UITGAVEN (Bedragen x € 1.000) | Art. nr. | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2016 | 4.894.512 | 4.843.336 | 5.000.574 | 5.550.951 | 6.226.508 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2016 | 405.704 | 96.367 | 67.161 | 68.909 | 61.105 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 5.300.216 | 4.939.703 | 5.067.735 | 5.619.860 | 6.287.613 | ||
Nieuwe mutaties: | |||||||
Ramingsbijstelling subsidies | 2 | – 5.500 | – 7.700 | – 6.000 | |||
Uit aanvullende post voor Ruimtevaart | 2 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | |||
Bijdrage SZW Programmering TNO | 2 | 3.700 | |||||
Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) | 2 | 4.240 | 5.500 | ||||
Temporisering uitgaven Kamer van Koophandel | 2 | 13.559 | – 13.559 | ||||
Kasschuif uitfinanciering EFRO | 2 | – 12.041 | 12.041 | ||||
Bijdrage OCW niet revolverende investeringen | 3 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |||
Kasschuif Toekomstfonds | 3 | – 30.600 | 3.400 | 6.400 | 9.400 | ||
Kasschuif Toekomstfonds fundamenteel en toegepast onderzoek | 3 | – 51.000 | 22.500 | 18.500 | 5.500 | ||
Middelen start-ups/MKB | 3 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | ||
SDE | 4 | – 35.000 | – 25.000 | ||||
Kennisprogramma Ondergrond | 4 | 1.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | |
Bijdrage OCW scholenprogramma | 5 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | ||
Polair programma en Geobasisregistraties | 6 | – 1.471 | – 1.471 | – 1.471 | – 1.471 | – 1.471 | |
Vismigratierivier | 8 | – 1.000 | – 1.500 | – 2.000 | |||
Kasschuif egalisatieschuld Rijksvastgoedbedrijf | 40 | 9.516 | – 1.012 | – 1.392 | – 1.861 | – 1.471 | |
Overige mutaties | 3.220 | 5.422 | 347 | – 4.250 | – 3.447 | ||
Stand Ontwerpbegroting 2017 | 5.236.389 | 4.943.574 | 5.106.369 | 5.677.228 | 6.337.874 | 6.245.906 |
Artikel 2
Ramingsbijstelling subsidies
Vanwege het aflopen van in voorgaande jaren verleende subsidies is er vanaf 2018 minder budget nodig om de nog openstaande verplichtingen uit te financieren. Het budget voor subsidies is daarom verlaagd.
Uit aanvullende post voor Ruimtevaart
Bij de voorjaarsbesluitvorming zijn middelen die in het Regeerakkoord zijn gereserveerd voor onderwijs en onderzoek (maatregel D32) overgeheveld naar de begroting van OCW. Als onderdeel hiervan is er vanaf 2018 structureel € 13 mln beschikbaar gekomen voor de Ruimtevaart op de EZ-begroting. Hiermee kan Nederland op lange termijn blijven investeren in ESA-programma’s.
Bijdrage SZW programmering TNO
Bijdrage van het Ministerie van SZW voor het maatschappelijke Thema Arbeid en Gezondheid in het kader de vraag gestuurde programmering van TNO.
Generieke Digitale Infrastructuur (GDI)
Bijdrage vanuit de aanvullende post voor de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) voor implementatie, beheer en toezicht op EZ-voorzieningen van de GDI.
Temporisering uitgaven Kamer van Koophandel
Dit betreft een temporisatie van de uitgaven van de Kamer van Koophandel voor de bevoorschotting 2017. Uit oogpunt van liquiditeit wordt het eerste voorschot 2017 in december 2016 verstrekt.
Kasschuif uitfinanciering EFRO
Het programma EFRO 2007–2013 wordt in 2017 afgerond. Dan zal ook de laatste termijn van de uitfinanciering van het programma plaatsvinden. Daarom wordt het beschikbare budget verschoven van 2016 naar 2017.
Artikel 3
Bijdrage OCW niet revolverende investeringen
De bijdrage van OCW van jaarlijks € 5 mln wordt vanaf 2018 gedurende 10 jaar ingezet voor (de dekking van) niet revolverende investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek vanuit het Toekomstfonds. Bij voorjaarsbesluitvorming zijn de middelen die hiervoor in het Regeerakkoord zijn gereserveerd overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het betreft maatregel D32 uit het Regeerakkoord.
Kasschuif Toekomstfonds
Met deze mutatie wordt de onderuitputting 2015 die opgevraagd is bij Voorjaarsnota 2016, doorgeschoven naar latere jaren. De mutatie betreft de instrumenten vroege fase financiering en Dutch Venture Initiative.
Middelen start-ups/MKB
Dit betreft de middelen voor een co-investeringsregeling voor durfkapitaal voor het stimuleren van investeringen in startups/MKB.
Kasschuif Toekomstfonds fundamenteel en toegepast onderzoek
De kasmiddelen voor fundamenteel en toegepast onderzoek worden in het verwachte kasritme verspreid over de komende jaren. Dit betreft onder andere de middelen voor de regeling Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten (TOF) en Smart Industry.
Artikel 4
SDE
Dit betreft een kasschuif in de raming van de uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen SDE. In 2022 en 2023 worden deze bedragen (respectievelijk € 35 mln en € 25 mln) weer toegevoegd aan de begroting.
Kennisprogramma Ondergrond
Een verhoging van de raming voor zoutwinning en terugontvangen subsidievoorschotten wordt ingezet ter dekking van het Kennisprogramma Ondergrond.
Artikel 5
Bijdrage OCW scholenprogramma
OCW draagt € 3 mln per jaar bij aan het herstel van schoolgebouwen in de provincie Groningen in het kader van het aardbeving bestendig maken van deze gebouwen. De bijdrage start in 2017.
Artikel 6
Polair programma en Geobasisregistraties
Bijdrage aan OCW voor het Polair programma (€ 0,4 mln) en aan IenM voor het project Geobasisregistraties (€ 1,1 mln).
Artikel 8
Vismigratierivier
Bijdrage aan de provincie Friesland in de realisatie van de vismigratierivier in de Afsluitdijk.
Artikel 40
Kasschuif egalisatieschuld Rijksvastgoedbedrijf
Deze Kasschuif betreft de vervroegde aflossing in 2016 van de egalisatieschuld aan het Rijksvastgoedbedrijf.
Mutatie op de aanvullende post
Handelsmissies
Het kabinet heeft de ambitie internationaal ondernemen sterk te bevorderen en in te spelen op de groeiende behoefte vanuit het bedrijfsleven en de kenniswereld naar internationale handels- en innovatiebevorderende diensten van de overheid. Om aan deze vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het kabinet besloten om vanaf 2017 € 10 mln structureel extra vrij te maken voor inspanningen die de Nederlandse concurrentiepositie van Nederland in het buitenland ten goede komen, zoals een betere follow up van economische missies en het effectiever maken van het internationale topsectorenbeleid.
In afwachting van de nieuwe acties zijn de middelen geraamd op een aanvullende post. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat de middelen ten goede moeten komen aan een meer doeltreffende economische diplomatie, over de volle breedte van handelsbevordering tot en met innovatiesamenwerking, waarin publieke en private partijen complementaire rollen hebben, maar nauw samenwerken bij het helpen realiseren van gezamenlijk vast te stellen doelen gericht op prioriteitslanden, topsectoren en mondiale maatschappelijke uitdagingen. De door de Dutch Trade & Investment Board (DTIB) geïnitieerde publiek-private Stuurgroep Handels- en investeringsbevordering zal begin 2017 het kabinet adviseren hoe deze publiek-private meerjarig geprogrammeerde aanpak in de praktijk zou moeten gaan werken.
Art. nr. | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2016 | 6.783.470 | 6.495.507 | 6.976.908 | 7.774.047 | 8.296.171 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2016 | – 3.428.541 | – 3.197.501 | – 3.247.282 | – 3.347.217 | – 3.298.726 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 3.354.929 | 3.298.006 | 3.729.626 | 4.426.830 | 4.997.445 | ||
Nieuwe mutaties: | |||||||
Verhoging BMKB-premie | 2 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | ||
Aardgasbaten | 4 | 150.000 | 450.000 | 300.000 | 250.000 | 250.000 | |
Geothermie provisies | 4 | 800 | 2.500 | 4.700 | 4.700 | 4.700 | |
Hogere ontvangsten zoutwinning en subsidies | 4 | 1.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | |
Apurement | 6 | 8.000 | 3.000 | 2.700 | 2.700 | ||
Verhuur mosselpercelen | 6 | 2.000 | |||||
Overige mutaties | 2.878 | 4.606 | – 225 | – 1.808 | – 3.054 | ||
Stand Ontwerpbegroting 2017 | 3.512.357 | 3.770.862 | 4.044.851 | 4.690.172 | 5.259.541 | 5.161.697 |
Verhoging BMKB-premie
Verbetering van de kostendekkendheid van de Borgstelling Midden- en Kleinbedrijf (BMKB) door een verhoging van de gemiddelde premie van 3,6% naar 4,8%.
Aardgasbaten
De aardgasbaten zullen in de komende jaren naar verwachting hoger uitvallen dan bij Voorjaarsnota 2016 geraamd. Dit komt door de samenloop van twee (tegengestelde) effecten: de voorgenomen verlaging van de gaswinning tot 24 miljard m3 per gasjaar en de gestegen TTF gasprijsverwachting. Per saldo wordt in de jaren 2016 en verder de voorgenomen lagere gaswinning meer dan gecompenseerd door de actuele hogere gasprijsverwachtingen. De raming van de aardgasbaten is in lijn met de uitgangspunten die het CPB heeft gebruikt bij het opstellen van de MEV.
Geothermie provisies
Bij elke openstelling van de regeling Geothermie worden provisies in rekening gebracht. Met deze bijstelling worden de ramingen in overeenstemming gebracht met de verwachte opbrengst aan provisies.
Hogere ontvangsten zoutwinning en subsidies
Hogere ontvangsten uit zoutwinning en terugontvangen subsidievoorschotten worden ingezet ter dekking van het Kennisprogramma Ondergrond (uitgaven artikel 4).
Apurement
Onttrekking van middelen uit de begrotingsreserve apurement voor de versterking van het toezicht door de NVWA als onderdeel van financiële dekking zoals aangekondigd in de brief van 27 mei 2016 (TK, 33 835, nr. 33). Jaarlijks vindt een beoordeling plaats van de omvang van de reserve in relatie tot de correctievoorstellen en definitieve correctiebesluiten van de Europese Commissie. Naar huidig inzicht is de omvang van de begrotingsreserve voldoende om opgelegde correcties en boetes van de Europese Commissie te dekken.
Verhuur mosselpercelen
Extra ontvangsten uit de verhuur van mosselpercelen.