Op het gebied van zoetwatervoorziening is het beleid gericht op een duurzame zoetwatervoorziening die economisch doelmatig is. De uitvoering is gericht op het zoveel mogelijk voorkomen van tekorten. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheden en gebruikers. Het Ministerie van IenW werkt samen met deze partijen in het Deltaprogramma Zoetwater. De maatregelen die in uitvoering worden genomen staan in het Deltaplan Zoetwater.
In periodes van ernstig watertekort (in droge zomers) wordt water verdeeld op basis van een verdringingsreeks.
Op dit artikel worden de producten op het gebied van zoetwatervoorziening verantwoord. De waterkwaliteit maatregelen in het hoofdwatersysteem die niet verbonden zijn aan waterveiligheid en zoetwatervoorziening worden op artikel 7 van het deltafonds verantwoord.
Dit artikel is gerelateerd aan beleidsartikel 11 (Integraal waterbeleid) op de begroting van hoofdstuk XII.
Ambities voor zoetwater
Nederland heeft een unieke ligging in een delta. Water speelt niet alleen een cruciale rol in de leefbaarheid van onze omgeving, het is ook een verbindend element in onze economische positie. Zelfs in droge tijden komen via de Rijn en de Maas nog honderdduizenden liters zoetwater ons land binnen. Dit is een belangrijk concurrentievoordeel ten opzichte van landen die deze rivieren niet hebben. Nederland bezit unieke kennis en kunde op het gebied van waterbeheer en waterkwaliteit en verdient daar veel geld mee.
Om de bijdrage van zoetwater aan onze sterke economische positie te behouden en te versterken, in harmonie met de leefomgeving, is het zaak dat er geanticipeerd wordt op toekomstige trends en ontwikkelingen. Nu al zijn er knelpunten en deze nemen toe bij klimaatverandering. De ambitie is om de rol die zoetwater in onze sterke economische positie speelt niet alleen te behouden, maar ook te versterken en ervoor te zorgen dat water blijft bijdragen aan de kwaliteit van de leefomgeving. Rijk, regio en gebruikers nemen samen de verantwoordelijkheid voor een goede zoetwatervoorziening en het voorkomen van tekorten. Voor het 2e zoetwatermaatregelenpakket 2022-2027 is er € 250 miljoen beschikbaar vanuit het Deltafonds. Deze middelen dienen om de gevolgen van langdurige droogte en lage rivierafvoer als gevolg van klimaatverandering zoveel mogelijk te beperken. Hiervoor is een gezamenlijk (Rijk en regio) uitvoeringsprogramma, het Deltaplan Zoetwater. Dit Deltaplan gaat in op de inzet (financiële bijdrage) van Rijk en regio. IenW levert een belangrijke (financiële en personele) bijdrage aan het Programmabureau Zoetwater ten behoeve van de uitvoering van het Deltaprogramma Zoetwater.
Het hoofddoel is dat Nederland weerbaar is tegen watertekorten in 2050. Deze ambitie is uitgewerkt in vijf nationale zoetwaterdoelen:
• Het in stand houden en bevorderen van een gezond en evenwichtig watersysteem.
• Het beschermen van de cruciale gebruiksfuncties drinkwater (volksgezondheid), energie, kwetsbare natuur, waterkeringen en het tegengaan van klink en zetting.
• Het effectief en zuinig gebruiken van het beschikbare water.
• Het bevorderen van de concurrentiepositie van Nederland wat betreft aan water gerelateerde economie.
• Het ontwikkelen van waterkennis, -kunde en -innovatie ten behoeve van de zoetwaterdoelen.
Met de herijkte Deltabeslissing Zoetwater zijn een adaptieve strategie voor zoetwater en een uitvoeringsprogramma, het Deltaplan Zoetwater, beschikbaar gekomen. Het Deltaplan Zoetwater fase 2 beschrijft de maatregelen die worden genomen in de periode 2022–2027. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar het Deltaprogramma 2022.
Van ambities naar uitvoering
Met de deltabeslissing Zoetwater en de daaruit volgende Zoetwaterstrategie wordt beoogd een duurzaam en economisch doelmatige zoetwatervoorziening te realiseren. Het Deltaprogramma Zoetwater kent een korte- en langetermijnstrategie. Voor de korte termijn (tot 2028) levert het Deltaprogramma de uitwerking van de afspraken over waterbeschikbaarheid, een investeringsprogramma waarin maatregelen zijn opgenomen voor het robuuster maken van het watersysteem (nationaal en regionaal) en een kennisagenda voor verdere onderbouwing en ontwikkeling van de adaptieve strategie. Voor het maken van afspraken over waterbeschikbaarheid is eerst transparantie nodig over vraag en aanbod nu en in de toekomst. Hiermee wordt helderheid gegeven over het risico op tekort aan zoetwater voor gebruikers en de inspanningen en verantwoordelijkheden die de overheid voor de zoetwatervoorziening heeft. De langetermijnstrategie voor zoetwater (na 2028) is gericht op het behouden van beleidsopties en het benutten van meekoppelkansen, gezien de onzekerheid van klimaatontwikkeling.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 31.038 | 42.631 | 54.922 | 66.745 | 44.747 | 44.633 | 24.102 |
Uitgaven | 15.802 | 51.313 | 62.989 | 68.807 | 46.687 | 45.535 | 24.193 |
Waarvan juridisch verplicht | |||||||
2.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 14.268 | 46.640 | 58.321 | 63.657 | 41.898 | 41.898 | 21.993 |
2.02.01 Planning zoetwatervoorziening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.02.02 Aanleg zoetwatervoorziening | 14.268 | 46.640 | 58.321 | 63.657 | 41.898 | 41.898 | 21.993 |
2.03 Studiekosten | 1.534 | 4.673 | 4.668 | 5.150 | 4.789 | 3.637 | 2.200 |
2.03.01 Studie en onderzoekskosten Deltaprogramma | 1.534 | 4.673 | 4.668 | 5.150 | 4.789 | 3.637 | 2.200 |
Ontvangsten | 1.500 | 0 | |||||
2.09 Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen | 1.500 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking, zijn de budgetten in 2022 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2022.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2035 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2035 toegelicht.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Investeren in zoetwatervoorziening | Uitgaven | 51.313 | 62.989 | 68.807 | 46.687 | 45.535 | 24.193 | 18.509 | 956 | |
2.02 | Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 46.640 | 58.321 | 63.657 | 41.898 | 41.898 | 21.993 | 16.309 | 956 | ||
2.03 | Studiekosten | 4.673 | 4.668 | 5.150 | 4.789 | 3.637 | 2.200 | 2.200 | |||
2 | Investeren in zoetwatervoorziening | Ontvangsten | |||||||||
2.09 | Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen | ||||||||||
2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2021-2035 | ||||
2 | Investeren in zoetwatervoorziening | Uitgaven | 1.561 | 320.550 | |||||||
2.02 | Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 1.561 | 293.233 | ||||||||
2.03 | Studiekosten | 27.317 | |||||||||
2 | Investeren in zoetwatervoorziening | Ontvangsten | |||||||||
2.09 | Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen |
2.01 Ontwikkeling waterkwantiteit
Er worden op dit artikelonderdeel nu geen projecten verantwoord.
2.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening
Motivering
Het betreft projecten die de zoetwatervoorziening bevorderen en de kwaliteit waarborgen. Dit zijn maatregelen en voorzieningen van nationaal belang ter voorkoming en waar nodig beperking van waterschaarste en ook ter bescherming of verbetering van de chemische of ecologische kwaliteit van watersystemen, voor zover deze onderdeel uitmaken van opgaven op het gebied van zoetwatervoorziening.
Producten
Aanleg Zoetwatervoorziening
Zoetwatermaatregelen van nationaal belang
Deze maatregelen hebben als doel huidige knelpunten in de zoetwatervoorziening te verminderen en Nederland voor te bereiden op de mogelijke gevolgen van klimaatverandering. Voor de uitvoering van de zoetwatermaatregelen wordt een regeling gepubliceerd voor de periode 2022-2027. Aanvragen kunnen de gehele periode ingediend worden.
Tijdelijke Impulsregeling Ruimtelijke Adaptatie:
In het bestuursakkoord ruimtelijke adaptatie is afgesproken dat IenW een tijdelijke impulsregeling zal uitwerken. De regeling is in oktober 2020 in de Staatscourant gepubliceerd. Het doel is om de uitvoering van klimaatadaptatiemaatregelen door decentrale overheden te versnellen. Aanvragen kunnen worden gedaan tussen 2021 en 2023. Er is een beleidsreservering van € 200 miljoen in het Deltafonds opgenomen.
Maatregelen Friese IJsselmeerkust:
De provincie Fryslân werkt aan de realisatie van vijf maatregelenpakketten langs de Friese IJsselmeerkust, waarin het gaat om het koppelen van maatregelen die de Friese IJsselmeerkust robuuster maken aan regionaal gefinancierde maatregelen gericht op recreatie en natuur- en landschapsbeleving. Uiterlijk in 2024 zullen de maatregelenpakketten zijn uitgevoerd.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Vanuit de beleidsreservering Zoetwater is € 25 miljoen voor zoetwatermaatregelen 2e fase in periode 2022-2023 overgeheveld naar artikel 2.
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | later | huidig | vorig | |
Projecten Zoetwatervoorziening | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Deltaplan Zoetwater | 70 | 69 | 19 | 24 | 21 | 6 | 2024 | 2021 | ||||
Impuls ruimtelijke adaptie | 205 | 200 | 20 | 26 | 41 | 41 | 41 | 20 | 16 | |||
Zoetwater maatregelen | 25 | 0 | 10 | 15 | ||||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
Ecologische maatregelen Markermeer | 10 | 10 | 8 | 1 | 1 | 2021/2022 | 2021/2022 | |||||
Besluit Beheer Haringvlietsluizen | 84 | 83 | 74 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2018/2029 | 2018/2029 |
Afrondingen | 1 | 1 | ||||||||||
Programma Realisatie | 395 | 362 | 101 | 47 | 58 | 64 | 42 | 42 | 22 | 19 | ||
Budget (DF 2.02.02) | 47 | 58 | 64 | 42 | 42 | 22 | 19 |
Verkenningen- en planninguitwerkingsprogramma zoetwatervoorziening
Er worden op dit artikelonderdeel nu geen verkenningen en planuitwerkingen verantwoord.
2.03 Studiekosten
Motivering
Dit betreft de studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT-onderzoeken) en de overige studiekosten op het gebied van zoetwatervoorziening.
Producten
Studie- en onderzoekskosten Deltaprogramma
Op dit onderdeel van de begroting staan de studie- en onderzoekskosten ten behoeve van het Deltaprogramma (MIRT-onderzoeken) die betrekking hebben op zoetwatervoorziening.
– Mitigerende maatregelen peilbesluit IJsselmeergebied: Om beter in te kunnen spelen op meteorologische omstandigheden en de behoefte aan zoetwater, is het peilbesluit van het IJsselmeergebied geactualiseerd. Er wordt gestreefd naar een flexibel peilbeheer en flexibele inrichting van het watersysteem. In het verlengde van het nieuwe peilbesluit dienen mogelijk negatieve effecten van het flexibel peilbeheer op de aanwezige gebruiksfuncties (incl. erosie als gevolg van het huidige en toekomstige peilbeheer) te worden beperkt, gemitigeerd en/ of gecompenseerd. Hiertoe worden de effecten van het flexibele peilbeheer gemonitord en geëvalueerd en indien nodig wordt het beheer-protocol daarop aangepast. Als mitigerende maatregel dient capaciteitsvergroting van de pomp in het gemaal de Steenen Beer bij Muiden plaats te vinden. In 2022 worden hierover afspraken vastgelegd. Uiterlijk in 2024 zullen de maatregelen zijn uitgevoerd.
– Zoetwatervoorziening: het zorgen voor de benodigde kennis om de adaptatiepaden zoals beschreven in het Deltaprogramma voor zoetwater verder te onderbouwen en te ontwikkelen. In 2021 is het besluit over de voorkeursmaatregelen fase 2 (2022-2027) genomen, mede op basis van de in beeld gebrachte hydrologische en economische effecten.