Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 540.248 | 0 | 540.248 | ‒ 19.265 | 520.983 | ‒ 1.215 | 7.089 | 12.777 | 9.553 |
Uitgaven | 540.248 | 0 | 540.248 | ‒ 19.265 | 520.983 | ‒ 1.215 | 7.089 | 12.777 | 9.553 |
waarvan juridisch verplicht | 92% | ||||||||
Personele uitgaven | 430.924 | 0 | 430.924 | ‒ 17.536 | 413.388 | ‒ 1.791 | 6.513 | 12.201 | 8.977 |
Eigen personeel | 421.860 | 0 | 421.860 | ‒ 12.286 | 409.574 | ‒ 3.861 | 4.693 | 12.031 | 8.807 |
Inhuur externen | 8.905 | 0 | 8.905 | ‒ 5.250 | 3.655 | 2.070 | 1.820 | 170 | 170 |
Overig personeel | 159 | 0 | 159 | 0 | 159 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven | 6.939 | 0 | 6.939 | ‒ 1.229 | 5.710 | 576 | 576 | 576 | 576 |
ICT | 5.413 | 0 | 5.413 | 0 | 5.413 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig materieel | 1.526 | 0 | 1.526 | ‒ 1.229 | 297 | 576 | 576 | 576 | 576 |
Opdrachten | 28.881 | 0 | 28.881 | ‒ 500 | 28.381 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ICT opdrachten | 3.840 | 0 | 3.840 | ‒ 500 | 3.340 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige opdrachten | 25.041 | 0 | 25.041 | 0 | 25.041 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 2.137 | 0 | 2.137 | 0 | 2.137 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage overige agentschappen | 2.137 | 0 | 2.137 | 0 | 2.137 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 71.367 | 0 | 71.367 | 0 | 71.367 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toegerekende uitgaven van Belastingen | 71.367 | 0 | 71.367 | 0 | 71.367 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 605 | 0 | 605 | 0 | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatontvangsten | 605 | 0 | 605 | 0 | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De verlaging van de personele uitgaven (€ 17,5 mln.) wordt grotendeels verklaard door de volgende mutaties:
– De grote volumegroei in aantallen te verwerken transacties door Douane, als gevolg van meerdere Europese Douane wetgevingstrajecten en ontwikkelingen (zoals e-commerce en de Brexit), wordt geaccommodeerd met een ICT-oplossing: het programma Digitale Snelweg Douane (DSD). DSD is nodig om de technische infrastructuur op te schalen en de transactiesystemen te optimaliseren. DSD wordt binnen de beschikbare middelen op artikel 9 (Douane) gedekt (€ 22 mln.).
– In het kader van de ontvlechting van de Douane heeft, ter versterking van de DG Douane, vanuit artikel 10 (Nog Onverdeeld) een incidentele budgetoverdracht van € 4,4 mln. plaatsgevonden ten behoeve van de werving van 50 fte eigen personeel. Tevens heeft een overboeking vanuit artikel 10 (Nog Onverdeeld) plaatsgevonden ten behoeve van tijdelijke inhuur van personeel (€ 2,2 mln.).
– Vanuit artikel 1 (Belastingen) zijn middelen overgeheveld met betrekking tot de herijking van toelagen en vergoedingen en de ontvlechting van concernposten (€ 2,3 mln.).
– Vanuit J&V wordt structureel circa € 3,8 mln. overgeboekt naar artikel 9 (Douane) ten behoeve van het MIT.
– Verschillende personeelsbudgetten zijn overgeheveld vanuit artikel 9 (Douane) naar artikel 1 (Belastingen) met betrekking tot Douane e-commerce (€ 2,4 mln.) en Douanewetboek van de Unie (DWU, € 4 mln.). Wat betreft DWU heeft tevens nog een kasschuif plaatsgevonden van 2021 naar de jaren 2023-2025 van € 1,5 mln. door een vertraging in de implementatie van de IT-systemen.