Introductie
Rijkswaterstaat (RWS) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. RWS beheert en ontwikkelt de rijkswegen, -vaarwegen en -wateren en zet in op een duurzame leefomgeving.
Samen met anderen werkt RWS aan een land dat beschermd is tegen overstromingen, waar voldoende groen is en voldoende en schoon water. En waar je vlot en veilig van A naar B kunt. Samenwerken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Dat is Rijkswaterstaat.
Het Ministerie van IenW kent een scheiding tussen beleid, toezicht en uitvoering. RWS fungeert hierbij als uitvoeringsorganisatie van het ministerie. Het formuleren van beleid is belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. Dit betekent dat de doelstellingen van het agentschap afhankelijk zijn van de (veelal lange termijn-) beleidsdoelstellingen en kaders die door IenW worden aangegeven. Deze beleidsdoelen zijn geformuleerd in de beleidsartikelen van de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
Producten en diensten
RWS treedt op als manager van het gebruik van een aantal hoofdinfrastructuurnetwerken (hoofdwegennet, hoofdvaarwegennet, hoofdwatersystemen), als beheerder van die netwerken, als realisator van uitbreidingen van deze netwerken en als adviseur voor het ten aanzien hiervan te voeren beleid. RWS voert deze taken uit vanuit een netwerkbenadering. Belangrijkste producten zijn:
-
• Verkeersmanagement: het inzetten van instrumenten en hulpmiddelen om vraag en aanbod op elk moment zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en om het verkeersaanbod zo goed mogelijk af te wikkelen. Het betreft vooral bediening van objecten als bruggen en sluizen, verstrekken van route-informatie en incidentmanagement.
-
• Watermanagement: reguleren van de hoeveelheden water in het hoofdwatersysteem en van de kwaliteit daarvan, door het hanteren van de te onderscheiden categorieën «vasthouden/bergen/afvoeren» en «schoonhouden/scheiden/zuiveren».
-
• Beheer, onderhoud en vervanging: instandhouding van objecten en areaal op een vooruitstrevende, toekomstgerichte manier, gericht op het ook in technische zin steeds verder ontwikkelen van het netwerk of systeem.
-
• Aanleg: dit betreft investeringen om de functionaliteit van het netwerk te vergroten. Nieuwe verbindingen of verbreding van bestaande. Sleutelwoord: capaciteitsvergroting.
-
• Beleidsondersteuning en -advisering: het uitvoeren van studies of het leveren van bijdragen daaraan, adviezen met betrekking tot beleidsnota’s en de uitvoerbaarheid van beleid.
-
• Leveren van kennis en expertise: ten behoeve van beleidsondersteuning en -advisering, milieu en leefomgeving, grote (aanleg)projecten en aansturing projecten en uitvoeringsorganisaties, het verstrekken van subsidies en basisinformatie.
Realisatie 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 2.212.833 | 2.359.296 | 2.238.924 | 2.140.710 | 2.099.918 | 1.942.878 | 1.958.896 |
Omzet nog uit te voeren werkzaamheden | 368.508 | ||||||
Omzet overige departementen | 38.677 | 42.203 | 31.251 | 30.253 | 29.344 | 29.344 | 29.344 |
Omzet derden | 179.317 | 184.222 | 184.657 | 184.622 | 184.622 | 184.622 | 184.622 |
Rentebaten | 100 | 200 | 300 | 400 | |||
Vrijval voorzieningen | 3.324 | ||||||
Bijzondere baten | 2.348 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Totaal baten | 2.436.499 | 2.957.229 | 2.457.832 | 2.358.685 | 2.317.084 | 2.160.144 | 2.176.262 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.031.132 | 1.058.322 | 1.060.001 | 1.062.551 | 1.032.412 | 999.671 | 996.276 |
– personele kosten | 827.364 | 816.435 | 818.108 | 818.954 | 790.540 | 758.194 | 755.249 |
– waarvan eigen personeel | 744.871 | 737.920 | 752.691 | 765.845 | 737.430 | 708.084 | 705.139 |
– waarvan externe inhuur | 82.493 | 77.015 | 63.917 | 51.609 | 51.610 | 48.610 | 48.610 |
– waarvan overige p-kosten | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
– materiële kosten | 203.768 | 241.887 | 241.893 | 243.597 | 241.872 | 241.477 | 241.027 |
– waarvan apparaat ICT | 29.730 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 49.337 | 56.000 | 56.000 | 56.000 | 56.000 | 56.000 | 56.000 |
– waarvan overige M-kosten | 124.701 | 155.887 | 155.893 | 157.597 | 155.872 | 155.477 | 155.027 |
Onderhoud | 1.321.514 | 1.841.412 | 1.342.978 | 1.241.013 | 1.229.296 | 1.104.868 | 1.124.159 |
Rentelasten | 3.707 | 8.520 | 5.878 | 6.146 | 6.401 | 6.630 | 6.852 |
Afschrijvingskosten | 29.085 | 39.975 | 39.975 | 39.975 | 39.975 | 39.975 | 39.975 |
– materieel | 27.652 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 |
– waarvan apparaat ICT | 2.657 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
– immaterieel | 1.433 | 1.475 | 1.475 | 1.475 | 1.475 | 1.475 | 1.475 |
Overige kosten | 23.177 | ||||||
– dotaties voorzieningen | 12.449 | ||||||
– bijzondere lasten | 10.728 | ||||||
Totaal lasten | 2.408.615 | 2.948.229 | 2.448.832 | 2.349.685 | 2.308.084 | 2.151.144 | 2.167.262 |
Saldo van baten en lasten | 27.884 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Dotatie aan reserve Rijksrederij | 8.305 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Te verdelen resultaat | 19.579 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement betreft de omzet voor activiteiten (en de daarmee samenhangende producten) die RWS verricht voor IenW, zoals:
-
• het beheer en onderhoud van de infrastructuur en waterkwaliteit;
-
• de apparaatskosten (personeel en materieel) van RWS die verband houden met de aanleg, verkeers- en watermanagement en onderhoud van infrastructuur;
-
• de capaciteit die RWS levert in het kader van zijn kennis- en adviestaken en de activiteiten in het kader van Leefomgeving.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Deltafonds | 452.114 | 440.879 | 421.404 | 406.218 | 396.902 | 419.918 | |
Artikel 1 | Investeren in waterveiligheid | 226 | 256 | 526 | 526 | 412 | 412 |
Artikel 3 | Beheer Onderhoud en Vervanging | 152.276 | 143.427 | 103.461 | 115.096 | 116.957 | 139.525 |
Artikel 5 | Netwerkgebonden kosten en overig | 298.800 | 296.407 | 295.924 | 290.596 | 279.533 | 279.981 |
Artikel 7 | Waterkwaliteit | 812 | 789 | 21.493 | 0 | 0 | 0 |
Infrastructuurfonds | 1.853.621 | 1.750.530 | 1.674.886 | 1.650.933 | 1.503.055 | 1.495.256 | |
Artikel 12 | Hoofdwegennet | 1.265.399 | 1.157.960 | 1.086.193 | 1.146.727 | 990.797 | 985.351 |
Artikel 15 | Hoofdvaarwegennet | 588.221 | 592.570 | 588.693 | 504.206 | 512.258 | 509.905 |
Hoofdstuk XII | 53.562 | 47.515 | 44.420 | 42.767 | 42.921 | 43.722 | |
Artikel 11 | Waterkwaliteit | 14.541 | 14.440 | 14.448 | 14.448 | 14.956 | 14.956 |
Artikel 13 | Bodem en Ondergrond | 7.057 | 5.926 | 5.002 | 3.566 | 3.567 | 3.567 |
Artikel 14 | Wegen en Verkeersveiligheid | 7.812 | 8.155 | 7.159 | 7.154 | 7.162 | 7.158 |
Artikel 16 | Spoor | 891 | 894 | 895 | 796 | 798 | 1.047 |
Artikel 17 | Luchtvaart | 4.509 | 1.640 | 435 | 435 | 50 | 50 |
Artikel 18 | Scheepvaart en Havens | 1.175 | 988 | 999 | 999 | 1.000 | 1.479 |
Artikel 19 | Uitvoering milieubeleid en Internationaal | 333 | 205 | 205 | 101 | 101 | 168 |
Artikel 20 | Lucht en Geluid | 921 | 1.530 | 1.539 | 1.527 | 1.546 | 1.556 |
Artikel 21 | Duurzaamheid | 9.349 | 7.247 | 7.247 | 7.247 | 7.247 | 7.247 |
Artikel 22 | Externe veiligheid en risico's | 4.343 | 3.858 | 3.858 | 3.858 | 3.858 | 3.858 |
Artikel 97 | Algemeen departement | 2.631 | 2.632 | 2.633 | 2.636 | 2.636 | 2.636 |
Totaal | 2.359.296 | 2.238.924 | 2.140.710 | 2.099.918 | 1.942.878 | 1.958.896 | |
Van totaal omzet IenW | |||||||
*apparaats- en afschrijvingskosten en rentelasten | 1.026.091 | 1.035.646 | 1.039.396 | 1.010.322 | 977.709 | 974.437 | |
*programma | 1.333.205 | 1.203.278 | 1.101.313 | 1.089.596 | 965.168 | 984.459 |
Omzet nog uit te voeren werkzaamheden
Dit betreffen middelen die RWS in 2017 van het moederdepartement heeft ontvangen en bestemd waren voor werkzaamheden die gepland waren in 2017, maar waarvan de uitvoering doorloopt in 2018 (€ 368,5 miljoen). In de instandhoudingsbijlage van de Infrastructuurfonds en Deltafondsbegroting 2019 is de opbouw van de nog uit te voeren werkzaamheden per ultimo 2017 weergegeven.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen heeft met name betrekking op van andere ministeries ontvangen vergoedingen voor het gebruik van vaartuigen van de Rijksrederij. Daarnaast betreft het vergoedingen voor de capaciteit die RWS levert in het kader van Beleidsondersteuning en Advisering en de werkzaamheden voor de Omgevingswet. Dit als gevolg van de departementale herindeling met betrekking tot klimaat, de ruimtelijke ontwikkeling en de Omgevingswet.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van Defensie | 14.740 | 14.740 | 14.740 | 14.740 | 14.740 | 14.740 |
Ministerie van Financiën | 2.474 | 2.474 | 2.474 | 2.474 | 2.474 | 2.474 |
Ministerie van Economische zaken en Klimaat | 8.874 | 8.822 | 8.824 | 8.822 | 8.822 | 8.822 |
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 16.114 | 5.214 | 4.214 | 3.307 | 3.307 | 3.307 |
Totaal | 42.203 | 31.251 | 30.253 | 29.344 | 29.344 | 29.344 |
Omzet derden
De omzet derden heeft betrekking op vergoedingen van onder meer provincies, gemeenten en de Europese Unie in het kader van het beheer en onderhoud van de infrastructuur en de kennis- en adviesfunctie. Daarnaast bevat deze post de verwachte opbrengsten uit schaderijdingen en schadevaringen ter dekking van de kosten van reparatiewerkzaamheden, opbrengsten uit vergunningverlening, beheeropbrengsten op het areaal, opbrengsten voor de Nationale Bewegwijzeringsdienst en opbrengsten in het kader van Werken voor en met Anderen.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vergoeding provincies etc. | 38.000 | 38.000 | 38.000 | 38.000 | 38.000 | 38.000 |
Schaderijdingen/schadevaringen | 26.400 | 26.400 | 26.400 | 26.400 | 26.400 | 26.400 |
Vergunningen WVO | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 | 17.500 |
Beheeropbrengsten areaal | 54.000 | 54.000 | 54.000 | 54.000 | 54.000 | 54.000 |
Nationale Bewegwijzeringsdienst | 22.250 | 22.685 | 22.650 | 22.650 | 22.650 | 22.650 |
Overige opbrengsten derden | 26.072 | 26.072 | 26.072 | 26.072 | 26.072 | 26.072 |
Totaal | 184.222 | 184.657 | 184.622 | 184.622 | 184.622 | 184.622 |
Bijzondere baten
De geraamde bijzondere baten betreffen voornamelijk verwachte boekwinst op de verkoop van vaste activa.
Lasten
Personele kosten
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal FTE | 8.785 | 8.845 | 8.866 | 8.528 | 8.246 | 8.240 |
Eigen Personele kosten (x € 1.000) | 737.920 | 752.691 | 765.845 | 737.430 | 708.084 | 705.139 |
Inhuur (x € 1.000) | 77.015 | 63.917 | 51.609 | 51.610 | 48.610 | 48.610 |
Het aantal FTE is ten opzichte van de begroting 2018 gewijzigd als gevolg van onderstaande twee ontwikkelingen:
Strategisch Capaciteitsmanagement
-
– Om een betere relatie te leggen tussen de gevraagde productie en de daarvoor benodigde capaciteit is binnen IenW voor RWS het instrument Strategisch Capaciteitsmanagement ontwikkeld. Daarbij wordt jaarlijks op basis van vastgestelde normen, rekenregels en tarieven voor alle werkprocessen van RWS doorgerekend wat de benodigde capaciteit voor de komende 5 jaar is op basis van de huidige verwachte producten en prestatieopgaven. Op basis van de uitkomsten van de berekening voor de begroting 2019 is besloten om RWS de komende jaren voor regulier onderhoud, M-fase DBFM, Vervanging en Renovatie en de uitvoering van het Regeerakkoord extra capaciteit te kennen. Dit betekent een verhoging van de capaciteit met 254 FTE in 2019 en 321 FTE in 2020 aflopend naar 119 FTE in 2023.
Herverkaveling Regeerakkoord.
-
– Een overdracht van circa 7 FTE naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties als gevolg van de departementale herindeling met betrekking tot de Omgevingswet.
Eigen personeel
De kracht van Rijkswaterstaat ligt in de zakelijke en professionele wijze waarop het zijn kerntaken uitvoert. Om daarop te kunnen sturen is gedefinieerd welke taken RWS met eigen mensen uitvoert (de kerntaken) en welke taken aan de markt worden overgelaten (de niet-kerntaken).
De kosten van externe inhuur betreffen de inzet van derden op de kerntaken van RWS.
Daarnaast vindt er inzet van derden plaats op taken die RWS van de markt betrekt (niet-kerntaken). In de beleidsbegroting en verantwoording van lenW wordt de (externe) inhuur transparant inzichtelijk gemaakt in de baten-lastenparagraaf van het agentschap Rijkswaterstaat.
Inhuur apparaat (kerntaken)
RWS streeft ernaar om de inhuur van externen op kerntaken zoveel mogelijk te beperken vanuit het basisprincipe dat Rijkswaterstaat op kerntaken eigen mensen inzet, ter vermindering van de kwetsbaarheid en het verkleinen van de afhankelijkheid van externen. Inhuur op kerntaken vindt in beginsel alleen plaats als er sprake is van piekbelasting in de directe productie of in geval van onderbezetting, ziekte of vervanging. Inhuur op kerntaken kan ook een keuze zijn als vanuit de arbeidsmarkt hele specifieke kennis/specialisme niet kan worden aangetrokken.
Door een aantal maatregelen daalt de inhuur op kerntaken de komende jaren:
-
• extra inzet op het werven van voldoende gekwalificeerd eigen personeel en versnelling van het wervingsproces om vacatures zo snel mogelijk in te vullen;
-
• een flexibele interne pool om snel interne inzet te kunnen organiseren;
-
• versterking van cruciale kennis binnen de organisatie is geborgd met interne loopbaanontwikkeling.
Inhuur programma (niet-kerntaken)
Gelet op de omvang van de productieopgave van RWS blijft de inhuur op taken die bij de markt zijn belegd (de niet-kerntaken) substantieel, maar wordt er een dalende trend verwacht. Voor het betrekken van externe capaciteit op niet-kerntaken geldt dat deze zoveel mogelijk op basis van op productafspraken gebaseerde contracten zal worden gedaan, tenzij dat om inhoudelijke of aansturingsredenen niet doelmatig is. Hierdoor daalt de inhuur geleidelijk.
De inhuur op niet-kerntaken in het primaire proces wordt met name onder de posten onderhoud en aanleg op het Infrastructuurfonds en het Deltafonds verantwoord.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaat (kerntaken) | 77.015 | 63.917 | 51.609 | 51.610 | 48.610 | 48.610 |
Programma (niet-kerntaken) | 106.835 | 96.385 | 86.835 | 86.835 | 86.835 | 86.835 |
Totaal | 183.850 | 160.302 | 138.444 | 138.445 | 135.445 | 135.445 |
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten onder andere ICT, huisvesting, bureaukosten en communicatie.
Onderhoud
De kosten beheer en onderhoud hebben betrekking op de kosten die in rekening worden gebracht door derden (met name aannemers en ingenieursbureaus). Deze voeren werkzaamheden uit die direct bijdragen aan het beheer en de instandhouding van de infrastructuur.
Realisatie 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 601.934 | 676.570 | 303.413 | 304.573 | 326.844 | 349.937 | 375.407 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 2.447.062 | 2.588.721 | 2.457.832 | 2.358.685 | 2.317.084 | 2.160.144 | 2.176.262 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 2.311.790 | – 2.908.254 | – 2.408.857 | – 2.309.710 | – 2.268.109 | – 2.111.169 | – 2.127.287 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 135.272 | – 319.533 | 48.975 | 48.975 | 48.975 | 48.975 | 48.975 |
–/– totaal investeringen | – 19.743 | – 54.106 | – 108.110 | – 122.646 | – 69.979 | – 59.484 | – 59.484 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 4.390 | |||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 15.353 | – 54.106 | – 108.110 | – 122.646 | – 69.979 | – 59.484 | – 59.484 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 32.507 | – 12.380 | ||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 14.200 | 6.000 | 8.600 | 8.600 | 8.600 | 8.500 | 8.500 | |
–/– aflossingen op leningen | – 30.276 | – 19.500 | – 19.686 | – 20.336 | – 22.197 | – 20.255 | – 21.205 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 3.300 | 26.362 | 71.381 | 107.679 | 57.693 | 47.734 | 47.734 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 45.283 | 482 | 60.295 | 95.943 | 44.096 | 35.979 | 35.028 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 676.570 | 303.413 | 304.573 | 326.844 | 349.937 | 375.407 | 399.926 |
(noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) |
Toelichting
Operationele kasstroom
Hieronder vallen de inkomsten en uitgaven uit de reguliere bedrijfsvoering. Meerjarig wordt gestreefd naar een stabiel saldo van baten en lasten.
Investeringskasstroom
Hieronder vallen de verkopen van activa en de nieuwe investeringen. De nieuwe investeringen hebben betrekking op het in stand houden van de activa van RWS. De hogere investeringen in 2019 en 2020 worden veroorzaakt door het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij.
Financieringskasstroom
Hieronder vallen alle geldstromen die gerelateerd zijn aan de financiering van het agentschap. RWS doet een beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën ter financiering van de investeringen. Het beroep op de leenfaciliteit ligt lager dan het totaal van de investeringen omdat de investeringen in de vaartuigen van de Rijksrederij in 2018 volledig en vanaf 2019 deels worden gefinancierd uit de bestemmingsreserve. Daarnaast wordt in de begroting van het agentschap rekening gehouden met aflossing op deze leenfaciliteit. De storting door moederdepartement betreft de aflossing van de langlopende vordering die RWS heeft op het moederdepartement. In 2018 is het surplus Eigen Vermogen (€ 12,4 miljoen) teruggestort naar het Moederdepartement
Omschrijving | Realisatie 20171 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten per eenheid areaal (bedragen x € 1) | |||||||
Hoofdwegennet | 26.270 | 26.707 | 27.189 | 26.899 | 26.030 | 23.793 | 24.627 |
Hoofdvaarwegennet | 25.960 | 26.376 | 26.562 | 26.466 | 26.279 | 25.123 | 25.492 |
Hoofdwatersystemen | 1.180 | 1.262 | 1.261 | 1.260 | 1.242 | 1.190 | 1.207 |
% Apparaatskosten ten opzichte van de omzet | |||||||
% Apparaatskosten ten opzichte van de omzet | 24% | 21% | 19% | 20% | 21% | 21% | 21% |
Tarief per FTE (bedragen x € 1) | |||||||
Tarief per FTE | 121.645 | 123.805 | 122.856 | 122.883 | 124.241 | 124.547 | 124.253 |
Omzet agentschap per product (bedragen x € 1.000) | |||||||
Hoofdwatersystemen | 476.810 | 452.114 | 440.879 | 421.404 | 406.218 | 396.902 | 419.918 |
Hoofdwegennet | 1.125.493 | 1.265.399 | 1.157.960 | 1.086.193 | 1.146.727 | 990.797 | 985.351 |
Hoofdvaarwegennet | 557.416 | 588.221 | 592.570 | 588.693 | 504.206 | 512.258 | 509.905 |
Overig | 53.114 | 53.562 | 47.515 | 44.420 | 42.767 | 42.921 | 43.722 |
TOTAAL | 2.212.833 | 2.359.196 | 2.238.824 | 2.140.610 | 2.099.658 | 1.942.578 | 1.958.596 |
Bezetting | |||||||
FTE totaal (excl. externe inhuur)1 | 8.797 | 8.785 | 8.845 | 8.866 | 8.528 | 8.246 | 8.240 |
% overhead | 14,43% | 13% | 13% | 13% | 13% | 13% | 13% |
Exploitatiesaldo (% van de omzet) | |||||||
Exploitatiesaldo (% van de omzet) | 1,3% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Gebruikerstevredenheid | |||||||
Publieksgerichtheid | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | |
Gebruikerstevredenheid HWS | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | |
Gebruikerstevredenheid HWN | 85% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Gebruikerstevredenheid HVWN | 69% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Ontwikkeling PIN-waarden | |||||||
Hoofdwatersystemen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Hoofdwegennet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Hoofdvaarwegennet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Apparaatskosten per eenheid areaal
Deze indicator geeft informatie over hoe de kosten die het apparaat van RWS maakt voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud zich ontwikkelen ten opzichte van het areaal. Een dalende trend van de kosten per eenheid areaal geeft een indicatie van een toename in de efficiëntie van de organisatie op het gebied van Beheer en Onderhoud en Verkeersmanagement.
Percentage apparaatskosten ten opzichte van de omzet
Deze indicator geeft de verhouding weer tussen de kosten van het apparaat en de totale omzet (deze omzet bestaat uit BLS en GVKA realisatie en planstudie) van RWS. De daling van het percentage ten opzichte van 2017 wordt met name veroorzaakt door de stijging van de totale omzet.
Tarief per FTE
Deze indicator geeft de ontwikkeling weer van de kosten (apparaats- en afschrijvingskosten en rentelasten gecorrigeerd voor kosten t.b.v. Werken voor en met Anderen) per formatieve ambtelijke FTE. De stijging van het tarief ten opzichte van de realisatie 2017 wordt met name veroorzaakt door de loon- en prijsbijstelling.
Omzet agentschap per productgroep
In de tabel is de Omzet IenW uitgesplitst naar de verschillende netwerken. Deze daling wordt veroorzaakt door de meerjarige begrotingsstanden.
Bezetting
FTE totaal: deze voorgeschreven indicator geeft aan hoe de ambtelijke bezetting van RWS zich ontwikkelt.
Percentage overhead: deze indicator geeft aan welk deel van het ambtelijke personeel (in FTE) binnen RWS zich bezighoudt met de bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering bevat alle processen die ondersteunend zijn aan de organisatie. Het streven is daarbij voortdurend een optimale kwalitatieve en kwantitatieve omvang van de bedrijfsvoering.
Exploitatiesaldo (% van de omzet)
Deze voorgeschreven indicator toont de ontwikkeling van het exploitatiesaldo als percentage van de omzet.
Gebruikerstevredenheid
Publieksgerichtheid: deze indicator geeft aan hoe tevreden onze gebruikers en partners over RWS zijn als publieke dienstverlenende organisatie. Dan gaat het over zaken als «luisteren; verwachtingenmanagement; aanspreekbaarheid; houding en gedrag en de wijze waarop wij communiceren».
Gebruikerstevredenheid (per netwerk): deze indicator geeft aan hoe tevreden onze gebruikers over de kwaliteit van de drie netwerken zijn. Denk daarbij aan veiligheid, doorstroming; kwaliteit infrastructuur en tijdige en betrouwbare informatievoorziening (gekoppeld aan de netwerken).
Ontwikkeling PIN-waarden
De ontwikkeling van de PIN-waarden (prestatie-indicatorwaarden) geeft een beeld hoe de ontwikkeling is in de toestand van het door RWS beheerde areaal. Het weergegeven cijfer betreft een index ten opzichte van het jaar 2015. De bijlage instandhouding bij de begrotingen van het Infrastructuurfonds en het Deltafonds biedt inzicht in instandhouding en de gehanteerde PIN-waarden.