De onderstaande tabellen bevatten de belangrijkste mutaties voor respectievelijk de uitgaven en ontvangsten sinds de begroting 2018. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen mutaties bij nota van wijziging, bij Voorjaarsnota 2018 en bij Miljoenennota 2019. Het mutaties die groter zijn dan € 10 mln. worden toegelicht en, indien politiek relevant, worden ook kleinere mutaties toegelicht.
Beleids- artikel | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand uitgaven ontwerpbegroting 2018 | 12.080.537 | 12.031.713 | 11.905.127 | 11.729.516 | 11.341.366 | 11.767.592 | ||
Nota van Wijziging | ||||||||
1. | Politie maatregel Regeerakkoord | 31 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
2. | Digitalisering werkprocessen strafrechtketen | 33 | 15.000 | |||||
3. | Terugdringen recidive | 34, 91 | 10.000 | 15.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
4. | Contraterrorisme | 36, 91 | 8.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
Voorjaarsnota/ eerste suppletoire begroting | ||||||||
5. | Vernieuwd C2000 | 31 | 10.000 | |||||
6. | Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) | 32, 34, 37, 91 | 19.557 | 60.758 | ||||
7. | Apparaatsuitgaven | 91 | – 20.000 | |||||
8. | Rechtsbijstand | 32 | – 15.000 | |||||
9. | Asiel | 37 | 129.737 | 95.280 | ||||
10. | Asiel: ODA toerekening | 37 | – 94.221 | – 21.503 | 16.740 | 7.879 | 7.774 | 7.774 |
11. | Eurojust | 91 | 13.000 | |||||
12. | Besparingsverlies vitale ketens | 32, 33, 34, 92 | 8.000 | 22.500 | 29.500 | 28.500 | 28.500 | 28.500 |
13. | Loonbijstelling 2018 | alle | 240.654 | 240.864 | 238.640 | 235.354 | 227.699 | 236.405 |
14. | Prijsbijstelling 2018 | alle | 45.973 | 44.623 | 43.799 | 43.027 | 41.524 | 42.952 |
15. | Inzet prijsbijstelling | 92 | – 45.973 | – 44.623 | – 43.799 | – 43.027 | – 41.524 | – 42.952 |
16. | Eindejaarsmarge | 92 | 86.278 | |||||
17. | Inzet eindejaarsmarge | alle | – 86.278 | |||||
Overig | ||||||||
18. | Brexit | 31, 33, 37,92 | 4.412 | 23.600 | 27.100 | 18.152 | 18.152 | 18.152 |
19. | Opvang tijdelijk effect uitstroom Politie | 31 | 29.000 | 19.000 | 10.000 | |||
20. | Politie tranche 2019 RA | 31 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | |
21. | Uitwerkingskader Meldkamer | 31 | 4.090 | 19.290 | 42.400 | 42.400 | 42.400 | 42.400 |
22. | Computercriminaliteit III | 31,32,33,91 | 9.700 | 9.700 | 9.700 | 9.700 | 9.700 | |
23. | Rechtspraak vertraging Kei en frictiekosten volume | 32 | 40.000 | |||||
24. | Vertraging Rechtsbijstand | 32 | 10.000 | 18.000 | 25.000 | 12.000 | 6.000 | |
25. | Ramingsbijstelling uitgaven | 32, 33 | – 20.000 | |||||
26. | Afpakken | 33 | 30.000 | |||||
27. | MH17 | 33 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | |
28. | Kasschuif frictiekosten DJI | 34, 92 | 96.000 | – 96.000 | ||||
29. | Capaciteitsscenario DJI | 34, 37 | – 24.076 | – 28.700 | – 29.800 | – 28.500 | – 28.200 | |
30. | Capaciteit GW PMJ DJI | 34 | 12.700 | 13.800 | 12.500 | 12.200 | ||
31. | Inzet eigen vermogen COA | 37 | 19.850 | |||||
32. | Inzet eigen vermogen IND | 37 | 11.027 | |||||
33. | Kasschuif rijksbijdrage aan DJI | 34 | 116.600 | – 39.000 | – 57.700 | – 19.900 | ||
34. | Verwacht onderuitputting en positief exploitatieresultaat JenV begroting | 92 | – 53.124 | – 96.000 | – 96.000 | – 96.000 | – 96.000 | |
35. | Cybersecurity | 92 | 30.000 | |||||
Overige mutaties | 3.560 | 35.057 | 15.001 | 22.370 | 143.876 | – 107.902 | ||
Stand uitgaven ontwerpbegroting 2019 | 12.724.803 | 12.738.059 | 12.338.508 | 12.183.971 | 11.906.467 | 11.987.621 |
Toelichting op de tabel
Bij het Regeerakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de JenV-begroting. Deze middelen zijn in afwachting van bestedingsplannen gereserveerd op de Aanvullende Post. Bij de nota van wijziging op de Ontwerpbegroting 2018 zijn de middelen vermeld bij de mutaties 1 tot en met 4 overgeheveld van de Aanvullende Post naar de JenV-begroting.
1. Politie maatregel Regeerakkoord
In het Regeerakkoord is voor Politie € 100 mln. structureel beschikbaar gesteld voor uitbreiding van politiecapaciteit. Er wordt ingezet op het werven en opleiden van nieuwe medewerkers. Ook wordt extra aandacht besteed aan de zorg voor personeel. Tevens wordt budget beschikbaar gesteld voor de verbreding en verdieping van de aanpak van cybercrime en wordt er geïnvesteerd in het versterken van de uitrusting ten behoeve van politieoperaties op straat en in de eigen cybersecurity van de politie.
2. Digitalisering werkprocessen strafrechtketen
In 2018 zal de strafrechtketen verder worden gedigitaliseerd. De digitalisering van de werkprocessen en processtukken in de strafrechtketen levert een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de logistiek en de informatie uitwisseling.
3. Terugdringen recidive
In het Regeerakkoord is extra geld uitgetrokken voor innovatie in de aanpak van recidive met preventieve en repressieve middelen.
4. Contraterrorisme
Er zijn extra middelen vrijgemaakt voor de intensivering van een aantal speerpunten die deel uitmaken van de integrale aanpak terrorisme.
In de Voorjaarsnota en de eerste suppletoire begroting zijn diverse uitvoeringsmutaties en de doorwerking daarvan opgenomen. Het gaat om de nummers 5 tot en met 17.
5. Vernieuwd C2000
In verband met de oplevering van het nieuwe C2000 systeem is voor de migratie van het nieuwe systeem in 2018 extra budget beschikbaar gesteld.
6. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
Het uitgavenkader is in het jaar 2018 in totaal met € 19,6 mln. en in 2019 met € 60,8 mln. verhoogd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
7. Apparaatsuitgaven
Jaarlijks kent de JenV begroting een onderuitputting op de uitgaven. In 2018 is rekening gehouden met een verwachte onderuitputting van € 20 mln. Deze post is vooralsnog geplaatst bij de apparaatsuitgaven.
8. Rechtsbijstand
De verwachting is dat het beroep op de rechtsbijstand in 2018 lager uit komt dan geraamd.
9. Asiel
De Meerjaren Productieprognose (MPP) leidt tot extra productie bij IND en een hogere bezetting bij het COA. Met deze mutatie wordt de bijstelling van de MPP voor de asielketen voor 2018 en enkele andere kleine mutaties in het budget van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) verwerkt.
10. Asiel: ODA toerekening
De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. In de toerekening wordt de MPP-mutatie voor de instroom 2018 verwerkt, net als de bijstelling en de nacalculatie over 2017. Dit leidt tot een overheveling tussen de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS).
11. Eurojust
De technische verrekening met het Rijksvastgoedbedrijf voor wat betreft de egalisatieregeling met betrekking tot Eurojust heeft in 2017 niet plaatsgevonden. Door middel van de eindejaarsmarge worden de gelden toegevoegd aan 2018, zodat verrekening dit jaar alsnog kan plaatsvinden.
12. Besparingsverlies vitale ketens
Besparingsverlies vitale ketens betreft het niet realiseren van maatregelen in de begroting 2017 als invulling van de taakstelling op de strafrechtketen. Een deel van de maatregelen blijkt (juridisch) niet haalbaar, waaronder de maatregelen aangaande doeltreffende aanpak zeer jeugdige daders en het onderdeel «kind centraal in een efficiëntere en effectievere jeugdbeschermingsketen». Deze tegenvaller wordt gedekt door inzet van de prijsbijstelling tranche 2018 en de eindejaarsmarge.
13. Loonbijstelling 2018
De loonbijstelling 2018 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffend artikelen.
14. Prijsbijstelling 2018
De prijsbijstelling 2018 wordt ingezet voor dekking van JenV-brede problematiek (m.n. besparingsverlies vitale ketens, zie punt 12).
15. Inzet prijsbijstelling
Om de tegenvallers (waaronder besparingsverlies vitale ketens) op de JenV begroting op te kunnen vangen is de ontvangen prijsbijstelling ingezet als dekking.
16. Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge 2018 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is ingezet om de uitvoeringproblematiek in 2018 te dekken.
17. Inzet eindejaarsmarge
De ontvangen eindejaarsmarge is deels gebruikt om de kaseffecten van overlopende verplichtingen te financieren. Het restant is ingezet om de tekorten in 2018 te dekken.
De mutaties 18 tot en met 33 zijn nieuw. Zij vloeien voort uit de besluitvorming over de begroting 2019 en de bijbehorende meerjarenreeks.
18. Brexit
In iedere vorm van Brexit waarbij het VK uit de EU stapt, moet JenV in staat zijn en blijven om haar taken op het gebied van veiligheid, grensbewaking en migratie goed uit te voeren. Conform rijksbrede afspraken dienen organisaties zich voor te bereiden op een no deal-scenario («cliff edge brexit» per maart 2019). In het voorjaar van 2018 zijn hiervoor extra middelen vrijgemaakt waarbij dekking is gevonden binnen de JenV begroting. In de loop van het jaar zal de raming opnieuw worden bezien als er nieuwe informatie beschikbaar komt.
19. Opvang tijdelijk effect uitstroom politie
Voor de jaren 2019–2021 zijn incidenteel extra middelen vrijgemaakt voor de politie om bij de operationele onderdelen gericht in te spelen op de negatieve effecten van de uitstroom van ervaren personeel.
20. Politie tranche 2019 RA
In het Regeerakkoord is extra geld uitgetrokken voor politie. Met deze middelen, politie tranche 2019, worden de mogelijkheden van de politie om in te spelen op de maatschappelijke ontwikkelingen structureel vergroot door meer politie, het vergroten van de diversiteit in opleiding en het verbeteren van de uitrusting. Daarmee wordt onder andere een bijdrage geleverd aan digitale veiligheid. Er kan hierdoor ook beter worden ingespeeld op de diversiteit binnen en tussen eenheden door te experimenteren met flexibilisering van de organisatie.
21. Uitwerkingskader Meldkamer
In het Uitwerkingskader meldkamer zijn de kosten van het beheer van de meldkamer door de politie vastgesteld. De benodigde middelen worden vanaf 2020 beschikbaar gesteld door de verschillende partijen. In de tabel belangrijkste mutaties staan hier de structurele bijdrage van de KMar (€ 6,3 mln.), VWS (19,1 mln.) en de bijdrage vanuit de Aanvullende Post (€ 17,0 mln.). Daarnaast dragen de Politie € 44,2 mln. en de veiligheidsregio’s en ambulance € 14,0 mln. bij.
22. Computercriminaliteit III
In het Regeerakkoord is opgenomen dat vanaf 2019 jaarlijks € 10 miljoen extra is voorzien voor de uitvoering van de Wet Computercriminaliteit III. Dit bedrag zal vooral worden besteed aan capaciteit en ICT-ondersteuning bij de Landelijke Eenheid van de politie. Daarnaast wordt aanvullend geïnvesteerd in de toezichtstaak van de Inspectie JenV, capaciteit voor leiding en toezicht op de opsporingsonderzoeken bij het OM en de rechterlijke macht. Ook de KMar werkt nauw samen met de politie bij de uitvoering van de wet en krijgt hiervoor jaarlijks een bedrag van € 0,3 mln (toegevoegd aan de begroting van Defensie).
23. Rechtspraak vertraging Kei en frictiekosten volume.
Bij de Rechtspraak wordt voor 2018 een negatieve stand verwacht van € 40 mln. als gevolg van het uitstel van de inning van de baten door de vertraging KEI (Kwaliteit en Innovatie) en de frictieproblemen door de gedaalde instroom. Een negatief eigen vermogen per ultimo 2018 moet in 2019 door JenV worden aangevuld.
24. Vertraging Rechtsbijstand
Het kabinet heeft in het Regeerakkoord aangegeven tot een herziening van het stelsel van rechtsbijstand te komen. Om het eindresultaat te behalen is tijd nodig waardoor de eerdere verwachte financiële effecten van het wetsvoorstel duurzaam stelsel rechtsbijstand met 3 jaar wordt opgeschort.
25. Ramingsbijstelling uitgaven
Op basis van volumeontwikkelingen bij diverse regelingen is de begrotingsraming voor 2019 bijgesteld.
26. Afpakken
In de Miljoenennota 2018 heeft het kabinet het afpakken van crimineel vermogen als prioriteit betiteld. Hiervan was € 30 mln. op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën gereserveerd. Thans zijn deze middelen toegevoegd aan de JenV begroting. Uit het budget zullen de uitgaven voor de partijen in de strafrechtketen worden bekostigd, waaronder de inzet van het strafrecht, maar ook samenwerking van de partijen in de strafrechtketen met bestuurlijke partners (waaronder de Belastingdienst en gemeenten).
27. MH17
Betreft middelen ten behoeve van de opsporing in het kader van de vervolging en berechtiging van MH17 verdachten.
28. Kasschuif frictiekosten DJI
Ter financiering van de frictiekosten die het gevolg zijn van sluitingen bij DJI wordt een kasschuif bij DJI doorgevoerd ten gunste van 2019 en administratief ten laste van 2023.
29. Capaciteitsscenario DJI
Een deel van de overcapaciteit bij het gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring wordt in 2019 afgestoten, waardoor de bijdrage aan DJI daalt.
30. Capaciteit Gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring PMJ DJI
De in de begroting van 2017 ingeboekte leegstandstaakstelling wordt gecorrigeerd voor de nieuwe PMJ ramingen voor gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring.
31. Inzet eigen vermogen COA
De agentschapsregeling geeft aan dat een eigen vermogen dat hoger is dan 5% van de omzet, kan worden afgeroomd. Bij de COA is sprake van een maximaal eigen vermogen. Het surplus boven het eigen vermogen wordt ingezet ten behoeve van de kosten in verband met de hogere bezetting die wordt verwacht bij COA.
32. Inzet eigen vermogen IND
Het eigen vermogen van de IND is conform de agentschapsregeling afgeroomd en de vrijgekomen middelen worden ingezet voor de IND.
33. Kasschuif rijksbijdrage aan DJI
Binnen de rijksbijdrage DJI is een kasschuif toegepast om de rijksbijdrage in overeenstemming te brengen met de afgesproken productie.
34. Verwachte onderuitputting en positief exploitatieresultaat JenV begroting.
Ieder jaar is er bij de realisatie van de begroting sprake van onderuitputting bij het kas -en verplichtingendeel, en hebben de baten -en lasten diensten veelal een positief resultaat. Met ingang van 2018 wordt op voorhand rekening gehouden met deze twee ontwikkelingen. Voor 2019 resteert nog een in te vullen bedrag van € 53,1 mln. Voor de jaren 2020 tot en met 2023 gaat het om een bedrag van € 96 mln. dat nog moet worden ingevuld.
35. Cybersecurity
Het Kabinet maakt in 2018 € 30 mln. vrij voor cybersecurity.
Beleidsartikel | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontvangsten ontwerpbegroting 2018 | 1.713.616 | 1.662.018 | 1.674.583 | 1.632.315 | 1.593.315 | 1.563.315 | ||
Nota van wijziging | ||||||||
1. | Intrekken eigen bijdrageregeling | 32,34 | – 27.420 | – 42.500 | – 44.100 | – 45.000 | – 45.000 | – 45.000 |
2. | Afpakken crimineel vermogen | 33 | – 90.000 | – 60.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 |
Voorjaarsnota/ eerste suppletoire begroting | ||||||||
3. | Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) Griffierechten | 32 | – 26.474 | – 56.489 | – 61.366 | – 26.262 | – 27.861 | – 32.096 |
4. | Afrekening agentschappen | 34,37 | 29.400 | |||||
5. | Besparingsverlies vitale ketens | 32,33 | – 9.000 | – 12.000 | – 10.000 | – 7.000 | – 7.000 | – 7.000 |
Overig | ||||||||
6. | Ramingsbijstelling ontvangsten | 32–92 | 13.700 | 13.700 | 13.700 | 13.700 | 13.700 | |
7. | Dekking uit asielreserve | 37 | 93.800 | |||||
8. | Inzet eigen vermogen COA | 37 | 19.850 | |||||
9. | Inzet eigen vermogen IND | 37 | 11.027 | |||||
10. | Effect schikking ING | 624.000 | ||||||
Overige mutaties | 30.706 | 2.035 | 2.035 | 2.035 | 2.035 | 32.035 | ||
Stand ontvangsten ontwerpbegroting 2019 | 2.275.705 | 1.600.564 | 1.544.852 | 1.539.788 | 1.499.189 | 1.494.954 |
Toelichting op de tabel
1. Intrekken eigen bijdrageregeling
Het wetsvoorstel voor een eigen bijdrage in de kosten voor de strafvordering en de slachtofferzorg is ingetrokken.9 De ontvangsten die hiervoor op de begroting van JenV waren geraamd komen nu te vervallen. Met de derving is rekening gehouden bij de begrotingsvoorbereiding 2017, door reservering van de betreffende middelen op de Aanvullende Post. De middelen worden nu aan de begroting van JenV worden toegevoegd, waarbij de mutatie per saldo budgetneutraal is.
2. Afpakken crimineel vermogen
De raming voor de verwachte opbrengsten uit afpakken is de laatste jaren verhoogd. Met deze bijstelling opgenomen in het Regeerakkoord (maatregel B11) wordt het tempo van de verwachte toename in 2018 en 2019 verlaagd. Met ingang van 2020 wordt rekening gehouden met een structureel lagere opbrengst van € 30 mln.
3. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) Griffierechten
Op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) zijn de Griffierechten structureel verlaagd. De verwachting is dat de instroom van zaken in de civiele sector en – in minder mate – in de sector bestuur lager zullen uitvallen dan geraamd. Op basis van de huidige PMJ raming resteert er nog een ramingsrisico in de jaren 2021 t/m 2023. Aan de hand van de nieuwe PMJ in 2019 zal worden bezien in hoeverre een verdere verlaging van de raming onvermijdelijk is. Deze zal dan aan de orde kunnen komen bij de voorjaarsbesluitvorming.
4. Afrekening agentschappen
In 2017 hebben diverse agentschappen een zodanig positief resultaat gehaald dat het eigen vermogen boven de norm van 5% is uitgekomen. Dit surplus is ingezet als dekking van de JenV problematiek 2018.
5. Besparingsverlies vitale ketens
Het betreft het niet realiseren van maatregelen in de begroting 2017 als invulling van de taakstelling op de strafrechtketen. Een deel van de maatregelen blijkt (juridisch) niet haalbaar, waaronder de maatregelen aangaande doeltreffende aanpak zeer jeugdige daders en het onderdeel «kind centraal in een efficiëntere en effectievere jeugdbeschermingsketen». Deze tegenvaller wordt gedekt door inzet van de prijsbijstelling tranche 2018 en eindejaarsmarge. Zie ook de tabel met belangrijkste uitgavenmutaties.
6. Ramingsbijstelling ontvangsten
Op basis van volumeontwikkelingen bij diverse regelingen is de begrotingsraming bijgesteld. Zie ook de tabel met belangrijkste uitgavenmutaties.
7. Dekking uit asielreserve
Ten behoeve van de meerkosten van asiel in het jaar 2019 wordt het restant van de middelen uit de asielreserve ter dekking ingezet.
8. Inzet eigen vermogen COA.
Bij het COA is sprake van een maximaal eigen vermogen. Het surplus boven het eigen vermogen wordt via een desaldering ingezet ten behoeve van de kosten in verband met de hogere bezetting die wordt verwacht bij COA. Zie ook de tabel met belangrijkste uitgavenmutaties.
9. Inzet eigen vermogen IND
Het eigen vermogen van de IND is conform de agentschapsregeling afgeroomd en de vrijgekomen middelen worden via een desaldering ingezet voor de beschikking IND. Zie ook de tabel met belangrijkste uitgavenmutaties.
10. Effect schikking ING
In 2018 is een schikking met ING (775 mln.) getroffen. In de JenV begroting is al rekening gehouden met de ontvangen bedragen vanwege afpakken. Daarom is het effect een meevaller van 624 mln.