In de onderstaande tabellen is bij de nieuwe mutaties voor het jaar 2021 tevens de extrapolatiestand voor het artikelonderdeel meegenomen.
Artikel 1 Waarborgfunctie
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 70.252 | 70.208 | 61.552 | 61.552 | 61.552 | 0 | |
1.1 | Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur | 70.252 | 70.208 | 61.552 | 61.552 | 61.552 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 1.500 | 4.500 | 5.700 | 0 | 0 | 0 | |
1.1 | Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur | 1.500 | 4.500 | 5.700 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 900 | – 3.850 | – 700 | 0 | 0 | 61.552 | |
1.1 | Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur | 900 | – 3.850 | – 700 | 0 | 0 | 61.552 |
waarvan: | |||||||
a. Rechtshandhaving Sint Maarten | – 3.850 | – 700 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 72.652 | 70.858 | 66.552 | 61.552 | 61.552 | 61.552 | |
1.1 | Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur | 72.652 | 70.858 | 66.552 | 61.552 | 61.552 | 61.552 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 4.857 | 4.857 | 4.857 | 4.857 | 4.857 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.857 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 5.357 | 4.857 | 4.857 | 4.857 | 4.857 | 4.857 |
Toelichting
a. Rechtshandhaving Sint Maarten
Dit betreft de technische verwerking van de bij Voorjaarnota aangekondigde extra inzet op de rechtshandhaving in Sint Maarten. Dit wordt gedekt uit het budget voor de integriteitskamer, die later van start gaat en door herprioritering binnen bestaande middelen voor samenwerkingsprogramma's en de waarborgfunctie.
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 14.559 | 14.424 | 13.306 | 13.306 | 13.306 | 0 | |
4.1 | Curacao, Sint Maarten en Aruba | 9.460 | 9.473 | 9.473 | 9.473 | 9.473 | 0 |
4.2 | Caribisch Nederland | 5.099 | 4.951 | 3.833 | 3.833 | 3.833 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 2.407 | – 194 | – 60 | 0 | 0 | 0 | |
4.1 | Curacao, Sint Maarten en Aruba | – 93 | – 194 | – 60 | 0 | 0 | 0 |
4.2 | Caribisch Nederland | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 2.161 | 446 | 96 | 1.296 | 1.296 | 14.602 | |
4.1 | Curacao, Sint Maarten en Aruba | – 3.101 | – 2.502 | – 2.717 | – 2.664 | – 2.664 | 6.809 |
waarvan: | |||||||
a. technische mutaties | – 3.101 | – 1.652 | – 1.517 | – 2.664 | – 2.664 | – 2.664 | |
b. rechtshandhaving Sint Maarten | – 850 | – 1.200 | |||||
4.2 | Caribisch Nederland | 5.262 | 2.948 | 2.813 | 3.960 | 3.960 | 7.793 |
waarvan: | |||||||
c. technische mutaties | 3.100 | 1.652 | 1.517 | 2.664 | 2.664 | 2.664 | |
d. integrale aanpak SZW | 2.256 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 19.127 | 14.676 | 13.342 | 14.602 | 14.602 | 14.602 | |
4.1 | Curacao, Sint Maarten en Aruba | 6.266 | 6.777 | 6.696 | 6.809 | 6.809 | 6.809 |
4.2 | Caribisch Nederland | 12.861 | 7.899 | 6.646 | 7.793 | 7.793 | 7.793 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 3.213 | 3.213 | 3.213 | 3.213 | 3.213 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 5.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.213 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 9.013 | 3.213 | 3.213 | 3.213 | 3.213 | 3.213 |
Toelichting
a en c. Technische mutaties
Betreft technische reallocaties waarmee een juiste scheiding wordt aangebracht tussen budgetten voor de landen en Caribisch Nederland.
b. Rechtshandhaving Sint Maarten
Dit betreft de technische verwerking van de bij Voorjaarnota aangekondigde extra inzet op de rechtshandhaving in Sint Maarten. Dit wordt gedekt uit het budget voor de integriteitskamer, die later van start gaat en door herprioritering binnen bestaande middelen voor samenwerkingsprogramma's en de waarborgfunctie.
d. Integrale aanpak SZW
Dit betreft een bijdrage vanuit Sociale Zaken en Werkgelegenheid ten behoeve van financiering van integrale projecten van Caribisch Nederland.
Artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 149.929 | 186.981 | 172.431 | 28.517 | 28.516 | 0 | |
5.1 | Schuldsanering landen Curacao en Sint Maarten | 149.929 | 186.981 | 172.431 | 28.517 | 28.516 | 0 |
5.2 | Leningen en/of garanties landen Curacao, Sint Maarten en Aruba | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 28.516 | |
5.1 | Schuldsanering landen Curacao en Sint Maarten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 28.516 |
5.2 | Leningen en/of garanties landen Curacao, Sint Maarten en Aruba | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 149.929 | 186.981 | 172.431 | 28.517 | 28.516 | 28.516 | |
5.1 | Schuldsanering landen Curacao en Sint Maarten | 149.929 | 186.981 | 172.431 | 28.517 | 28.516 | 28.516 |
5.2 | Leningen en/of garanties landen Curacao, Sint Maarten en Aruba | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 28.405 | 28.405 | 28.405 | 28.405 | 28.405 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 28.405 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 28.405 | 28.405 | 28.405 | 28.405 | 28.405 | 28.405 |
Artikel 6 Apparaat
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 21.466 | 20.938 | 20.020 | 19.629 | 18.729 | 0 | |
6.1 | Apparaat | 21.466 | 20.938 | 20.020 | 19.629 | 18.729 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | – 1.584 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | |
6.1 | Apparaat | – 1.584 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Nieuwe mutaties | – 3.561 | – 2.883 | – 2.544 | – 2.544 | – 2.544 | 16.185 | |
6.1 | Apparaat | – 3.561 | – 2.883 | – 2.544 | – 2.544 | – 2.544 | 16.185 |
waarvan: | |||||||
a. overheveling apparaat KR | – 3.937 | – 3.259 | – 2.920 | – 2.920 | – 2.920 | – 2.920 | |
b. Uitkeringen NA en BES | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 16.321 | 18.071 | 17.492 | 17.101 | 16.201 | 16.201 | |
6.1 | Apparaat | 16.321 | 18.071 | 17.492 | 17.101 | 16.201 | 16.201 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
a. Overheveling apparaat KR
Een klein gedeelte van de medewerkers van BZK (de directie Koninkrijksrelaties) valt onder een ander begrotingshoofdstuk (H IV: Koninkrijksrelaties in plaats van H VII: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). Dit beperkt de gewenste flexibiliteit voor de inzet van medewerkers binnen BZK. Daarom is deze post overgeboekt naar H VII.
b. Uitkeringen NA en BES
De uitgaven voor de uitkeringen voor (voormalige) politieke gezagsdragers in Caribisch Nederland worden verantwoord op begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties.
Artikel 7 Nominaal en onvoorzien
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.260 | 72 | 1.095 | 1.095 | 1.095 | 0 | |
7.1 | Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.2 | Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.3 | Onvoorzien | 1.260 | 72 | 1.095 | 1.095 | 1.095 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2016 | 2.706 | 1.204 | 1.112 | 1.105 | 1.092 | 1.092 | |
7.1 | Loonbijstelling | 1.013 | 947 | 910 | 905 | 894 | 894 |
7.2 | Prijsbijstelling | 515 | 509 | 454 | 453 | 451 | 451 |
7.3 | Onvoorzien | 1.178 | – 252 | – 252 | – 253 | – 253 | – 253 |
Nieuwe mutaties | 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.095 | |
7.1 | Loonbijstelling | – 1.013 | – 947 | – 910 | – 905 | – 894 | – 894 |
7.2 | Prijsbijstelling | – 515 | – 509 | – 454 | – 453 | – 451 | – 451 |
7.3 | Onvoorzien | 13.528 | 1.456 | 1.364 | 1.358 | 1.345 | 2.440 |
Waarvan: | |||||||
a. Wisselkoersproblematiek | 12.000 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2017 | 15.966 | 1.276 | 2.207 | 2.200 | 2.187 | 2.187 | |
7.1 | Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.2 | Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.3 | Onvoorzien | 15.966 | 1.276 | 2.207 | 2.200 | 2.187 | 2.187 |
Toelichting
a. Wisselkoersproblematiek
Voor het meerjarig opvangen van valutaschommelingen is in 2016 incidenteel € 12 mln. gereserveerd. Deze reservering zal door BZK verder worden aangevuld vanuit de middelen die staan op artikel 7.3 Onvoorzien. Wisselkoerstegenvallers worden vanuit deze reservering gedekt, wisselkoersmeevallers komen ten gunste van deze reservering. De systematiek van deze reservering wordt aan de hand van voorgenoemde principes nader uitgewerkt.