Base description which applies to whole site

Artikel 13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Slotwet 2017 (bedragen x € 1.000)

13 Spoorwegen

Stand vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Slotwet

Realisatie 2017

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)=(3)+(4)

Verplichtingen

2.011.156

2.769.959

2.350.471

– 540.314

1.810.157

Uitgaven

2.218.915

2.453.768

2.159.168

– 4.888

2.154.280

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

100%

   

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

1.245.661

1.276.615

1.371.926

109

1.372.035

13.03 Aanleg

735.505

923.072

608.322

– 4.226

604.096

13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer

556.087

719.603

534.595

– 86

534.509

13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer

50.097

59.541

28.228

– 50

28.178

13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer

126.178

131.985

42.231

– 4.089

38.142

13.03.05 Verk. en planuitw. goederenervoer

3.143

11.943

3.268

– 1

3.267

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

158.806

193.558

162.323

– 771

161.552

13.07 Rente en aflossing

48.362

16.597

16.597

0

16.597

13.08 Investeringsruimte

30.581

43.926

0

0

0

13.08.01 Programmaruimte

30.581

43.926

0

0

0

13.08.02 Beleidsruimte

0

0

0

0

0

13.09 Ontvangsten

185.262

249.039

246.192

– 3.465

242.727

Verplichtingen

De per saldo lagere verplichtingen in 2017 bestaan voornamelijk uit de volgende projecten:

  • Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (€ 318,5 miljoen): het contract voor een deelproject van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is niet meer in 2017 vastgelegd. Hierdoor is de verplichting niet meer in 2017 aangegaan.

  • Geluidsmaatregelen HSL-Zuid: (€ 67,1 miljoen): de verwachting was dat de beschikking aan ProRail nog in 2017 kon worden afgegeven. Aangezien het project nog in plantuitwerkingsfase zit, zal de beschikking pas in 2018 worden afgegeven, waardoor ook de verplichting doorschuift.

  • Beheer, onderhoud en vervanging (€ 53,1 miljoen): de verplichting voor de jaarlijkse subsidie aan ProRail voor beheer, onderhoud en vervanging wordt voorafgaand aan het jaar van betaling aangegaan. De omvang van de subsidie voor 2018 sluit aan met het beschikbare kasbudget in dat jaar. Als gevolg hiervan is in 2017 € 53,1 miljoen minder aan verplichtingen gerealiseerd.

  • Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (€ 30,5 miljoen) en Meerjarenprogramma Geluidsanering (€ 19,5 miljoen): als gevolg van langdurig bestuurlijk overleg vergt het verwerken van de subsidieaanvragen van ProRail meer tijd. Hierdoor zijn de bijbehorende verplichtingen niet meer in 2017 vastgelegd.

  • Uitvoeringsprogramma Goederenroute Elst-Deventer-Twente (€ 12,6 miljoen): de afgifte van de beschikking aan ProRail stond gepland voor december 2017. Doordat de gesprekken tussen ProRail en de gemeente meer tijd in beslag nemen dan verwacht, zal de verplichting niet meer in 2017 worden aangegaan.

Licence