Begroting agentschap 2017
2015 Stand Slotwet | 2016 Stand 1e suppletoire begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 12.514 | 16.517 | 17.483 | 16.666 | 16.671 | 16.672 | 16.672 |
Omzet overige departementen | 0 | 344 | 344 | 344 | 344 | 344 | 344 |
Omzet derden | 22.532 | 21.352 | 21.079 | 21.079 | 21.079 | 21.079 | 21.079 |
Rentebaten | 5 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Vrijval voorzieningen | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 334 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Totaal baten | 35.406 | 38.563 | 39.256 | 38.439 | 38.444 | 38.445 | 38.445 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 32.081 | 39.560 | 39.856 | 36.214 | 36.219 | 36.220 | 36.220 |
– Personele kosten | 20.531 | 24.611 | 24.892 | 24.162 | 24.162 | 24.162 | 24.162 |
– waarvan eigen personeel | 19.672 | 21.619 | 21.938 | 21.242 | 21.242 | 21.242 | 21.242 |
– waarvan externe inhuur | 859 | 900 | 914 | 885 | 885 | 885 | 885 |
– waarvan overige personele kosten | 0 | 2.092 | 2.040 | 2.035 | 2.035 | 2.035 | 2.035 |
– Materiële kosten | 11.550 | 14.949 | 14.964 | 12.052 | 12.057 | 12.058 | 12.058 |
– waarvan apparaat ICT | |||||||
– waarvan bijdrage aan SSO's | 5.786 | 5.822 | 7.241 | 5.524 | 5.274 | 5.274 | 5.274 |
– waarvan overige materiële kosten | 5.764 | 9.127 | 7.723 | 6.528 | 6.783 | 6.784 | 6.784 |
Rentelasten | 24 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Afschrijvingskosten | 1.914 | 1.600 | 1.770 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 |
– Materieel | 1.759 | 1.500 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Immaterieel | 155 | 100 | 170 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Overige kosten | 1.001 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
– dotaties voorzieningen | 35 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
– bijzondere lasten | 966 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Correctie kosten GAMMA | – 1.403 | – 2.000 | – 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 33.617 | 39.285 | 40.251 | 38.439 | 38.444 | 38.445 | 38.445 |
Saldo van baten en lasten | 1.789 | – 722 | – 995 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Voor de jaren 2016 en 2017 zijn de kosten hoger dan de baten. Op deze manier wordt de post «te verrekenen met vergunninghouders» op de balans van AT afgebouwd. Dit geldt tevens voor de post «correctie kosten GAMMA». Deze kosten komen voort uit het ICT systeem Gamma. Met Gamma kunnen vergunninghouders hun vergunningen in de toekomst elektronisch aanvragen en verlengen.
Omzet moederdepartement
2015 Stand Slotwet | 2016 Stand 1e suppletoire begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Structurele bijdragen moederdepartement | |||||||
Beleidsopdrachten | 4.904 | 4.713 | 4.921 | 4.695 | 4.698 | 4.698 | 4.698 |
Toezichttaken | 5.219 | 10.204 | 10.963 | 10.372 | 10.374 | 10.374 | 10.374 |
Subtotaal structurele bijdragen | 10.123 | 14.917 | 15.883 | 15.066 | 15.071 | 15.072 | 15.072 |
Incidentele bijdragen | |||||||
Projecten | 2.885 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Subtotaal projecten | 2.885 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Verrekeningen op bijdragen | – 494 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal omzet moederdepartement | 12.514 | 16.517 | 17.483 | 16.666 | 16.671 | 16.672 | 16.672 |
AT heeft de omzet moederdepartement verhoogd. Deze stijging wordt verklaard doordat het agentschap vanaf 2016 uitvoering geeft aan de taken voor Waarborg en Metrologie (de overgang van voormalig Verispect naar AT), het Toezicht op de eIDAS (Elektronische Certificering) verordening en de secretariaatsfunctie voor de Commissie van Deskundigen ten behoeve van toezicht op het ETD (Elektronische Toegangsdiensten)-stelsel.
Omzet overige departementen
2015 Stand Slotwet | 2016 Stand 1e suppletoire begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Departement | |||||||
Veiligheid en Justitie | 0 | 344 | 344 | 344 | 344 | 344 | 344 |
Totaal omzet overige departementen | 0 | 344 | 344 | 344 | 344 | 344 | 344 |
AT gaat per 2016 voor het Ministerie van Veiligheid en Justitie meerjarig uitvoering geven aan de opdrachten voor de naleving leeftijdsgrenzen Kijkwijzer en gaat de controles organiseren voor de naleving van de registratie- en legitimatieplicht van opkopers van metalen.
Omzet derden
Onder omzet derden staan alle opbrengsten die voortvloeien uit werkzaamheden in het kader van de Telecommunicatiewet en overige opbrengsten uit de markt. Dit geldt ook voor de vergoedingen van de overige departementen voor het gebruik van het frequentiespectrum.
De opbrengsten van niet EZ departementen die voortvloeien uit de overige activiteiten dan uit Telecommunicatiewet staan onder Bijdrage overige departementen.
2015 Stand Slotwet | 2016 Stand 1e suppletoire begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige: | 17.532 | 15.784 | 15.159 | 15.159 | 15.159 | 15.159 | 15.159 |
– vaste verbindingen | 4.618 | 3.000 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
– mobiele communicatie | 4.141 | 4.029 | 4.016 | 4.016 | 4.016 | 4.016 | 4.016 |
– (openbare) (mobiele) elektronische communicatie | 1.887 | 1.889 | 1.887 | 1.887 | 1.887 | 1.887 | 1.887 |
– radiodeterminatie | 34 | 39 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
– radiozendamateurs | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
– omroep | 5.142 | 5.080 | 4.969 | 4.969 | 4.969 | 4.969 | 4.969 |
– overige/verlengingen | 0 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 |
– certificaten | 130 | 134 | 134 | 134 | 134 | 134 | 134 |
– verklaringen, keuringen en erkenningen | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
– randapparatuur | 1.568 | 1.568 | 1.568 | 1.568 | 1.568 | 1.568 | 1.568 |
Satellietoperators | 174 | 254 | 259 | 259 | 259 | 259 | 259 |
Ministerie van Defensie | 1.286 | 1.285 | 1.285 | 1.285 | 1.285 | 1.285 | 1.285 |
Ministerie van Veiligheid en Justitie | 229 | 229 | 277 | 277 | 277 | 277 | 277 |
Ministerie van Infrastructuur en Milieu | 475 | 475 | 461 | 461 | 461 | 461 | 461 |
Registraties rzam en maritiem | 0 | 2.255 | 2.268 | 2.268 | 2.268 | 2.268 | 2.268 |
Caribisch Nederland | 2.836 | 1.070 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
WELMEC secretariaat | 0 | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Hercontroles meetinstrumenten | 0 | 0 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Totaal omzet derden | 22.532 | 21.352 | 21.079 | 21.079 | 21.079 | 21.079 | 21.079 |
In lijn met het kabinetsbeleid om werkzaamheden kostendekkend door te belasten aan de markt zijn de vergoedingen voor radio zend amateurs (rzam) en maritiem geherintroduceerd in 2016. De kosten voor deze registraties werden sinds 2008 betaald door het moederdepartement. Voor 2017 wordt een daling in de afzet van de vaste (point-to-point straal) verbindingen geprognosticeerd.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De verwachte bezetting voor 2017 is 315,2 FTE waarvan 302,6 FTE ambtelijk personeel. De gemiddelde loonkosten per FTE worden voor ambtelijk en niet-ambtelijk personeel begroot op € 72.500.
Materiële kosten
De bijdrage aan SSO’s wordt grotendeels gevormd door de bijdrage aan DICTU van circa € 7,1 mln. De bijdrage DICTU is voor kosten werkplekservices, infraservices, regulier beheer, licenties en ICT-projecten.
Rentelasten
De rente betreft de vergoeding die Agentschap Telecom betaalt voor leningen bij het Ministerie van Financiën om investeringen in vaste activa, zoals elektronische apparatuur en antennes, te financieren.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten immaterieel nemen in de jaren 2017 tot met 2021 geleidelijk toe door de investeringen die worden gedaan in het kader van het project GAMMA. De afschrijvingskosten van het project GAMMA betreffen de kosten die niet ten laste van de post «te verrekenen met vergunninghouders» kunnen worden gebracht en bedragen gemiddeld € 0,5 mln per jaar (afschrijvingstermijn 10 jaar).
Dotaties voorzieningen
Voor 2017 is de dotatie voorzieningen dubieuze debiteuren en ambtsjubilea € 0,1 mln.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2017
2015 Stand Slotwet | 2016 Stand 1e suppletoire begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 8.886 | 7.368 | 7.674 | 7.627 | 8.447 | 9.080 | 9.580 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 4.088 | 953 | 850 | 2.175 | 2.175 | 2.175 | 2.175 | |
– /- totaal uitgaven operationele kasstroom | – 5 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 4.083 | 878 | 775 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 |
– /- totaal investeringen | – 679 | – 5.000 | – 4.800 | – 1.500 | – 1.500 | – 1.500 | – 1.500 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 679 | – 5.000 | – 4.800 | – 1.500 | – 1.500 | – 1.500 | – 1.500 |
– /- eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 377 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– /- aflossingen op leningen | – 198 | – 572 | – 822 | – 1.280 | – 1.468 | – 1.600 | – 1.788 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 5.000 | 4.800 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 575 | 4.428 | 3.978 | 220 | 33 | – 100 | – 288 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 11.715 | 7.674 | 7.627 | 8.447 | 9.080 | 9.580 | 9.893 |
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
In 2017 wordt een investering begroot van € 4,8 mln te investeren in materiële vaste activa zoals elektronische apparatuur en antennes (€ 1,5 mln) en voor het project GAMMA (€ 3,3 mln).
Financieringsstroom
Voor de financiering van de begrote investeringen wordt een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.
2015 Slotwet | 2016 Stand 1e suppletoire begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Verhouding direct/indirect (in fte) | 176,5 / 75,6 | 191,4 / 82,9 | 220,6 / 94,6 | 213,6 / 91,6 | 213,6 / 91,6 | 213,6 / 91,6 | 213,6 / 91,6 |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||||||
Personeelskosten per fte | € 72.415 | € 70.931 | € 72.500 | € 72.500 | € 72.500 | € 72.500 | € 72.500 |
Totaal aantal fte's (excl. externe inhuur) | 244,1 | 263,4 | 302,6 | 293,0 | 293,0 | 293,0 | 293,0 |
Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000) | € 859 | € 900 | € 914 | € 885 | € 885 | € 885 | € 885 |
Outputindicatoren | |||||||
Uurtarief (wijziging in reële termen) | – 0,69% | 0,00% | – 1,00% | – 1,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Aantal declarabele uren (per fte en totaal) | 1.450 / 1.660 | 1.450 / 1.660 | 1.450 / 1.660 | 1.450 / 1.660 | 1.450 / 1.660 | 1.450 / 1.660 | 1.450 / 1.660 |
Norm declarabiliteit per fte | 1.106 | 1.117 | 1.128 | 1.140 | 1.151 | 1.162 | |
Aantal werkbare /beschikbare uren: | |||||||
– werkbare uren | 1.829 | 1.829 | 1.829 | 1.829 | 1.829 | 1.829 | 1.829 |
– bruto beschikbare uren | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 1.660 |
– netto beschikbare uren | 1.585 | 1.585 | 1.585 | 1.585 | 1.585 | 1.585 | 1.585 |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||||||
Bedrijfsresultaat (x € 1.000) | 1.789 | – 722 | – 995 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet | 35.406 | 38.563 | 39.256 | 38.439 | 38.444 | 38.445 | 38.445 |
Kwaliteits-indicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Klanttevredenheid: | Niet in 2015 | >3,5 | >3,5 | >3,5 | >3,5 | >3,5 | >3,5 |
Doorlooptijd primaire processen: | |||||||
Vergunningaanvragen binnen 8 weken | 94% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Reactietijd storingsklachten | |||||||
Klachten van levensbelang ≤ 4 uur | 95% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur | 91% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen | 82% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal | 5 | <5% | <5% | <5% | <5% | <5% | <5% |
Aantal klachten | 3,5% | <7 | <7 | <7 | <7 | <7 | <7 |
Medewerker-tevredenheid | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | |
Verklarende/achterliggende variabelen | |||||||
Ziekteverzuim | 3,8% | <4,1% | <4,1% | <4,1% | <4,1% | <4,1% | <4,1% |
Toelichting
Voor de sturing op de declarabiliteit van het agentschap is het kengetal «Norm declarabiliteit per fte» vanaf 2016 toegevoegd. De norm, zoals gehanteerd bij de berekening van het uurtarief 2016, van 1.106 uur per fte (2016) wordt jaarlijks met 1% verhoogd.
Voor de jaren 2017 en 2018 wordt een reële daling van het uurtarief begroot. Dit als direct gevolg van de uitbreiding van de taken van het agentschap (zie omzet moederdepartement). De prognose is dat de verhouding kosten / declarabele uren zicht positief ontwikkeld.