Artikel 1 Belastingen
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 2.886.061 | 2.704.445 | 2.606.078 | 2.584.073 | 2.591.079 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 160.786 | 143.928 | 101.997 | 91.370 | 90.627 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Beheerst vernieuwen | 7.048 | 190.051 | 184.997 | 85.550 | 74.160 | |
Vertrekregeling | 50.400 | |||||
Loonbijstelling | 57.457 | 54.084 | 52.211 | 51.807 | 51.855 | |
Oprichting begrotingsartikel Douane | – 416.151 | – 427.177 | – 422.267 | – 421.987 | ||
Uitvoeringskosten fiscale wetgeving | 10.718 | 13.271 | 10.301 | 11.481 | 11.481 | |
Bijdrage Rijksbrede problematiek | – 40.000 | – 6.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | |
Panama Papers | 2.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Overig & extrapolatie | – 14.602 | 40.400 | 52.394 | 24.622 | 26.000 | 2.386.072 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.067.468 | 2.776.428 | 2.581.801 | 2.427.636 | 2.424.215 | 2.386.072 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 136.740.112 | 146.025.892 | 154.896.669 | 162.090.824 | 169.526.160 | |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 2.992.703 | 6.280.544 | 4.492.202 | 3.865.596 | 4.346.870 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 2.132.183 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Belastingontvangsten | – 100.198 | 1.840.985 | – 1.138.471 | – 1.625.534 | – 3.100.206 | |
Overig & extrapolatie | 19.546 | 11.271 | 11.136 | 10.277 | 11.390 | 177.536.426 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 141.784.346 | 154.158.692 | 158.261.536 | 164.341.163 | 170.784.214 | 177.536.426 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Beheerst vernieuwen
In de brief «Beheerst vernieuwen53» is aangegeven dat de Belastingdienst overgaat op de Rijksbrede werkwijze met het indienen van bestedingsplannen voor budgetoverheveling van de Aanvullende Post. Zoals in de bijlage van deze brief is vermeld, staat budget voor Beheerst vernieuwen op de Aanvullende Post gereserveerd. Naar aanleiding van de ingediende bestedingsplannen zijn in de begroting 2019 middelen overgeboekt vanuit de Aanvullende Post naar de begroting van het Ministerie van Financiën. Dit betreft budget voor:
-
• investeringen in vernieuwing: nieuwe en lopende vernieuwingsprojecten, en (het bouwen van) de generieke voorzieningen;
-
• investeringen in personeel: het aantrekken van hooggekwalificeerde medewerkers en het borgen van de stabiliteit van de uitvoering door het op niveau houden van de capaciteit;
-
• modernisering van het IV-Landschap: hiermee wordt beoogd de technische schuld van de ICT van de Belastingdienst te verkleinen, waardoor de wendbaarheid en efficiency van de ICT wordt verbeterd;
-
• verbetering van de bedrijfsvoering: zowel op het gebied van ICT als op het gebied van managementinformatie en personeel.
Met deze budgetten kan de Belastingdienst een invulling geven aan het beheerst vernieuwen van de organisatie. De op de Aanvullende Post resterende budgetten worden op een later begrotingsmoment aangevraagd.
Vertrekregeling
Er zijn voor Switch en premies middelen overgeheveld van artikel 10 (Nog onverdeeld) naar artikel 1 (Belastingen).
Loonbijstelling
De ontvangen loonbijstelling bestaat voor ca. € 8 mln. per jaar (0,4%) uit compensatie voor stijgende sociale lasten en voor ca. € 44 mln. per jaar (2,2%) uit compensatie voor stijgende loonkosten met name als gevolg van de – op het moment van de Voorjaarsnota nog af te sluiten – CAO 2018.
Oprichting begrotingsartikel Douane
Met ingang van deze begroting is een nieuw beleidsartikel geïntroduceerd op begrotingshoofdstuk IX: artikel 9 Douane. Per 2019 staat het direct toerekenbare budget van de Douane op het nieuwe begrotingsartikel. Het budget van artikel 1 van de Belastingdienst is daarom vanaf 2019 verminderd met het budget dat naar artikel 9 is verplaatst. Zie ook de Groeiparagraaf en de toelichting in artikel 1 en 9.
Uitvoeringskosten fiscale wetgeving
De uitvoeringskosten fiscale wetgeving betreft de wetgeving die van kracht wordt in het begrotingsjaar 2019. Het gaat om uitvoeringskosten volgend uit het regeerakkoord (in stand houden papieren dienstverlening) en het pakket Belastingplan 2019.
Bijdrage Rijksbrede problematiek
Om ervoor te zorgen dat de uitgaven binnen het uitgavenplafond blijven en interdepartementale problematiek, vooral op het gasdossier, gedekt wordt, leveren alle departementen een bijdrage. De bijdrage van het Ministerie van Financiën aan de problematiek bedraagt cumulatief € 115 mln., hiervan is de bijdrage van de Belastingdienst cumulatief € 62 mln. (€ 4 mln. valt onder extrapolatie in 2023), waarvan € 40 mln. in 2018.
Panama Papers
Naar aanleiding van de «Panama Papers» is in het regeerakkoord afgesproken dat de informatiepositie en de opsporingscapaciteit van de Belastingdienst inzake verborgen vermogens in het buitenland versterkt wordt. Hiervoor wordt incidenteel cumulatief € 17 mln. geïnvesteerd.
Ontvangsten
Belastingontvangsten
Zie de Miljoenennota voor een toelichting op de belastingontvangsten.
Artikel 2 Financiële markten
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 28.769 | 22.499 | 22.399 | 22.399 | 22.389 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 6.827 | – 397 | – 1.738 | – 1.738 | – 1.738 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig & extrapolatie | 1.118 | 2.921 | 2.771 | 2.671 | 2.671 | 23.312 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 23.060 | 25.023 | 23.432 | 23.332 | 23.322 | 23.312 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 13.021 | 11.020 | 11.020 | 11.020 | 11.020 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 984 | – 2.584 | – 2.584 | – 2.584 | – 2.584 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig & extrapolatie | 2.130 | – 995 | 1.005 | 1.005 | 1.005 | 9.441 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 14.167 | 7.441 | 9.441 | 9.441 | 9.441 | 9.441 |
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 366.932 | 296.932 | 15.288 | 12.132 | 12.132 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 282 | – 3.082 | – 3.582 | – 3.582 | – 3.582 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Invest-NL | 2.309 | |||||
Overig & extrapolatie | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 8.750 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 369.159 | 294.050 | 11.906 | 8.750 | 8.750 | 8.750 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 984.550 | 973.550 | 1.066.906 | 1.068.750 | 1.068.750 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 619.796 | 265.750 | – 46.250 | – 30.250 | 114.750 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen | 365.000 | – 5.000 | 20.000 | 15.000 | 20.000 | |
Winstafdracht DNB | – 30.000 | 161.000 | 13.000 | – 140.000 | ||
Overig & extrapolatie | 1.432.500 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.969.346 | 1.204.300 | 1.201.656 | 1.066.500 | 1.063.500 | 1.432.500 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Invest-NL
Omdat het aandeelhouderschap Invest-NL is overgegaan van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat naar het Ministerie van Financiën, is € 13,8 mln. aan opstartbudget overgeheveld. Van dit bedrag wordt verwacht dat in 2018 € 2,3 mln. zal worden uitgegeven – dit bedrag wordt nu op artikel 3 geplaatst. Het resterende bedrag van € 11,5 mln. is bestemd voor latere jaren en staat voorlopig op artikel 10 Nog onverdeeld.
Ontvangsten
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen
Naar aanleiding van vernieuwde winstramingen van staatsdeelnemingen wordt de raming voor dividenden en afdrachten bijgesteld. In 2018 zijn de dividendontvangsten hoger vanwege het in augustus 2018 aangekondigde interimdividend van ABN AMRO.
Winstafdracht DNB
Naar aanleiding van de meest recente winstraming van DNB wordt de raming voor de winstafdracht bijgesteld.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 419.328 | 347.336 | 280.469 | 218.238 | 273.425 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 63.928 | – 38.119 | – 28.349 | 17.519 | 17.994 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Wereldbank | 50.000 | – 50.000 | ||||
Overig & extrapolatie | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 341.423 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 355.404 | 359.220 | 252.124 | 185.761 | 291.423 | 341.423 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 7.032 | 13.057 | 22.995 | 31.953 | 30.534 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 500 | 2.200 | 4.800 | 5.900 | 13.600 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Terugbetaling lening Griekenland | 41.956 | 124.696 | 159.919 | |||
Extrapolatie | 201.753 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 7.532 | 15.257 | 69.751 | 162.549 | 204.053 | 201.753 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Wereldbank
Om het kasritme van de Staat te optimaliseren is besloten om een gedeelte van de Nederlandse betalingen aan de Wereldbank voor de 18e middelenaanvullingsronde van IDA, die gepland stonden voor 2021, al in 2019 te betalen.
Ontvangsten
Terugbetaling lening Griekenland
De Nederlandse overheid heeft in totaal voor € 3,2 mld. aan bilaterale leningen aan Griekenland verstrekt. Vanaf 2020 zal Griekenland deze leningen gaan aflossen.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 75.442 | 83.344 | 83.344 | 83.344 | 88.144 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig & extrapolatie | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 88.144 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 75.542 | 83.444 | 83.444 | 83.444 | 88.244 | 88.144 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 280.422 | 256.172 | 235.622 | 88.144 | 88.144 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig & extrapolatie | 88.144 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 280.422 | 256.172 | 235.622 | 88.144 | 88.144 | 88.144 |
Artikel 6 Btw-compensatiefonds
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.010.252 | 3.010.252 | 3.010.252 | 3.010.252 | 3.010.252 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 3.160 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Aanpassing BCF | 208.884 | 214.292 | 214.758 | 214.758 | 214.758 | |
Overig & extrapolatie | 2.714 | 466 | 3.225.010 | |||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.010.252 | 3.010.252 | 3.010.252 | 3.010.252 | 3.010.252 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 3.160 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Aanpassing BCF | 208.884 | 214.292 | 214.758 | 214.758 | 214.758 | |
Overig & extrapolatie | 2.714 | 466 | 3.225.010 | |||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 | 3.225.010 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven en ontvangsten
Aanpassing BCF
Deze mutatie betreft een bijstelling van de raming van het BCF op basis van de beschikking van het afgelopen jaar, aangevuld met het voorschot van het vierde kwartaal van het afgelopen jaar en driemaal het voorschot van het eerste kwartaal uit het lopende jaar.
Artikel 9 Douane
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Oprichting begrotingsartikel Douane | 0 | 416.151 | 427.177 | 422.267 | 421.987 | |
Extrapolatie | 421.487 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 416.151 | 427.177 | 422.267 | 421.987 | 421.487 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Oprichting begrotingsartikel Douane | 0 | 605 | 605 | 605 | 605 | |
Extrapolatie | 605 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 605 | 605 | 605 | 605 | 605 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven en ontvangsten
Oprichting begrotingsartikel Douane
Met ingang van deze begroting is een nieuw beleidsartikel geïntroduceerd op begrotingshoofdstuk IX: artikel 9 Douane. Per 2019 staat het direct toerekenbare budget van de Douane op het nieuwe begrotingsartikel. Het budget van artikel 1 van de Belastingdienst is daarom vanaf 2019 verminderd met het budget dat naar artikel 9 is verplaatst. Zie ook de Groeiparagraaf en de toelichting in artikel 1 en 9.
Artikel 8 Apparaat kerndepartement
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 233.707 | 233.040 | 232.714 | 232.893 | 232.995 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 2.457 | 2.450 | 2.217 | 2.157 | 2.152 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Versterking kerndepartement | 5.584 | 10.584 | 11.584 | 11.584 | 11.584 | |
Loonbijstelling | 4.429 | 4.420 | 4.411 | 4.413 | 4.412 | |
Overig & extrapolatie | – 2.506 | 5.997 | 3.265 | 3.286 | 3.236 | 254.397 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 243.671 | 256.491 | 254.191 | 254.333 | 254.379 | 254.397 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 53.355 | 53.351 | 53.237 | 53.237 | 53.237 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 186 | 186 | 186 | 186 | 186 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig & extrapolatie | – 584 | – 584 | – 584 | – 584 | – 584 | 52.839 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 52.957 | 52.953 | 52.839 | 52.839 | 52.839 | 52.839 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Versterking kerndepartement
Naar aanleiding van de aanbevelingen van de Commissie Onderzoek Belastingdienst (COB)54 wordt het kerndepartement kwalitatief en kwantitatief versterkt.
Loonbijstelling
Dit betreft de toegekende loonbijstelling.
Artikel 10 Nog onverdeeld
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 97.019 | 119.180 | 167.305 | 63.738 | 91.357 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 45.894 | 90.176 | 68.804 | 65.696 | 67.268 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Vertrekregeling | – 50.400 | |||||
Invest-NL | 11.500 | |||||
Distributie loon- en prijsbijstelling | – 58.971 | – 58.071 | – 56.168 | – 55.757 | – 55.816 | |
Uitvoeringskosten fiscale wetgeving | – 10.718 | – 13.271 | – 10.301 | – 11.481 | – 11.481 | |
Bijdrage Rijksbrede problematiek | 60.000 | 15.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Overig & extrapolatie | – 41.436 | – 15.703 | 7.090 | – 5.150 | – 5.150 | 66.571 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 98.411 | 186.730 | 67.046 | 96.178 | 66.571 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Vertrekregeling
Er zijn voor Switch en premies middelen overgeheveld van artikel 10 (Nog onverdeeld) naar artikel 1 (Belastingen).
Invest-NL
Omdat het aandeelhouderschap Invest-NL is overgegaan van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat naar het Ministerie van Financiën, is € 13,8 mln. aan opstartbudget overgeheveld. Van dit bedrag wordt verwacht dat in 2018 € 2,3 mln. zal worden uitgegeven – dit bedrag wordt nu op artikel 3 geplaatst. Het resterende bedrag van € 11,5 mln. is bestemd voor latere jaren en staat voorlopig op artikel 10 Nog onverdeeld.
Distributie loon- en prijsbijstelling
De jaarlijkse loon- en prijsbijstelling is verdeeld binnen de begroting.
Uitvoeringskosten fiscale wetgeving
Op artikel 10 is met de eerste suppletoire begroting 2018 budget gereserveerd voor de uitvoeringskosten van fiscale maatregelen. De uitvoeringskosten die gepaard gaan met de wijzigingen in fiscale wetgeving 2019 worden nu beschikbaar gesteld aan artikel 1.
Bijdrage Rijksbrede problematiek
Op artikel 10 is met de eerste suppletoire begroting 2018 een bijdrage aan Rijksbrede problematiek onder het uitgavenplafond geboekt. De bijdrage van het Ministerie van Financiën aan de problematiek bedraagt cumulatief € 115 mln. (€ 10 mln. valt onder extrapolatie in 2023). Deze bijdrage wordt nu verdeeld over de beleids- en apparaatsartikelen.
Artikel 11 Financiering staatsschuld
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 46.566 | 36.567 | 36.065 | 21.976 | 36.323 | |
Mutatie nota van Wijziging 2018 | 79 | 179 | 365 | 558 | 898 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 1.536 | – 533 | – 160 | – 181 | – 518 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rente vaste schuld | 8 | – 128 | – 148 | – 159 | – 170 | |
Rente vlottende schuld | 0 | 0 | – 4 | – 31 | – 49 | |
Uitgifte en aflossing vaste schuld | 493 | – 434 | – 98 | 0 | 0 | |
Overig & extrapolatie | – 7 | 4 | – 3 | – 3 | – 3 | 35.008 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 45.604 | 35.655 | 36.017 | 22.160 | 36.481 | 35.008 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 35.569 | 23.164 | 20.592 | 5.652 | 18.732 | |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 2.753 | 4.235 | 8.885 | 10.879 | 11.947 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 2.124 | – 1.354 | – 278 | 1.393 | 674 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rente derivaten lang | – 166 | – 365 | – 365 | – 308 | – 242 | |
Rente vlottende schuld | – 96 | 1 | 0 | 0 | 0 | |
Voortijdige beëindiging | 1.889 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgifte en aflossing vaste schuld | 0 | – 1.503 | – 258 | – 1.180 | – 669 | |
Mutatie vlottende schuld | – 5.390 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Extrapolatie | 29.273 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 32.435 | 24.178 | 28.576 | 16.436 | 30.442 | 29.273 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven en ontvangsten
De ramingen voor rente en uitgifte schuld zijn bijgesteld als gevolg van een veranderde financieringsbehoefte, nieuwe schulduitgiftes en aangepaste rentepercentages.
Artikel 12 Kasbeheer
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.532 | 1.545 | 1.651 | 1.769 | 3.824 | |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 1 | 6 | 606 | 1.141 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | – 14 | – 59 | 394 | – 1.309 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rentelasten | 0 | 0 | 13 | 68 | 147 | |
Mutaties in rekening-courant en deposito | 0 | 0 | 0 | – 1.106 | – 1.948 | |
Verstrekte leningen | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Extrapolatie | 1.888 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.782 | 1.532 | 1.611 | 1.731 | 1.855 | 1.888 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 10.641 | 7.679 | 3.780 | 1.367 | 1.228 | |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 881 | 806 | – 123 | – 193 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 887 | – 1.143 | 71 | – 57 | – 63 | |
Nieuwe mutaties | ||||||
Rentebaten | 3 | – 5 | – 13 | – 18 | – 33 | |
Aflossingen leningen | 504 | – 29 | – 378 | – 25 | 227 | |
Mutaties in rekening-courant en deposito | – 178 | 2.186 | 4.219 | 4.910 | 4.745 | |
Extrapolatie | 4.994 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2019 | 10.964 | 9.494 | 7.555 | 5.985 | 6.105 | 4.994 |
Toelichting belangrijkste mutaties
Uitgaven
Rentelasten
De toename van de rentelasten wordt vooral verklaard door de toename van het rekening-courantsaldo van de sociale fondsen.
Ontvangsten
Rentebaten
De mutatie van de rentebaten wordt vooral veroorzaakt door de verwachte afname van de roodstand op de rekening-courant van de sociale fondsen.
Aflossingen leningen
De mutaties in de aflossingen op leningen zijn voornamelijk het gevolg van het verwerken van realisaties van nieuw aangegane leningen.
Mutaties in rekening-courant en deposito
De mutaties in de rekening-courant en deposito worden vooral veroorzaakt door mutaties in de rekening-courantstand van de sociale fondsen.