Op verzoek van de motie Hachchi c.s. (Kamerstukken II 2011/12, 33000 IV, nr. 28) wordt jaarlijks een overzicht van alle rijksuitgaven aan Caribisch Nederland (met uitzondering van de vrije uitkering ofwel het BES-fonds) toegevoegd aan de begroting van Koninkrijksrelaties.
Naar aanleiding van de voorlichting van de Afdeling Advisering van de Raad van State (RvS) en het Interdepartementale Beleidsonderzoek Koninkrijksrelaties (IBO) volgt het kabinet de aanbeveling op om het overzicht Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland aanzienlijk uit te breiden (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IV, nr. 11). Doel hiervan is om de rol van het Ministerie van BZK te verstevigen en een meer integrale afweging van de Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland te bevorderen.
Onderstaand is eerst een totaal overzicht te vinden met alle Rijksuitgaven die voor Caribisch Nederland op de (departementale) begrotingen staan. Vervolgens zijn de Rijksuitgaven aan Caribisch Nederland per (departementale) begroting afzonderlijk weergegeven, uitgesplitst per instrument. In de overzichten en de bijbehorende toelichtingen wordt aangegeven of het uitgaven zijn ten behoeve van eilandelijke taken of rijkstaken en of er sprake is van incidentele of structurele bekostiging.
In de kabinetsreactie is aangekondigd dat naast deze toelichting ook een toelichting gegeven zou worden op de wijze van financiering welke gekoppeld aan de beoogde beleidsdoelen (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IV, nr. 11). Deze uitbreiding zal vanaf de begroting 2022 in de bijlagen van de (departementale) begrotingen worden opgenomen.
Deze overzichten zijn opgesteld op basis van de verstrekte informatie van de betreffende departementen. De uitgebreidere en meer inhoudelijke toelichtingen op de instrumenten zijn bij de begrotingen van de betreffende departementen te vinden.
Begroting | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Totaal Rijksuitgaven | 404.384 | 504.195 | 422.463 | 390.267 | 373.501 | 380.149 | 375.850 | |
IIB | Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
IV | Koninkrijksrelaties1 | 22.345 | 11.766 | 9.868 | 7.046 | 7.046 | 6.396 | 6.396 |
VI | Justitie en Veiligheid | 39.720 | 46.771 | 45.020 | 46.151 | 46.052 | 45.456 | 45.456 |
VII | Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 4.125 | 5.750 | 8.781 | 9.714 | 9.745 | 9.845 | 9.945 |
VIII | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 58.463 | 65.723 | 68.939 | 70.292 | 63.000 | 61.169 | 53.158 |
IX | Financiën en Nationale Schuld | 17.308 | 17.505 | 17.715 | 17.708 | 17.725 | 17.725 | 17.725 |
X | Defensie2 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
XII | Infrastructuur en Waterstaat | 72.545 | 72.649 | 26.623 | 15.683 | 8.536 | 11.505 | 9.841 |
XIII | Economische Zaken en Klimaat | 8.915 | 54.531 | 23.922 | 6.191 | 6.191 | 5.991 | 5.991 |
XIV | Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 3.555 | 1.223 | 3.864 | 3.764 | 464 | 464 | 464 |
XV | Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 37.880 | 49.989 | 67.239 | 59.003 | 56.280 | 58.295 | 60.140 |
XVI | Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 139.128 | 177.888 | 150.092 | 154.315 | 158.062 | 162.903 | 166.334 |
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Artikel 3 Nationale ombudsman | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Institutionele inrichting | Rijk | structureel | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Toelichting
Artikel 3 Nationale ombudsman
De Nationale ombudsman heeft voor het uitvoeren van haar werkzaamheden op Caribisch Nederland (CN) (Rijksbrede taken) vanaf 2018 een structureel budget beschikbaar van € 0,4 mln.
Begroting Koninkrijksrelaties (IV)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 22.345 | 11.766 | 9.868 | 7.046 | 7.046 | 6.396 | 6.396 | ||
Artikel 1 Versterken rechtsstaat | |||||||||
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's | eilandelijk | structureel | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | eilandelijk | structureel | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur | 22.345 | 11.766 | 9.868 | 7.046 | 7.046 | 6.396 | 6.396 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk | incidenteel | 693 | 3.926 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Inkomensoverdrachten | Rijk | structureel | 3.017 | 2.572 | 2.477 | 2.149 | 2.149 | 1.283 | 1.283 |
Opdrachten | Rijk en eilandelijk | incidenteel | 836 | 768 | 1.391 | 1.397 | 1.397 | 1.613 | 1.613 |
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk en eilandelijk | incidenteel | 17.799 | 4.500 | 5.500 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Toelichting
Artikel 1 Versterken rechtsstaat
Recherche is een eilandelijke taak. Op grond van het Protocol inzake gespecialiseerde recherchesamenwerking ondersteunt het Recherche Samenwerkingsteam (RST) in deze taak. Het protocol is voor onbepaalde tijd. Met de Politiewet 2012 is bepaald dat er tussen de politie en het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) een gesloten systeem voor financiering van de politie bestaat. Jaarlijks worden de budgetten van begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties ten behoeve van het RST overgeheveld naar begrotingshoofdstuk VI JenV. Daarom is vanaf 2020 deze post te vinden onder het instrument bijdrage aan (andere) hoofdstukken.
Het RST is zowel in CN als in de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten actief. Hierdoor is niet uit te splitsen welk deel ten goede komt aan CN en welk deel aan de landen.
Artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur
Subsidies
Het betreft onder meer een incidentele subsidie voor de jaren 2019-2021 aan UNICEF om de openbare lichamen te helpen met het ontwikkelen van kinderrechten. Ook kan op ad hoc basis subsidie worden verstrekt aan initiatieven die verbindingen bevorderen op het gebied van cultuur, educatie en wetenschap.
In lijn met besluitvorming voor Europees Nederlandse gemeenten ontvangen de openbare lichamen compensatie ten behoeve van inkomstenderving over 2020, waarbij ook de inkomsten uit luchtvaart worden betrokken. Voor Bonaire komen deze inkomsten direct binnen bij Bonaire International Airport. Er zullen afspraken worden gemaakt op welke wijze compensatie voor deze inkomstenderving wordt vormgegeven, voor een maximaal subsidiebedrag van € 3,4 mln.
Inkomensoverdrachten
Uit deze middelen worden de pensioenen van gewezen politieke gezagdragers van het land Nederlandse Antillen (bewindspersonen, statenleden en gezaghebbers) afkomstig van Bonaire, Sint Eustatius en Saba gefinancierd. Met het opheffen van het land Nederlandse Antillen in 2010 is bepaald dat deze pensioenen ten laste van Nederland komen (Stcrt. 2010, 14723). Daarmee is dit een structurele rijkstaak.
Opdrachten
Het ministerie en de openbare lichamen zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de kwaliteit en slagkracht van het openbaar bestuur te vergroten en de bestuurlijke kaders in CN te versterken. Op actuele vraagstukken wordt via incidentele opdrachten ingespeeld. Het gaat dan om onder andere het trainen van de ambtelijke lokale apparaten en het gericht ondersteunen met kennis en expertise op het terrein van goed bestuur en gezonde overheidsfinanciën.
Bijdrage aan medeoverheden
In afstemming met het lokaal bestuur in CN worden bijzondere uitkeringen verleend om naast de vrije uitkering gerichte initiatieven te kunnen ondersteunen op het sociaaleconomische vlak met in voorkomende gevallen additionele begeleiding en ondersteuning vanuit Den Haag of Europees Nederlandse gemeenten.
Ook zijn middelen beschikbaar om de projecten en activiteiten die in de akkoorden met Bonaire en Saba staan uit te voeren. Deze bijdragen zijn niet structureel, maar gekoppeld aan de afspraken in de akkoorden die de genoemde openbare lichamen en het Rijk samen hebben gemaakt.
Begroting Justitie en Veiligheid (VI)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 39.720 | 46.771 | 45.020 | 46.151 | 46.052 | 45.456 | 45.456 | ||
Artikel 31 Politie | 24.519 | 25.302 | 26.810 | 27.208 | 27.209 | 26.513 | 26.513 | ||
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | Rijk | structureel | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk | structureel | 24.519 | 25.302 | 26.810 | 27.208 | 27.209 | 26.513 | 26.513 |
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | 7.002 | 6.986 | 4.852 | 4.853 | 4.853 | 4.853 | 4.853 | ||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | Rijk | structureel | 7.002 | 6.986 | 4.852 | 4.853 | 4.853 | 4.853 | 4.853 |
Artikel 34 Straffen en beschermen | 8.199 | 14.483 | 13.358 | 14.090 | 13.990 | 14.090 | 14.090 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk | structureel | 0 | 1.762 | 1.636 | 1.566 | 1.566 | 1.566 | 1.566 |
Bijdrage aan agentschappen | Rijk | structureel | 7.109 | 11.600 | 10.600 | 11.400 | 11.300 | 11.400 | 11.400 |
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk | structureel | 1.090 | 1.121 | 1.122 | 1.124 | 1.124 | 1.124 | 1.124 |
Toelichting
Artikel 31 Politie
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's
Bijdrage aan de Nationale Politie ten behoeve van de bestrijding ondermijning (TBO) en witwassen (incidenteel 2020-2021) en ten behoeve van het Recherche Samenwerkingsteam (RST). Deze bijdrage is structureel, waarbij de middelen voor 2024 en latere jaren nog op de begroting Koninkrijksrelaties staan. Het geld is bestemd voor het Caribisch deel van het Koninkrijk en is niet uit te splitsen naar CN en Sint Maarten, Curaçao en Aruba.
Bijdrage aan medeoverheden
De Minister van Justitie en Veiligheid (JenV) is korpsbeheerder van het brandweer- en politiekorps CN. Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van deze korpsen wordt een bijdrage verstrekt. Het brandweerkorps investeert in de totstandkoming van het beheersplan 2020–2023 en het politiekorps in een herinrichtingsplan welke vervolgens dient te leiden tot een nieuw organisatie- en formatierapport. De uitwerking van deze plannen dient zijn beslag te krijgen in 2020 en volgende jaren. De jaarlijks vastgestelde begroting vormt de wettelijke grondslag voor de bekostiging van de beide korpsen van CN.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Nederland draagt op verschillende manieren bij aan het rechtsbestel in CN en de andere landen van het Koninkrijk. Naast een jaarlijkse bijdrage aan het Gemeenschappelijk Hof van Justitie en de Openbaar Ministeries wordt onder andere gestimuleerd dat het aantal rechters en officieren van justitie zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. De juridische dienstverlening op de BES-eilanden is geborgd door advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders. Via de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) en de Raad voor Rechtsbijstand wordt kosteloze rechtsbijstand verleend aan onvermogenden. Voorts wordt een subsidie beschikbaar gesteld voor een notaris van Sint Maarten ten behoeve van de beschikbaarheid van het notariaat op Saba en Sint-Eustatius. Ook is er een Commissie bescherming persoonsgegevens BES die toezicht houdt op de uitvoering van de Wet bescherming persoonsgegevens BES. Tot slot wordt de Raad voor de rechtshandhaving in staat gesteld zijn taak, als vastgelegd in de Rijkswet Raad voor de rechtshandhaving, op een goed niveau uit te kunnen voeren.
Artikel 34 Straffen en beschermen
Subsidies (regelingen)
Deze middelen worden ingezet voor de erkende reclasseringsorganisatie Stichting Reclassering Caribisch Nederland (SRCN). De SRCN richt zich op de reclasseringstaak op CN. Tot en met 2019 liep deze subsidie via Reclassering Nederland, maar vanaf 2020 heeft JenV een directe subsidierelatie met de SRCN.
Bijdrage aan agentschappen
Ten aanzien van CN levert Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen. Daarnaast heeft de DJI een adviserende functie voor de overige landen binnen het koninkrijk op het gebied van detentie, vreemdelingenbewaring en forensische zorg.
Bijdrage aan medeoverheden
De BES voogdijraad heeft civielrechtelijke en strafrechtelijke taken (onderzoeks- en adviestaken en rekestrerende taken en coördinatie bij strafzaken) die zij uitvoert in CN, namelijk op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarnaast vervult de BES voogdrijraad ook de rol van de Centrale Autoriteit in CN.
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 4.125 | 5.750 | 8.781 | 9.714 | 9.745 | 9.845 | 9.945 | ||
Artikel 3 Woningmarkt | 2.004 | 3.739 | 7.000 | 8.269 | 8.300 | 8.400 | 8.500 | ||
Subsidies (regelingen) | eilandelijk | incidenteel en structureel | 1.635 | 3.700 | 7.000 | 8.269 | 8.300 | 8.400 | 8.500 |
Opdrachten | eilandelijk | incidenteel | 323 | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | eilandelijk | incidenteel | 46 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving | 2.015 | 2.011 | 1.781 | 1.445 | 1.445 | 1.445 | 1.445 | ||
Bijdrage aan agentschappen | eilandelijk | structureel en incidenteel | 1.940 | 1.936 | 1.781 | 1.445 | 1.445 | 1.445 | 1.445 |
Bijdrage aan medeoverheden | eilandelijk | incidenteel | 75 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 7 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk | incidenteel | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Artikel 3 Woningmarkt
Subsidies (regelingen)
Aan Bonaire wordt een bijdrage voor 5 jaar verstrekt voor de aanleg van noodzakelijke infrastructuur voor sociale woningbouw. Aan Bonaire, Saba en Sint Eustatius wordt structureel een bijdrage verstrekt voor de verhuurdersubsidie op de eilanden.
Opdrachten
Er wordt onderzoek gedaan naar verdere verlichting van de woonlasten op Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Artikel 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Bijdrage aan agentschappen
De taken zijn op het gebied van bevolkingsadministratie en paspoorten en dat zijn eilandstaken. De bijdrage aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is structureel en betreft ondersteuning van de Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba (PIVA) reisdocumenten algemeen en de identiteitskaart BES. Daarnaast is een klein deel incidenteel: RvIG ontvangt een incidentele bijdrage voor ondersteuning frontoffice-backoffice van het Openbare Lichaam Sint Eustatius (naar aanleiding van de Tijdelijke wet taakverwaarlozing Sint Eustatius).
Bijdrage aan medeoverheden
Deze bijdrage is incidenteel aan Saba. De taken zijn op het gebied van bevolkingsadministratie en paspoorten en dat zijn een eilandstaken. Saba ontvangt een bijdrage voor ondersteuning frontoffice-backoffice van het Openbare Lichaam Saba.
Artikel 7 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Bijdrage aan medeoverheden
De incidentele bijdrage was een pilot en had als doel gemeenten en openbare lichamen (waaronder Saba) te helpen en stimuleren met het bedenken en uitvoeren van integraal beveiligingsbeleid. De verworden inzichten worden gebruikt om een modelplan/afwegingskader op te stellen waar andere Nederlandse gemeenten en openbare lichamen gebruik van kunnen maken.
Begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 58.463 | 65.723 | 68.939 | 70.292 | 63.000 | 61.169 | 53.158 | ||
Artikel 1 Primair onderwijs | 19.349 | 33.667 | 37.076 | 39.221 | 32.028 | 30.192 | 22.183 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk | structureel | 380 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | Rijk | structureel | 18.969 | 20.088 | 19.991 | 19.981 | 19.979 | 19.988 | 20.197 |
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk | structureel | 0 | 13.579 | 17.085 | 19.240 | 12.049 | 10.204 | 1.986 |
Artikel 3 Voortgezet onderwijs | 16.335 | 17.799 | 17.487 | 17.487 | 17.456 | 17.561 | 17.559 | ||
Bekostiging | Rijk | structureel | 16.335 | 17.799 | 17.487 | 17.487 | 17.456 | 17.561 | 17.559 |
Artikel 4 Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 16.939 | 8.263 | 8.463 | 7.660 | 7.591 | 7.491 | 7.491 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk | structureel | 467 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | Rijk | structureel | 5.316 | 8.263 | 8.463 | 7.660 | 7.591 | 7.491 | 7.491 |
Opdrachten | Rijk | structureel | 3.719 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk | structureel | 7.437 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 11 Studiefinanciering | 3.340 | 3.366 | 3.363 | 3.374 | 3.375 | 3.375 | 3.375 | ||
Inkomensoverdrachten | Rijk | structureel | 3.340 | 3.366 | 3.363 | 3.374 | 3.375 | 3.375 | 3.375 |
Artikel 14 Cultuur | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | Rijk | structureel | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Artikel 16 Onderzoek en wetenschapsbeleid | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||
Bekostiging | Rijk | structureel | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
Toelichting
Artikel 1 Primair onderwijs
Bekostiging
Het Rijk verstrekt aan de schoolbesturen in CN lumpsumbekostiging voor de personele kosten en materiële instandhouding. Het betreft de schoolbesturen op de eilanden Bonaire, Sint-Eustatius en Saba.
Bijdrage aan medeoverheden
Deze middelen worden ingezet voor het verder verbeteren van de kwaliteit van het gehele onderwijs in CN tot een naar Nederlandse maatstaven aanvaardbaar niveau. Een groot gedeelte van het budget is bestemd voor de verbetering van de onderwijshuisvesting. Middelen voor onderwijshuisvesting zijn incidenteel en lopen in 2025 af.
Artikel 3 Voortgezet Onderwijs
Bekostiging
Het Rijk verstrekt sinds 10 oktober 2010 lumpsumbekostiging aan de schoolbesturen in CN voor de personele kosten en materiële instandhouding. Het betreft de schoolbesturen op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Artikel 4 Beroepsonderwijs en volwasseneducatie
Bekostiging
Deze middelen zijn bedoeld voor het verzorgen van middelbaar beroepsonderwijs in CN. De onderwijsinstellingen in CN ontvangen hiervoor lumpsumbekostiging. Ook de Raad Onderwijs Arbeidsmarkt in CN wordt vanuit deze middelen bekostigd.
Artikel 11 Studiefinanciering
Inkomensoverdrachten
Deze middelen zijn bedoeld voor het toekennen van studiefinanciering in CN op grond van de Wet studiefinanciering BES. Deze wet regelt de studiefinanciering BES en de opstarttoelage en is van toepassing op studenten die voldoen aan de voorwaarden.
Artikel 14 Cultuur
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Deze middelen zijn structureel beschikbaar voor losse projecten in verband met het cultuur en erfgoed, zoals archiefbeheer en behoud op CN, voor de implementatie van archeologie wetgeving en beleid en voor cultuureducatie (muziek in de klas).
Artikel 16 Onderzoek en wetenschapsbeleid
Bekostiging
Deze middelen worden structureel aangewend voor het uitvoeren van het onderzoeksprogramma op en over de Cariben. De middelen maken geoormerkt deel uit van de rijksbijdrage Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Deels worden deze middelen via Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) ingezet voor het instandhouden van het Caribean Netherlands Science Institute (CNSI) op Sint Eustatius. Het merendeel van het bedrag wordt via calls van NWO ingezet voor onderzoeksprojecten in het teken van de Cariben.
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 17.308 | 17.505 | 17.715 | 17.708 | 17.725 | 17.725 | 17.725 | ||
Artikel 1 Belastingen | 13.879 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | ||
Apparaatsuitgaven | Rijk | structureel | 13.879 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Artikel 2 Financiële markten | 3.429 | 3.505 | 3.715 | 3.708 | 3.725 | 3.725 | 3.725 | ||
Garanties | Rijk | structureel | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | Rijk | structureel | 2.429 | 2.505 | 2.715 | 2.708 | 2.725 | 2.725 | 2.725 |
Toelichting
Artikel 1 Belastingen
Betreft de kosten van uitvoering van fiscale wet- en regelgeving en douanetaken in CN.
Artikel 2 Financiële markten
Garanties
Als garantie voor een Depositogarantiestelsel (DGS) voor de BES-eilanden is bij eerste suppletoire wet 2017 een begrotingsreserve ingesteld. Jaarlijks wordt € 1 mln. toegevoegd aan de begrotingsreserve. Met het DGS BES wordt de financiële stabiliteit op de BES-eilanden geborgd.
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's
De verantwoordelijkheid van de Minister van Financiën ten aanzien van de toezichttaken is dezelfde voor de BES-eilanden als voor Europees Nederland, omdat de verhouding tussen de minister en de toezichthouders dezelfde is. Het toezicht op de BES-eilanden is net als in Nederland op afstand geplaatst bij De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM); de Minister van Financiën is systeemverantwoordelijk. Voor het toezicht op de BES-eilanden ontvangt DNB jaarlijks een overheidsbijdrage en voor het gedragstoezicht op de financiële markten op de BES-eilanden ontvangt de AFM jaarlijks een overheidsbijdrage.
Begroting Defensie (X)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | |||||||||
Artikel 2 Koninklijke Marine | |||||||||
Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven | Rijk | structureel | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Artikel 3 Koninklijke Landmacht | |||||||||
Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven | Rijk | structureel | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Artikel 5 Koninklijke Marechaussee | |||||||||
Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven | Rijk | structureel | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. | ||||||
Artikel 8 Defensie Ondersteuningscommando | |||||||||
Opdrachten, Personele en Materiële Uitgaven | Rijk | structureel | Het deel dat ten goede komt aan Caribisch Nederland is niet te bepalen. |
Toelichting
De taken die bij het Ministerie van Defensie zijn belegd, zijn Koninkrijkstaken. De hiervoor beschikbare middelen worden door Defensie zelf ingezet en zijn structureel van aard.
Begroting Infrastructuur en Waterstaat (XIII)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 72.545 | 72.649 | 26.623 | 15.683 | 8.536 | 11.505 | 9.841 | ||
Artikel 11 Integraal waterbeleid | 0 | 1.297 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies (regelingen) | eilandelijk | incidenteel | 0 | 1.297 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 13 Bodem en ondergrond | 6.798 | 6.056 | 9.633 | 4.706 | 4.706 | 4.256 | 2.592 | ||
Subsidies (regelingen) | eilandelijk | structureel | 6.341 | 5.961 | 9.538 | 4.611 | 4.611 | 4.161 | 2.497 |
Opdrachten | Rijk | incidenteel | 217 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Bijdrage aan medeoverheden | eilandelijk | incidenteel | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid | 15.285 | 28.000 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | eilandelijk | structureel | 15.285 | 28.000 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Artikel 17 Luchtvaart | 12.824 | 17.128 | 6.885 | 5.986 | 464 | 464 | 464 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk | incidenteel | 649 | 747 | 425 | 425 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | Rijk | structureel | 1.397 | 714 | 457 | 458 | 464 | 464 | 464 |
Bijdrage aan agentschappen | Rijk | incidenteel | 4.422 | 6.609 | 6.003 | 5.103 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | eilandelijk | incidenteel | 6.356 | 9.058 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 18 Scheepvaart en havens | 29.498 | 16.915 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Opdrachten havens CN | eilandelijk | incidenteel | 797 | 165 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Bijdrage aan medeoverheden | eilandelijk | incidenteel | 28.701 | 16.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 21 Duurzaamheid | 1.148 | 1.374 | 1.374 | 1.375 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk en eilandelijk | incidenteel | 1.148 | 1.374 | 1.374 | 1.375 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico's | 347 | 451 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies (regelingen) | eilandelijk | incidenteel | 82 | 82 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | Rijk en eilandelijk | incidenteel | 165 | 281 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk en eilandelijk | incidenteel | 100 | 88 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 855 | 745 | 635 | 635 | 635 | 635 | 635 | ||
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk | structureel | 855 | 745 | 635 | 635 | 635 | 635 | 635 |
Artikel 24 Handhaving en toezicht | 735 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 | ||
Bijdrage aan agentschappen | Rijk | structureel | 735 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 |
Artikel 26 Bijdrage aan investeringsfondsen | 5.000 | 930 | 6.945 | 1.830 | 1.580 | 5.000 | 5.000 | ||
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | eilandelijk | structureel | 5.000 | 930 | 6.945 | 1.830 | 1.580 | 5.000 | 5.000 |
Bijdrage aan Deltafonds | eilandelijk | incidenteel | 215 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 97 Algemeen departement | 55 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Opdrachten | Rijk | structureel | 55 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Toelichting
Artikel 11 Integraal waterbeleid
Subsidies (regelingen)
Betreft middelen voor coronamaatregelen in CN. In 2020 ontvangen de drinkwaterbedrijven op Sint Eustatius en Bonaire, respectievelijk WEB en STUCO gezamenlijk een subsidie van in totaal € 1,297 mln., bedoeld om voor alle gebruikers een aftrekpost op de rekening te verlenen ter hoogte van het vaste aansluittarief water. Deze maatregel geldt vanaf 1 mei aanstaande tot het eind van dit jaar. Voor het jaar 2020 betreft het een bedrag van maximaal € 1,297 mln. De drinkwaterbedrijven voeren de taak uit op de eilanden onder het bewind van het lokale eilandbestuur.
Artikel 13 Bodem en ondergrond
Subsidies (regelingen)
Het betreft een meerjarige bijdrage aan drinkwatervoorzieningen afvalwatervoorzieningen aan het Openbaar Lichaam Saba en aan het drinkwaterbedrijf STUCO op Sint Eustatius en aan het Water en EnergieBedrijf Bonaire ten behoeve van waterkwaliteit, waterhoeveelheid en betaalbaarheid. Het relatief geringe gebruikersaantal op de eilanden zorgt bij toerekening van de drink-afvalwaterkosten voor relatief hoge kosten per gebruiker. Het openbaar lichaam en de drink- en afvalwaterbedrijven voeren de taak uit.
Opdrachten
Betreft opdrachtverstrekking door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voor beleidsonderzoeken drink- en afvalwater op Saba, Sint Eustatius en Bonaire. Opdrachtnemers waren: TNO Caribbean, SIRA Consulting BV, Berenschot BV en Vitens Evides International en KPMG. Betreft individule en tijdelijke beleidsonderzoeken en evaluatieopdrachten.
Bijdrage aan medeoverheden
Betreft een incidentele bijdrage in de financiering van herstelwerkzaamheden aan de watervoorziening op Saba na de door de orkaan Irma veroorzaakte schade. Bovendien is er een Watertruck gefinancierd die het water bij de gebruikers aflevert (Dit in verband met het ontbreken van een waterleidingnetwerk door de verharde ondergrond op Saba). Het openbaar lichaam voert de taak uit.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft een bijdrage voor onderhoud en verbetering aan wegen. Dit is een structurele taak en een wettelijke taak van de eilanden.
Artikel 17 Luchtvaart
Subsidies (regelingen)
Om een stijging in de tarieven voor het gebruik van luchtverkeersdienstverlening op en rond Bonaire International Airport te voorkomen, dekt IenW een deel van de kosten voor het leveren van de dienst door Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider (DC ANSP) via subsidiering. Zonder deze bijdrage zouden de tarieven dusdanig sterk stijgen dat een mogelijke verstoring van de markt zal optreden, met bijbehorend negatief effect op de lokale gemeenschap. Dit is incidenteel. het is verbonden aan een specifiek tekort bij DC ANSP gedurende een specifieke tariefperiode. Het betreft een rijkstaak. De nationale overheid is er voor verantwoordelijk dat er veilig kan worden gevlogen op en rond Bonaire. IenW heeft DC ANSP aangewezen als dienstverlener, en de Minister van IenW is verantwoordelijk voor het vaststellen van het tarief.
Opdrachten
Het betreft opdrachten voor de aanschaf van apparatuur en installaties ter bevordering van het veilig gebruik van de luchthavens en ter verbetering van de bedrijfsvoering. Tevens betreft het de financiering van diverse onderzoeken, opleidingen, workshops en de jaarlijks terugkerende kosten voor instandhouding van de luchtvaartpublicaties. Gelet op de systeemverantwoordelijkheid van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) betreft het een rijkstaak. Het gebeurt meerjarig en is daarom structureel.
Bijdrage aan agentschappen
Het betreft projecten die erop gericht zijn de veiligheid op de luchthavens CN te vergroten. Gelet op de systeemverantwoordelijkheid van de Minister van IenW betreft het een rijkstaak. De projecten beslaan meerdere jaren maar kennen wel een einddatum en worden daarom als incidenteel gezien.
Bijdrage aan medeoverheden
Het budget wordt via een bijzonder uitkering verstrekt aan het Openbaar Lichaam Sint Eustatius voor erosiebestrijding. Gelet op verstrekking aan het openbaar lichaam betreft het een eilandelijke taak met betrekking tot de erosiebestrijding. De bijdrage wordt eenmalig verstrekt en is daarmee incidenteel.
Artikel 18 Scheepvaart en havens
Opdrachten havens CN
Het opdrachtenbudget is bedoeld voor de verbetering van het Nautisch Beheer en de havenbedrijven in samenwerking met het Havenbedrijf Amsterdam.
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft de laatste middelen voor wederopbouw van de Bovenwindse zeehavens na de orkanen van 2017, plus een extra bijdrage ten behoeve van de haven van Saba in verband met het scheiden van passagiers en vracht in de nieuw te bouwen haven. Daarnaast is het budget bedoeld voor het inrichten van een ferrydienst Sint Maarten - Saba - Sint Eustatius. Deze bedragen worden overgeheveld via een bijzondere uitkering.
Artikel 21 Duurzaamheid
Bijdrage aan medeoverheden
IenW draagt een systeemverantwoordelijkheid voor het milieubeheer op de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius, Saba). Een belangrijk onderdeel hiervan is het tot stand brengen van een duurzaam afvalbeheer conform de Wet volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer BES (Wet VROM BES). Om deze reden wordt door het Directoraat Generaal Milieu en Internationaal (DGMI) (financiële) ondersteuning geboden. In 2012 is door toenmalig Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu (IenM) financiële ondersteuning aan het bestuur van Bonaire toegezegd voor een bepaalde periode, vandaar incidentele financiering. Onder de systeemverantwoordelijkheid op rijksniveau is afvalbeheer een verantwoordelijkheid op eilandelijk/gemeentelijk niveau (zoals dat ook in Europees Nederland is). Openbaar Lichaam Bonaire is het bevoegd gezag voor wat betreft afvalbeheer op Bonaire.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico's
Subsidies (regelingen)
Subsidies in 2019 en 2020 worden incidenteel verstrekt voor de inhuur van personele capaciteit bij Openbaar Lichaam Bonaire ten behoeve van de implementatie van de Wet VROM BES.
Opdrachten
De bedragen in 2019 en 2020 zijn opgebouwd uit meerdere kleinere incidentele opdrachten die zowel toezien op rijkstaken als eilandelijke taken.
Bijdrage aan medeoverheden
De incidentele bijdrage in 2019 betreft de bouw van een vuurwerkopslag (Kruithuis) op verzoek van Openbaar Lichaam Bonaire. Het bedrag in 2020 is nog onbestemd.
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft structurele dienstverlening ten behoeve van de bereikbaarheid (via lucht en water) en veiligheid van de BES-eilanden. Denk hierbij aan luchtvaart dienstverlening, orkaan waarschuwingen en Tsunami waarschuwingen.
Artikel 24 Handhaving en toezicht
Bijdrage aan agentschappen
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verstrekt vergunningen en houdt toezicht op (inter)nationale wet- en regelgeving die van toepassing is op CN. Sinds 2010 maken de eilanden onderdeel uit van Nederland en vallen ze dus ook onder Nederlandse wet- en regelgeving. Het gaat in het bijzonder om internationaal vastgestelde regelgeving bij luchtvaart en scheepvaart. Het betreft een structurele taak die de inspecteurs uitvoeren.
Artikel 26 Bijdrage aan investeringsfondsen
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
Uitgaven voor CN vanuit het Infrastructuurfonds en Deltafonds worden verantwoord op HXII en zijn terug te vinden in de verschillende beleidsartikelen van HXII.
Artikel 97 Algemeen departement
Opdrachten
Dit betreft uitgaven voor het departementaal crisis coördinatiecentrum.
Begroting Economische Zaken en Klimaat (XIII)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 8.915 | 54.531 | 23.922 | 6.191 | 6.191 | 5.991 | 5.991 | ||
Artikel 1 Goed functionerende economie en markten | 681 | 2.486 | 3.682 | 651 | 651 | 651 | 651 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk | incidenteel | 0 | 1.804 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | Rijk | incidenteel | 30 | 31 | 31 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | Rijk | structureel | 651 | 651 | 651 | 651 | 651 | 651 | 651 |
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei | 1.443 | 27.261 | 7.396 | 1.396 | 1.396 | 1.196 | 1.196 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk (2020) eilandelijk | incidenteel (2020) structureel | 467 | 26.100 | 6.100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Opdrachten | Rijk | structureel | 976 | 1.161 | 1.296 | 1.296 | 1.296 | 1.096 | 1.096 |
Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | 6.791 | 24.784 | 12.844 | 4.144 | 4.144 | 4.144 | 4.144 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk | structureel/ incidenteel | 6.791 | 24.784 | 12.844 | 4.144 | 4.144 | 4.144 | 4144 |
Toelichting
Artikel 1 Goed functionerende economie en markten
Subsidies (regelingen)
Voor CN stelt EZK 25 dollar per aansluiting per maand beschikbaar om de kosten van een vaste internetverbinding te verlagen. Op die manier wordt een bijdrage geleverd aan de armoedeproblematiek en het feit dat een internetverbinding essentieel is voor het thuiswerken en thuisonderwijs.
Opdrachten
Dit betreft een incidentele opdracht aan Unkobon (Bonairiaanse Consumentenbond). De prijsvergelijker betreft een opdracht aan Unkobon die voor het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) een maandelijkse vergelijking van supermarktprijzen uitvoert gedurende 2020 en 2021.
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's
Dit betreft een structurele bijdrage aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor statistisch onderzoek op CN.
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Subsidies (regelingen)
Jaarlijks verstrekt het Rijk subsidies voor ca. € 0,1 mln. aan de Kamer van Koophandel (KvK) op CN. Incidenteel is in 2020 € 26,0 mln. aan subsidie toegevoegd voor de uitvoering van de coronamaatregelen Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) en Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) op CN. Voor 2021 is hiervoor € 6 mln. toegevoegd.
Opdrachten
Jaarlijks reserveert het Rijk minimaal € 1,0 mln. voor diverse opdrachten op CN. Deze uitgaven bestaan uit onder andere kosten voor aanvullend statistisch onderzoek door het CBS en personeelskosten voor de medewerkers op de lokale RCN unit op Bonaire.
Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Subsidies (regelingen)
Het ministerie van EZK verleent sturcturele netbeheersubsidies aan de energiebedrijven op de eilanden Bonaire, Sint-Eustatius en Saba om de netbeheertarieven op hetzelfde niveau te krijgen als in Eurpees Nederland. Daarnaast ontvangen de energiebedrijven in 2020 in het kader van de coronamaatregelen Incidenteel een additionele subsidie om de netbeheertarieven op de eilanden in 2020 naar 0 te verlagen.
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 3.555 | 1.223 | 3.864 | 3.764 | 464 | 464 | 464 | ||
Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken1 | 3.555 | 1.223 | 3.864 | 3.764 | 464 | 464 | 464 | ||
Opdrachten | Rijk | structureel | 2.572 | 1.223 | 3.864 | 3.764 | 464 | 464 | 464 |
Bijdrage aan medeoverheden | Rijk | incidenteel | 983 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
Opdrachten
CN is een internationale «biodiversity hotspot». Natuur en biodiversiteit staan ook hier onder druk. Het rapport De staat van instandhouding van de natuur, Caribisch Nederland 2017 (2018) beoordeelt de gezondheid van de eilandelijke ecosystemen als matig tot negatief. Bijzondere aandacht wordt hierbij gegeven aan de achteruitgang van de koraalriffen. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is op grond van de Wet grondslagen natuurbeheer en bescherming BES verantwoordelijk voor het (eenmaal per vijf jaar) voorbereiden en vaststellen van een natuurbeleidsplan voor de Openbare Lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, waarin mede uitvoering wordt gegeven aan internationale verplichtingen. Het hierboven genoemde rapport is een belangrijke bouwsteen voor het opstellen van het Natuur- en milieubeleidsplan 2020–2030 (Kamerstukken II, 2019/20 33576, nr. 190), dat op zijn beurt – zonder tussenkomst en ondersteuning van provinciaal natuurbeleid – kaders en uitvoeringsdoelstellingen geeft aan de openbare lichamen. Het plan heeft een integraal karakter en bevat op verzoek van de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 2014/2015 33576, nr. 47) een koraalherstelplan. Het plan is mede opgesteld door de ministeries van BZK en IenW, in nauwe samenwerking met het Openbaar lichaam van de eilanden. Hiervoor wordt in 2021 € 3,9 mln. gereserveerd.
Begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 37.880 | 49.989 | 67.239 | 59.003 | 56.280 | 58.295 | 60.140 | ||
Artikel 1 Arbeidsmarkt | 0 | 32.600 | 16.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk | incidenteel | 0 | 32.600 | 16.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet | 3.035 | 5.886 | 6.298 | 6.468 | 6.629 | 6.777 | 6.862 | ||
Inkomensoverdrachten | Rijk | structureel | 3.035 | 5.886 | 6.298 | 6.468 | 6.629 | 6.777 | 6.862 |
Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid | 643 | 696 | 722 | 745 | 767 | 790 | 802 | ||
Inkomensoverdrachten | Rijk | structureel | 643 | 696 | 722 | 745 | 767 | 790 | 802 |
Artikel 5 Werkloosheid | 46 | 106 | 107 | 107 | 107 | 105 | 105 | ||
Inkomensoverdrachten | Rijk | structureel | 46 | 106 | 107 | 107 | 107 | 105 | 105 |
Artikel 6 Ziekte en Zwangerschap | 3.099 | 3.303 | 3.406 | 3.497 | 3.585 | 3.681 | 3.723 | ||
Inkomensoverdrachten | Rijk | structureel | 3.099 | 3.303 | 3.406 | 3.497 | 3.585 | 3.681 | 3.723 |
Artikel 7 Kinderopvang | 67 | 2.413 | 18.427 | 9.327 | 5.327 | 5.327 | 5.327 | ||
Subsidies (regelingen) | eilandelijk | structureel | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Opdrachten | eilandelijk | structureel | 67 | 2.213 | 18.227 | 9.127 | 5.127 | 5.127 | 5.127 |
Bijdragen mede-overheden | eilandelijk | incidenteel | 0 | 7.914 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 8 Oudedagsvoorziening | 21.706 | 23.728 | 25.094 | 26.579 | 28.121 | 29.766 | 31.419 | ||
Inkomensoverdrachten | Rijk | structureel | 21.706 | 23.728 | 25.094 | 26.579 | 28.121 | 29.766 | 31.419 |
Artikel 9 Nabestaanden | 1.194 | 1.332 | 1.370 | 1.404 | 1.435 | 1.470 | 1.486 | ||
Inkomensoverdrachten | Rijk | structureel | 1.194 | 1.332 | 1.370 | 1.404 | 1.435 | 1.470 | 1.486 |
Artikel 10 Tegemoetkoming ouders | 3.239 | 4.271 | 4.373 | 4.441 | 4.522 | 4.575 | 4.612 | ||
Inkomensoverdrachten | Rijk | structureel | 3.239 | 4.271 | 4.373 | 4.441 | 4.522 | 4.575 | 4.612 |
Artikel 98 Algemeen | 4.851 | 8.254 | 7.442 | 6.435 | 5.787 | 5.804 | 5.804 | ||
Bekostiging | Rijk | structureel | 4.851 | 8.254 | 7.442 | 6.435 | 5.787 | 5.804 | 5.804 |
Toelichting
Artikel 1 Arbeidsmarkt
Subsidies (regelingen)
Dit betreft een rijkstaak: incidentele subsidieregeling compensatie loonkosten in verband met de Covid-19 crisis.
Artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele rijkstaak: inkomensregeling Onderstand.
Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele rijkstaak: inkomensregeling Ongevallenverzekering.
Artikel 5 Werkloosheid
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele rijkstaak: inkomensregeling, eenmalige uitkering op basis van de Cessantiawet BES.
Artikel 6 Ziekte en Zwangerschap
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele rijkstaak: inkomensregeling Ziekteverzekering.
Artikel 7 Kinderopvang
Subsidies (regelingen)
Dit betreft een eilandelijke taak: structurele subsidieregeling bevorderen kwaliteit kinderopvang.
Opdrachten
Dit betreft een eilandelijke taak: structurele opdrachten ten behoeve van kinderopvang.
Bijdragen aan mede-overheden
Dit betreft een eilandelijke taak: kinderopvang.
Artikel 8 Oudedagsvoorziening
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele rijkstaak: Inkomensregeling algemene oudedagsvoorziening.
Artikel 9 Nabestaanden
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele rijkstaak: Inkomensregeling algemene weduwen- en wezenverzekering.
Artikel 10 Tegemoetkoming ouders
Inkomensoverdrachten
Dit betreft een structurele rijkstaak: algemene kinderbijslagvoorziening.
Artikel 98 Algemeen
Bekostiging
Dit betreft een structurele rijkstaak: kosten voor de unit Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), die ondergebracht is bij de Rijksdienst Caribisch Nederland, die namens de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de regelingen op Caribisch Nederland uitvoert.
Begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI)
Artikel/ instrument | Taak | Bijdrage | realisatie | ontwerpbegroting 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Totaal uitgaven | 139.128 | 177.888 | 150.092 | 154.315 | 158.062 | 162.903 | 166.334 | ||
Artikel 1 Volksgezondheid | 1.979 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | ||
Bijdrage aan agentschappen | Rijk | structureel | 1.060 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Bijdrage aan medeoverheden | eilandelijk | incidenteel | 919 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 4 Zorgbreed beleid | 127.960 | 168.934 | 141.127 | 145.392 | 149.121 | 153.644 | 157.075 | ||
Subsidies (regelingen) | Rijk | structureel | 0 | 3.142 | 2.224 | 2.223 | 2.223 | 2.223 | 2.223 |
Bekostiging | Rijk | structureel | 127.960 | 164.245 | 137.418 | 141.684 | 145.413 | 149.936 | 153.367 |
Bijdrage medeoverheden | eilandelijk | structureel | 0 | 1.547 | 1.485 | 1.485 | 1.485 | 1.485 | 1.485 |
Artikel 10 Apparaatsuitgaven | 9.189 | 8.654 | 8.665 | 8.623 | 8.641 | 8.959 | 8.959 | ||
Personeel/ materieel | Rijk | structureel | 9.189 | 8.654 | 8.665 | 8.623 | 8.641 | 8.959 | 8.959 |
Toelichting
Artikel 1 Volksgezondheid
Bijdrage aan agentschappen
Dit betreft de inzet voor het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) met onder andere het rijksvaccinatieprogramma, ondersteuning bij de muggenbestrijding, etcetera. Dit is een structurele bijdrage.
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft de Tweede tijdelijke regeling publieke gezondheidszorg Caribisch Nederland. Deze regeling loopt tot en met 2022, maar staat wel structureel op de begroting. Afhankelijk van hoe de openbare lichamen in staat zijn deze taken op de publieke gezondheid zelfstandig uit te voeren wordt bepaald of het (structurele) budget wordt toegevoegd aan het BES-fonds (vrije uitkering).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Subsidies (regelingen)
Een aantal jeugdorganisaties en activiteiten voor de jeugd worden gesubsidieerd vanuit het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De budgetten staan structureel op de begroting.
Bekostiging
Dit betreft de bekostiging van de zorg en jeugdzorg. Dit is een rijkstaak en daarvoor is structureel geld gereserveerd.
Bijdrage aan medeoverheden
Dit betreft de Tweede tijdelijke regeling publieke gezondheidszorg Caribisch Nederland. Deze regeling loopt tot en met 2022, maar het budget staat wel structureel op de begroting van VWS. (De middelen zijn vanaf 2020 overboekt van de directie Publieke Gezondheid naar de programmadirectie Zorg en Jeugd Caribisch Nederland (ZJCN) en daarmee van begrotingsartikel 1 naar begrotingsartikel 4).
Dit betreft ook andere bijzondere uitkeringen aan de openbare lichamen voor onder andere het Caribisch Sport- en Preventieakkoord. De uitkering wordt verstrekt op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Deze middelen staan structureel op de begroting van VWS. Jaarlijks worden afspraken gemaakt over de daadwerkelijke hoogte en besteding van de bijzondere uitkering.
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Personeel/ materieel
Dit betreft de apparaatsuitgaven van de uitvoeringsorganisaties op Caribisch Nederland, te weten het Zorgverzekeringskantoor BES en de Jeugdzorg en Gezinsvoogdij Caribisch Nederland. Ook de personele uitgaven van de programmadirectie Zorg en Jeugd Caribisch Nederland (ZJCN) in Den Haag zijn onderdeel van dit budget.