Begroting agentschap 2019 (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 171.728 | 28.173 | 199.901 | |
Omzet overige departementen | 90.786 | 1.534 | 92.320 | |
Omzet derden | 103.418 | – 4.846 | 98.572 | |
Rentebaten | – | 0 | 0 | |
Vrijval voorzieningen | – | 0 | 0 | |
Bijzondere baten | – | 0 | 0 | |
Totaal baten | 365.932 | 24.861 | 390.794 | |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 345.581 | 36.953 | 382.534 | |
– Personele kosten | 205.270 | 29.148 | 234.417 | |
– Waarvan eigen personeel | 171.390 | 24.483 | 195.872 | |
– Waarvan externe inhuur | 20.581 | 7.462 | 28.043 | |
– Waarvan overige personele kosten | 13.299 | – 2.797 | 10.502 | |
– Materiële kosten | 140.311 | 7.805 | 148.117 | |
– Waarvan Bijdrage aan SSO's | 47.166 | 10.342 | 57.509 | |
– Waarvan overige materiële kosten | 93.145 | – 2.537 | 90.608 | |
Rentelasten | 98 | 0 | 98 | |
Afschrijvingskosten | 19.753 | – 4.044 | 15.709 | |
– Materieel | 5.489 | – 1.463 | 4.027 | |
– Waarvan apparaat ICT | – | 0 | 0 | |
– Immaterieel | 14.264 | – 2.581 | 11.682 | |
Overige lasten | 500 | 0 | 500 | |
– Dotaties voorzieningen | 500 | 0 | 500 | |
– Bijzondere lasten | – | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 365.932 | 32.909 | 398.841 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 8.048 | – 8.048 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
In de loop van het jaar heeft de NVWA voor € 28,1 mln. aan aanvullende opdrachten ontvangen, waaronder een hogere bijdrage voor problematiek reistijd=werktijd (€ 7,6 mln.) en voor de derving van inkomsten, omdat de initiële opleidingskosten dierenartsen van NVWA en KDS niet meer mogen worden geretribueerd volgens uitspraak van het College voor Beroep van het Bedrijfsleven (€ 4,4 mln.), voor de herbezinning als gevolg van het stopzetten van Inspect (€ 3 mln.), voor juridische taken overgedragen door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (€ 2,1 mln.), het 6e actieprogramma nitraatrichtlijn (€ 2,1 mln.), voor verbetermaatregelen na aanleiding van het 2-Solve-rapport (€ 1,6 mln.), voor indexering van de retributietarieven (€ 1,3 mln.), voor verlaging van de retributietarieven in verband met het nieuwe lab Food Safety Researchcenter (WFSR) (€ 1 mln.), voor Brexit (€ 1 mln.), voor de nieuwe Controleverordening (€ 1,0 mln.), voor de kosten van vervoersdocumenten export dierlijke mest uit e-CertNL (€ 0,7 mln.), voor controles in het kader van de Basis Betalingsregelingen (€ 0,6 mln.), voor digitale postverwerking (€ 0,5 mln.) en diverse andere activiteiten (€ 1,2 mln.).
Omzet overige departementen
Van het Ministerie van VWS is per saldo € 0,6 mln. extra aan middelen ontvangen. Dit komt door extra activiteiten in verband met exotische muggen, alcohol en tabak en productveiligheid enerzijds en door een lagere lab-bijdrage vanwege opgelopen vertraging van de fusie van het lab voedselveiligheid (WFSR) anderzijds. Daarnaast wordt meerwerk verricht in opdracht van de provincies van € 0,9 mln. (Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer).
Omzet derden
De retributie-activiteiten vallen tegen, waardoor de inkomsten ca. € 4,8 mln. lager uitkomen.
Toelichting op de lasten
Tegenover de hogere baten staan ook hogere lasten. Vooral de extra werkzaamheden voor LNV en VWS hebben geleid tot een toename van de salariskosten, van de overige personele kosten, maar ook de kosten van autoleasing en de ICT (werkplekservices). De stijging van de leasekosten is het gevolg van een stijging van het aantal dienstauto’s en van duurdere (bijv. elektrische) auto’s. Hier staat een beperkte daling tegenover van de afschrijvingskosten van auto’s (eigen aanschaf).
De vertraging van de fusie labs (WFSR) heeft geleid tot een stijging bij enkele kostensoorten (personeel, huisvesting en ICT), maar een daling van andere kostensoorten (met name van de specifieke kosten).
Toelichting op het resultaat
Omdat de kosten sterker toenemen dan de baten, ontstaat een verwacht resultaat van ca. € –8,0 mln. Dit komt door de tegenvallende retributie-opbrengsten enerzijds en hogere personeelskosten anderzijds.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2019 (bedragen x € 1.000)
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 66.831 | 0 | 66.831 | |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 365.932 | 24.861 | 390.794 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 346.179 | – 36.953 | – 383.132 | |
Totaal operationele kasstroom | 19.753 | – 12.091 | 7.662 | |
–/– totaal investeringen | – 15.315 | 9.215 | – 6.100 | |
+/+totaal boekwaarde desinvesteringen | 3.408 | 0 | 3.408 | |
Totaal investeringskasstroom | – 11.907 | 9.215 | – 2.692 | |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 16.446 | 1.727 | – 14.719 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 15.315 | – 9.215 | 6.100 | |
Totaal financieringskasstroom | – 1.131 | – 7.488 | – 8.619 | |
Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) | 73.545 | – 10.364 | 63.182 |
De totale kasstroom is € 10,4 mln. lager. Het verschil kan als volgt worden gespecificeerd:
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom 2019 is € 12,1 mln. lager. Dit bestaat uit de som van het saldo van baten en lasten (€ 8,1 mln. lager) en afschrijvingskosten (€ 4,0 mln. lager)
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom 2019 is € 9,2 mln. minder hoog dan begroot, omdat de ontwikkeling van Inspect is gestopt en een herbezinningsperiode is ingelast.
Financieringskasstroom
De totale financieringskasstroom 2019 is € 7,5 mln. lager dan begroot. Dit komt vooral omdat het beroep op de leenfaciliteit € –9,2 mln. minder groot was. Door de daling van de investeringen, hoeft immers ook minder te worden geleend. De uitgaven in verband met aflossingen op leningen vallen € 1,7 mln. lager uit, omdat in 2018 uiteindelijk minder is geleend dan begroot.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2019 Vastgestelde begroting | 2019 Stand 2e suppletoire begroting | |
---|---|---|
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 104,29 | 104,29 |
Tarieven | ||
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 110,86 | 110,86 |
Omzet per productgroep (in € mln.) | ||
Handhaven | 188,4 | 204,2 |
Keuren certificering op afstand | 6,6 | 7,0 |
Keuren import | 11,8 | 12,5 |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 57,7 | 61,1 |
FTE | ||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur)1 | 2.159 | 2.447 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 1.689/470 | 1914/533 |
Salariskosten per fte | 79.399 | 79.399 |
Saldo van baten en lasten | ||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0% | – 2% |
Kwaliteit | ||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 90% | 90% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 95% | 95% |