Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII 2018 bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 113.677 | 143.577 | 59.087 | 67.534 | 53.494 | 6.206 | 1.606 |
Uitgaven | 141.544 | 202.050 | 246.600 | 201.111 | 170.614 | 96.629 | 5.098 |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | ||||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 100.603 | 163.093 | 194.764 | 109.215 | 102.607 | 84.529 | 1.605 |
14.01.02 Planuitw. Progr. Reg/lok | 0 | 498 | 0 | 1.606 | 1.607 | 1.605 | 1.605 |
14.01.03 Realisatieprogr reg/lok | 100.603 | 162.595 | 194.765 | 107.610 | 101.000 | 82.924 | 0 |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.233 | 0 | 0 |
14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 40.941 | 38.957 | 51.836 | 91.896 | 58.774 | 12.100 | 3.493 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 4.891 | 5.257 | 2.595 | 33.145 | 23.594 | 12.100 | 3.493 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob fondsen | 36.050 | 33.700 | 33.034 | 42.544 | 17.753 | 0 | 0 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 0 | 16.207 | 16.207 | 17.427 | 0 | 0 |
14.09 Ontvangsten | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking, zijn de budgetten in 2018 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2018.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2031 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2031.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | Uitgaven | 202.050 | 246.600 | 201.111 | 170.614 | 96.629 | 5.098 | 40.596 | 1.606 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 163.093 | 194.764 | 109.215 | 102.607 | 84.529 | 1.605 | 40.596 | 1.606 | |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 0 | 0 | 0 | 9.233 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 38.957 | 51.836 | 91.896 | 58.774 | 12.100 | 3.493 | 0 | 0 | |
14.09 | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2017–2031 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | uitgaven | 9.336 | 9.335 | 9.336 | 9.969 | 0 | 0 | 0 | 1.002.280 |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 9.336 | 9.335 | 9.336 | 9.969 | 0 | 0 | 0 | 735.991 | |
14.02 | Regionale mobiliteitsfondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.233 | |
14.03 | RSP-ZZL: pakket bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 257.056 | |
14.09 | Ontvangsten | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten, waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan € 225 miljoen indien dat project geheel of gedeeltelijk wordt gerealiseerd binnen één of meer van de samenwerkingsgebieden, waarin de gemeente Amsterdam, de gemeente Rotterdam of de gemeente ‘s-Gravenhage is gelegen, of € 112,5 miljoen, indien dat project geheel in een ander gebied wordt gerealiseerd. Het project moet passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid, zoals verwoord in de begroting Hoofdstuk XII 2017 en beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor en de Lange Termijn Spooragenda (LTSa).
Algemeen
Producten
Regionale lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de decentrale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten wordt geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de decentrale overheid uitgevoerd en pas na toetsing en besluitvorming door IenM al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma Regionaal/lokaal
Van een project dat in de planuitwerkingstabel is opgenomen worden de kosten van de meest kosteneffectieve variant als basis voor de rijksbijdrage aangemerkt (onder aftrek van de eigen bijdrage van € 112,5 miljoen respectievelijk € 225 miljoen).
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Openstelling |
Overige projecten en reserveringen | 48 | 48 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 48 | |||
Begroting 14.01.02 | 48 |
Legenda:
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote regionale/lokale infrastructuurprojecten die door regionale overheden worden aangelegd.
Nieuw opgenomen projecten
Hoekse Lijn
De Spoorweg Schiedam Centrum – Hoek van Holland Strand wordt omgebouwd tot metrolijn en aangesloten wordt op het metronetwerk van Rotterdam. Hierover bestaat sinds 2011 overeenstemming tussen IenM en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Er blijft een verbinding bestaan met het hoofdspoor zodat de vestiging van Vopak in Vlaardingen voor goederentreinen bereikbaar blijft. IenM heeft aan MRDH toegezegd dat het bedrag dat MRDH aan ProRail betaalt voor de aanschaf van de lijn (€ 18,3 miljoen) door IenM via een subsidiebeschikking aan MRDH beschikbaar wordt gesteld. Verder draagt IenM financieel niet bij aan de bouw, exploitatie of het beheer van de metroverbinding.
Totaal | Indienststelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | later | huidig | vorig |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
1.186 | 1.186 | 1.155 | 0 | 31 | 2018 | 2018 | ||||||
111 | 110 | 41 | 40 | 30 | 2018 | 2018 | ||||||
78 | 77 | 5 | 7 | 25 | 25 | 16 | 2020 | 2020 | ||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | 101 | 101 | 87 | 14 | Regio | Regio | ||||||
205 | 203 | 33 | 8 | 47 | 33 | 34 | 51 | 2021 | 2020 | |||
309 | 306 | 76 | 62 | 49 | 51 | 32 | 39 | Regio | Regio | |||
Hoekse Lijn | 18 | 18 | Regio | Regio | ||||||||
Afronding | ||||||||||||
Programma Realisatie (IF 14.01.03) | 2.008 | 1.321 | 163 | 195 | 108 | 101 | 83 | 39 | ||||
Budget Realisatie (IF 14.01.03) | 2.008 | 1.321 | 163 | 195 | 108 | 101 | 83 | 39 | ||||
Overprogrammering (–) |
Zoals in de leeswijzer beschreven, is voor projecten in bovenstaande tabel waar mogelijk een digitale verwijzing opgenomen naar de projectbladen in het MIRT Overzicht. Zodra een project is opengesteld, wordt het project in het overzicht «Gerealiseerde projecten» van het MIRT Overzicht opgenomen, waarmee het projectblad komt te vervallen. Na openstelling vinden er in de regel nog (na)betalingen plaats, waardoor het project wel opgenomen blijft in bovenstaande tabel.
14.02 Regionale mobiliteitsfondsen
Motivering
Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMf) gebruikt. Deze fondsen zijn gevoed op basis van de volgende impulsen:
-
• Bereikbaarheidsoffensief Randstad;
-
• Amendement Dijsselbloem;
-
• Amendement Van der Staaij;
-
• Regionale bereikbaarheid (Kwartje van Kok);
-
• Amendement Van Hijum;
-
• Quick Wins NWA eerste en tweede tranche;
-
• Sluiskiltunnel
Producten
De rijksmiddelen in het kader van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad, de amendementen Dijsselbloem, Van der Staaij en Van Hijum, Regionale bereikbaarheid en Quick Wins NWA zijn volledig uitgekeerd. Alleen voor de Sluiskiltunnel, die inmiddels is opgeleverd, resteert een gereserveerd bedrag voor onvoorziene omstandigheden. Naar verwachting hoeft deze reservering niet te worden aangesproken.
14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid
Motivering
Betreft het RSP-convenant Rijk-Regio (Kamerstukken II 2007–2008 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid in Noord-Nederland (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk-economisch programma (REP), tevens ten behoeve van Noord-Nederland.
Binnen de projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid gaat het in totaal om vijf concrete bereikbaarheidsprojecten, zie 14.03.01. De rijksbijdrage voor de A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 en de N50 Ramspol–Ens zijn inmiddels overgeheveld naar artikel 12 Hoofdwegen.
In 2009 is het RMf RSP opgericht voor Noord-Nederland. De instelling van het RMf RSP volgt uit het Convenant RSP Zuiderzeelijn d.d. 23 juni 2008. Het totale budget RMf RSP is € 970 miljoen. Dit bestaat uit € 500 miljoen bijdrage van het Rijk en € 470 miljoen bijdrage van de regio. Binnen het RMf RSP is € 100 miljoen gereserveerd als bijdrage aan de concrete projecten; zie 14.03.02. Deze bijdrage vervalt als na realisatie van de concrete projecten is gebleken dat deze bijdrage niet nodig is en blijft beschikbaar voor het RMf RSP. De inzet van middelen uit het RMf RSP is een decentrale verantwoordelijkheid. Het RMf RSP is beschikbaar voor projecten, die kunnen worden gerealiseerd vóór 2020.
Binnen het Ruimtelijk Economisch Programma (REP) wordt onderscheid gemaakt tussen een rijksdeel (€ 150 miljoen) en een regionaal deel (€ 250 miljoen). Het rijksdeel valt onder regie van het Ministerie van Economische zaken (EZ). Het betreffende rijksbudget werd tot en met 2012 verantwoord op de EZ-begroting, daarna is in 2012 het resterende deel via het Provinciefonds gedecentraliseerd. Het regionale deel, in totaal € 250 miljoen, valt onder regie van de regio. De rijksbijdrage voor het regionale deel, € 150 miljoen, is opgenomen op de begroting Infrastructuurfonds; zie 14.03.03. Deze bijdrage wordt in jaartranches overgeboekt via het provinciefonds naar de regio. Van de oorspronkelijke € 150 miljoen vanuit het Rijk is nog € 50 miljoen niet uitgekeerd. Dat zal naar verwachting de komende jaren plaatsvinden. Ook de regio heeft € 100 miljoen beschikbaar gesteld voor het regionale deel van het REP.
De voorwaarden voor het RSP zijn beschreven in het op 23 juni 2008 ondertekende convenant Rijk-Regio (Kamerstukken II 2008–2009 21 700 A, nr. 19). Over de voortgang wordt de Tweede Kamer jaarlijks met een voortgangsrapportage (in het najaar) geïnformeerd.
Totaal | Indienststelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | later | huidig | vorig |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
120 | 249 | 40 | 5 | 3 | 33 | 24 | 12 | 3 | ||||
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds | 536 | 535 | 409 | 34 | 33 | 43 | 18 | |||||
14.03.03 Ruimtelijk economisch programma | 50 | 65 | 0 | 16 | 16 | 17 | ||||||
Afronding | – 1 | |||||||||||
Begroting (IF 14.03) | 706 | 848 | 449 | 39 | 52 | 92 | 59 | 12 | 3 | |||
140 | 135 | 49 | 12 | 13 | 25 | 26 | 12 | 4 | ||||
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland | 846 | 983 | 498 | 51 | 65 | 117 | 84 | 24 | 7 |
Het betreft de volgende projecten: A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (ZRG) fase 2; Bereikbaarheid Leeuwarden; Bereikbaarheid Assen; N50 Ramspol–Ens en Openbaar vervoer/spoor. De totale rijksbijdrage is inclusief € 200 miljoen uit het MIRT ten behoeve van de A7 ZRG fase 2.