Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | ‒ 4.129.465 | 0 | ‒ 4.129.465 | ‒ 836 | ‒ 4.130.301 | 679 | 4.085 | ‒ 9.766 | 599 | 26.194 |
Uitgaven | 34.035 | 0 | 34.035 | ‒ 2.098 | 31.937 | 679 | 4.085 | ‒ 9.766 | 599 | 26.194 |
Bekostiging | 7.847 | 0 | 7.847 | ‒ 54 | 7.793 | 409 | 0 | 0 | 0 | 7.900 |
Accountantskamer | 1.460 | 0 | 1.460 | 84 | 1.544 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.460 |
Muntcirculatie | 4.705 | 0 | 4.705 | ‒ 138 | 4.567 | 409 | 0 | 0 | 0 | 5.107 |
IMVO convenanten | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Overig | 1.652 | 0 | 1.652 | 0 | 1.652 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.303 |
Opdrachten | 14.777 | 0 | 14.777 | ‒ 3.637 | 11.140 | ‒ 103 | 3.697 | ‒ 10.169 | 181 | 6.452 |
Wijzer in geldzaken | 1.634 | 0 | 1.634 | 0 | 1.634 | 0 | 0 | 0 | 0 | 179 |
Vakbekwaamheid | 4.961 | 0 | 4.961 | 582 | 5.543 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.660 |
Uitvoeringskosten SRH | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schadeloosstelling SRH | 6.750 | 0 | 6.750 | ‒ 4.550 | 2.200 | ‒ 450 | 3.350 | ‒ 10.350 | 0 | 0 |
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 1.432 | 0 | 1.432 | 331 | 1.763 | 347 | 347 | 181 | 181 | 1.613 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 10.211 | 0 | 10.211 | 1.577 | 11.788 | 282 | 282 | 282 | 282 | 10.491 |
Bijdrage AFM BES-toezicht | 705 | 0 | 705 | 0 | 705 | 0 | 0 | 0 | 0 | 705 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.020 | 0 | 2.020 | 0 | 2.020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.020 |
Bijdrage toezicht en handhaving MIF | 460 | 0 | 460 | ‒ 460 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 460 |
Bijdrage PSD II | 558 | 0 | 558 | ‒ 558 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 558 |
Bijdrage FEC | 4.008 | 0 | 4.008 | 495 | 4.503 | 282 | 282 | 282 | 282 | 4.290 |
Overig | 2.460 | 0 | 2.460 | 2.100 | 4.560 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.458 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 625 | 0 | 625 | 0 | 625 | 0 | 0 | 0 | 0 | 625 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve NHT | 625 | 0 | 625 | 0 | 625 | 0 | 0 | 0 | 0 | 625 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 575 | 0 | 575 | 16 | 591 | 91 | 106 | 121 | 136 | 726 |
IASB | 441 | 0 | 441 | 0 | 441 | 0 | 0 | 0 | 0 | 441 |
(Caribean) Financial Action Task Force | 134 | 0 | 134 | 16 | 150 | 91 | 106 | 121 | 136 | 285 |
Ontvangsten | 10.209 | 0 | 10.209 | 0 | 10.209 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.450 |
Bekostiging | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.000 |
Ontvangsten muntwezen | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.000 |
Toename munten in circulatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzer in geldzaken | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 6.754 | 0 | 6.754 | 0 | 6.754 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.450 |
Overig | 6.754 | 0 | 6.754 | 0 | 6.754 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.450 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | ‒ 4.129.465 | 0 | ‒ 4.129.465 | ‒ 836 | ‒ 4.130.301 | 679 | 4.085 | ‒ 9.766 | 599 | 26.194 |
waarvan garantieverplichtingen | ‒ 4.163.500 | 0 | ‒ 4.163.500 | 1.262 | ‒ 4.162.238 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie SRF | ‒ 4.163.500 | 0 | ‒ 4.163.500 | 0 | ‒ 4.163.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie DGS BES | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie WAKO (kernongevallen) | 0 | 0 | 0 | 1.262 | 1.262 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie Stichting Waarborgfonds Motorverkeer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 34.035 | 0 | 34.035 | ‒ 2.098 | 31.937 | 679 | 4.085 | ‒ 9.766 | 599 | 26.194 |
Muntcirculatie | 4.705 | 0 | 4.705 | ‒ 138 | 4.567 | 409 | 0 | 0 | 0 | 5.107 |
Vakbekwaamheid | 4.961 | 0 | 4.961 | 582 | 5.543 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.660 |
Schadeloosstelling SRH | 6.750 | 0 | 6.750 | ‒ 4.550 | 2.200 | ‒ 450 | 3.350 | ‒ 10.350 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.020 | 0 | 2.020 | 0 | 2.020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.020 |
Bijdrage FEC | 4.008 | 0 | 4.008 | 495 | 4.503 | 282 | 282 | 282 | 282 | 4.290 |
Overige betalingsverplichtingen | 11.591 | 0 | 11.591 | 1.513 | 13.104 | 438 | 453 | 302 | 317 | 10.117 |
2024 | |
---|---|
juridisch verplicht | 75% |
bestuurlijk gebonden | 11% |
beleidsmatig gereserveerd | 14% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
Van de uitgaven op artikel 2 is in 2024 75% juridisch verplicht. Deze verplichte uitgaven (€ 23,9 mln.) bestaan voor het grootste deel uit uitgaven voor vakbekwaamheid (€ 5,5 mln.), muntcirculatie (€ 4,6 mln.), de bijdrage aan het Financieel Expertise Centrum (FEC) (€ 4,5 mln.), de bijdragen aan AFM en DNB voor het toezicht op de BES-eilanden (€ 2,7 mln.) en de uitgaven voor de schadeloosstelling SNS REAAL Holding (SRH) (€ 2,2 mln.).
De juridisch verplichte uitgaven aan vakbekwaamheid betreffen de kosten van de centrale Wft-examinering. Het inhoudelijk beheer van de Wft-examinering is opgedragen aan het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD), terwijl het functionele en technische beheer is ondergebracht bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Uitgangspunt is dat de uitgaven worden gefinancierd uit de examengelden (leges) die worden afgedragen aan het ministerie (zie ontvangsten overig). De daaromtrent gemaakte afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst met het CDFD en een overeenkomst met de DUO.
De juridisch verplichte uitgaven vanwege de muntcirculatie komen voort uit de Muntwet, de afspraken met DNB en de afspraken in muntcontract voor circulatiemunten en het muntcontract voor verzamelaarsmunten van DNB met de Koninklijke Nederlandse Munt (KNM). De afspraken betreffen onder meer de te verstrekken vergoedingen vanwege:
– de productie van circulatiemunten (hieronder vallen niet de aanschafkosten van de circulatiemunten);
– de productie en distributie van munten die speciaal voor verzamelaars worden geslagen;
– het verzorgen van de geldsomloop voor zover deze uit munten bestaat;
– het fungeren als Nationaal Analysecentrum voor Munten.
De bestuurlijk gebonden uitgaven (11%) hebben in hoofdzaak betrekking op de uitvoeringstoets van het verbod op cashbetalingen van € 3.000 of meer. De beleidsmatig gereserveerde uitgaven (14%) hebben betrekking op de implementatie en beheerskosten van de UBO-registers (Ultimate Beneficial Owners, uiteindelijke belanghebbenden).
Uitgaven
Opdrachten
Schadeloosstelling SNS REAAL Holding (SRH)
De gereserveerde budgetten voor de schadeloosstelling worden meerjarig aangepast. Aan de hand van een nieuwe inschatting van het totale belang van alle bezwaarzaken, kan een deel van de gereserveerde middelen vrijvallen.
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's
Overig
Door de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJEU) zijn eind 2022 de UBO-registers gesloten. Het geleidelijk ontsluiten van de registers kost meer tijd dan gedacht (juridisch en technisch complex). Hiermee zijn incidenteel extra kosten van € 2,1 mln. gemoeid.