Base description which applies to whole site

5.2 Agentschap Telecom (AT)

Begroting agentschap 2017

Bedragen x € 1.000
 

2015 Stand Slotwet

2016 Stand 1e suppletoire begroting

2017

2018

2019

2020

2021

Baten

             

Omzet moederdepartement

12.514

16.517

17.483

16.666

16.671

16.672

16.672

Omzet overige departementen

0

344

344

344

344

344

344

Omzet derden

22.532

21.352

21.079

21.079

21.079

21.079

21.079

Rentebaten

5

50

50

50

50

50

50

Vrijval

voorzieningen

21

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

334

300

300

300

300

300

300

Totaal baten

35.406

38.563

39.256

38.439

38.444

38.445

38.445

               

Lasten

             

Apparaatskosten

32.081

39.560

39.856

36.214

36.219

36.220

36.220

– Personele kosten

20.531

24.611

24.892

24.162

24.162

24.162

24.162

– waarvan eigen personeel

19.672

21.619

21.938

21.242

21.242

21.242

21.242

– waarvan externe inhuur

859

900

914

885

885

885

885

– waarvan overige personele kosten

0

2.092

2.040

2.035

2.035

2.035

2.035

– Materiële kosten

11.550

14.949

14.964

12.052

12.057

12.058

12.058

– waarvan apparaat ICT

             

– waarvan bijdrage aan SSO's

5.786

5.822

7.241

5.524

5.274

5.274

5.274

– waarvan overige materiële kosten

5.764

9.127

7.723

6.528

6.783

6.784

6.784

Rentelasten

24

50

50

50

50

50

50

Afschrijvingskosten

1.914

1.600

1.770

2.100

2.100

2.100

2.100

– Materieel

1.759

1.500

1.600

1.600

1.600

1.600

1.600

– waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

– Immaterieel

155

100

170

500

500

500

500

Overige kosten

1.001

75

75

75

75

75

75

– dotaties voorzieningen

35

75

75

75

75

75

75

– bijzondere lasten

966

0

0

0

0

0

0

Correctie kosten GAMMA

– 1.403

– 2.000

– 1.500

0

0

0

0

Totaal lasten

33.617

39.285

40.251

38.439

38.444

38.445

38.445

               

Saldo van baten en lasten

1.789

– 722

– 995

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Voor de jaren 2016 en 2017 zijn de kosten hoger dan de baten. Op deze manier wordt de post «te verrekenen met vergunninghouders» op de balans van AT afgebouwd. Dit geldt tevens voor de post «correctie kosten GAMMA». Deze kosten komen voort uit het ICT systeem Gamma. Met Gamma kunnen vergunninghouders hun vergunningen in de toekomst elektronisch aanvragen en verlengen.

Omzet moederdepartement

Bedragen x € 1.000
 

2015 Stand Slotwet

2016 Stand 1e suppletoire begroting

2017

2018

2019

2020

2021

Structurele bijdragen moederdepartement

             

Beleidsopdrachten

4.904

4.713

4.921

4.695

4.698

4.698

4.698

Toezichttaken

5.219

10.204

10.963

10.372

10.374

10.374

10.374

Subtotaal structurele bijdragen

10.123

14.917

15.883

15.066

15.071

15.072

15.072

               

Incidentele bijdragen

 

Projecten

2.885

1.600

1.600

1.600

1.600

1.600

1.600

Subtotaal projecten

2.885

1.600

1.600

1.600

1.600

1.600

1.600

               

Verrekeningen op bijdragen

– 494

0

0

0

0

0

0

               

Totaal omzet moederdepartement

12.514

16.517

17.483

16.666

16.671

16.672

16.672

AT heeft de omzet moederdepartement verhoogd. Deze stijging wordt verklaard doordat het agentschap vanaf 2016 uitvoering geeft aan de taken voor Waarborg en Metrologie (de overgang van voormalig Verispect naar AT), het Toezicht op de eIDAS (Elektronische Certificering) verordening en de secretariaatsfunctie voor de Commissie van Deskundigen ten behoeve van toezicht op het ETD (Elektronische Toegangsdiensten)-stelsel.

Omzet overige departementen

Bedragen x € 1.000
 

2015 Stand Slotwet

2016 Stand 1e suppletoire begroting

2017

2018

2019

2020

2021

Departement

             

Veiligheid en Justitie

0

344

344

344

344

344

344

               

Totaal omzet overige departementen

0

344

344

344

344

344

344

AT gaat per 2016 voor het Ministerie van Veiligheid en Justitie meerjarig uitvoering geven aan de opdrachten voor de naleving leeftijdsgrenzen Kijkwijzer en gaat de controles organiseren voor de naleving van de registratie- en legitimatieplicht van opkopers van metalen.

Omzet derden

Onder omzet derden staan alle opbrengsten die voortvloeien uit werkzaamheden in het kader van de Telecommunicatiewet en overige opbrengsten uit de markt. Dit geldt ook voor de vergoedingen van de overige departementen voor het gebruik van het frequentiespectrum.

De opbrengsten van niet EZ departementen die voortvloeien uit de overige activiteiten dan uit Telecommunicatiewet staan onder Bijdrage overige departementen.

Bedragen x 1.000
 

2015 Stand Slotwet

2016 Stand 1e suppletoire begroting

2017

2018

2019

2020

2021

Vergunninghouders en overige:

17.532

15.784

15.159

15.159

15.159

15.159

15.159

– vaste verbindingen

4.618

3.000

2.500

2.500

2.500

2.500

2.500

– mobiele communicatie

4.141

4.029

4.016

4.016

4.016

4.016

4.016

– (openbare) (mobiele) elektronische communicatie

1.887

1.889

1.887

1.887

1.887

1.887

1.887

– radiodeterminatie

34

39

40

40

40

40

40

– radiozendamateurs

8

4

4

4

4

4

4

– omroep

5.142

5.080

4.969

4.969

4.969

4.969

4.969

– overige/verlengingen

0

37

37

37

37

37

37

– certificaten

130

134

134

134

134

134

134

– verklaringen, keuringen en erkenningen

4

4

4

4

4

4

4

– randapparatuur

1.568

1.568

1.568

1.568

1.568

1.568

1.568

Satellietoperators

174

254

259

259

259

259

259

Ministerie van Defensie

1.286

1.285

1.285

1.285

1.285

1.285

1.285

Ministerie van Veiligheid en Justitie

229

229

277

277

277

277

277

Ministerie van Infrastructuur en Milieu

475

475

461

461

461

461

461

Registraties rzam en maritiem

0

2.255

2.268

2.268

2.268

2.268

2.268

Caribisch Nederland

2.836

1.070

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

WELMEC secretariaat

0

0

50

50

50

50

50

Hercontroles meetinstrumenten

0

0

120

120

120

120

120

               

Totaal omzet derden

22.532

21.352

21.079

21.079

21.079

21.079

21.079

In lijn met het kabinetsbeleid om werkzaamheden kostendekkend door te belasten aan de markt zijn de vergoedingen voor radio zend amateurs (rzam) en maritiem geherintroduceerd in 2016. De kosten voor deze registraties werden sinds 2008 betaald door het moederdepartement. Voor 2017 wordt een daling in de afzet van de vaste (point-to-point straal) verbindingen geprognosticeerd.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De verwachte bezetting voor 2017 is 315,2 FTE waarvan 302,6 FTE ambtelijk personeel. De gemiddelde loonkosten per FTE worden voor ambtelijk en niet-ambtelijk personeel begroot op € 72.500.

Materiële kosten

De bijdrage aan SSO’s wordt grotendeels gevormd door de bijdrage aan DICTU van circa € 7,1 mln. De bijdrage DICTU is voor kosten werkplekservices, infraservices, regulier beheer, licenties en ICT-projecten.

Rentelasten

De rente betreft de vergoeding die Agentschap Telecom betaalt voor leningen bij het Ministerie van Financiën om investeringen in vaste activa, zoals elektronische apparatuur en antennes, te financieren.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten immaterieel nemen in de jaren 2017 tot met 2021 geleidelijk toe door de investeringen die worden gedaan in het kader van het project GAMMA. De afschrijvingskosten van het project GAMMA betreffen de kosten die niet ten laste van de post «te verrekenen met vergunninghouders» kunnen worden gebracht en bedragen gemiddeld € 0,5 mln per jaar (afschrijvingstermijn 10 jaar).

Dotaties voorzieningen

Voor 2017 is de dotatie voorzieningen dubieuze debiteuren en ambtsjubilea € 0,1 mln.

Kasstroomoverzicht over het jaar 2017

Bedragen x € 1.000
   

2015 Stand Slotwet

2016 Stand 1e suppletoire begroting

2017

2018

2019

2020

2021

1.

Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen

8.886

7.368

7.674

7.627

8.447

9.080

9.580

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

4.088

953

850

2.175

2.175

2.175

2.175

 

– /- totaal uitgaven operationele kasstroom

– 5

– 75

– 75

– 75

– 75

– 75

– 75

2.

Totaal operationele kasstroom

4.083

878

775

2.100

2.100

2.100

2.100

 

– /- totaal investeringen

– 679

– 5.000

– 4.800

– 1.500

– 1.500

– 1.500

– 1.500

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 679

– 5.000

– 4.800

– 1.500

– 1.500

– 1.500

– 1.500

 

– /- eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 377

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

– /- aflossingen op leningen

– 198

– 572

– 822

– 1.280

– 1.468

– 1.600

– 1.788

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

5.000

4.800

1.500

1.500

1.500

1.500

4.

Totaal financieringskasstroom

– 575

4.428

3.978

220

33

– 100

– 288

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

11.715

7.674

7.627

8.447

9.080

9.580

9.893

Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

In 2017 wordt een investering begroot van € 4,8 mln te investeren in materiële vaste activa zoals elektronische apparatuur en antennes (€ 1,5 mln) en voor het project GAMMA (€ 3,3 mln).

Financieringsstroom

Voor de financiering van de begrote investeringen wordt een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

2015 Slotwet

2016 Stand 1e suppletoire begroting

2017

2018

2019

2020

2021

Inputindicatoren

             
               

Kernindicatoren

             

Verhouding direct/indirect (in fte)

176,5 / 75,6

191,4 / 82,9

220,6 / 94,6

213,6 / 91,6

213,6 / 91,6

213,6 / 91,6

213,6 / 91,6

               

Verklarende/achterliggende variabelen

             

Personeelskosten per fte

€ 72.415

€ 70.931

€ 72.500

€ 72.500

€ 72.500

€ 72.500

€ 72.500

Totaal aantal fte's (excl. externe inhuur)

244,1

263,4

302,6

293,0

293,0

293,0

293,0

Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000)

€ 859

€ 900

€ 914

€ 885

€ 885

€ 885

€ 885

               

Outputindicatoren

             

Uurtarief (wijziging in reële termen)

– 0,69%

0,00%

– 1,00%

– 1,00%

0,00%

0,00%

0,00%

Aantal declarabele uren (per fte en totaal)

1.450 / 1.660

1.450 / 1.660

1.450 / 1.660

1.450 / 1.660

1.450 / 1.660

1.450 / 1.660

1.450 / 1.660

Norm declarabiliteit per fte

 

1.106

1.117

1.128

1.140

1.151

1.162

Aantal werkbare /beschikbare uren:

 

– werkbare uren

1.829

1.829

1.829

1.829

1.829

1.829

1.829

– bruto beschikbare uren

1.660

1.660

1.660

1.660

1.660

1.660

1.660

– netto beschikbare uren

1.585

1.585

1.585

1.585

1.585

1.585

1.585

Verklarende/achterliggende variabelen

             

Bedrijfsresultaat (x € 1.000)

1.789

– 722

– 995

0

0

0

0

Omzet

35.406

38.563

39.256

38.439

38.444

38.445

38.445

               

Kwaliteits-indicatoren

             
               

Kernindicatoren

             

Klanttevredenheid:

Niet in 2015

>3,5

>3,5

>3,5

>3,5

>3,5

>3,5

   

Doorlooptijd primaire processen:

             

Vergunningaanvragen binnen 8 weken

94%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Reactietijd storingsklachten

             

Klachten van levensbelang ≤ 4 uur

95%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur

91%

98%

98%

98%

98%

98%

98%

Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen

82%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

               

Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal

5

<5%

<5%

<5%

<5%

<5%

<5%

   

Aantal klachten

3,5%

<7

<7

<7

<7

<7

<7

Medewerker-tevredenheid

 

>7

>7

>7

>7

>7

>7

               

Verklarende/achterliggende variabelen

             

Ziekteverzuim

3,8%

<4,1%

<4,1%

<4,1%

<4,1%

<4,1%

<4,1%

Toelichting

Voor de sturing op de declarabiliteit van het agentschap is het kengetal «Norm declarabiliteit per fte» vanaf 2016 toegevoegd. De norm, zoals gehanteerd bij de berekening van het uurtarief 2016, van 1.106 uur per fte (2016) wordt jaarlijks met 1% verhoogd.

Voor de jaren 2017 en 2018 wordt een reële daling van het uurtarief begroot. Dit als direct gevolg van de uitbreiding van de taken van het agentschap (zie omzet moederdepartement). De prognose is dat de verhouding kosten / declarabele uren zicht positief ontwikkeld.

Licence