Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.518.849 | 0 | 3.518.849 | 868.115 | 4.386.964 | 60.396 | 150.484 | ‒ 16.695 | ‒ 3.299 | 3.225.663 |
Uitgaven (1) + (2) | 3.475.108 | 0 | 3.475.108 | 127.003 | 3.602.111 | 167.672 | 111.664 | 68.732 | 67.947 | 3.341.156 |
(1) Apparaatsuitgaven | 3.240.867 | 0 | 3.240.867 | 133.161 | 3.374.028 | 107.397 | 73.233 | 45.529 | 44.298 | 3.157.540 |
Personele uitgaven | 2.743.451 | 0 | 2.743.451 | 140.455 | 2.883.906 | 106.928 | 72.764 | 45.060 | 43.829 | 2.708.310 |
Eigen personeel | 2.358.941 | 0 | 2.358.941 | 89.305 | 2.448.246 | 41.855 | 22.033 | 14.596 | 31.794 | 2.389.059 |
Inhuur externen | 376.097 | 0 | 376.097 | 51.150 | 427.247 | 32.316 | 14.151 | 4.232 | 4.232 | 310.838 |
Overig personeel | 8.413 | 0 | 8.413 | 0 | 8.413 | 32757 | 36580 | 26232 | 7803 | 8413 |
Materiële uitgaven | 497.416 | 0 | 497.416 | ‒ 7.294 | 490.122 | 469 | 469 | 469 | 469 | 449.230 |
ICT | 31.794 | 0 | 31.794 | 14 | 31.808 | 14 | 14 | 14 | 14 | 30.020 |
Bijdrage aan SSO's | 374.758 | 0 | 374.758 | ‒ 11.308 | 363.450 | ‒ 3.545 | ‒ 3.545 | ‒ 3.545 | ‒ 3.545 | 332.745 |
Overig materieel | 90.864 | 0 | 90.864 | 4.000 | 94.864 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 86.465 |
(2) Programma-uitgaven | 234.241 | 0 | 234.241 | ‒ 6.158 | 228.083 | 60.275 | 38.431 | 23.203 | 23.649 | 183.616 |
Garanties | 181 | 0 | 181 | 0 | 181 | 0 | 0 | 0 | 0 | 181 |
Garantie procesrisico's | 181 | 0 | 181 | 0 | 181 | 0 | 0 | 0 | 0 | 181 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 14.366 | 0 | 14.366 | 0 | 14.366 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.766 |
Waarderingskamer | 2.489 | 0 | 2.489 | 0 | 2.489 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2489 |
Kadaster | 2.933 | 0 | 2.933 | 0 | 2.933 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2933 |
Kamer van Koophandel | 341 | 0 | 341 | 0 | 341 | 0 | 0 | 0 | 0 | 341 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 8.603 | 0 | 8.603 | 0 | 8.603 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.003 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 2.983 | 0 | 2.983 | ‒ 196 | 2.787 | ‒ 196 | ‒ 196 | ‒ 196 | ‒ 196 | 3.387 |
Internationale Douaneraad | 196 | 0 | 196 | ‒ 196 | 0 | ‒ 196 | ‒ 196 | ‒ 196 | ‒ 196 | 0 |
Bijdrage overige (inter)nationale organisaties | 2.787 | 0 | 2.787 | 0 | 2.787 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.387 |
Opdrachten | 373.721 | 0 | 373.721 | 7.373 | 381.094 | 477 | ‒ 3.294 | ‒ 3.200 | ‒ 3.102 | 362.186 |
ICT opdrachten | 307.671 | 0 | 307.671 | 12.373 | 320.044 | 5.477 | 1.706 | 1.800 | 1.898 | 294.512 |
Overige opdrachten | 66.050 | 0 | 66.050 | ‒ 5.000 | 61.050 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | 67.674 |
Bijdrage aan agentschappen | 7.889 | 0 | 7.889 | 5.000 | 12.889 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 12.877 |
Bijdrage Logius | 4.287 | 0 | 4.287 | 0 | 4.287 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.275 |
Bijdrage overige agentschappen | 3.602 | 0 | 3.602 | 5.000 | 8.602 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 8.602 |
(Schade)vergoeding | 114.433 | 0 | 114.433 | ‒ 85.228 | 29.205 | 22.000 | 10.000 | 0 | 0 | 6.347 |
(Schade)vergoedingen | 111.041 | 0 | 111.041 | ‒ 85.228 | 25.813 | 22.000 | 10.000 | 0 | 0 | 2.955 |
Vergoeding proceskosten | 3.392 | 0 | 3.392 | 0 | 3.392 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.392 |
Rente | 154.423 | 0 | 154.423 | 66.893 | 221.316 | 32.994 | 26.921 | 21.599 | 21.947 | 180.277 |
Belasting- en invorderingsrente | 154.423 | 0 | 154.423 | 66.893 | 221.316 | 32.994 | 26.921 | 21.599 | 21.947 | 180.277 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ‒ 433.755 | 0 | ‒ 433.755 | 0 | ‒ 433.755 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 395.405 |
Toerekening uitgaven aan Douane | ‒ 215.786 | 0 | ‒ 215.786 | 0 | ‒ 215.786 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 216.510 |
Toerekening uitgaven aan Toeslagen | ‒ 217.969 | 0 | ‒ 217.969 | 0 | ‒ 217.969 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 178.895 |
Ontvangsten (3) + (4) | 209.851.332 | 0 | 209.851.332 | 421.821 | 210.273.153 | ‒ 7.597.401 | 5.219.630 | 14.479.540 | 24.271.584 | 253.611.528 |
Programma-ontvangsten (3) | 209.765.787 | 0 | 209.765.787 | 399.898 | 210.165.685 | ‒ 7.612.878 | 5.207.924 | 14.467.740 | 24.259.686 | 253.528.508 |
waarvan: Belastingontvangsten | 208.529.150 | 0 | 208.529.150 | 133.005 | 208.662.155 | ‒ 7.800.872 | 5.081.003 | 14.446.141 | 24.167.739 | 252.261.217 |
Bekostiging | 207.986 | 0 | 207.986 | 22.878 | 230.864 | 22.877 | 22.877 | 22.877 | 22.877 | 230.864 |
Doorbelasten kosten vervolging | 207.986 | 0 | 207.986 | 22.878 | 230.864 | 22.877 | 22.877 | 22.877 | 22.877 | 230.864 |
Rente | 817.779 | 0 | 817.779 | 216.246 | 1.034.025 | 137.348 | 76.275 | ‒ 29.047 | 41.301 | 797.786 |
Belasting- en invorderingsrente | 817.779 | 0 | 817.779 | 216.246 | 1.034.025 | 137.348 | 76.275 | ‒ 29.047 | 41.301 | 797.786 |
Boetes en schikkingen | 210.872 | 0 | 210.872 | 27.769 | 238.641 | 27.769 | 27.769 | 27.769 | 27.769 | 238.641 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 210.872 | 0 | 210.872 | 27.769 | 238.641 | 27.769 | 27.769 | 27.769 | 27.769 | 238.641 |
Apparaatsontvangsten (4) | 85.545 | 0 | 85.545 | 21.923 | 107.468 | 15.477 | 11.706 | 11.800 | 11.898 | 83.020 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.518.849 | 0 | 3.518.849 | 868.115 | 4.386.964 | 60.396 | 150.484 | ‒ 16.695 | ‒ 3.299 | 3.225.663 |
waarvan garantieverplichtingen | 336 | 0 | 336 | 0 | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | 336 |
Garantie procesrisico's | 336 | 0 | 336 | 0 | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | 336 |
waarvan overige verplichtingen | 3.518.513 | 0 | 3.518.513 | 868.115 | 4.386.628 | 60.396 | 150.484 | ‒ 16.695 | ‒ 3.299 | 3.225.327 |
2024 | |
---|---|
juridisch verplicht | 70% |
bestuurlijk gebonden | 1% |
beleidsmatig gereserveerd | 29% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
De uitgaven die in 2024 reeds zijn gedaan, zijn aangemerkt als juridisch verplicht. Inzake nog niet gerealiseerde uitgaven het volgende:
Uitgaven die vallen onder de rubriek «Rente» zijn voor 100% juridisch verplicht. Ze vloeien bijvoorbeeld voort uit de Algemene wet inzake rijksbelastingen (Awr) en de Invorderingswet 1990 (rente-uitgaven). De programma-uitgaven die vallen onder de rubrieken «Bijdragen aan ZBO's/RWT's», «Bijdragen aan (inter)nationale organisaties» en «Bijdragen aan agentschappen» zijn voor 100% bestuurlijk gebonden verplichtingen voor zover zij niet door getekende contracten al juridisch verplicht zijn. De bijdrage aan de Waarderingskamer is voor 100% bestuurlijk gebonden op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). Voor het Kadaster en de Kamer van Koophandel heeft de Belastingdienst samenwerkingsovereenkomsten voor gegevensuitwisseling die worden gebruikt bij de uitvoering van taken van de Belastingdienst. Ook bij de bijdragen aan Agentschappen en bijdragen aan Internationale organisaties geldt dat afspraken zijn gemaakt over de bijdragen en de dienstverlening, waardoor ook deze uitgaven als 100% bestuurlijk gebonden worden aangemerkt.
De overige programma-uitgaven betreffen met name de categorie «Opdrachten», waarvoor geldt dat deze gedeeltelijk als juridisch verplicht zijn aan te merken op het moment van het vaststellen van de begroting 2024. Hiervoor zijn dan bijvoorbeeld contracten gesloten ten behoeve van ICT en/of andere benodigde diensten voor de uitvoering van de primaire processen van de Belastingdienst. Voorbeelden hiervan zijn (verlenging van) licenties en onderhoudscontracten voor software en hardware. Een ander voorbeeld zijn de uitgaven voor papieren dienstverlening (brieven aan burgers en bedrijven). Over het algemeen geldt wel dat de niet-juridische verplichte uitgaven noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering van de primaire processen.
Verplichtingen
Overige verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt in 2024 met € 868 mln. verhoogd en in 2028 per saldo met circa € 3 mln. verlaagd. De mutaties in de verplichtingen zijn veelal gelijk aan de uitgavenmutaties. Waar de mutaties gelijk zijn aan de mutaties in de uitgaven wordt dit toegelicht onder 'Uitgaven'. Het verplichtingenbudget wordt in 2024 verhoogd vanwege een herijking als gevolg van onderhandelingen en besluitvorming betreffende meerjarige contracten. Een ophoging van het verplichtingenbudget is nodig voor het aangaan of verlengen van nieuwe contracten waarvoor al meerjarig kasbudget beschikbaar is. Dit is voornamelijk het geval bij Inhuur externen en Opdrachten ICT. Nieuwe aanbestedingen en verlenging van langdurige ICT-contracten zorgen naar verwachting voor een piek in 2024.
Uitgaven
Personele uitgaven
De personele uitgaven van de Belastingdienst worden hoger geraamd, € 140 mln. in 2024 en € 44 mln. in 2028. De belangrijkste oorzaken zijn:
– In 2024 wordt er € 33 mln. en structureel € 21 mln. ingezet om de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon te verbeteren en stabiliteit to borgen. De Belastingdienst zet in op het verbeteren van de productiviteit en efficiency en het werven en behouden van ervaren medewerkers. Een deel van de middelen is afkomstig van de Aanvullende Post voor dienstverlening bij de Belastingdienst en een deel wordt binnen de begroting van de Belastingdienst opgevangen.
– Er wordt om verschillende oorzaken budget overgeheveld van artikel 13 Toeslagen naar artikel 1 Belastingen. Ten eerste wordt er in verband met werkzaamheden door ketenpartners van UHT in 2024 circa € 37,1 mln. aan budget overgeheveld als gevolg van o.a. werkzaamheden door CAP (Centrale Administratieve Processen), KI&S (Klantinteractie & -services) en O&P (Organisatie & Personeel). Daarnaast wordt er in 2024 vanuit UHT circa € 16 mln. overgeheveld in verband met een correctie van de afdracht overhead in 2023.
– In 2024 wordt er € 25 mln. voor de uitvoering van herstel Box 3 beschikbaar gesteld vanuit de Aanvullende Post voor Box 3. Als gevolg van de lopende procedures rondom Box 3 zijn er nog veel extra werkzaamheden voor herstel Box 3, die eerder niet waren voorzien. Het gaat hier bijvoorbeeld om het voorbereiden en versturen van informatiebrieven of het afhandelen van ingebrekestellingen, maar ook het classificeren van ingekomen bezwaarschriften. Daarnaast zullen er ook reeds enkele werkzaamheden plaatsvinden voor de overbruggingswet (OBW) Box 3 (belastingjaar 2023 en 2024). Voor deze jaren zal het vooral werkzaamheden betreffen op het gebied van telefonie, klachten en verzoeken. Daarnaast vinden nu ook de voorbereidingen plaats voor mogelijk aanvullend herstel naar aanleiding van toekomstige uitspraken van de Hoge Raad.
– In 2024 wordt € 21 mln. verwachte onderuitputting ingezet voor de uitvoeringskosten voortvloeiend uit de fiscale wet- en regelgeving. Structureel worden de uitgaven ca. € 16 mln. hoger begroot. Deze middelen zijn afkomstig van de Aanvullende Post voor de uitvoeringskosten van fiscale wet- en regelgeving. Het gaat hierbij om ca. 30 uitvoeringstoetsen, waaronder Pijler 2, aandelentransacties in de overdrachtsbelasting, herijking implementatie richtlijn kleineondernemersregeling en geven uit vennootschap.
– De personele uitgaven zijn in 2024 naar verwachting € 15 mln. hoger vanwege de uitvoering van het herstel Fraude Signalering Voorziening (FSV) en minnelijk schuldsaneringstraject (MSNP). De extra personele uitgaven lopen door tot en met 2026.
– Vanuit de verwachte onderuitputting en hogere ontvangsten worden extra middelen begroot ten behoeve van de invordering van coronaschulden (cumulatief € 69 mln. in 2025-2029). Voor de inning van de coronaschulden die tijdens de coronacrisis door ondernemers zijn opgebouwd is er extra capaciteit nodig. Dit vanwege onder andere de vele sanerings-, faillissements-, en uitstelverzoeken.
– De Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) waarbij personeel conform vastgestelde cao recht hebben op (gedeeltelijke) compensatie van loon bij eerder stoppen met werken kost naar verwachting cumulatie ca. € 103 mln. in 2025-2028. Deze kosten worden binnen het personeelsbudget ingepast.
Schadevergoedingen
In 2024 is budget beschikbaar voor uitvoerings- en compensatiekosten voor herstel Fraude Signalering Voorziening (FSV) en minnelijk schuldsaneringstraject (MSNP). Op basis van een bijgestelde raming wordt € 70 mln. doorgeschoven vanuit 2024 naar 2025 (€ 50 mln.) en 2026 (€ 20 mln.) en wordt € 15 mln. in 2024, € 28 mln. in 2025 en € 10 mln. in 2026 overgeheveld naar het personeelsbudget voor de uitvoeringskosten.
Rente
De raming van de uitgaven aan belasting- en invorderingsrente is bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2023, een hogere meerjarige belastinggrondslag en de recente renteramingen uit het CEP. Dit leidt structureel tot hogere verwachte uitgaven (ca. € 29 mln. in 2024 en € 22 mln. in 2028). Daarnaast worden er extra uitgaven van € 38 mln. verwacht vanwege de herstelactie invorderingsrente. De uitgaven waren eerder in 2023 geraamd, maar het project is vertraagd en start in 2024.
Ontvangsten
Bekostiging
De ontvangstenraming van doorbelasten kosten vervolging (aanmaningen, dwangbevelen etc.) is bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2023. Dit leidt structureel tot hogere verwachte ontvangsten.
Rente
De raming van de belasting- en invorderingsrente wordt bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2023, een hogere meerjarige belastinggrondslag en de recente renteramingen uit het CEP. Dit leidt per saldo tot een meevaller.
Boetes en schikkingen
De raming van de boeteontvangsten is bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2023. Dit leidt structureel tot hogere verwachte ontvangsten.
Apparaatsontvangsten
De apparaatsonvangsten worden opwaarts bijgesteld (€ 22 mln. in 2024 en € 12 mln. structureel). In 2024 worden hogere ontvangsten verwacht voor dienstverlening aan derden in het kader van de voorziening voor videobellen en voor geleverde diensten ten behoeve van het overheidsdatacenter. Door hogere uitkeringen vanuit het UWV vanwege hogere ziekte-, zwangerschaps- en transitieuitkeringen worden er structureel hogere ontvangsten gerealiseerd.
Belastingontvangsten
In de Voorjaarsnota 2024 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de Voorjaarsnota en de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Ontwerpbegroting 2024 | ISB's | Vastgestelde begroting 2024 na ISB's (1) | Mutatie 1e suppletoire begroting (2) | Stand 1e suppletoire begroting 2024 (3) = (1+2) | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 278.380.836 | 0 | 278.380.836 | 899.014 | 279.279.850 |
– /– Afdracht Gemeentefonds | 42.873.720 | 0 | 42.873.720 | 464.971 | 43.338.691 |
– /– Afdracht Provinciefonds | 3.340.648 | 0 | 3.340.648 | 270.348 | 3.610.996 |
– /– Afdracht BES-fonds | 71.170 | 0 | 71.170 | 11.670 | 82.840 |
– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds | 4.015.034 | 0 | 4.015.034 | 89.148 | 4.104.182 |
– /– Belastingontvangsten artikel 9 Douane | 19.551.114 | 0 | 19.551.114 | ‒ 70.128 | 19.480.986 |
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen | 208.529.150 | 0 | 208.529.150 | 133.005 | 208.662.155 |