2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 239.781 | 223.619 | 202.700 | 198.300 | 202.200 | 206.300 | 210.400 |
Omzet overige departementen | 42.300 | 41.497 | 81.200 | 82.900 | 84.500 | 86.200 | 87.900 |
Omzet derden | 1.262 | 291 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Rentebaten | |||||||
Vrijval voorzieningen | |||||||
Bijzondere baten | |||||||
Totaal baten | 283.343 | 265.857 | 284.200 | 281.500 | 287.000 | 292.800 | 298.600 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 258.790 | 239.103 | 253.450 | 250.250 | 255.250 | 260.350 | 265.550 |
– Personele kosten | 151.611 | 142.640 | 148.550 | 147.350 | 150.300 | 153.300 | 156.400 |
waarvan eigen personeel | 54.442 | 69.556 | 71.000 | 72.400 | 73.900 | 75.400 | 76.900 |
waarvan externe inhuur | 96.880 | 73.084 | 77.550 | 74.950 | 76.400 | 77.900 | 79.500 |
waarvan overige personele kosten | 289 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Materiële kosten | 107.179 | 96.463 | 104.900 | 102.900 | 104.950 | 107.050 | 109.150 |
waarvan apparaat ICT | 40.285 | 26.476 | 23.200 | 23.700 | 24.100 | 24.600 | 25.100 |
waarvan bijdrage aan SSO’s | 12.237 | 12.467 | 17.500 | 17.900 | 18.200 | 18.600 | 19.000 |
waarvan overige materiële kosten | 54.657 | 57.520 | 64.200 | 61.300 | 62.650 | 63.850 | 65.050 |
Rentelasten | 53 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Afschrijvingskosten | 18.521 | 25.404 | 29.200 | 29.700 | 30.200 | 30.800 | 31.400 |
– Materieel | 7.073 | 13.332 | 11.700 | 11.900 | 12.100 | 12.300 | 12.600 |
waarvan apparaat ICT | 7.073 | 13.332 | 11.700 | 11.900 | 12.100 | 12.300 | 12.600 |
– Immaterieel | 11.448 | 12.072 | 17.500 | 17.800 | 18.100 | 18.500 | 18.800 |
Overige kosten | 1.569 | 1.300 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.600 | 1.600 |
– Dotaties voorzieningen | 1.569 | 1.300 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.600 | 1.600 |
– Bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 278.933 | 265.857 | 284.200 | 281.500 | 287.000 | 292.800 | 298.600 |
Saldo van baten en lasten | 4.410 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 29.729 | 31.217 | 35.800 | 36.600 | 37.300 | 38.000 | 38.800 |
Ontwikkelopdrachten | 43.199 | 39.954 | 40.500 | 41.300 | 42.100 | 43.000 | 43.800 |
Infrabeheer | 53.491 | 45.251 | 41.000 | 41.800 | 42.600 | 43.500 | 44.400 |
Werkplekservices | 34.825 | 40.786 | 35.100 | 35.800 | 36.600 | 37.300 | 38.000 |
Overige omzet | 30.766 | 19.170 | 8.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Generieke eBS | 6.912 | 8.126 | 6.500 | 6.600 | 6.700 | 6.900 | 7.000 |
Indirect | 40.859 | 39.115 | 35.500 | 36.200 | 36.900 | 37.600 | 38.400 |
Totaal | 239.781 | 223.619 | 202.700 | 198.300 | 202.200 | 206.300 | 210.400 |
DICTU levert voor het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit ICT-diensten die zowel de primaire processen als de bedrijfsvoeringsprocessen (zoals werkplekdiensten) ondersteunen. De omzet van het moederdepartement neemt in 2019 ten opzichte van 2018 af omdat het Ministerie van LNV met ingang van 2019 onder overige departementen wordt verantwoord. Vanaf 2020 daalt de omzet van het moederdepartement vanwege het Cloudwerkplek programma dat in 2019 wordt afgerond (Overige omzet).
De omzet van het applicatiebeheer neemt toe vanwege een productverschuiving van Toegangsverleningsservice vanuit Overige omzet.
2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 3.977 | 6.797 | 6.400 | 6.600 | 6.700 | 6.800 | 7.000 |
Ontwikkelopdrachten | 2.183 | 3.108 | 8.800 | 9.000 | 9.200 | 9.400 | 9.600 |
Infrabeheer | 11.056 | 19.522 | 24.200 | 24.700 | 25.200 | 25.700 | 26.200 |
Werkplekservices | 123 | 98 | 14.600 | 14.900 | 15.200 | 15.500 | 15.800 |
Overige omzet | 17.562 | 5.085 | 11.200 | 11.400 | 11.600 | 11.900 | 12.100 |
Generieke eBS | 0 | 0 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.900 | 1.900 |
Indirect | 7.399 | 7.337 | 14.200 | 14.500 | 14.800 | 15.100 | 15.400 |
Totaal | 42.300 | 41.947 | 81.200 | 82.900 | 84.500 | 86.200 | 87.900 |
2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van BZ | 2 | – | – | – | – | – | – |
Ministerie van BZK | 12.976 | 20.359 | 16.072 | 16.408 | 16.725 | 17.061 | 17.397 |
Ministerie van Fin | 378 | 368 | 272 | 278 | 283 | 289 | 295 |
Ministerie van I&M | 11.529 | 10.644 | 9.786 | 9.991 | 10.184 | 10.389 | 10.594 |
Ministerie van JenV | 2.368 | 881 | 3.071 | 3.135 | 3.196 | 3.260 | 3.324 |
Ministerie van LNV | – | – | 39.703 | 40.535 | 41.316 | 42.148 | 42.980 |
Ministerie van OCW | 239 | 122 | 150 | 153 | 156 | 159 | 162 |
Ministerie van SZW | 6.480 | 7.802 | 6.542 | 6.679 | 6.808 | 6.945 | 7.082 |
Ministerie van VWS | 8.105 | 1.572 | 4.363 | 4.454 | 4.540 | 4.631 | 4.722 |
Ministerie van Defensie | – | – | 1.041 | 1.063 | 1.084 | 1.106 | 1.128 |
Overig | 223 | 200 | 200 | 204 | 208 | 212 | 216 |
Totaal | 42.300 | 41.947 | 81.200 | 82.900 | 84.500 | 86.200 | 87.900 |
De omzet van de overige departementen neemt vanaf 2019 toe omdat de ICT-diensten voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vanaf 2019 onder overige departementen wordt verantwoord. Ook is er een toename door de implementatie van het Zaak Gericht Werken platform («De Rijkszaak») bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Raad voor Strafrechttoepassing en Jeugdbescherming van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Om aan de stijgende vraag naar ICT-dienstverlening te kunnen voldoen stijgen de kosten voor personeel. Vanwege de groei in de ontwikkelportefeuille stijgen de kosten voor het externe personeel harder dan de kosten voor het eigen personeel.
ICT is een zeer specialistisch vakgebied, zeker als het gaat om ontwikkeling van nieuwe applicaties of werkvormen. Zelf alle kennis in huis hebben is dikwijls niet mogelijk en ook niet altijd zinvol, gezien de snelle ontwikkelingen op ICT-gebied en daardoor wisselende expertises.
De dienstverlening van DICTU bestaat voor 20–30% uit variabele omzet (ontwikkeling) en voor 70–80% uit regulier beheer. Gezien de noodzaak om voor ontwikkeling externe inhuur te hanteren, wil DICTU uitkomen op een verhouding tussen ambtelijk personeel (75%) en externe inhuur (25%). Deze verhouding ligt in september 2018 op circa 54/46% (in fte).
Om de verhouding tussen ambtelijk personeel en externe inhuur te verbeteren vervangt DICTU externen voor ambtenaren door middel van werving op de arbeidsmarkt en het in dienst nemen van al bij DICTU werkzame externen waar DICTU een duurzame arbeidsrelatie mee wil aangaan. Daarnaast wil DICTU meer werkzaamheden uitbesteden (d.w.z. wegzetten in resultaatgerichte opdrachten), waarmee het percentage externe inhuur wordt verminderd.
Het realiseren van de doelstelling is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor ICT-personeel. Vanwege toenemende krapte is DICTU zeer actief op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment en worden creatieve oplossingen gehanteerd waaronder zgn. detavast-constructies (een detacheringsovereenkomst met overname). Daarnaast investeert DICTU in de contacten met het onderwijsveld om instroom van young professionals en zij-instromers te bevorderen en deze intern op te leiden. Daarnaast is DICTU gestart met interne klasjes waarin medewerkers worden opgeleid ten behoeve van het invullen van specialistische, moeilijk te werven, vacatures. Tenslotte doet DICTU zeer actief mee aan het Rijksbrede ICT traineeprogramma. Bij al deze activiteiten haakt DICTU waar mogelijk aan op Rijksbrede initiatieven en campagnes.
Materiële kosten
Binnen de materiële kosten zien we naast een stijging ook een verschuiving, vanwege de overgang van de huidige werkplek naar de nieuwe Cloudwerkplek. De huidige werkplek wordt onderhouden en beheerd door een externe leverancier die onder de post «waarvan apparaat ICT» wordt verantwoord. De Cloudwerkplek wordt door DICTU zelf beheerd en onderhouden, waardoor de eigen materiële kosten en aangeschafte licenties zijn toegenomen. Deze worden verantwoord onder de post «waarvan overige materiële kosten». Als gevolg hiervan neemt de post «waarvan apparaat ICT» af en de post «waarvan overige materiële kosten» toe.
Afschrijvingen
De afschrijvingen nemen toe vanwege hardware en licenties voor de nieuwe Cloudwerkplek.
2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + deposito rekeningen | 6.971 | 19.194 | 19.158 | 19.158 | 19.158 | 19.158 | 19.158 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 282.997 | 265.857 | 284.200 | 281.500 | 287.000 | 292.800 | 298.600 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 258.908 | – 240.453 | – 255.000 | – 251.800 | – 256.800 | – 262.000 | – 267.200 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 24.089 | 25.404 | 29.200 | 29.700 | 30.200 | 30.800 | 31.400 |
–/– totaal investeringen | – 19.413 | – 45.000 | – 23.000 | – 25.000 | – 26.000 | – 27.000 | – 28.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 137 | |||||||
3. | Totaal investerings- kasstroom | – 19.276 | – 45.000 | – 23.000 | – 25.000 | – 26.000 | – 27.000 | – 28.000 |
–/– eenmalige uitkering aan moeder departement | ||||||||
+/+ eenmalige storting door moeder departement | ||||||||
–/– aflossingen op leningen | – 19.540 | – 24.440 | – 29.200 | – 29.700 | – 30.200 | – 30.800 | – 31.400 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 26.950 | 44.0001 | 23.000 | 25.000 | 26.000 | 27.000 | 28.000 | |
4. | Totaal financierings-kasstroom | 7.410 | 19.560 | – 6.200 | – 4.700 | – 4.200 | – 3.800 | – 3.400 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand deposito rekeningen (=1+2+3+4) | 19.194 | 19.158 | 19.158 | 19.158 | 19.158 | 19.158 | 19.158 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitvoering.
Investeringskasstroom
DICTU verwacht in 2019 en latere jaren minder te investeren aangezien de investeringen voor de Cloudwerkplek dan zijn afgerond.
Financieringskasstroom
DICTU voorziet voor de komende jaren minder financieringsbehoefte, vanwege de verwachte daling van het investeringsniveau. Hierdoor daalt het beroep op de leenfaciliteit.
2017 Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek (gemiddeld per stuk x €) | 2.531 | 2.602 | 3.061 | 3.122 | 3.184 | 3.247 | 3.312 |
b. Aantal Werkplekken | 11.552 | 12.216 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
c. Infrastructuur (x € 1.000) | 50.342 | 55.682 | 56.981 | 58.120 | 59.282 | 60.468 | 61.677 |
d. Productieve uren | 2.015.246 (88%) | 1.998.083 (88%) | 2.014.777 (88%) | 1.974.138 (88%) | 1.974.138 (88%) | 1.974.138 (88%) | 1.974.138 (88%) |
2. Tarieven/uur | |||||||
a. Senior medew. (ontwikkeling) | 96 | 100 | 101 | 103 | 105 | 107 | 109 |
b. Medior medew. (bouw) | 76 | 78 | 80 | 82 | 83 | 85 | 87 |
c. Junior medew. (test en beheer) | 65 | 67 | 68 | 69 | 71 | 72 | 74 |
3. Gemiddelde bezetting fte-totaal (excl. externe inhuur) | 643 | 687 | 768 | 768 | 768 | 768 | 768 |
4. Saldo baten en lasten | 1,6% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Ad 1a. De gemiddelde prijs van een werkplek vanaf 2019 wijkt af van voorgaande jaren, aangezien dit een nieuw en ander werkplekconcept (Cloudwerkplek) betreft.
Ad 1c. De kostprijs voor Infrastructuur is vanaf 2018 hoger in verband met loon- en prijsbijstellingen (die in het verleden niet werden doorberekend) en investeringen in netwerkoptimalisatie en datacenters.
Ad 3. In verband met de verambtelijkingsdoelstelling van DICTU en het terugdringen van externe inhuur stijgt de gemiddelde bezetting in fte’s.