Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen | 2.974.073 | 11.250 | 2.985.323 | 231.186 | 3.216.509 | 246.853 | 235.070 | 232.774 | 240.737 |
Apparaatsuitgaven | 180.318 | 0 | 180.318 | 9.467 | 189.785 | 5.214 | 5.232 | 5.263 | 5.265 | |
34.1 | 34.1 apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | |||||||||
Personele uitgaven | 142.144 | 0 | 142.144 | 9.815 | 151.959 | 4.661 | 4.619 | 4.620 | 4.622 | |
waarvan eigen personeel | 136.232 | 0 | 136.232 | 10.024 | 146.256 | 4.870 | 4.828 | 4.829 | 4.831 | |
waarvan externe inhuur | 4.591 | 0 | 4.591 | ‒ 231 | 4.360 | ‒ 231 | ‒ 231 | ‒ 231 | ‒ 231 | |
waarvan overig personeel | 1.321 | 0 | 1.321 | 22 | 1.343 | 22 | 22 | 22 | 22 | |
Materiele uitgaven | 38.174 | 0 | 38.174 | ‒ 348 | 37.826 | 553 | 613 | 643 | 643 | |
waarvan ict | 14.271 | 0 | 14.271 | ‒ 403 | 13.868 | 271 | 272 | 272 | 272 | |
waarvan sso's | 15.289 | 0 | 15.289 | 344 | 15.633 | 344 | 344 | 344 | 344 | |
waarvan overig materieel | 8.614 | 0 | 8.614 | ‒ 289 | 8.325 | ‒ 62 | ‒ 3 | 27 | 27 | |
Programma-uitgaven | 2.793.755 | 11.250 | 2.805.005 | 221.719 | 3.026.724 | 241.639 | 229.838 | 227.511 | 235.472 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||||
34.2 | 34.2 Preventieve maatregelen | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
Dienst Justis | 4.094 | 0 | 4.094 | 491 | 4.585 | 42 | 49 | 52 | 52 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||||
Integriteit en Kansspelen | 23 | 0 | 23 | 0 | 23 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Overige Bijdrage medeoverheden | 2.883 | 0 | 2.883 | ‒ 27 | 2.856 | 58 | 58 | 19 | 19 | |
Subsidies | ||||||||||
Integriteit en kansspelen | 1.050 | 0 | 1.050 | 19 | 1.069 | 19 | 19 | 19 | 19 | |
Overige Subsidies | 4.353 | 0 | 4.353 | 20 | 4.373 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Opdrachten | ||||||||||
Integriteit en kansspelen | 1.860 | 0 | 1.860 | 36 | 1.896 | 42 | 42 | 42 | 42 | |
Overige Opdrachten | 2.490 | 0 | 2.490 | 49 | 2.539 | 49 | 49 | 49 | 49 | |
34.3 | 34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
DJI-gevangeniswezen | 1.131.850 | 0 | 1.131.850 | 66.638 | 1.198.488 | 47.442 | 40.409 | 42.179 | 59.690 | |
DJI-Forensische zorg | 970.211 | 0 | 970.211 | 109.239 | 1.079.450 | 137.669 | 138.282 | 136.700 | 131.204 | |
CJIB | 121.928 | 7.750 | 129.678 | 10.669 | 140.347 | 4.145 | 3.849 | 3.707 | 3.456 | |
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Reclassering Nederland | 152.425 | 0 | 152.425 | 5.480 | 157.905 | 5.336 | 3.939 | 3.558 | 3.670 | |
Leger des Heils | 23.262 | 0 | 23.262 | 264 | 23.526 | ‒ 553 | ‒ 534 | ‒ 598 | ‒ 579 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 76.193 | 0 | 76.193 | 2.417 | 78.610 | 3.690 | 3.793 | 3.603 | 3.658 | |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 556 | 0 | 556 | 12 | 568 | 12 | 12 | 12 | 12 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||||
Overige Bijdrage medeoverheden | 2.484 | 0 | 2.484 | 49 | 2.533 | 49 | 49 | 49 | 49 | |
Subsidies | ||||||||||
Vrijwilligerswerk gedetineerden | 4.394 | 0 | 4.394 | 88 | 4.482 | 88 | 88 | 88 | 88 | |
Toezicht en behandeling | 537 | 0 | 537 | 11 | 548 | 12 | 12 | 12 | 12 | |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 1.636 | 0 | 1.636 | 80 | 1.716 | 31 | 31 | 31 | 31 | |
Overige Subsidies | 2.065 | 0 | 2.065 | 43 | 2.108 | 43 | 43 | 43 | 43 | |
Opdrachten | ||||||||||
Forensische zorg | 4.632 | 0 | 4.632 | ‒ 2.000 | 2.632 | 83 | 82 | 82 | 82 | |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging | 9.987 | 0 | 9.987 | ‒ 7.082 | 2.905 | 562 | 562 | 224 | 224 | |
Terugdringen recidive | 6.132 | 0 | 6.132 | ‒ 129 | 6.003 | 118 | 94 | 94 | 94 | |
Overige Opdrachten | 4.073 | 0 | 4.073 | ‒ 935 | 3.138 | 31 | 67 | 67 | 63 | |
34.4 | 34.4 Slachtofferzorg | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 8.207 | 0 | 8.207 | 202 | 8.409 | 161 | 173 | 191 | 190 | |
Slachtofferhulp Nederland | 34.091 | 0 | 34.091 | 5.140 | 39.231 | 3.362 | 3.362 | 3.362 | 3.362 | |
Subsidies | ||||||||||
Perspectief Herstelbemiddeling | 1.744 | 0 | 1.744 | 35 | 1.779 | 29 | 29 | 29 | 29 | |
Opdrachten | ||||||||||
Slachtofferzorg | 7.384 | 2.500 | 9.884 | 789 | 10.673 | 12.573 | 10.223 | 8.960 | 8.960 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 21.167 | 0 | 21.167 | 15.558 | 36.725 | 2.346 | 1.550 | 1.559 | 1.560 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 3.883 | 0 | 3.883 | 76 | 3.959 | 76 | 76 | 76 | 76 | |
34.5 | 34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
DJI - jeugd | 154.074 | 0 | 154.074 | 14.968 | 169.042 | 22.363 | 21.672 | 21.698 | 17.713 | |
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
LBIO | 1.864 | 1.000 | 2.864 | 34 | 2.898 | 34 | 34 | 34 | 34 | |
Halt | 12.317 | 0 | 12.317 | 825 | 13.142 | 1.134 | 1.131 | 1.127 | 1.127 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||||||
BES Voogdijraad | 1.122 | 0 | 1.122 | 22 | 1.144 | 22 | 22 | 22 | 22 | |
Overige Bijdrage medeoverheden | 2.116 | 0 | 2.116 | ‒ 878 | 1.238 | 28 | 28 | 28 | 28 | |
Subsidies | ||||||||||
Subsidies jeugdbescherming | 1.310 | 0 | 1.310 | 24 | 1.334 | 24 | 24 | 24 | 24 | |
Subsidies jeugdaangelegenheden | 794 | 0 | 794 | 15 | 809 | 16 | 16 | 16 | 16 | |
veiligheid sociaal domein | 0 | 0 | 0 | 1.477 | 1.477 | 1.953 | 1.953 | 1.803 | 1.803 | |
Overige Subsidies | 3.436 | 0 | 3.436 | ‒ 1.225 | 2.211 | ‒ 1.728 | ‒ 1.728 | ‒ 1.728 | ‒ 1.728 | |
Opdrachten | ||||||||||
Risicojeugd en jeugdgroepen | 1.661 | 0 | 1.661 | ‒ 160 | 1.501 | 42 | 42 | 42 | 42 | |
taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.901 | 0 | 3.901 | 80 | 3.981 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Toezicht en behandeling - jeugd | 1.822 | 0 | 1.822 | ‒ 199 | 1.623 | 36 | 36 | 36 | 36 | |
Overige Opdrachten | 3.744 | 0 | 3.744 | ‒ 496 | 3.248 | 38 | 38 | 38 | 38 | |
Ontvangsten | 83.749 | 0 | 83.749 | 0 | 83.749 | ‒ 1.422 | ‒ 341 | 722 | 1.725 |
Budgetflexibiliteit
Artikel 34 kent nagenoeg geen budgetflexibiliteit in 2021. Dit wordt met name veroorzaakt doordat verreweg het grootste deel van het budget wordt besteed aan de financiering van de taakorganisaties: DJI, Justis en CJIB. Daarnaast bestaat het juridisch verplichte deel ook uit subsidieëring/bijdrage aan organisaties als Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, de drie Reclasseringsorganisaties, Halt, LBIO, FIOM en het centrum van Internationale Kinderontvoering.
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaat Raad voor de Kinderbescherming 9,5 mln.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
• Op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) wordt het budget voor de Raad voor de kinderbescherming in 2021 verhoogd met 6,3 mln. aflopend naar 1,4 mln. in 2022 en verder. Zie ook de tabel belangrijkste uitgaven;
• Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties zoals de toekenning loonbijstelling ad 3,7 mln.;
• Het incidentele extra budget (16 mln.) om de structurele tekorten bij de RvdK te dekken zijn in afwachting van de uitkomsten van de gestarte structurele kosten analyse geparkeerd op het artikel nog onverdeeld.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI 175,9 mln. (gevangeniswezen en forensisch zorg)
• De uitgaven bij DJI worden in 2021 met 106,7 mln. verhoogd op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). Zie ook de tabel belangrijkste uitgaven;
• Toekenning van 38,1 mln. aan loonbijstelling en 5,9 mln. aan prijsbijstelling in 2021. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
• Het resultaat over 2020 van DJI heeft geleid tot een negatief eigen vermogen en dit dient op grond van de regeling agentschappen te worden aangevuld met 28,7 mln.;
• Het restant van het saldo betreft een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een kasschuif op de frictiemiddelen DJI. Een bedrag van 4,8 mln. wordt doorgeschoven naar de jaren 2022, 2023 en 2024. De verbouwingen in de PI Veenhuizen zijn vertraagd waardoor de frictiekosten lager uitvallen. De kosten worden in de jaren daarna gemaakt.
CJIB 10,7 mln.Deze post bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln., onder meer de toekenning van 2,8 mln. voor het programma Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen (USB) en 3,8 mln. meerkosten voor het afdoen van zaakstromen. Deze meerkosten doen zich voor bij de persoonsgerichte aanpak in de keten van Administratie- en Informatiecentrum voor de Executieketen (AICE) bij CJIB. En de toekenning loonbijstelling van 2,7 mln.
Reclassering Nederland 5,5 mln.Het saldo van dit bedrag bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln., onder andere de toekenning van 2,8 mln. aan loonbijstelling en een verhoging van 1,6 mln. op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging ‒ 7,1 mln.
• Overboeking van ‒ 5,1 mln. voor het programma USB (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen);
• Het restant van het saldo betreft enkele kleine mutaties als een overboeking ‒ 2,2 mln. voor kosten jeugdsystemen 2021.
34.4 Slachtofferzorg Slachtofferhulp Nederland (SHN) 5,1 mln.
Deze post bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln., onder ander een subsidietoekenning aan SHN van 2,4 mln. en een budgetverhoging van 2 mln. op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ).
Schadefonds Geweldsmisdrijven 15,6 mln.
• Een budgetverhoging van 11,4 mln. op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ);
• Het restant van het saldo betreft een aantal kleine mutaties waaronder 3,6 mln. voor de regeling tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
DJI-jeugd 15 mln.
• Een budgetverhoging van 12,8 mln. op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ);
• Het restant van het saldo betreft een aantal kleine mutaties waaronder 2,8 mln. voor de toekenning loonbijstelling.