Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
Bij de behandeling van de begroting van Infrastructuur en Waterstaat voor 2019 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen met het verzoek een plan te ontwikkelen tegen onderuitputting van het Infrastructuurfonds en de Kamer hierover voor de Voorjaarsnota te informeren1. Na een eerste analyse van de projectenportefeuille stelt IenW de prognoses voor een aantal projecten bij in de eerste suppletoire begroting van het infrastructuurfonds en zijn de bijbehorende budgetten verplaatst van realisatie naar planuitwerking en verkenning. Via de fondssystematiek blijven de bedragen beschikbaar voor infrastructuur en kan het gehele programma zoals met uw Kamer gedeeld tot uitvoering worden gebracht. Er is sprake van een risico op onderuitputting in dit jaar. De aankomende periode wordt gebruikt om dit risico verder in kaart te brengen en te bezien welke mogelijkheden voorhanden zijn om programmering, raming en de realisatie van projecten te optimaliseren. Daar waar nodig om de beschikbare middelen te laten aansluiten op de programmering van projecten, worden uitkomsten vertaald naar de begroting. U wordt uiterlijk bij Miljoenennota 2020 geïnformeerd over deze uitkomsten.
Artikel 12 Hoofdwegennet
12 | Hoofdwegennet | Stand Ontwerp begroting (1) | Mutaties via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (7) | Mutaties 2021 (8) | Mutaties 2022 (9) | Mutaties 2023 (10) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.129.096 | 15.000 | 3.144.096 | 769.958 | 3.914.054 | – 189.675 | – 172.338 | 56.340 | – 7.644 | |
Uitgaven | 3.099.638 | 15.000 | 3.114.638 | 9.057 | 3.123.695 | – 204.176 | – 194.327 | – 415.688 | 100.550 | |
waarvan juridisch verplicht | 83% | 72% | ||||||||
12.01 | Verkeersmanagement | 3.737 | 3.737 | 0 | 3.737 | |||||
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.737 | 3.737 | 0 | 3.737 | ||||||
12.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 675.177 | 675.177 | – 35.924 | 639.253 | 4.455 | 34.762 | 36.346 | 3.678 | |
12.02.01 | Beheer en onderhoud | 539.748 | 539.748 | – 2.535 | 537.213 | – 2.024 | – 2.024 | – 2.024 | – 6.922 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 539.748 | 539.748 | – 2.535 | 537.213 | – 2.024 | – 2.024 | – 2.024 | – 6.922 | ||
12.02.04 | Vervanging | 135.429 | 135.429 | – 33.389 | 102.040 | 6.479 | 36.786 | 38.370 | 10.600 | |
12.03 | Aanleg | 1.466.966 | 15.000 | 1.481.966 | – 135.192 | 1.346.774 | – 271.601 | – 243.302 | – 410.839 | – 186.925 |
12.03.01 | Realisatie | 935.841 | 935.841 | – 373.801 | 562.040 | – 287.993 | – 106.055 | – 110.816 | – 251.601 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 20.647 | 20.647 | – 8.511 | 12.136 | – 3.840 | 4.341 | 1.400 | |||
12.03.02 | Verkenningen en planuitwerkingen | 531.125 | 15.000 | 546.125 | 238.609 | 784.734 | 16.392 | – 137.247 | – 300.023 | 64.676 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 19.800 | 19.800 | – 2.165 | 17.635 | ||||||
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 371.112 | 371.112 | 168.807 | 539.919 | 58.222 | 10.314 | – 43.252 | 283.797 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 582.646 | 582.646 | 11.366 | 594.012 | 4.748 | 3.899 | 2.057 | 0 | |
12.06.01 | Apparaatskosten RWS | 469.022 | 469.022 | 3.749 | 472.771 | 2.329 | – 1.027 | – 2.401 | – 2.408 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 469.022 | 469.022 | 3.749 | 472.771 | 2.329 | – 1.027 | – 2.401 | – 2.408 | ||
12.06.02 | Overige netwerkgebonden kosten | 113.624 | 113.624 | 7.617 | 121.241 | 2.419 | 4.926 | 4.458 | 2.408 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 105.024 | 105.024 | 7.617 | 112.641 | 2.419 | 4.926 | 4.458 | 2.408 | ||
12.07 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
Ontvangsten | 73.126 | 73.126 | 77.159 | 150.285 | 380 | 7.584 | – 86.812 | 1.669 |
Actualisatie programma Hoofdwegennet
Om de projectbudgetten binnen het Hoofdwegennet aan te sluiten op de actuele programmering, zijn bijbehorende budgetten verplaatst van realisatie naar planuitwerking en verkenning. De totale programma aanpassing bedraagt – € 293,1 miljoen in 2019. Bij het desbetreffend artikelonderdeel worden de actualisaties nader toegelicht.
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 765 miljoen in 2019 is met name het gevolg van de budgettaire verwerking van het DBFM-contract A16 Rotterdam (€ 657,1 miljoen) en de technische verwerking van het saldo over 2018. De budgettair belangrijkste verschuivingen vanuit 2018 naar 2019 doen zich voor bij de volgende projecten:
-
– A24 Blankenburgverbinding (+€ 75 miljoen): De financial close zal in 2019 geëffectueerd worden (€ 53,9 miljoen) in plaats van eind 2018. Als gevolg hiervan hebben enkele contractuele betalingen aan de aannemer plaatsgevonden. Per saldo betekent dit een verplichtingenmutatie van € 75 miljoen;
-
– Vervanging en renovatie (+ € 38,2 miljoen): Een deel van de in 2018 gereserveerde verplichtingenruimte voor het opstarten van de vervanging en renovatieprojecten is doorgeschoven naar 2019;
-
– Schiphol Amsterdam Almere (+ € 33 miljoen): Bij het deelproject A1-A6 gaat het voor € 16 miljoen om risico’s die niet zijn opgetreden op het totaalprogramma en voor € 17 miljoen om minder uitgaven voor de verlegging van Kabels en Leidingen;
-
– Programma Aansluitingen A15-N3 (+ € 21 miljoen): De oorzaak ligt in een latere gunning dan aanvankelijk was voorzien.
-
– Knooppunt Hoevelaken (– € 21,9 miljoen): Door vertraging bij vastgoedaankopen zijn in 2018 minder verplichtingen aangegaan dan verwacht.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Actualisatie beheer onderhoud en vervanging programma
Om budgetten voor beheer, onderhoud en vervanging aan te laten sluiten op de actuele programmering zijn de volgende aanpassingen van de budgetten noodzakelijk. Op het beheer, onderhoud en vervanging programma wordt in 2019 € 38,1 miljoen verschoven van Beheer onderhoud en vervanging naar planuitwerking en verkenning.
12.03 Aanleg
Het artikelonderdeel wordt in 2019 per saldo met € 135,2 miljoen verlaagd. Dit kan met name worden verklaard doordat het artikelonderdeel enerzijds wordt verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ € 67,4 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van overboekingen voor het programma Beter Benutten (– € 12,5 miljoen) en voor overboekingen aan de BES-eilanden St. Eustatius, Saba en Bonaire (– € 7,2 miljoen) en verschillende budgettaire actualisaties op het Hoofdwegennet via het aanlegprogramma (– € 257,7 miljoen), als gevolg van de actualisatie van het programma.
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 67,4 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 67,4 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft. Voor een verklaring bij de belangrijkste budgettaire mutaties wordt verwezen naar bijlage B bij de MIRT projectoverzichten waar deze zijn toegelicht.
Actualisatie aanlegprogramma
Om de aanlegbudgetten aan te laten sluiten op de actuele programmering zijn de volgende aanpassingen van de budgetten noodzakelijk. Op het aanlegprogramma wordt € 257,7 miljoen verschoven van realisatie naar planuitwerking en verkenning in 2019. Op de volgende projecten vinden de grootste actualisaties plaats:
Op het realisatie onderdeel van het aanlegprogramma wordt – € 192,8 miljoen verschoven naar planuitwerking en verkenning.
Op de volgende projecten vinden majeure aanpassingen plaats:
-
– Op het project brandwerendheid tunnels wordt € 39,3 miljoen geschoven doordat de financiële afwikkeling naar verwachting niet geheel in 2019 plaats zal vinden.
-
– Binnen het project A44 Rijnlandroute verschuift € 85,7 miljoen door vertragingen.
-
– Het project A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (– € 97,4 miljoen): de belangrijkste oorzaak van deze verschuiving is de duur van de verlegging van kabels en leidingen en de aangepaste planning van de aannemer.
-
– Programma aansluitingen (– € 15,4 miljoen): Er zijn aanpassingen noodzakelijk in onder andere de bestemmingsplanprocedure.
-
– Realisatie Zuidas (– € 66,7 miljoen): dit hangt samen met de afronding van de herijkingsfase.
Hier tegenover staan een aantal versnellingen zoals: A4 Vlietland-N14 (€ 16 miljoen) en SAA A6 Almere (€ 22,4 miljoen).
Op het verkenningen en planuitwerking onderdeel van het aanlegprogramma wordt – € 64,9 miljoen verschoven. Op de volgende projecten vinden majeure aanpassingen plaats:
-
– Binnen het project Beter Benutten verschuift € 61,4 miljoen.
-
– Het project ITS en Smart Mobility verschuift – € 15,8 miljoen.
-
– Hier tegenover staat een versnelling van € 20 miljoen bij het programma meer veiligheid.
Overboeking BES-Eilanden
Dit artikelonderdeel wordt verlaagd met € 7,2 miljoen als gevolg van de overheveling van gereserveerde middelen van het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk 12 ten behoeve van de overboekingen aan de BES-Eilanden St. Eustatius, Saba en Bonaire.
Programma Beter Benutten
Dit betreft de bijdrage naar Hoofdstuk 12 voor de Brede Doeluitkering (BDU) aan Beter Benutten en Snelfietsroutes van € 33 miljoen. Volgens de BDU-systematiek op de begroting Hoofdstuk 12 worden de verplichtingen voorafgaand aan het jaar van betaling aangegaan. De beschikking voor het jaar 2019 is eind 2018 afgegeven aan de stadregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verhoging van het artikelonderdeel van € 168,8 miljoen is met name het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ € 67,9 miljoen), de actualisatie van het GIV/PPS programma. Dit betekent dat in 2018 minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Saldo 2018
De overlopende uitgaven vanuit 2018 naar 2019 (€ 67,9 miljoen) worden voornamelijk veroorzaakt door:
-
– Project MaVa: vertraging bij de afbouw van de Botlekbrug (€ 85 miljoen);
-
– Minder opgetreden risico's dan verwacht bij het project Schiphol Amsterdam Almere (€ 6 miljoen);
Anderzijds was in 2018 sprake van versnelde uitgaven bij het project N18 Varsseveld-Enschede (– € 24 miljoen). Het saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie GIV/PPS programma
Om aanlegbudgetten aan te laten sluiten op de actuele programmering is de volgende aanpassing van de budgetten noodzakelijk. Het totaal van de actualisaties op dit artikelonderdeel is – € 2,6 miljoen. Dit komt met name door verschuivingen op de volgende projecten:
-
– Op het project A15MaVa vindt een verschuiving plaats van – € 37 miljoen als gevolg van het naar beneden bijstellen van de kasprognoses van de planning voor de Botlekbrug.
-
– Het project SAA A6 Almere wordt versneld en daarom wordt het budget in 2019 met € 32 miljoen naar boven bijgesteld.
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit de bijdrage van de gemeente Ede op basis van de Bestuursovereenkomst Poortwachter aan het project A12 Ede-Grijsoord € 5,9 miljoen in 2019.
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten van Rijkswaterstaat en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. Er worden hogere uitgaven voorzien van € 11,6 miljoen.
Korte termijn file aanpak
De verhoging kan met name worden verklaard door de toevoeging van de middelen voor de capaciteitskosten van RWS voor de korte termijn file aanpak (€ 5,4 miljoen).
Diverse overboekingen
Deze verhoging is onder andere het gevolg van de volgende mutaties: Security Operations Centre (SOC) (€ 1,2 miljoen) en de overboeking van middelen afkomstig van artikel 21 op Hoofdstuk XII t.b.v. een opdrachtverstrekking aan Rijkswaterstaat in het kader van innovaties in de Grond- Weg- en Waterbouw (€ 5 miljoen).
12.09 Ontvangsten
De hogere ontvangsten bij eerste suppletoire begroting 2019 van € 77,2 miljoen zijn met name (€ 48,7 miljoen) het gevolg van bijdragen voor extra werk aan o.a. de volgende projecten,A7 Zuidelijke ringweg Groningen, A4 Vlietland-N14, A44 Rijnlandroute, N35 Nijverdal-Wierden, N18 Varsseveld-Enschede en Beter Benutten. De hogere ontvangsten worden verder verklaard door de verwerking van het saldo over 2018 (€ 13,1 miljoen) en een verrekening met gemeente Ede (€ 5,9 miljoen).
Saldo 2018
De begrotingstand in 2019 wordt met € 13,1 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 13,1 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit een bijdrage van de gemeente Ede op basis van de Bestuursovereenkomst Poortwachter aan het project A12 Ede-Grijsoord (€ 5,9 miljoen) in 2019.
Artikel 13 Spoorwegen
13 | Spoorwegen | Stand Ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (7) | Mutaties 2021 (8) | Mutaties 2022 (9) | Mutaties 2023 (10) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.610.625 | 1.610.625 | 232.696 | 1.843.321 | 263.239 | – 128.012 | – 125.110 | – 51.683 | ||
Uitgaven | 2.009.388 | 0 | 2.009.388 | 43.783 | 2.053.171 | – 2.940 | 62.027 | – 40.450 | – 28.400 | |
waarvan juridisch verplicht | 97% | 100% | ||||||||
13.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 1.379.109 | 1.379.109 | 19.048 | 1.398.157 | 51.565 | 30.507 | – 22.837 | – 28.121 | |
13.03 | Aanleg | 460.265 | 0 | 460.265 | 24.283 | 484.548 | – 53.267 | 33.797 | – 19.830 | – 2.446 |
13.03.01 | Realisatieprogramma personenvervoer | 352.049 | 0 | 352.049 | – 27.008 | 325.041 | – 47.625 | 15.756 | – 52.212 | – 77.106 |
13.03.02 | Realisatieprogramma goederenvervoer | 41.301 | 41.301 | – 28.150 | 13.151 | – 7.244 | – 1.632 | 11.902 | 7.910 | |
13.03.04 | Verk. en planuitw. personenvervoer | 58.991 | 58.991 | 76.589 | 135.580 | 7.942 | 21.159 | 17.706 | 66.750 | |
13.03.05 | Verk. en planuitw. goederenvervoer | 7.924 | 7.924 | 2.852 | 10.776 | – 6.340 | – 1.486 | 2.774 | ||
13.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 160.024 | 160.024 | 452 | 160.476 | – 1.238 | – 2.277 | 2.217 | 2.167 | |
13.07 | Rente en aflossing | 9.990 | 9.990 | 9.990 | ||||||
13.08 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
13.08.01 | Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
13.08.03 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
Ontvangsten | 195.388 | 0 | 195.388 | 8.774 | 204.162 |
Actualisatie programma Spoorwegen
Om de projectbudgetten binnen Spoorwegen aan te sluiten op de actuele programmering, zijn bijbehorende budgetten verplaatst van realisatie naar planuitwerking en verkenning. De totale programma-aanpassing bedraagt € 140 miljoen in 2019. Bij het desbetreffend artikelonderdeel worden de actualisaties nader toegelicht.
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 226,8 miljoen in 2019 is voornamelijk het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ € 238,2 miljoen), verschillende schuiven naar aanleiding van de actualisatie van de projectbudgetten (– € 80,5 miljoen), overboekingen naar de investeringsruimte op artikel 20.05 (– € 6,9 miljoen), verplichtingenophogingen voor met name de versnelling op het beheer, onderhoud en vervanging (+ € 83,5 miljoen) en overboekingen naar het Provinciefonds en BTW-compensatiefonds voor programma Beter Benutten en project Regionale knelpunten (– € 7,5 miljoen).
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verhoging van het artikelonderdeel in 2019 van € 19,05 miljoen is hoofdzakelijk het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (– € 92,9 miljoen), een schuif op het beheer, onderhoud en vervanging (+ € 112,8 miljoen) en overboeking naar de investeringsruimte op artikel 20 (– € 0,8 miljoen).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 92,9 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 92,9 miljoen meer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft. Het saldo is veroorzaakt door de versnelling op het beheer, onderhoud en vervanging door ProRail (– € 98,7 miljoen) en later ontvangen BTW-factuur over december 2018 (+ € 5,8 miljoen).
Actualisatie programma beheer, onderhoud en vervanging
Op het programma beheer, onderhoud en vervanging wordt voor € 112,8 miljoen versneld. Dit betekent dat het programmabudget in 2019 wordt opgehoogd als gevolg van een versnelling op het beheer, onderhoud en vervanging door ProRail in 2018 (€ 98,7 miljoen, zie saldo 2018) en 2019 (€ 14,1 miljoen). Over de versnellingen op beheer, onderhoud en vervanging is de Tweede Kamer geïnformeerd met de brief van 19 december 2017 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2017–2018, 29 984, nr. 735).
Overboeking artikel 20
Als gevolg van de vrijval Toonbankvragen en NS/Downside Protrection valt er € 0,8 miljoen vrij in de investeringsruimte spoor op artikel 20.05.
13.03 Aanleg
Het artikelonderdeel wordt in 2019 per saldo met € 18,4 miljoen verhoogd. Het artikelonderdeel wordt verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ € 33,8 miljoen) en verschillende schuiven op het Hoofdspoorwegennet via het aanlegprogramma (+ € 140 miljoen).
Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van actualisatie van het aanlegprogramma (– € 142,1 miljoen), overboekingen voor het programma Beter Benutten Decentraal Spoor (– € 5,7 miljoen), een overboeking voor het project Regionale projecten (– € 1,8 miljoen) en een overboeking van artikel 13 naar artikel 17 (– € 5,9 miljoen).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 33,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 33,8 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie aanlegprogramma
Om de aanlegbudgetten aan te laten sluiten op de actuele programmering zijn aanpassingen van de budgetten noodzakelijk. Op de volgende projecten vinden de grootste aanpassingen plaats in 2019:
-
– Nazorg lijnen en halten: (– € 13,8 miljoen) onder dit project vallen restwerkzaamheden en risico’s van circa 25 in dienst gestelde projecten. De daadwerkelijke realisatie van de door ProRail geraamde kasreeks blijft onzeker, omdat een groot deel van de uitgaven betrekking heeft op de afhandeling van claims. Deze budgetten zitten vaak in de eerste jaren van de begrotingsperiode en worden daarna binnen het project nazorg geactualiseerd;
-
– Meerjarenprogramma Geluidsanering Spoorwegen: (– € 42,8 miljoen) in 2018 is het besluit genomen om met fase 1 van het meerjarenprogramma te beginnen en daarmee zijn keuzes gemaakt in de fasering. Dit betekent dat de reeksen ook zijn aangepast aan de hand van een meer realistische planning;
-
– Programma Fietsparkeren: (+ € 16,3 miljoen) de kasreeks van de toegevoegde regeerakkoordmiddelen voor programma Fietsparkeren zijn begin 2018 geactualiseerd van met name de grote stallingslocaties, met de versnelde kasuitgaven tot gevolg;
-
– Landelijk Verbeterprogramma Overgangen: (– € 26,6 miljoen) kasramingen van dit type projecten waarbij gemeenten nadrukkelijk een rol spelen in de besluitvorming zijn altijd erg onzeker. De geactualiseerde kasreeks van LVO betreft de verwachte kasrealisatie van op dit moment nog te beschikken projecten;
-
– Zwolle-Herfte: (+ € 20,9 miljoen in 2019) op basis van een opgave door de aannemer van de geplande uitgaven en mijlpalen voor de uitvoering van werkzaamheden met betrekking tot het contract IJssel-Herfte is de financiële meerjarenreeks door ProRail voor 2019 geactualiseerd.
-
– Elst-Deventer-Twente: (– € 12,4 miljoen) de planning is door de gemeente Overbetuwe aangepast als gevolg van vertraging in de bestemmingsplanprocedure;
-
– Grensoverschrijdend spoorvervoer: (– € 14,2 miljoen) Limburg verwacht de realisatieaanvraag van ProRail voor het project Heerlen-Landgraaf eind 2019. Dat is later dan verwacht. De werkzaamheden worden uitgevoerd in 2020 en 2021;
-
– Geluid HSL-Zuid: (– € 16,5 miljoen) de afronding van de ontwerpfase loopt door in 2019 waardoor de realisatie naar verwachting pas vanaf 2020 zal kunnen plaatsvinden.
Programma Beter Benutten
Vanuit het programma Beter Benutten Decentraal Spoor wordt via de decentralisatie-uitkering bijgedragen aan (decentrale spoor)projecten van provincies en gemeenten. Er wordt € 5,7 miljoen overgeheveld naar het Provinciefonds en het btw-compensatiefonds.
Regionale projecten
Naar aanleiding van de BO MIRT afspraken van eind 2018 is € 1,8 miljoen gestort in het Provinciefonds gestort als bijdrage in de meerkosten van het project Perronfasering Arnhem.
13.09 Ontvangsten
De hogere ontvangsten bij eerste suppletoire begroting 2019 van € 8,8 miljoen zijn het gevolg van de verwerking van het saldo over 2018 (+ € 21,5 miljoen) en een verrekening met de NS (– € 12,7 miljoen).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 21,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 21,5 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Verrekening met de NS
Als gevolg van een verrekening met de NS als compensatie voor de gebruiksvergoeding voor de IC-Brussel wordt de begrotingsstand met € 12,7 miljoen verlaagd. Het bedrag was gereserveerd binnen de investeringsruimte spoor. De lagere ontvangst leidt hierdoor niet tot een aanpassing van het lopende programma en/of projecten.
Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | Stand Ontwerpbegroting (1) | Mutaties Via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (7) | Mutaties 2021 (8) | Mutaties 2022 (9) | Mutaties 2023 (10) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 54.809 | 54.809 | 209 | 55.018 | 1.445 | 147 | ||||
Uitgaven | 192.762 | 0 | 192.762 | – 39.143 | 153.619 | – 4.861 | – 61.693 | 40.750 | 31.000 | |
waarvan juridisch verplicht | 99% | 83% | ||||||||
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 151.807 | 151.807 | – 40.341 | 111.466 | – 4.232 | – 61.557 | 40.750 | 31.000 | |
14.01.02 | Planuitw. Progr. Reg/lok | 1.605 | 1.605 | 499 | 2.104 | |||||
14.01.03 | Realisatieprogr. Reg/lok | 150.202 | 150.202 | – 40.839 | 109.363 | – 4.232 | – 61.557 | 40.750 | 31.000 | |
14.01.04 | Investeringsruimte | – 1 | – 1 | |||||||
14.02 | Regionale Mob. Fondsen | |||||||||
14.03 | RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 40.955 | 0 | 40.955 | 1.198 | 42.153 | – 629 | – 136 | ||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie programma Regionaal, lokale infrastructuur
Om de projectbudgetten binnen regionaal, lokale infrastructuur aan te sluiten op de actuele programmering, zijn bijbehorende budgetten verplaatst van realisatie naar planuitwerking en verkenning. De totale programma-aanpassing bedraagt € 104,8 miljoen in 2019.
14.01 Grote regionaal/lokale projecten
Het artikelonderdeel wordt per saldo met € 40,3 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ € 64,5 miljoen) en een actualisatie van het programma grote regionaal/lokale projecten (– € 104,8 miljoen).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 64,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 64,5 miljoen meer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie programmabudget grote regionaal/lokale projecten
Om de aanlegbudgetten aan te laten sluiten op de actuele programmering zijn op de volgende budgetten middelen verschoven tussen grote regionaal/ lokale projecten en planuitwerking en verkenning van artikel Spoorwegen:
-
– HOV netwerk Zuid-Holland: (– € 39,2 miljoen in 2019) dit project bestaat uit drie deelprojecten. Voor het deelproject Leiden-Utrecht wordt nu onderzoek verricht naar de mogelijkheden op de lijn. De initiële scope bleek niet mogelijk vanwege de benodigde baanstabiliteit. Er is nu overleg over de uit te voeren scope en de uitvoering van dit deelproject. Het deelproject buscorridor Leiden-Katwijk-Noordwijk zit nog in de planuitwerkingsfase.;
-
– Rotterdamsebaan: (– € 9,9 miljoen in 2019) er is sprake van lagere uitgaven zoals toegelicht in het jaarverslag 2018. Deze middelen worden verschoven zodat het weer aansluit op de verwachte uitgaven van het project;
-
– Utrecht tram CS-Uithof: (– € 30 miljoen in 2019) betaling van de laatste termijn volgt na oplevering van het project door de provincie Utrecht in 2020.
-
– Amstelveenselijn: (– € 25,7 miljoen in 2019) in verband met een herziene planning van de werkzaamheden verschuiven de mijlpalen op basis waarvan de betalingen plaatsvinden.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
15 | Hoofdvaarwegennet | Stand Ontwerpbegroting (1) | Mutaties Via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (7) | Mutaties 2021 (8) | Mutaties 2022 (9) | Mutaties 2023 (10) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 777.657 | 777.657 | 154.085 | 931.742 | – 23.937 | – 40.557 | – 31.468 | – 25.293 | ||
Uitgaven | 1.291.388 | 1.291.388 | 70.428 | 1.361.816 | 860 | 3.121 | 6.106 | 106 | ||
waarvan juridisch verplicht | 95% | 66% | ||||||||
15.01 | Verkeersmanagement | 8.655 | 8.655 | 8.655 | ||||||
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 8.655 | 8.655 | 8.655 | |||||||
15.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 363.039 | 363.039 | – 39.498 | 323.541 | – 1.624 | 15.553 | 31.404 | 23.580 | |
15.02.01 | Beheer en onderhoud | 291.313 | 291.313 | – 18.829 | 272.484 | 19.351 | 672 | 680 | 680 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 268.426 | 268.426 | – 788 | 267.638 | 3.750 | 575 | 575 | 575 | ||
15.02.04 | Vervanging | 71.726 | 71.726 | – 20.669 | 51.057 | – 20.975 | 14.881 | 30.724 | 22.900 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 0 | |||||||
15.03 | Aanleg | 364.110 | 364.110 | 307.445 | 671.555 | 62.971 | – 158.667 | – 65.610 | – 25.871 | |
15.03.01 | Realisatieprogramma | 305.894 | 305.894 | – 76.139 | 229.755 | – 48.367 | – 13.093 | 48.392 | 66.250 | |
15.03.02 | Verkenningen en planuitwerkingen | 58.216 | 58.216 | 383.584 | 441.800 | 111.338 | – 145.574 | – 114.002 | – 92.121 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 336 | 336 | 0 | 336 | ||||||
15.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 240.431 | 240.431 | – 197.695 | 42.736 | – 60.597 | 146.204 | 40.281 | 2.366 | |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 315.153 | 315.153 | 176 | 315.329 | 110 | 31 | 31 | 31 | |
15.06.01 | Apparaatskosten RWS | 287.004 | 287.004 | 22 | 287.026 | 110 | 31 | 31 | 31 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 287.004 | 287.004 | 22 | 287.026 | 110 | 31 | 31 | 31 | ||
15.06.02 | Overige netwerkgebonden kosten | 28.149 | 28.149 | 154 | 28.303 | |||||
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 28.149 | 28.149 | 154 | 28.303 | ||||||
15.07 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
Ontvangsten | 105.584 | 105.584 | – 6.108 | 99.476 | 3.255 | 3.884 | 6.000 |
Actualisatie programma Hoofdvaarwegennet
Om de projectbudgetten binnen het Hoofdvaarwegennet aan te sluiten op de actuele programmering, zijn bijbehorende budgetten verplaatst van realisatie naar planuitwerking en verkenning. De totale programma-aanpassing bedraagt € 375 miljoen in 2019. Bij het desbetreffend artikelonderdeel worden de actualisaties nader toegelicht.
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 154 miljoen in 2019 is voornamelijk het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ € 164 miljoen), de toevoeging van € 40 miljoen aan het project Kornwerderzand en de actualisatie van de projectplanningen (– € 52,4 miljoen). Tot slot leiden overige mutaties tot een verhoging van het verplichtingenbudget (+ € 2,4 miljoen).
De verplichtingenbijstellingen om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen hebben met name betrekking op de volgende projecten en posten:
-
– Derde kolk Beatrixsluis (€ 6,3 miljoen);
-
– Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 8,0 miljoen);
-
– Toekomstvisie Waal (€ 28,0 miljoen);
-
– Capaciteitsuitbreiding Beneden Lek (– € 10,4 miljoen);
-
– Overdracht Brokx-Nat (– € 10,6 miljoen);
-
– Beheer, onderhoud en vervanging (– € 79,0 miljoen).
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verlaging van dit artikelonderdeel van per saldo € 39,5 miljoen is met name het gevolg van: de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ € 31,1 miljoen), twee schuiven via het aanlegprogramma (– € 69 miljoen),een overboeking naar het Ministerie van Defensie (– € 2,9 miljoen).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 31,1 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 31,1 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie Beheer, onderhoud en vervanging
Om beheer, onderhoud en vervanging budgetten aan te laten sluiten op de actuele programmering (-€ 69 miljoen) zijn op onder andere de volgende budgetten middelen verschoven tussen beheer onderhoud en vervangingen planuitwerking en verkenning:
-
– Overdracht Brokx-Nat (– € 18 miljoen in 2019): de overdracht van de haven Oudeschild en de overdracht van de wegen en paden op Texel zullen niet meer in 2019 plaatsvinden.
-
– Programma Vervanging en Renovatie (– € 51,5 miljoen in 2019 en – € 21 miljoen in 2020): er vindt een verschuiving plaats als gevolg van vertraging. Deze vertraging heeft zich met name voorgedaan bij de VenR-projecten:
-
– Renovatie Waalbrug: vertraging als gevolg van problematiek rondom aanwezigheid Chroom VI in de conservering en het langere ontwerpproces voor het betondek.
-
– Modernisering objecten bediening Zeeland: opgetreden vertraging en onzekerheid over de uitvoering van deelscope 5.
-
– Groot onderhoud stuwen: de projectaanpak, eerst uitvoeren inspecties, heeft de uitvoeringsplanning ingrijpend gewijzigd waardoor vertraging is ontstaan.
Overboeking Ministerie van Defensie
Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Defensie. In het kader van de Kustwacht draagt IenW bij aan de instandhouding van de kustwachtvliegtuigen, betonning en noodsleephulp op de Noordzee. In 2019 wordt € 2,9 miljoen overgeheveld.
15.03 Aanleg
Het artikelonderdeel wordt per saldo met € 307,9 miljoen verhoogd. Dit is met name het gevolg van verhogingen door de technische verwerking van het saldo over 2018 (€ 14,5 miljoen), de toevoeging van middelen voor het project Kornwerderzand (€ 40 miljoen), verschillende programma actualisaties op het Hoofdvaarwegennet via het aanlegprogramma (€ 375,7 miljoen) en bijdragen derden (€ 2,5 miljoen). Hiertegenover staat een verlaging als gevolg van schuiven op het aanlegprogramma zelf (– € 125,9 miljoen). Tot slot leiden overige mutaties tot een verhoging van het artikelonderdeel (€ 1,1 miljoen).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 14,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 14,5 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Project verbreding sluis en bruggen Kornwerderzand
Het kabinet heeft aanvullend € 40 miljoen beschikbaar gesteld aan IenW ten behoeve van de verbreding van de sluis en bruggen bij Kornwerderzand. Dit bedrag is toegevoegd aan het projectbudget op de Verkenning en Planuitwerking.
Actualisatie aanlegprogramma
Om aanleg budgetten aan te laten sluiten op de actuele programmering (– € 125,9 miljoen) zijn middelen binnen de volgende budgetten verschoven tussen realisatie en planuitwerking en verkenning:
-
– Nieuwe Sluis Terneuzen (– € 53,8 miljoen in 2019): er is vertraging opgetreden als gevolg van het aantreffen van onverwachte verontreiniging op de locatie Schependijk, welke van belang is om ruimte te maken voor de bouw van de nieuwe sluis.
-
– Maasroute fase 2 (– € 22,7 miljoen in 2019): als gevolg van problematiek rondom het afsluiten van het contract is er vertraging opgelopen bij het project Verbreding Julianakanaal (Kamerstukken II 2018/19, 35 000-A, nr. 24).
-
– Twentekanalen fase 2 (– € 16,3 miljoen in 2019 en – € 38,1 miljoen in 2020): de definitieve gunning van het project is in 2017 niet doorgegaan (Kamerstukken II 2017/18, 34 775-A, nr. 56). De nieuwe aanbesteding is in voorbereiding en definitieve gunning wordt in 2020 verwacht.
-
– Toekomstvisie Waal (– € 12,4 miljoen in 2019 en – € 11,7 miljoen in 2020): er is vertraging opgelopen in de start van de uitvoering als gevolg van vertraging en onzekerheden rondom het onherroepelijk worden van het Provinciaal Inpassingsplan.
-
– Capaciteitsuitbreiding Beneden-Lek (– € 10,4 miljoen in 2019): de verwachte planning van de huidige scope blijkt niet haalbaar wegens onder andere afhankelijkheid van derden.
Bijdragen derden
Dit betreft een desaldering van de bijdrage van de regio aan de projectkosten van Sluis III bij het Wilhelminakanaal (€ 0,8 miljoen) en de voor Impuls Dynamisch Verkeersmanagement ontvangen Europese subsidie met betrekking tot Corridor Management Execution (COMEX) (€ 2,1 miljoen). Binnen het EU-project COMEX maakt Rijkswaterstaat met andere vaarwegautoriteiten in Europa afspraken over de te leveren serviceniveaus op een vaarwegcorridor. Tegenover deze bijdragen staat een lagere bijdrage van derden voor het Walradarsysteem Noordzeekanaal (– € 0,5 miljoen).
15.04 Geïntegreerde contractvormen
De verlaging van dit artikelonderdeel van € 197,7 miljoen in 2019 is met name het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (€ 4,3 miljoen) en een programma actualisatie van project Zeetoegang IJmond (– € 207 miljoen in 2019). Tot slot leiden overige mutaties tot een verhoging van het artikelonderdeel (€ 5 miljoen).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 4,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 4,3miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie Zeetoegang IJmond
Als gevolg van vertraging vindt er op het project Zeetoegang IJmond een actualisatie van de budgetten plaats á € 207 miljoen in 2019 en € 45,5 miljoen in 2020. Middelen schuiven van Geïntegreerde contractvormen naar planuitwerking en verkenning in 2019 en 2020. De vertraging is ontstaan door een noodzakelijke aanpassing van het ontwerp en uitvoeringsproblemen bij de bouw van de caissons van de deurkassen (Kamerstukken II 2017/18, 34 775-A, nr. 74).
15.09 Ontvangsten
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 6,1 miljoen in 2019 is het gevolg van de technische verwerking van het saldo 2018 (+ € 2 miljoen), de extra bijdragen van derden (+ € 2,5 miljoen) en schuiven waarmee de ontvangsten worden geactualiseerd (– € 10,6 miljoen in 2019).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 2 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 2 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Bijdragen van derden (zie ook toelichting onder 15.03)
Dit betreft een bijdrage van de regio aan de projectkosten van Sluis III bij het Wilhelminakanaal (€ 0,8 miljoen) en de voor de Impuls Dynamisch Verkeersmanagement ontvangen Europese subsidie met betrekking tot Corridor Management Execution (COMEX) (€ 2,1 miljoen). Binnen het EU-project COMEX maakt Rijkswaterstaat met andere vaarwegautoriteiten in Europa afspraken over de te leveren serviceniveaus op een vaarwegcorridor. Tegenover deze bijdragen staat een lagere bijdrage van derden voor het Walradarsysteem Noordzeekanaal (– € 0,5 miljoen).
Actualisatie ontvangsten
Binnen de ontvangsten wordt € 10,6 miljoen aan in 2019 geraamde ontvangsten in latere jaren verwacht. Dit betreft de projecten Verruiming Twentekanalen (€ 6,5 miljoen), Zeetoegang IJmond (€ 2,2 miljoen) en Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 2 miljoen).
Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand Ontwerpbegroting (1) | Mutaties Via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (7) | Mutaties 2021 (8) | Mutaties 2022 (9) | Mutaties 2023 (10) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.107.469 | 0 | 1.107.469 | 275.275 | 1.382.744 | 644.400 | 511.624 | – 476.673 | – 583.195 | |
Uitgaven | 692.068 | 0 | 692.068 | – 19.652 | 672.416 | – 144.921 | – 70.951 | 72.665 | 98.942 | |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 79% | ||||||||
17.02 | Betuweroute | 4.807 | 4.807 | 3.016 | 7.823 | |||||
17.03 | Hogesnelheidstrein-Zuid | 2.188 | 2.188 | 1.594 | 3.782 | |||||
17.06 | Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 17.475 | 17.475 | 3.770 | 21.245 | 5.755 | 869 | |||
17.07 | ERMTS | 217.960 | 217.960 | 47.340 | 265.300 | 246 | 0 | 0 | 0 | |
17.07.01 | Realisatieprogramma ERTMS | 29.511 | 29.511 | 94.760 | 124.271 | – 39.756 | – 131.775 | – 157.985 | – 64.878 | |
17.07.02 | Planuitwerking ERMTS | 188.449 | 188.449 | – 47.420 | 141.029 | 40.002 | 131.775 | 157.985 | 64.878 | |
17.08 | ZuidasDok | 187.941 | 187.941 | – 96.996 | 90.945 | – 150.922 | – 69.586 | 72.665 | 98.942 | |
17.10 | Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | 261.697 | 0 | 261.697 | 21.624 | 283.321 | 0 | – 2.234 | 0 | 0 |
17.10.01 | Programma Hoogfrequent Spoorvervoer; realisatieprogramma | 110.870 | 0 | 110.870 | 18.242 | 129.112 | 56.171 | 29.771 | – 2.623 | – 4.672 |
17.10.02 | Programma Hoogfrequent Spoorvervoer; Planuitwerking | 150.827 | 0 | 150.827 | 3.382 | 154.209 | – 56.171 | – 32.005 | 2.623 | 4.672 |
Ontvangsten | 72.020 | 0 | 72.020 | 91.655 | 163.675 | – 39.117 | – 16.559 | 29.139 | 25.891 |
Actualisatie programma Mega Projecten
Om de projectbudgetten binnen Megaprojecten aan te sluiten op de actuele programmering, zijn bijbehorende budgetten verplaatst van realisatie naar planuitwerking en verkenning.
De totale programma-aanpassing bedraagt € 141,4 miljoen in 2019. Bij het desbetreffend artikelonderdeel worden de actualisaties nader toegelicht.
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 268,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ € 307,8 miljoen), overboekingen vanaf andere artikelen (+ € 6,3 miljoen) en verschillende actualisaties van de programmabudgetten (– € 45,4 miljoen).
17.07 ERTMS
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 47,3 miljoen in 2019 is het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 47,3 miljoen minder is uitgegeven aan het programma ERTMS dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
17.08 Zuidasdok
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 97 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2018 (+ € 45 miljoen) en de actualisatie van het programma (– € 142 miljoen).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 45 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. In 2018 is € 45 miljoen minder tot besteding gekomen. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Programma actualisatie
Het project ZuidasDok is vertraagd als gevolg van de herijkingsfase waarin het project zich op dit moment bevindt (– € 142 miljoen). In deze fase worden risico’s en onzekerheden voor de start van de bouw zoveel mogelijk geminimaliseerd, dit vergt meer tijd dan voorzien.
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dit artikelonderdeel wordt verhoogd met € 21,6 miljoen als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ 21,6 miljoen). In 2018 is € 21,6 miljoen minder tot besteding gekomen. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
17.09 Ontvangsten
Dit artikelonderdeel wordt verhoogd met € 91,7 miljoen als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (+ € 127,7 miljoen) en schuiven op de ontvangsten van het project Zuidasdok (– € 36 miljoen).
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 127,7 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. In 2018 is € 127,7 miljoen minder ontvangen dan verwacht. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie ontvangsten Zuidasdok
Op het project Zuidasdok wordt € 36 miljoen minder aan ontvangsten in 2019 verwacht, omdat het project zich in de herijkingsfase bevindt. In deze fase worden risico’s en onzekerheden voor de start van de bouw zoveel mogelijk geminimaliseerd, dit vergt meer tijd dan voorzien.
Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | Stand Ontwerpbegroting (1) | Mutaties Via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (7) | Mutaties 2021 (8) | Mutaties 2022 (9) | Mutaties 2023 (10) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.028 | 1.028 | 15.751 | 16.779 | 1.500 | |||||
Uitgaven | 893 | 0 | 893 | 15.926 | 16.819 | 1.500 | ||||
waarvan juridisch verplicht | 100% | 1% | ||||||||
18.06 | Externe veiligheid | 893 | 0 | 893 | 2.503 | 3.396 | 1.500 | |||
18.08 | Netwerkoverstijgende kosten | 0 | 0 | 13.423 | 13.423 | |||||
18.08.03 | Afroming Eigen Vermogen Rijkswaterstaat | 0 | 0 | 13.423 | 13.423 | |||||
18.11 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
18.11.01 | Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
18.11.03 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | ||||||
18.12 | Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | |||||||||
18.13 | Tol gefinancierde uitgaven | |||||||||
18.15 | Ramingsbijstelling en Kasschuif | 0 | 0 | 0 | ||||||
18.16 | Reservering Omgevingswet | 0 | 0 | 0 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 196.553 | 196.553 | ||||||
18.09 | Ontvangsten | 1.047 | 1.047 | |||||||
18.10 | Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 195.506 | 195.506 |
18.06 Externe veiligheid
Dit artikelonderdeel wordt met € 2,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 2,5 miljoen minder aan Externe veiligheid is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
De verhoging van dit artikelonderdeel is het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018 (€ 12,4 miljoen) en afroming van het eigen vermogen van Rijkswaterstaat a € 1 miljoen.
Saldo 2018
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 12,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 12,5 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Afroming eigen vermogen Rijkswaterstaat
Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is via de Regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De maximale omvang van het eigen vermogen wordt door Rijkswaterstaat overschreden. Conform de Regeling agentschappen wordt het surplus eigen vermogen afgedragen aan de eigenaar (IenW). Voor het surplus eigen vermogen van Rijkswaterstaat geldt dat – in lijn met het zwaartepunt van de herkomst – deze middelen vooralsnog toegevoegd worden aan het kader van het Infrastructuurfonds.
18.09 Ontvangsten
De hogere ontvangsten zijn een gevolg van de afroming van het eigen vermogen (€ 1 miljoen.) bij Rijkswaterstaat zoals hierboven toegelicht.
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen
Zoals in het algemene deel van deze memorie van toelichting reeds is aangegeven, bedraagt het voordelig saldo van het fonds over het jaar 2018 € 195,5 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en wordt in 2019 geheel ten gunste gebracht van het artikelonderdeel 18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen. Bij alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn in dit wetsvoorstel mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.
Artikel 19 Ontvangsten
19 | Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand Ontwerp Begroting (1) | Mutaties Via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3)=1+2 | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5)=3+4 | Mutaties 2020 (6) | Mutaties 2021 (7) | Mutaties 2022 (8) | Mutaties 2023 (9) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | ||||||||||
Uitgaven | ||||||||||
waarvan juridisch verplicht | ||||||||||
Ontvangsten | 6.921.916 | 6.921.916 | – 324.635 | 6.597.281 | – 327.229 | – 272.093 | – 301.526 | 165.543 | ||
19.09 | Ten laste van begroting IenW | 6.921.916 | 6.921.916 | – 324.635 | 6.597.281 | – 327.229 | – 272.093 | – 301.526 | 165.543 |
De neerwaartse bijstelling van de ontvangsten wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door overboekingen naar de begroting Hoofdstuk XII. De belangrijkste overboekingen worden toegelicht in paragraaf 2.1. Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties.
Artikel 20 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
20 | Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte | Stand Ontwerpbegroting (1) | Mutaties Via NvW'en Amendementen (2) | Stand Vastgestelde Begroting (3) | Mutaties 1e Suppletoire Begroting (4) | Stand 1e Suppletoire Begroting (5) | Mutaties 2020 (7) | Mutaties 2021 (8) | Mutaties 2022 (9) | Mutaties 2023 (10) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 81.897 | – 15.000 | 66.897 | – 39.846 | 27.051 | 10.779 | – 17.119 | – 18.332 | – 10.687 | |
waarvan juridisch verplicht | ||||||||||
Uitgaven | 81.897 | – 15.000 | 66.897 | – 37.001 | 29.896 | – 8.173 | – 15.361 | – 16.582 | – 9.095 | |
20.01 | Verkenningen | 4.000 | 4.000 | 2.000 | 6.000 | |||||
20.02 | Korte termijn mobiliteitsmaatregelen | 30.000 | 30.000 | – 6.529 | 23.471 | – 10.991 | – 8.240 | – 3.457 | ||
20.03 | Reserveringen | 25.000 | 0 | 25.000 | – 25.000 | 0 | – 8.000 | – 13.000 | – 14.000 | – 15.000 |
20.05 | Investeringsruimte toebedeeld modaliteit | 22.897 | – 15.000 | 7.897 | – 7.472 | 425 | 10.818 | 5.879 | 875 | 5.905 |
20.05.11 | Investeringsruimte Hoofdwegennet | 13.000 | – 13.000 | 0 | 0 | 0 | 2.560 | 5.879 | 875 | 5.905 |
20.05.12 | Investeringsruimte Hoofdwegennet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
20.05.13 | Verkenningen | |||||||||
20.05.21 | Investeringsruimte Spoorwegen | 9.897 | – 2.000 | 7.897 | – 7.586 | 311 | 8.258 | 0 | ||
20.05.22 | Investeringsruimte Spoorwegen | 0 | 0 | 0 | ||||||
20.05.31 | Investeringsruimte Hoofdvaarwegen | 114 | 114 | 0 | 0 | 0 | ||||
20.05.32 | Investeringsruimte Hoofdvaarwegen | 0 | 0 | 0 | ||||||
Ontvangsten |
20.01 Verkenningen
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 2 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 2 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
20.02 Korte termijn mobiliteitsmaatregelen
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 7,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 7,8 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft. Daarnaast vindt er onder andere een overboeking naar art.12 voor korte termijn file aanpak a € 14 miljoen plaats. Dit wordt nader toegelicht op art.12 HWN.
20.03 Reserveringen
Dit artikelonderdeel wordt in 2019 met € 3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2018. Dit betekent dat in 2018 € 3 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2019 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft. Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar artikel HXII a 22,3 miljoen voor maatregelenpakket spoorgoederenvervoer. Deze wordt op HXII nader toegelicht.
Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar artikel 13 voor maatregelen spoorgoederenvervoer van 5,6 miljoen.
20.05 Investeringsruimte
Alle mutaties binnen de modaliteit specifieke investeringsruimte worden toegelicht op de productartikelen.