Omschrijving | Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 26.053 | 0 | 26.053 | 7.912 | 33.965 | 924 | ‒ 1.035 | ‒ 1.328 | ‒ 1.428 |
waarvan betalingsverplichtingen | 26.053 | 0 | 26.053 | 7912 | 33.965 | 924 | ‒ 1035 | ‒ 1328 | ‒ 1428 |
Muntcirculatie | 5.500 | 0 | 5.500 | ‒ 3.199 | 2.301 | ‒ 3.031 | ‒ 3.027 | ‒ 3.027 | ‒ 3.027 |
Vakbekwaamheid | 4.600 | 0 | 4.600 | 300 | 4.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.010 | 0 | 2.010 | 0 | 2.010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage FEC | 2.887 | 0 | 2.887 | 0 | 2.887 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichtingen | 11.056 | 0 | 11.056 | 10.811 | 21.867 | 3.955 | 1.992 | 1.699 | 1.599 |
Uitgaven | 26.053 | 0 | 26.053 | 7.912 | 33.965 | 924 | ‒ 1.035 | ‒ 1.328 | ‒ 1.428 |
waarvan juridisch verplicht | 96% | ||||||||
Bekostiging | 7.240 | 0 | 7.240 | ‒ 706 | 6.534 | ‒ 889 | ‒ 1.234 | ‒ 1.527 | ‒ 1.627 |
Accountantskamer | 1.350 | 0 | 1.350 | 0 | 1.350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Muntcirculatie | 5.500 | 0 | 5.500 | ‒ 3.199 | 2.301 | ‒ 3.031 | ‒ 3.027 | ‒ 3.027 | ‒ 3.027 |
Afname munten in circulatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IMVO convenanten | 50 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 340 | 0 | 340 | 2.493 | 2.833 | 2.142 | 1.793 | 1.500 | 1.400 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 1.875 | 0 | 1.875 | ‒ 250 | 1.625 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve NHT | 875 | 0 | 875 | ‒ 250 | 625 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 |
Opdrachten | 9.357 | 0 | 9.357 | 8.910 | 18.267 | 1.460 | ‒ 154 | ‒ 154 | ‒ 154 |
Wijzer in geldzaken | 1.634 | 0 | 1.634 | 0 | 1.634 | 0 | ‒ 114 | ‒ 114 | ‒ 114 |
Vakbekwaamheid | 4.600 | 0 | 4.600 | 300 | 4.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten SRH | 0 | 0 | 0 | 1.650 | 1.650 | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
Schadeloosstelling SRH | 0 | 0 | 0 | 7.000 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 3.123 | 0 | 3.123 | ‒ 40 | 3.083 | ‒ 40 | ‒ 40 | ‒ 40 | ‒ 40 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 7057 | 0 | 7057 | ‒ 82 | 6.975 | 563 | 563 | 563 | 563 |
Bijdrage AFM BES-toezicht | 705 | 0 | 705 | 0 | 705 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.010 | 0 | 2.010 | 0 | 2.010 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage toezicht en handhaving MIF | 260 | 0 | 260 | ‒ 250 | 10 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Bijdrage PSD II | 195 | 0 | 195 | 168 | 363 | 363 | 363 | 363 | 363 |
Bijdrage FEC | 2.887 | 0 | 2.887 | 0 | 2.887 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 524 | 0 | 524 | 40 | 564 | 40 | 40 | 40 | 40 |
IASB | 420 | 0 | 420 | 0 | 420 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Caribean) Financial Action Task Force | 104 | 0 | 104 | 40 | 144 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Ontvangsten | 10.255 | 0 | 10.255 | 50 | 10.305 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 |
Bekostiging | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten muntwezen | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzer in geldzaken | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige ontvangsten | 6.800 | 0 | 6.800 | 50 | 6.850 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Muntcirculatie
De lagere uitgaven voor bekostiging (- € 3,2 mln.) zijn voornamelijk te verklaren door de nieuwe muntcontracten die zijn afgesloten tussen de Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) en De Nederlansche Bank (DNB) voor circulatiemunten en bijzondere munten voor verzamelaars. Daarnaast zullen er in 2021 geen circulatiemunten worden geslagen en geproduceerd, omdat er van alle muntsoorten al voldoende munten in omloop zijn.
Overig
De hogere kosten bij bekostiging (€ 2,5 mln.) zijn het gevolg van de uitvoeringstoets behorend bij het wetsvoorstel plan van aanpak witwassen en het verbod op contante betalingen voor handelaren vanaf 3.000 euro. Uit de uitvoeringstoets blijkt dat extra middelen nodig zijn om het toezicht op te zetten en uit te voeren. Het verbod op contante betalingen vloeit voort uit het plan van aanpak witwassen dat het kabinet op 30 juni 2019 aan de Tweede Kamer heeft gezonden15.
Opdrachten
De hogere uitgaven voor de schadeloosstelling van SRH (€ 7 mln.) betreffen de vergoeding van de proceskosten met betrekking tot de rechtszaak over SNS REAAL. Op 11 februari 2021 heeft de Ondernemingskamer van het Gerechtshof te Amsterdam uitspraak gedaan in de procedure rond de vaststelling van de omvang van schadeloosstelling, voortvloeiend uit de onteigening van SNS REAAL op 13 februari 2013. Wat betreft de vergoeding van de proceskosten is deze uitspraak onherroepelijk en vindt betaling plaats in 2021. In de Financiënbegroting 2020 stond onder artikel 2 (Financiële markten) reeds € 10 mln. begroot voor deze mogelijk te betalen kosten. Omdat de uitspraak niet in 2020 maar in 2021 heeft plaatsgevonden, zullen de betalingen ook in 2021 plaatsvinden.
De uitvoeringskosten SRH stijgen met € 1,7 mln. Gezien de omvang van een eventuele schadeloosstelling en de complexiteit van uitbetalen is extern advies nodig. Voor nu betreffen de concrete uitgaven, naast de schadeloosstelling, juridische- en uitvoeringskosten. Deze uitgaven waren reeds begroot in de eerste suppletoire begroting 2020, maar worden vanwege het verloop van de gerechtelijke procedure nu één jaar later verwacht.