Artikel | Naam subsidie (-regeling)1 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Aantal verleningen 2015 | Laatste evaluatie (jaartal, met hyperlink naar vindplaats) | Volgende evaluatie (jaartal) | Einddatum subsidie (jaartal) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 56.107 | 61.024 | 93.808 | 66.362 | 67.181 | 59.896 | 58.275 | 78 | ||||
1 | 187.214 | 188.180 | 192.821 | 195.476 | 195.325 | 191.825 | 189.525 | 15 | 2016 | 2017 | ||
1 | 15.705 | 15.551 | 15.523 | 15.534 | 15.534 | 15.551 | 15.555 | 14 | 2019 | 2020 | ||
2 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 117.111 | 130.042 | 182.199 | 184.305 | 185.409 | 151.845 | 154.847 | 84 | |||
2 | Beleidskader eerstelijnscentra in grootschalige nieuwbouwlocaties (VINEX) | 1.314 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 7 | Nog niet geëvalueerd | 2017 | 2018 |
2 | 444 | 900 | 850 | 850 | 850 | 850 | 850 | 546 | 2016 | 2017 | ||
2 | 925 | 2.000 | 7 | In 2013 in werking getreden en nog niet geëvalueerd | 2016 | |||||||
2 | Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch specialistische zorg | 35.920 | 20.160 | 9.000 | 10.000 | In 2016 in werking getreden en nog niet geëvalueerd | 2019 | 2019 | ||||
2 | Kaderwet VWS-subsidies5 | 6.855 | 10.448 | 1.584 | ||||||||
3 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 92.039 | 116.490 | 107.513 | 106.236 | 107.433 | 108.174 | 110.758 | 107 | |||
3 | 18.993 | 18.991 | 21.183 | 21.707 | 22.246 | 22.802 | 23.374 | 256 | 2018 | 2017 | ||
4 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 95.733 | 74.888 | 63.538 | 54.108 | 55.015 | 49.474 | 49.548 | 200 | |||
4 | Beleidskader voor subsidiëring patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 17.463 | 19.555 | 20.337 | 20.313 | 20.313 | 20.313 | 20.313 | 216 | 2022 | ||
4 | 109.950 | 112.000 | 112.020 | 112.020 | 112.021 | 112.021 | 112.021 | 2.788 | 2021 | 2021 | ||
4 | 4.504 | 4.700 | 4.800 | 4.800 | 4.800 | 4.800 | 4.800 | 61 | 2016 | 2017 | ||
4 | 19.433 | 38.197 | 38.800 | 38.800 | 38.800 | 38.000 | 38.000 | 72 | 2016 | 2017 | ||
4 | Subsidieregeling opleidingen publieke gezondheidszorg 2013–2017 | 16.634 | 20.615 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 71 | In 2013 in werking getreden en nog niet geëvalueerd | 2016 | 2017 |
4 | 135.468 | 191.433 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 185 | In 2013 in werking getreden en nog niet geëvalueerd | 2016 | 2017 | |
5 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 16.210 | 16.516 | 18.120 | 14.630 | 25.556 | 25.556 | 25.558 | 38 | |||
5 | Subsidieregeling opvang kinderen van ouders met trekkend/varend bestaan | 20.076 | 18.578 | 18.577 | 18.577 | 18.577 | 18.577 | 18.577 | 4 | 2005 | 2015 | 2017 |
5 | 0 | 2015 | 2014 | |||||||||
5 | Beleidsregels vergoeding bijzondere transitiekosten Jeugdwet | 16.582 | 124.233 | 54.674 | 3.245 | 5 | Betreft een tijdelijke regeling die in 2015 inwerking is getreden | 2018 | 2017 | |||
5 | Regeling compensatie huisvestingslasten gesloten jeugdzorg 2015 | 12.265 | 21 | Betreft een tijdelijke regeling die in 2015 inwerking is getreden | 2018 | 2019 | ||||||
5 | Subsidieregeling overgang bekostiging huisvesting gesloten jeugdzorg | 32.600 | 13.600 | 14.600 | 15.600 | 16.600 | 0 | Betreft een tijdelijke regeling die in 2015 inwerking is getreden | Wordt niet geëvalueerd | 2020 | ||
5 | 37.534 | 7 | Betreft een tijdelijke regeling die in 2014 inwerking is getreden | 2018 | 2015 | |||||||
6 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 52.877 | 49.390 | 58.499 | 60.308 | 59.845 | 60.407 | 60.250 | 58 | |||
7 | Kaderregeling VWS-subsidies / Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS | 16.107 | 17.141 | 20.300 | 20.199 | 20.199 | 20.199 | 20.024 | 37 | |||
Totaal subsidieregelingen | 1.103.463 | 1.285.632 | 1.261.746 | 1.175.070 | 1.196.704 | 1.149.890 | 1.125.275 |
Subsidiedefinitie (art. 4.21 AWB): de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
Vanwege het algemene, kaderstellende karakter van de Kaderregeling heeft deze geen einddatum en is een evaluatie van doelmatigheid en doeltreffendheid als zodanig niet mogelijk. Evaluatie van verstrekte subsidies op basis van de kaderregeling kan deel uitmaken van beleidsevaluaties. In de reguliere beleidsdoorlichtingen van de verschillende begrotingsartikelen worden ook de subsidies van het betreffende begrotingsartikel verstrekt onder de Kaderregeling doorgelicht: de planning beleidsdoorlichtingen staat als tabel in de beleidsagenda).
Vanwege het algemene, kaderstellende karakter van de Kaderregeling had deze geen horizonbepaling. Desondanks is ook de kaderregeling VWS-subsidies binnen 5 jaar geëvalueerd. Dit heeft geleid tot de huidige kaderregeling, inwerking getreden op 1 april 2016.
In het wetsvoorstel Wijziging van de Zorgverzekeringswet, de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en enkele andere wetten teneinde de bekostiging van anonieme e-mental health structureel te regelen en de anonieme financiering van zorg aan ernstig bedreigde cliënten mogelijk te maken (TK 33 675, nr. 2), op 28 juni 2013 aan de Tweede Kamer verzonden, heeft de bekostiging van anonieme e-mental health een permanent beslag gekregen. De evaluatie van de bekostiging van anonieme e-mental health zal worden meegenomen in de evaluatie van deze wet.
Waar kaderwet VWS-subsidies staat is sprake van maatwerkbeschikkingen die zijn afgegeven door de Rijksdienst voor ondernemend Nederland op grond van door de Minister van VWS verleend mandaat, waarbij de Kaderwet VWS-subsidies als kapstok is gebruikt voor toepassing van onderdelen van EZ-regelingen die geschikt waren om PPS-constructies te subsidiëren. De kaderregeling VWS-subsidies is hier dus niet toegepast. In het vorige subsidieoverzicht is dit in tegenstelling tot de opgave onder de kaderregeling geplaatst. Het betreft hier onder meer subsidies uit voormalige FES-gelden.