Beleidsartikel 1
Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerp begroting 2019 | Mutaties via amendement 2019 | Vastgestelde begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Stand 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||||
Verplichtingen | 105.487 | 0 | 105.487 | 17.668 | 123.155 | 8.959 | 4.062 | 25.587 | 14.166 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 123.487 | 0 | 123.487 | 5.094 | 128.581 | 4.251 | 4.919 | 4.795 | 4.728 | ||
waarvan juridisch verplicht | 63% | 69% | |||||||||
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 56.035 | 56.035 | 5.574 | 61.609 | 4.744 | 3.144 | 5.444 | 5.444 | ||
Subsidies | |||||||||||
Internationaal recht | 12.035 | 12.035 | 4.230 | 16.265 | 3.400 | 1.800 | 1.100 | 1.100 | |||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Verenigde Naties | 34.525 | 34.525 | 0 | 34.525 | |||||||
OESO | 6.175 | 6.175 | 1.044 | 7.219 | 1.044 | 1.044 | 1.044 | 1.044 | |||
Internationaal Strafhof | 3.300 | 3.300 | 300 | 3.600 | 300 | 300 | 300 | 300 | |||
Vredespaleis | 3 000 | 3 000 | |||||||||
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 63.402 | 0 | 63.402 | 0 | 63.402 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 34.252 | 34.252 | 0 | 34.252 | |||||||
Opdrachten | |||||||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 1.500 | 1.500 | 0 | 1.500 | |||||||
bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 20.000 | 20.000 | 0 | 20.000 | |||||||
Centrale mensenrechtenprogramma's | 7.650 | 7.650 | 0 | 7.650 | |||||||
1.3 | Gastlandbeleid internationale organisaties | 4.050 | 0 | 4.050 | – 480 | 3.570 | – 493 | 1.775 | – 649 | – 716 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Speciaal Tribunaal Libanon | 1.900 | 1.900 | 19 | 1.919 | 19 | 336 | |||||
Internationaal Strafhof | 1.150 | 1.150 | – 49 | 1.101 | – 62 | – 111 | – 199 | – 266 | |||
Nederland Gastland | 900 | 900 | – 450 | 450 | – 450 | 1.550 | – 450 | – 450 | |||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | |||||||||||
Nederland Gastland | 100 | 100 | 0 | 100 |
Verplichtingen
In het kader van een actieve Nederlandse inzet op internationale veiligheid werd besloten tot een eenmalige Nederlandse bijdrage aan de totstandkoming van een nieuwe OPCW-laboratorium in Pijnacker. Dit besluit past en ondersteunt eveneens het gastlandbeleid van Nederland.
In lijn met de afspraken uit het Regeerakkoord in het kader van de Nederlandse inzet op de bescherming en bevordering van mensenrechten zijn meerjarige verplichtingen aangegaan die leiden tot een structurele ophoging van het verplichtingenbudget.
In het kader van het Nederlandse gastlandbeleid voor internationale organisaties werd in 2018 een nieuwe meerjarige afspraak afgesproken met de Carnegiestichting (de eigenaar van het Vredespaleis) die leidde tot een toename in het verplichtingenbudget. Vanaf 2022 is met de Voorjaarsnota structureel extra middelen vanuit de HGIS toegekend voor de renovatie (asbestsanering) van het Vredespaleis.
In het kader van een aanspraak op een in 2015 afgegeven garantie voor de financiële uitvoeringsrisico’s voor de verbouwing van het Kosovo Tribunaal toegekend vanuit de HGIS.
Uitgaven
Artikel 1.1
In 2019 worden hogere bijdrages toegekend aan de OESO en het ICC (International Criminal Court). Deze zijn het gevolg van een verhoging van de verplichte verdragscontributies. Tevens wordt een bijdrage gedaan aan de organisatie van de HCCH-conferentie (Haagse conferentie voor internationaal privaatrecht) die plaatsvindt in 2019. Besluitvorming omtrent bijdrages aan de organisaties ICMP (International Commission on Missing Persons), UNITAD (United Nations Investigative Team for the Accountability of Da’esh), alsook aan het project van de ICC geleid door de PILPG (Public International Law & Policy Group) in samenwerking met de VU (Vrije Universiteit) in Afrika en een bijdrage aan de IIIM (Bewijzenbank Syrië) leiden samen met eindejaarsmarge voor de tijdelijke uithuizing van twee Hoven (gevestigd in het Vredespaleis) tot de verhoging van het uitgavenbudget van artikel 1.1.
Beleidsartikel 2
Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerp begroting 2019 | Mutaties via amendement 2019 | Vastgestelde begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Stand 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||||
Verplichtingen | 275.449 | 0 | 275.449 | – 12.255 | 263.194 | – 4.566 | – 5.146 | 2.354 | – 5.146 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 291.000 | 0 | 291.000 | 1.831 | 292.831 | – 4.237 | – 2.020 | – 3.396 | – 3.329 | ||
waarvan juridisch verplicht | 75% | 78% | |||||||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 11.015 | 11.015 | 1.590 | 12.605 | 1.530 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | ||
Subsidies | |||||||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 1.000 | 1.000 | 450 | 1.450 | 450 | 450 | 450 | 450 | |||
Atlantische Commissie | 500 | 500 | 0 | 500 | |||||||
Opdrachten | |||||||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 500 | 500 | 0 | 500 | |||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
NAVO | 7.200 | 7.200 | 0 | 7.200 | |||||||
Veiligheidsfonds | 500 | 500 | 1.140 | 1.640 | 1.080 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |||
WEU | 565 | 565 | 0 | 565 | |||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 250 | 250 | 0 | 250 | |||||||
Overige | 500 | 500 | 0 | 500 | |||||||
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | 14.351 | 14.351 | – 49 | 14.302 | – 100 | – 710 | – 500 | – 500 | ||
Subsidies | |||||||||||
Contra-terrorisme | 4.000 | 4.000 | 0 | 4.000 | |||||||
Anti-terrorisme instituut | 551 | 551 | 1 073 | 1.624 | – 100 | – 210 | |||||
Opdrachten | |||||||||||
Contra-terrorisme | 1.000 | 1.000 | 0 | 1.000 | |||||||
Cyber security | 4.700 | 4.700 | – 552 | 4.148 | |||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 400 | 400 | – 70 | 330 | |||||||
Overige | 500 | 500 | – 500 | 0 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | |||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
Contra-terrorisme | 3.200 | 3.200 | 0 | 3 200 | 500 | ||||||
Cyber security | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
2.3 | Wapenbeheersing | 10.794 | 10.794 | 2.344 | 13.138 | 79 | 88 | 0 | 0 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
IAEA | 7.317 | 7.317 | 0 | 7.317 | |||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1.557 | 1.557 | 2.344 | 3.901 | 79 | 88 | |||||
CTBTO | 1.920 | 1.920 | 0 | 1.920 | |||||||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 226.827 | 226.827 | – 2.156 | 224.671 | – 5.746 | – 2.848 | – 4.346 | – 4.279 | ||
Subsidies | |||||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) | 31.000 | 31.000 | 0 | 31.000 | |||||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 0 | 28 | |||||||
Opdrachten | |||||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) | 15.000 | 15.000 | 0 | 15.000 | |||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) | 44.722 | 44.722 | 0 | 44.722 | |||||||
OVSE | 7.195 | 7.195 | – 1.195 | 6.000 | – 1.195 | – 1.195 | – 1.195 | – 1.195 | |||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 99.849 | 99.849 | 10.070 | 109.919 | |||||||
Training buitenlandse diplomaten | 2.500 | 2.500 | 0 | 2.500 | |||||||
Inzet hoog-risico posten | 20.000 | 20.000 | – 15.257 | 4.743 | |||||||
Overige | 6.533 | 6.533 | 4.226 | 10.759 | – 4.551 | – 1.653 | – 3.151 | – 3.084 | |||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 28.013 | 28.013 | 102 | 28 115 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies | |||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA» | 11.822 | 11.822 | 625 | 12.447 | |||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 16.191 | 16.191 | – 523 | 15.668 | |||||||
Ontvangsten | 1.242 | 1.242 | 0 | 1.242 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 242 | 242 | 0 | 242 | ||||||
2.40 | Restituties programma's | 1.000 | 1.000 | 0 | 1.000 |
Verplichtingen
Het totaal van de verplichtingen voor 2019 t/m 2023 neemt af vanwege een technische correctiemutatie. Dit heeft geen gevolgen voor de daadwerkelijke verplichtingen.
Uitgaven
Geen toelichting conform ondergrenzen Rijksbegrotingsvoorschriften.
Beleidsartikel 3
Beleidsartikel 3 Effectieve Europese samenwerking Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerp begroting 2019 | Mutaties via amendement 2019 | Vastgestelde begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Stand 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||||
Verplichtingen | 8.520.360 | 0 | 8.520.360 | – 103.984 | 8.416.376 | 1.375 | 675 | 1.719 | 675 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 8.745.255 | 0 | 8.745.255 | – 103.984 | 8.641.271 | 1.375 | 675 | 46.837 | 46.837 | ||
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||||
3.1 | Afdrachten aan de Europese Unie | 8.496.427 | 0 | 8.496.427 | – 105.240 | 8.391.187 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
BNI-afdracht | 4.647.575 | 4.647.575 | – 105.240 | 4.542.335 | |||||||
BTW-afdracht | 556.114 | 556.114 | 0 | 556.114 | |||||||
Invoerrechten | 3.292.738 | 3.292.738 | 0 | 3.292.738 | |||||||
3.2 | Europees ontwikkelingsfonds | 234.281 | 0 | 234.281 | 0 | 234.281 | 0 | 0 | 46.162 | 46.162 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 234.281 | 234.281 | 0 | 234.281 | 46 162 | 46 162 | |||||
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 9.720 | 0 | 9.720 | 0 | 9.720 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen (internationale organisaties | |||||||||||
Raad van Europa | 9.720 | 9.720 | 0 | 9.720 | |||||||
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie | 4.827 | 0 | 4.827 | 1.256 | 6.083 | 1.375 | 675 | 675 | 675 | |
Opdrachten | |||||||||||
programmatische ondersteuning | 500 | 500 | 581 | 1.081 | 700 | ||||||
CECP | 0 | 0 | 675 | 675 | 675 | 675 | 675 | 675 | |||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Benelux bijdrage | 3.979 | 3.979 | 0 | 3.979 | |||||||
EIPA | 348 | 348 | 0 | 348 | |||||||
Ontvangsten | 383.929 | 0 | 383.929 | – 331.371 | 52.558 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3.10 | Diverse ontvangsten EU | 383.679 | 0 | 383.679 | – 331.371 | 52.308 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Invoerrechten | 658.548 | 658.548 | 0 | 658.548 | |||||||
Overige ontvangsten EU | – 274.869 | – 274.869 | – 331.371 | – 606.240 | |||||||
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 250 | 0 | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De mutatie wordt veroorzaakt door de neerwaartse bijstelling van de BNI-afdracht in 2019, zoals vermeld in artikel 3.1 onder uitgaven.
Uitgaven
De raming voor de afdrachten aan de Europese Unie kent een aantal mutaties. In onderstaande tabel zijn deze geclusterd opgenomen. Hieronder is de toelichting op elk van deze bijstelling opgenomen.
Artikel 3.1 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Dab 1 2019: surplus EU-begroting 2018 | – 87.991 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Begrotingsakkoord 2019: overige inkomsten EU begroting | – 17.249 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
DAB 1 2019: surplus EU-begroting 2018
De Commissie heeft in april 2019 de eerste aanvullende begroting gepresenteerd met daarin het surplus voor de Europese begroting over 2018. Het surplus valt in totaal uit op EUR 1,8 miljard wat voor Nederland incidenteel een lagere BNI-afdracht van EUR 88 miljoen in 2019 tot gevolg heeft.
Begrotingsakkoord 2019: overige inkomsten EU begroting
De raming van de BNI-afdracht in 2019 wordt met EUR 17 miljoen neerwaarts bijgesteld doordat de raming van de overige inkomsten op de Europese begroting voor 2019 opwaarts is bijgesteld.
Ontvangsten
Artikel 3.10:
De ontvangsten nemen per saldo af. In onderstaande tabel is opgenomen uit welke onderdelen deze wijziging bestaat:
Art 3.10 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Nacalculatie 2018 incl. bronnenrevisie | – 318,450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. DAB 6 2018: BNI effect herziening invoerrechten | – 12.921 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Nacalculatie 2018 incl. bronnenrevisie
Naar aanleiding van de bronnenrevisie van het CBS is het Nederlandse BNI opwaarts bijgesteld. Voor 2019 leidt dit via de jaarlijkse nacalculatie van de EU-afdrachten tot een extra BNI-afdracht van EUR 318 miljoen onder artikel 3.10 «overige ontvangsten», Eerder is hiervoor in de begroting een reservering getroffen. Deze nacalculatie over 2018 is nader toegelicht in de kamerbrief van 1 februari 2019.
2. DAB 6 2018: BNI effect herziening invoerrechten
De raming van het effect van de Spring Forecast 2018 op de invoerrechten van 2018 is op basis van nieuwe cijfers naar beneden bijgesteld. Een daling van de ontvangst van invoerrechten door de Europese begroting moet gecompenseerd worden door hogere BNI-afdrachten door de lidstaten. Voor Nederland leidt dit tot een toename van de afdracht met EUR 13 miljoen. Door de late aanname van de 6e aanvullende begroting 2018 is dat effect naar 2019 doorgeschoven en wordt deze geboekt onder art 3.10
Beleidsartikel 4
Beleidsartikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerp begroting 2019 | Mutaties via amendement 2019 | Vastgestelde begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Stand 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||||
Verplichtingen | 51.762 | 0 | 51.762 | 15.793 | 67.555 | 7.433 | 5.348 | 5.048 | 5.048 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 50.306 | 0 | 50.306 | 18.892 | 69.198 | 5.172 | 1.557 | 1.457 | 1.457 | ||
waarvan juridisch verplicht | 53% | 80% | |||||||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 13.945 | 0 | 13.945 | 3.367 | 17.312 | – 1.483 | – 4.288 | – 4.288 | – 4.288 | |
0 | |||||||||||
Subsidies | |||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1.900 | 1.900 | 0 | 1.900 | |||||||
Opdrachten | |||||||||||
Consulaire bijstand | 259 | 259 | 150 | 409 | 150 | 150 | 150 | 150 | |||
Gedetineerdenbegeleiding | 200 | 200 | 0 | 200 | |||||||
Reisdocumenten en verkiezingen | 4.320 | 4.320 | – 1.420 | 2.900 | – 1.770 | – 1.770 | – 1.770 | – 1.770 | |||
Consulaire opleidingen | 400 | 400 | 0 | 400 | |||||||
Consulaire informatiesystemen | 6.866 | 6.866 | 137 | 7.003 | 137 | 137 | 137 | 137 | |||
Loket buitenland | 3.500 | 3.500 | |||||||||
Overig | – 2.805 | – 2.805 | – 2.805 | ||||||||
Bijdrage aan agentschappen | |||||||||||
Loket buitenland | 1.000 | 1.000 | |||||||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 9.049 | 9.049 | 11.742 | 20.791 | 5.722 | 4.862 | 4.762 | 4.762 | ||
Opdrachten | |||||||||||
Visumverlening | 1.100 | 1.100 | 1.800 | 2.900 | 1.850 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | |||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 150 | 0 | 150 | |||||||
Legalisatie en verificatie | 80 | 80 | 0 | 80 | |||||||
Consulaire informatiesystemen | 6.856 | 6.856 | 7.730 | 14.586 | 3.535 | 3.375 | 3.275 | 3.275 | |||
Informatie Ondersteunend Beslissen | 1.875 | 1.875 | |||||||||
Overig | – 800 | – 800 | – 800 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Asiel en migratie | 863 | 863 | 337 | 1.200 | 337 | 337 | 337 | 337 | |||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7.706 | 0 | 7.706 | 1.000 | 8.706 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||||
Internationaal Cultuurbeleid | 7.706 | 0 | 7.706 | 1.000 | 8.706 | ||||||
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 19.606 | 0 | 19.606 | 2.783 | 22.389 | 933 | 983 | 983 | 983 | |
Subsidies | |||||||||||
Instituut Clingendael | 800 | 800 | 0 | 800 | |||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 4.124 | 4.124 | 1.353 | 5.477 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
Opdrachten | |||||||||||
Onderzoeksprogramma's | 1.620 | 1.620 | 0 | 1.620 | |||||||
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties | 3.000 | 3.000 | 0 | 3.000 | |||||||
waarvan kosten Koninklijk Huis o.a. Staatsbezoeken | 2.000 | 2.000 | 0 | 2.000 | |||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 525 | 0 | 525 | |||||||
landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 2.500 | 2.500 | 530 | 3.030 | 30 | 30 | 30 | 30 | |||
Verkeersnotificaties | 0 | 0 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |||
Chinastrategie | 250 | 250 | 500 | 550 | 550 | 550 | |||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 6.517 | 6.517 | 0 | 6.517 | |||||||
Europese bewustwording | 520 | 520 | 250 | 770 | |||||||
Ontvangsten | 47.890 | 47.890 | 3.859 | 51.749 | 1.984 | 1.984 | 1.984 | 1.984 | |||
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 9.500 | 9.500 | 0 | 9.500 | ||||||
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 37.500 | 37.500 | 3.875 | 41.375 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | ||
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 890 | 890 | – 16 | 874 | – 16 | – 16 | – 16 | – 16 | ||
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De ambitie in het regeerakkoord om een one-stop shop (loket buitenland) voor Nederlanders woonachtig in het buitenland op te zetten wordt verder ontwikkeld in 2019. Daarvoor is dit jaar EUR 4,5 miljoen gebudgetteerd van de intensiveringsmiddelen uit het Regeerakkoord voor het postennet.
Overeenkomstig het bedrag aan mutaties bij de uitgaven 2019 worden ook nieuwe verplichtingen aangegaan voor de versnelling van de digitaliseringsagenda consulair, vervoerskosten in het kader van het visumproces, ICT kosten (extra licenties software) en stickerkosten, beide het gevolg van toename visumaanvragen.
Uitgaven
Artikel 4.1
De mutaties in de uitgaven voor consulaire dienstverlening zijn te splitsen in een structurele bijdrage voor de bestrijding van huwelijksdwang, een structurele bijdrage voor loket buitenland (one-stop shop) en een tijdelijke verlaging van de uitgaven van reisdocumenten door de paspoortdip van 2019 t/m 2023 door de overgang van een 5-jarig naar 10-jarig paspoort.
Zoals opgenomen in het Regeerakkoord zijn er middelen beschikbaar gesteld om te komen tot één loket buitenland (one-stop shop) voor dienstverlening aan Nederlanders woonachtig in het buitenland. De hiervoor beschikbaar gestelde middelen zijn het afgelopen jaar structureel toegevoegd aan de apparaatsbegroting van Buitenlandse Zaken. Omdat de uitgaven voor consulaire dienstverlening binnen beleidsartikel 4 Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland staan opgenomen, wordt het beschikbare bedrag voor 2019 (EUR 4,5 miljoen) overgeheveld naar beleidsartikel 4. Jaarlijks vindt de overheveling plaats van de middelen voor het loket op basis van de verwachte inzet.
Artikel 4.2
De mutaties op dit artikel zijn onder meer een gevolg van de autonome groei van visa, waardoor de uitgaven van de dienstverlening structureel toenemen, zoals ICT kosten, vervoerskosten visumproces en aankoop stickers.
De modernisering van de consulaire diplomatie zal in 2019 en 2020 intensiveren om de digitaliseringsagenda conform planning en budget uit te voeren.
De verplichte Nederlandse bijdrage aan internationale organisaties op het gebied van asiel en migratie nemen structureel licht toe.
Artikel 4.4
De mutaties op artikel 4.4 voor het uitdragen van Nederlandse waarden en belangen zijn divers, waaronder de kosten voor de Chinastrategie en verkeersnotificaties. De uitgaven voor notificaties zijn een vergoeding aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) voor het genereren van begane verkeersovertredingen door medewerkers van Corps Diplomatique en Internationale organisaties.
Ontvangsten
Artikel 4.20
De consulaire dienstverlening aan vreemdelingen is sinds 2014 toegenomen. Naar verwachting zullen de visumaanvragen nog enigszins stijgen. Daarom is de raming van de ontvangsten structureel met EUR 2 miljoen naar boven bijgesteld. Voor de kosten van de Informatie Ondersteunend Beslissen software ontvangt de Directie consulaire dienstverlening in 2.019 EUR 1,875 miljoen subsidie uit het ISF (Internal Security Fund) van de Europese Commissie.