Omschrijving | Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.987.107 | 16.376 | 3.003.483 | 123.921 | 3.127.404 | 169.471 | 136.381 | 76.229 | 57.671 |
waarvan betalingsverplichtingen | 2.986.707 | 16.376 | 3.003.083 | 123.881 | 3.126.964 | 169.471 | 136.381 | 76.229 | 57.671 |
waarvan garantieverplichtingen | 400 | 0 | 400 | 40 | 440 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie procesrisico's | 400 | 0 | 400 | 40 | 440 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven (1) + (2) | 3.108.560 | 16.376 | 3.124.936 | 123.921 | 3.248.857 | 169.471 | 136.381 | 76.229 | 57.671 |
(1) Apparaatsuitgaven | 2.642.216 | 16.376 | 2.658.592 | 110.533 | 2.769.125 | 125.577 | 77.831 | 55.973 | 42.415 |
waarvan Uitvoering fiscale wet- enregelgeving en douanetaken CaribischNederland | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personele uitgaven | 2.213.751 | 6.376 | 2.220.127 | 96.565 | 2.316.692 | 112.765 | 62.926 | 41.627 | 30.851 |
Eigen personeel | 1.886.602 | 1.000 | 1.887.602 | ‒ 32.048 | 1.855.554 | 37.892 | 40.006 | 33.983 | 24.088 |
Inhuur externen | 318.167 | 5.376 | 323.543 | 128.613 | 452.156 | 74.873 | 22.920 | 7.644 | 6.763 |
Overig personeel | 8.982 | 0 | 8.982 | 0 | 8.982 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven | 428.465 | 10.000 | 438.465 | 13.968 | 452.433 | 12.812 | 14.905 | 14.346 | 11.564 |
ICT | 25.928 | 0 | 25.928 | 13.645 | 39.573 | 4.788 | 4.657 | 5.579 | 2.705 |
Bijdrage aan SSO's | 279.116 | 10.000 | 289.116 | ‒ 2.090 | 287.026 | 6.766 | 8.990 | 7.909 | 8.001 |
Overig materieel | 123.421 | 0 | 123.421 | 2.413 | 125.834 | 1.258 | 1.258 | 858 | 858 |
(2) Programma-uitgaven | 466.344 | 0 | 466.344 | 13.388 | 479.732 | 43.894 | 58.550 | 20.256 | 15.256 |
waarvan juridisch verplicht | 83,6% | ||||||||
Bekostiging | 6.290 | 0 | 6.290 | 0 | 6.290 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding proceskosten | 6.273 | 0 | 6.273 | 0 | 6.273 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programma-uitgaven | 17 | 0 | 17 | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 245 | 0 | 245 | 40 | 285 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie procesrisico's | 245 | 0 | 245 | 40 | 285 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 15.780 | 0 | 15.780 | 0 | 15.780 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarderingskamer | 1.987 | 0 | 1.987 | 0 | 1.987 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kadaster | 2.006 | 0 | 2.006 | 0 | 2.006 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kamer van Koophandel | 4.345 | 0 | 4.345 | 0 | 4.345 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 7.442 | 0 | 7.442 | 0 | 7.442 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 445 | 0 | 445 | 0 | 445 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationale Douaneraad | 175 | 0 | 175 | 0 | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige internationale organisaties | 270 | 0 | 270 | 0 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 340.377 | 0 | 340.377 | ‒ 39.652 | 300.725 | 11.894 | 23.550 | ‒ 3.744 | ‒ 3.744 |
ICT opdrachten | 288.654 | 0 | 288.654 | ‒ 39.652 | 249.002 | 11.894 | 23.550 | ‒ 3.744 | ‒ 3.744 |
Overige opdrachten | 51.723 | 0 | 51.723 | 0 | 51.723 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 89.574 | 0 | 89.574 | 0 | 89.574 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage Logius | 86.381 | 0 | 86.381 | 0 | 86.381 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage CIBG | 193 | 0 | 193 | 0 | 193 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage overige agentschappen | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente | 85.000 | 0 | 85.000 | 53.000 | 138.000 | 32.000 | 35.000 | 24.000 | 19.000 |
Belasting- en invorderingsrente | 85.000 | 0 | 85.000 | 53.000 | 138.000 | 32.000 | 35.000 | 24.000 | 19.000 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ‒ 71.367 | 0 | ‒ 71.367 | 0 | ‒ 71.367 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toerekening uitgaven aan Douane | ‒ 71.367 | 0 | ‒ 71.367 | 0 | ‒ 71.367 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten (3) + (4) | 151.347.925 | ‒ 455.106 | 150.892.819 | 11.607.510 | 162.500.329 | 104.177 | 24.210 | 26.977 | 16.530 |
Programma-ontvangsten (3) | 151.291.494 | ‒ 455.106 | 150.836.388 | 11.583.737 | 162.420.125 | 85.048 | 8.500 | 10.000 | 9.000 |
waarvan belastingontvangsten | 150.566.513 | ‒ 443.968 | 150.122.545 | 11.676.592 | 161.799.137 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 181.827 | ‒ 9.356 | 172.471 | ‒ 107.827 | 64.644 | ‒ 62.827 | 0 | 0 | 0 |
Kosten vervolging | 181.827 | ‒ 9.356 | 172.471 | ‒ 107.827 | 64.644 | ‒ 62.827 | 0 | 0 | 0 |
Rente | 350.377 | ‒ 594 | 349.783 | 52.100 | 401.883 | 164.900 | 8.500 | 10.000 | 9.000 |
Belasting- en invorderingsrente | 350.377 | ‒ 594 | 349.783 | 52.100 | 401.883 | 164.900 | 8.500 | 10.000 | 9.000 |
Boetes en schikkingen | 192.777 | ‒ 1.188 | 191.589 | ‒ 37.128 | 154.461 | ‒ 17.025 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 192.777 | ‒ 1.188 | 191.589 | ‒ 37.128 | 154.461 | ‒ 17.025 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatontvangsten (4) | 56.431 | 0 | 56.431 | 23.773 | 80.204 | 19.129 | 15.710 | 16.977 | 7.530 |
Toelichting
Verplichtingen
Verplichtingen
De ophoging van de verplichtingen hangt volledig samen met de ophoging van de uitgaven. Voor de toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij de uitgaven (zie hierna).
Uitgaven
Personele uitgaven
De raming voor personele uitgaven wordt met € 96,6 mln. verhoogd. De belangrijkste mutaties zijn:
– Om ervoor te zorgen dat bedrijven per 1 juli 2021 een faciliteit voor e-commerce hebben, heeft de Belastingdienst een zogenoemd noodspoor met inherente tijdelijke voorzieningen uitgewerkt, gericht op de inwerkingtreding van het wetsvoorstel per 1 juli 2021. De incidentele uitvoeringskosten (bijna geheel externe inhuur) bedragen naar schatting € 55,6 mln. cumulatief, waarvan € 30 mln. in 2021, conform de uitvoeringstoets10.
– Het kabinet heeft in reactie op het rapport «Ongekend onrecht» van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK)11 maatregelen aangekondigd en middelen beschikbaar gesteld. In het kader van het vergroten van de menselijke maat is € 22,4 mln. voor personele uitgaven vanuit de envelop voor «Dienstverlening» overgeheveld naar de Belastingdienst. Deze middelen worden ingezet voor een transformatiebureau, de Belastingtelefoon, de afdeling bezwaar en beroep van particulieren en de operatie Herstellen, Verbeteren en Borgen.
– De Belastingdienst heeft toegezegd de mensen te informeren die in de Fraude Signalering Voorziening (FSV) geregistreerd stonden. De personele uitgaven voor de opstart- en uitvoeringskosten hiervan worden begroot op € 21,3 mln. Over de uitvoering van deze toezegging is de Kamer 25 maart jl. per brief geïnformeerd12. De geraamde uitgaven zien onder andere toe op een telefoonnummer voor FSV, een FSV-meldpunt en capaciteit om inzageverzoeken af te handelen.
– Een overboeking van artikel 9 (Douane) van € 8,5 mln. naar IV van de Belastingdienst ten behoeve van ICT-projecten.
– Een overboeking van het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) van € 6,5 mln. naar de Belastingdienst ten behoeve van de werkzaamheden van het MIT.
– Hogere personele uitgaven van de Belastingdienst van € 5 mln. als gevolg van diensten die de Belastingdienst levert aan andere overheidspartijen op het gebied van ICT. Deze uitgaven worden aan deze overheidspartijen doorbelast, waardoor ook hogere apparaatontvangsten worden gerealiseerd (zie ook de toelichting onder apparaatontvangsten).
– De overige middelen zijn onder meer ten behoeve van Organisatie en Personeel (O&P) voor het realiseren van de forse wervingsopgave en uitvoeringskosten die de Belastingdienst maakt naar aanleiding van het Belastingplan 2021.
– Daarnaast vindt er een verschuiving van budget plaats van eigen personeel naar externe inhuur voor het opvangen van de onderbezetting.
Materiële uitgaven
De materiële uitgaven worden € 14,0 mln. hoger begroot. De belangrijkste oorzaken van de hogere materiële uitgaven zijn:
– Een stijging van € 13,6 mln. als gevolg van diensten die de Belastingdienst aan andere overheidspartijen levert op het gebied van ICT. Deze mutatie hangt samen met de hogere apparaatontvangsten. Het gaat hier bijvoorbeeld om het Overheidsdatacenter en uitgaven voor video-conferencing.
– In het kader van het vergroten van de menselijke maat is € 5,5 mln. voor materiële uitgaven (overheadkosten) vanuit de envelop voor «Dienstverlening» toegevoegd aan artikel 1 (Belastingen). Zie ook de toelichting onder personele uitgaven.
Opdrachten
De uitgaven aan ICT-opdrachten worden € 39,7 mln. lager begroot. Dit heeft voornamelijk te maken met een kasschuif van € 36,9 mln. van 2021 naar 2022 en 2023. Bij Voorjaarnota 2020 heeft Informatievoorziening (IV) structurele middelen ontvangen om de basis op orde te krijgen. Uit de daaropvolgende nieuwe meerjarenraming van IV blijkt dat de ICT-middelen in een ander ritme tot besteding zullen komen in de komende drie jaar.
Belasting- en Invorderingsrente
De uitgaven voor de belasting- en invorderingsrente zijn in 2021 naar verwachting € 53 mln. hoger. Dat wordt met name veroorzaakt door de verdeelsleutels van de inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen (IB/PVV), die ertoe leiden dat van de rente-uitgaven IB/PVV een groter deel dan voorheen wordt toegerekend aan de Financiënbegroting en een kleiner deel aan de Sociale Fondsen. Daarnaast zijn de uitgaven in de jaren 2021-2023 naar verwachting hoger, doordat er invorderingsrente betaald gaat worden over belastingteruggaven naar aanleiding van de uitspraak in het Sofina-arrest13.
Ontvangsten
Kosten vervolging
– Regulier (€ -8 mln.):
De ontvangsten kosten vervolging vallen in 2021 € 40 mln. lager uit als gevolg van de herstelactie vervolgingskosten. Het gaat hier om het herstellen van in het verleden ten onrechte niet-verlaagde vervolgingskosten, wanneer belastingvorderingen lager vastgesteld werden14.
Daarnaast vallen de ontvangsten kosten vervolging naar verwachting € 32 mln. hoger uit als gevolg van een actualisatie van de meerjarenraming.
– Verlenging coronamaatregelen december 2020 en januari 2021 (€ -100 mln.):
De ontvangsten uit hoofde van kosten vervolging zijn in 2021 naar verwachting € 100 mln. lager als gevolg van verlenging van de coronasteunmaatregelen. Om de economische effecten van de Coronacrisis te beperken, heeft het kabinet in december 2020 en januari 2021 besloten de mogelijkheid voor bedrijven tot uitstel van betaling van belastingen te verlengen tot 1 juli 2021. Dit werkt door in lagere verwachte opbrengsten voor kosten vervolging.
Belasting- en invorderingsrente
– Regulier (€ +52 mln.):
De ontvangsten voor de belasting- en invorderingsrente worden € 52 mln. hoger begroot in 2021. Dit wordt met name veroorzaakt door de inmiddels vastgestelde verdeelsleutels van de inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen (IB/PVV), die ervoor zorgen dat van de renteontvangsten IB/PVV een groter deel ten gunste komt van begroting IX. Dit zorgt ook voor hogere verwachte renteontvangsten in latere jaren.
– Verlenging coronamaatregelen mei 2021 (€ -104 mln. cumulatief tussen 2022-2026):
In de Kamerbrief over het steun- en herstelpakket d.d. 25 mei 2021 heeft het kabinet aangekondigd de invorderingsrente stapsgewijs te verhogen in plaats van deze in één keer te laten terugveren naar 4%. Sinds 23 maart 2020 is het percentage invorderingsrente op vrijwel nihil (0,01%) gesteld. Hierdoor worden ondernemers niet geconfronteerd met hoge rentelasten over hun belastingschulden. Om ondernemers die gebruik maken van uitstel van betaling tegemoet te komen wordt op 1 januari 2022 het percentage invorderingsrente niet op 4% vastgesteld, maar op 1%. Op 1 juli 2022 wordt de rente verhoogd naar 2%. Vervolgens wordt de rente jaarlijks verhoogd met één procentpunt naar het gebruikelijke tarief van 4%. Dat betekent dat de rente op 1 januari 2023 op 3% wordt vastgesteld en vervolgens op 1 januari 2024 op 4%. Dit levert een derving op bij de reeds begrote ontvangsten invorderingsrente van cumulatief € 104 mln. in de periode 2022-2026.
Boetes en schikkingen
– Regulier (€ +63 mln.):
De geactualiseerde verdeelsleutels van de inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen (IB/PVV) in 2021 leiden naar verwachting tot hogere ontvangsten van boetes en schikkingen dan oorspronkelijk begroot (€ 63 mln.), aangezien het aandeel van de Financiënbegroting in de boeteontvangsten hoger en het aandeel van de Sociale Fondsen kleiner wordt.
– Verlenging coronamaatregelen december 2020 en januari 2021 (€ -100 mln.):
De ontvangsten voor boetes zijn in 2021 naar verwachting € 100 mln. lager als gevolg van verlenging van de coronasteunmaatregelen. Om de economische effecten van de Coronacrisis te beperken, heeft het kabinet in december 2020 en januari 2021 besloten de mogelijkheid voor bedrijven tot uitstel van betaling van belastingen te verlengen tot 1 juli 2021. Dit werkt door in lagere verwachte ontvangsten van boetes.
Apparaatontvangsten
De apparaatontvangsten van de Belastingdienst stijgen met € 23,8 mln. als gevolg van aanvullende diensten die de Belastingdienst levert aan andere overheidspartijen op het gebied van ICT.
Belastingontvangsten
In de Voorjaarsnota 2021 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Vastgestelde begroting 2021 | Nvw en ISB's | Vastgestelde begroting 2021 na NvW en ISB's (1) | Mutatie 1e suppletoire begroting (2) | Stand 1e suppletoire begroting 2021 (3) = (1+2) | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 189.487.693 | ‒ 41.733 | 189.445.960 | 12.277.416 | 201.723.376 |
– /– Afdracht Gemeentefonds | 32.818.978 | 396.897 | 33.215.875 | 583.300 | 33.799.175 |
– /– Afdracht Provinciefonds | 2.483.429 | 0 | 2.483.429 | ‒ 11.190 | 2.472.239 |
– /– Afdracht BES-fonds | 47.401 | 0 | 47.401 | 7.537 | 54.938 |
– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds | 3.571.372 | 5.338 | 3.576.710 | 21.177 | 3.597.887 |
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen | 150.566.513 | ‒ 443.968 | 150.122.545 | 11.676.592 | 161.799.137 |