2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 381.219 | 240.108 | 197.997 | 135.429 | 131.164 | 130.475 | 139.652 |
Omzet overige departementen | 126.136 | 299.322 | 288.298 | 285.364 | 284.495 | 284.496 | 284.496 |
Omzet derden | 40.489 | 29.796 | 27.710 | 25.540 | 25.670 | 25.670 | 25.670 |
Rentebaten | 4 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 1.916 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 4.834 | 2.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 554.598 | 571.936 | 514.005 | 446.333 | 441.329 | 440.641 | 449.818 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 541.485 | 559.247 | 502.601 | 436.431 | 431.538 | 430.865 | 439.838 |
Personele kosten | 323.947 | 330.251 | 296.800 | 257.724 | 254.835 | 254.438 | 259.737 |
Waarvan eigen personeel | 252.767 | 249.668 | 243.456 | 225.000 | 225.000 | 225.000 | 225.000 |
Waarvan externe inhuur | 53.458 | 66.862 | 41.012 | 22.016 | 19.247 | 18.866 | 23.945 |
Waarvan overige personele kosten | 17.722 | 13.721 | 12.332 | 10.708 | 10.588 | 10.571 | 10.792 |
Materiële kosten | 217.538 | 228.996 | 205.801 | 178.706 | 176.703 | 176.427 | 180.102 |
Waarvan bijdrage aan SSO’s | 135.116 | 109.369 | 112.500 | 107.941 | 106.984 | 106.852 | 108.607 |
Waarvan overige materiële kosten | 82.422 | 119.627 | 93.301 | 70.765 | 69.719 | 69.575 | 71.494 |
Rentelasten | 332 | 28 | 25 | 22 | 22 | 22 | 22 |
Afschrijvingskosten | 11.809 | 12.661 | 11.379 | 9.881 | 9.770 | 9.755 | 9.958 |
Materieel | 1.082 | 2.360 | 2.121 | 1.842 | 1.821 | 1.818 | 1.856 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Immaterieel | 10.727 | 10.301 | 9.528 | 8.039 | 7.949 | 7.936 | 8.102 |
Overige kosten | 633 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Dotaties voorzieningen | 534 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijzondere lasten | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 554.259 | 571.936 | 514.005 | 446.333 | 441.329 | 440.641 | 449.818 |
Saldo van baten en lasten | 339 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DG Agro en Natuur | 200.117 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
DG Bedrijfsleven en Innovatie | 101.822 | 103.270 | 95.487 | 82.245 | 81.609 | 81.371 | 85.598 |
DG Energie, Telecom en Mededinging | 60.020 | 60.712 | 49.371 | 44.120 | 40.490 | 40.039 | 44.989 |
DG Groningen Bovengronds | 0 | 65.905 | 41.991 | 0 | 0 | 0 | 0 |
DG Groningen Bovengronds kosten commissie | 0 | 0 | 2.084 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 19.260 | 10.221 | 9.064 | 9.064 | 9.065 | 9.065 | 9.065 |
Totaal | 381.219 | 240.108 | 197.997 | 135.429 | 131.164 | 130.475 | 139.652 |
In deze begroting wordt uitgegaan van de bij de opdrachtgevende DG’s beschikbare budgetten ten tijde van de opstelling van deze begroting. Dat verklaart ook grotendeels het verschil met de omvang van de omzet bij de 1e suppletoire begroting 2018, waarbij de budgetten zijn aangepast aan de opdrachtverstrekking 2018. Daarnaast zijn bij de 1e suppletoire begroting 2018 diverse meerwerkopdrachten verwerkt. DG A&N maakt vanwege de heroprichting van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) geen onderdeel meer uit van de Omzet moederdepartement.
DG Bedrijfsleven en Innovatie (DG B&I)
RVO.nl voert taken uit ter stimulering van ondernemerschap en innovatie, zoals fiscale vermindering voor speur- & ontwikkelingswerk (WBSO), kennisbescherming- en benutting (Octrooicentrum), garantie- & kredietinstrumentarium, (zoals borgstelling voor het MKB en het Innovatiefonds MKB+ en innovatie in internationaal verband (onder andere Horizon 2020. Daarnaast wordt samenwerking bevorderd binnen de driehoek van bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid, met name binnen de negen topsectoren. Dit zijn regelingen zoals de MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) en Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI).
DG Energie, Telecom en Mededinging (DG ETM)
Het werkpakket voor Energie, Telecom & Mededinging (ETM) kent zes thema’s: Duurzame energieproductie onder andere Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE), Energiebesparing (onder andere Green Deals, meerjarenafspraken energie-efficiency), Energie-innovatie (onder andere energie investeringsaftrek), Energiemarkt en Infrastructuur, Internationaal en Telecom en Mededinging.
DG Groningen Bovengronds kosten schadeafhandeling
In 2018 is een nieuwe schadeprotocol Groningen overeengekomen. Dit betekent dat de overheid de schade door bodembeweging in het Groninger gasveld afhandelt. Aanvragen tot schadevergoedingen worden afgehandeld door de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen. RVO heeft in opdracht van DG Groningen Bovengronds de praktische uitvoering van het protocol, ter ondersteuning van de Commissie, ter hand genomen.
DG Groningen Bovengronds kosten commissie
Ten behoeve van de afhandeling van schade meldingen door bodembewegingen in het Groninger gasveld is een Tijdelijke Commissie aangesteld. De Commissie bestaat uit twee deelcommissies. Een commissie ten behoeve van de mijnbouwschade en een commissie ten behoeve van de afhandeling van bezwaarschriften. De kosten die verband houden met deze commissies worden verantwoord in de administratie van RVO.
Overig
In opdracht van het moederdepartement worden inkooptaken uitgevoerd door het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC), dat is ondergebracht bij RVO.nl. Daarnaast zijn hier de budgetten opgenomen voor de uitvoering van Concordaat, Werkgroep Internationale Mobiliteit (WIM) en Expert National Detaché (END).
2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van LNV | 0 | 158.454 | 155.148 | 155.044 | 154.675 | 154.676 | 154.676 |
Ministerie van BZ | 91.659 | 104.282 | 96.670 | 93.840 | 93.340 | 93.340 | 93.340 |
Ministerie van BZK | 15.305 | 18.773 | 19.500 | 19.500 | 19.500 | 19.500 | 19.500 |
Ministerie van IenW | 12.776 | 12.406 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Ministerie van OCW | 3.857 | 4.050 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
Ministerie van JenV | 391 | 709 | 730 | 730 | 730 | 730 | 730 |
Ministerie van SZW | 231 | 229 | 230 | 230 | 230 | 230 | 230 |
Ministerie van VWS | 426 | 418 | 420 | 420 | 420 | 420 | 420 |
Overig | 1.491 | – | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 126.136 | 299.322 | 288.298 | 285.364 | 284.495 | 284.496 | 284.496 |
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)
RVO.nl voert opdrachten uit in het kader van eerlijke en verantwoorde landbouw en visserij. Economisch perspectief, duurzaamheid en welzijn bij het produceren in verbondenheid door boeren, tuinders en vissers staat centraal. Belangrijk hierbij is het herstel en behoud van Nederlandse natuur. Een belangrijk doel is ook om de internationale koppositie van de agrarische sector te verstevigen met een nadruk op het benutten van kennis en innovatie. Daarmee draagt Nederland bij aan de aanpak van het wereldvoedselvraagstuk. Regelingen die worden uitgevoerd door RVO.nl zijn onder andere het Europees Gemeenschappelijk Landbouw- en Visserijbeleid, de Mestwetgeving en het beleid met betrekking tot Visserij, Natuur en dierenwelzijn & -gezondheid.
Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ)
RVO.nl voert activiteiten uit namens de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Omdat de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking voor de uitvoering van het programma gebruik maakt van het apparaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken worden deze bijdragen hier toegekend aan het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De expertise en inzet van RVO.nl is met name toegespitst op Duurzame handel en investering en Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water. Met uitzondering van de versterking van internationale handelssystemen komen al deze pijlers in het opdrachtenpakket van RVO.nl terug. Buitenlandse Zaken zet voor duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water in op een toename van voedselzekerheid en op verbeterd waterbeheer, drinkwater en sanitatie. Daarnaast onder duurzame ontwikkeling op duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, het tegengaan van klimaatverandering en het vergroten van de weerbaarheid van de bevolking tegen onafwendbare klimaatverandering. In de raming is rekening gehouden met de oprichting van Invest-NL per 1 maart 2019. Dit effect draagt voor ca. € 10 mln bij aan de krimpende opdracht vanuit BZ.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
De opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties betreft onder meer de implementatie van de herziene Europese richtlijn energieprestatie gebouwen EPBD (Energy Performance of Buildings Directive, waaronder het energielabel voor woonconsumenten), de implementatie van het SER-akkoord voor het onderdeel «gebouwde omgeving», het begeleiden van expertteams op het gebied van kantorentransformatie, particulier opdrachtgeverschap en de uitvoering van het programma bevolkingsdaling. De stijging van de opdracht ten opzichte van de begroting van 2018 is te verklaren door de overgang van opdrachten van DG B&I naar BZK voor ca. € 8 mln.
Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W)
Het opdrachtenpakket van I&W betreft regelingen op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid. Het werkpakket bestaat onder andere uit het programma Van Afval naar Grondstof, en de milieu investeringsaftrek (MIAVAMIL).
2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EU | 2.027 | 2.332 | 2.610 | 2.610 | 2.610 | 2.610 | 2.610 |
Leges dierenregistraties | 5.772 | 4.113 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leges Overige regelingen AGRO | 2.415 | 2.300 | 2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leges Mest | 689 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergunningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Provincies | 24.245 | 20.615 | 21.710 | 21.710 | 21.710 | 21.710 | 21.710 |
Overig | 5.341 | 436 | 1.090 | 1.220 | 1.350 | 1.350 | 1.350 |
Totaal | 40.489 | 29.796 | 27.710 | 25.540 | 25.670 | 25.670 | 25.670 |
De omzet derden heeft betrekking op opdrachten voor de Europese Unie, de provincies en een aantal kleinere opdrachtgevers waaronder gemeenten. De begroting 2019 en daarop volgende jaren bevat voor de opdracht voor de provincies naast de omzet voor het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer tevens de omzet voor de uitvoering van het Plattelandsontwikkelingsprogramma 3 van de opdrachtgever LNV. De omzet voor Provincies is in lijn gebracht met de gerealiseerde omzet van de afgelopen jaren en geeft daarmee een reëler beeld. De uitvoeringskosten met betrekking tot de leges dierenregistraties zijn in de begroting voor 2019 onderdeel van de opdracht van LNV, Omzet overige departementen.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Door het lagere opdrachtenpakket in 2019 ten opzichte van de begroting 2018 (tot en met de 1e suppletoire) dalen de personele kosten met € 33,5 mln.
Uitgangspunt voor RVO.nl is om de reeds in 2014 ingezette dalende lijn van externe inhuur in 2019 verder voort te zetten. In 2014 was het percentage externe inhuur 22% in relatie tot het eigen personeel en in 2017 18%.
De inzet van RVO.nl is om de opdrachten zo veel mogelijk met ambtelijke krachten uit te voeren. Echter vanwege het wisselende opdrachtenpakket, piekmomenten in de uitvoering, specifieke (tijdelijk noodzakelijke expertise) en de spanning op de arbeidsmarkt, is de inzet van ambtenaren niet altijd mogelijk. Het inzetten van externe inhuur biedt dan de flexibiliteit om efficiënt en effectief met dit spanningsveld om te gaan. RVO tracht immer hier een optimale balans in te vinden.
Materiële kosten
De totale materiële kosten zijn voor 2019 geraamd op € 205,8 mln. Dit is een daling van € 23,2 mln ten opzichte van de begroting 2018 (tot en met de 1e suppletoire). Ook deze daling hangt samen met de daling van het opdrachtenpakket. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte materiële kosten. Directe materiële kosten zijn kosten die direct verband houden met de uitvoering van opdrachten. Hiertoe behoren onder andere kosten ten behoeve van de exploitatie van de Netherlands Business Support Offices, de buitenkantoren van de Foreign Investment Agency (NFIA) en Technisch Wetenschappelijke Attaché (TWA) en kosten voor de uit te voeren regelingen.
Onderdeel van de materiële kosten vormen de bijdragen aan SSO’s. Deze bestaan uit kosten voor producten en diensten van DICTU (€ 89,9 mln) en het Rijksvastgoedbedrijf voor de huisvestingskosten (€ 22,6 mln). De totale bijdrage aan deze SSO’s in 2019 bedraagt daarmee € 112,5 mln.
2017 Stand Slotwet | 2018 1e suppletoire begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 31.695 | 69.001 | 60.086 | 60.466 | 57.847 | 54.118 | 50.485 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 547.707 | 460.789 | 511.005 | 444.333 | 440.329 | 439.641 | 448.818 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 524.229 | – 463.128 | – 502.626 | – 436.452 | – 431.559 | – 430.886 | – 439.860 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 23.478 | – 2.339 | 8.379 | 7.881 | 8.770 | 8.755 | 8.958 |
–/– totaal investeringen | – 10.043 | – 12.100 | – 12.500 | – 10.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 | |
+/+totaal boekwaarde desinvesteringen | 6.313 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.730 | – 12.100 | – 12.500 | – 10.000 | – 8.000 | – 8.000 | – 8.000 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 1.783 | – 6.576 | – 7.999 | – 10.499 | – 12.499 | – 12.388 | – 10.120 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 19.341 | 12.100 | 12.500 | 10.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 17.558 | 5.524 | 4.501 | – 499 | – 4.499 | – 4.388 | – 2.120 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) | 69.001 | 60.086 | 60.466 | 57.847 | 54.118 | 50.485 | 49.322 |
2017 Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Verhouding direct/indirect personeel | 88% | 84% | 84% | 84% | 84% | 84% | 84% |
Outputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Tariefindex in reële termen | 99,90% | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Totaal aantal ambtelijk fte werkzaam excl. externe inhuur | 3.229 | 3.250 | 3.170 | 3.170 | 3.170 | 3.170 | 3.170 |
Saldo baten en lasten als percentage van totale baten | 0,10% | ||||||
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Klanttevredenheid | 7,2 | 7,2 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
Gehonoreerde bezwaarschriften | 34% | 34% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% |
RVO.nl maakt zijn «overhead» inzichtelijk met de indicator die het percentage geeft van de directe personele kosten als onderdeel van de totale personele kosten. Hoe hoger dit percentage van directe personele kosten, hoe lager de overhead. RVO.nl streeft voor het totaal van de organisatie naar een percentage van 84% (overhead: 16%). Daarnaast verwacht RVO de fluctuaties in het opdrachtenpakket op te vangen met externe inhuur. Hierdoor zal onder verder gelijkblijvende omstandigheden de ambtelijke bezetting in grote lijnen stabiel blijven vanaf 2020. De klanttevredenheid meet RVO.nl per kwartaal.