de ILT.
Lasten
Personele kosten
De hogere personele kosten worden met name veroorzaakt door de bovengenoemde nieuwe handhavingstaken. Daarnaast liggen de loonontwikkeling, het loonruimteakkoord en de premieverhoging van het ABP ten grondslag aan de hogere personele kosten.
Materiële kosten
De toename van de materiële kosten hangt met name samen met incidentele kosten ten gevolge van de verhuisbewegingen van de ILT.
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of-) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2016 | 31.347 | 9.415 | 40.762 | |
2a. | Totale ontvangsten operationele kasstroom (+) | 3.320 | 5.647 | ||
2b. | Totale uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 3.320 | – 5.660 | ||
2. | Totaal operationele kasstroom | – 4.000 | – 13 | – 4.013 | |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 2.000 | – 2.000 | ||
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 2.000 | – 2.000 | ||
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 1.689 | – 1.689 | ||
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | ||||
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | ||||
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | ||||
4. | Totaal financieringskasstroom | – 1.689 | – 1.689 | ||
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2016 | 25.347 | 7.726 | – 13 | 33.060 |
Toelichting
Rekening-courant RHB 1 januari 2016
De stand is aangepast conform de jaarrekening 2015.
Operationele kasstroom
De mutaties op de operationele kasstroom hebben te maken met de hogere bijdrage van IenM en de bijbehorende hogere uitgaven vanwege onder meer nieuwe handhavingstaken en de incidentele kosten ten gevolge van de verhuisbewegingen van de ILT.
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het uitkeren van het surplus van het eigen vermogen aan de eigenaar op basis van de Regeling agentschappen.
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | |
---|---|---|---|---|
Totaal | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd |
Baten | ||||
Omzet IenM | 36.031 | 649 | 3.439 | 40.119 |
Omzet IenM – nutv werkzaamheden | 1.217 | 8.664 | 9.881 | |
Omzet overige departementen | 2.062 | – 162 | 1.900 | |
Omzet derden | 21.898 | – 1.475 | 20.423 | |
Rentebaten | – | – | ||
Bijzondere baten | – | – | ||
Totaal baten | 61.208 | 649 | 10.466 | 72.323 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 50.788 | 656 | 1.582 | 53.026 |
– Personele kosten | 28.744 | 500 | 3.071 | 32.315 |
* waarvan eigen personeel | 27.914 | 500 | 1.710 | 30.124 |
* waarvan externe inhuur | 830 | – | 1.361 | 2.191 |
* waarvan overige personele kosten | – | |||
.-Materiële kosten | 22.044 | 156 | – 1.489 | 20.711 |
* waarvan apparaat ICT | 6.564 | – 2.722 | 3.842 | |
* waarvan bijdrage aan SSO’s | 4.966 | – | 4.966 | |
* waarvan overige materiele kosten | 10.514 | 156 | 1.233 | 11.903 |
Aardobservatie | 8.374 | – 7 | 9.079 | 17.446 |
Rentelasten | 242 | – 242 | – | |
Afschrijvingskosten | 1.804 | 47 | 1.851 | |
– materieel | 1.804 | – | 1.804 | |
* waarvan apparaat ICT | 992 | – | 992 | |
– immaterieel | – | – | ||
Overige lasten | – | – | ||
– dotatie voorziening | – | – | ||
– bijzondere lasten | – | – | ||
Totaal lasten | 61.208 | 649 | 10.466 | 72.323 |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM neemt toe als gevolg van toekenning van middelen met betrekking tot aanvullende dienstverlening Wet taken Meteorologie en Seismologie (WtMS), loon- en prijsbijstelling, compensatie voor hogere contributie aan het European Centre for Mediumrange Weather Forecast (ECMWF) en incidentele compensatie van tegenvallende opbrengsten voor maatwerk. Daarnaast neemt de omzet nog uit te voeren werkzaamheden toe (€ 9,0 miljoen) ter dekking van de contributie aan EUMETSAT. Zie de toelichting onder de lasten.
Omzet overige departementen
De verwachtte omzet is vooral lager dan begroot door vertraging in de dienstverlening seismologie aan het Ministerie van Economische Zaken met betrekking tot bevingen in Groningen.
Omzet derden
Er is sprake van tegenvallende opbrengsten op het gebied van maatwerk als gevolg van het uitblijven van opdrachten en tegenvallende opbrengsten met betrekking tot facilitaire dienstverlening die het KNMI aan het Shared Service Center Campus doorberekent.
Lasten
Personele kosten
De kosten voor eigen personeel stijgen als gevolg van reguliere loonontwikkelingen. Daarnaast zijn er vijf extra meteorologen aangetrokken ter voorbereiding op de pensionering van een aantal meteorologen volgend jaar. Ook de reiskosten buitenland zijn hoger dan begroot. Voor de reiskosten buitenland is dekking vanuit projecten. Vooral door uitloop van het Deltaplan naar 2016 zijn de kosten inhuur hoger dan begroot.
Materiële kosten
De materiele kosten zijn vooral lager dan begroot door vertraging op een aantal subsidieprojecten (OMI, Sesar: € 1,4 miljoen) en door lagere (project)kosten voor de luchtvaart (€ 0,8 miljoen).
Aardobservatie
De stijging wordt veroorzaakt doordat de kosten voor de Najaarsnota zijn gebaseerd op de werkelijk te realiseren kosten EUMETSAT. De bedragen tot en met de Miljoenennota waren nog gebaseerd op de vanuit het beleidsartikel te ontvangen bedragen.
Rentelasten
Door het ontbreken van openstaande leningen zijn de rentekosten nihil.
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2016 | 17.052 | 5.281 | – | 22.333 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | |||||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | |||||
2. | Totaal operationele kasstroom | – 10.636 | – 1.305 | – 11.941 | |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 3.970 | 991 | 1.979 | – 1.000 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.970 | 991 | 1.979 | – 1.000 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – | ||
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | ||
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 260 | 260 | – | – |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 3.970 | – 991 | – 1.979 | 1.000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 3.710 | – 731 | – 1.979 | 1.000 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2016 (=1+2+3+4) | 6.156 | 5.541 | – 1.305 | 10.392 |
Toelichting
Rekening-courant RHB 1 januari 2016
De stand is aangepast conform de jaarrekening 2015.
Operationele kasstroom
De daling wordt vooral veroorzaakt doordat de factuur van het Shared Service Center Campus voor ICT-dienstverlening uit 2015 pas in 2016 is betaald.
Investeringen en financieringskasstroom
De geplande investeringen zijn voor een groot deel doorgeschoven naar 2017.
Nederlandse Emissieautoriteit
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) |
---|---|---|---|---|
Totaal | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of–) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of–) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd |
Baten | ||||
Omzet IenM | 7.174 | – 18 | 861 | 8.017 |
Omzet overige departementen | ||||
Omzet derden | 55 | 55 | ||
Rentebaten | ||||
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 7.229 | – 18 | 861 | 8.072 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 6.491 | – 18 | 861 | 7.334 |
– Personele kosten | 5.301 | – 18 | 357 | 5.640 |
* waarvan eigen personeel | 4.416 | – 18 | 259 | 4.657 |
* waarvan externe inhuur | 600 | 98 | 698 | |
* waarvan overige personele kosten | 285 | 285 | ||
– Materiële kosten | 1.190 | 504 | 1.694 | |
* waarvan apparaat ICT | 880 | 880 | ||
* waarvan bijdrage aan SSO’s | ||||
* waarvan overige materiële kosten | 310 | 504 | 814 | |
Rentelasten | 16 | 16 | ||
Afschrijvingskosten | 722 | 722 | ||
– materieel | ||||
*waarvan apparaat ICT | ||||
– immaterieel | 722 | 722 | ||
Overige lasten | ||||
– dotatie voorziening | ||||
– bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 7.229 | – 18 | 861 | 8.072 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Omzet IenM
De hogere omzet van IenM wordt met name veroorzaakt door de verhuizing en de daaraan gerelateerde digitalisering- en organisatieontwikkelslag, samengebracht in het programma NEa 2017. Dit programma is erop gericht dat de NEa ook na de verhuizing alle opgedragen werkzaamheden adequaat kan uitvoeren en om noodzakelijke aanpassingen te borgen. Daarnaast is de omzet IenM toegenomen vanwege de verwerking van de loon- en prijsbijstelling en het loonruimteakkoord XII. De omzet van IenM is gedaald in verband met een overdracht vanuit het Agentschap NEa vanwege de centralisatie van de inkoopfuncties binnen IenM.
Lasten
Personele kosten
De hogere personele kosten worden in grote mate veroorzaakt door de bovengenoemde verhuizing en het daarmee samenhangende programma NEa 2017. Daarnaast liggen de loonontwikkeling en het loonruimteakkoord ten grondslag aan de hogere personele kosten.
Materiële kosten
De toename van de materiële kosten hangt met name samen met de uitbesteding van het doorontwikkelen van een nieuw informatiesysteem.
(1) | (2) | (3) | (4) = (1) + (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of–) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of–) 2e suppletoire begroting | stand 2e suppletoire begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2016 | 601 | 601 | ||
2a. | Totale ontvangsten operationele kasstroom (+) | 8.129 | 861 | 8.990 | |
2b. | Totale uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 7.407 | – 861 | – 8.268 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 722 | 722 | ||
3a. | Totaal investeringen (-/-) | ||||
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ||||
3. | Totaal investeringskasstroom | ||||
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ||||
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | ||||
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 680 | – 680 | ||
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 750 | 750 | ||
4. | Totaal financieringskasstroom | – 680 | 750 | 70 | |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2016 | 643 | 750 | 1.393 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De mutaties op de operationele kasstroom hebben te maken met de hogere bijdrage van IenM en de bijbehorende hogere uitgaven vanwege voornamelijk de digitalisering- en organisatieontwikkelslag.