Het verdiepingshoofdstuk bestaat uit een cijfermatig overzicht per artikel. Bij ieder artikel wordt eerst de opbouw van de stand vanaf de ontwerpbegroting 2018 tot aan de stand ontwerpbegroting 2019 vermeld. Daarna worden de belangrijkste nieuwe mutaties toegelicht.
De nieuwe begrotingsmutaties zijn toegelicht voor zover de kasbedragen in 2018 groter zijn dan € 5 miljoen.
Artikel 1 Volksgezondheid
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 666.585 | 683.262 | 652.695 | 647.837 | 667.093 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 9.520 | 7.514 | 9.172 | 9.041 | 9.041 | 9.041 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 7.000 | 6.000 | 6.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Nieuwe mutaties | – 11.440 | 30.978 | 13.012 | 14.555 | 13.854 | 677.496 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 674.665 | 730.754 | 683.879 | 676.433 | 694.988 | 691.537 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
De Staat is aansprakelijk gesteld voor het ontstaan van narcolepsie bij een aantal kinderen die in 2009 zijn gevaccineerd tegen de Mexicaanse griep. Om een verdere rechtsgang te voorkomen wordt gewerkt aan een schikking. Dit traject vergt meer tijd dan voorzien omdat, in goed overleg met de belanghebbenden, een zorgvuldig proces wordt doorlopen waarbij onder meer onafhankelijke deskundigen dienen te worden geraadpleegd. Dit leidt tot een kasschuif waarbij € 5 miljoen van 2018 naar 2019 wordt overgeheveld. | – 5.000 | 5.000 | ||||
Voor de Niet-Invasieve Prenatale Test (NIPT) is eerder structureel geld toegevoegd aan het MSZ-kader vanaf 2017. Voor de jaren 2017, 2018 en 2019 is de NIPT gefinancierd via een subsidieregeling en zijn deze middelen overgeheveld naar de VWS-begroting. Aangezien in het Regeerakkoord is opgenomen dat de NIPT niet in het basispakket wordt opgenomen en de subsidie wordt voortgezet, worden nu ook de beschikbare middelen vanaf 2020 overgeheveld van het kader MSZ naar de VWS-begroting. | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | ||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 8.403 | 11.903 | 11.903 | 11.903 | 11.903 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11.903 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 8.403 | 11.903 | 11.903 | 11.903 | 11.903 | 11.903 |
Artikel 2 Curatieve zorg
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.521.459 | 3.202.760 | 3.252.854 | 3.372.849 | 3.477.608 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 2.100 | 28.100 | 11.500 | – 20.100 | – 11.500 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 15.081 | – 20.205 | 10.089 | – 42.074 | – 24.313 | 88.506 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 14.901 | – 33.068 | – 16.756 | – 15.130 | – 54.793 | 3.369.522 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.493.577 | 3.177.587 | 3.257.687 | 3.295.545 | 3.387.002 | 3.458.028 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft de bijstelling van de rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | – 108.100 | – 109.600 | – 118.700 | – 135.400 | – 19.000 | |
Het informatie-uitwisselingsprogramma in de ggz (VIPP ggz) is erop gericht dat instellingen daadwerkelijk de digitale basis op orde brengen om gestandaardiseerd, veilig en met regie van de patiënt gegevensuitwisseling mogelijk te maken. De kasschuif is om twee redenen nodig. Ten eerste omdat er in de eerste planning onvoldoende rekening gehouden was met de aanloopfase (opzet en uitwerking subsidieregeling) om de middelen daadwerkelijk ter beschikking te kunnen stellen. Er wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan een subsidieregeling voor instellingen zodat deze de middelen kunnen benutten. Ten tweede omdat de instellingen hebben aangegeven dat zij twee jaar nodig hebben om de gevraagde resultaten te kunnen realiseren. Het gevolg is dat veel patiënten in de ggz niet op 1 januari 2020 al volgens de MedMij-standaarden over hun gegevens kunnen beschikken, maar dat dit pas in de loop van 2020 wordt gerealiseerd | – 9.200 | 9.200 | ||||
Het beroep op de overgangsregeling voor medisch specialisten is lager dan verwacht. Inschatting is dat de medisch specialisten nog even de kat uit de boom kijken zolang dit nog kan. Volgend jaar loopt de regeling af; verwachting is dat voor volgend jaar wel een fors beroep op deze regeling wordt gedaan. Middelen worden daarom doorgeschoven naar 2019. | – 5.167 | 5.167 | ||||
De Staat is aansprakelijk gesteld voor het ontstaan van narcolepsie bij een aantal kinderen die in 2009 zijn gevaccineerd tegen de Mexicaanse griep. Om een verdere rechtsgang te voorkomen heeft Minister Schippers in 2014 opdracht gegeven aan het RIVM en de Landsadvocaat om toe te werken naar een schikking zonder erkenning van aansprakelijkheid. Dit traject vergt meer tijd dan voorzien omdat, in goed overleg met de belanghebbenden, een zorgvuldig proces wordt doorlopen waarbij onder meer onafhankelijke deskundigen dienen te worden geraadpleegd. Het proces vergt uiterste secure om precedentwerking te voorkomen. Daarom wordt voorgesteld om € 5 miljoen van 2018 naar 2019 door te schuiven. | – 5.000 | 5.000 | ||||
Het budget voor de expertisefunctie zintuiglijk gehandicapten is overgeheveld van artikel 2 curatieve zorg naar artikel 4. De opdracht wordt uitgevoerd door ZonMw. | – 22.332 | – 22.332 | – 22.332 | – 22.332 | – 22.332 | – 22.332 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.053 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 | 1.053 |
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.905.370 | 3.929.571 | 4.000.617 | 4.068.804 | 4.138.773 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 30.400 | – 36.300 | – 7.700 | 112.200 | 245.350 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 7.036 | 55.196 | 34.774 | 34.954 | – 51.361 | 142.289 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 45.300 | 44.300 | 44.300 | 23.300 | 23.300 | 23.300 |
Nieuwe mutaties | – 12.271 | 1.172.251 | 3.391.036 | 5.392.483 | 6.207.196 | 11.367.331 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.975.835 | 5.165.018 | 7.463.027 | 9.631.741 | 10.563.258 | 11.532.920 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Voor de inzet van de expertise van de specialist ouderengeneeskunde in de eerstelijn (kernteams ouderen in de wijk) en in de verbinding naar de spoedzorg wordt een bedrag van € 6 miljoen structureel via een ijklijn overgeboekt naar het budget voor de zorgkantoren. | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 |
De subsidieregeling e-health thuis heeft als doel om zoveel mogelijk mensen (met name ouderen) te ondersteunen in hun wens om langer thuis te wonen door het opschalen en structureel maken van initiatieven waar e-health wordt benut om integrale (en veilige) ouderenzorg thuis te realiseren. Hier worden in de periode 2019–2021 middelen voor gereserveerd. | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||
Middels een subsidieregeling worden gemeenten gestimuleerd om met behulp van woningcorporaties, projectontwikkelaars, burgerinitiatieven en/of zorgaanbieders een projectplan in te dienen voor de opzet van nieuwe woonzorgarrangementen. Hier worden in de periode 2019–2021 aanvullende middelen voor gereserveerd. | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||
«VIPP care» (Versnellingsprogramma Informatie uitwisseling Patiënt Professional) heeft als doel om de informatiehuishouding van alle zorgaanbieders in de langdurige zorg (extramuraal en intramuraal) geschikt te maken voor informatie-uitwisseling met een digitale gezondheidsomgeving (PGO) waar alle cliënten desgewenst de beschikking over krijgen. Hier worden in de periode 2019–2021 middelen voor gereserveerd. | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||
Dit betreft de bijstelling van de rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | 19.100 | 85.500 | 19.000 | 27.900 | – 49.600 | 120.900 |
Dit betreft € 35,6 miljoen die in mindering is gebracht op het gemeentefonds voor de bekostiging van de SVB voor de uitvoeringskosten van het pgb-trekkingsrecht voor de Wmo 2015 en de Jeugdwet tezamen. | 0 | 35.647 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Met ingang van 2019 wordt het (verwachte) negatieve saldo van het Fonds Langdurige Zorg (FLZ) jaarlijks weggewerkt door een even grote Rijksbijdrage Wlz in het fonds te storten. Een negatief saldo roept het onbedoelde en onjuiste beeld op dat er onvoldoende budget is om zorg te leveren. De Rijksbijdrage heeft een puur administratief karakter en heeft dus geen materiële betekenis. De raming voor 2019 bedraagt circa € 1,1 miljard en loopt in latere jaren op vanwege de oploop van de Wlz-uitgaven. Zie voorts paragraaf 4.3.2 van het Financieel Beeld Zorg over de financiering van de Wet Langdurige Zorg. | 0 | 1.000.000 | 3.300.000 | 5.300.000 | 6.200.000 | 7.000.000 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.441 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 | 3.441 |
Artikel 4 Zorgbreed beleid
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.083.233 | 1.070.693 | 1.052.831 | 1.036.360 | 965.650 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 11.750 | 16.750 | 16.750 | 14.100 | 11.100 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 21.488 | 45.908 | 23.248 | 24.611 | 21.250 | 19.331 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 12.700 | 12.700 | 9.400 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Nieuwe mutaties | 35.832 | 65.710 | 38.532 | 27.724 | 15.683 | 982.849 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 1.165.003 | 1.211.761 | 1.140.761 | 1.105.795 | 1.016.683 | 1.005.180 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Het budget voor de expertisefunctie zintuiglijk gehandicapten is overgeheveld van artikel 2 curatieve zorg naar artikel 4. De opdracht wordt uitgevoerd door ZonMw. | 22.332 | 22.332 | 22.332 | 22.332 | 22.332 | 22.332 |
De uitvoeringskosten bij het CAK vallen lager uit als gevolg van de invoering van het abonnementstarief Wmo. | – 5.000 | – 5.000 | – 10.000 | – 15.000 | – 15.000 | |
De (voorlopige) beoordelingen van de eerste call van ZonMw laten zien dat er voor 2018 extra budget nodig is voor de experimenten MDT. Hiervoor is budget overgeheveld van 2019 naar 2018. | 6.340 | – 6.340 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 68.860 | 64.760 | 64.760 | 64.760 | 64.760 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 4.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 2.500 | – 6.100 | – 6.400 | – 6.400 | – 6.40 | 58.360 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 70.960 | 58.660 | 58.360 | 58.360 | 58.360 | 58.360 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Er worden een aantal aanpassingen gedaan binnen de wanbetalersregeling. Bij uitstroom uit de wanbetalersregeling wordt de resterende schuld bij het CAK kwijtgescholden en daarnaast komt er een uitstroomregeling voor wanbetalers onder bewind. Deze aanpassingen leiden tot lagere ontvangsten. | – 2.500 | – 5.000 | – 4.900 | – 4.900 | – 4.900 | – 4.900 |
Artikel 5 Jeugd
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 90.135 | 83.226 | 85.524 | 67.633 | 67.536 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 43.381 | 17.405 | 16.905 | 16.875 | 5.375 | 2.375 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 819 | 473 | 531 | 636 | 1.136 | 68.781 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 134.335 | 101.104 | 102.960 | 85.144 | 74.047 | 71.156 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 4.508 | 4.508 | 4.508 | 4.508 | 4.508 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | – 4.423 | – 4.423 | – 4.423 | 85 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 4.508 | 4.508 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Artikel 6 Sport
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 136.135 | 142.078 | 140.341 | 141.057 | 142.938 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 60.755 | – 4.820 | – 5.820 | – 2.770 | – 1.770 | 9.730 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 12.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Nieuwe mutaties | 5.435 | 257.240 | 257.692 | 256.438 | 255.087 | 393.251 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 92.815 | 409.498 | 407.213 | 409.725 | 411.255 | 412.981 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Door een uitspraak van het Hof van Justitie van de EU is de BTW-vrijstelling voor sport verbreed. Dit leidt tot een financieel nadeel voor gemeenten en sportverenigingen. Zij zullen hiervoor worden gecompenseerd. De «Regeling specifieke uitkering stimulering sport» beoogt daarom de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen door gemeenten te stimuleren, waar de mogelijkheid tot BTW-aftrek is vervallen. | 0 | 152.000 | 152.000 | 152.000 | 152.000 | 152.000 |
Met de subsidieregeling stimulering bouw en onderhoud sportaccommodaties kunnen sportaanbieders (sportverenigingen, stichtingen en andere niet-winstbeogende investeerders in sportaccommodaties) een subsidie aanvragen voor de bouw of het onderhoud van sportaccommodaties, of voor de aanschaf of het onderhoud van sportmaterialen. | 0 | 87.000 | 87.000 | 87.000 | 87.000 | 87.000 |
Voor het uitvoeren van het sportakkoord is extra budget beschikbaar gesteld. | 3.000 | 12.000 | 12.000 | 11.000 | 10.000 | 10.000 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 740 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 | 740 |
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 272.798 | 255.318 | 240.176 | 225.662 | 211.415 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 7.285 | 5.567 | 5.159 | 4.761 | 4.383 | 201.750 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 279.958 | 260.760 | 245.210 | 230.298 | 215.673 | 201.625 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 901 | 901 | 901 | 901 | 901 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 901 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 901 | 901 | 901 | 901 | 901 | 901 |
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 5.265.822 | 5.736.128 | 6.028.362 | 6.484.229 | 6.817.525 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | – 16.731 | 14.121 | 65.587 | – 117.480 | – 216.876 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 237.143 | – 67.600 | – 44.400 | – 27.500 | 193.800 | 442.149 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 402.600 | – 630.800 | – 664.300 | – 635.400 | – 667.600 | 6.098.900 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 4.609.348 | 5.051.849 | 5.385.249 | 5.703.849 | 6.126.849 | 6.541.049 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft de bijstelling van de zorgtoeslag naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | – 637.900 | – 698.400 | – 708.700 | – 662.900 | – 473.800 | – 255.951 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 9 Algemeen
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 33.140 | 35.264 | 40.221 | 45.455 | 40.223 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 8.685 | – 9.775 | – 14.775 | – 14.775 | – 14.775 | – 14.775 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 2.315 | 100 | 92 | 193 | 93 | 40.315 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 39.510 | 25.589 | 25.538 | 30.873 | 25.541 | 25.540 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 632 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 632 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 272.223 | 263.467 | 259.281 | 258.247 | 257.869 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 52.935 | 35.267 | 26.104 | 17.309 | 14.859 | 15.294 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 1.000 | 1.000 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Nieuwe mutaties | 33.175 | 11.058 | 11.682 | 11.486 | 7.424 | 261.975 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 359.583 | 311.042 | 298.017 | 287.992 | 281.102 | 277.969 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
De bijdrage van het RIVM en het CIBG voor de kosten van SSC/ICT 2018 wordt op het ontvangstenbudget geboekt. Dit is het gevolg van het feit dat dit baten-lastenagentschappen zijn. Om de betalingen aan SSC/ICT te verrichten worden de ontvangsten via een desaldering omgezet naar het uitgavenbudget. | 8.048 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 11.679 | 6.633 | 6.529 | 6.520 | 6.520 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 11.899 | – 276 | – 126 | – 126 | – 126 | – 126 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 12.239 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.520 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 35.817 | 6.357 | 6.403 | 6.394 | 6.394 | 6.394 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
De bijdrage van het RIVM en het CIBG voor de kosten van SSC/ICT 2018 wordt op het ontvangstenbudget geboekt. Om de betalingen aan SSC/ICT te kunnen verrichten worden de ontvangsten via een desaldering toegevoegd aan het uitgavenbudget. | 8.048 |
Artikel 11 Nog onverdeeld
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | – 16.222 | – 19.005 | – 19.136 | – 19.180 | – 19.186 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 80.373 | 74.711 | 70.882 | 51.659 | 49.660 | 49.382 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 90.584 | – 86.875 | – 83.366 | – 65.224 | – 62.885 | – 82.043 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | – 26.433 | – 31.169 | – 31.620 | – 32.745 | – 32.411 | – 32.661 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Dit betreft de toedeling van de loonbijstelling 2018 naar de andere onderdelen van de begroting. | – 69.286 | – 67.773 | – 64.294 | – 63.128 | – 61.333 | – 61.035 |
Totaal wordt voor de jaren 2018–2021 3 keer € 36 miljoen beschikbaar gesteld voor het Transformatiefonds. Deze middelen gaan deel uitmaken van een nieuwe decentralisatie-uitkering. De helft van deze middelen zijn reeds bij eerste suppletoire begroting vanaf de aanvullende post toegevoegd aan dit artikel. De andere helft wordt vanuit het Uitgavenplafond zorg naar de begroting overgeheveld. | 18.000 | 18.000 | 18.000 | |||
Aan het gemeentefonds is € 36 miljoen overgeboekt voor het Transformatiefonds. Deze middelen gaan deel uitmaken van een nieuwe decentralisatie-uitkering. | – 36.000 | – 36.000 | – 36.000 |
Artikel 11 Nog onverdeeld
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Incidentele 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |