Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 692.928 | 0 | 692.928 | ‒ 2.980 | 689.948 | 4.251.560 | ‒ 648 | 32.645 | 296.745 |
waarvan betalingsverplichtingen | 692.928 | 0 | 692.928 | ‒ 2.980 | 689.948 | 4.251.560 | ‒ 648 | 32.645 | 296.745 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 0 | 33.000 | 297.000 |
Kapitaalinjectie Invest Internationaal | 247.000 | 0 | 247.000 | 0 | 247.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaaluitbreiding TenneT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.250.000 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichtingen | 15.928 | 0 | 15.928 | ‒ 2.980 | 12.948 | 1.560 | ‒ 648 | ‒ 355 | ‒ 255 |
Uitgaven | 692.928 | 0 | 692.928 | 719.937 | 1.412.865 | 1.560 | 489.352 | 992.645 | 1.416.745 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||
Garanties | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling Bijzondere Financiering | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 0 | 0 | 0 | 722.917 | 722.917 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening KLM | 0 | 0 | 0 | 722.917 | 722.917 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 10.908 | 0 | 10.908 | ‒ 2.980 | 7.928 | 1.560 | ‒ 648 | ‒ 355 | ‒ 255 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 3.908 | 0 | 3.908 | ‒ 229 | 3.679 | ‒ 1.071 | ‒ 648 | ‒ 355 | ‒ 255 |
Opstart Invest-NL | 7.000 | 0 | 7.000 | ‒ 2.751 | 4.249 | 2.631 | 0 | 0 | 0 |
Vermogensverschaffing | 577.000 | 0 | 577.000 | 0 | 577.000 | 0 | 490.000 | 993.000 | 1.417.000 |
Kapitaalinjectie Invest International | 247.000 | 0 | 247.000 | 0 | 247.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 0 | 33.000 | 297.000 |
Kapitaaluitbreiding TenneT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 490.000 | 960.000 | 1.120.000 |
Vermogensonttrekking | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | |||||||||
Ontvangsten | 815.850 | 0 | 815.850 | ‒ 183.332 | 632.518 | ‒ 175.914 | ‒ 189.071 | 46.094 | ‒ 295.713 |
Garanties | 18.000 | 0 | 18.000 | ‒ 6.387 | 11.613 | 0 | ‒ 12.000 | 0 | 21.467 |
Premieontvangsten garantie KLM | 18.000 | 0 | 18.000 | ‒ 6.387 | 11.613 | 0 | ‒ 12.000 | 0 | 21.467 |
Leningen | 58.350 | 0 | 58.350 | ‒ 36.945 | 21.405 | ‒ 20.914 | ‒ 22.071 | ‒ 22.906 | ‒ 20.180 |
Renteontvangsten lening KLM | 58.350 | 0 | 58.350 | ‒ 36.945 | 21.405 | ‒ 20.914 | ‒ 22.071 | ‒ 22.906 | ‒ 20.180 |
Vermogensonttrekking | 735.000 | 0 | 735.000 | ‒ 140.000 | 595.000 | ‒ 155.000 | ‒ 155.000 | 69.000 | ‒ 297.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen | 635.000 | 0 | 635.000 | ‒ 155.000 | 480.000 | ‒ 170.000 | ‒ 170.000 | 55.000 | ‒ 65.000 |
Winstafdracht DNB | 0 | 0 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 14.000 | ‒ 232.000 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: rente-inkomsten ESM | 0 | 0 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 14.000 | 18.000 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Kapitaalinjectie Invest-NL
In 2020 was € 330 miljoen in de begroting beschikbaar voor de kapitaalinjectie in Invest-NL. Deze middelen bleken in dat jaar niet nodig te zijn, maar pas in latere jaren. Om het ter beschikking gestelde kapitaal van € 1,7 miljard voor Invest-NL in stand te houden, wordt met deze begrotingsmutatie € 330 miljoen in 2024 en 2025 opgenomen. Hiermee is de komende jaren jaarlijks € 330 mln. beschikbaar met als laatste € 297 mln. in 2025.
Kapitaaluitbreiding TenneT
TenneT heeft, zoals toegelicht in de TK-brief van 31 maart 202116, aangegeven € 4,25 mld. kapitaalbehoefte te verwachten in de periode 2023-2030 voor investeringen in het Nederlandse elektriciteitsnet. In deze brief is ook aangegeven dat het voornemen nog steeds is de kapitaalbehoefte van het Nederlandse deel in te vullen door een storting van de Nederlandse staat. De voorgenomen stortingen worden nu voor de huidige meerjarenperiode opgenomen in de begroting. Omdat de eerste storting pas in 2023 plaats zal vinden en de schattingen de komende jaren nog kunnen wijzigen (zoals de afgelopen jaren ook is gebeurd), worden de tranches conditioneel beschikbaar gesteld. Het uitgangspunt is dat de staat als aandeelhouder pas additioneel kapitaal ter beschikking stelt op het moment dat TenneT dit daadwerkelijk nodig heeft voor het behoud van de kredietwaardigheid. Daarom zal in 2022 door een extern deskundige (in opdracht van de staat) worden getoetst hoeveel kapitaal nodig is en of de geraamde bedragen aanpassing behoeven. Daarna worden ook de formele overeenkomsten tussen de staat en TenneT opgesteld en getekend.
Uitgaven
Kapitaalinjectie Invest-NL
Zie toelichting hierboven onder verplichtingen.
Kapitaaluitbreiding TenneT
Zie toelichting hierboven onder verplichtingen.
Leningen
KLM heeft in 2020 in totaal € 277,1 mln. getrokken uit de door de Staat verstrekte lening van maximaal € 1 mld. De resterende € 723 mln. wordt overgeheveld naar 2021.
Ontvangsten
Garanties
Premieontvangsten garantie KLM
De premieontvangsten voor de door de Staat verstrekte garantie aan de banken voor KLM worden ontvangen op basis van een gebroken boekjaar. De raming van de verwachte premieontvangsten wordt met ‒ € 6,4 mln. bijgesteld.
Leningen
Renteontvangsten lening KLM
De rente-ontvangsten voor de door de Staat verstrekte lening aan KLM worden ontvangen op basis van een gebroken boekjaar. KLM heeft in 2020 ook minder getrokken uit de directe lening dan initieel voorzien. De raming wordt op basis van voorgaande met ‒ € 36,9 mln. bijgesteld.
Vermogensonttrekking
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen
De meest recente informatie over het verwachte dividend van de staatsdeelnemingen laat in de meeste jaren een tegenvaller zien. In 2021 komt de tegenvaller van ‒ € 155 mln. onder andere door het verlengde dringende advies van de Europese Centrale Bank (ECB) aan financiele instellingen om naar aanleiding van de Coronacrisis niet of zeer terughoudend te zijn met het doen van winstuitkeringen. Enkele deelnemingen hebben verder zwaar te leiden onder de Coronacrisis, waardoor hier voor enkele jaren geen dividenden verwacht worden. Daarnaast zijn er ook deelnemingen die weinig last van de Coronacrisis ondervinden en een positieve bijstelling van de verwachte dividenduitkering hebben.
Winstafdracht DNB
De meerjarenraming van de winstafdracht DNB wordt op nihil gesteld. DNB krijgt volgens de laatste raming te kampen met verliezen en oplopende risico's, als gevolg van (verwachte) ontwikkelingen in de rente en het ECB-beleid (zoals het coronagerelateerde inkoopprogramma Pandemic Emergency Purchase Programme (PEPP) en financieringsprogramma's voor banken Targeted Longer-term Refinancing Operations (TLTRO)). Op dit moment overstijgen de totale risico's de totale buffers, waardoor er sprake is van een buffertekort. Zolang sprake is van een buffertekort wordt door DNB op basis van het kapitaalbeleid (met uitzondering van ESM-compensatie) geen dividend uitgekeerd aan de Staat.