Introductie
Het KNMI adviseert en waarschuwt de samenleving om risico’s met een atmosferische of seismische oorsprong terug te dringen. Het KNMI ontwikkelt daartoe hoogwaardige kennis, verricht waarnemingen, en zet die om in producten en diensten die de veiligheidsrisico’s verminderen, bijdragen aan een duurzame samenleving en economische mogelijkheden bevorderen.
Er wordt gestreefd om per 1 januari 2016 de Wet taken meteorologie en seismologie in werking te laten treden. Daarmee komt de Wet op het KNMI te vervallen.
Producten en diensten
De samenleving wordt steeds gevoeliger voor extreem weer, klimaatverandering, luchtkwaliteit, vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Om deze toegenomen risico’s zoveel mogelijk te helpen beperken past het KNMI het concept van de risico-reductie-cyclus toe.
We bewaken en waarschuwen, maar we geven ook adviezen en handelingsperspectieven voor zowel acute als toekomstige gevaren. Daarbij trekken we actief lessen uit gebeurtenissen om toekomstige adviezen nog beter te maken en zo tot risico reductie te komen. Dit doen we samen met onze omgeving: het algemene publiek, overheden en (weer)bedrijven. We innoveren permanent onze dienstverlening en creëren daarbij (duurzame) economische kansen voor het bedrijfsleven terwijl we bijdragen aan een veilig, bereikbaar en leefbaar Nederland.
Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Meteorologie en Seismologie. Daarnaast wordt Aardobservatie als product onderscheiden. Meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in beleidsartikel 23.
Realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet IenM | 39.587 | 41.483 | 36.031 | 44.609 | 47.642 | 51.471 | 41.032 |
Omzet nutv werkzaamheden | 0 | 2.769 | 1.217 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet overige departementen | 1.677 | 2.062 | 2.062 | 2.062 | 2.062 | 2.062 | 2.062 |
Omzet derden | 17.456 | 20.093 | 21.898 | 22.537 | 23.033 | 23.227 | 23.185 |
Rentebaten | 110 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval uit voorzieningen | 233 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 59.062 | 66.407 | 61.208 | 69.208 | 72.737 | 76.760 | 66.279 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 47.386 | 52.132 | 50.788 | 49.237 | 49.217 | 49.217 | 49.217 |
– personele kosten | 31.706 | 30.558 | 28.744 | 28.023 | 28.005 | 28.005 | 28.005 |
* waarvan eigen personeel | 28.888 | 28.009 | 27.914 | 27.523 | 27.505 | 27.505 | 27.505 |
* waarvan externe inhuur | 2.613 | 2.549 | 830 | 500 | 500 | 500 | 500 |
* waarvan overige personele kosten | 205 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– materiële kosten | 15.680 | 21.574 | 22.044 | 21.214 | 21.212 | 21.212 | 21.212 |
* waarvan apparaat ICT | 4.179 | 6.564 | 6.564 | 6.564 | 6.564 | 6.564 | 6.564 |
* waarvan bijdrage aan SSO's | 2.996 | 2.818 | 4.966 | 4.966 | 4.966 | 4.966 | 4.966 |
* waarvan overige materiele kosten | 8.505 | 12.192 | 10.514 | 9.684 | 9.682 | 9.682 | 9.682 |
Aardobservatie | 9.846 | 12.206 | 8.374 | 17.718 | 21.187 | 25.130 | 14.687 |
Rentelasten | 283 | 242 | 242 | 242 | 242 | 242 | 242 |
Afschrijvingskosten | 2.749 | 1.827 | 1.804 | 2.011 | 2.091 | 2.171 | 2.133 |
– materieel | 2.749 | 1.827 | 1.804 | 2.011 | 2.091 | 2.171 | 2.133 |
* waarvan apparaat ICT | 2.065 | 992 | 992 | 992 | 992 | 992 | 992 |
– immaterieel | |||||||
Overige kosten | 48 | ||||||
– dotaties voorzieningen | |||||||
– bijzondere lasten | |||||||
– bijzondere lasten | 48 | ||||||
Totaal lasten | 60.312 | 66.407 | 61.208 | 69.208 | 72.737 | 76.760 | 66.279 |
Saldo van baten en lasten | – 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM betreft een vergoeding voor de producten op het gebied van meteorologie, seismologie en aardobservatie. Het betreft zowel een vergoeding voor wettelijke taken als de vergoeding van RWS, ILT en beleids-DG’s voor maatwerk.
Realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk XII | |||||||
Artikel 11 Integraal waterbeleid | 558 | 521 | 401 | 401 | 401 | 401 | 401 |
Artikel 16 Spoor | 74 | 44 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 17 Luchtvaart | 23 | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 19 Klimaat | 906 | 652 | 220 | 220 | 220 | 109 | 109 |
Artikel 23 Meteorologie en seismologie en aardobservatie | 35.886 | 37.399 | 32.566 | 41.144 | 44.177 | 48.117 | 37.678 |
Artikel 97 Algemeen departement | 0 | ||||||
Inzet middelen balans | – 1.239 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage ILT | 313 | 313 | 313 | 313 | 313 | 313 | 313 |
Bijdrage RWS | 3.065 | 2.531 | 2.531 | 2.531 | 2.531 | 2.531 | 2.531 |
Totaal | 39.587 | 41.483 | 36.031 | 44.609 | 47.642 | 51.471 | 41.032 |
Van totale omzet IenM | |||||||
* apparaats- en afschrijvingskosten en rentelasten | 28.905 | 32.046 | 28.874 | 26.891 | 26.455 | 26.341 | 26.345 |
* programma | 10.682 | 12.206 | 8.374 | 17.718 | 21.187 | 25.130 | 14.687 |
De bedragen per product zijn:
Realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Meteorologie | 28.331 | 31.547 | 28.408 | 26.468 | 26.059 | 25.945 | 25.949 |
Seismologie | 574 | 499 | 466 | 423 | 396 | 396 | 396 |
Aardobservatie | 10.682 | 12.206 | 8.374 | 17.718 | 21.187 | 25.130 | 14.687 |
Totaal | 39.587 | 44.252 | 37.248 | 44.609 | 47.642 | 51.471 | 41.032 |
In de begroting 2014 is in de jaren 2016 en verder is de taakstelling op het apparaat uit het regeerakkoord Rutte II verwerkt op de omzet IenM. Deze taakstelling bedraagt voor het KNMI circa € 0,3 miljoen in 2016.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|---|
Totale taakstelling KNMI | 0 | – 261 | – 519 | – 777 | – 777 |
Het KNMI vangt de taakstelling op door het genereren van extra maatwerkopbrengsten en subsidieprojecten zoals toegestaan bij de wet taken Meteorologie en Seismologie.
Omzet nog uit te voeren werkzaamheden
Dit betreffen middelen die het KNMI in eerdere jaren van het moederdepartement heeft ontvangen en bestemd waren voor werkzaamheden ondermeer met betrekking tot Deltaplan, Space Weather en voorbereiding klimaatsheets, maar waarvan de uitvoering doorloopt in 2015 en 2016.
Omzet overige departementen
De opbrengst overige departementen heeft betrekking op van andere ministeries ontvangen vergoedingen voor de inzet van KNMI-capaciteit voor het hen verzochte maatwerk.
Realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksinstituut voor Veiligheid en Milieu | 138 | 136 | 136 | 136 | 136 | 136 | 136 |
Het Ministerie van Defensie | 950 | 976 | 976 | 976 | 976 | 976 | 976 |
Het Ministerie van Economische Zaken | 590 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 |
Totaal | 1.678 | 2.062 | 2.062 | 2.062 | 2.062 | 2.062 | 2.062 |
De bijdrage van het Ministerie van Defensie is een bijdrage voor onderhoud infrastructuur. De Minister van Economische Zaken is verantwoordelijk voor de Mijnbouwwet. De bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken betreft dienstverlening op seismologisch gebied.
Omzet derden
Realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opbrengsten luchtvaart | 9.312 | 9.329 | 9.209 | 9.091 | 8.975 | 8.860 | 8.860 |
Projecten extern gefinancierd | 6.914 | 8.800 | 8.800 | 8.800 | 8.800 | 8.800 | 8.800 |
Dataverstrekkingen en licenties | 702 | 511 | 511 | 511 | 511 | 511 | 511 |
Overige opbrengsten | 528 | 1.453 | 3.378 | 4.135 | 4.747 | 5.056 | 5.014 |
Totaal | 17.456 | 20.093 | 21.898 | 22.537 | 23.033 | 23.227 | 23.185 |
Opbrengsten luchtvaart zijn inkomsten uit een drietal tarieven die via Eurocontrol of LVNL bij luchtvaartmaatschappijen in rekening worden gebracht. Projecten extern gefinancierd bestaat uit gelden van de Europese Unie, ESA/Estec, Universiteiten en NSO ter financiering van onderzoeksprojecten in de meteorologie en seismologie. De opbrengsten dataverstrekking en licenties bestaan uit ontvangsten van voornamelijk weerproviders voor door het KNMI aan hen geleverde meteorologische data. De overige opbrengsten betreffen diverse opbrengsten, deels lopende contracten en deels nog te realiseren.
Lasten
Personele kosten
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
Realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte's | 358 | 358 | 357 | 353 | 353 | 353 | 353 |
Eigen personeelskosten | 29.094 | 28.009 | 27.914 | 27.523 | 27.505 | 27.505 | 27.505 |
Inhuur | 2.613 | 2.549 | 830 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, communicatie en contributies.
2014 Stand Slotwet | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekening | 28.404 | 20.399 | 17.052 | 6.156 | 3.397 | 2.923 | 6.416 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.253 | – 2.107 | – 10.636 | – 2.066 | 399 | 4.546 | – 2.586 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – 2.100 | – 3.235 | – 3.970 | – 1.500 | – 1.500 | – 1.500 | – 1.500 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+/+) | 48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 2.052 | – 3.235 | – 3.970 | – 1.500 | – 1.500 | – 1.500 | – 1.500 |
4a. | Eenmalige uitkeringen aan moederdepartement (–/–) | – 2.374 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leingen (–/–) | – 5.931 | – 600 | – 260 | – 693 | – 873 | – 1.053 | – 1.233 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 2.595 | 3.970 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 8.305 | 1.995 | 3.710 | 807 | 627 | 447 | 267 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 20.399 | 17.052 | 6.156 | 3.397 | 2.923 | 6.416 | 2.597 |
(noot: maximale roodstand € 0,5 miljoen) |
Toelichting
De operationele kasstroom bestaat uit Operationele kasstroom
Het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en vooruitontvangen bedragen.
Investeringskasstroom
Investeringen vinden vooral plaats in waarneemapparatuur en computersystemen.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën betreft investeringen met een afschrijvingstermijn van drie jaar of langer.
Realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
– percentage overhead (*) | 117 | 100 | 109 | 113 | 113 | 113 | 113 |
– fte's overhead (*) | 93 | 100 | 99 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Tarieven/uur (*) | 107 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Omzet per produktgroep | |||||||
– Meteorologie | 47.121 | 52.124 | 50.790 | 49.489 | 49.576 | 49.656 | 49.618 |
– Seismologie | 1.753 | 2.077 | 2.044 | 2.001 | 1.974 | 1.974 | 1.974 |
– Aardobservatie | 9.846 | 12.206 | 8.374 | 17.718 | 21.187 | 25.130 | 14.687 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 358 | 358 | 357 | 353 | 353 | 353 | 353 |
Saldo van baten en lasten (%) | – 2% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Algemene weersverwachtingen en adviezen | |||||||
– afwijking min.temperatuur (°C) | – 0,18 | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
– afwijking max.temperatuur (°C) | – 0,25 | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | 0,00 | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) |
Maritieme verwachtingen | |||||||
– tijdigheid marifoonbericht (%) | 99,9 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 100 |
Doorlichting uitgevoerd cq. gepland in 2015 |
Toelichting
De verlaging van de agentschapsbijdrage voor de basistaken in de komende jaren zal voornamelijk worden gecompenseerd door hogere opbrengsten voor maatwerk. Daarnaast wordt een kleine daling in het aantal fte’s overhead verwacht als gevolg van reeds eerder ingezette bezuinigingen. De tarieven per uur zullen niet wijzigen.