Base description which applies to whole site

2.1 De Beleidsagenda

Voor het Ministerie van Algemene Zaken en de Minister-President staan, overeenkomstig artikel 45 van de Grondwet, het algemene regeringsbeleid en de bevordering van de eenheid daarvan, centraal. In 2019 zijn in dat kader de volgende onderwerpen relevant.

Groei en hervorming

Met een voorziene economische groei van 2,6% blijft de Nederlandse economie in 2019 goed presteren De werkloosheid daalt volgend jaar naar verwachting tot 3,5%. De mensen gaan dit merken in de portemonnee: de koopkracht stijgt, evenals het besteedbaar inkomen. Dat vormt een goede basis voor het kabinet om de komende jaren te investeren in een ambitieuze hervormingsagenda, waarmee het kabinet inspeelt op de grote trends van vergrijzing, globalisering en klimaatverandering. Daarmee bieden we onzekerheden het hoofd en geven we burgers en bedrijven kansen. We investeren in onderwijs en veiligheid en hervormen de arbeidsmarkt en het pensioenstelsel. De energietransitie en de aanstaande uitwerking van en besluitvorming over het klimaatakkoord zullen de manier waarop we in Nederland leven en werken wezenlijk gaan veranderen. Dergelijke grote systeemveranderingen geeft het kabinet vorm in dialoog met degenen die het betreft. Daarbij gaat het om de georganiseerde belangen in de polder, maar vooral ook heeft het kabinet de belangen van individuele burgers voor ogen.

Veiligheid

De terrorismedreiging is in de wereld, Europa en ook in Nederland onverminderd van belang. Zij is complexer en veranderlijker dan enkele jaren geleden. De dreiging voor onze nationale veiligheid houdt direct verband met de ontwikkelingen in de rest van de wereld. De voortdurende onrust aan de buitengrenzen van Europa en de conflicten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika hebben een directe en indirecte weerslag op de veiligheidssituatie in Nederland.

Met het steeds verder terugdringen van ISIS in Syrië, de mede daardoor te verwachten terugkomst van uitreizigers en met het uitzitten van hun straf door in Nederland veroordeelde jihadisten wordt problematiek van de terugkeer in de Nederlandse samenleving pregnanter. Een gezamenlijk overheidsoptreden, dat reikt van strafvervolging, detentie en- waar aangewezen – de intrekking van het Nederlanderschap tot begeleiding, deradicalisering en re-integratie, is daarbij essentieel. De inspanningen strekken er uiteraard ook overigens onverminderd toe om het risico op terroristische aanslagen te verkleinen en Nederland, Europa en de wereld veiliger te maken. Het kabinet staat voor een integrale aanpak waarbij preventie, informatie-uitwisseling, internationale samenwerking, bescherming en beheersing evenals strafrechtelijke vervolging in onderlinge samenhang aan de orde zijn.

Door de nieuwe Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (Wiv 2017), die op 1 mei 2018 in werking is getreden, worden de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) in staat gesteld om ongeacht de verdere technologische ontwikkelingen effectiever op te kunnen treden. In vervolg op de uitslag van het raadgevend referendum over deze wet is door het kabinet een aantal maatregelen genomen ten aanzien van de uitvoering van de wet. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Wiv 2017 is ook de toetsing op de rechtmatigheid van het handelen van en het onafhankelijk toezicht op de veiligheidsdiensten versterkt. Zo is de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden opgericht en aan de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) een afdeling Klachtbehandeling toegevoegd.

Buitenland

Nederland kan, als relatief klein en open land, zijn nationale belang slechts goed behartigen in internationale samenwerking. Vanuit dat uitgangspunt zet Nederland in op het veilig stellen van de eigen belangen door een constructieve houding in de VN, de NAVO, de EU en in multi- en bilaterale samenwerkingsverbanden.

2019 zal een belangrijk jaar voor de EU worden. In de aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement (EP) in mei 2019 zal de discussie over de toekomst van Europa actueel blijven. De nieuwe samenstelling van het EP en de te vormen Europese Commissie zullen van groot belang zijn voor de strategische koers van de EU. Eind maart 2019 zal het Verenigd Koninkrijk naar verwachting formeel uit de EU treden. Daarbij kan nu niet met zekerheid worden gesteld dat er sprake zal zijn van een ordentelijke uittreding, met een uittredingsverdrag, overeenkomst over een transitiefase en eenduidig perspectief op een stabiele, toekomstige relatie. Tijdens de vergaderingen van de Europese Raad zal naast de Brexit en de nieuwe strategische agenda van de EU, de focus naar verwachting liggen op de onderhandelingen over het nieuwe Meerjarig Financieel Kader (MFK) na 2020 en de verdere vormgeving en implementatie van het Europese migratiebeleid. Daarnaast zullen ook klimaat, duurzaamheid en energie, de vervolmaking van de interne markt, rechtsstatelijkheid, terrorismebestrijding en het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid aandacht vragen.

Voorts neemt Nederland in 2018 voor het tweede jaar op rij als gast deel aan de G20. Dit houdt onder meer in dat de Minister-President de G20-top bijwoont in november en december 2018 in Buenos Aires.

Overzicht niet-juridisch verplichte uitgaven

Art.nr

Naam artikel (€ tot. uitg. art.)

Juridisch verplichte uitgaven

Niet-juridische verplichte uitgaven

Bestemming van de niet juridisch verplichte uitgaven

1

Eenheid van het algemeen regeringsbeleid (€ 62.303)

€ 62.303 (100%)

€ 0 (0%)

overig

         
 

Totaal aan niet verplichte uitgaven

 

€ 0

 
Licence