Agentschap Dienst Publiek en Communicatie
2.3.1 Begroting van baten en lasten
De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt bij de uitvoering ervan. Voor de communicatiediscipline is die uitvoering door het Rijk belegd bij het agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC). Het baten-lastenagentschap DPC is belast met:
-
a. ondersteunen van de rijksoverheid bij het gezamenlijk verbeteren van de communicatie met publiek en professionals;
-
b. ontwikkelen en in stand houden van gemeenschappelijke voorzieningen ten behoeve van de overheidscommunicatie en
-
c. rijksbreed adviseren, begeleiden en inkoop van communicatiebestedingen als Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC) en aankoopcentrale voor de categorie communicatie.
2017 Stand Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 25.873 | 23.574 | 25.821 | 25.821 | 25.820 | 25.820 | 25.820 |
Omzet overige departementen | 40.696 | 38.873 | 38.741 | 38.399 | 38.443 | 38.443 | 38.443 |
Omzet derden | 17.290 | 26.956 | 27.451 | 27.451 | 27.451 | 27.451 | 27.451 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval uit voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 83.897 | 89.402 | 92.012 | 91.670 | 91.713 | 91.713 | 91.713 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– personele kosten | 13.172 | 11.878 | 12.668 | 12.551 | 12.489 | 12.489 | 12.489 |
– waarvan eigen personeel | 11.180 | 10.878 | 11.668 | 11.551 | 11.489 | 11.489 | 11.489 |
– waarvan externe inhuur | 1.334 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
– waarvan overige personele kosten | 657 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– materiële kosten | 70.456 | 77.524 | 79.344 | 79.119 | 79.225 | 79.225 | 79.225 |
– waarvan apparaat ICT | 6.513 | 7.008 | 6.445 | 6.578 | 6.693 | 6.693 | 6.693 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan overige materiële kosten | 63.943 | 70.516 | 72.899 | 72.542 | 72.532 | 72.532 | 72.532 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 108 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 83.745 | 89.402 | 92.012 | 91.670 | 91.713 | 91.713 | 91.713 |
Saldo van baten en lasten | 152 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Omzet moederdepartement
Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van gemeenschappelijke taken voor de (in de VoRa) samenwerkende departementen. Deze post bevat de bijdrage voor producten die gefinancierd worden vanuit de taakbijdrage.
Product | Taakbijdrage per product 2019 | Taakbijdrage per product realisatie 2017 |
---|---|---|
Inkoopadvies | 1.538 | 2.043 |
Campagnes | 1.550 | 1.423 |
Media-inkoop | 0 | 0 |
Beeldadvies | 1.194 | 1.135 |
Professionalisering | 1.111 | 1.304 |
Communicatiecapaciteit | 597 | 110 |
Communicatieonderzoek | 1.613 | 1.585 |
Rijksportaal | 631 | 621 |
Vraagbeantwoording | 2.996 | 2.612 |
Rijksoverheid.nl | 4.123 | 4.083 |
Online advies | 10.467 | 10.957 |
Totaal | 25.821 | 25.873 |
Omzet overige departementen
De omzet bevat tevens de media-inkoop van de overige departementen die via DPC plaatsvindt. Het gaat hierbij om een geraamd bedrag van ruim € 25 miljoen in 2019 met name media-inkoop verricht door alle ministeries. Dit betreft dus geen reguliere bijdragen van de departementen. De kosten die hiermee samenhangen zijn terug te vinden binnen de materiële kosten.
Omzet derden
Naast de departementen en de daaronder ressorterende organisaties kunnen ook zbo’s, rwt’s, staatsdeelnemingen en medeoverheden gebruik maken van de complete mediadienstverlening.
Het aandeel in de totale mediaomzet van deze derden bedraagt ongeveer de helft van het totale volume van circa € 50 miljoen. Door de bijdrage van deze derden in de omzet is DPC in staat betere tarieven te verkrijgen bij de media-exploitanten. Op deze manier draagt de omzet van deze derden bij aan lagere uitgaven voor de rijksoverheid voor de inkoop van mediaruimte.
Lasten
Personele kosten
De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De formatie van DPC bedraagt in 2019 147,6 fte.
Materiële kosten
Het grootste deel van de materiële kosten worden bepaald door de inkoop van mediaruimte. In 2019 wordt een lichte stijging verwacht. De dienst is gehuisvest in panden van het Ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. De huisvesting van Algemene Zaken maakt geen deel uit van het rijkshuisvestingsstelsel.
Saldo van baten en lasten
De verwachting is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.
2.3.2 Kasstroomoverzicht
2017 Stand Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rekening courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen | 21.556 | 21.556 | 20.979 | 20.979 | 20.979 | 20.979 | 20.979 | |
1. | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 90.144 | 89.402 | 92.012 | 91.670 | 91.713 | 91.713 | 91.713 |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | 90.721 | 89.402 | 92.012 | 91.670 | 91.713 | 91.713 | 91.713 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 577 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
–/– Totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB stand 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 20.979 | 21.556 | 20.979 | 20.979 | 20.979 | 20.979 | 20.979 |
Toelichting
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom, die om die reden gelijk wordt verondersteld aan de omzet.
Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.
2.3.3 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.
Generieke doelmatigheidsindicator | Realisatie 2017 | Norm 2018 | Norm 2019 |
---|---|---|---|
Saldo baten en lasten | 0,2% | 0,0% | 0,0% |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 131,7 | Max 147,6 | Max 147,6 |
Ziekteverzuimpercentage | 2,8% | 3,8% | 2,6% |
Specifieke doelmatigheidsindicator | |||
Aantal beantwoorde vragen per telefoon | 216.412 | 230.000 | 230.000 |
Service niveau telefonie | 83,4% | 80% binnen 40 sec. | 80% binnen 40 sec. |
Burgertevredenheid telefonie | 4,5 | 4,0 | 4,0 |
Aantal beantwoorde vragen per e-mail | 71.479 | 89.000 | 89.000 |
Service niveau e-mail | 99,9% | 95% binnen 2 werkdagen | 95% binnen 2 werkdagen |
Burgertevredenheid e-mail | 3,6 | 3,0 | 3,0 |
Media-index RTV | 28,7% | 25,0% | 25,0% |
Media-index Interactieve Media | 10,2% | 10,0% | 10,0% |
Media-index Print | 17,6% | 32,0% | 15,0% |
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online | 82% | 75% | 75% |
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online | 99,95% | 99,90% | 99,98% |
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl | 54.875.781 | 55.000.000 | 55.000.000 |
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl | 78% | 75% | 75% |
Aantal bezoeken platformwebsites | 40.663.880 | 41.000.000 | 41.000.000 |
Toelichting
Naast de generieke indicatoren geven de specifieke indicatoren inzicht in de dienstverlening van DPC met het grootste deel van de totale omzet.
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten. DPC streeft ernaar kostendekkend te zijn.
Fte-totaal (exclusief externe inhuur)
Deze indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van DPC zich in fulltime equivalenten (fte) ontwikkelt en geeft het maximum aantal in te zetten fte weer. Naast inzet van ambtelijke fte’s is tevens sprake van externe inhuur.
Ziekteverzuimpercentage
Het ziekteverzuim wordt uitgedrukt in een voortschrijdend jaargemiddeld percentage per kalenderjaar. DPC streeft ernaar om onder de Verbaannorm te blijven.
Aantal beantwoorde vragen per telefoon
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
Service niveau telefonie
Deze indicator geeft aan welk percentage van de telefonisch gesprekken binnen 40 seconden is opgenomen.
Burgertevredenheid telefonie
Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld.
Aantal beantwoorde vragen per e-mail
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
Service niveau e-mail
Deze indicator geeft aan welk percentage van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen correct afgehandeld dient te worden.
Burgertevredenheid e-mail
Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld.
Media-index RTV
Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt.
Media-index Interactieve Media
De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. De norm is daarom vanaf 2017 neerwaarts aangepast omdat interactieve media steeds vaker wordt ingekocht met behulp van veilingen.
Media-index Print
Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Beide mediumtypen zijn nog steeds grotendeels traditioneel georganiseerd en hanteren een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling in tegenstelling tot vrijwel alle andere mediumtypen. Het inkoopvoordeel staat om een aantal redenen onder druk: het inkoopvolume print daalt vrijwel ieder jaar, er komen steeds minder aanbieders – en dus onderhandelmogelijkheden – en bruto tarieven worden realistischer vastgesteld. Daarom is de norm neerwaarts aangepast en dit blijkt ook uit de realisatie van 2017.
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online
DPC laat het Platform Rijksoverheid Online jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online
Deze indicator staat voor de beschikbaarheid van het Platform Rijksoverheid Online en daarmee de toegang tot informatie voor de bezoekers op het Platform. Hierop staan Rijksoverheid.nl en vele websites van de ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties.
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl, de gemeenschappelijke website van de ministeries met uitleg over beleid en wet- en regelgeving. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl
Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit bezoeker perspectief beoordeeld.
Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl
DPC laat Rijksoverheid.nl jaarlijks, of bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige- en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.
Aantal bezoeken Platform Rijksoverheid Online
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan het Platform Rijksoverheid Online exclusief de bezoeken aan de website Rijksoverheid.nl. Op het Platform staat een groot aantal specifieke websites van ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties. Het Platform biedt veiligheid, voldoen aan toegankelijkheid en efficiency. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.